Pitkällisen haaveilun tuloksena talliin päätyi otsikon mukainen kulkupeli kun sopiva ehdokas löytyi vain ~100km päästä tallilta. Kori näytti päälle päin ihan hyvältä.
Ei se ainakaan haitaksi ole että kyseessä näyttäisi olevan ehta swallowtail
Autoon on jossain vaiheessa raiskattu nuo myöhempien mallien takavalot, onneksi käyttämätön pari pikkuvaloja löytyi kohtuuhintaan, olisin kiitollinen jos joku laittaisi kuvan noista pikkuvalojen aukoista, saisi ne korjattua alkuperäiseen asuunsa.
Pohjassa sitten olikin jonkin verran sanomista:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0382.jpg
Tehdyt paikkauksetkaan eivät täysin vakuuttaneet:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0380.jpg
Sähköt voivat myös vaatia vielä pieniä muutoksia projektin edetessä, onneksi aiemmin puretusta -83 GTI:stä on täydelliset johtosarjat jemmassa
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0362.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0363.jpg
Ensimmäisena hylsyn talliin lykkäämisen jälkeen keulalle nostettiin voimanlähteeksi aiottu moottori vaihteiston kanssa.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0354.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/IMG_0355.jpg
Sovituksen tulos näyttää ainakin vielä tässä vaiheessa lupavalta, ahtimen ja pellin väliin näyttäisi jäävän enemmän kuin kakkoskorisessa jonka mitoilla pakosarjaa on väännetty.
Auto purettiin tyhjäksi hylsyksi ja laitettiin kyljelleen, pohjan korjaustarpeen kartoittamisen jälkeen siirryttiin tallin taakse pellolle ja käännettiin romu-ukkoa odottamaan jääneestä hylsystä pohja näkyville, pienen leikkausoperaation ja pesun jälkeen pari vuotta maata vasten lojunut pohjapelti näytti jo varsin kohtuulliselta:
Tekniikaksi ajoneuvoon on tarkoitus ruuvata jo yllä olevassa kuvassa esiintyvä 1.8 16vT seuraavin speksein:
-Kampi vakio 1.8 16v
-kiertokanget Audi S2, särötarkastettu, tasapainotettu ja lasikuulapuhallettu
-männät audi S2
-kansi vakio 1.8 16v, kanavista poistettu roiskeet ja sarjat sovitettu kanteen
-Pakosarja RST, malli "tein itse, säästin"
-imusarja 1.8 16v, plenumi käännetty ylösalaisin ahtimen sovituksen ja kaasuläpän sijoituksen vuoksi.
-suuttimet 600ml/min venom
-ahdin schwitzer S2
-ohjaus Megasquirt extrakoodilla
Puslat on tarkoitus vaihtaa uretaanimallisiin, alustan suhteen suunnitelmat vielä hakusessa, mukana tuli -40mm alustasarja, sillä pitänee lähteä aluksi katsomaan.
Jarruiksi etupäähän 280mm jäähdytetyt levyt joko brembon tai wilwoodin 4-mäntäisillä satuloilla, takapäähän levyjarrut Citroen BX:n etusatuloilla.
Korin ulkoasuksi haaveilen tällä hetkellä tämän tyylistä, eroavaisuuksina GTI:n etuspoileri ja 15" ATS Cupit.
Sisäpuolelle tarkoitus rakentaa kaaret ja asentaa 2x kuppipenkit vöineen ja -83 GTI:n kojelauta tarvittavine mittareineen.
Jos nurkissa kuljeksii ykköskorisen osia niin erityisesti seuraavia saa tarjota:
-Kromipuskurit muovipäineen
-Kromatut ovenkahvat
-Kromatut peilit
-3-ovisen takasivulasien tiivisteiden kromilistat ja tuulilasin tiivisteen kromilista
-Alkuperäinen GTI etuspoileri
VW Golf mk1 -75. 24.2 Taistelu ruostetta vastaan
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf mk1 -75. 24.2 Taistelu ruostetta vastaan
Viimeksi muokannut shadow, 27.2.2008 17:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tuttu biili, joskus ~3-4v sitten tuosta hieronut kauppojakin. Auto oli silloin juuri kuulemma maalattu tuohon väriin ja pohja sunmuut paikattu, muttei ollut leimassa ja vikoja/puutteita oli. Puskurit oli muistaakseni maxxlookit kakkoskorisesta ja sisällä oli kevlari kupit. Muistaakseni pitäisi olla kuviakin tallessa niiltä ajoilta, kun tuosta kauppaa hierottiin..
Mielenkiintoinen aihio, tekniikan puolesta varsinkin. Toivottavasti myöskin valmistuu, eikä jää mätänemään mihinkään (niinkuin ilmeisesti on nämä parit viime vuodet tehnyt).
Mielenkiintoinen aihio, tekniikan puolesta varsinkin. Toivottavasti myöskin valmistuu, eikä jää mätänemään mihinkään (niinkuin ilmeisesti on nämä parit viime vuodet tehnyt).
Jak3: Jos vain viitsit katsoa löytyykö sulta kuvia tuosta niin olisi hienoa nähdä millainen tuo on ollut, pohjatöitä on tosiaan joku tehnyt, mutta mm. etutukivarsien takakiinnikkeet niin lahot että hirvittää ajatellakkin että joku sillä olisi lähtenyt ajamaan..
Penkit tulivat mukana, tekniikan ja puskurit jätin ostamatta kun ei niille käyttöä oikein ole, tekniikasta olikin jo juttua ja ulkonäön suhteen on myös varsin erilaiset suunnitelmat..
Penkit tulivat mukana, tekniikan ja puskurit jätin ostamatta kun ei niille käyttöä oikein ole, tekniikasta olikin jo juttua ja ulkonäön suhteen on myös varsin erilaiset suunnitelmat..
Pitihän sitä kysymystä BX:n satuloista näinkin kauan odottaa :)
Kuten imaS totesikin niin BX:n satuloissa on käsijarrumekanismi mikä on osoittautunut varsin pomminvarmaksi. Hyvänä puolena on toki myös noiden satuloiden hyvä saatavuus ja edullisuus ( itse sain tuon parin saman kapineen lähes käyttämättömien levyjen ja palojen kanssa ilmaiseksi kotiin kannettuna ).
Mitä noihin veiveihin tulee niin nuo audin veivit nyt on ainakin todettu täysin virheettömiksi, paikallaan eivät tosin vielä ole.
Henkilökohtaisesti tuo Kiinalainen H-profiili materiaalista X valmistettuna ei vakuuta niin paljon että suin päin ryntäisin kyseisiä kapineita hankkimaan. Mistä vauhtiputkasta noita kannattaisi muuten tuohon hintaan kysellä?
Mazaman: vanteet on dezentin tekeleet eivätkä edes mitkään erityisen painavat, noin näppituntumalta, kahden vaiheilla olen ollut noiden myymisen kanssa, mutta ainahan privana voi laittaa tarjouksia ;)
Kuten imaS totesikin niin BX:n satuloissa on käsijarrumekanismi mikä on osoittautunut varsin pomminvarmaksi. Hyvänä puolena on toki myös noiden satuloiden hyvä saatavuus ja edullisuus ( itse sain tuon parin saman kapineen lähes käyttämättömien levyjen ja palojen kanssa ilmaiseksi kotiin kannettuna ).
Mitä noihin veiveihin tulee niin nuo audin veivit nyt on ainakin todettu täysin virheettömiksi, paikallaan eivät tosin vielä ole.
Henkilökohtaisesti tuo Kiinalainen H-profiili materiaalista X valmistettuna ei vakuuta niin paljon että suin päin ryntäisin kyseisiä kapineita hankkimaan. Mistä vauhtiputkasta noita kannattaisi muuten tuohon hintaan kysellä?
Mazaman: vanteet on dezentin tekeleet eivätkä edes mitkään erityisen painavat, noin näppituntumalta, kahden vaiheilla olen ollut noiden myymisen kanssa, mutta ainahan privana voi laittaa tarjouksia ;)
Suuttimista ja ahtimesta äkkiseltään päättelin, että veivit jäis ikävästi pullonkaulaksi jos väännöt pitäisi rajata veiveille turvallisiin lukemiin.
http://www.flatlander-ipp.co.uk/scat/scathrods-vw.shtml - Käsitin, että aihiot noissa olis kiinalaisia ja koneistettu jenkeissä. Noita tai vastaavia varmaan joku suomalainenkin putka voi toimittaa kilpailukykyiseen hintaan. Tosin tuolta tilatessa ei tule kuin rahti päälle.
http://www.flatlander-ipp.co.uk/scat/scathrods-vw.shtml - Käsitin, että aihiot noissa olis kiinalaisia ja koneistettu jenkeissä. Noita tai vastaavia varmaan joku suomalainenkin putka voi toimittaa kilpailukykyiseen hintaan. Tosin tuolta tilatessa ei tule kuin rahti päälle.
Henkilökohtaisesti tuo Kiinalainen H-profiili materiaalista X valmistettuna ei vakuuta niin paljon että suin päin ryntäisin kyseisiä kapineita hankkimaan. Mistä vauhtiputkasta noita kannattaisi muuten tuohon hintaan kysellä?
Omat H-profiilit tuli Prostreetiltä ja ovat kiinanvalmistetta ja maksoivat muistaakseni n. 350€. Olivat koneen rakentajan mielestä kuulemma yllättävän hyvät. Olivat hyvin mitoissaan ja muistaakseni vain yhtä piti koneistaa. Materiaalia ei nyt sitte ennen tiedä kun hajoavat, mut toivottavasti kestävät. Noi S2:n männät ilmeisesti ovat ihan hyvät vaikka niillä puristuksesta tuleekin melko iso ja itsekin olisin niillä ajanu, mut oli pakko porauttaa lohko niin piti pistää männätkin vaihtoon.
perjantai-iltana projekti jatkui raapimalla vaihtopohjasta alustamassat irti, työjärjestys taltta+vasara > kuumailmapuhallin+taltta > kosaani+taltta, tästäkin huomataan että laiska pääsee vähemmällä :)
Rakentelin koria tukemaan vähän tukikehikkoa ja leikkasin pohjan kolmessa palassa irti.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0421.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0420.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0422.jpg
Uusi, eli kolme vuotta pellossa maannut pohjalevy sovituksessa, huomaa tukeva kiinnitys, hitsauspuristimilla kiinni ihan molemmista päistä
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0423.jpg
Pienen rälläköinnin, hitsaamisen ja hiomisen tuloksena etupää alkaa näyttää jo ihan kohtuullisen hyvältä, kuskin puolen alakulmaa lukuunottamatta hitsattu ja hiottu valmiiksi:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0443.jpg
Sunnuntai-illan kohokohtana aloitin vielä pahemmin happanemaan päässeen kuskinpuolen taka-akselin kiinnityskorvan seudun tutkimisen, hiukan näyttäisi siltä että riittää seuraavaksi viikonlopuksi hommia, korjauspalaa on vahvasti laitettu ruosteisen pellin päälle
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0427.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0442.jpg
joku kyseli mittoja noista kääntöpukeista
Ja edelliseen postaukseen vielä kuva josta tuo käännetty imusarja erottuu hieman paremmin
Täytyy noita kiertokankia vielä pohtia, onhan se totta että sitten ei olisi tarvetta alakertaa avata myöhempiä tehonlisäyksiä tavoitellessa. Prostreetiltä joskus itsekkin niitä kiinakankia kyselin mutta oli sitä aikaa kun ko. yrityksestä oli foorumilla runsaasti keskustelua niin jäivät silloin tilaamatta. Sagg:n ehdottamat kanget tuolta briteistä ovat kyllä varsin mielenkiintoiset, onko kenelläkään noista omakohtaisia kokemuksia?
Rakentelin koria tukemaan vähän tukikehikkoa ja leikkasin pohjan kolmessa palassa irti.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0421.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0420.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0422.jpg
Uusi, eli kolme vuotta pellossa maannut pohjalevy sovituksessa, huomaa tukeva kiinnitys, hitsauspuristimilla kiinni ihan molemmista päistä
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0423.jpg
Pienen rälläköinnin, hitsaamisen ja hiomisen tuloksena etupää alkaa näyttää jo ihan kohtuullisen hyvältä, kuskin puolen alakulmaa lukuunottamatta hitsattu ja hiottu valmiiksi:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0443.jpg
Sunnuntai-illan kohokohtana aloitin vielä pahemmin happanemaan päässeen kuskinpuolen taka-akselin kiinnityskorvan seudun tutkimisen, hiukan näyttäisi siltä että riittää seuraavaksi viikonlopuksi hommia, korjauspalaa on vahvasti laitettu ruosteisen pellin päälle
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0427.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/16-17_02_08/IMG_0442.jpg
joku kyseli mittoja noista kääntöpukeista
Ja edelliseen postaukseen vielä kuva josta tuo käännetty imusarja erottuu hieman paremmin
Täytyy noita kiertokankia vielä pohtia, onhan se totta että sitten ei olisi tarvetta alakertaa avata myöhempiä tehonlisäyksiä tavoitellessa. Prostreetiltä joskus itsekkin niitä kiinakankia kyselin mutta oli sitä aikaa kun ko. yrityksestä oli foorumilla runsaasti keskustelua niin jäivät silloin tilaamatta. Sagg:n ehdottamat kanget tuolta briteistä ovat kyllä varsin mielenkiintoiset, onko kenelläkään noista omakohtaisia kokemuksia?
Perjantaina suunta oli taas tallille linjaamaan, mistä vanhaa peltiä raavitaan tällä kertaa irti. Voittajaksi selviytyi edellisen viikonlopun loppuhuipennuksena esiin kaivetut taka-akselin oikean puolen ripustuksen ruosteet.
Alku oli vähintäänkin murheellista murheellista kuten jo aiemmin todettua tulikin.
Siitähän se oli hyvä jatkaa mihin viime viikonloppuna jäi, suurensin hieman koteloon tehtyä aukkoa ja ryhdyin etsimään kovia reunoja, velipoika (huomatkaa porno pipo :) ) alkoi valmistelemaan korjauspalaa asennusta varten.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0449.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0450.jpg
Parin tunnin rälläköinnin jälkeen suurimmat ruosteet oli siivoiltui pois ja tilanne näytti tältä:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0456.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0454.jpg
Sisälokasuoja tarvitsi pienen korjauspalan, suurimman palan mallailu myöhemmin tosin osoitti että alareuna tuli liian leveäksi, korjaantuu seuraavalla kerralla pienellä vasaroinnilla.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0459.jpg
Helmakotelon ja takarunkoaisan välissä ollut jäykistelevy oli hapertunut täysin ja tilalle oli räpellelty suorasta pellistä jonkinlaista korviketta tilalle, nämäkin olivat tosin päässeet jo pehmenemään hyväksi ruostesuojauksen puutteessa. Korjauspaloja luovuttajakorista irroiteltaessa oli tämänsuuntaiset pelot olleet onneksi hyvin mielessä. Pistehitsit auki ja sovittamaan uutta palaa paikoilleen
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0461.jpg
Sitten hieman pellin vaihtoa ja naputtelua, ja viimein kaiken pienen ropaamisen jälkeen (mm. yksi tiskikoneremontti) vähemmän happeen yhtyneen pyöränkotelon sovittelua paikoilleen:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0470.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0472.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0470.jpg
Ja tästä eteenpäin, aina kun muulta ehtii, jatkuu massojen, maalin ja tietenkin ruosteen (heh heh) poistaminen, tarkkasilmäinen voi huomata ~keskellä kuvaa todistusaineistoa, originaaleja VW osia ovat :)
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0476.jpg
Tässä vaiheessa kello alkoi näyttämään saunaa ja siirtymistä takaisin lappeenrannan suuntaan. Pala saatiin siis tällä kertaa sopimaan paikalleen, kiinni se on kahdella hitsin pätkällä ja kolmella lukkopihdillä.
Alku oli vähintäänkin murheellista murheellista kuten jo aiemmin todettua tulikin.
Siitähän se oli hyvä jatkaa mihin viime viikonloppuna jäi, suurensin hieman koteloon tehtyä aukkoa ja ryhdyin etsimään kovia reunoja, velipoika (huomatkaa porno pipo :) ) alkoi valmistelemaan korjauspalaa asennusta varten.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0449.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0450.jpg
Parin tunnin rälläköinnin jälkeen suurimmat ruosteet oli siivoiltui pois ja tilanne näytti tältä:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0456.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0454.jpg
Sisälokasuoja tarvitsi pienen korjauspalan, suurimman palan mallailu myöhemmin tosin osoitti että alareuna tuli liian leveäksi, korjaantuu seuraavalla kerralla pienellä vasaroinnilla.
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0459.jpg
Helmakotelon ja takarunkoaisan välissä ollut jäykistelevy oli hapertunut täysin ja tilalle oli räpellelty suorasta pellistä jonkinlaista korviketta tilalle, nämäkin olivat tosin päässeet jo pehmenemään hyväksi ruostesuojauksen puutteessa. Korjauspaloja luovuttajakorista irroiteltaessa oli tämänsuuntaiset pelot olleet onneksi hyvin mielessä. Pistehitsit auki ja sovittamaan uutta palaa paikoilleen
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0461.jpg
Sitten hieman pellin vaihtoa ja naputtelua, ja viimein kaiken pienen ropaamisen jälkeen (mm. yksi tiskikoneremontti) vähemmän happeen yhtyneen pyöränkotelon sovittelua paikoilleen:
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0470.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0472.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0470.jpg
Ja tästä eteenpäin, aina kun muulta ehtii, jatkuu massojen, maalin ja tietenkin ruosteen (heh heh) poistaminen, tarkkasilmäinen voi huomata ~keskellä kuvaa todistusaineistoa, originaaleja VW osia ovat :)
http://i248.photobucket.com/albums/gg164/mhanski/golf/projektikuvat/23-24_02_08/IMG_0476.jpg
Tässä vaiheessa kello alkoi näyttämään saunaa ja siirtymistä takaisin lappeenrannan suuntaan. Pala saatiin siis tällä kertaa sopimaan paikalleen, kiinni se on kahdella hitsin pätkällä ja kolmella lukkopihdillä.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 106 vierailijaa