VW Passat Typ32 "Fließheck" 1975

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

VW Passat Typ32 "Fließheck" 1975

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2008 0:59

Kuva

Eli homman nimi on ykköskoppanen pre-facelift passat (typ32 1973-1977) kaksiovisena versiona.

Touhu alkoi tavallaan kesällä 2005 kun ostin sinällään melko harvinaisen volkkarin talteen, kyseessä oli tämä keltainen 1.3 L '74. Ihastuin välittömästi hieman scirocco mk1 -tyyppiseen ns. coupe-koriin (sama muotoilija molemmilla), auton harvinaisuuteen ja 70-lukulaiseen volkkarityyliin. Auto oli päällisin puolin varsin ehjä, mutta kansivikainen kone oli purettuna toisaalla. Säilyttelin autoa pari vuotta appiukon liiterin vieressä kunnes sain kerhotallipaikan syksyllä 2007 ja siirsin auton sinne. Passattia purkaessa paljastui sitten melko mittavat ruostevauriot lähinnä etusisälokasuojista ja vasemmasta runkopalkista. Hetken aikaa tuli selvitettyä korjauspeltiosien saatavuutta esim. Saksasta, työn määrää (hitsauskokemusta vain yläasteelta ja tekusta) ja kun vastaan sattui tulemaan koriltaan huomattavasti terveempi typ32 passatti, päätin sijoittaa rahat ajokuntoiseen aihioon peltiosien sijaan.

Uusi aihio on 1.6 (alunperin 1.5) S '75, eli paremmalla tekniikalla tehostettuine jarruineen kaikkineen, mutta varustelutasoltaan köyhempi. Tarkoittaa lähinnä että ei juurikaan ole kromilistoja, sisusta on askeettisempi sekä keulassa on erilaiset valot. Lisäksi tämä yksilö oli joutunut jossain vaiheessa tuunauksen uhriksi, ja tästä johtuen sisusta menee lähes kokonaisuudessaan vaihtoon. Myös ulkokuori oli maalattu jollain nukkumatinsinisellä "työkonemaalilla". Mainittakoon kuitenkin, ettei näiden negaatioiden takana ole ollenkaan sama henkilö jolta auton ostin. Auton myyjä oli todella asiallinen VAG-guru joka oli hoksannut poimia tällaisen helmen talteen.

Olihan se mielenkiintonen reissu ajella 400km tuolla passatilla kauheassa rapakelissä ilman toimivaa pissapoikaa ja viimeiset 70km ilman lähivaloja. Kaasari jäätyi neljästi, lopuksi tenttua oli niin paljon tankissa että koko auto alkoi haista ihan karkille :) Mutta perille päästiin, ja kyllä oli hieno peli ajaa yli 30 vuotiaaksi volkkariksi! (Kiitokset vielä Markukselle ja sille toiselle herrasmiehelle jonka nimeä en muista, lähetän tuon Weberin kyllä takaisin kunhan saan vaan lähiviikkoina ajettua sinisen sisälle.)

Kone on YP (63kW/85hv), eli koneen alkuperä voi olla joko Passat TS, Audi 80 typ81 tai jokin alkupään 32B Passat/Santana. Ei syönyt öljyä ja muutenkin tuntu olevan vedot tallella, joten eiköhän tällä tekniikalla ainakin yksi kesä ajella.

Keltaisen hylkääminen oli sinänsä harmi, että siinä oli mm. huomattavan tarkka huoltohistoria. Toisaalta haaveiltu lopputulos ei ole kiinni auton runkonumerosta.

Alustava suunnitelma on risteyttää nuo kaksi passattia siten, että tekniikka ja kori (enimmäkseen) tulee sinisestä, sisusta tulee keltaisesta mutta sinne tulee myös hankkimani TS-hilut eli keskikonsoli, mittaristo, ratti, ja etupenkit. Lisäksi ulkokuoreen tulee keltaisesta kromit sekä auton kylkiin, helmoihin että ikkunalistoihin ja c-pilariin. Lisäksi tulee tietysti asiaan kuuluva madallus ja auton henkeen sopivat vanteet. Ajatus on purkaa tuo sininen korin osalta atomeiksi kunhan vaan saan keltaisesta otettua talteen kaiken mitä tarvitsen tai minkä purkaminen tallin pihalla pakkasessa ei enää nappaa. Sinisessä on ruostereikiä ainakin pohjassa, jotka tulee paikata, ja sama kai se muutenkin on käydä kori kerralla niin hyvin läpi ettei tarvi aivan heti hitsailla uudestaan. Sähköpuolella on paljon siistimistä yms.

Vielä muutama kuva:
- "Karvanopat"
- Törkyä (kaiuttimet ei liity autoon mitenkään)
- Etupenkit (alkuperäiset)
- Takapenkki
- Kromeja C-pilariin ym.
- Kromeja ikkunoihin, kylkiin
- Tiiviste heikossa hapessa :(
- Mittaristoja, valoja jne.
- Oviverhoilut
Viimeksi muokannut Petri R., 12.2.2008 22:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.1.2008 12:22

Eipä olis keltaista noin mädäksi arvannut ulkopuolen perusteella.. Missä happopellossa se oikeen on nököttänyt :D

Tuon korin muoto on kyllä aika.. jännä. Mutta keulasta näyttää hyvältä just tuolla "sinkkuvalo"maskilla ja reunalistalla.

Ei helv.. arp penkinpäälliset! Tuo sininen on täytynyt olla jollakin todella alan harrastajalla "tuunattavana".. Hyvä että keltainen on ollut sen suhteen koskematon.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 12.1.2008 12:30

No ompa kyllä happamat aisat. yhistämällä saa kyllä tosiaan helposti nätin pelin. Aloin jo oottaa lopputulosta :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2008 14:03

Ei helv.. arp penkinpäälliset! Tuo sininen on täytynyt olla jollakin todella alan harrastajalla "tuunattavana"..

Oli siellä sparcon turvavyönpehmustekin ;)

Toisen puolen runkoaisa oli aivan ehyt, joten voi olla että tuo toinen puoli on kolhittu johonkin.

Tuon korin muoto on kyllä aika.. jännä.

Totta. Madalluksella kori muuttuu kuitenkin aika paljon linjakkaammaksi. Video

Mr. DDR
-
Viestit: 86
Liittynyt: 1.8.2006 19:37

ViestiKirjoittaja Mr. DDR » 12.1.2008 14:16

Tälle projektille tulee varmasti tippumaan oossomit poikineen.. Eikös tästä ollut jo jonkinlainen projektitopic aiemminkin?

Mikä väritys tulee Passattiin?

Hendry
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.5.2007 12:13

ViestiKirjoittaja Hendry » 12.1.2008 14:22

tosi mielenkiintoinen prokkis kun nuo on kyllä unohtuneet jo täysin katukuvasta. sitten se tärkein kysymys..minkä värinen tuosta on tulossa=) oliko mikä orkkis väri tuossa sinisessä?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.1.2008 14:30

Älkäähän nyt! :D Tämä on pikemminkin projektikertomus siitä, saako kädetön insinööri jotain aikaiseksi vai ei. Jossain oli varmaan vanhakin topic mutta koska se oli enimmäkseen haaveilua (nyt on sentään purettu autoa...eli edes jotain on tapahtunut) ja projektin aihiokin vaihtui niin päätin tehdä uuden. Vanha kadotkoon bittiavaruuteen.

Tuon sinisen alkuperäinen väri oli hieman tummemman sininen metalliväri. Veikkaan että tämä on suuntaa antava. Alkuperäistä väriä olen nähny peräkontin sisäpuolella räntäsateessa.

Värisuunnitelma pysyköön ainakin vielä salassa, ei tule olemaan kumpikaan näide passattien väreistä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.1.2008 16:54

Joo älä ainakaan tuolla alkuperäisellä värillä, tuo nykynenkin on parempi. Parhaiten sopis joku kirkas väri, niinku tuossa videon paskatissakin. Toisaalta paremmin ne kromit loistaa tummassa.. kiiltävän musta tai dragon green? :) No itellesihän varmaan tätä teet.

Ja mikä volkkari se semmonen oliskaan, mikä ei näytä hyvältä sopivalla madalluksella ja tyyliin sopivilla vanteilla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.1.2008 22:32

Keltainen on nyt purettu siihen pisteeseen, että työnsin sen pihalle ja ajelin sinisen sisälle. Keltaisesta pitää vielä jossain vaiheessa ottaa rälläkällä etuhiekkapelti talteen ja mahdollisesti pieni pala kuskin jalkatilaa (sinisessä reikä pohjassa). Tuota hiekkapeltiä meinasin irroitella ensin poraamalla pistehitsit pois, mutta sepä vaikuttiki semmoselta urakalta, että taidan ottaa hiekkapellin irti tuon kuvassa näkyvän palkin kera rälläköimällä koko palkki irti runkoaisojen päistä. Pistehitsit on sitten pikkusen helpompi porata auki vaikka pylväsporakoneella. Lisäksi kromilistojen ja c-pilareiden kromikoristeiden kiinnitysreikien paikat täytyy jotenkin ottaa talteen (joku sabluuna tms.) että osaa porata siniseen ne reiät oikeisiin kohtiin. Listojen kiinnikkeistäkin lähti melkein kaikki ehjänä irti, vaikka aika haurasta alkaa muovi olla yli 30 vuotiaassa autossa.

Takasivuverhoiluja irrottaessa muovikelmun takana häämötti jotain... Sitten kun otin muovin irti niin sieltähän paljastui lisää törppöjä. Tässä koko kavalkaadi, tämä taitaa olla melko vanha? Takakontin kautta ovat jotenkin ujuttautuneet tuonne kätköön. Muita yllätyksiä ei purkamisen yhteydessä juuri tullu, mitä nyt sitä perinteistä eli kolikkoja, hiuspinnejä, karkkipapereita...

Ikkunat lähti irti aika näppärästi kun lipsutteli meisselillä sisäpuolelta tiivisteen reunan korissa olevan lipareen toiselle puolelle, sen jälkeen ikkunat lähti ulkokautta tiivisteineen pois. Takalasin tosin jätin paikalleen koska siinä oli niin huono tiiviste ettei sillä tee varmaan enää mitään. Samoin kattoverhoilu jäi paikalleen koska sinisen kattoverhoilu on samanlainen ja melkeempä samassa kunnossa.

Sinisen sisustasta taitaa jäädä käyttöön vain kattoverhoilu ja kojelaudan vinyylinen runko-osa. Takapenkissä oli kaks kerrosta päällisiä eri aikakausilta ja niiden alla rottien syömä penkki. Lattiaverhoilu on aivan riekaleina ja se näissä S-malleissa näyttää olevan kuminen; tuosta keltaisesta L:stä säästyi ehjä musta lattian kangasverhoilu.

Ajattelin sovittaa siniseen passattiin nuita vanteita, niin selviää samalla, tarviiko takavanteiden takia levittää takakaaria esim. mk1 golfin kaarilla kuten muuan norski on tehnyt.

Alkuviikosta jos purkais sisustan, laskis koneesta nesteet pois ja irroittelis konehuoneen puolelta sähköt. Haynesin oppaan mukaan kone, laatikko, apurunko, iskarit ym. lähtis aika näppärästi yhtenä pakettina irti kunhan autoa vaan pystyy nostamaan keulasta ainakin metrin. Tallilta löytyy moottorin irroittamiseen tarkoitettu "kärsä" joten eiköhän tuo onnistu...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.1.2008 21:27

Hieman tuo kakkiksen temppuilu hidastaa harrastusta, mutta volkkarihan se on sekin.

Sain tänään sovitettua vanteita passattiin. Edessä jarrusatula ottaa vanteeseen kiinni, onko nuo passatin alkuperäiset satulat nyt sitten Girlingit. Ostin aikoinaan VW II -satulat talteen, muuttuskohan tilanne niillä? En nyt vanteiden ET:tä muista mutta eiköhän nuo viimeistään jollain spacereilla saada pyörimään.

Takana tosin taitaa olla leveämpien kaarien tarve... Aika härskisti tulee ulos :D Oudolta näyttää muutenki vakioalustalla, mahtuu melkeen pää renkaan ja kaaren väliin. Takavanteet on 13x8".

Sisältä siivosin amisvarusteita vähemmäksi. Lattiamatto lähti riekaleina irti, sen loppusijoituspaikka on sama kuin sparcon turvavyönpehmusteella ja bilteman lämpötilamittarilla joka ei toimi, mutta valaisee koko auton.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 22.1.2008 21:45

Kyllä VWII satuloiden "päälle" pitäs sopia vaikka minkälaista vannetta. Hehe, on tuossa ainakin madaltamista ;)

Eihän tuo vanne pahastikaan tule ulos, mankelia vaan kaarille isolla kädellä! Tai sitten sirppikaaret. 6x13 ET 13 vanne tuli ykköskoppaisessa Golffissa (edessä) paljon enemmän ulos kuin tuo.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 22.1.2008 21:50

Kivat vanteet kyllä. Jos ykköskopan kaaret meinaat laittaa, niin pitäs kyllä sopia olemaan ihan kiltisti. Mulla on projekti-topikissa kuvia ykkösen kaarista, jos kiinnostaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.1.2008 21:58

Norjalaisella on mk1 kaaret typ32-passatissa takana: linkki. Täytyy sitten aikanaan miettiä, mitä nuille itse tekee. Muita hitsaushommia tulee olemaan ainakin oikeanpuoleisen helmapellin vaihto ja pari reikää pohjassa.

Ainiin, löytyi muuten penkin alta Nilsiän kaupungin myöntämä rakennuslupa 138m2 omakotitalolle vuodelta 2007 ja hikinen musta pipo.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 22.1.2008 22:52

No ni!
Hyvä ku starttailee tämäkin projekti. Mielenkiinnolla oottelen miten edistyy. Taitaapi tulla aika hyvä TS-kopio jos siinä on vastaava tekniikkakin paikallaan. Meinasitkos tuon keltasen pistää pikasestikin paaliin? Aika hyvää peltiosaahan siinä on kuitenki, jos vaikka vertaa tohon norjalaisen TS:n lähtökohtakuntoon. Tiiä vaikka jotakuta kiinnostais.
Tiiätkö muuten onko siitä norjalaisesta 80 gt:stä olemassa samanlainen projektitopikki kun tuosta TS:stä?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.1.2008 8:06

Kyllä se keltaisen kori varmaan vielä jonkun aikaa minulla on, ainakin kuskin lattiasta siitä penkin alla olevan poikittaispalkin alta täytyy leikellä palanen ja hitsata se siniseen. On siinä vielä ne katon reunoilla menevät kromilistatkin paikoillaan, taitaa olla niitattu kiinni ja ehkä poralla lähtis irti. Sinisen listat oli vähän huonommassa kunnossa. Mielestäni keltaisessa oli aika hyvät takalokasuojatkin + muuta, ja mieluummin myyn sen aikoinaan jollekin tarpeeseen kuin romunkeräykseen.

Kaikki korin luukuthan on tallessa ja ne vaikuttas parempikuntoisemmilta ku sinisen ovet, konepelti ja takaluukku. Ite korissa ei ole enää kiinni kuin vaihdelaatikko, takalasi, kattoverhoilu, bensatankki, jarrut (ei takana) ja kaikki alustan osat, näistä ainakin vaihdeloota ois hyvä ottaa talteen.

Oranssin 80 GT:n projektitopikki: klik
Muita Norjalaisia vageja: http://www.dav.no/

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 23.1.2008 8:27

Varmaan näyttää vielä tuolla vakio alustalla hurjalta tuo takapää mutta veikkaan että jos tuota saisi tiputettua alemmas niin ehkä ei enää pullistelisi tuo takapyörä ulos niin pahasti.

Iso peukku projektille, jään innolla seuraamaan mitä tästä kehittyy.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 23.1.2008 16:24

Kyllähän tätä on mukava seurata kun tuo omakin on melkein sama auto. Millaista alustasarjaa olet kaavaillut? Kyselin muutamasta paikasta Audiin ja ei ollut minkäänlaista tarjota. Oliko muuten keltaisessa sellainen kumiluttero tankin täyttöputken ja korin välissä? Ja oliko ehjä? Sellainen pitäisi jostain löytää ;-)

Retro-Rides.com sivuilla on norskin projekteja myös ja helpommin ymmärrettävällä kielellä. Vortexilla oli Audista myös topic aikoinaan.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.1.2008 18:11

Passatclassicsin foorumilta löytyy myös englanninkielistä juttua tuosta Haakonin passatista.

Millaista alustasarjaa olet kaavaillut?

Sepä se... Ei näihin ole valmiita sarjoja näkyny missään. Haakonilla on 80 GT:ssä jotku typ81/85/89 jouset lyhennetyillä Konin iskareilla ja passatissaki joku "kootut teokset". Etujousitushan nuissa on sama, taakse vois sovitella mk1/mk2 golffin jousia, en tiedä? Aika matalaksi on norski passatin saanu. PVW:ssä taannoin esitellyssä typ32-passatissa oli mk1 polon etuiskarit, rallyen etujouset, ja kuplan (luki vaan että beetle rear shocks) takaiskarit(?), mutta se oli kyllä liian korkea.

Brasiliassa tätä korimallia on myyty 80-luvun lopulle saakka ja rakentelu sekä osatarjonta siellä on varmaan eri luokkaa. Aika monet on madallettuja, voisko tuolta Etelä-Ameriikasta saada jonku ihan oikean alustasarjan? Brasilialaisia passatteja: http://www.hpdopassat.com.br/

Matalaksihan auton saa jos haluaa, vaikkei TÜV-hyväksyttyä alustaa löytäisikään, mutta ajettavuus ja laillisuus mulla on sen jälkeen helposti enää Volvossa.

Tuo "kumiluttero" täytyy tarkastaa...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.1.2008 23:01

Tänään lähti sitten lattiaverhoilu kokonaan, kojelaudan alaosa ja muuta sisustan osaa. Kuskin jalkatilassa oli haperoa vain vedenpoistoreiän ympäryksessä ja takajalkatilasta löytyi yksi pienempi reikä. Kyllä tämä on paljon parempikuntoinen kori kuin se keltainen.

Näissä on muuten jotenki erilainen tuo vaihdevivusto ja "kardaanitunneli", jotain osviittaa saa kun vertaa ekaa ja kolmatta kuvaa.

On se tuo tuningkärpänen sitten vaarallinen hyönteinen, pieksee tsetsekärpäset ja malariasääsket mennen tullen. Käytännössä kaikki sisustan muoviosat oli maalattu jollain about sinisellä "vasaralakalla" ja autossa kulkee kymmeniä metrejä epämääräisiä kaapeleita jotka on liitetty solmimalla päät yhteen. Onneksi keltaisesta jäi täysin räpelöimätön johtosarja, jonka liittimet varmuuden maksimoimiseksi merkkasin maalarinteipillä ja tussilla. Kuvasta tosin puuttuu mm. takavalojen, rekisterikilven valon + takalasinlämmittimen johdot.

Ainiin, ehjä kumiluttero löytyy molemmista koreista.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.1.2008 23:10

On se tuo tuningkärpänen sitten vaarallinen hyönteinen, pieksee tsetsekärpäset ja malariasääsket mennen tullen.


Ei saatana :D Mutta ihan totta!!

No joo.. edellinen kakkis näyttti melkeen pahemmalta mitä tuo keltainen noista jalkotiloista. Eli hyvä aihio sulla käsittelyssä tuo sininen.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.1.2008 9:22

Mulla oli Passatissa muistaakseni Ladan takajousista pätkityt versiot takana. Huomattavasti jäykemmät mitä omat ja paljon parempi oli ajaakin. Tüv-lapuillahan saa pyyhkiä vaikka p**settä näitten autojen kans, niillä ole mitään virkaa. Ja tässä typ32 Passatissahan on erilainen jousitus takana mitä muissa ikäluokan vageissa, jousi ja iskari on erikseen. Ei samassa jousijalassa niinkuin yleensä on.
Ei muutakuin jousikirja nokan eteen ja selailemaan vaihtoehtoja :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.1.2008 12:57

Ja tässä typ32 Passatissahan on erilainen jousitus takana mitä muissa ikäluokan vageissa, jousi ja iskari on erikseen.

Ah, niimpäs muuten on. Jostain luin porukan käyttäneen 740 Volvon takaiskareitakin tai jotain.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.1.2008 22:07

Tänään ei sattunu kameraa mukaan vaan eipä tuota kuvaamistakaan ois hirveästi ollu.

Ihmettelin jo autoa ostaessa takaluukun huonoa istuvuutta, josta nyt ei kyllä ole tämänparempaa kuvaa. Eli tuo vasen reuna ei tule jostain syystä kyljen kans tasalle, vaan tulee jotenki yli. Ilmiö näkyy toisesta kulmasta paljon paremmin/pahemmin. Koska ite korissa ei näy kolarivauriota vasemmassa takakulmassa, kokeilin huvikseni toista (keltaista) luukkua.
Sama törrötys kuitenki jatku vasemmassa reunassa, vaikka yritti miten säätää. Ajattelin että ne "sangat" joihin luukku kiinnitetään, on vinossa, ja siksi otin niistä jouset pois ja mallailin luukkua paikalleen ilman sen pulttaamista kiinni, muttei sitä saanu suoraan vieläkään. Otin sitten tiivisteen pois, koska se oli aika huono ja ajattelin että se alkaa jotenki kanittaa ku laittaa luukun kiinni...no ei perkele, vieläki vinossa :D Vasta ku irrotin lukon, niin luukku asettu kohilleen. Eli se lukon vastakappale korissa on jotenki vinossa.

Täytyy sovittaa vielä keltaisen ovet ja konepelti tuohon, sekä ne uudet etulokasuojat, nyt ku tuo näyttää vielä autolle ennen purkamista. Tietää sitten kummat ovet ja konepellin kunnostan. Keltasen ovissa oli ruostetta tyypillisessä paikassa. Sinisen ovia on ilmeisesti samasta paikkaa korjailtu ja lieköhän sitten pelti vedellyt tms. kun ovet ei alareunastaan tule sillä tavalla korin tasalle ku pitäis, näkyy muuten jotenkuten tuossa ekassa kuvassa.

Taitaa tuo luukkujen asennus ja säätäminen olla semmonen operaatio, että jollei ole riittävää määrää käsiä apuna niin kannattaa melkeen maalata auto luukut paikallaan. Saattas pistellä ku tuoreeseen maalipintaan tulee naarmuja hosuessa...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.1.2008 20:26

Kuva

Homma eteni taas hiukan kun lurautin koneesta öljyt ja jäähdytysnesteet pois ja irroittelin mm. puskurin ja muita pikkujuttuja. Onko näissä muuten jäähdytysnesteelle joku tyhjennysproppu lohkossa? Laskin nesteet pois irroittamalla alavesiletkun syylarista, mutta aika paljohan tuonne sitä varmaan vielä jäi letkuihin, koneeseen ja lämppärin kennoonkin.

Ovipahveista on halutessa vielä johonkin, kun korjaa kaiuttimen reiän ja verhoilee uusiksi.

Kaasari lähti takaisin auton myyjälle (huomatkaa sähköjohtojen asiallisuus). En vielä tiedä, hankinko tilalle samanlaisen weberin, alkuperäisen vai minkä. Tallikaveri kyllä saattaa tietää ykköskoppasen GTI Golfin koneen joka olisi joutilaana täällä lähistöllä. Siitä kansi (ml. nokka-akseli) ja ruisku tuohon niin saisi melko edukkaita lisähevosia, jos en sen kummempaa tekniikkapäivitystä ole ensimmäisessä vaiheessa vielä tekemässä. Katselin kyllä 16V koneen myynti-ilmoitustakin, mutta... Täytyis olla nyt joku selvä visio tuosta tekniikkapuolesta, lähnnä "ensimmäisestä kehitysversiosta", niin vois keräillä romua talteen pikkuhiljaa kun niitä sattuu vastaan tulemaan. Ekoihin savuihin on vielä aikaa...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.1.2008 21:19

Sellainen tekniikka mikä halvimmalla vastaan tulee, eikös se ole kaikista yksinkertaisinta? :)

Prkle, edelleen kateellinen tuollaisista rakentelutiloista..

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 30.1.2008 22:22

Tallikaveri kyllä saattaa tietää ykköskoppasen GTI Golfin koneen joka olisi joutilaana täällä lähistöllä. Siitä kansi (ml. nokka-akseli) ja ruisku tuohon niin saisi melko edukkaita lisähevosia


Onkos noitten alakerrat samanlaisia? Puristuksethan on gti-koneessa erilaiset, mutta muuttuukohan ne sitten pelkällä kannen vaihdolla??

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 30.1.2008 23:30

Onkos noitten alakerrat samanlaisia? Puristuksethan on gti-koneessa erilaiset, mutta muuttuukohan ne sitten pelkällä kannen vaihdolla??

Jaa-a... Kyselin tuolla tekniikkaosastolla nuiden kansien eroista.

Tänään riisuin konehuoneesta mm. sähköt ja syylarin. On tainnut punainen kaapeli olla tarjouksessa kun autoa on edellisen kerran rakenneltu. Tinaa oli säästetty solmimalla johtojen päitä yhteen :) En tiedä, mitä on tapahtunut sähköpuolella, kun auton ajovalo- ja sumuvalokytkimissäkin oli alkuperäisten liittimien tilalla ohutta kaapelia solmittuna kytkimien napoihin kiinni ja eristetty kirkkaalla askarteluteipillä. Kätevästi oli maalattu kaikki läpivientikumetkin samalla sinisellä työkonemaalilla, onko se nyt sitten sitä "värikoordinointia" joka oli tuunausrintamalla muotia vuosituhannen vaihteessa...

On ollut aika terapeuttista purkaa nuita erilaisia kätöstyksiä pois...saa nähdä minkälaiset kätöstykset laitan aikanaan tilalle, liekkö pahemmat :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 31.1.2008 22:23

Sisällä alkaa olla jo melko autiota. Myös keulasta lähti lisää roipetta, seuraavaksi pitää irroittaa pakoputki, raidetangot ym. ja tiputtaa sitten koko tekniikka apurungon ja iskareiden kanssa korista irti. Syylari näissä on tuommonen kapea malli.

Sähköt lähti takapään (valot, takalasinlämmitin) johtoja lukuunottamatta. Tässä oli sulake- ja releboxi eri paikassa ku keltasessa, eli tuo aukko tuossa sadevesikaukalossa. Helpottaa johtojen vetämistä kun iso osa tipahtaa tuosta suoraan kojelaudan sisälle.

Kojelauta oli vinyylipinnan puolesta parempikuntoinen kuin keltasesta irrottamani, eli tuota halkeamaa ei ollu yhtä paljon. Mutta miten saan nämä diskanttien jättämät pikaliimaköhnät pois?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.2.2008 0:12

Jatketaan yksinpuhelulla.

Irroitin tänään passatista pakoputkiston ja raidetangot. Tuommosta pakoputkea joka lähtee aluksi kahtena, ei ollu keltasessa passatissa.

Lisäksi irroitin yhden koneen kannakkeen koneen etupuolelta ja vaihdelaatikon kannakkeen. Vaihdevivusto jäi vielä paikalleen, koska päivän kiintiö auton alla selällään työskentelystä tuli täyteen. Jarrusatulat täytyy irroittaa edestä, tai vaihtoehtoisesti laskea jarrunesteet pois ja irroittaa letkut. Sen jälkeen vielä iskarit yläpäästä irti ja apurungon neljä pulttia, sitten koko tekniikka tulee alakautta pois.

Kuskin jalkatilassa vedenpoistoreiän seudulla sekä kuskin penkin alla on peltitöitä luvassa. Tässä myös kuva tuosta oven sopimattomuudesta.

Innolla odotan jo purkuvaihetta seuraavaa kunnostusvaihetta, vaikka koko korin hiominen pellille on varmaan sellainen työvaihe että siitä saa aina tarpeekseen.

Mikäs se on muuten semmonen perushyvä ja halpa setuppi nuille etujarruille 13" vanteiden kans? VWII satulat ja 239x12mm levyt?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 3.2.2008 0:49

Samallahan sinne menee 239x20mm levytkin, VWII satuloilla. Jos eivät vetäisi niin herkästi kieroon mitä umpilevyt, kuitenkin tulee täysjarrutuksia 200 vauhdista :P

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 3.2.2008 21:22

Innolla odotan jo purkuvaihetta seuraavaa kunnostusvaihetta, vaikka koko korin hiominen pellille on varmaan sellainen työvaihe että siitä saa aina tarpeekseen.


Meinasit siis tehdä pitemmän kaavan mukaan ja vimpan päälle. Oliko tarkotus kaluta ihan koko auto sisustaa myöten vai ne pahimmat kohdat? Ja oletko miettinyt jo menetelmiä, et ihan perus neekerintukalla vai? Onko sulla muuten pohjan massaus miten kovaks päässy? Ittellä ainakin oli ihan koppuraa et sai oikeestaan lastalla työnnellä palasina pois.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.2.2008 23:59

Kyllä tämä kori pitkän kaavan mukaan tehdään, ei tarvi sitten menettää yöuniaan sen takia että entäs jos siellä takajalkatilassa olikin joku alkava ruostevaurio. Tietysti täytyy järki pitää mukana tuossa hiomisessa, turhaa kai sitä terveen pellin päältä pohjamaalia hioo viimeiseen asti pois. Mutta lasit irroitetaan ja pohjan ajattelin rapata puhtaaksi, menetelmä on vielä mietinnässä kun yhdet suosittelee hiekkapuhallusta, toiset L&T:n höyrypesuria, kolmas vannoo erilaisten hiontalaikkojen nimeen ym. Kattoverhoilu saattaa jäädä paikalleen koska minua on peloteltu sen takaisin asentamisen mahdottomuudella, en tiedä sitten...

Pohjasta vois yrittää lastalla kaapia isoimpia könttejä ensin pois, onhan tuossa jo ilmeisesti 33 vuotta vanhat massat pohjassa niin voi olla aika kivettynyttä?

Ajattelin tehdä nyt hyvissä ajoin jotain hankintoja auton kasaamishetkeä silmälläpitäen, ja puutelistalla on tässä vaiheessa mm. seuraavaa:
- 239x20mm jarrulevyt
- palat edellisiin
- tiivisteet VW II -satuloihin
- jarruletkua, mallia "tuning" ;D
- mahdollisimman paljon uutta puslaa alustaan

Eli nuohan on melkeen hyllytavaraa kaikki mutta paljon kivempi niitä on sitten joskus laitella suoraan paikalleen ku niitä ei tarvi enää erikseen ostaa ;)

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 4.2.2008 8:30

Audissa pohjamassa on aika tiukasti paikallaan niiltä osin missä ruoste ei ole vaikuttanut. On muuten ihan ok, mutta halkeamia jonkin verran tullut. Taltalla ja puukolla lähtisi jos käsin haluaisi pois, tuo höyrypesu tuntuisi helpoimmalta ratkaisulta.

Löysin yhden jousivalmistajan Apex, jonka valikoimassa on 40mm madaltava sarja. Ulkomaansivustoilla alla olevaa jollekin kertoivat (vm.77 Audi 80 farkku), miten lie pitää paikkaansa tuo myöhempien Audien sopivuus...

shocks and springs for the front fit from any Audi 80 (Type 81,85,89,B4) and of course the Passat 32B. The late Mk.I Passats (78 onwards) already have the same front struts as the 32B. The Audi wagon is technically a Passat, so no worries about this. I know that Sierra Cosworth rear springs fit to the rear, not confirmed is the fitting of Manta/Ascona rear springs. Anyway, the rear is never the problem, as they always settle after a couple of years.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.2.2008 9:22

Hiekkapuhalluksella varmaan ruosteet lähtee, mutta sitten sitä hiekkaa on joka rakonen täynnä mitä autossa vaan on, niin pitää huolella kaivaa kaikki ulos. Höyrypesu olis siinä mielessä parempi, ettei tarvi kuin kuivatella käsittelyn jälkeen, mutta on taas huomattavasti hintavampaa puuhaa kuin hiekkapuhallus.

Itse tyydyin vaan laikalla kaapimaan kakkelin pohjaa, sen verran mitä jaksoi ja tarvi.

nuno
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2006 19:46

ViestiKirjoittaja nuno » 4.2.2008 16:18

Pikaliimaan vois kokeilla autoglymin tar removeria en kyllä osaa sanoo toimiiko noin vanhaan mutta aikahyvä aine.

MEga3
-
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2007 16:11

ViestiKirjoittaja MEga3 » 4.2.2008 19:49

onkos kukaan kokeillu maalinpoisto ainetta nuihin pohjamassoihin? ite oon nyt putsannu kromia vanteista pois sellasella SOLMASTER merkkisellä maalinpoistoaineella ja tuntuu pehmittävän sitä kromiakin ihan hyvin, niin miettiny että mitähän se tekis massoille....

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.2.2008 22:20

Täytyy tuo Autoglymin Tar Remover testata, näyttää olevan edustus Kemissäkin. Aluksi kokeilee vaikka jonnekin piiloon niin näkee mitä se tekee tuolle vinyylille.

Töissä on nuita Solmasterin litkuja, mutta lähinnä ne on jotain tosimiesten pesuaineita joilla pestään jakosahan pyöröteriä koneessa. Vois kysellä toimittajalta, oisko niillä tarjota jotain ainetta volkkaristille.

Vaihdevivustoa purin tänään ja taistelin jarrusatuloiden kiinniruostuneiden pulttien kans, jotain sain kuitenki jarruista purettua. Satula on kiinni kahdella pultilla takaa ja toinen lähti pulttikoneella mutta toiseen ei pyssy yllä enkä viitti vääntää räikkää hajalle, lisäksi yks prkleen tanko oli ruostunu niin tiukkaan kiinni etten saanu sitä irti. Ei mahdu takapuolelta lyömään millään tuurnalla. Siksi päätin laskea jarrunesteet pois ja nakutella satulat irti sitten kun ne on apurungon yms. hökkelin mukana autosta irrallaan. Voihan toki CRC ja muut tehdä yön aikana ihmeitä.

Taidan testata pienten ja paskaisten osien pesua astianpesukoneessa. Vaihdevivustostakin tulee varmaan kuin uusi sen käsittelyn + uusien puslien jälkeen. Täytyy kuitenkin varmistaa, ettei sillä koneella pestä tallin kahvikuppeja :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.2.2008 22:03

Kaavailin tuota tekniikan irroittamista alakautta siten, että ois nostanu auton keulasta ilmaan ja pumppukärryillä vetäny tekniikan pois, mutta olemassa olevalla nostokalustolla se ois näköjään ollu mahdotonta. Ois pitäny saada talja kattoon tai jotain, "kärsällä" ois kyllä voinu auton nostaa keulasta ilmaan mutta pumppukärrytpä ei enää menekään auton alle siinä vaiheessa. Eli täytyi irroittaa moottori vaihdelaatikosta, ja sieltähän se sitten lähti. Laatikko tulee varmaan jo sitten helpommin apurungon kanssa alta pois kun keulaa ei tarvi enää nostaa metrin korkeudelle vaan vähempikin riittää.

Muuten mennään ihan maltillisesti eteenpäin, mutta tähän liittyen on mopo alkanut vähän keulia korvien välissä... Onhan tuota koria kunnostaessa onneksi kuitenkin aikaa miettiä :)

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 5.2.2008 23:34

Ykkösestä näytti höpökonstein tulevan motti koko möykkynä aika kätevästi alta pois kun laittoi lankun poikittain a-pilarin takapuolelle pohjaan ja kummastakin päästä halpistunkeilla nosteli ja laittoi pönkää alle aina kun tunkista mitta loppui. Tuolla tapaa kai sen keulan kuitenki sai nosteltua sille mallille, että maton päälle puotetun tekniikan sai vetästyä alta pois.

Vielähän tuossa näyttää tekemistä olevan, Mutta kyllä se varmasti siitä kun ei kiirellä pilaa.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 11.2.2008 22:39

Oletko katsonut että orkkis ja VW II satuloissa on sama pulttijako olkaan kiinnityksessä?
Epäilen että ei olis ja siihen tarvii väliin kannakeraudan ja liukutapit.
Kuten tässä:
http://fvwa.sitefactory.fi/big.picture. ... ?&id=10335

Mukavan näkönen projekti ja kivasti kaikkia osia oot saanu haalittua.
Ei muutakun ettiäpäin sano mummo hanges!

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.2.2008 22:06

Oletko katsonut että orkkis ja VW II satuloissa on sama pulttijako olkaan kiinnityksessä?
Epäilen että ei olis ja siihen tarvii väliin kannakeraudan ja liukutapit.

Itseasiassa en ole edes perehtynyt koko asiaan. Kiitos vinkistä, tarkastan tilanteen ja hankin osat jos on tarve.

Tänään ehdin taas vaihteeksi tallille ja otin lamput, etulokasuojat, apurungon, vaihdelaatikon, vetarit ja tolpat irti.
(Lisäkuvia: romut levällään 1, 2)

Aika hyvin tuo kori on säilyny, varmaan erilliset sisälokarit vaikuttaneet paljon. Varsinkin kun otetaan huomioon, että tämä passatti on nähnyt tietä arviolta 5 vuotta enemmän kuin keltainen. Lisäksi keltainen on ollut lähes koko ikänsä Sodankylässä, ja tämä sininen on ollut kuulemma mm. Viitasaaren seudulla (en tosin tiedä suolataanko siellä teitä vaikka satunnaisesti ohi ajankin).

Kuvia korin kunnosta:
- Vasen etusisälokasuoja
- Oikea etusisälokasuoja
- Vasen lokasuojan kiinnityspelti
- Oikea lokasuojan kiinnityspelti
- Vasen etusisälokasuoja konehuoneen puolelta
- Oikea etusisälokasuoja konehuoneen puolelta

Oikeanpuoleisessa sisälokasuojassa on hieman ruostetta sillä kohtaa josta se kiinnittyy runkoaisaan; tyyppivika. Ei kuitenkaan paha kun vertaa keltaisen ruosteisiin. Verratkaapa nuita etuloksuja samalla :)

Passatille saattaa järjestyä "korigrilli" jossain vaiheessa joten en kiirehdi oman grillin rakentamisen suhteen. Odotellessa ajattelin vaikkapa hioa keulaa ruosteista ja varmaan on hyvä rapata tuota massaakin pois ettei sinne jää yllätyksiä.

Osien haaliminen pikkuhiljaa jatkunee samalla.

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 13.2.2008 7:52

(en tosin tiedä suolataanko siellä teitä vaikka satunnaisesti ohi ajankin)


ei se nyt ihan niin yksiselitteistä ole mitä tuosta tekstistä antaa ymmärtää, kyllä ne autot ilman suolan jokseenkin tehostavaa vaikutustakin ruostuu. eiköhän kuitenkin suurin syy auton säilymiseen ole hyvä huolenpito, kuin suolatut/suolaamattomat kilometrit. :)

anteeks.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.2.2008 8:32

No tuo suola on luonnollisesti vain yksi tekijä ja siksi kirjoitinkin että "Lisäksi...".
Jos jommasta kummasta on pidetty huolta niin tuosta keltaisesta, mutta silti se on ruostunut kun ei ole ollut niitä erillisiä sisälokareita. Toki suolaamisen lisäksi tuo maantieteellinen sijainti vaikuttaa auton ruostumiseen varmaan myös sitä kautta, että sitä kosteaa aikaa vuodesta on etelässä enemmän kuin pohjoisessa, jossa talvella on kuiva pakkaskeli (tai ainakin pitäisi olla).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.2.2008 9:06

Paljolti auton ruostumiseen vaikuttaa käyttö ja ylläpito: jos suolan pesee pois heti ajon jälkeen, ei se jää muhimaan niin herkästi. Eritoten tuon huomaa käsittelemättömissä aluvanteissa: pari päivää muhinut suola aiheuttaa jo korroosiopisteitä.
Cabriolet nautti aikanaan tolpassa lämmityksestä. Tolppaan tuli sähköä pätkien, ts. auto pysyi koko ajan lämpimänä. Sisätilan lämppäri hikoilutti kontin seinämät ja vesi valui mm. lokarien kaariin ja takakontin kannen pokkauksiin. Konehuoneeseen ja etulokareihin valui myös sulanut vesi. Ei mennyt pitkään, kun piti hitsailla ja kaaria vaihtaa.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 13.2.2008 20:19

Hienosti näyttää Passatti edistyvän, hyvä siitä tulee!
Muista kuvata tarpeeksi, näitä vanhempien autojen kunnostus-projekteja on kiva seurata.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.2.2008 20:42

70-luvun volkkareissa ruosteenesto on ollu mitä on, esim. 4kpl 78-80 Golffeja on käyny käsissä ja aivan murusina on olleet noista kolme vaikka ovat suurimman osan elämästään liikkuneet pohjoisessa. Ne menee kyllä huonon pidon piikkiin, koska eräs -78 oli kyllä aikasta hyvä vaikka oli siinäkin saumaa kyllä.. Tuo nykynen kakkis on koko ikänsä ollu pääkaupunkiseudulla ja sitten pohjanmaalla rannikkoalueella, kunnes nyt pohjoisessa niin kyllä sen korin (pohjan ja maalipinnan) kunnosta huomaa että on joskus pestykkin.

Kyllä jos on tuollaisia 30-vuotiaita volkkareita, jotka tolpillaan pysyvät vielä ajonkin jälkeen, niin voisi sanoa että ovat olleet hyvällä pidolla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.2.2008 21:11

Muista kuvata tarpeeksi, näitä vanhempien autojen kunnostus-projekteja on kiva seurata.

Jep, pyrin siihen että kamera on aina mukana. Yritän muutenki pitää projektikertomuksen mahdollisimman kansantajuisena, ja se lienee helppoa kun itsekin olen aloittelija näissä hommissa (ensimmäinen autoprojekti).

Tekniikkahaaveiluja:
PL (129hv) taitaisi mennä tehojen puolesta +20% rajan sisälle, jos vertailuautoksi kelpaa typ32 facelift 110hv koneella. Vaihtoon menisi siis kytkin, vauhtipyörä, öljypohja, ja öljynsuodattimen jalka nyt ainakin. Olisiko tuo helpoin/järkevin toteuttaa sillä ruiskulla vai sitten jotku weberit/dellortot tuplana? Nuita 16V tekniikoita saa melko edullisesti ja jos tuota suurempaa tehomäärää haalii (suljetulle alueelle, luonnollisesti) niin pitäisi käytännössä mennä turboahdetun tekniikan puolelle. Silloin taas nousee sekä kustannukset että vaikeustaso. Perinteinen 1.8T jumalamoottori tuonee mm. omat sähköpulmansa ja jonkun vaparikoneen ahtaminen jälkikäteen menee ensikertalaisella helposti mäntien sulatteluksi.

Koneen jatkoksi käynee jostain kasikymppisestä audista 5-vaihteinen laatikko; vivuston sopimiseksi ainakin vanhempiin joutuu korottamaan "kardaanitunnelia" mutta tästä yksilöstä en ole aivan varma.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.2.2008 21:29

Jos mielit k-jetillä toteuttaa 16v:n bensansyötön niin joudut rakentelee sinne ne suurtehopumput sunmuut ja tankki pitäis olla mallia loiskelevyinen/sisäisellä siirtopumpulla. Kaasarien kanssa pääsee sen suhteen helpommalla kun voi käyttää auton alkuperäistä tankkia.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.2.2008 21:06

Tänään kävin sitten tallilla tekemässä muutakin kun juomassa kaljaa. Harmittavasti tullut parin viikon tauko työmatkojen ym. rientojen vuoksi passatin suhteen, mutta eikai tästä tarvi stressiä ottaa.

Oon tässä miettiny menetelmää maalinpoistoon, rälläkkä/porakone+hiomalaikka pölyttää niin saakelisti että kokeilin ottaa isoimmat köntit kirjaimellisesti maalinpoistoaineella. Hyvinhän tuo oikeastaan lähti. Se että tarviiko tuota pellille hioa muualta kuin ruostekohdista - ehkä ei - mutta tuo sininen ihmemaali lienee hyvä saada pois ettei se kupli tulevan maalipinnan alta? Tasasilta pinnoiltahan tuommosella lastalla kaapimalla lähtee melko hyvin, mutta kaarevat pinnat ja kolot on sitten hankalampia ja ne täytyy viimeistellä jollain hiomalaikalla.

Rapsuttelin myös vähän konehuoneen puolelta. Näkyy tuo auton alkuperäinen metallisininen väri hyvin.

Mr. DDR
-
Viestit: 86
Liittynyt: 1.8.2006 19:37

ViestiKirjoittaja Mr. DDR » 27.2.2008 23:32

Tohon maalinpoistoon oiva keino on vaikkapa "neekerin tukka" rälläkän jatkeena, taikka sitten sellanen teräsharjalaikka. Toki nuo ehkä hieman saastuttaa, mutta maalinpoistoaineella pyyhkiminen vaikuttaa mielestäni vähintäänkin työläältä; joutuuhan tuon närhityn pinnankin vielä jollain tavoin käsittelemään, hiomalla tms..

MEga3
-
Viestit: 19
Liittynyt: 17.4.2007 16:11

ViestiKirjoittaja MEga3 » 28.2.2008 21:07

juu eikö tuo ainaki oo työlästä kun tuonhan joutuu hiomaan melkeen pellille kokonaan että saa tasaseks, kun on sieltä täältä jo pellillä... ite hioisin paperilla, vähän karkeemmalla vaan ensiks, maski päähän vaan:)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.2.2008 21:18

Mulla on tuota neekerintukkaa muutama laikka ja sitten on erilaisia teräslankalaikkoja, täytyy seuraavaksi kokeilla niitä ja valita sitten toimivin ratkaisu. Näyttää muuten siltä että tuo auto ois maalattu pensselillä muutamista paikoista...

Mr. DDR
-
Viestit: 86
Liittynyt: 1.8.2006 19:37

ViestiKirjoittaja Mr. DDR » 28.2.2008 23:04

Näyttää muuten siltä että tuo auto ois maalattu pensselillä muutamista paikoista...


Liekö se sitä rottameininkiä sitten..;D

btw, teräslankalaikalla tänään siivoilin Ooppelin sisälokasuojaa, ja on se kyllä etevä. Massat lähtee sangen kivuttomasti ja alta paljastuu siisti peltipinta. Tämä laikka kun ei "syö" metallia liiemmin, päällemaalaus riittää asialliseen lopputulokseen. Toki riippuen hitsaus/oikomistarpeesta..:)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 10.3.2008 13:53

Tuossa kun 7 päivää kiikuin erikokoisia vaaroja kelkalla ylös koillislapin maisemissa, niin tuli mieleen, että tuohan on aivan kauhea homma kynsiä koko auto puhtaaksi ja tehdä siihen pohjat. Tallilla on ollu semmosia hommia että yhteen autoon on menny kymmeniä kiloja nitromorsea, mutta kyse on ollu melkolailla erityyppisestä projektista ku tämä kädettömän insinöörin passat.

Jospa siis kokeilis levittää tuon sinisen päälle johonkin kohtaan jotain "oikeaa" automaalia, ja seurata, mitä tapahtuu? Kuinka pian mahdolliset kiehumiset ja muut ilmiöt tulee näkyviin?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 10.3.2008 14:54

eikö ne kiehumiset tapahdu yleensä samaan aikaan ku vetää maalia pintaan..

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 10.3.2008 15:00

Ootko kokeillu kuumailmapuhallinta? Se on melkosen tehokas keino jos on paljon tavaraa poistettavana. Paljon pakkelia, pensselöityä maalia yms... Hiukan kun antaa lämpöä, se irtoaa melko kivuttomasti siklillä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.3.2008 11:02

Kokeilin Volvon paikkamaalispraytä passatin oveen, ja kyllähän siinä joku kemiallinen reaktio tuli. Rätillä ku pyyhkäs paikkamaalattua märkää kohtaa niin paikkamaalin alta lähti tuo sininenkin maali aina pohjamaaliin asti ja jotain pientä kuplintaa oli muutenkin havaittavissa.

Tässä oon nyt miettiny esim. korkeapainepesua, tallikaverin Minin pesu oli maksanu yhdellä lähiseudun firmalla vain 170€, L&T ois pyytäny 500€. Lähti kuulemma pohjakin aivan kirkkaalle pellille massoista.

Ovet ja muut luukuthan tulee keltaisesta passatista ja etulokasuojat on uudet, joten ongelmaksi tuo sininen maali jää konehuoneessa, katossa, pilareissa ja takasivuissa. Tuolla korkeapainepesulla lähtee kuulemma paskat, ruosteet ym. mutta terve maali jää. Tuon sinisen päälle (niihin paikkoihin johon sitä vielä jäis) vois kai vetää jonku eristysmaalin, jonka päälle taas vois maalata oikealla maalilla?

#82
-
Viestit: 21
Liittynyt: 18.6.2006 18:51

ViestiKirjoittaja #82 » 11.3.2008 13:21

Kyllä kannattaa ainakin yrittää saada suurin osa siitä sinisestä väristä pois. Hiomavärillä pystyy "eristämään" kyllä jotenkin, koska ei ole niin altis keittämään.
Jos toi korkeapainepesu on vaan 170e, niin kyllä varmaan kannattaa, säästää järkyttävän paljon aikaa ja vaivaa.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.3.2008 16:30

ei o iso homma vetää maalinpoistoaineella ja paperilla tuo pellille, tai ensimmäiselle pohjamaalille. Sitte o varmaa että maalit ei reagoi keskenään. Ite teen yleisesti aina noin, yhden epäonnistuneen kerran jälkeen. Hommaa on päivä pari enemmän, ku vaan pinnan mattaamisessa, mutta on sen väärti.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.3.2008 18:06

Kyselen huomenna sen korkeapainepesun hintoja. Jos sillä lähtee pohjamassat ja ruosteetkin niin sen jälkeen ois kyllä aika makia laitella koria... Jonkun satasen olen valmis maksamaankin projektin nopeuttamiseksi. Ei tuossa enää purkamista ole ku penkit, kattoverhoilut, ikkunat ja taka-akseli jos meinaa viedä pelkän hylsyn pestäväksi.

Tässä kuvia eiliseltä:
- Pesin bensalla maalattavan pinnan, rättiin jäi sinistä :D
- Volvo Sprayfärg
- Lopputulos

Tämmösellä lähtee pohjamassatkin jotenkuten, mutta sitten sitä roskaa on silmät ja suut täynnä :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.3.2008 15:26

Puhelinsoiton perusteella 400€ :-/

Firma on Tamates Service Oy Rovaniemellä (Muurolassa).
Täytyy vielä kysellä muita vastaavia firmoja, jos jossain ois halvempi...

Lasse
-
Viestit: 351
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 12.3.2008 19:13

ei toi minusta toi keltainen niin mädältä näytä. ite kun tein ekaa kuplaa ensiautoksi 1302 72 (BGS-879) jos joku tunnistaa.niin siihen hitsattiin koko lattia uusiksi + koko auton ympäri noin 40cm korkeudelle uutta peltiä . http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3469.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3470.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3473.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3474.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3476.JPG

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.3.2008 20:12

Omat hitsaustaidot huomioiden keltainen oli mulle aivan tarpeeksi laho :) On olemassa peltiseppiä, ja sitten sunnuntaiturailijoita. Rahallisestikin ajateltuna uutta peltiä olis menny (alkup. korjauspaloina) sama määrä kuin mitä tuo sininen maksoi.

Aikasempaan viestiin viitaten, löytyi sen verran edullinen toimija että passatti lähtee korkeapainepesuun ihan lähiaikoina. Täytyy nyt purkaa ihan hylsyksi tuo kori, eli vielä on irroittamatta kattoverhoilu, penkit, lämppärinkenno hässäköineen, raidetanko, jarrutehostin, taka-akseli ja tankki.

Tänään lähti mm. ikkunat. Huomatkaa selvää high-endiä puretuissa takasivuverhoilussa ;) Ikkunat on näemmä hyvä käyttää irti myös tiivisteiden alla muhivan ruosteen vuoksi.

Kattoverhoilun ajattelin verhoiluttaa uudestaan, kuvasta ei ehkä näy mutta siinä on muutamia repeämiä. Verhoilu ei sitten tarkoita pinkkiä karvaa...

Teen lähiaikoina sen tilauksen Saksaan vw-classicpartsille, tarkoitus olis ostaa ainakin uudet ikkunatiivisteet, ja etuspoileri mallia tämä.
Lisäksi ostoslistalla on ykköskoppasen golffin takakaaret, keskiökupit vanteisiin, 1.8 16V moottori (PL) kun tulee hyvä ja halpa kohdalle ym....

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.3.2008 20:19

Fiksu ratkaisu tuo korkeapainepesu, teettäs omaankin ykköseen mutta miten sitä raskii. Kun kuitenkaan jaksa rueta kynsimään koko pohjaa, niin kovalta ja ehjältä näyttää :) *kopkop*

Ps. jos sattuu vastaan halpa pari mk1 jettaan kirkkaita etuvilkkuja, niin kiinnostaisi tilata samassa rytäkässä.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.3.2008 20:40

Jossain alan lehdessä oli juttu hiilihappojää-pesusta, jolla näytti lähtevän vanha kori erittäin puhtaaksi. Saattaa kyllä olla, että sillä menetelmällä jäi vielä alkuperäinen maali peltiin kiinni, mutta alustamassat, ruosteet ym. irtonainen lähti kuvista ja jutusta päätellen varsin mainiosti. Muistaako kukaan mikä lehti mahtoi olla kyseessä?

matti.l
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 12.3.2008 20:46

^samanlaisille vilkuille itselläkin tarvetta...


Näyttäisi tulevan ihan perkuleen tyylikäs pirssi kuhan vain saat valmiiksi.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 12.3.2008 22:55

Mites, vieläkö ensi kesän cruisinkeihin on tarkoitus ehtiä? Hyvinhän sulla projekti etenee ja onhan tässä vielä monta kuukautta aikaa... :) Tuo pesu on varmaankin järkevin ratkaisu, aikaa säästyy eikä tarvitse sotkea koko tallia kun teräsharjalaikalla massoja irroitelee.

Teen lähiaikoina sen tilauksen Saksaan vw-classicpartsille, tarkoitus olis ostaa ainakin uudet ikkunatiivisteet, ja etuspoileri mallia tämä


Voisin tilata myös ne tiivisteet ja tuon spoilerin myös kimpassa jos sopii. Tilaatko muita kuin etu ja takalasiin? Missä kunnossa sulla on etuoven pikkuikkunoiden tiivisteet? Audiin pitäisi ne myös hommata.

Jossain alan lehdessä oli juttu hiilihappojää-pesusta, jolla näytti lähtevän vanha kori erittäin puhtaaksi.


Se juttu taisi olla jossain 2006 vuoden Mobilistissa, pitää tarkistaa kunhan se lehti löytyy jostain.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.3.2008 23:22

Mites, vieläkö ensi kesän cruisinkeihin on tarkoitus ehtiä?

Kyllä ne on pikemminkin kesän 2009 cruisingit :) Alustavasti (huumorilla) sovittiin työkaverin kans, että Kemin vappukulkueessa 2009 menee peräkkäin w111 ja typ32.

Voi olla että tilaan tiivisteet kaikkiin ikkunoihin, tuskin nuo pikkuikkunoiden tiivisteet enää tuntuu samassa konkurssissa. Ne lasit on vielä irroittamatta kaikista neljästä etuovesta, tiivisteiden kunto varmistuu kun irroitan ne. Tehdään vaan kimppatilaus. Täytyy vielä miettiä tarkkaan, mtä kaikkea sieltä tarvii.

Huomenillalla homma jatkuu...

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.3.2008 23:32

Petri R. kirjoitti:Alustavasti (huumorilla) sovittiin työkaverin kans, että Kemin vappukulkueessa 2009 menee peräkkäin w111 ja typ32.

OT, mutta... tuo Kansanauto sinne vappukulkueeseen vielä sopii, mutta Heckflosse ei oikein istu… ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.3.2008 23:36

OT: Viime vappuina siellä on ollu mm. Ruotsin armeijan vanhaa kuorma-autoa jossa tykki perässä, invamopo erkkolaa jne... On vanhoja ökymersuja, jenkkejä, läpyttimiä...muttei yhtään passattia.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.3.2008 20:15

Kuva

Nyt on purettu kattoverhoilu ja muutakin sisustan osaa. Verhoilu lähti loppupeleissä aika nätisti irti, ja ehjänä.

On muuten aivan eri tavaraa tuo Nitromorse verrattuna minun testaamaan toiseen maalinpoistoaineeseen. Alkaa aivan kuhina käymään ku maali kuplii pois, juttelee niinku murot ;) Jos viikonloppuna ehtis ottamaan loput rojut irti niin tämä ois periaatteessa pesukunnossa jo ens viikolla. Tosin täytyy se kyytikin vielä junailla. Tallikaverin kans oli puhetta jos se suhaisis maalin passattiin kevään tai kesän aikana. Aika vähän tuota ruostehommaa loppupeleissä on ja korkeapainepesu säästää viikkojen rappaamiset.

Uutta PVW:tä oon tässä selaillu ja kovasti tekis mieli tilata ulkomailta jotain hilua...

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 13.3.2008 20:47

Tässä projektissahan on tekemisen meininkiä, otahan vaihekuvia pesustakin niin nähdään miten se vaikuttaa tuommoiseen koppaan

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.3.2008 20:20

Nyt alkaa konehuone olla melko tyhjä, otin hammastangonkin pois. Irrottelin myös jarruputkia, bensalinjaa yms.

Nuo mainitut etuovien pikkuikkunat lähti sinisistä ovista myös, ja tiivisteet oli ehjät.

Sisusta on valmis pesua varten, hieman ihmetyttää vaan tuo hattuhyllylle rälläköity pitkulainen reikä? Liekö tarkoituksena ollut saada hyttään enemmän bassoa ;) Etupenkeistä sais vielä hyvät kun entrais pehmusteita ja vaikka verhoiluttas uudestaan, itellä ei näille taida olla tarvetta. Penkin jalathan näissä on eri leveydellä ku esim. kakkiksissa, samoin penkin korkeus voi olla eri joten näihin ei penkkejä aivan helpolla löydä.

Vielä taka-akseli ja tankki irti...

Jotain mooneyes-merkkistä rojua lähti tilaukseen.
Viimeksi muokannut Petri R., 19.6.2008 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 15.3.2008 23:19

Pirulauta se on Pete laittanna hihat tosiaanki heilumaan. Kauhialla tahilla touhuaapi autoa. Ilmanen vinkki: Kannattaa hengittää välillä kaiken touhuamisen oheella, loppuu muuten touhuaminen kokonaan. :)

Tosi hienoa että nyt on homma lähteny kulkemaan, johan tätä odoteltiinki. Hienoa dokumentointia kaiken lisäksi mukana.

Olen 100% varma että tästä tulee valmistuttuaan valtavan upea yksilö, on Petellä sen verran hyvä maku ja silmää juurikin oikeanlaiselle "kauneudelle".

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 15.3.2008 23:36

Just samanlaisella tullut ajokortti ajettua joskus -90. Teet kulttuuriteon jos
saat palikoita asentumaan takaisinkin! Kiitos tästä, herätti muistoja.

Nimim: Passatin etupuskurin yli ajanut

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.3.2008 18:21

Tässä on nyt taas halvaantuneen kakkiksen hinaaminen, kakkiksen tilalle auton hankkiminen (primera), pääsiäisen virpomiset ja varpomiset ym. vieneet aikaa, mutta kyllä tämä tästä taas pikkuhiljaa nyt kun on mämmit syöty ja viinat juotu.

Ennen pääsiäistä ehdin sovittaa vähän isompia rimssejä passatin alle :D Sinnehän ne sitten lupsahti nätisti. Ohjelmassa seuraavaksi siis purkaa tankki ja taka-akseli hiluineen, jonka jälkeen auto on valmis pesuun.

snowrakker
-
Viestit: 170
Liittynyt: 23.7.2003 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowrakker » 25.3.2008 18:40

Tosta aikataulusta ja vappukulkueesta, suojaa auto hyvin ettei siittä liitutaulun vihreestä Fjordista tartu projektijumi.

A:lle terkkuja ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.3.2008 14:47

^Öhh...coupe-cortina? Tai no sehän on kyllä vappukulkueessa esiintynytkin, ei siis "jumi".

Taka-akseli lähti eilen, enää tankki. Jarruputkia ja letkuja joutui vähän katkomaan kun oli kiinnitysmutterit niin ruosteessa yms. No nehän on helppo sitten uusia kun auto on pestynä korigrillissä kyljellään ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 29.3.2008 21:42

Plop.. On se saatana ku bensatankin korkkikin on täytyny maalata tuolla nukkumatinsinisellä! :D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.3.2008 21:54

Kaikkikorinväriin-tuuninkia.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 31.3.2008 11:55

Ilmiö tunnetaan myös Korsumäki-tuninkina =)

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 1.4.2008 8:31

Tulipa tässä mieleen

Kuin kaksi marjaa:
Passat 1975
Passat 2008

eiku..

On tuo perän muoto alkanu taas menemään samaan suuntaan :)

Joona.K
-
Viestit: 22
Liittynyt: 1.4.2008 16:04

ViestiKirjoittaja Joona.K » 1.4.2008 16:09

mielenkintoinen projekti. itselläkin on lähes sama auto mutta 77, ja melko samassa vaiheessa, nyt on kone kokonaan auki pitaisi se kunnostaa ekaksi.

Joona.K
-
Viestit: 22
Liittynyt: 1.4.2008 16:04

ViestiKirjoittaja Joona.K » 14.4.2008 22:23

koska passatti on pesuun menossa vai onko jo?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.4.2008 22:56

Tänään tuota pesuhommaa tallilla puitiin, eikai siinä auta muu ku miehissä nostaa kori kärryyn ja ottaa esim. tyhjiä renkaita mukaan pesupaikalle että korin saa siellä kyljelleen pohjan pesua varten. Huomenna soittelen pesupaikalle ja tiedustelen aikataulua.

Mutta ettei aivan hiljaiseloa olis nyt pari viikkoa ollut niin sain minä sentään MIGin ostettua. Ammattimies huomaa, ettei tuommosta MunkforsSagar -merkkistä hitsauskonetta ole olemassakaan, vaan juju piilee siinä että Munkfors on sahateollisuuden (lähinnä terähuollon) laitetoimittaja ja tuo kone on mahdolisesti Kemppi tai Esab tai muu tunnetumpi. On ollut robotissa kiinni jolla on aikoinaan liitetty vannesahan teriä, se selittää tuon hyvän kunnon kun laitetta ei ole ostopäivän jälkeen juuri siirrelty. Ylimääräinen ohjauskaapeli pois ja 10 vuoden paskojen pyyhintä - ja näyttää uudelta :D

Vois tuota hitsausta harjotella aluksi tekemällä sen korigrillin, hain itseasiassa Etrasta kuvastonkin teollisuuspyöristä; ajatus on tehdä siirrettävä grilli.

Joona.K
-
Viestit: 22
Liittynyt: 1.4.2008 16:04

ViestiKirjoittaja Joona.K » 14.4.2008 23:21

juu suojakaasu pullo kines ja eikun hitsaamaan. itekki tarvis tommonen krilli väsätä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.4.2008 20:41

Tein vielä viimeisiä siivouksia ennen pesua. Takakontista löytyi mm. työkaluja.

Tässä kunnossa kori lähtee huomenna pestäväksi. Otin lattiasta vähän kuvia että on sitten vertailukohtaa kun auto tulee takaisin, täytyy kuvata vielä pohja ennen pesua.

Lisäksi tilasin tänään GTI-kakkiksen jarrut (239x20mm) eteen. VWII-satulat multa jo löytyykin mutta levyt, palat sekä tiivisteet tulee kaikki uudet, samoin kuin jarruletkut ja -putket.

Saleksi
-
Viestit: 384
Liittynyt: 8.10.2003 22:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saleksi » 21.4.2008 23:21

Miggi näyttää erehdyttävästi Migatronicilta joka on myös pirunpätevä kone. Itse hitsailen -70luvun Esabilla jossa on LDA200 virtalähde ja A10 langansyöttölaitteisto.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.4.2008 22:07

Kuva

Tänään passatti kävi pesussa. Koko auto pestiin n.850 barilla, pyörivällä suuttimella. Painepesurissa oli 150hv moottori ja se oli kuorma-autolla siirrettävä. Lisäksi "laitteeseen" kuului toinen kuorma-auto (säiliöauto) ja parimetrinen vesitykki. Korvat soi vieläkin, tuommonen vesipiikkaus on melkoisen äänekästä touhua :D Lisäksi tarvii ammattimiehen koska tuommonen on täys tappovehe.

Pohjasta lähti kyllä kaikki huono pelti ja irtoava massa. Aivan kirkkaalle pellillekin sen ois saanu mutta se ois vaatinu melkoisen paljon aikaa, ja turhaa kai niitä terveitä massoja terveestä pellistä irrottaa perinpohjin vain laittaakseen uudet massat päälle. Kyllä sieltä pohjasta yllätyksiä löyty, muttei niin pahoja kun pelkäsin. Keltaisen pohjasta ei olis jääny jäljelle varmaan mitään, ainakaan edestä.

Lähinnä kuskin penkin alla olevan poikittaispalkin seutu oli ruostunu aivan vituilleen, ja jotain esimakua siitä sai jo autoa ostaessa joten se ei ollut yllätys. Toisen puolen takarunkoaisassa oli kans melkonen reikä. Sitten oli pienempää koloa sillä täällä.

Maalia yritettiin myös irroittaa, mutta se oli kans todella aikaavievää hommaa ja jo tuo painemäärä pistää auton pellit helposti mutkalle. Nitromorse, kuumailmapuhallin tms. tulee siis varmaan vielä tutuksi...

Kuvia:
- Kori aseteltu kyljelleen
- Pohja ennen pesua
- Pohja pesun jälkeen
- Oikea takarunkoaisa
- Etusisälokasuojaa
- Lattiaa

Lisäksi tuli kasattua hyllyt ja nosteltua sinne passatin osia. Yllättävän paljon tuota romua kahteen volkkariin mahtuu, ja kaikki luukut, lokasuojat ym. on vielä eri varastossa. Hyllyn takana on ikkunat, maskit, kromilistat ym. ym. Onnistuin sitten särkemään ainoan ehjän tuulilasin joten semmonen lisätään kans puutelistalle, perk... :(

239x20mm levyt ja palat sekä satuloiden huoltosarjat tuli tänään.

Homma jatkunee varmaan sillä grillin teolla tai jollain, tuota akselitonta koppaa on tullu käänneltyä ja raahattua miesvoimin nyt ihan nokko... :D

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 24.4.2008 8:46

Eikö jollain kuumavesipesurilla olisi saanut massatkin pois vai oliko tuo sellainen ja lähteekö ne silläkään? Vaikka puhdasta on niin jää rapattavaa silti että saa ruostealueet puhtaaksi hitsausta ja suojausta varten.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.4.2008 8:56

Ei ollut kuumavesipesuri. Kyllähän nuita menetelmiä olis mutta tämän hinta oli sen verran edullinen että mielelläni sen maksoin. Tietysti nuo reikien seudut joutuu puhdistamaan vielä käsin, mutta rappaamistarve vähentyi murto-osaansa tuon pesun jälkeen. Huomattavasti mukavampi työskennelläkin kuin paskasen auton kanssa. Nyt kun kaikki reiät ja ruosteenalut on näkyvissä niin ei jää minkäänlaisia ylläreitä muhimaan :)

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 24.4.2008 9:10

Yllättävän hyvältä toi pohja näyttää, olisin odottanut paljon pahempaa...

kun katsonut näitä muita tän ikäisiä volkkareitten projekteja niin suurimpaan osaan niihin verrattuna toi pohja näyttää ainakin ihan kohtuuliselta.

Hemu`s
-
Viestit: 151
Liittynyt: 29.7.2003 21:47

ViestiKirjoittaja Hemu`s » 24.4.2008 23:09

Samaa ajettelin itsekkin et yllättävän hyvältähän tuo pohja kuitenkin näyttää,jos esim.vertaa joihinkin ton ikäisiin tai nuorempiin golffeihinkin.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 5.5.2008 22:13

Aika hyväpeltisen yksilön oot joo löytäny. Projektikin tuntuu menevän vauhilla etiäppäin. Kyllä komia on komiaa!!
Äkkivilkasulla katoin että mitkäs vanteet se äijä on löytäny, mutta tarkemmalla tutkimisella se paljastuikin hitsin langaksi:) http://www.petriruokamo.com/kuvia/passa ... G_3289.JPG

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.5.2008 23:00

Tässä on ollu vapun juhlimiset ja isän "keikkakämpän" muuttokuormat (ongelma nimeltä Jouko Karvinen / StoraEnso) viimeaikojen huolena, joten pieni suvanto on ollut taas projektin suhteen. Tämäkin loppuviikko menee työreissun merkeissä, mutta jospa sitä sitten taas.

Katosta olen maalia rapsutellut maalinpoistoaineella vähemmäksi ja mittaillut vähän koria sekä kerhotallin kätköistä löytynyttä korigrilliä. Muuten kai sitä vois käyttää mutta siinä on joku iso sämpylä kiinni :) Jos 60 vuotta vanhan Detroitilaisen kopan omistajalle passaa niin vaihdan tilalle 33 vuotiaan Wolfsburgilaisen korin. Ne runkoaisoihin kiinnitettävät palkit tulee vaan tehdä ja muokata grilli pituussäädettäväksi.

Renkaat siinä on valmiiksi alla, vois vaikka työntää passatin sillä pihalle ja hiekkapuhaltaa kun siihen näyttää vehkeet olevan, oisko järkeä vai meneekö pintapellit pilalle? Taka-akselin kallistuksenvakaajineen ym. alustan osaa ajattelin ainakin hiekkapuhaltaa. Alustan puslat olis hyvä vaihtaa nyt samalla, ei vaan taida ainakaan kaikkia saada kaupasta vaan ne täytyy tehdä. Etrasta löytyy polyuretaania ym. metritavarana ja yks pieni konepaja täällä on erikoistunu nuita sorvaamaan mm. rallimiehille. Töistä taitaa jonkunlainen prässi löytyä...

Tänään irroitin vetoakselit laatikosta, piti aivan työkalut ostaa sitä varten kun ne on niillä ZXN M8 -pulteilla kiinni. Jostain täytyisi löytää esim. 80 audin 5-vaihteinen laatikko vivustoineen. Vwvortexilta lueskelin hieman nuita 5-speed-conversion -ohjeita. Kuvat ei vaan pelaa...

PL-kone ostetaan myös kun sopiva tulee vastaan, joten sen suhteen on vähän haku päällä jo tässä vaiheessa. Uusia webereitä saa sitten suoraan kaupasta kun niiden aika on ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.5.2008 21:27

Hitsaushommia vältellessäni puuhastelin tänään ihan muissa merkeissä. Koska nuita takavaloja on sattuneesta syystä laatikollinen ja osa niistä käyttökelvottomia, valitsin sieltä jonkun huonomman ja kokeilin hieman entisöidä sitä. Eikä haittaa vaikka tulisi parempi kuin uusi.

Ensin pesin isoimmat paskat pois (en sisäpuolelta kuten kuvasta näkyy, lisäksi lakkasin vain lampun oikean reunan eli kuvan yläosassa), sitten vesihioin sen 1200:lla paperilla ja vetelin pari kerrosta lakkaa päälle. Lopputulos oli hätäsesti tehdyksi yllättävänkin hyvä, ja tällä metodilla ajattelin kunnostaa myös ne takavalot jotka autoon aikanaan tulee. Pieniä kuplia tuohon näytti jäävän mutta eiköhän ne jollain "sanomalehdellä" hiomalla sitten lähde pois.

Jonkunlainen Pirkka-niksi-visio on kummitellut päässä peräkontin merkkien suhteen, vois kokeilla jos löydän merkit jostain pahvilaatikosta, täytyy vaan käydä Tiimarissa eka ;)

Lisäksi tuli purettua eturipustusta ja nämä kokeilen pesettää "Teijossa" työpaikalla ja otan prässissä puslat pois. Jos jälki miellyttää niin eiköhän siellä muitakin osia tule pestyä.

ETKAssa tuli harrastettua tutkivaa journalismia, eli missä autoissa on käytetty samoja etupään puslia:
Kuva
Powerflexin tms. valikoimasta voi sitten metsästää valmiita puslia luetelluista malleista. Taka-akselin kiinnityksen puslat oli täysin typ32/typ81fwd -kamaa, joten ei taida kaupasta löytyä. Taakse ei kallistuksenvakaajan pusliin löytynyt edes osanumeroa.

Raidetangonpäät, alapallonivelet ja sen sellaiset ostan uudet, koska ne eivät maksa juuri mitään ja ovat melko universaaleja osia (80 audit ym.).

edit: Eiköhän tuolta ratkaisu löydy.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.5.2008 21:59

Annetaan monologin jatkua...

Tänään pesasin takavalot ja hioin ne. Sitten lakkaa päälle. Perkele kun tuon toisen valon (kuvassa oikealla) lasin alle tuli tiivisteen kohdalle jotain paskaa, ilmeisesti liukeni tiivisteestä pesun yhteydessä. Täytyy kokeilla jollain puolikuntoisella takavalolla, saako tuota systeemiä yleensäkään purettua ehjänä että sais puhdistettua.

Tukivarret lähti kyllä kaikesta paskasta ku käytti niitä teollisuuspesukoneessa. Huomenna pesetän vielä apurungon ja kallistuksenvakaajan, sitten vähän teräslankalaikkaa ja jämäkkää maalia päälle sekä uudet puslat.

Nyt kun alustan asiat on mielen päällä, niin ETKAn mukaan kakkiksessa näyttäisi olevan täsmälleen samanpituiset jarruletkut ja ajattelin tilata jotain letkua mallia "tööning".

Yksi myös suoraan kaupasta löytyvä osa jonka vois hankkia jo etukäteen kulujen tasaamiseksi, ois kytkinpaketti...

Top
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.5.2004 3:07

ViestiKirjoittaja Top » 14.5.2008 1:07

valoista voisi tulla vielä paremmat, jos käsittelet pinnan hienolla fareclalla, kuulemma kiilloittavat lentokone käytössä hioutuneet carbonaatit kys. aineella.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.5.2008 21:39

Aika puhdasta jälkeä tuli lopuistakin alustan osista. Tai no onhan taka-akseli tosin vielä pesemättä, kun en jaksanut käännellä penkkejä Volvosta sen kuljettamiseksi.

Irrottelin puslia 6 kpl ihan manuaalisesti ruuvipenkissä kun ei ollut sopivaa holkkia prässiin ja nuo tukivarret olis ollu mahdoton kiinnittää siihen. Ensin holkit pois, sitten sahasin tuon kauluksen irti ja katkaisin rautasahanterän, sitten vähän rusikoin puslan sisään valettua holkkia ja kampesin papukaijapihdeillä irti.

Toista tukivartta ehdin jo hieman rapsutella, maalataan sitten kuulemma epox primerillä (paukkupulloja kiellettiin tuomasta enää yhtään siihen kiinteistöön).

Haistapaska-merkkisten GTI kakkiksen jarrujen kaveriksi tulee siis Black Diamondin jarruletkut. Niissä on ikuinen takuu, ja tämä onkin hyvä juttu koska ajattelin elää ikuisesti...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 15.5.2008 17:53

Ootko suunnitellut pitää alustan kuinka vakiona? Itte mallailisin ainakin paksumpaa vakaajaa t89/B4 Audista. 32B Passattiin meni aika heittämällä, mutta ittellä ei enää ole noita vanhoja mihin ois mallaillut :/


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa