Maito ruokajuomana?!?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Maito ruokajuomana?!?

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.8.2008 9:58

Olin tässä alkukesästä ystäväni häissä ja uskollisena maidon litkijänä järkytyin kun huomasin, ettei ruokapöydässä komeillut tippaakaan maitoa!.
Pöytiin jopa käytiin tarjoilemassa kahta eri sorttia viiniä. Kysyin sitten siltä tarjoilijalta, että mistäs päin sitä maitoa saa?

Tarjoilija katsoi hämmästyneenä:
- "Ei meillä mitään maitoa ole.. Vettä, kotikaljaa ja viiniä löytyy"

Ei maitoa?! Mitä on tapahtunut Suomalaisten kansallisruokajuomalle?

Viime lauantaina olin taas häissä, jossa viiniä oli kyllä tonkkakaupalla, vettä ja kotikaljaa isoissa lasikannuissa sekä olut tölkkejä vino pino.. Maitoa oli pieni puolen litran kannullinen. Mitä ihmettä?!

Pidetäänkö nykyään moukkana ihmistä, joka esim. ravintolassa pyytää ruokajuomaksi maitoa? Pitäisikö maidon juontiaan hävetä? Onko maidon juominen epätrendikästä? Vai onko se maultaan ala-arvoisempaa kuin viini, olut, vesi, tai kotikalja?

Itse en pidä viineistä missään muodossa.. Vesi on kyllä kelpo janojuomaa mutta ruuan kanssa latistaa ruuan maun, kotikaljasta niin kuin yleisestikään oluesta en perusta pätkääkään.

Mikään ei ole ruuan kanssa parempaa kuin jääkylmä maito!

(Myös kylmä Coca-cola menee monen ruuan kanssa, tämä on jopa maailmalla todettu huippukulinaristien toimiesta!)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.8.2008 10:22

Itse olen miettinyt ihan samaa maidon suurkuluttajana.
Tässä vasta olimme syömässä etelässä ravintolassa "hieman tärkeämmän" perheen kans, muut hienosti tilasi viiniä ym ja minä sitten viimeisenä että kai sitä maitoa saa. Mitästä vittua. Bisseä ja vettä sitte joutu juomaan ku ei se viinin kura minuun uppoa.

Vaikka menen hampurlaisravintolaankin niin kysyn saako maidon juomaksi. On se vaan niin hyvää. =D

Mikään ei ole ruuan kanssa parempaa kuin jääkylmä maito!


Aivan.

Olemmeko me sitten vain tipahtaneet kehityksen kelkasta?

Edit: Keskimääräinen kulutus taitaa olla n.3 ltr päivässä itsellä.
Viimeksi muokannut Sebastian, 6.8.2008 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 6.8.2008 10:26

Maito on kyllä paras ruokajuoma. Vesikin menettelee, mutta paremman makuista ruoka on maidon kanssa.

Coca-cola sopii muuten yllättävän hyvin vaaleiden leipien kanssa, rieskat yms. Jopa kaupan valmis rieskaset maistuu hyvälle kylmän coca-colan kanssa...

Viini ei kyllä sovi ruokajuomaksi ollenkaan. Maku on surkea.

Eipä ole mitään parempaa kuin kotitekoinen ruoka ja kylmä maito :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.8.2008 10:45

Maidonkin pitäisi olla juuri lypsettyä ja käsittelemätöntä. Jotkut tykkäävät latkia sitä lämpimänä, mutta itse pidän viileämmästä. Monet ovat valitettavasti joutuneet luopumaan maidosta erilaisten maitotautien vuoksi, joista laktoosi-intoleranssi lienee lievimpiä. Syynä tähän väitetään olevan maidon käsittely. Eihän ennen juuri tunnettu allergioitakaan, kun ihmiset pennusta saakka peuhasivat elukoitten ym. kanssa, kaikki on nykyään niin steriiliä, lisäaineistettua ja tehokäsiteltyä.
Meillä itse asiassa juodaan pääosin luomumaitoa, kun sitä tuoretta ei helposti saa. Piimää menee myös litrakaupalla viikossa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 6.8.2008 10:57

Minusta taas Valion/Ingmanin kevytmaito on kaikkein parasta, toki rasvatonkin menee. Tuota markettimaitoa tulee juotua vaikka mahdollista olisi juoda "aitoa" ja käsittelemätöntäkin maitoa kun kaverilla on maitotila.

Kaverin luona käydessä tulee aina juotua sitä suoraan maitotankista haettua maitoa. Se on melko rasvaisen makuista kun on tottunut kevytmaitoon/rasvattomaan, mutta hyväähän sekin on.

Tottumiskysymys, mutta jokatapauksessa maito on paras ruokajuoma.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.8.2008 11:12

kyllä omasta mielestä parasta maitoa on juurikin tuo käsittelemätön maito. ja jotenki olis semmonen muisti kuva että moniki olisi voinu juoda tuota käsittelemätöntä maitoa mut ei kaupan maitoa.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 6.8.2008 11:13

Pidetäänkö nykyään moukkana ihmistä, joka esim. ravintolassa pyytää ruokajuomaksi maitoa? Pitäisikö maidon juontiaan hävetä? Onko maidon juominen epätrendikästä? Vai onko se maultaan ala-arvoisempaa kuin viini, olut, vesi, tai kotikalja?


Hämmästelyä ja "nenän vartta pitkin katselua" se ainakin aiheuttaa. Vähän kuin ottaisivat "eikö muka kelpaa ja mikä on ettei kelpaa" - asenteen kun maitoa menet kysymään. Minä en ainakaan maidonjuontitottumuksiani häpeile.

Asiasta kolmanteen, (edittiä : jota jarski tuossa jo sivusikin) onkos muita jotka ovat tehneet saman havainnon : maha ei välttämättä kestä kunnolla "tavallista kaupan maitoa", mutta kun vaihtaa luomumaitoon, joka on homogenoimatonta, niin sitäpä maha kestää juoda ihan miten paljon vain. Itselle ei ole väliä kumpaa juon, mutta lasten takia ostan "luomusinistä". Mutta juotapa noille tavan maitoa, niin jopa alkaa "kuraralli" . . . Sitä vaan ihmettelen, että mikä juttu tuossa homogenoinnissa oikein on kun noin(kin) vaikuttaa. . .

Mikään ei ole ruuan kanssa parempaa kuin jääkylmä maito!


Tuohon ei ole mitään lisättävää. Aamen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.8.2008 11:46

Tuolla hieman asiaa aiheesta maitotauti.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 6.8.2008 11:50

Ei tuo maito ole vielä mitään jos vertaa kahvin pakko juottoon. Itse en jaksa edes laskea niitä tilaisuuksia, jossa on tarjolla vain kahvia. Jotain muuta jos haluat, niin 95%varmuudella ei ole.
Ärsyttää tuollainen olettamus että, kaikki juo tuota kitkerää kuraa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.8.2008 11:50

Maidon lipittäminenhän on maailmanlaajuisesti hyvinkin pienen alueen (Skandinavia) tapakulttuuria. Tuolla etelämmässä maito on lasten juomaa. Asian kyllä ymmärtää kun miettii sitä vasten että maidon säilyvyys ei ole (ennen moternia meijeriä) ollut mitenkään hyvä ja miettii miten paljon kauemmin tuolla etelämmässä on asuttu kaupungeissa, poissa lehmän kyljestä. Että lienee tässä "meillä ei tarjoilla maitoa" hommassa mielessä joku ultra-Oirooppalaisuus. Ymmärtääkseni tuolla etelämmässä ihmisiltä (suurimmalta osalta) puuttuu elimistöstä nuo entsyymit joita tarvitaan maidon pilkkomiseen (tai siis sen laktoosin pilkkomiseen elimistölle sopivaksi).

Mutta vedetään me täällä vaa sitä maitoo, ettei sukulaiset jää työttömiksi ;)

EDIT: tuo kahvi/tee on kyllä toinen "ongelma". Velipojan häissä sai catering kuulla kunniansa kun toivat toiselle velipojalle pitkän odottelun jälkeen jotain ruusunmarjateetä. Kaveri ampu puvuntakki lepattaen keittiöön, että "Mitäs menoo tää on akat kun ei velipojan häissä saa oikeeta teetä ,kerpele, HÄ?!"

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 6.8.2008 12:03

Täältä kans ääni maidolle. Ei riitä litra päivässä. Kyllä se voittaa kaikki muut ruokajuomana.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 6.8.2008 13:04

Kyllä ruuan kanssa pitää maitua saaha. Cokis ja olut menee joittenki ruokien kans. Viinit ei kyllä mene minkään ruuan kanssa, eikä muutenkaan. Olen varmaan täys juntti tai jotain mutta koskaan en viinistä ole pitänyt.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.8.2008 13:16

Siis mikään muu eläin kuin ihminen ei juo maitoa aikuisena. Maito on vauvojen ruokaa :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 6.8.2008 13:28

Mitäny on muijan kanssa "ulkona" käyty syömässä niin aina maitoa, kieroon ne kattoo hiukan kun muija tilaa jotain hienoa (vettä yleensä) ja itte perään
-Maitoa, iiso lasi.. ja viimeistään sitte kun pyytää jäitä päälle:)

Tosa pizzeria denniksessä jo yks tarjoilija äijä jo tietää ja muistaa, eikä edes kysyny multa viimeks, totes vaan mulle että -"iso maito jäillä, sulle?"

Ni, ja mikä perkele sitä kaffia on pakkojuoda?
Sekin on paitsi ihan hyvää kun laittaa maitoa joukkoon:)
tairanki muuten just ny mennä kahvitauolle..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.8.2008 13:37

Hyvin on erilaisia tottumukset: itse en voi sietää maitokahvia, menee välittömästi pakki sekaisin, jos sitä maistaa.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 6.8.2008 14:11

Maitoa jäillä... No jo on! :D

Maidon lipittäminenhän on maailmanlaajuisesti hyvinkin pienen alueen (Skandinavia) tapakulttuuria. Tuolla etelämmässä maito on lasten juomaa. Asian kyllä ymmärtää kun miettii sitä vasten että maidon säilyvyys ei ole (ennen moternia meijeriä) ollut mitenkään hyvä ja miettii miten paljon kauemmin tuolla etelämmässä on asuttu kaupungeissa, poissa lehmän kyljestä.


Ennemmin mä lähtisin miettimään asiaa siltä kannalta, että ei mikään muukaan nisäkäs juo maitoa paitsi poikasena. Se, että täällä pohjoisessa on kaikenikäiset päätyneet maitoa juomaan, on oikeastaan aika outoa.

...Mutta mitäpä tuosta, kuten moni onkin jo sanonut, maito on ruokajuomista paras.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 6.8.2008 14:15

Joo jäät kruunaa maidon, ja mikään ei ole parempaa krapula lääkettä kuin iso lasi maitoa jäillä! =)

Kahvitteluista sen verran että ketuttaa kun monessa paikassa tarjotaan kahvia muttei sitten ole maitoa, joskus vain kermaa, se nyt menee hätätapuaksessa mutta ennemmin maitoa.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 6.8.2008 14:39

Ymmärtääkseni tuolla etelämmässä ihmisiltä (suurimmalta osalta) puuttuu elimistöstä nuo entsyymit joita tarvitaan maidon pilkkomiseen (tai siis sen laktoosin pilkkomiseen elimistölle sopivaksi).


Ilmeisesti skandinaavisessa geeniperimässä on jonkinlainen mutaatio, jonka ansiosta skandinaviassa myös aikuiset pystyvät maitoa juomaan.

Itse käytän maitoa vain kahvissa. Vettä yleensä ruokajuomana tai sitten jos on jotain hienompaa niin viiniä tai tummaa olutta.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 6.8.2008 14:44

Mikähän tekee ruuasta niin "hienoa" että sen kanssa "voi" juoda viiniä? Annoksen hinta, erikoisuus..?

Voiko esim. makaroonilaatikon tai perunoiden ja läskisoosin kanssa juoda viiniä? :)

En ehkä vain ymmärrä koska en moisia liemiä siedä.. Sama juttu sipulin kanssa ruuanlaitossa mutta ne menevät jo makuasioiden puolelle eikä niistä voi kiistellä..

Tuli vain mieleen, ei kuulu varsinaiseen aiheeseen..

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 6.8.2008 14:55

Mikähän tekee ruuasta niin "hienoa" että sen kanssa "voi" juoda viiniä? Annoksen hinta, erikoisuus..?


Minulle se, että itse pidän ruokaa hienompana kuin se mitä normaalisti syödään. Eli joku pihvi tai jotain. Joku jonka kanssa viini on omasta mielestäni erityisen hyvää.
Makaronilaatikko kelpaa oikein hyvin, on sen kanssa tullut joskus itsekin viiniä juotua. ;-)

Minua ei kiusaa vähääkään se, että joku juo maitoa. Ihan vapaasti jos se on omasta mielestä hyvää. Itse en voi sietää maitoa ruoan kanssa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.8.2008 15:03

en suostu syömään missään ilman maitoa.. Sellaiseen pitseriaan en mene missä ei ole maitoa torjolla..

Limukan kanssa syönti, hyi helv.........

Viini? No ei tosiaankaan..

Vesi hätätapauksissa..

sepu
-
Viestit: 52
Liittynyt: 23.7.2003 11:48

ViestiKirjoittaja sepu » 6.8.2008 15:27

Itsellä tulee kans joskus tilattua maito jäillä ravintolassa kun monissa paikoissa saa maidon muuten sellasena haaleana. Ja muutenkin rasvatonta maitoa juovana ne jäät laimentaa sitä kevytmaitoo sopivasti =)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.8.2008 16:25

Kyllähän se maito on ehoton ruokajuoma, ei voi kuvitellakkaa viiniä ruuan kanssa ;) Kokeilkaapas sekoittaa viinaa maitoon, toiset tykkää, toiset ei :D

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 6.8.2008 16:52

Vettä sit, jos ei ole maitoa, mutta ei ikinä viiniä. Joihinkin ruokiin sit KUULUU cokis. 1-2 litraa tuota valkoista juomaa tulee päivässä kiskottua. Ja rapulassa aivan ehdoton!

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 6.8.2008 17:04

Kyllä se taitaa olla niin, että ravintolassa maidon nauttimista pidetään epähienona. Sinänsä kummallista jos kerran vettäkin voi juoda ilman ihmeempiä kummasteluja.

Itse en juo nykyään maitoa työpaikkaruokalassa, kun tarjolla on kevytmaitoa sun muuta kuraa. Kotona sitten juon ruoan kanssa kyllä maitoa kun sitä saa tuoreena ja käsittelemättömänä tankista. Margariinikin haisee kissanpaskalle, en käytä.

Maidosta johtuvat oireet ovat peräisin käsittelyistä, kuten rasvan poistamisesta, homogenisoinnista jossa rasva pilkotaan ettei se lajitu pinnalle meijerin sammioissa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 6.8.2008 18:11

Ruoka kuin ruoka saadaan pilattua juomalla sen kanssa hapanta ja katkeraa viiniä l. kiljua. Sanokoot snobbailijat mitä sanovat, mutta minä sanon totuuden - ja tämä ei ole edes makuasia. :)

Maidon heikko saatavuus ruoka- ja pitopaikoissa saattaa liittyä sen säilyvyyteen ja hintaan. Yhtäältä joku kaipaa maitoa, mutta toisaalta sitä ei kaipaa juuri kukaan. Maito on ruokajuomana eilisen ja pula-ajan juttuja, jolloin maidon yhtenä roolina oli hoitaa osa nälän poistamisesta.

Mummo-vainaa teki muuten itse piimää. En ole päässyt vieläkään yli siitä "ruokakomerossa" mätänevästä maitokannusta ja näystä, kun mummo ryysti sitten tämän "herkun" kitusiinsa. En voi sietää kaupan piimääkään, mikä lie....

Itse juon luonnollisesti maitoa - aina kun sitä on tarjolla, mutta kotikalja on kotiruoan kanssa parasta. "Eksoottisemmista ruoista" esim. Italian torttu ei oikein mielestäni juttele kotikaljan kanssa, se vaatii liukasteekseen asiaankuuluvasti saman ravintoarvolouokan kolaa.

Yleislinjauksena voitaneen sanoa että alkoholipitoiset juomat eivät sovi yksiin ruoan kanssa. Kotikalja ei onnistuessaan ole alkoholijuoma.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 6.8.2008 19:30

Ja mä pidin Jannea oikeana kulinaristinä, juustojen nauttijana:)

kyllä se taitaa olla niin, että ravintolassa maidon nauttimista pidetään epähienona.


That`s just exactly why i do that, dont care a shit;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 6.8.2008 19:47

Maito on kyllä aivan mainio juoma. Krapulassa tuskin mikään maistuu niin hyvälle kuin kylmä maito. Ykkös ja kevyt maitoa tulee itse juotua. Rasvaton maito tosin on perseestä, aivan kuin vedellä jatkettua.

PalliArt
-
Viestit: 131
Liittynyt: 5.3.2005 22:25

ViestiKirjoittaja PalliArt » 6.8.2008 20:17

Viinit sopii ihan hienosti ruoan kanssa, mutta maito hakkaa ne 100-0 kuitenkin.
Jotenkin ei nykyään kehtaa tilata raflassa maitoa kun saa tosiaan osakseen kummallista mulkoilua.
Ja jos sitä maitoa tilaa se tulee sellaisena kainalonlämpöisenä ja maistuu paskalta.
Stana!

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 6.8.2008 20:32

Tavallisen ruuan kanssa maito on poikaa. Jos "epäterveellistä" ruokaa (pitsat, kebab, grilliruoka..) menee syömään, niin sitten colajuomat kelpaa. Hienossa ravintolassa tai muuten hyvää ruokaa nauttiessa ruuan maku pääsee oikeuksiinsa hana-/mineraali-/lähde-/hiilihappoveden kanssa.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 6.8.2008 20:40

Mikähän tekee ruuasta niin "hienoa" että sen kanssa "voi" juoda viiniä? Annoksen hinta, erikoisuus..?


Vaikken kummastakaan yleensä erikoisemmin välitä, niin valkkari ja kala sopivat kyllä hyvin yhteen.

Joht1s
-
Viestit: 219
Liittynyt: 15.1.2007 1:18

ViestiKirjoittaja Joht1s » 6.8.2008 20:44

Kyllä maito on se mitä ruoan kanssa tulisi jokaisen juoda.. Itse juon tälläkin hetkellä maitoa.

kokeilkaapa joskus juoda vaikka puolen litran metallisesta mittakupista kylmää maitoa, aiettä...

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 6.8.2008 20:45

Janne_P:n tarinointiin sen verran jatkaisin, että itse huomasin viime talvena, että yhtäkkiä vatsa ei kestänyt enää kevytmaitoa. Koitin rasvatonta - persus huutaa hoosiannaa edelleen. Vaihdoin ruokajuomaksi Valion AB piimän ja sitä vatsa kestää - ja on muuten aivan törkeän hyvää ruokajuomaa! Etuna on myös se, ettei maidon tapaan pysty ruoan yhteydessä kiskaisemaan litraa kerralla.

Meillä suomalaisilla taitaa olla myös se vika, että juomme ruoan yhteydessä hieman liiankin paljon maitoa/vettä/piimää jne. Tästä seuraa sitten ruoansulatuksessa muita ongelmia.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 6.8.2008 20:58

Juu kyllähän se maito on ykkös ruokajuoma. Jos ei sitä löydy niin sitten mehua, mutta ei mitään makeita sokeri litkuja eli limsaa.

Itselläkään ei nykyään enää perse kestä tavallista maitoa. Pitää juoda tuota kevyt maito juomaa. Maksaa sellaiset 1,70€/litra.

Kahvia ei tule juotua muutenkuin jos ei muuta ole tarjolla. Aika kieroon joskus katsotaan sen takia.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 6.8.2008 22:26

Itse en ole juonut maitoa yli 15.vuoteen eikä ole tullut viime vuosina edes mieleen maistaa mille se maistuu.. Mainiosti tullut pärjättyä mehulla ja vedellä kotona ruokaillessa, ravintolassa sitten ehkä cola ja olutkin saattaa sopia, riippuu tietenkin paljon ruuasta.
Jopa alkoholijuomatkin saa "pilattua" kun laittaa tuota valkeaa lehmän hikeä sekaan. Kahvikuppi on ainoa minkä läheisyyteen itse hyväksyn sen sinisen purkin..

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 6.8.2008 22:40

komppaan topikin aloittajaa, kevyt / ykkösmaitoa kiitos. Joskus kymmenen vuotta aikaa kun kylillä pyörittiin ehtoisin autolla, niin piti aina ottaa hamppariateriatkin maidolla. Nykyään maistuu kolakin.

GTI_VR6
-
Viestit: 84
Liittynyt: 23.7.2008 20:28

ViestiKirjoittaja GTI_VR6 » 6.8.2008 22:44

En tiedä miten tulisi maitoa juotua jos voisi juoda. Aikanaan join aika useinkin ruokajuomana. Nykyään tulee juotua kaikkea muuta.

Ja kyllä se ainakin mun mielestäni on niin että jokin tietty juoma sopii jonkin ruoan kanssa. Punkkua en juo olleskaan, mutta valkkari menee noitten kala ruokien ja osan kanaruokien kanssa aika hyvin ja cola pizzan kanssa. Olutta tulee juotua jos on oikeata lihaa tarjolla. Ja jos niikseen sattuu että autolla on liikkeellä niin vesi tulee korvaamaan nuita alkoholi tuotteita. 7UP on muutes aika hyvää hampurilais setin kanssa.

Kaippa se on maku kysymys mikä menee. En tiedä sitten joisinko kuitenkaan maitoa vaikka voisinkin. Tai siis voinhan minä juoda mutta ei se maitojuoma ole niin hyvää kummiskaan.

Raimssi
-
Viestit: 498
Liittynyt: 23.8.2005 17:46

ViestiKirjoittaja Raimssi » 6.8.2008 22:58

Joo, ruoka juomien ykkönen on kyl maito, kevyt maito.

Aitoo maitoo joisin jos mahdollista.

zetorcrystal
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2008 19:38

ViestiKirjoittaja zetorcrystal » 6.8.2008 22:59

itse kun olen maalta ja tiedän miltä kunnon kylmä maito maistuu niin sen voittanutta ei ole! ja jos mulle ei ravintolassa tarjoilla maitoa niin minä kyllä lähden semmosesta ja vähän äkkiä :D

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 6.8.2008 23:33

Joo, ruoka juomien ykkönen on kyl maito, kevyt maito.

Aitoo maitoo joisin jos mahdollista.


Näin on! Ei mee tankinpesuvesi alas! Yök!

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 7.8.2008 6:25

Maito on kyllä ykkönen ruokajuomana. Hyvin menee ruoka myös alas kotikaljan, veden, tai viinin kera. Mehut ja limsat menee satunnaisesti roskaruoan kanssa.

Meillä yritettiin häissä ottaa huomioon kaikkien makuhermot joten juomina oli ruoan kanssa tarjolla maitoa, kotikaljaa, vettä, vissyä, mehua, limsaa, punaviiniä, valkoviiniä, olutta, lonkeroa ja siideriä.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 7.8.2008 9:28

Maitoa ehdottomasti, joka päivä tulee juotua 1-2 litraa, vähentynyt aika paljon kuitenkin maidon juonti viime vuosina mutta eiköhän tuollakin määrällä selviydy.
Limsat ja mehut ei uppoa ollenkaan minkään ruoan kanssa, makeaa litkua ja ruokaa ei vaan pysty sekoittaa.
Joskus tulee järkyttävä halu juoda kylmää maitoa janoon, tällöin menee helposti litra yhteen menoon, pitää kokeilla tuota jääpala juttua kun ei ole tullut koskaan edes mieleen.

Ravintolassa yleensä tulee juotua vettä tai punkkua/valkkaria, riippuen kuka maksaa:)

Maito kuitenkin ainoa oikea ruokajuoma.

hamppi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 3.11.2004 17:34

ViestiKirjoittaja hamppi » 7.8.2008 12:20

Täällä kans yks maidon suurkuluttaja.
Eipä ole tullut aiemmin mietittyä asiaa tältä kantilta, sillä olen ollut siinä uskossa ettei sitä ole kuitenkaan tarjolla ravinteleissa tai näissä nk. hienosto juhlissa. Eipä sitä ole siis edes vaivautunut maitoa kysymäänkään. Toisin kuin tästä eteenpäin, samoin kuin testata tuota maitoa jäillä.
Pienestä pitäen on opetettu maitoa juomaan - "saat kalsiumia ja se kasvattaa luustoa", niin sehän varmaan on sitten tottumuskysymys mitä maitoa nykyään kukin juo. Itellä tulee tankattua rasvatonta.Tosin pystyy sitä juomaan muitakin maidon esi-asteita, jos ei rasvatonta ole tarjolla - useimmat tutut käyttävät juuri kevyt maitoa, jotkut taasen eivät juo maitoa ollenkaan, mikä sikäli on hyvin outoa.

Tuli tässä mieleen, että eikös se Selännekkin ollut kunnon maitoparta änärin alkuaikoina. Joskus pyöri mainoskin missä tarjoili heittää ison lasin maitoa selänteelle baaritiskillä. Koittikohan Teemu tuoda suomen maitokulttuuria siinä samalla esiin. Olisi mieltä virkistävää jos joku löytäisi kyseisen mainoksen netin syövereistä.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 7.8.2008 12:33

eikös se Selännekkin ollut kunnon maitoparta änärin alkuaikoina.

Eipä löytynyt sitä mainosta tähän hätään, mutta kuva tuosta postikortista löytyi:
Kuva

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.8.2008 12:33

^^ai tämäkö? =D

(no joo,ei se tuo oo mutta en sitä oikeatakaan löytäny missä selänne onkin yhtäkkiä muuttunut leftin pelaajaksi)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 7.8.2008 12:38

Ben Johnson, Valio ja "Milk Energy" olivat aikanaan kovia juttuja -varsinkin dopingin käytön tultua ilmi.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 7.8.2008 13:43

Ai että nää menee aina sulosesti OT, mutta ...
Henk. koht. sain kunnia käyttää (ja omistaa) kultaisella kasarilla tuommosen "Milk Energy" toppatakin. Legendaarinen tuote, koska sen jälkeen en ole omistanut yhtään vaatekappaletta jonka taskuihin voisi jemmata kahdeksan (8!!) olutpuolloa ja käpötellä sisään kapakkiin ilman että kerberos on nutun helmassa kiinni :) No se kasarimuoti oli hieman väljää, muistattehan :)

Noksu
-
Viestit: 186
Liittynyt: 17.7.2006 16:23

ViestiKirjoittaja Noksu » 7.8.2008 17:36

Täytyy kyllä yhtyä Lehtilän kommenteihin. Maito on parasta ruokajuomaa mitä on. piste.
Kaljat, viinit ym kurat ei mulle mene. Harvoin voin limua tai vettä ruuan kanssa ottaa jos ei muuta tarjolla. Vesi vie ruualta kyllä kaiken maun.

Ja sama homma kahvin kanssa, kaikki katsoo tunnin kieroon kun sanoo ettei juo kahvia...ja tee ei kuulu suosikkeihin myöskään.
Ja kun päälle mainitsee ettei kaljakaan maistu niin leimataan hulluksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 7.8.2008 20:33

Ite oon kanssa monien mielestä päästäni viallinen kun en pysty juomaan kahvia, teetä, kaakaota enkä kaljaa. Mistä sit johtuukaan. Maitoa tulee käytettyä vain satunnaisesti murojen tai vastaavien kanssa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.8.2008 21:19

Lehtilälle ja muille "tunnustuksen" tehneille hatun nosto, itellä kun on sellainen mentaliteetti että "suomalainen mies juo kaljaa";) Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka eivät olutta juo, ei se minullekkaan ole aina maistunut.. Saunakaljoista oma mieltymykseni olueen alkoi, mutta ruoan kanssa jätän kyllä väliin, pilaa/peittää itse ruoan maun omasta mielestä.
Maito on hyvä ruokajuoma, sen verta neutraali maku että ei pilaa syömisnautintoa. Maidon tulee olla kevyt maitoa, ykkönen menee hätätilassa, "tonkanpesuvesi" ei kyllä maistu.. Punasta laitan kahviin, jos on saatavilla.

Palliart kirjoitti:Viinit sopii ihan hienosti ruoan kanssa, mutta maito hakkaa ne 100-0 kuitenkin.

Tähän liittyen:
Viiniä käytän myös, se sopii joihinkin ruokiin/tilaisuuksiin, missä syödään seurustellakseen, mutta jos syödään nälkään, niin maito on must.

VW_Golf_gti_16v kirjoitti:Kokeilkaapas sekoittaa viinaa maitoon, toiset tykkää, toiset ei :D

Eikös se valkovenäläinen ole jotakuinkin tuolla reseptillä tehtyä?;) Vaikka viinalla tarkoitettin tässä luultavammin kirkasta.. Ei ole tullut maistettua, täytyypä koittaa:) Mikä olis hyvä seos suhde?

Rynnäkköpäärynä kirjoitti:Margariinikin haisee kissanpaskalle, en käytä.

Repesin;)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 7.8.2008 23:38

Noksu kirjoitti:Ja sama homma kahvin kanssa, kaikki katsoo tunnin kieroon kun sanoo ettei juo kahvia...ja tee ei kuulu suosikkeihin myöskään.
Ja kun päälle mainitsee ettei kaljakaan maistu niin leimataan hulluksi.


Täällä menee just noin. Kahvia en voi juoda yhtään, teestä en vaan välitä ja kaljaakin menee vain humalassa. Ja ihmettelijöitä riittää. :)

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 8.8.2008 8:02

Kyllä ne kovimmat rallikuskitkin popsii maitoa aina kisan jälkeen. Tuoreessa muistissa mm. muuan Ari Vatanen. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=RJuCe4-ZbQw

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 8.8.2008 11:50

Jos työkin tulee tavallaan maidon ansiosta ( @ Valio ), niin tokihan sitä pitää muutenkin nauttia. Ja useampi litra / päivä. Parasta ruokajuomaa ja janojuomana menee kylmänä todella hyvin. Pienestä pojasta asti litkiny ahkerasti maitoa ja syöny juustoa ja ei eipä ole ollut luita poikki tai murtuneena vaikka tilanteita on ollutkin. Liekkö maidon vai tuurin vaikutusta..

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 9.8.2008 1:06

Rahamiesten juoma.

Maksaa kohta enemmän kuin bensa. Tuo vitun maitojuoma maksaa jo 2 egee litra.

Hyväähän se on.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 9.8.2008 2:56

Maitoa olen "raakana" juonut viimeksi joskus 3lla(~15v sitten) luokalla jolloin laktoosiintoleranssi iski ja silloinhan ei vielä mitään maitojuomia ollut ja HYLA maito nyt vaan on niin helvatan pahaa ettei sitä juo erkkikään. Muroja syödessä ja kaakaossa saanu minä maitoni sen jälkeen. Ja myöhemmin tietenki valkovenäläisissä.

Nykyään ei tuo maito edes juurikaan tee mitään oireita mutta ei se kyllä hyvällekään maistu enää kun on ollut niin kauan juomatta.

Maitojuomaa menee n. 2l/kk ja ruokajuomana vesi on ehdoton, minun mielestäni mikään alkoholijuoma ei sovi ruoan kanssa. Grillimätön kanssa sitten cokis(aitona).

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 9.8.2008 10:30

Hyvät ilmeet on usein hampurilaispaikoissa kun poika pyytää hamppariateriaan juomaksi maidon.Siitä asti kun puhumaan oppi on maito ollut ruokajuomana ja näkyy maistuvan edelleen, 30.7 tuli 8 vuotta täyteen.
Itsellä ei juominen onnistu kun menee pakki sekaisin, ruuanlaitossa pystyy kyllä käyttämään.
Mutta kylmä maito ja lämmin pulla on kyllä ykkösjuttu..

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 9.8.2008 11:05

Kyllä se maito on meilläkin ruokajuomana, omalla kohdalla menee 3l/vrk ja muksut vetää sen litran kans päivässä yhteensä.
viinit ja limut juodaan sitten erikseen..

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 10.8.2008 15:40

kaikki jeesustelijat, jotka kirjoitti:Siis mikään muu eläin kuin ihminen ei juo maitoa aikuisena.

Ja mistäköhän ne muut eläimet sais maitoa aikuisena..?
Miksi ihmiset lämmittää ruokansa, miksi ne syö lautasilta haarukoilla, yms. eli sama kuin miksi koirat nuolee muniaan..
KOSKA NE PYSTYY SIIHEN
eli mun mielestä ihmisten ja eläinten maidonjuonnin vertailu on melko kaukaa haettua.. kyllä meillä ainakin aikuisetkin kissat juo maitoa, jos niille vaan sitä annettais, eihän tänkään ketjun perusteella monikaan juo sitä lämpimänä suoraan tissistä..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.8.2008 16:45

Jossain sanottiin, että jos aasialaiset jois 2-3l maitoa kerralle, ne saisi todella pahoja kramppeja tai jopa kuolisi siihen maitoon. Kuulosti todella uskomattomalle.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.8.2008 16:53

eihän tänkään ketjun perusteella monikaan juo sitä lämpimänä suoraan tissistä..


Paitsi arvaa kuka? 8)

Ei vaan meinaa oikein riittää kahdelle hengelle noista akan 30Kg/ pala kannuista, joutuu välillä lämmittelemään vauvalle pullomaitoa. :/

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 10.8.2008 22:27

Jossain sanottiin, että jos aasialaiset jois 2-3l maitoa kerralle, ne saisi todella pahoja kramppeja tai jopa kuolisi siihen maitoon. Kuulosti todella uskomattomalle.


Jee, tässäpä ratkaisu maapallon liikakansoitukseen, kaikki juomaan maitoa! :)

Jnz
-
Viestit: 159
Liittynyt: 24.7.2003 20:00

ViestiKirjoittaja Jnz » 11.8.2008 1:38

Maito on parasta ruokajuomaa, piste. Nimenomaan kevytmaito, rasvatonta kurrimaitoa ei juo kuin eläimet. Vesi menee kyllä ruokajuomana lähes yhtä hyvin, kuten myös olut, jos ei kuljettajan tehtäviä joudu suorittamaan. Viineistä punaviini on makumielessä loistavaa hyvän pihvin kanssa, mutta silloin se toimiikin lähinnä osana makuelämystä eikä "palan painikkeena". Kahvimaidoksi parasta on punainen maito, joka muuten näin kaupunkilaiselle on liian rasvaista yleismaidoksi.

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 11.8.2008 20:12

Ravintolassa ruuan kanssa puolen litran tuoppi kylmää kevytmaitoa jäiden kera... Ei paremmasta väliä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.8.2008 7:19

Jossain sanottiin, että jos aasialaiset jois 2-3l maitoa kerralle, ne saisi todella pahoja kramppeja tai jopa kuolisi siihen maitoon. Kuulosti todella uskomattomalle.
Miksi mielisairaaloissa potilaita ei lasketa yksi vessaan? Etteivät joisi vettä hallitsemattomasti.
"Terveittenkin" puolella on trendikästä kuljeskella vesipullo mukana ja ottaa pienet naukut silloin tällöin, vaikkei janottaisikaan. Pysyy nälkä loitolla ja linjat solakkana. Liiallisella veden juonnilla huuhdot elimistöstäsi tarpeelliset suolat pois ja seuraa myrkytystila, jopa kuolema.
Yletön maidon latkiminen voi johtaa vaaralliseen kalsiumaineenvaihdunnan häiriöön. Vanhuksilla hyperkalsemia voi aiheuttaa dementian kaltaisen sekavuustilan.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 12.8.2008 15:50

Harvinaisen yksimielistä porukkaa. Olen oikeastaan yllättynyt miten moni pitää maitoa parhaana ruokajuomana. No tottahan se on! Koko ikäni maitoa juonut, ensimmäiset viisi ihan oikeaa tavaraa tonkasta kaadettuna.

Parasta on kulutusmaito mutta sitä lähes syljetään päälle jos erehdyt ostamaan. Työterveydeshoitaja ripitti keittäjänkin työpaikalla kun tiskissä oli punaista maitoa. Rasvaton on paskaa, se ei edes maistu millekään. Kahvia ei edes pysty juomaan rasvattomalla maidolla.

Ravintolassa tulee otettua siideri tai kokis puoli pakolla. Kumpikaan ei kyllä sovi ruuan kanssa. Enkä ymmärrä miten joku viini jonkun ruuan kanssa muka sopii. Shittiä se on.

Itse ainakin olen pyrkinyt että poika joisi ruuan kanssa maitoa vähintään sen lasillisen. Millekään mehulinjalle ei lähdetä ja vesikään ei sovi kuin janojuomaksi.

Vielä kun saisi jostain sitä tuoretta oikeaa maitoa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 12.8.2008 15:58

Koko ikäni maitoa juonut, ensimmäiset viisi ihan oikeaa tavaraa tonkasta kaadettuna


Itsekin ensimmäiset 8 vuotta join "oikeaa" tavaraa,sitten lopetimme maatilan ja muutimme "kaupunkiin" niin olihan siinä tottuminen purkkimaitoon. Nykyään juon sinistä (siis maitoa) mutta jos oikein "herkuttelen" niin tottakai punasta maitoa ja kahvissa kermaa. =D

Sama homma myös oli kun siellä maalla tuli aina käytettyä voita mutta sitten kylillä siirryttiin margariiniin. Tosin nykyään en käytä kumpaakaan leivän päällä.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 49 vierailijaa