Puutarhatraktorin viritystä

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

Puutarhatraktorin viritystä

ViestiKirjoittaja cancermann » 6.7.2008 22:01

Ei kellään olisi sattunut jäämään nurkkiin jotain erittäin pientä dieselin ahdinta?
Kokeilisin laittaa ihan "piruuttaan" Murrayn tekemään (Briggs&Stratton) 11hp moottoriin.
Luonnolin en maksa kuin korkeintaan postikulut, koska tuo moottori kuitenkin räjähtää...
Jos pystyn noutamaan erittäin lyhyen matkan päästä Seinäjoelta lukien, niin aina hienompaa :-)

Jos jollain linkkejä koskien ko. hommaa niin tänne ja heti :-D

Multivalve
-
Viestit: 191
Liittynyt: 31.1.2008 18:17

ViestiKirjoittaja Multivalve » 6.7.2008 22:18

Mullla on Murrayssa Tecumsehin 12 hp pata ja itsekin kaipaisin lisää potkua eli viritysvinkit kelpaa myös tänne.

Aihetta sivuten kysyisin että hukkuuko tehoja jos värkkiin värkkäisi kunnollisen pakoputken pönttöineen päivineen?
Se orkkisputki ei juuri ääntä vaimentele eli pitää siis helvetillistä mekkalaa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 6.7.2008 23:06

Tässä oma ruohonsurma ilman koppaa. Vaimennin on jokkisvaimennin:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 003-30.jpg

Koppa päällä:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... 001-43.jpg

Helpoin tapa lisätä riksrattonin tehoa (ja lyhentää käyttöikää) on morkooli. Minulla tämä on toteutettu siten, että solenoidi vetää kaasun vaijeripatentilla silmänräpäyksessä selälleen. Muutenhan näissä ei saavuteta kaasarin peilavetisyydestä johtuen täystehoa kuin kovan rasituksen alaisena, jolloin kaasari vetää itse itseään enemmän auki. :)

Mites meinaat, että piisaako riksrattonissa pulssit pyörittämään turpoa? =D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2008 9:14

Onkos kukaan kokeillut pyöristellä imusarjan kulmia? Ainakin tuossa 10-heppaisessa koneessa imusarjan (samaa valua kaasarin kanssa) valujälki on todella karkeaa ja ennen sylinteriä todella teräväsärmäinen mutka. Luulisi, että tuolla on jotain vaikutusta virtauksiin.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 7.7.2008 11:10

Jos jollain linkkejä koskien ko. hommaa niin tänne ja heti :-D


Sitten kun (t)urpo-riksrattoni on läjässä niin muistathan esitellä sen täällä. Ulkokuorikin samaan kuntoon kun taannoin projektiosastolla esitellyssä ruohonleikkuri-stylingprojektissa... Vai oliko se just sun? =)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 7.7.2008 11:35

Nehän ajelee noilla 24h ajojakin, nyt en muista oliko briteissä ja (yllätysyllätys) jenkeissä.. Kait jotain valmista turbo-sarjaa löytyy :D

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 7.7.2008 12:01

Suomessakin järjestetään leikkureille kisoja! Osotteesta http://www.leikkurilemans.com/ voi pällistellä kuvatuksia kisoista! Niillä on kaks luokkaa: suht vakiot ja sit on toinen luokka missä turbot ja ilokaasut yms. on sallittuja. Kisat järjestetään motocross radoilla. aika touhua mitä ny oon kuvia ja vidoo kattellu, tosta meijän stigasta ei taida kisailuun olla :/, mutta siis em. linkin takaa lisä infoo!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2008 13:53

Jenkit harrastavat myös vetokisoja:
Youtube
Aivan vakio :)

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 7.7.2008 14:18

Nyt vaan leikkureita virittelemään ja ensi vuonna Ahvenistolla tai jossain muulla "oikealla radalla" kisaamaan!

...Tässä kieltämättä tuntee itsensä vähän hölmöksi kun katselee youtubesta videoita viritetyistä ruohonleikkureista ja naureskelee itsekseen.

ehe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 10.3.2008 20:21

ViestiKirjoittaja ehe » 7.7.2008 14:37


cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.7.2008 15:34

Ideahan lähti yllättäen tuolta Alastarosta, kun varikolla pyöri yksi mönkkäri joka oli ahdettu.
En huomannut katsoa mikä laite oli kyseessä, mutta veikkaisin Yamahan Raptoria.
1 -sylinterinen moottori, ja pienen pieni ahdin kyljessä :-)

Olihan tuosta kuvakin
Kuva

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 7.7.2008 16:06

näyttää kyllä ihan kiinan mönkkäriltä,veikkaisin 200 comanche(2kpl noita joskus ollu)

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 7.7.2008 16:57

Joo, tarkemmin kun katsoo, niin ei kyllä muistuta vähääkään Raptoria :-D
Oli aika veikeät äänet tuossa. Turbiinin ääni tuli selvästi läpi.

Kuva
Tuossa projektin kohde :-D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.7.2008 17:05

Tuosta ahdetusta punaisesta; Lämmitelläänkö pakoputkellä reiden sisäpintaa vai missä jalkaa pidetään?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 7.7.2008 19:48


chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 7.7.2008 19:50

Tuosta ahdetusta punaisesta; Lämmitelläänkö pakoputkellä reiden sisäpintaa vai missä jalkaa pidetään?


Persgrilli on nääs sou lääst siison.

Hezekiel
-
Viestit: 397
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Hezekiel » 8.7.2008 9:11

Mitenkäs tuollaisessa roiskevoidellussa moottorissa ahtimen voitelu järjestetään? Erillinen sähkötoiminen pumppu kenties? Smartin ahdin voisi olla suurin piirtein sopivaa kokoluokkaa, pienempiä ei liene kovin yleisesti saatavilla.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 8.7.2008 9:22

Tai entäs joku vanha seiskapätkä-kawan solomu? Voiteluongelma on kyllä olemassa.

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 8.7.2008 12:10

Ihiltä löytyy 10-30hp koneisiin soveliasta ahdinta, ei ole enää mtenkään liian iso :D.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.7.2008 12:20

Mitenkäs tuollaisessa roiskevoidellussa moottorissa ahtimen voitelu järjestetään? Erillinen sähkötoiminen pumppu kenties?
Ahtimen tuottamalla lisäteholla pyöritetään generaattoria, joka lataa sitä akkua, josta virta ahtimen voitelupumpulle otetaan. Tehon kokonaislisä plus miinus nolla, ei tullut ikiliikkujaa tuostakaan.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 8.7.2008 12:36

entäs joku remmiahdin sisäisellä voitelulla

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 8.7.2008 14:24

Sorvaa kampuralle hihnapyörän jolla pyörittäisi mekaanisesti jotain pientä pumppua? Ei se nyt kovin paljoa voi tehoa ottaa, voisi jäädä jopa plussan puolelle tehoissa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 8.7.2008 16:03

Ohjaustehostimen Ö-säiliö/pumppu jota pyörittää remmi joka sitten pumppaa öötä turbolle..

Juu en ole koskaan miettinyt kyseistä asiaa.. Brigssiltä saa V-Twin moottoriakin sekä jopa kohta Dieseliä..

Tokihan jenkit on jo tehny kaiken
http://www.youtube.com/watch?v=GOaT7pECZCQ

Lähinnä tuossa tökkii se että kaasaria ei saa koskaan pelaamaan turbon kanssa, ainakaan kunnolla joskin se tässä tuskin on kyseessä..

Joku normi paineistettu 40 tms koon weber tms toimii tässä tapauksessa ihan hienosti.. B&S lohkot ei kestä kaameita kierroksia johtuen monestakin asiasta joten se turbo pitäis olla tositositosi pieni että se jaksaa herätä..

Venttiilinjouset kannattaa vaihtaa heti jäykempiin.. Samoin kuin katsoa onko istukat missä kunnossa, kannenhan noista käyttää irti 5 min ja uusi tiiviste ei budjettia kaada..

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.7.2008 16:39

Joo, ei ole tarkoitus mitään penkitettävää hirmua vääntää, kunhan huvikseen räpeltää jotain sellaista mitä ei joka päivä tulisi vastaan :-)
Turbon äänethän ne vaan on tässä kyseessä, ei niinkään se saako sillä 0,05hv lisää ;-)
Joskus kun jaksaa/ehtii, muuttuu tuo takapääkin mustaksi, ja valkosivut renkaisiin tietysti.
Vielä kun sais vanteet kromattua...

Ei siis mitään järkeä, mutta pitääkö kaikessa ollakaan.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 8.7.2008 16:46

Tuo kans tuntuu irtoovan suht pitrtsakasti
http://www.youtube.com/watch?v=q30xMkhlfVw

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 8.7.2008 20:56

tossa vähän rajumpi tekniikka leikkuriin....

http://www.youtube.com/watch?v=zBJu2q3s ... re=related

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.7.2008 21:19

^ Yhtä hyvin turbiini olisi voinut olla kiinni jossain pukissa. Olisivat edes viitsineet tehdä voimansiirron valmiiksi :)

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 8.7.2008 21:41

Itsellä olisi mönkiöön menossa mitsun TD02 ahdin. On niin pieni että ei tiedä pitäisikö sille itkeä vai nauraa :D. Dollarin mahdottoman kovasta kurssista johtuen iipein kaupasta saa uusia melkein kiittämällä verraten siihen mitä kotimaisissa pörsseissä on käytettyjä kaupan.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.7.2008 23:01

Jopas, $299 oli uusi tuollainen... On kyllä pieni, ja jotenkin uskois että saattais 1 -sylinterisessä toimiakin. Ei ainakaan korkealta putoa jos kokeilee.

:-D Nyt löytyi jänskää

Tonba
-
Viestit: 211
Liittynyt: 29.12.2006 8:14

ViestiKirjoittaja Tonba » 10.7.2008 11:25

Kyselin tuota nitro-kittiä toimitettavaksi Suomeen. Tullin kanssa tulee ongelmia täyttösäiliöiden kohdalla mutta pelkän sarjan hän lupaili lähettää.

Saisikohan Suomesta mistään noita säiliöitä? :D

Lasse
-
Viestit: 351
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 12.7.2008 21:43

eikös moottorikelkkojakin ole ahdettuja- joskos niistä löytyisi soipvaa

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 11.5.2010 16:51

Mitäs tuollaisesta hondan koneesta saisi helpoiten irti hieman lisäkaakkeja.

GCV 530 on koneena. Ilokaasut tms. pitäisi löytää, mutta tuntuvat olevan ebayssäkin kiven alla kun jokainen haku tuottaa tulokseksi pyöreän nollan. Vinkkejä?? Iso putki jo työn alla, mutta mitenkäs tuollaisen imupuoli? En ole vielä lähemmin päässyt tutustumaan, kun vehjekin saapuu vasta 5pv kuluttua.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 11.5.2010 19:28

GCV 530 on koneena. Ilokaasut tms. pitäisi löytää

^ On sitten tullu katsottua televisiosta puutarhatraktori-pullingia?

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 11.5.2010 21:32

No ei nyt oikeastaan, mutta jossakin kesän pippaloissa pitäisi työporukan "joukkueen" päästä tuollaisilla vetelmään ja ei viitsisi ihan viimeiseksikään jäädä =D

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.5.2010 22:15

Ilokaasukittejä on Ebay pullollaan, laitappa hakusanaksi "nitrous kit" niin noin 350eurosta ylöspäin alkaa löytymään wet settejä. Muista että mikäli laitat dry kitin eli syötät pelkkää ilokaasua koneeseen, pitää lisäbensa sitten tulla kaasarista, eli koneen pitää käydä ilman kaasuja riittävän rikkaalla (pienellä muutaman hepan tehonlisällä voi jopa toimiakkin).

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 12.5.2010 22:51

No näkyipähän nuita jonninverran olevan. Sen verran näköjään puhuin läpiä päähäni että kyseessä onkin Briggsin 18,5hv mylly, eikä tuo hondalainen. Noihin briggseihin nyt varmaan löytyy jos jonkinmoista vinkkiä sivustolta jos toiseltakin. Täytyypä koittaa viikonlopun aikana paneutua.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 13.5.2010 2:10

Kellään hyllyssä Briggsin 11hv starttia? Pelkkä "kuorikin" riittäis jos magneetit kunnossa...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.5.2010 10:29

On sitten tullu katsottua televisiosta puutarhatraktori-pullingia?
Mikäs kanava tuollaista näyttää? Youtubessa kyllä on mahtavia pätkiä :D


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa