VW Passat Typ32 "Fließheck" 1975

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 20.9.2008 20:46

Tuli tuossa nimittäin huomattua semmonenkin asia, että '73 ja osassa '74 passateista (tuo keltainen kuuluu siihen joukkoon) on yläkulmistaan erilainen tuulilasi kuin uudemmissa, ja näinollen sekä lasi, tiiviste, kromilista että myös lasin paikka korissa on erilaisia. Ero käy ilmi näistä kuvista: vanha vs uusi.


Jaaha, ne osanumerot mitä kaivelin ja joista kyselin saksasta ovat sitten uudempaa versiota, kun etkasta ei löytynyt -73 vaan taisi olla jotain 76-78... Sivulaseissa ei kait ole eroja, mitenhän takalasit?

Oulussa on muuten Lasi Lipponen joka tekee laseja, sieltä pitää kysyä myös.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.9.2008 21:05

Takalaseissa on eroja vasta kun takaluukku muuttuu isoksi jossain vuosimallissa (aukeaa kattoa myöten, näissä vanhemmissa vain takalasin alareunaan asti). Sivulaseissa ei eroja. Näin olen ainakin antanut itseni ymmärtää.

Ebaytä tulee toisinaan luettua, nyt ois löytyny nelioviseen passattiin toisen takaoven tiiviste. Tässä yks kauppias joita tulee seurattua.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.9.2008 20:33

Pahimman järkytyksen laannuttua olen etsinyt ehjiä käytettyjä ikkunatiivisteitä, ja tässä on nyt jonkinasteiset ebay-onanoinnitkin käynnissä niiden suhteen. Tuulilasin kanssa helpointa lienee löytää jostain tuollainen lasi tiivisteineen ja listoineen kuin Joonan autossa, se passais suoraan tuohon koriin. Muut ikkunat kromilistoineen ovat samanlaisia eri vuosimalleissa joten niistä tulisi yhtenevät tuollaisellakin lasilla. Jos käy heikosti niin voihan vanhoja tiivisteitä (lähinnä taka- ja sivulasit) elvyttää liimaamalla niitä kun ovat halkeilleet ikkunan nurkista, mutta toivottavasti sellaisiin oikoteihin ei tarvis ryhtyä.

Jotain pientä oli pakko kuitenkin puuhastella tallilla tänään kun viimeviikot on liukuneet uuden työpaikan aiheuttamassa vouhotustilassa ohi kuin varkain. Siispä puhalsin audi 80:n yläpään jousilautaset ainakin jollekkin tasolle sekä "primus-keittimen telineen" eli tuulitunnelin. Tuntuu hieman turhalta alkaa kaivamaan aivan joka ikistä koloa nuista kun ne kuitenkin maalataan epoksilla samaan aikaan alustan osien kanssa. Näin ainakin tallitontut puhuu?

Lisäksi selvitin lopullisen materiaalitarpeen grilliä varten ja eräältä entiseltä yhteistyökumppanilta tulee muutama metri lähinnä 60x60 ja 100x50 RHS:ssää edulliseen asevelihintaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.10.2008 20:37

"Herzlichen Glückwunsch. Sie haben diesen Artikel gekauft." :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.10.2008 20:21

En tiedä kannatteeko tänne päissään kirjottaa, mutta päivitetään taas sen verran että about kolme salkoa (vajaa 18m) kolmea eri kokoista RHS:ssää on tilattu grilliä varten ja lisäksi ostin tallikaverilta tämmösen, kun sattu halvalla myymään. Älkää välittäkö likaisesta matosta (tuon pitkän hiuksen omistava nainen asuu taloudessa). En tiedä miten sopii tyyliin, mutta kieltämättä se Passatin TS-ratti on melko julman kokoinen, niinku linja-autossa. Monethan ei näistä sademetsä-edition-sisustoista perusta, mutta itse pidän jalopuusta ja jopa "jalomuovit" volvon kojelaudassa näyttää minun silmään hyviltä. Joku Wolfsburgin logolla varustettu tai vastaava "alan" nappihan tuohon pitää hommata, ja sovite. Sovitellaan sitten aikanaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.10.2008 21:37

Passatti sai antaa maalaamosta tilaa kerhotallin katolle tulevalle mainoskyltille(?). Vaikka nuo maalitkin ostin niin en ole sitä maalailuhommaa saanu aikaseksi. No, eihän se toisaalta ole kuin pieni "tuhaus" ennen hiekkapuhallukseen vientiä kun katon ja kyljet suihkaisee. Alustan osat vois kans maalata sitten kerralla, mulla on vielä alustan osia hiekkapuhaltamatta.

Niistä puheenollen, grillin tarveaineita odotellessa purin tänään 200mm takajarruthiekkapuhallusta varten, kokoeroa 180 millisiin löytyy. Heräs kysymys, liekö nuo vieläkin isommat? Ei tullu mitattua. Olivat ihan hyvässä kunnossa, joten tarkoituksena on lähinnä hiekkapuhallus ja maalaus. Aiemmassa kuvassa näkyvää jarrupaineensäädintä tuli kans tutkittua, yks kierre lähti puoleksi jarruputken pään mukana. Pysyyköhän jarruputki tuossa, vai täytyykö tehdä esim. joku helicoil-kierre tilalle? ETKAn mukaan tuo ei ole aivan samanlainen kuin passatin alkuperäinen, joten etsiskö sitten suosiolla oikeanlaisen ja ehjän tilalle... Tuo on peräisin jostain kanttikoppakasi(/ysi)kympistä. Samanlaisesta vehkeestä on peräisin myös nämä, jotka on mahdollisesti osa tulevaa etupään alustasetuppia.

Molempien ovien alareunat - sekä pinta- että sisemmät pellit -, ja takahiekkapelti on tilattu audiystävän kanssa Belgiasta. Takasivulasit tiivisteineen ja listoineen sain maksettua ja näinollen ebayneitsyys on menetetty. Pakettia odotellessa... :)

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 8.10.2008 22:23

Molempien ovien alareunat - sekä pinta- että sisemmät pellit -, ja takahiekkapelti on tilattu audiystävän kanssa Belgiasta.


MIstäs ootte tilaillu? Oliko tyyriitä? Mulla saattais olla jotain tarpeita meinaan kans jossain välissä. Saakohan esim lattiapeltejä tms vielä jostain. Oon tuota varaosa-auton ajoon laittamista vaan ideatasolla miettiny, mutta peltiä se tarviis.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.10.2008 14:00

MIstäs ootte tilaillu? Oliko tyyriitä?

Kartte tilas tuolta: http://www.warny.be/

Passattiin tulee siis seuraavat osat:
> >> 215 46 0 REAR VALANCE -77 68,9€
> >> 215 07 1-2 DOORPANEL 2D to both sides 15,79€/pc
> >> 215 37 0 DOORSILL 2D to both sides 7,90€/pc

Kaikki kuvaston osat ei ole enää tuoteohjelmassa, mutta kannattee kysellä.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 9.10.2008 18:15

Kattos perhana. Eipä oo pahan hintasia ja näköjään on ainakin ollu vaikka mitä. Onks tietoa onks niitä hintoja missään netissä vai onko kyseltävä vaan?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.10.2008 20:11

Ne hinnat on kyselyn takana. Audifinnsin puolella muuan puuseppä tilas aikoinaan typ43 200 audiin peltiosia, ja kommentoi mm. hintapolitiikkaa näin:
type43 melkein kaikki pellit, paitsi takakontin pohjat. Gross-Ur-Lötkön melkein kaikki pellit.

Rahti oli 40 kilolta rapiat 200 euroa. Hinnat rahdin kera ehkä n. 80-120% motonetin hinnoista. Joitain poikkeuksia on.

Linkki.

Ei tuo tallin hiekkapuhalluskaappi kyllä mikään urakkakone ole, vaikkei olis ehkä varaa valittaa. Melkoisen aikaavievää puuhaa saada nuista kaikista koloista ruosteenalut pois, välillä loppuu hiekka ja välillä hermot. Harkitsen edelleenkin sitä, että vedän joku viikonloppu ensin tallilla baarin puolella hyvät suojakännit ja sitten menen hiekkapuhaltelemaan jarrurumpuja niin siinä saattaa päissään jaksaa seisoskella helposti jonkun tunnin nollat taulussa ja kädet kaapissa :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.10.2008 20:42

Tänään tuli Saksasta postia; ne takasivuikkunat. Kunto oli mitä myyjä lupasikin, eli lasit ja tiivisteet erinomaiset, kromilistoissa sanomista (1, 2, 3). Ehjät kromit onneksi löytyy jo entuudestaan.

Grillin aineksiakin saapui... Pari täyttä salkoa tosin puuttuu kuvasta.

edit: Ikkunat oli siis hyvät, mutta nuo saksalaiset vaahtokarkit oli pahoja, niitä olikin koko laatikko täynnä ;D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.10.2008 9:00

Saksalaisten pakkausmateriaalit ovat luku sinänsä, varsinkin se täytteenä käytetty ruskea, rutattu paperi haisee ihan rektaalille.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.10.2008 20:10

Matkahuolto toi sekä 26mm etukallistuksenvakaajan että alatukivarsien polyuretaanipuslat. Audi 80:n alatukivarsissa on hieman isommat reiät nuille puslille ku passatin vastaavissa, eikä suoraan passattiin sopivia polyuretaanipuslia luonnollisesti ollut olemassakaan. Niimpä kasikympin alatukivarret on jo "tilattu" Oulaisten suunnalta :)

Tänään aloin varsinaisesti kyhäilemään sitä korigrilliä. Tungin 50x50x3 RHS:ät passatin runkoaisojen sisään ja käytin tuennassa hyväksi runkoaisoista löytyneitä reikiä, kas näin. Tuo pystyssä oleva pultti tulee runkoaisan ja RHS:än läpi, kun taas vaakatasossa oleva vaan painaa tuota palkkia tukevasti runkoaisan ulompaa reunaa vasten. Tässä vielä pari kuvaa systeemistä: kuva1, kuva2. Tuli kohtalaisen tukeva, ja voihan tuota vielä kiilata jollain tiukemmaksi.
Kun molempiin runkoaisoihin oli viritelty nuo palkit, pulttasin niitä yhdistämään poikittaispalkin. Lopputuloksena hieno madmax-tyylinen puskuri :)

Tuohon nyt olis tarkoitus hitsata keskelle pystypalkki, josta auto kiinnitettäisiin tuossa viimeisessä kuvassa lattialla näkyvään mustaan levyyn, jossa on tuo putkenpätkä joka toimii grillin akselina. Ajatuksena on että siihen jäis korkeudensäätövara, jolla auton kiinnitystä voi säätää painopisteen löytämiseksi. Taakse täytyy vielä miettiä vastaava kiinnityssysteemi, loppu on sitten pelkkää hitsausta ja pulttiliitoksia.

Sain sellaisen vinkin, että kannattais puhaltaa nuo ikkunanpielet ja muut esim. tallin pihalla pussista imevällä hiekkapuhallussysteemillä, ja vetää sitten se epoksi koko korin ulkopinnan päälle. Sen jälkeen kori lähtis hiekkapuhallettavaksi pohjan, ja konehuoneen osalta. Täytyy odottaa kuivaa pakkaspäivää.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.10.2008 19:45

Taakse täytyy vielä miettiä vastaava kiinnityssysteemi

Ei ollu tämän kummempi. Nuo pultataan vaan koriin kiinni puskurin kiinnitysreikiä hyväksikäyttäen. Älkää arvostelko kädettömän insinöörin hitsaussaumoja vielä tässä vaiheessa :)

edit: Etenee...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.11.2008 19:55

Achtung! Tein tuossa sekä passatin että audi 80:n alatukivarsille mittauksia, ja paljastui seuraavanlainen ongelma.

Eli audin tukivarret kyllä sopii apurunkoon kiinni, mutta ne on pari senttiä pidemmät ku passatin omat. Kuvat audin ja passatin tukivarsista selventää ongelmaa. Alapallonivelen kiinnitysreiät menee just sopivasti limittäin, eli niitäkään ei voi "jatkaa" ellei hitsaa uutta materiaalia tilalle - ja sehän on ilmeisesti laitonta :)
Pakko tuohon on jotain keksiä, menee muuten camber/casterit vituilleen.

Itse alapallonivelet oli yhteenkäyvät, mitä nyt audissa tuo tappi on 2mm paksumpi (uudempi kuvasta) ja käy siis vain audi 80:n tolppaan, jollaiset tähän tulee.

Syy näihin audin alatukivarsiin sekaantumisessahan oli se, että vain niihin löytyi valmiit polyuretaanipuslat. Lisäksi nuo vaikuttaa vähän "jytkymmiltä" muutenkin.

Belgialainen paketti on saapunut jo pohjoispohjanmaalle asti, eli kuvan copyrightit omistaa Kartte.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.11.2008 22:10

Jotain on taas saatu aikaseksi. Tekaisin tämmöset palikat ja pulttasin ne sekä eteen että taakse. Nuita pystypalkkejahan vois vielä tukea jos tuntuu etten luota omiin hitsisaumoihini...
Nuihin pystyihin tulee kiinni tällaiset kappaleet, joista sitten koko höskä ripustetaan grilliin killumaan.
Toivottavasti nyt viikonlopun aikana sais passatin jo ripustettua siihen grilliin, toistaiseksi se kulkee vielä pienen rullakon päällä :)

Ikkunatiivisteiden murehtimista tuli myös harrastettua. Jos mistään ei ehjiä löydy, niin näistä sinisen passatin tiivisteistä vois saada suht hyvät liimailemalla ne kasaan ja löytämällä jostain esim. metritavarana sopivaa muovista "kromilistaa".

Jonkin verran olen yrittänyt päissään huudella ebaystä sekalaista retro/passat-tavaraa, mutta aina joku güntteri laittaa viimesekunnilla semmoset korotusautomaatit että herkut kerätään silmien edestä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.11.2008 19:22

Noniin.

Tänään viimeistelin häkkyrän ensimmäistä kehitysversiota koeajokuntoon. Jätin nuo pystypalkit tarkoituksella liian pitkiksi, ja vaikuttais että niistä saa lyhentää helposti joku 400-500mm. Samalla siirrän tuota korin kiinnityspistettä grillin akseliin nähden ylemmäs ainakin yhden pulttijaon verran, niin sattuu painopiste kohdalleen.

Muita kehityskohteita on vielä nuo etummaiset jalat, joiden sisäkkäisten putkien ylitykset jäi materiaalipulasta johtuen hieman liian lyhyeksi ja siksi nuo on vinksallaan. Laittais niitä vaikka enemmän sisäkkäin, riittänee että nuo takajalat on n. 180cm leveällä (auton leveys alle 170cm). Lisäksi grillin akselin lukitseva sokka pitää korvata jollain kunnon pultilla, eikä haittaa vaikka tallikaverit hieman parantelis nuita minun hitsisaumoja... :)

Nyt kun kori oli kiepautettu kyljelleen, tutkiskelin hieman pohjaa, ja tässä kuvia tulevasta työmaasta:
1 . 2 .. 3 .. 4 ... 5 ... 6 .... 7 .... 8 ...... 9 ...... 10 ........ 11

Lopuksi vielä sivuprofiili.

Todennäköisesti huusin ebaystä itselleni päissään jotain niiin harvinaista typ32-osaa, etten ole semmoista nähny aiemmin edes kuvassa ;)
Viimeksi muokannut Petri R., 13.6.2009 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.11.2008 20:04

Jatketaan spammaamista.

Tänään tuli hienosäädettyä korigrilli. Otin pystypalkeista n.300mm pois (ennen ja jälkeen), nyt kori mahtuu pyörimään ympäri just sopivasti, ja kyljestä jää joku 150-200mm tuohon alla olevaan yhdyspalkkiin. Lisäksi säädin kiinnitystä lähemmäs painopistettä ja nyt autoa voi pyöritellä yksin. Myös etujalkoja kavensin ja hitsasin ne tönkkiin.

Mietinnässä on nyt, mitä tuolle seuraavaksi tekee. Jotain tilapäistä vahvistusta ois varmaan hyvä tehdä korille. Hitsais vaikka ohuet palkit oviaukkoihin ja b-pilareiden kohdalle, tai sitten jotenkin ristikkäin ettei kori mene mutkalle esim. lattian hitsaamisen aikana. Mahdollisesti vedetään myös epoksi kattoon ja kylkiin, ja sitten vien auton hiekkapuhallukseen jossa puhallettais ja maalattais pohja ja konehuone ym.

Epoksista puheenollen, tallikaverilla jäi ruiskuun hieman ylimääräistä epoksi primeriä '59 buickin osien maalailun yhteydessä ja ne ruiskutettiin muutamiin passatin (tai itseasiassa kyllä audin) hiekkapuhallettujen osien päälle.

Eversti Johan August Sandelsin kanssa olen taas taistellut ebayn tantereilla ja DHL sai lisää sotasaaliita kannettavakseen. Tarkempaa tietoa sitten vasta kuvien kanssa.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 27.11.2008 21:07

Hyvältä näyttää, tuosta on hyvä alkaa raapimaan pohjaa...

Mikähän se on niin harvinainen osa ettet edes sinä ole sellaista nähnyt..? Saksan ebaystäkö muuten huutelet osia? Olen sieltä katellu Passatin osia, mutta eipä ole mitään ihmeellista löytynyt.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.12.2008 22:15

Kartte kirjoitti:Mikähän se on niin harvinainen osa ettet edes sinä ole sellaista nähnyt..? Saksan ebaystäkö muuten huutelet osia? Olen sieltä katellu Passatin osia, mutta eipä ole mitään ihmeellista löytynyt.

Joo tästähän olikin jo puhetta sunnuntaina kun kävin pikku krapuloissa hakemassa sulta Belgian tuliaiset...
Eli huusin aiemmin Kamein etuspoileria ebaystä (päissään), mutta hinta karkasi yli kipukynnyksen. Voittaja ilmeisesti kuitenkin jänisti, koska se tuli mulle uudelleen ostettavaksi "soforttina". Muutamia etuspoilerikuvia olen typ32 / typ81 liittyen nähnyt mutta myyntikuvan perusteella se ei ole niistä mikään. Kyseessä on siis Kamein malli 70-luvulta. GLS:n träkkerin mukaan paketti on jo Tanskassa tulossa, nähtäväksi jää saanko sen tällä viikolla.

Kaupat uudesta tuulilasista uuden tiivisteen kera taitaa yhden germaanin kanssa kariutua, koska minun täytyisi kuulemma ilmoittaa, milloin haen lasin. Ensin sai vängätä viikon sähköpostilla että herra suostui edes kirjoittamaan englantia... No, syytä on varmaan juntissa ostajassakin, "luetaan ne kaupan ehdot / kysellään kohteliaasti ensin" :)

Karttelta tuli tosiaan haettua nuita Warnyltä tilattuja peltiosia. Tai olkoot vaikka pelliosia, jos äidinkielessä ei mikään ole pyhää. Tutkiskelin tänään keltaisen passatin ovia, ja iloinen(?) yllätys oli ettei niihin nuita jo ostettuja alareunoja ehkä tarvikaan vaihtaa. Riittänee, että hiekkapuhaltaa sen alareunasta irvistävän raon, puristaa kiinni ja "pistehitsaa" takaisin poraamalla esim. pieniä reikiä molempien peltien läpi ja hitsaamalla ne yhteen.

Samalla tuli sovitettua sekä sinisen alkuperäisiä- että motonetin tarvikeloksuja, ja sopivuus oli alkuperäisosilla luonnollisesti hyvä hieman ruotsalaisvaikutteisesta värityksestä huolimatta. Jäälin mies saa hakea mustat lokasuojat milloin parhaiten sopii, ja keltaiset saa kaupanpäälle. Ei ne mustatkaan kauas heitä, mutta vähän joutuu hieromaan, ainakin vänkärin loksussa olevasta kolhusta johtuen.

Takahiekkapeltiin aloin suorittamaan perinteistä leikkaa ja liimaa -tyyppistä operaatiota, eli tuo pakoputken kolo tasoitetaan. Melkoista tuherrusta on kädettömälle nuin ohuen pellin hitsaaminen, mutta eiköhän tästä jotain tule kun vielä vähän turaillaan ja sitten rälläkkä ja kitti hoitaa loput. Lohdutuksena sanottakoon, että tämän näkyvämmälle paikalle ei varmaan meikäläisen hitsisaumoja tulekaan. Ja tyvestähän sitä puuhun kiikutaan - perse edelläkin.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 4.12.2008 12:12

Eikö selvin päin voi tehdä kauppoja? ;) Tuossa käy vielä joku kerta niin, että lähettipoju kantaa sulle osaa mitä et tiedä tilanneesikaan.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 4.12.2008 20:55

Jäälin mies saa hakea mustat lokasuojat milloin parhaiten sopii, ja keltaiset saa kaupanpäälle. Ei ne mustatkaan kauas heitä, mutta vähän joutuu hieromaan, ainakin vänkärin loksussa olevasta kolhusta johtuen.


Hyvä, jäänkin parin viikon lomalle niin pitää tulla kahvilla käymään joku päivä.

Laitatko muuten kromilistat keulaan kiertämään maskia? Saattaisi olla tiedossa uudet lokasuojaan tulevat listan pätkät, ne ovat eräässä suomalaisessa varaosa/romuliikkeessä. En nyt muista nimeä, mutta osoite on työkoneella.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.12.2008 21:30

Kartte kirjoitti:Laitatko muuten kromilistat keulaan kiertämään maskia? Saattaisi olla tiedossa uudet lokasuojaan tulevat listan pätkät, ne ovat eräässä suomalaisessa varaosa/romuliikkeessä. En nyt muista nimeä, mutta osoite on työkoneella

Kyllä, ne on purettuna jossain niistä lukuisista pahvilaatikoista. Mutta kaikki tuommonen harvinaisempi typ32-osa kiinnostaa aina, eihän sitä tiedä jos vaikka jotain menee hukkaan tai särkyy.

-JP- kirjoitti:Eikö selvin päin voi tehdä kauppoja? ;)

Humalassa ostokynnys on pienempi, koska silloin velatkin ovat saatavia.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.12.2008 20:55

Huusin itselleni tämmöisen, eli "VW Käfer Schaltknauf Holz Wolfsburg Porsche 914 Oldtime". Joku ilmavolkkareihin orientoitunut voisi varmaan kertoa, mistä tuo alunperin oikeasti on?

Nyt alkoikin sitten "mukavat" hommat. Melko hyvin tuo massa lähtee lastalla kun antaa ensin kunnolla lämpöä, ja sitten viimeistelee rälläkällä sopivalla laikalla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.12.2008 18:42

Tänään tuli sitten haettua postista über rare shittiä. Melkoinen lippahan tuo on, harmi ettei voi nyt sovittaa kun ei ole hiekkapeltiä paikallaan. En tiedä miten tuo sopii autoon tyylillisesti, mutta ompahan ainakin ehtaa 70-lukua ja täytyihän tuommonen harvinaisuus ostaa talteen. Typ32-harrastamisen ero vaikkapa golffeihin on se, että löydetyt osat on aina maailman viimeisiä ;)

Sitten penkkien verhoilusta.
Ajattelin kunnostuttaa ja verhoiluttaa nuo TS:n penkit ja takapenkin, ja kuosiksi olen miettiny mustaa nahkaa, ja keskiosat olis jotain 70-lukulaista skottiruutua vähän Golf GTI:n tyyliin. Sitä ennen täytyy tosin korvata selkänojat esim. kaksoviseen kakkiksen selkänojilla, jolloin saan molempiin jakkaroihin nykyaikaisemman kaltevuussäädön ja penkin kippaamiseen tarvittavat vaijerit ja vivut. Kiskothan näissä on eri leveydellä ku esim. golffeissa, joten nuo alaosat ainakin täytyy hyödyntää.
Tallikaveri verhoilutti minin penkit (etupenkit peräisin jostain opelista, "recarot") ja koko satsi maksoi 800€, mikä on minusta todella halpa työn jälkeen nähden. Yhteystiedot löytyy multa jos jollain lähistöllä asuvalla on tarvetta moiselle työlle...

Korista sen verran että nuo kolmiojäykisteet lienee hyvä käyttää pistehitseistään irti, kun niiden takana on ruostetta ja varsinkin paskaa. Ei onneksi ole kovin kauhea homma tuo massojen rappaaminen pois, kun paksuin kerros on jo korkeapainepesussa lähtenyt.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 8.12.2008 21:22

Tosi mukavasti etenevä rojekti sulla, mukavaa luettavaa. Mielestäni hierot turhaan noita alkuperäisiä penkkejä. Ehdottaisin jotain nykyaikaisemman sporttisemman auton istuimia kuten Recaroja verhoiltuna hengen mukaisesti tai sitten ihan kilpaistuimia. Kunnon kilpapulkat vaan on koeistuttava ennen ostoa. Meinaan vaan, että menee alustan panostukset hukkaan, kun kankku lipsuu pallilta mutkissa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.12.2008 8:09

^Voit olla oikeassa. Olen yrittänyt porssen penkkejä kattella, mutta ne on aina melko hyvän hintaisia. Nyt kun tuo verihoiluttaminen tulee kyseeseen, niin lähtökohtana voi olla aivan muutkin penkit koska verhoilu tekee niistä yhtenevät muun auton tyylin ja värityksen kanssa.

Joku gyntteri huusi eilen minun nokan edestä viimeisellä sekunnilla aivan uudet audi 80 typ81 / passat typ32 tuulilasin kromilistat, en ole vieläkään toipunut siitä! :D Kyseessä oli vieläpä semmoset listat joissa yläreunat on pyöreät, eli olisivat sopineet tiivisteeseen joka sopii tuohon koriin (keltaisessahan yläreunat oli kulmikkaat). Haussa siis edelleen tuulilasin kromilistallinen tiiviste sekä takalasin tiiviste kromeineen tai sopivalla kromilistan uralla, johon käy keltaisesta irroittamani kromit.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 9.12.2008 15:06

Nätisti näyttää kyllä etenevän. Hitsattavaa kyllä on ihan sopivasti, etenkin ku et ilmeisesti oo pahemmin hitsaillu aiemmin. Tuossa luulis kyllä oppivan siihen hommaan.

Noista penkeistä sen verran, että on aika työlään näköset korjattaviksi nuo ts:n jakkarat. Omaan projektiin ostin gsi-kadetin sisustan kaikkineen 170e ja niistä hyödynsin eteen recarot ja penkeistä ja ovista burberry ruutuiset kankaat. Reunat tehtiin mustalla keinonahkalla ja tuli kyllä siistit. Ite vaan suunnittelin ja purin/kasasin ja olin apulainen, ku mummo ompeli :) Noita opelin sisustoja saa usein halvalla ja keskellä on se ruutukuvia monissa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 9.12.2008 20:13

Projektia x (x=oma valintainen lehti) lehdessä aikanaan esitellessä kiitoksen saa myös mummo :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.12.2008 11:53

Mistä noita ompelevia mummoja saa? Omat on aikoja sitten maatuneet -)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.1.2009 20:05

Noniin mummot! Näin joulun tonttuilujen jälkeen ja projektin yksivuotissynttäreiden aikaan on hyvä kerrata missä mennään.

Eli auto on nyt vuoden aikana saatu ainakin perusteellisesti purettua, jos ei muuta. Paljon on osia hankittu mutta vielä on puutelistalla paljon tavaraa, josta tässä listaus:

Kori
- Tuulilasi (näitä saa vielä uutena)
- Tuulilasin tiiviste kromilistoineen
- Takalasin tiiviste kromilistoineen, tai tiiviste johon käy kromilistat jotka jo on
- Kuskin puoleinen sivupeili
- Umpiot mallia "Hellan tummat ristikkoimpiot BMW E30/E34"
- Turvatankki, bensalinjat + pumput ja vehkeet ruiskukoneelle

Alusta
- Audi 80:n säädettävät etutolpat
- Jotkut taakse sopivat iskarit ja jouset
- Kannakeraudat VWII -satuloille
- Jarrupaineensäädin, jos kastastus sen vaatii
- Pakoputkisto kokonaan "metritavarasta"
- Taka-akselin puslat teetettävä
- Panhard-tankoon uniballit + säätö
- Koiranluut eteen 26mm Audi S2:n kallistuksenvakaajalle

Sisusta
- Ehjä kojelauta
- Etupenkit mallia Kadett / Manta GSi, BMW E30 M3 tms., verhoiltavaksi
- Muun sisustan verhoiluttaminen

Tekniikka
- Hieman auki vielä... periaatteessa kaasaria vaille käyntikuntoinen kone sekä nelivaihteinen laatikko löytyy, mutta mieli tekis kyllä jotain muuta
* Laatikoksi joku 5-vaihteinen kanttimallin Audi 80:stä
* Koneeksi 1.8 16v KR/PL tai 1.8 8v 112hv? Kovasti kiehtoo turbotekniikat ym. mutta yritän pitää vaikeustason kohtuuden rajoissa projektin ensimmäisessä kehiysversiossa - koneitahan voi vaihtaa valmiiseen koriin vaikka joka talvi, ellei tallitontut saa käännytettyä hieman isompien moottoreiden pariin...

Joulun pyhinä posti toi tämän nupin, ja on muuten hieno! Lisäksi vaikuttais siltä, että olemme joku ilta Santun kanssa huutaneet myös jonkinlaista kirjallisuutta: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Täytyy tässä nyt taas ryhdistäytyä projektin suhteen lähiviikkoina. Kunhan saan taas maalaamon käyttöön, saa alustamassat kyytiä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.1.2009 12:48

Laakkosella oli taannoin varaosamyyjän kanssa juttua jostakin hyvin yleisestä osasta 90-luvun puolenvälin portteriin, jota ei enää saanut. Kyse on kuitenkin melko uudesta automallista.
Itse olen joutunut toteamaan, että osien hankinta vuonna -84 valmistettuun audiinkaan ei aina ole aina ihan helppoa: tiettyjä pakoputken osia esim. ei saa edes tehdastoimituksena. Haastetta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.1.2009 14:49

Kyllä tämän osahankinnassa haastetta on, ja nuiden ikkunatiivisteiden ja kromilistojen kanssa täytyy vaan toivoa samanlaista sattumaa mikä kävi takasivulasien kanssa. Kateellisena olen nähny ebayssä ykkösgolffeihin myytävänä täydellisiä korin tiiviste- ja kromilistasarjoja, uusia. Ehjä kojelauta kuuluu samaan kategoriaan. Onneksi kaikki muut korin kromit ym. mallikohtaiset korinosat on tallella.

Se tässä kuitenkin helpottaa tilannetta, etten ole tekemässä entisöintiä, joten tekniikan suhteen tuoreemmat ja paremmat osat alkuperäisten sijaan ovat pikemminkin itse tarkoitus kuin kepulikonsti.

Pakoputkiston osia vois jotain löytyä vielä jopa uutena (esim. Motonet), mutta ajatuksena on tehdä hieman virtaavampi putkisto vaikken mitään pörinämallia tavoittelekaan. Lisäksi alkuperäinen putki menee minusta jotenkin hullusti taka-akselin takapuolella, äänenvaimentimen jälkeen on varmaan toista metriä pelkkää putkea joka melkein viistää maata jo tehdasalustalla ;)

Toisaalta osien etsiminen netistä/autopurkaamoilta/harrastajilta, teettäminen, tai vertailu ja mittominen krapulassa Maikkulan Nesteen pihalla Oulussa on oleellinen ja ihan mukavakin osa vanhan auton harrastamista. Pelkkä seteleiden lätkiminen pöytään ja pilluvalojen yms. blingblingin hakeminen suoraan kaupasta ei ole minun juttu.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 5.1.2009 17:18

Ei muutakuin tsemppiä osien metsästykseen! Tätä projektia on ilo seurata koska edistystä on havaittavissa ja tyylisuunta on myös omaan makuun sopiva.
Itse löysin ehjän kojetaulun (tosin ruskea) mutta samalla piti ostaa auto jossa kojis on kiinni:) No jospa siitä saisi tehtyä käyttö/harrastepelin vähäksi aikaa. Harvassahan nämä vanhemmat passatit/audit alkaa olemaan, ovat tahtoneet maatua maan mullaksi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.1.2009 22:13

Noniin, motivaationrippeet on kerätty taas yhteen ja palattu sorvin ääreen.

Vaikka '59 LeSabre näyttikin olevan jo hiontavärissä, niin en silti malttanu odottaa maalaamoon pääsyä vaan käryyttelin hallissa menemään, hieman vaan oli katkua ilmassa vaikka maalaamon ovet selällään ja poistopuhallin päällä... No, onhan tuota hallitilaakin jonkin verran.

Alustamassojen rappaaminen alkaa olla jo voiton puolella. Melko hyvin irtoaa kun kehtaa vaan antaa tarpeeksi lämpöä. Lähinnä takana on vielä tekemistä ja sitten kiepautan korin toiselle kyljelleen, jolloin kopeloin vielä pari katvealuetta. Sitten viimeistely rälläkällä + sopivalla laikalla. Ei tuo mikään järjetön homma ole, etenki kun sillä korkeapainepesurilla otettiin jo aiemmin irtopaska pois. Silti tuonkin massan alta paljastui vielä muutamia pienempiä ylläreitä.

Mutta mitä sen jälkeen? Mahdollisuus olis ehkä hiekkapuhaltaa tuo itsekin pohjan ja konehuoneen osalta tallin pihalla...

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 23.1.2009 8:26

Hiekkapuhallusta suosittelen. Lähtee nuo viimisetkin nökäreet heleposti veks. Ja saa ne pienet ruosteetkin tehokkaasti putsattua.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 23.1.2009 9:20

Soodapuhalluskin voisi toimia. On todella tehokas, mutta tekee vähemmän vahinkoa kuin hiekkapuhallus.

http://www.puhdistus.fi/_mgxroot/page_10744.html


En tosin tiedä miten nuo massanokareet lähtee, sitä kannattaa kysyä. Mutta esim aluvanteet lähtevät kuulemma aivan puhtaaksi, ja pinta on niin tasainen että voi vaikka lakata samantien päälle :O

Kuva

Tämmönen videokin löyty:
http://www.youtube.com/watch?v=mDPnqgz0eUg


Aika fiksun näköstä jälkeä...

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 23.1.2009 11:29

millä tota soodaa puhalletaan? samalla ku esim hiekkapuhallus???

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.1.2009 20:51

Kieltämättä hienoa jälkeä, mutta en aio tilata 600km päästä firmaa puhaltamaan passattini pohjaa koska sen puhaltaminen itse hiekalla on käytännössä "priceless".

Viikonloppuisin on niin monenlaista kahvinjuojaa ja M90 Eatonin kurnuttajaa paikalla, etten hempeyttäni raaskinut aiheuttaa porukalle savumyrkytystä vaan ajattelin jättää lopun alustamassojen raapimisen parempaan ajankohtaan.

Sen sijaan vetelin jo tutuksi tullutta Nitro Mors -merkkistä marinadia etulokasuojien päälle ja peittelin ne Elmukelmulla. Annetaan hautuayön yli. Samaa reseptiä ajattelin käyttää nuihin ovien ja ikkunoiden syvennyksiinkin.
___________________
edit: En kehtaa joka risauksesta tehdä uutta postausta.

Siispä, paikoitellen maali lähti tuon hauduttamisen jälkeen aivan hyvin. Toisen loksun pistin vielä uudelleen muhimaan, toinen tarvii enää hioskelua.
En tiedä mikä tuolle käsittelylle olis sopiva aika, nyt myrkyt oli päässy kuivumaan ja maali oli aivan semmosta korppua, osin jämähtänyt uudelleen kiinnikin... :(
Se on kuitenkin selvä ettei Nitro Morssia kannate säästellä, vaikutus on suoraan verrannollinen siihen miten paksusti myrkkyä on levittänyt.

Ebayrintamalla ei uutta, mitä nyt ollaan santun kanssa kyttäilty Cibie- ja S.E.V. Marchal -merkisiä retrosumuvaloja, niitä kusenkeltaisia. Harmittavasti vaan lapinpolttajat huutaa ne aina nokan edestä viimesekunneilla. Varsinkin nuo Marchalit tuntuu olevan mobilistien ja muiden vintagemiesten arvostuksessa. Sellaista merkkiähän ei ole ollu enää kymmeniin vuosiin olemassakaan, mutta 60- ja 70-luvuilla ne koristi jokaisen ralliauton (tai sen ajan tyyliin tuunatun katuauton) keulaa. Siis minunkin on pakko saada. Mutta tuota oheiskrääsää ehtii kyllä ostella sitten vasta valmiiseen autoonkin...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 31.1.2009 13:10

VAG-alustamassaneitsyys alkaa pikkuhiljaa olla menetetty. Enimmät kuumailmapuhaltimella ja lastalla pois, sitten rälläkkään sopivaa laikkaa kiinni ja pyöräkotelotkin puhdistuu tiettyyn rajaan asti. Muutamia melko tympeitä paikkoja vaan koluta, niinku tuo taka-akselin seutu. Laikka on sellainen jossa on jotain hieman ohkasempia rautalankoja (vai kuparia?), se ottaa tehokkaasti nuo massajämät pois mutta ei juurikaan hio peltiä.

Mikähän sinkitys tms. tuossa korissa on, kun kaikkein pohjimmaisen maalipinnan (ja massan) alta löytyy tummanharmaa kerros, joka ei lähde oikein millään pois? Sitä kun tarpeeksi kauan hioo, niin alta paljastuu kirkasta peltiä. Näkyy parhaiten tässä kuvassa. Tuota lienee turha hioa pois?

Toinen kuriositeetti on tervan / mäntyöljyn sekaiselle haiseva tummanruskea mönjä jota valuu satunnaisista rei'istä kun antaa pläkkändekkerillä lämpöä. Onko se jotain kotelonsuoja-ainetta, vai onko passatin pohja tervattu? :D

Sitten kun kaikki voitava on nuilla tehty, työnnän auton grilleineen pihalle ja hiekkapuhallan nuo ruostekohdat sekä konehuoneen, että lattian ohjaamon puolelta. Tallilta pitäis löytyä nyt kahdet eri kaliiberin hiekkapuhallusvehkeet joita tuohon vois käyttää. Kaveri puhalsi LeSabren ovien reunat ja hyvältä näytti. Jospa sitten jo pääsisi rakennuspuuhiin, tämä tuntuu vieläkin pelkältä purkamiselta! Ikävä on muttereita ym. :D

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 1.2.2009 23:00

Jospa sitten jo pääsisi rakennuspuuhiin, tämä tuntuu vieläkin pelkältä purkamiselta! Ikävä on muttereita ym. :D


Joo se kasaaminen on sitä parasta puuhaa. Sulla se homma etenee. Ehitkö kotona ollenkaa käymää:) Harmittaa oikeen katella ku oma projekti seisoo puuduttavien kouluhommien takia.
Voisko se pellissä oleva "sinkitys" olla jotain pohjamaalia kuitenki. Eikös ne aika kovaan tarraa kiinni. Yllättävän kovahan tuo koppa näyttää olevan. Annitrol-merkkinen aine on muuten sitten hyvä aine niiden pienimpien ruosteiden poistoon jos näyttää että puhaltamalla lähtee liikaa.

Passat -76
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 3.2.2009 1:16

Kyllä kait se pohjapelti on alunperin fosfatoitu??

ViestiKirjoittaja Passat -76 » 3.2.2009 1:34

Eksyin vahingossa sivuille. Mielenkiinto heräsi, kun satun omistamaan -76 Passatin raadon. Jätin auton aikoinaan täyskuntoisena seisomaan -80/-90 vaihteessa. Auton tuhosi sitten rosvonulikka, jonka onnistuin jäjittämään ja jouduin sitten käräyttämmän määrätyistä syistä poliisille.
Autosta on särjetty muistaakseni kaikki lasiosat (takasivulaseja voi joku olla ehjänä).
Auto on samanlainen kuin sivulla:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen ... _-_1981.29

oleva 1. sukupolven Passat , siis tuo kauniin vaaleanvihreä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin voisin vaihtaa sen -70/-80 -luvun 1500 moottoriin (Passat, Golf, .....

Harmittaahan se, kun auto oli metallihohtomaalauksen ja konerempan jäljiltä....

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.2.2009 20:54

Ehitkö kotona ollenkaa käymää:)
Jotenki itellä on semmonen tunne, että "ehinkö tallilla ollenkaan käymään"... No, kohta näköjään ehtii, kun rakas työnantaja tarjoaa pidennettyä kesälomaa.

Tänään tuli taas vähän hipsuteltua koria. Tää on melko tehokas, ja halpa (från Haparanda, Sverige). Melkoinen kerros möhnääjäi lattialle, eikä mennyt edes kauaa. Kohta saa jo kiepauttaa korin toiselle kyljelleen.

Pienempää rusketusta on pohjassa siellä täällä, niiden isojen reikien lisäksi. Helmassa ollut paikka alkaa myös olemaan laho. Niin ja tämä takahiekkapeltihän vaihtuu sitten aikanaan.

Kyllä siinä hommaa on kädettömälle, mutta näköjään tulee olemaan tuota aikaakin...


Passat -76: Jos säilytystilaa olisi, niin ostaisin mielelläni kaikki typ32-romut mitä vastaan tulee. Mutta kun näin ei ole, niin lähinnä olen kiinnostunut vain ikkunatiivisteistä + kromilistoista sekä ehjästä kojelaudasta. Tuplavalokeulan umpioiden pohjat vois olla myös yks kohta puutelistalla, omat on kai melko ruostuneita kaikki... Laita privaa jos haluat myydä pelkkiä osia.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 3.2.2009 22:39

Hei mä näin vielä eilen muistaakseni saksan ebayssä ehkä kojelaudan myynnissä. En äkkiseltään sitä nyt löytäny, mutta mä oon lähinnä ettiny audi 80 hakusanoilla sieltä. Jos saksaa osaat ni katoppa. Yritän tossa löytää jos näkys. Muistaakseni oli saksassa ja audista purettu.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.2.2009 22:42

Hei mä näin vielä eilen muistaakseni saksan ebayssä ehkä kojelaudan myynnissä.
Siellä niitä on kyllä toisinaan myynnissä. Mutta koska siellä tarjonta kohtaa kysynnän, niin hinnat karkaa melko suuriksi. Mulla on tässä kaupat vireillään Suomalaisesta _ehjästä_ kojelaudasta...

Samalla kun sulattelin volvoa tallilla, niin putsailin vähän tuota sadevesikaukaloa passatista hiekkapuhallusta varten. Jotenkin yllättävää, että tämän luokan amistuunauksessa minkä kohteena passatti on ollut, on kuitenki vaimennettu bitumilla koria. Oli muuten melkoista jänkkiä kun erehdyin kuumentamaan hieman liikaa.

Katsastetun auton toinen takarunkoaisa voi näköjään olla tässä kunnossa. Onhan siinä tietysti jotain peltiä ollut heppailtuna kiinni, ja paskaa päällä mahottomat kerrokset, ettei ole katsastusmies huomannu. Rumasti se vaan irvistää.

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 12.2.2009 8:57

On kyllä ilo lueskella hyvin seliteltyä projektikertomusta, kunnon kuvilla varustettuna. Aihekkin on aivan mahtavat :)
Itsellä vähän samantapainen projekti alkamassa ja samassa tilanteessa mennään että pidennettyä kesälomaa on tarjolla.. Mika onkaan parempi ajanviete kun haistella massakäryjä auton alla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.3.2009 22:16

Hiljaista on ollut, kunnes viime päivinä sain jotain aikaiseksi. Kyselin korin hiekkapuhalluksen hintaa, ja se ois ollu luokkaa 250-300€. En tiedä tohtiiko siihen hommaan itse alkaa vai maksaako suosiolla ammattilaiselle. Tässä pakkolomien alla "tulorahoituksen heikentyessä joudun väistämättä tilanteeseen, että kaikkia kuluja on leikattava rajusti, ja näinollen myös kaikki erilaiset investointihankkeet lyödään jäihin", eli harrastetaan olemattomalla budjetilla nyt jonkin aikaa :)

Siksi en ole ebaystäkään huutanut mitään, vaan olen ollut humalassa ihan vaan muuten.

Eri koulukuntia siitä, missä vaiheessa nuo ruosteet on hyvä korjata, milloin hiekkapuhallus, ja täytyykö heti sen jälkeen maalata, näyttää olevan yhtä paljon kuin kysymykseen vastaajiakin. Alan ymmärtää mistä tulee tallilla pyörivistä kahvinjuojista nimitys "viisasten kerho" ;) Päätin nyt hitsailla nuo reiät umpeen ja jos hiekkapuhalluttais sitten hitsatun korin ja vetäis epoksin päälle heti perään. Hitsattavat paikat täytyy tietysti puhdistaa käsin viimeisen päälle, mutta eihän tässä ole muuta kuin aikaa.

No tänään kuitenkin irroittelin tuon poikittaispalkin kuskin penkin alta. Se taitaa olla samalla auton isoin ruostepaikka, mutta onneksi se lattia on siltä kohtaa lähes suora joten tarvittavan palan tekee metritavarasta äkkiä. Palkki sen sijaan on melko hapero, täytyy melkeen käydä kääntymässä keltaisessa passatissa ison rälläkän kans jos siitä löytys parempi.

Tämmöset paikat lieneekin sitten jo haastavampia korjata.

Grillin tekemistä suosittelen lämmöllä kaikille vastaavien projektien kanssa painiville, on se näppärää kun autoa saa pyöritettyä haluttuun asentoon... :)

Olisko hyvä pohjan paikkailun vuoksi hitsata jotku ohuet palkit esim. ovien paikalle a- ja b-pilareiden väliin, ja samoten tukea etupäätä jotenkin (esim. palkki etusisälokasuojien, iskaritornien tai runkoaisojen väliin) kun käytän ne kolmiojäykisteet irti?
Viimeksi muokannut Petri R., 13.6.2009 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 5.3.2009 6:46

jos saat jostain ylimääräiset saranat ja lukon vastakappaleet, ni hitsaa niiden välille putket, jeesaa kummasti elämistä ja hitsauksessa vääntymistä. Jos tommosessa kopassa tekee reilusti lattiapellin ja kotelon hitsausta ni oviaukko kutistuu uskomattoman paljon :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.3.2009 22:24

Keväinen auringonpaiste saa monenlaiset hullut liikenteeseen ja niimpä passatin kimpussakin on taas hyöritty.

Puukkosahalla reikää silotellessa alkoi konkretisoitua se, miksi oikea puukkosahanterä maksaa yli 10 kertaa enemmän kuin rautasahanterä. Jälkimmäisellä saa n.20cm reikää kunnes se on jo hampaaton.

Rälläkällä hivuttelin koria ja selvittelin ruostepeikkojen tekosia. Harmittavasti silläkin on omat katvealueensa ja lopullinen ruosteenpoisto tulee siis vasta hiekkapuhalluksessa. Ihan mukavasti löytyi terveitäkin paikkoja. Tuulilasin paikan alareunat vaatii uutta peltiä, näitäkin vois kokeilla ottaa keltaisesta passatista. Keltaista pitäisi muutenkin käydä pilkkomassa parempien lattiapeltien toivossa, mutta ensin olis vähän lumihommia... :D Kuvassa on siis passatti sekä 80-luvun farmari-Buick.

Tänään irroittelin myös aivan viimeiset osat korista, huomatkaa tässäkin tuo sininen maali. Täytyy edelleenkin ihastella tuon tuunauksen perusteellisuutta.
Taustarekvisiittana vanhaa 13" Compomotivea.

N|ba
-
Viestit: 68
Liittynyt: 27.9.2008 12:01

ViestiKirjoittaja N|ba » 8.3.2009 23:54

Tässä projektissa on tina kova sana! Jos sul on vielä tarvetta joillekin osille niin ota muhun yhteyttä kun noita laitteita on vieläkin 4 kpl pihassa :)

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 9.3.2009 1:07

Jos tarkoituksena on mennä hiekkapuhallukseen niin miksi nyt jo käyttää rälläkkää apuna.. Noh onhan se nyt siinä pienoisena apuna mut eikai siinä paljoa aikaa säästele?

Odottelinkin että jotain siellä hallissa tapahtuu kun ei edes pitseeriaan pääse kun pojilla autot valtaa jokaisen parkkipaikan :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.3.2009 1:30

Ajatus on tehdä ensin peltihommat valmiiksi, jonka jälkeen käyn hiekkapuhalluttamassa korin lopuista pintaruosteista ja samalla vedetään varmaan joku epoksi päälle. Tää nyt on tämmönen kehäpäätelmä kaikista niistä eriävistä menetelmistä mitä on neuvottu käyttämään.
Se riitää että löydän tuolla rälläkällä ennen puhallusta paikattavat kohdat; turhaanhan minä olen tuon terveen kynnyskotelon ym. vetänyt ihan pellille, mutta kun intoa on niin... ;)

Säpinää siellä on ollut. Monta mopontankkia on saanut liekkikuviota pintaan ja yks täysmoottorinen lava-autokin on viikonlopun aikana maalattu. Monenlaista hiplausta on minin ikkunalistan vaihdosta camaron moottorinvaihtoon, maailmanparantamisesta puhumattakaan!

matrikkel
-
Viestit: 44
Liittynyt: 25.7.2003 13:59

ViestiKirjoittaja matrikkel » 15.3.2009 9:00

Tulee välillä mieleen kun eBayssa verissäpäin huutaa jotain kummaa räritattia, sitten huudon voittanut silloin tällöin jänistää ja tavaraa tarjotaan jälkikäteen. Mahtaako olla niin että kaveri siellä huutelee, haetaan maksimihintaa, sitten sovitusti jänistetään ja tarjotaan 2. tulleelle tavaraa. Minulle on kolme kertaan käynyt näin.

Kerran ostin, kun hinta ei ollut paha, mutta kaksi kertaa huokaisin jälkikäteen helpoituksesta kun ei tarvinnut 32B Passatin sähkösäätöisistä ajovaloista maksaakaan 280 euroa... :)

Toinen kerta oli kun hävisin 32B Passatin Kamein etuspoilerihuudon.

Kuukausi sitten löysin erittäin edulliset HP2 jarrusatulat ko. ajokkiin.

Tänään tarkoitus laskea 32B:n trailerille ja ulkoistaa vähän pintapeltihommia, viimeiksi tuli vuonna 2003 ko. kulkinetta ropattua, kun ei ole autoille varattua tallia, niin homma on aina siirtynyt ja siirtynyt.

Tämä on 32 passatti hieno projekti. En ole korin ruosteisia osia yleensä hiekkapuhaltanut, vaan leikannut kylmästi sen ruosteisen osan pois ja käyttänyt ko. malmimöykkyä mallina uuden pellin tekemiseen. Puhaltamalla häviää ne viimeisetkin vinkit miltä pellin piti näyttää. Sitten kun hitsaukset on tehty, niin olen puhaltanut pellit puhtaaksi. Heti päälle epoksipohjaa tai sitten ihan vaan siveltävää sinkkiväriä ( olikohan Zinc183 tjms. ) . Näiden säilytysvuosien aikana ei ole kuin muutama hassu kohta josta ruostetta on alkanut vaahtoaamaan läpi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 17.3.2009 20:19

Noniin.

Juuri kun sain eilen myytyä ehjät tarvike-etulokasuojat, löysin jäljelle jääneistä alkuperäisloksuista pakkelikerroksen alta ruostekorjauksia. Ainakin toinen paikka oli vedetty suoraan ruostereiän päälle. Se ei ollut yllätys, kun tyyli jolla tämä auto on rakennettu, on tullut purkaessa jo varsin tutuksi.
Ei se auta kuin korjata, joten olehan Kartte uusien lokasuojiesi kanssa ihan rauhassa ;)

Hämärää suunnittelua.

Ennakkotiedoista poiketen projektiin tulee ~3kk tauko tilapäisen maisemanvaihdon vuoksi. Näiltä näkymin puuhastelen tässä vielä huhtikuun loppuun asti, kunnes jatkan heinä-elokuussa.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 17.3.2009 21:14

tuplavarmistus paikka , varmistetaan että ruostetta löytyy seuraavallekkin omistajalle :D

tämä kiinnostava passatti projekti menee vielä bittiararuuteen hukkaan 3kk aikana :O

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 17.3.2009 21:48

Taitaa bittiavaruus olla tällä osastolla onneksi vasta kolmen vuoden päässä. :) Toiselle sivulle katoaa korkeintaan. Lopu tämä ei kuitenkaan missään nimessä.

Lähtee muuten tehokkaasti pohjamassat nuista lokasuojistakin kun on tehokas rälläkkä ja rautalankalaikka, nuita loksuja kun ei silloin pesty korkeapainepesurilla niin niissä on ihan ehta massa ja yli 30 vuoden kurat tallella. Kukkamullan tuoksuista töhkää onkin sitten äkkiä joka paikka täynnä...

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 18.3.2009 20:37

Juuri kun sain eilen myytyä ehjät tarvike-etulokasuojat, löysin jäljelle jääneistä alkuperäisloksuista pakkelikerroksen alta ruostekorjauksia.


Viimeisellä hetkellä kävin siis hakemassa :), noh pääset vielä helpommalla reiät paikkaamalla kuin alat sovitteleen tarvike lokasuojia. Se voi olla hyvä pitää taukoa niin onpahan virtaa sitten jatkaa rakentelua.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.3.2009 20:32

Tänään huokasin helpotuksesta ku sain loputkin osat hiekkapuhallettua, jotka aion tässä lähiaikoina maalata. Riemu olikin sitten rajaton, kun huomasin puhaltaneeni kaks saman puolen puskurinkiinnikettä.
Pintaruoste ja maali lähtee kyllä hyvin, mutta semmosista kohdista joista pelti on alkanut jo selvästi syöpyä, saa kaivaa ruosteitiöitä melko kauan. En usko että puskurin kiinnikkeissä tuolla on merkitystä, jos ne ei 34 vuodessa ole tuon enempää ruostuneet ja tuohon päälle laittaa kunnon myrkyt...

S2:n kallistuksenvakaaja oli saanut maalin päällensä tallikaverin toimesta kun ruiskuun oli jäänyt hieman ylimääräistä mustaa. Sovittelin puslia, täytyy ostaa esim. marmorilta kallistuksenvakaajalle S2:n kiinnityspannat. Hieman siinä hahmottelin myös koko pakettia, täytyy vielä nuo tukivarret viimeistellä ja maalata apurungon kanssa mustaksi. Uudet Audin alapallonivelet ja powerflexin puslathan alatukivarsiin löytyy, mutta S2:n koiranluut täytyy hankkia, ja Audi 80:n säädettävät tms. tolpat, ja kaikki alustan uudet pultit, ja...

Tuossa joskus aiemmin kyselin alustan pulttien kovuuksista. Töissä eräs raskaampien työkoneiden huollosta vastaava ja ilmeisen autosuuntautunut kaveri sanoi, että alustan pultit olis hyvä olla 8.8, koska kovemmat pultit katkeaa helposti jos siihen tulee jokin isku, siinä missä 8.8 venyy. Kuulostais ihan järkeenkäyvältä?

matrikkel
-
Viestit: 44
Liittynyt: 25.7.2003 13:59

ViestiKirjoittaja matrikkel » 19.3.2009 22:48

10.9 tuntuu vaan aika järjestään kriittiset pultit olevan. Se on stetsonivetäisyllä noin 50% vahvempi kuin 8.8. Kyllä tuo 88 venyy varmasti paremmin, mutta siinä missä 88 alkaa venymään ei 10.9 ole kokenut vielä muodonmuutosta... (?)

Suurin ero 8.8 verrattuna on että 10.9/12.9 kestää korroosiota paljon paremmin kuin pehmoisempi serkkunsa.

Jokusen 10.9 joka on 20 vuotta muhinut poterossaan olen katkaissut. Yleensä niistä on sitten se mutteri ollut pehmeämpää ja hävinnyt jo näkyvistä.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 20.3.2009 11:58

^matrikkeli on ihan oikeassa

koska kovemmat pultit katkeaa helposti jos siihen tulee jokin isku, siinä missä 8.8 venyy. Kuulostais ihan järkeenkäyvältä?


Kuulostaa toki järkeenkäyvältä, muttei pidä paikkansa. Alustaan 10.9 pulttia vaan. Myös 12.9 on ihan käypänen tavara, katkeamisella on ihan turha pelotella. Toisekseen mitä lujempi pultti, sitä suurempi on murtovenymä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 20.3.2009 21:29

Aika moni rakentaja tuntuu pulttihommissa kääntyvän paikalliseen alkuperäisten varaosien kauppiaaseen. Sillä tavalla varmistaa että pultti on varmasti sellainen kuin valmistaja on ajatellut...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.3.2009 18:46

Tutkin nuita alkuperäisiä pultteja; esim. takanavat on akselissa kiinni 10.9 pulteilla ja alapallonivelet 12.9 pulteilla...joten tämä asia selvisi. Meillä on kerhon kautta huomattavat alennukset Oulun pulttiin, kun jätkillä on niitä tuumasia muttereita autot täynnä. Marmorilla on marmorin hinnat ja löytyyköhän Pörhöltä suoraan pultteja muuten kuin osanumeroilla, joita taas heidän järjestelmänsä ei enää tunne '75 passatin osalta... :/

Tänään hiekkapuhalsin taas joitain osia. Löysin myös puuttuvan takapuskurinkiinnikkeen, ja kun sain sen puhallettua niin ihmettelin ettei tämä voi olla tosi että mulla on vain toisen puolen kiinnikkeitä. Pakko se on uskoa että sekä oikea että vasen on samanlaiset, ei peilikuvat.

Yhden ajovalojen pohjan puhalsin myös kokonaisuudessaan, muut löytämäni oli sen verran lahoja ettei niistä vaikuta kunnostaa mitään muuten kuin hätätapauksessa.

Maalaan kaikki kerralla sitten kun maalaamossa on taas tilaa.

Tämä perkele ei lähtenyt toiselta puolelta ollenkaan irti, joten sen joudun entraamaan ja maalamaan tuossa joskus sitten paikallaan.

Takanavat tuli puhallettua myös mutta niistä en muistanu ottaa kuvia. Muita aikaansaannoksia on pyyhkimien vivustot, jotka nekin oli sinisen maalin ja ruosteen peitossa. Purin sen mikä järkevästi onnistui (joiltain osin tuo on prässätty kokoon) ja hiekkapuhalsin.

Nyt kiinnostais golfien pyyhkijänvarsien mitat. Omat ovat kaikki neljä sen verran ruosteisia, ettei niistä saa kiillottamallakaan hyviä (huomatkaa kuvan taiteellinen aspekti). Lisäksi se kiinnitysmutterin päällä oleva suojakupu on mustaa muovia. Luonnollisesti kun himottaisi "kromiset" pyyhkijänvarret, ja semmosia taitaa esim. golfeihin saada valmiina? Tai ainakin sen verran tuoreemmat että kiillotus onnistuu, ja se suojakupu tulis kans olla alumiinia.

matrikkel
-
Viestit: 44
Liittynyt: 25.7.2003 13:59

ViestiKirjoittaja matrikkel » 21.3.2009 22:25

Muistaakseni tuon pyyhkijäkoneiston saa vielä purettua niin että tapit on lukittu pienillä c-renkailla runkoihinsa, jolloin pyyhinvarsien akselit saa painettua pois. Se on paikka joka kaipaa vaseliinia, vähän.

Pyyhkijänvarresta voisi porata niitatut kohdat auki. Kasaaminen sitten uusilla niiteillä. Mites fosforihappokylpy, kiilloitus ja siihen nikkelipinnoite päälle? Idea lähti tuolta:

http://timo.santerihapponen.net/

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.4.2009 19:39

Purin vielä vähän tuota pyyhkijäsysteemiä. Nuo vivustoissa olevat mustat muovirinkulat eivät lähde ehjänä pois, mutta tähän taidan jo vetää rajan viimeistelyn suhteen.

Happosella on monia mielenkiintosia juttuja sivuillaan. Jonkinlainen virtalähdekin taitaa tallilta löytyä kun siellä on mm. anodisoitu alumiiniosia. Pyyhkijänvarret ostaisin kuitenkin mieluummin valmiina, jos mahdollista. Menee ne mustatkin paremman puutteessa.

Tänään aloin harjoittelemaan peltisepän hommia ja siinä sivussa passattiin alkoi muotoutua ensimmäisen lattian korjauspalan karkeavedos.

matrikkel
-
Viestit: 44
Liittynyt: 25.7.2003 13:59

ViestiKirjoittaja matrikkel » 4.4.2009 21:30

Parista VAG:sta on korkannut pyyhkijän akseli joka juuri on vielä purkamaton tuon kevytmetallivaluputken sisällä. Siellä pitäisi olla vielä pronssiholkki ja paketti pysyy kasassa pienen c-renkaan avulla.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 11.4.2009 1:06


Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.5.2009 21:30

Tadaa, sorvin ääreen on taas palattu :)

Rakas työnantaja järjesti lomautuksen sijaan korvaavaa työtä yhtiön sisältä, joten lähinnä ne on vastikään sattunut lusikoiden jakaminen, muutto ym. normaaliin elämään kuuluvat asiat jotka tässä ovat pitäneet poissa tallilta.

Noh, tänään sitten sain aikaseksi alkaa hitsaamaan passatta. Kuskin puoleinen etusisälokasuoja on jo pilat...hitsattu ja huomenna on toisen puolen vuoro. Siitä sitten paikka kerrallaan hivuttaudutaan kohti peräkonttia ja oletettavaa on, että sauma paranee loppua kohden. Joten kaikenlainen keskustelu hitsaustaidoista johonkin aivan muualle kuin tähän topikkiin ;)

Jäi tuossa G60 Corradon keulapalakin kynsiin, mutta mieli tekis kuitenki vähän erilaista tekniikkaa. Tuokin kun pitäis rakentaa eri lohkoon, ja alivirittää sitten n.130 heppaiseksi... Kun sais tuon mosan tykötarpeineen myytyä, niin vois investoida "Oulaisten setuppiin" ;D

Mutta eipä tuon tekniikan kans vielä kiire ole, vasta ekat paikat vedetty koriin...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.5.2009 19:36

Siittähän se hitsausurakka lähtee. Paikka kerrallaan :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 30.5.2009 23:14

Niin se tekee, nyt on molemmat etusisäloksut hitsattu ja ollaan menossa etumatkustajen jalkatiloissa. Hitsasin myös rhs:sää oviaukkoihin, että ovet sopii paikalleen vielä hitsausten jälkeenkin.

G60-tekniikka meni kaupaksi kokonaisuudessaan, ja uusi "en motor" lähtee tilaukseen kunhan bildelsbasen.se:hen sattuu sopiva kohdalle.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 31.5.2009 21:14

Tadaa, sorvin ääreen on taas palattu :)


Hieno homma että työt ja auton rakentaminen jatkuukin!

Sen verran pitää kommentoida että hyvinhän se hitsaus sujuu ja näemmä vauhdilla myös. Kumpa tuon oman työmaan saisi aloitettua...:(

Huutelin piruuttani ebaystä kojelautaa ja GT mallin rattia. Arvasin kyllä että hinta nousee taivaisiin mutta 258eur kojelaudasta ja myös 258eur ratista on aika paljon.

Tsemppiä hitsaukseen, tuota vauhtia sehän on kohta valmis ;)

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 31.5.2009 21:50

Huutelin piruuttani ebaystä kojelautaa ja GT mallin rattia. Arvasin kyllä että hinta nousee taivaisiin mutta 258eur kojelaudasta ja myös 258eur ratista on aika paljon.
No Petri saa oman kojilksensa melko edukkaasti jos nuo on maailman hintoja:) Ehtisi vaan irroittamaan sen ja vieläpä ehjänä...

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 2.6.2009 19:23

Huutelin piruuttani ebaystä kojelautaa ja GT mallin rattia. Arvasin kyllä että hinta nousee taivaisiin mutta 258eur kojelaudasta ja myös 258eur ratista on aika paljon.


Tuntuu nousevan noi erikoisosien hinnat ihan älyttömyyksiin saksassa.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 2.6.2009 21:06

Joo, onhan nuo hinnat tietyissä osissa kovat. Kierroslukumittarilla olevaa mittaristoa olen myös huudellut, mutta niiden hinnat pomppaa lähelle satasta. Toiminnasta kun ei ole varmuutta niin aika riskillä saa ostaa.

Varmaan harvinaisin osa on etuspoileri, ne etukulmiin tulevat. Kolmen vuoden aikana mitä olen seurannut ebaytä, niin kerran olen nähnyt myynnissä. Varmaankin saa usean satasen sellaisesta maksaa jos omakseen haluaa.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 2.6.2009 22:49

Itseasiassa mulla olisi yksi kierroslukumittarillinen mittaristo. Ostin sen aikoinaan kun oman kiesin nopeusmittarista on viisari irronnut. Ei se kyllä ihan satasta maksanut....

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.6.2009 0:13

Tuntuu nousevan noi erikoisosien hinnat ihan älyttömyyksiin saksassa.
Näin se on. Suomesta sen sijaan ei taida löytyä maksajaa tuommosille rateille ja kojelaudoille.

Purin tuossa yhden mittariston. Rakenne on samaa tyyliä kuin ymmärtääkseni kakkiksessakin, eli tuo iso kierroslukumittari tai mahdollinen muu siinä kohtaa on kiinteämmin tuossa piirilevyssä kiinni, kun taas nopeusmittari ja tuo 2" paikalla oleva kello tms. on erillisiä. Kuvassa siis vanha tarvikemallin 2" kiekkamittari, takaa löytyi kytkin 4/6/8 sylinterisille.

Se kaksiosainen etuspoileri on todellinen harvinaisuus, ei saa enää edes audi/vw-classicpartsilta uutena ja sitä melko niukasti on tullut aikoinaan uusienkaan autojen keulilla, ilmeisesti vain Audi 80 GT ja ehkä VW Passat TS?

edit: Nyt kestää painella kaasuakin ku ei ole enää reikää lattiassa...

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 10.6.2009 7:25


Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 10.6.2009 15:39

Noh, onhan mulla jo Haynesin korjausopas...ja eihän nuista oppaista löydy edes oikeaa konetta ;) Tokihan niissä on sähkökaaviot ja muutakin tarpeellista.

Sinänsä kirjallisuuden kerääminen harrasteautosta on mukavaa, olkoonkin että kyseessä on (aikanaan) näin tavanomainen pirssi.

Siihen liittyen, kokeilin vaihteeksi ebayn sijaan huutaa päissään huuto.netissä, ja saaliiksi tuli TM vuodelta 1973, sisältää Passatin esittelyn.
Viimeksi muokannut Petri R., 18.6.2009 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

150 kiloinen kirjainyhdistelmä

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.6.2009 15:00

Jokin möykky tuli trukkilavalla eteläruotsista, jos ei muuta niin motivoimaan hitsaushommia :)
Kuva

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 13.6.2009 17:05

Vai moniventtiilitekniikkaa. Paljon makso? Mites onnistu rahti? onko ihan täydellinen moottori vai puuttuuko paljon osia?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.6.2009 20:26

^Hintatasoa voi tutkailla osoitteesta http://www.bildelsbasen.se/ , melkoinen ero täkäläisiin hintoihin. Rahti onnistui hyvin, täytyi vaan olla jonkun firman osoite mihin toimittaa moottori. Rahti eteläruotsista merilappiin asti 1300kr. Signalen AB oli firma mistä oma tuli.

Kone oli koeajettu ja puristuspainemittauslaput tuli matkassa. Moottorista puuttuu turbo, puolat ja apulaitteet. Uudempiin autoihin asennettaessa olis tietysti hyvä olla sähköjä ja muita matkassa.

edit: Takarunkoaisan korjausta ja hitsausharjoittelua: 1 - 2 - 3 - 4 - 5

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.6.2009 7:23

Juhannustauolle jäätiin tällaisissa merkeissä. Tuo reikä kun on hitsattu, niin pohjassa on korjattavaa enää vedenpoistoreikien ympärykset etujalkatiloissa, pari pienempää reikää sekä pitkä ja kapea pätkä lattian reunaa vänkärin puolelta, se kun on hankalasti ruostunut tuosta helman vierestä melkein koko matkalta. Uuden helman vaihdan todennäköisesti ainakin vänkärin puolelle.

Hattuhyllyn mystisen reiän täytin lattialta keräämilläni hukkapaloilla, saipahan harjoitella hitsausta kun tuli saumaa vähän enemmän.

Lisäksi varapyöräkotelo saa varmaan ainakin suurimmaksi osaksi lähteä ja reikä täytyy hitsata umpeen. Sitä hommaa täytyy vähän suunnitella sitten akkukotelon ja turvatankin kera.

Pintapeltihommia ois takahiekkapellin vaihtaminen ja takakaarien päivittäminen golf mk1 -tyyppisiksi. Tuskin nuo mankeloimalla tuosta niin paljon kummenee, vielä kun on jäykkä taka-akseli niin madalluskaan ei muuta tilannetta.

Tämmöstä täällä...eiköhän nuo peltihommat saada tässä kohtuuajassa hoidettua :)

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 18.6.2009 10:15

Näyttäähän tuo mallikkaasti sujuvan, vaikka taisit mainita ettei kokemusta oo peltitöistä. Tahtoo liika kokemus aiheuttaa joillekkin huolimattomuutta. Toki tuommosessa grillissä on kohtuu mukava tehä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.7.2009 19:36

Hengellisen ja raittiin juhannuksen jälkeen keräilin hetken motivaatiota projektin suhteen, ja taas mennään. Reikiä hitsataan umpeen ja uusia tehdään rälläkällä. Runkopalkki auton takaosasta on nyt valmis ja lattian iso reikäkin alkaa olla ummessa. Ei tuosta nätti tullut kun vauhtisokeus yllätti, mutta toimii. Siistin vielä saumat, näyttää tuo langansyöttö olleen vähän turhan isolla... seliseli :D

Tuo mitä Pellikka sanoi grillistä, on aivan totta. Voin vain kuvitella kuinka eri lajista on kyse, jos puhutaan paskaisen auton hitsaamisesta auton alla selällään maaten ja sääskien syödessä. Toinen ihanuus hitsauksessa on tuo automaattimaski.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.7.2009 23:55

Jotain on taas turailtu. Hetken oli jo tunne että ruostehommissa ois juna kääntyny, mutta irroitettuani varapyöräkotelon, sitä herkkua paljastui lisää.

Varapyöräkotelon reiän hitsaan umpeen, ja sitten aikanaan mallailen turvatankille jotain syvennystä Lehtilän malliin.

Kartten avustuksella löytyi mm. tämmöset osat. Kyseinen tuulilasin tiiviste ei ole uusi, eikä sen kromitkaan, mutta paras tähänastisista ja eiköhän niillä lasi saada koriin kiinni ja kromeistakin kiillottamalla ihan kohtalaiset. Voihan ne myöhemmin vaihtaa jos paremmat löytyy. Onhan näitä kuitenki tehty yli 2 miljoonaa. Tuplavalon pohja sen sijaan on uusi :)

Tiivisteet uupuu oikeastaan enää takalasista. Paremman puutteessa vois tehdä ite tiivisteen ostamalla jotain profiilia joka on edes sinne päin, ja sitten esim. Hotcarsilta krominauhaa metritavarana.

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 6.8.2009 11:09

Hyvältä näyttää. Itse meinasin että "ei siellä alla nyt niin paljoa töitä ole, en rupea grilliä tekemään mutta mutta... ompahan ainakin niskalihaksia treenattu ja nahkaa paksunnettu palovammojen myötä kun lattialla on makoillut ja hitsaillut. Eli kateellinen olen grillistä :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.9.2009 8:28

Hieman hiljaista on ollut, mitä nyt satunnaisesti olen muutamia paikkoja hitsaillut. Se on sinkkumiehen kesä ollut niin kiireistä aikaa ;) Tuoreena asuntovelallisena taitaa tuo vapaa-aika mennä lähikuukausina asunnon kevyeen pintaremontointiin, mutta jossain vaiheessa syksyn mittaan varmaan ryhdistäydytään sitten passatinkin osalta.

Kuvia en jokaisesta hitsatusta paikasta ole jaksanut / ei ole järkeä ottaa, kuvaillaan kun saadaan näkyvämpää aikaseksi.

Keltaisesta passatista otin vielä takalasin talteen koska siinä on tuo hieno tarra, loppu rohjo lähtee näinä päivinä paalattavaksi.

Jotain JAZin ~45l turvatankkia olen katsellut, tottapa tuo on järkevä ostaa samalla polttoainemittarin antureineen? Äkkiseltään tuntuis tuo anturi kyllä melko kalliilta. Kokemuksia?

Samaten se esim. typ89 audeissa ollut 5-vaihteinen laatikko olis hyvä saada lähiaikoina sovitettavaksi niin tulee tehtyä tuo "kardaanitunnelin" muokkaus samalla muiden peltitöiden yhteydessä. Tässä vaiheessa jarrutehostajan paikkaa ois myös mahdollista siirtää jokunen sentti sivummalle ettei ala ahdistamaan 1.8T:n imusarjan kanssa. Muuten en usko olevan ongelmia etteikö 1.8T mahtuis fyysisesti konehuoneeseen.

Muita tulevia korimuutoksia on poistaa se pystypalkki lukkopellin alapuolelta, auton keskeltä konepellin lukon vastakappaleen kohdalta. Ajatus on sovittaa välijäähdytin siihen maskin taakse, muualle sitä ei oikein nätisti saa kun hiekkapeltikin kaareutuu melko jyrkästi auton alle heti maskin alapuolelta. Konepeltihä pysyy kiinni sitten vaikka pikalukoilla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.9.2009 21:08

Vähän ois hitsaushommat edistyny taas. Lattian reunassa olleita reikiä on kursittu umpeen, tuota helmapeltiä olen leikellyt ihan vaan tehdäkseni tilaa. Melko pirullisia paikkoja korjata ainakin tällaiselle kädettömälle. Tuossahan on kolme eri peltiä pistehitsattu yhteen, joten joutuu vähän patentoimaan...muutta kun tuohon vaihdan lopuksi uuden helman niin lopputulos ainakin näyttää hyvältä ;)

Vänkärin lattiaan sai kans vaihtaa ison palan kun alkuperäinen pelti oli niin pahoin syöpynyttä. Sinkkimaalia päälle niin jää enää tuo lattian reuna korjattavaksi ja sen jälkeen helmapellin vaihto. Ei ne ruostekorjaukset kyllä vielä siihen lopu mutta...

oldskoolv8
-
Viestit: 74
Liittynyt: 24.8.2007 8:18

ViestiKirjoittaja oldskoolv8 » 14.9.2009 9:18

jazzin tankki kannattaa hakea US-partsilta. Huomattavasti halvempi kuin tuo em. linkissä esitelty vaihtoehto. Autometeritä löytyy sopiva mittarikin siihen ja en pajoa valehtele jos sanon että tuohon em. linkin hintaan saa US-partsilta tankin/vaahdot/anturin/liittimet ja mittarinkin vielä.

nino
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.9.2009 22:35

ViestiKirjoittaja nino » 13.10.2009 22:21

On kiva nähdä että joku jaksaa touhuta näin perusteellisesti aivan ¨perusauton¨ kanssa.Oot tehnyt aivan mielettömän duunin ton auton kanssa mutta myöskin himassa, kun oot viitsinyt kirjoitella näitä kertomuksia tänne nettiin.On hyvä että oot viitsinyt ottaa noin paljon kuvia projektin eri vaiheista, niistä ei oo muuta kun kivaa joskus vuosien jälkeen.Itellä on ollut Passat 4D TS Automatic -74 vuodesta -85. Kiva auto ja joka kesä ajossa.Tänä vuonna vähän heikompaa kun alkukesästä kävi ¨herranlahjat¨ tallilla ja veti sivuikkunat paskaks ja maalas tagit ympäri autoa.Tuntuu aika paskalta kun oot itse pitänyt autoa kondiksessa 25 vuotta ja ¨herranlahjat¨ tuhoo sen 5:ssä minuutissa.Onneks oli hyvät vahat päällä, lähti tagit aika helposti.No nyt oon saanut hankittua siihen uudet lasit ja elämä hymyilee taas.Tässä muutama kuva mun autosta edestä,takaa0,sivulta
Tsemppiä sun projektilles.Olis joskus aivan mahtavaa vetää näitä Passatteja mahdollisimman monta riviin jossain kokoontumisessa, eiks niin.

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 13.10.2009 22:47

^Mähän olen nähnyt nino ton sun Passatin monestikin. Espoossa Lippulaivan parkkihallissa tullut bongattua useammankin kerran. Nyt en kyllä ole vähään aikaan nähnyt. Ainahan tuota piti ihailla kun ohi käveli, hieno peli !

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 14.10.2009 11:51

Tosi siisti sinun Passatisi Nino, mukava nähdä että olet jaksanut pitää sitä niinkin kauan ja noinkin hyvässä kunnossa, tuollaisia ja varsinkin tuon kuntoisia on valitettavan harvassa! Ottaa aina päähän kun itse yrittää pitää huolta autostaan ja sitten jotkut pikkunilkit rikkovat sitä, nimim. 'narkkarit rikkoivat Derbystä ovenlukon'.

nino
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.9.2009 22:35

ViestiKirjoittaja nino » 14.10.2009 22:36

Vaimo oli aikoinaan Lippulaivassa töissä ja ajoi Passatilla kesät.Nyt muualla duunissa ,sen takia et oo nähnyt sitä siellä.Ens kesänä auto tulee näkymään pääkaupunkiseudulla varmaan päivittäin.Sain ens talveks vähän rauhallisemman säilytyspaikan.Olis kyllä makeeta jos olis yks paikka missä näitä harrasteita säilyttää ja duunaa.Tää auto on tän 25 vuoden aikana lunastanut paikan meidän perheessä ja musta tuntuu että ensin lähden minä kun tää auto,on se niin rakas.Jos osaisin kirjoittaa niinkuin Petri niin saisin varmaan ohkaisen kirjan kirjoitettua meidän yhteiseistä taipaleesta.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.10.2009 23:42

Mukava että herättää keskustelua :) Ja hienokuntoinen passatti Ninolla. Joku typ32-miitti ois kyllä mahtava juttu joskus :D

En ole nyt juuri kuukauteen tehny passatille mitään, tässä on nyt ollu ikiomat 56,5 saunallista luhtitaloneliötä pintaremontin alla normaalin töissäkäynnin lisäksi. Ainoa mitä on tullu tehtyä, on se että saattelin keltaisen passatin viimeiselle matkalleen Kemin Ekoromun kuormurin kyytiin.

Tarkoitus on jatkaa tuota hitsaushommaa kunhan liikenee taas aikaa lähikuukausina.

Sitten muutamia omia ajatuksia tästä projektista ja projektitopikista:
    - Lähtökohtana oli että hankin ekaksi projektiksi edullisen aihion, jonka rakennan alusta loppuun mahdollisimman pitkälti itse ja samalla tulee sitten jollain tasolla opeteltua perus autotekniikan lisäksi hitsaamiset ja muut joita tulee varmaan seuraavissakin projekteissa tarvitsemaan.
    - Vanhan passatin erikoisuutena on tietty harvinaisuusarvo, näitä kun ei ole tavallisina perheautoina säästelty kuten vaikka ykkös-sciroccoja. Tästä huolimatta kuitenkin tekniikkapuolen osat on helposti sovellettavissa muista VAGeista. Pappamainen ulkonäkö, perusmallin alle 900kg paino ja VAGin turpokoneet antaa mahdollisuuden sleeper-meiningille ;) Miinuksena esim. mk1 golfeja _huomattavasti_ huonompi osatarjonta mitä tulee sisustan tai korin osiin. Ei löydy alustasarjoja, korjauspeltiosia, tiivisteitä tms. No, osa harrastusta se on päissään ebaystä huutaminenkin, tai se että käyn jossain työhönvalmennussäätiön pajalla kysymässä, "voiko polyuretaania sorvata???"
    - Suurta yleisöähän ei kiinnosta ruosteisen (joskin nykyään jo harvinaisen) perusvolkkarin hitsaaminen ja ihmettely, vaan ne suurimmat oossomit tulee vasta kun asennellaan kiiltäviä retrovanteita alle tai esitellään dynopapereita, tai sitten projektin lähtökohta on jo itsessään jokin hieno ja kallis auto. Se on ihan OK. Minua kiinnostaa enemmän isommat - etenkin vanhempiin autoihin kohdistuvat - rakennusprojektit kuin se että johonkin uudempaan autoon vaihdetaan vanteet ja alustasarja, ehkä lastutetaan, ja liimaillaan parit tarrat ikkunoihin ja se on siinä. Mutta erilaisuutta on hyvä olla. Jokainen harrastaa omalla tavallaan, enkä siis lähde tuomitsemaan mitään tyyliä.
    - Projektitopikin kirjoittaminen ja kuvaaminen on osa harrastusta, tällä tavoin saa pidettyä vähän itellekki mielessä että missä mennään, ja kommentteja/neuvoja on mukava saada. Välissä tuntuu että oon pari vuotta jo turaillu saamatta aikaan yhtään mitään, mutta...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.10.2009 0:03

Ninon Passatti on kyllä komia! Niin tuli oma entinen mieleen, saman värinen, tuplavaloilla, automaatilla jne. Mulla oli vaan feislifti 1,8 ruiskukoneella.
Paljon mielenkiintosempia nää Passatit on mitä poikittaiskoneiset, paljolti Petrin ylläkirjottamista syistä :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.10.2009 7:21

Polyuretaania pystyy sorvaamaan. Vähän hankalaa mutta onnistuu..

JAZ:n tankit taitaa olla melkein edukkaimpia Racers Placessa. Sieltä ostin itselleni..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.11.2009 20:37

Jottei kadottaisi seuraavalle sivulle, niin pientä päivitystä.

Eksu lähetti syksyn mittaan ehjän(!) kojelaudan, siitä kuva tässä. Älkää ihmetelkö laminaatin suuntaa, mulla on makuuhuoneessa 7 eri seinää...

Tänään sain pitkästä aikaa raahauduttua tallille tekemään passatin peltihommia. Tulityöt jäi kuitenki tekemättä ku en löytäny työtakkia(?), ilmeisesti olen ollu liian pitkään poissa tallilta... T-paitasillaan masokistien touhua rälläköidä ja hitsata. Leikkelin ja muotoilin kuitenki korjauspaloja valmiiksi seuraavaa kertaa varten. Motivaatiota ja aikaa pitäis nyt taas passatille riittää ku alkaa kämpillä nää feng shui -hommatolla pikkuhiljaa jo kuosissa.

Todennäköisesti lähiaikoina autokalusto täydentyy ajokuntoisella "kesäautolla", jossa on huono polttoainetalous, invalidivaihteet ja paljon täkäläisestä SI-järjestelmästä poikkeavia mittasuureita. Mutta passatti ei mee sen takia paaliin vaikka moni sitä tallilla on jo luullut ;)

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 29.11.2009 21:35

Olen miettinyt, että nuo ehjät kojelaudat pitäisi kääriä pumpuliin ja varastoida sängyn alle niin pysyvät ehjänä :)

Hyvältä näyttää sisustus, feng shui onnistunut hyvin. Nyt on hyvä jatkaa harrastuksia.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 30.11.2009 10:49

En halua mitenkään lannistaa, mutta jos Passat menee paaliin jossain vaiheessa, niin voin lunastaa tarpeettomaksi jääneen kojelaudan sopivalla hinnalla ;)

-kannibaali-
-
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2006 2:29

ViestiKirjoittaja -kannibaali- » 18.1.2010 8:38

Vou.. onko sulla passatti tallilla? vois ihan uteliaisuuttani käyä tässä kattomassa sitä ku tiän tuon teän tallin missä se on.. oon pari kertaa käynykki sielä :)

tässä ko keminmaassa on käymässä niin vois tulla vilaseen :)

itsekkin entinen passatisti.. :P

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.1.2010 22:25

Vou.. onko sulla passatti tallilla? vois ihan uteliaisuuttani käyä tässä kattomassa sitä ku tiän tuon teän tallin missä se on.. oon pari kertaa käynykki sielä :)

En pidä tuota rotiskoa minään nähtävyytenä, mutta saa toki tulla katsomaan ja mielelläni puhun autoista kahvikupin ääressä :) Laita privaa.

Hitsaushommia tänään...


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 125 vierailijaa