KTM:n 2 -vai 4-tahtinen

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

KTM:n 2 -vai 4-tahtinen

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 27.8.2008 7:05

tarjottu olisi sopivasti valkokilpinen vähän ajeltu 300EXC, mutta mieleni halajaa nelaria. Kehtaako tuolla kolmesatasella vedellä työmatkojakin, vai alkaako pärinä vituttamaan? LCnelosella on tullut ajeltua jonkin verran, ja se tuntuisi 300:lla ajamattomana paremmalta vaihtoehdolta... Mistäs kuutioluokasta kotarit vaihtuu nelariks kaikki? 400 vai 450?

kokemuksia?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 27.8.2008 8:57

Mistäs kuutioluokasta kotarit vaihtuu nelariks kaikki? 400 vai 450?

Mun armeija-aikaan ('03) oli ainakin kaikki intin 400:set Kotarit nelitahteja.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 27.8.2008 15:11

Niin 250cc ja sitä ylöspäin on nelareita, mut on kaksi tahtisiakin 250, 380

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 27.8.2008 18:44

300exc on ainakin 2 tahtinen...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2008 18:56

No jos uusista puhutaan, niin tosiaan 400cc ylöspäin kaikki on nelareita. Pienemmissä uudemmissa tyypistä huomaa että onko nelari vai ei, EXC-F meinaa että on nelari. F=Four.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 27.8.2008 19:30

Se vähän riippuu kuin pitkä toi työmatka on. Kyllähän tolla kivasti pääsee ku laittaa pitkät välit. 2-tahdissa jäis huollot/huoltokustannukset aika paljo pienemmäks. Jos meinaat pelkkään katukäyttöön ni kyllähän se iso nelari on parempi vaihtoehto.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 27.8.2008 19:34

Toisaalta ku tuntuu että toi pyörän hankkiminen on ollu vaikeeta, ja vaikka raha oiskin taskussa niin ei saa ostettua. Nyt menis vaihdossa yks kosla, joten taitaa käydä niin että moottorsahamoottorpyörä tulis taloon, jos saadaan väliraha sopivaks. Valkokilpisenä noita ei montaa näkyny olevan nettimotossa, joten enköhän saa hukattua keväällä ja vaihdettua isompaan nelariin välirahalla taas... Ompahan joku millä ajelee aikansa kuluks. Eiköhän toi enemmän motopyöräks jäis, ku mettämankeliks.

Työmatkaa ois tosta mutkasia pikkuteitä pitkin about 20-25km

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 28.8.2008 7:30

Minkäsmoinen homma on valkokilpiseks katsastaa tommonen tuontipyörä joka on ollu ulkomailla jo kilvissä. Minkä hintaiseks sen vois arvioida toimenpiteenä jos itte tekee? Vilkut tarttee hommata, muut valot tossa onkin.

disse
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.5.2008 15:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja disse » 30.8.2008 21:44

Itse en suosittelisi 2 tahtia jos pitää ajaa päivässä 40-50km matkaa. 250 crossi vehkeellä 6km matka hiekkamontulle hiekkateitä pitkin oli aika rajoilla. Käsien tärinä olis tommosen matkan jälkeen semmonen että toimisto hommista ei ainakaan tulis mitään =)
Saattaa toki olla nuo uudet tieliikenne mallit on sen verran "pehmeempiä" ku nuo täysveriset crossi vehkeet muta nelaria suosittelisin kun ei nekään ihan sukkasilla mee :)

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 31.8.2008 19:58

kyllä se 600cc nelari husseki tärisee ihan tarpeeks, mut ei oo riemulla rajaa ku sillä ajaa. :)

Freeman
-
Viestit: 41
Liittynyt: 17.2.2008 19:09

ViestiKirjoittaja Freeman » 1.9.2008 10:55

SK-T4
uusi tulokas
--------------------------------------------------------------------------------

Se vähän riippuu kuin pitkä toi työmatka on. Kyllähän tolla kivasti pääsee ku laittaa pitkät välit. 2-tahdissa jäis huollot/huoltokustannukset aika paljo pienemmäks. Jos meinaat pelkkään katukäyttöön ni kyllähän se iso nelari on parempi vaihtoehto.


En välttämättä olisi ihan samaa mieltä noista 2-tahtisen pienemmistä huoltokustannuksista. Enpä oo tainu kertaakaan nelariin vaihtaa mäntää ihan huoltona, mutta noihin kakstahtisiin sitte senki edestä. Eli eipä montaakymmentä tuntia 2-tahtisen männällä ajele ja laatikkoöljyt pitää vaihtaa siinä missä nelarissakin.
Eli 4-tahtisen kannalle kallistuisin ja omasta mielestä paljon mukavempi ajellakkin kun sitä vääntöä löytyy vähän muualtakin kuin sieltä ylärekisteristä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 1.9.2008 14:00

S-moto 520EXC:llä hieman ajaneena sanoisin, että aika ikävä on matkaa ajella. Perse ei kestä mukisematta kovin pitkiä siirtymiä.
Nurkissa on aika rynkyttävää ajaa isommilla pykälillä alle 3500rpm ja päälle sen on voimaa tarjolla sen verta paljon, että muovinenkin ajokortti kuivaa herkähkösti. Peli ei yksinkertaisesti ole helppo ajaa kuin yhdellä pyörällä kerrallaan.

Mutta kokonaisuudessaan on hauska peli...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 1.9.2008 16:10

mulla on aina ekat pari kilsaa perseessä kauhe kutina ja sitte se tasaantuu ku ajelee pidempään. Nelarilla mielestäni mukavaa, vaikka se eteneminen on tässäkin jo tullut moneen kertaan eli etupyörä ilmassa tai pitkää slardia. Mutta ei tässä mitään matkamunaa olla hommaamassa :D Paljon ääntä ja ripeetä liikettä sitä olla pitää!

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 1.9.2008 21:50

Tää kyseinen 520EXC oli suomessa about 5 vuotta kilvettömänä kuramopona ja sit kilpiin +leima motovanteille. Oli vaan dokumentit tallessa ni ei mitään ongelmia.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.9.2008 8:03

Nykyisin ongelmana lisääntyneet päästövaatimukset. Mikäli laite ei ikinä ole ollut missään maassa rekisteröitynä, tulee sen täyttää rekisteröintihetken vaatimukset. Kannattaa siis etukäteen selvittää, mikäli ostopäätökseen vaikuttaa kilpien saaminen ratkaisevasti.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 2.9.2008 12:11

n välttämättä olisi ihan samaa mieltä noista 2-tahtisen pienemmistä huoltokustannuksista. Enpä oo tainu kertaakaan nelariin vaihtaa mäntää ihan huoltona, mutta noihin kakstahtisiin sitte senki edestä. Eli eipä montaakymmentä tuntia 2-tahtisen männällä ajele ja laatikkoöljyt pitää vaihtaa siinä missä nelarissakin.
Eli 4-tahtisen kannalle kallistuisin ja omasta mielestä paljon mukavempi ajellakkin kun sitä vääntöä löytyy vähän muualtakin kuin sieltä ylärekisteristä.


Männällä voi ajaa 100h ja maksaa alle satasen
Vaihteisto öljyt kun vaihtaa parin kymmenen tunin välein niin pysyy kunnossa

Miuggi
-
Viestit: 25
Liittynyt: 19.11.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Miuggi » 2.9.2008 13:32

Kotarit useimmiten tyyppikatsastettu jollekin ihan naurettaville tehoille (9kW/14kW), johtuen juurikin noista päästörajoituksista. Ei onnistu halutessaankaan, saada pyörää täysitehoisena, koska putkenpäästä tulee muutakin kuin vettä ja kukkaistuoksua.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 2.9.2008 15:41

Taisi olla tuokin millä oon ajellu papereissa 14kW ja todellisuudessa siellä on KTM kisaosilla ruiskastu reilu 80 kaakkia... Minkäs sille mahtaa sitte että noin menee elämä :D


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa