VW Passat Typ32 "Fließheck" 1975

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.5.2008 19:53

Ootko suunnitellut pitää alustan kuinka vakiona? Itte mallailisin ainakin paksumpaa vakaajaa t89/B4 Audista. 32B Passattiin meni aika heittämällä, mutta ittellä ei enää ole noita vanhoja mihin ois mallaillut :/

No vähän semmosta ajatusta on ollu, että tuon korin ja alustan puran ja laitan kuntoon nuin perusteellisesti yhden ainoan kerran. Eli vois ehkä jotain pistehitsattuja liitoksia (esim. ikkunan ympärykset) vahvistella MIGillä + muuta jos sitten intoudun hitsaamaan enemmän. On vaan nämäkin perusasiat vielä oppimisessa kun kyseessä on ensimmäinen varsinainen projekti.

Tuo etuvakaajahomma kuulostas kyllä hyvältä. Entä miten se panhard-tanko takana, onko sen jämäköittämisellä suurikin merkitys ajettavuuteen? Sehän on vain semmosta hepposta U-profiilia.

Perinteistä poikkitukea konehuoneeseen lienee tähän autoon turha etsiä kaupasta, vai käviskö semmonen jostain vanhasta kasikympistä sitten...

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 15.5.2008 22:07

Saakohan suomesta punaista "tummennus sprayta" jolla voisi ainakin vilkut vetäistä punaiseksi. Maailmalla näyttävät maalavan takavaloja ja näyttää ihan hyvältä. Hehkuksi vihreät niin näyttää oranssia valoa. Sellaista voisi kokeilla ja jos ei liikenteessä uskalla ajaa niin voit ruuvata ne paikalleen aina kun viet auton näyttelyyn :)

Näkyy niitä poikkitankoja olevan paikoillaan vastaavissa, mutta eipä taida kaupasta löytyä. Pitää teettää laipat ja hitsata putki väliin niin saa sellaisen kun haluaa. Tai jos löytää lähelekkään sopivan niin eiköhän sen saa muokattua sopivaksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.5.2008 23:55

Kyllähän noita sävytyslakkoja on myynnissä vähän jokaisessa tarvikeliikkeessä, esim motonetissa.

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 16.5.2008 9:10

Tuo etuvakaajahomma kuulostas kyllä hyvältä. Entä miten se panhard-tanko takana, onko sen jämäköittämisellä suurikin merkitys ajettavuuteen? Sehän on vain semmosta hepposta U-profiilia.


Jos vakaajia lähtee hakemaan paksumpia niin kannattaa etsiä sitten molempiin ne paksummat tangot. Tiukkaa mutka-ajoahan se parantaa ja vähentää aliohjautuvuutta huomattavasti kun ne on paksumpaa. Yleensä etutanko on sen pari milliä paksumpaa kuin takapään vehje.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 16.5.2008 10:56

2-osaisissa tolpissa t89/b4 vakaaja kiinnittyy tukivarren sijasta tolppaan, mutta on varmaan aika helposti sovellettavissa tuohonkin. Sporttialustaisista löytyy muistaakseni 26mm etuvakaajaa. Esim. T81q etuvakaaja on 26mm ja kiinnittyy tukivarsiin, eli pitäisi olla "bolt-on" ratkaisu.

Edit: Korjattu t89/b4 vakaajan paksuus. Ja ei varmaan kevyeen passattiin tosiaan tarvitse ihan paksuinta mahdollista etuvakaajaa, niin pysyy vetopito mutkissa parempana. Toi tolppaan kiinnittyvä vakaaja on todennäkösesti vielä vähän jämäkämpi saman paksuisenakin kuin alkuperäinen (vipuvartta vähemmän).
Viimeksi muokannut Sagg, 16.5.2008 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.5.2008 13:20

Mulla oli semmonen tolppiin kiinnittyvä vakaaja, heppaa vaan kiinnikkeet jousilautasen alapuolelle.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.5.2008 13:23

Mulla oli semmonen tolppiin kiinnittyvä vakaaja, heppaa vaan kiinnikkeet jousilautasen alapuolelle. 21mm => 24mm muutos etupäässä ei ainakaan muuttanut yli/aliohjattavuutta huomattavasti, kallistelut kyllä väheni.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.6.2008 20:41

Reserviläisille suunnatusta kuuden päivän sodasta on nyt selvitty haavoittumattomana ja palattu rauhan ajan askareisiin. Onneksi Lohtajan hiekkarannoilla loikoillessani kuitenkin Matkahuolto oli ahkera ja se kiikutti Black Diamondin jarruletkut Kemiin. Muita tehtyjä investointeja on mk1 golffin takakaaret.

Kuvia nyt ei tällä kertaa ole näyttää kun kamerasta hajos muistikortti, mutta kertoillaan nyt kuitenkin hieman ja kuvataan lähipäivinä uudelle kortille.

Purin VWII satulat alkutekijöihinsä hiekkapuhallusta ja tiivisteiden vaihtoa varten. Irroitin männät paineilmapistoolia ja jarruletkunpätkää apuna käyttäen, ja paskat meinas tulla housuun ku mäntä lopsahti irti aika vauhdilla. Peitin kierteet tukkimalla niihin korvatulppia (jarruletkun reikä) ja tupakan filttereitä (ilmausruuvin reikä). Männän reiän tukin täyteen paperia ja itse männän liukupinnat peitin jeesusteipillä.
Takajarrurummut täytyy vielä irroittaa ja jos ne on hyvässä kunnossa, niin hiekkapuhallan nekin. Muussa tapauksessa siis ostan uudet.
Seuraavaksi jarrurintamalla on siis ohjelmassa osien hiekkapuhallus, maalaus ja niputus uusilla tiivisteillä. Minkälaista maalia suosittelette?

Tuota hiekkapuhalluskaappia tuli testailtua tänään niihin kolmiotukivarsiin, ja onhan se lopputulos aivan eri kuin hiomalla niitä jollain teräslankalaikalla, joka enemmänkin kiillottaa kuin hioo. Tykästyin touhuun niin että ajattelin hiekkapuhaltaa siellä mahdollisimman paljon pieniä metalliosia, ja isommat (apurunko, taka-akseli...) vien jonnekin firmaan hiekkapuhallettavaksi, jossa taidan hiekkapuhalluttaa vähän tuota koriakin... Kerhotallin jermut suositteli tämmöstä firmaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.6.2008 21:28

Tällainen paketti siis tuli postissa. Tässä muuta hankittua jarruosaa.

Tukivarret muutti kummasti näköään hiekkapuhalluksessa. Samaten jarrurumpu (huomatkaa sininen paskamaali jarrurummussakin). Kuinkahan tarkoin nuita on järkevä alkaa puhaltamaan jos päälle tulee kuitenkin kunnon maalit?

Jarrusatulat lähdössä hiekkapuhallukseen...ja tulossa.

Kehuivat niitä folia tecin jarrusatulamaaleja, mutta käsittääkseni värivalikoima on tyyliin tuning-oranssi ja amis-keltainen. Jos suihkasen ensin sinkkimaalia (käy myös pohjamaaliksi, testattu on) ja päälle sitten vaikka automaalia, lopuksi vielä lakka? Ajattelin lähinnä jotain tummanharmaata...

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 3.6.2008 21:51

Foliatecin jarrumaalissa on kyllä värivalikoimaa joka lähtöön, käy kahtomassa vaikka Kiiltovaunun sivuilta värivaihtoehdot, on muutakin kuin keltaista ja oranssia : )

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.6.2008 0:16

Raskaankaluston polyuretaaniepoksia vaan pintaan, kestää varmasti. Mustaa ja tummanharmaata niin niillä maalaa kaikki alustan osat :)

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 4.6.2008 9:19

Kuinkahan tarkoin nuita on järkevä alkaa puhaltamaan jos päälle tulee kuitenkin kunnon maalit?


Jos sen vaivan näet, että alustan osia maalaamaan rupiat, niin kyllä minä puhaltaisin kaikki ruosteet, paskat, syöpymät etc.veks, jos vaan materiaalissa vahvuutta löytyy. Ilosestihan se ruoste siellä maalin alla mönkii, olipa se maali sitten kuinka hyvää_lujaa_kestävää_kallista tahansa.

Ja jos puhallusvehkeet on edes jonkinmoiset, niin eo. kuvien kaltaisesta pinnasta "täysin puhtaaseen" pintaan töhöttäminen ei ole kovakaan työ, että ajankululla/työläydellä puhaltamatta jättämistä ei voi perustella. Eri asia on toki, jos puhalluslaitteista loppuu häkä ja joutuu ruuttaamaan kohtuuttoman kauan.

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 4.6.2008 16:47

Omiin satuloihin laitoin Termal (?) alumiinimaalia elektrolyysin jälkeen, pitäs vielä paistaa uunissa että kuivuu kunnolla. Ainakin kestää lämpöä, jos ei muuta.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.6.2008 17:09

^Samalla tökötillä tuli aikoinaan maalattua moposta pakoputki, ja hyvin kyllä pysy.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.6.2008 20:39

Ja jos puhallusvehkeet on edes jonkinmoiset, niin eo. kuvien kaltaisesta pinnasta "täysin puhtaaseen" pintaan töhöttäminen ei ole kovakaan työ, että ajankululla/työläydellä puhaltamatta jättämistä ei voi perustella.

Taidat olla oikeassa. Eikä jää kaivelemaan mieltä kun ei ole käyttänyt minkäänlaisia "oikopolkuja" rakentaessa.

Luottomyyjäni paikallisessa varaosaputkassa meinas ettei normaali automaali kestä jarrusatuloiden lämpöä. Täytyy tsekata jos kuumankestomaaleista löytys sopiva sävy, tai sitten vaan maalaan riskillä sillä automaalilla. "Oikeat" jarrustulamaalipakkaukset näyttää sisältävän kaikkea rasvanpoistospraystä lähtien, ja tähän mennessä löytämäni sävyt on ollu tyyliin normaalit spektrin värit (poislukien infrapuna ja ultravioletti), ei siis harmaata.

Mk1 golffin takakaaret lähti kuitenkin matkaan tänään, eikä nekään ollu kalliit. Valmistaja on Klokkerholm.
Autotallista kävin penkomassa aiemmin Motonetistä ostamiani etulokasuojia, ja näyttää olleen aika pitkään varastossa pölystä päätellen! :D Listanreiät puuttuu eikä ainakaan tuosta toisesta esille kaivamastani löytyny valmistajan merkkiä, joten sopivuus täytyy kyllä testata ennen maalausta ja listan reiät porata vaikka jollain sabloonalla tai kiinnittää muuten.

Muita autotallin kätköistä löytynyttä oli mm. pussillinen kakkiksen sähköjä (lähinnä mietin että liittimiä vois käyttää apuna jos joutuu vetelemään sähköjä uusiksi). Merkkejä löytyi vielä lisää, toinen on ilmeisesti maskiin. Maskista puheenollen, tämänhetkisten visioiden mukaan tuleva valosetuppi koostuu TS:n maskista, TS:n valojen pohjista ja jostain ihan muista umpioista.
Nuo pohjat kokeilen hiekkapuhaltaa, nuo ruosteisemmat on ollu palaneessa passatissa(!). Muuta puhallettavaa mitä on tähän mennessä mieleen tullut, niin pyyhkijöiden mekanismi ja flektin kiinnityspelti syylariin.

Mittaristoja taitaa olla minun laskuopilla ainakin viis kappaletta. Hieman mittailin ja vaikuttas mittaritaulut olevan standardikokoa. Helppohan nuista ois jotain rakentaa muutenkin kuin mittariston malli on vaan tuommonen levy jossa mittarit on erillisiä; korvaa koko paskan uudella levyllä johon asentaa uudet mittarit. Harmittavasti näyttää vaan siltä että kaikki mielenkiintoiset mittarit on jotain muuta kun täkäläistä SI-järjestelmää... Lähinnä kiinnostas nuo Mooneyesin mittarit yleisesti ja jotkut Autometerin retromallit. Vieroksun vaan ajatusta maili- ja gallonamittareista Saksalaisessa autossa :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.6.2008 22:11

Mallailin vähän takakaaria, ei ne tuommosenaan istu kyllä lähellekään mutta eiköhän ne sinne saada. Hieman yllätyin että golffissa tuo kaaren säde vaikutti olevan isompi ku passatissa, vaikka rengaskoko on sama.

Lamppujen pohjia kun tarkastelin hieman tarkemmin, niin oikeastaan niistä ei löytyny ku yks kunnostuskelpoinen. Tässä kuvassa näkyy etummaisessa vasemman umpion alapuolella olemattomiin ruostunutta peltiä, mutta toisesta näytti jäävän jotain jäljelle kun kokeeksi vähän hiekkapuhalsin heikoimpia paikkoja.
Tosin tässä ku kotona mietin asiaa, niin ainaki kuvien mukaan mulla näyttäs kyllä olevan jossain pahvilaatikkojen kätköissä vielä lisää nuita tuplavaloja.

Flektin kiinnityspellistä näyttäs tuo maali ja ruoste lähtevän aika iloisesti pois. Täytyy vaan varata aikaa että saa huolellisesti puhallettua kaikki suunnitellut osat. Pikku päissään ois varmaan mukava puhaltaa, kerhon jääkaappi notkuu kaljaa mutta pitäis vaan hommata paluukyyti... On vähän puuduttavaa hommaa tuo hiekkapuhallus pidemmän päälle, melko lujassa on saada ne kaikki kolot puhallettua esim. jarruosista :D

Otin tuossa 40 minuuttisen neuvoa antavan puhelun pohjoissavoon ja sen seurauksena passattiin tulee kaupasta todennäköisesti 4-pyttysen Audi 80 quattron kytkinpaketti ja etupäähän jonkinlainen Audi 80:n madallussarja saman mallin yläpään jousilautasilla. Vielä on harkinnassa, riittääkö 60mm madallus keulaan vai mennäänkö sitten jo säädettävän puolelle.

Retroridescommunity.comin hurjat sanoo, että taakse menee cossusierran jouset :) Tieliikenteessä alla tulee olemaan luonnollisesti passatin oma maastoajoneuvojousitus ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.6.2008 21:19

Puhaltelin vielä satulat paremmin ja laitoin niihin ensin sinkkimaalia, ja sen jälkeen automaalia. Taidan vielä suihkassa lakan päälle kun sitä kerran on. Toinen jarrurumpukin sai jo pohjamaalin.

Tutkiskelin niitä kuumankestomaaleja kaupassa, ja luki että maalauksen jälkeen täytyy maalatun pinnan olla useita tunteja +200ºC lämpötilassa. Käytännössä osat pitäis siis vielä paistaa uunissa. Jotenki en jaksa muutenkaan uskoa, että nuo nyt lämpenis normiajolla kovin järjettömiä että maali palais pois... Onhan sitä automaalia konehuoneessakin. Mutta aika näyttää.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.6.2008 21:24

Pukrunin aikaan sain etujarrut kokoamista vaille valmiiksi. Takajarrut purin ja jarrukilpiäkin ehdin jo hiekkapuhaltaa, kunnes hiekka loppui.

Nyt kun näyttäs tämä alusta valmistuvan esimmäisenä, niin kannattasko tuohon poikittaistukivarteen vai mikä se on (kuvan keskellä), taakse tehdä joku säätösysteemi? Sehän tulee paikalleen vinottain, toinen pää koriin ja toinen akseliin. Jos kovin paljon madaltaa, niin vetääkö se akselia sivuun? Katkaisis ja hitsais toiseen päähän jonku kierresysteemin?

edit: No mutta voi p*rkele... Nuo takajarruthan on vain 180x30mm, kun ETKA tuntee typ32 passatista myös 200x30mm takajarruja. Nehän se katsastusmies joka tapauksessa sinne kuitenkin vaatii, kun ne on mallisarjan tehokkaimmat? Onko levyjarrujen asennuksessa järkeä, ja mitä kaikkea menis vaihtoon?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 10.6.2008 20:45

Taitaa olla jo ennätys yksinpuhelun saralla tällä foorumilla. Mutta ei se mitään :) Kyllä tätä näköjään joku lukee, ja parempi vaan että jos painetaan replyä niin on myös asiaa.

Sen lisäksi että vaihdoin loisteputkia tallin kattoon, tutkiskelin tänään vähän passatin peräpään ruostepolitiikkaa. Peräkontti on varsin hyvä (1, 2, 3). Takahelma sen sijaan on hieman huono (1, 2, 3), ja sen vois korvata uudella jos sattuu lyötämään. Myös varapyöräkoteloa on jo ennestään hitsailtu. Tekis kyllä mieli jättää koko varapyöräkotelo pois, on aika pahasti pakoputkistonkin tiellä. Alkuperäisessä putkistossa on pieni vaimennin jossain heti taka-akselin jälkeen ja viimeinen vajaa metri tullaan jollain olemattomalla pillillä vähän miten sattuu. Toisaalta olen kyllä miettiny akun siirtämistä peräkonttiin (varapyöräkoteloonhan sen sais piiloonkin) jotta konehuoneeseen saa selkeyttä ja tilaa, ja kyllähän tuo ainakin teoriassa vähän painojakaumaakin parantaa.

Takajarruiksi pitää varmaan löytää jostain isommat rummut tai levyt, ja varmaan myös jarrupaineensäädin.

Alustaksi siis kaavailin eteen jotain Audi 80:n 60mm madaltavaa alustasarjaa, jota voinee tarvitaessa vielä vähän Feinillä "säätää". Esim. FK:n High Tec ja AKX vaikuttaa aika edullisilta, vai liekkö aivan paskaa? Ei oikein tohtis mitään tonnin alustasarjaa hommata kun siitä tulee käyttöön vain etupää, ja taakse pitää vastaavasti löytää jostain saman kaliiberin vehkeet jotka sinne yleensäkään sopii. Vois sitten kasata tolpat iskareineen, jousineen ja jarruineen valmiiksi kokoamisvaihetta odottamaan.

Apurungon puslat irtosi munkkipussilla...

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 10.6.2008 21:49

No välikommenttina vaan tuosta vararengas kaivosta, että oletko nähnyt Pasi T:n Golffin (eräs suomen hienoimmista) kontin toteutusta? tuommoinen ja alta

Jos siis harkinnassa ovat vastakkain akun siirto ja ruostehommat ja syvennyksen poisto niin edellä on esitetty yksi toteutus tapa yhdistää kaikki. Tosin Pasin Golf ei tainut olla ruosteinen ollenkaan, kiitos kuvien lainasta muuten siihen suuntaan.

200mm rumpua löytyy Caddystä, Passatista ja olikohan jossain Audissakin, että melko helposti saat päivitettyä isoa rumpua tarvikkeineen. Oletko tutkinut kävisikö taka-akseliin II Golffin levyjarruhommelit?

Hyvältä näyttää. Kun vielä pääset korihommiin ja saat jotain isoa näkyviin niin hurrataan.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 11.6.2008 8:06

Tän projektin kanssa itselläni on vähän sama ongelma kun tanhiksen Wilman kanssa: itse projekti ja auto kiinnosta mutta kun ei ole senttiäkään fiksuja kommentteja postattavana eikä viitsis koko ajan huudella "sik oossomia". Et ei hätää...kyllä tää projekti kiinnostaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.6.2008 8:12

Caddyn rumpu on 230 mm, josta alkaa sitten löytyä jarrutustehoakin. Itse en näkisi muita syitä levyjarruihin siirtymiseen kuin ulkonäkö. Rumpujarru on monin verroin helpompi huoltaa kuin levyjarru ja niin pitkään, kun vaijerit ovat kunnossa, ei käsijarrukaan tuota juuri murheita.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.6.2008 22:00

justus kirjoitti:No välikommenttina vaan tuosta vararengas kaivosta, että oletko nähnyt Pasi T:n Golffin (eräs suomen hienoimmista) kontin toteutusta? tuommoinen ja alta

Vaikuttas kyllä helekkarin hyvältä systeemiltä!

Lukkari kirjoitti:Caddyn rumpu on 230 mm, josta alkaa sitten löytyä jarrutustehoakin. Itse en näkisi muita syitä levyjarruihin siirtymiseen kuin ulkonäkö. Rumpujarru on monin verroin helpompi huoltaa kuin levyjarru ja niin pitkään, kun vaijerit ovat kunnossa, ei käsijarrukaan tuota juuri murheita.

Lyhyen search-kierroksen jälkeen huomasin myös tuon levyjarrujen ongelmallisuuden, joten todennäköisesti mennään sitten isoihin rumpuihin. Jarrupaineensäädintä ei ilmeisesti ole nuissa passateissa ollut, mutta olisko semmonen silti järkevää asentaa?

justus kirjoitti:Kun vielä pääset korihommiin ja saat jotain isoa näkyviin niin hurrataan.

Niimpä, siksi tässä on täytynyt nuita jarruja ym. jo valmistella kun muuten tähän asti koko homma on tuntunut vielä pelkältä purkamiselta, kun nuo korityöt on viivästyny olosuhteista ja laiskuudesta johtuen. Himoitsen sitä vaihetta että passatti on pyörillään, hitsattuna pohjamaalissa ja alkaa tekniikan sekä ulkokuoren ja sisustan rakennus.

Kyselin hiekkapuhalluksen hintoja Corrotechiltä ja hinnat oli sitä luokkaa, että passatti lähtee sinne kunhan saan takakyljet ja katon kynsittyä maalista ja sen perhanan grillin. Hiekkapuhalluksen jälkeen olis mahdolista vetäistä siellä joku pohjamaali päälle, taitais olla järkevää? Sitten vois hitsailla pohjasta reiät umpeen ja vaihtaa kaaret ja helmaa ym. Hiekkapuhallukseen sinne lähtee myös taka-akseli, panhard-tanko ja apurunko.

Hiekkapuhallusta silmälläpitäen purin korista vielä katon rajassa kulkevat kromilistat, polkimet ja rattiakselin.
Virtalukon runko on kiinni pulteilla, joiden varsinainen kanta on katkaistu. Irroitus tapahtuu sahaamalla pulttien päihin urat ja antamalla vauhtia esim. iskumeisselillä.

Sitten vähän alustan puslista.
Passatin kaikki alustan puslatyypit.
Ylärivi: apurungon taaempi pusla, apurungon etummainen pusla, taka-akselin kiinnityksen pusla.
Alarivi: Kolmiotukivarren pusla, panhard-tangon pusla, kallistuksenvakaajan pusla.

Kun aikani tutkin nuita työntömitalla ja selailin ETKAa sekä puslavalmistajien nettisivuja, niin päätin että kokeilen ite sorvata aluksi nuihin kolmiotukivarsiin uudet puslat. Materiaaliksi ostin kokeeksi n.20cm pätkän Ø40mm polyamiditankoa. Hintaa ei ollu ku 4€ ja todennäköisesti tulee vielä hyvät insinöörivittuilut sorvin käyttökoulutuksen yhteydessä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 12.6.2008 20:57

Kemiyhtiön vanhalla sorvilla tuli aivan hyvää jälkeä. Puslaa käytettiin paikallaankin ja on kyllä aika "tight fit", niinku pitääkin. Myös apurunkoon tuo menee just ja just. Herää vaan kysymys, onko tuo nylon jo liian kovaa ainetta? Ajattelin että nuo kolmiotukivarret laittas apurunkoo kiinni nuilla nylonista tehdyillä, ja itse apurungon jos sais sitten kiinnitettyä koriin polyuretaanisilla, vai...?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 12.6.2008 21:14

Ennemmin toisin päin? Ainakin audeissa tuunarit käyttää alumiinisia apurungon puslia. Ja eikös nylon ime vettä itseensä? Ei varmaan haittaa kesäautossa, mutta..

edit: En viittiny postata uutta viestiä.. Toi PURri taitaa olla vaan aika vittumaista sorvattavaa, etenkin sopivan pehmeä laatu puslamateriaaliksi. Sulla ei kuitenkaan mee kun 1 setti noita puslia, niin kannattasko ostaa suoraan esim. powerflexit? Audi 80:stä peltitukivarsin pitäs käydä heittämällä.
Viimeksi muokannut Sagg, 13.6.2008 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 13.6.2008 7:50

Ja eikös nylon ime vettä itseensä


Kyllä vaan. Polyamidi, eli kotoisemmin nylon, imee vettä itseensä. Tästä syystä esim. polyuretaani olisi suoiteltavampi materiaali puslien tekoon, ellei utosta em. alumiinista halua ruveta sorvailemaan. Uretaani on myös kohtuuhelposti sorvattavaa, kunhan valitsee riittävän kovan laadun.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.6.2008 8:35

Ja eikös nylon ime vettä itseensä

Mikä tässä on ongelma? Jäätyy talvella?

Voihan tuota polyuretaanitangonkin hintaa kysyä, ilmeisesti vaan melko arvokasta. Nythän on ainakin tuon kolmiotukivarren puslan koko millilleen selvillä.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 16.6.2008 21:04

Otin tuossa 40 minuuttisen neuvoa antavan puhelun pohjoissavoon ja sen seurauksena passattiin tulee kaupasta todennäköisesti 4-pyttysen Audi 80 quattron kytkinpaketti ja etupäähän jonkinlainen Audi 80:n madallussarja saman mallin yläpään jousilautasilla. Vielä on harkinnassa, riittääkö 60mm madallus keulaan vai mennäänkö sitten jo säädettävän puolelle


Meinaakohan tuo, että meikäläisenkin Audiin käy nuo kyseiset hilut? Onkos sulla takapään madallukseen löytyny ratkasua?

Mittaristoja taitaa olla minun laskuopilla ainakin viis kappaletta. Hieman mittailin ja vaikuttas mittaritaulut olevan standardikokoa. Helppohan nuista ois jotain rakentaa muutenkin kuin mittariston malli on vaan tuommonen levy jossa mittarit on erillisiä; korvaa koko paskan uudella levyllä johon asentaa uudet mittarit.


Onkos tuo rundimittarilla varustettu versio TS:n mittaristo? Mä kyllä annan äänen että laitat noi vanhat mittarit kiinni. Eikös sulla oo siihen keskikonsoliinkin se lisämittaripatteristo. Nehän ne on harvinaisia ja siks just tyylikkäitä. Tosin makuasiahan se on.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 16.6.2008 21:54

Meinaakohan tuo, että meikäläisenkin Audiin käy nuo kyseiset hilut? Onkos sulla takapään madallukseen löytyny ratkasua?

Näin olen ymmärtänyt. Etkan kuvien perusteella passatin ja 80 Audien etujousituksen välillä ei näy olevan isompia eroja, kuin yläpäästään eri malliset jouset ja siten eri muotoiset jousilautaset. Esimerkiksi Retroridesin foorumilla porukka kertoi samaa, lisäksi suosittelivat taakse jonkun sierran jousia, kuten Karttekin tuolla jo aiemmin... Mahdollisesti takapää pitää ratkaista jousikirjan, mittanauhan ym. avulla ilman merkkirajoja. Muistaakseni siis kasikympissä on takapään jousitus ihan erilainen ku passatissa.
Tuo kytkinpakettikin kuulemma käy ja jos ei käy niin hankin sitten sopivamman vauhtipyörän.
Mitään varsinaista faktaa mulla ei siis näistä ole ennen ku saan osia joita sovitella.
Olen joskus tuon Håkanin kans kirjotellut, täytyy kysyä mikä setuppi hänellä on passatissaan nykyään tuon madalluksen suhteen.

Onkos tuo rundimittarilla varustettu versio TS:n mittaristo? Mä kyllä annan äänen että laitat noi vanhat mittarit kiinni. Eikös sulla oo siihen keskikonsoliinkin se lisämittaripatteristo. Nehän ne on harvinaisia ja siks just tyylikkäitä. Tosin makuasiahan se on.

Veikkaan että se voi olla myös LS:n mittaristo. Ymmärtääkseni tämä ainakin on TS:n mittaristo, isolla kierroslukumittarilla.
TS:n keskikonsolilöytyy mittareineen. Lähinnä ajattelin että kun nuita mittaristoja on "pilattavaksi" asti niin vois jotain kehitellä, aika näyttää sitten.

Muuten ei ole projekti edennyt viimekerrasta kuin että kävin rälläköimässä keltaisesta keulan (hiekkapelti, lukkopelti + etupalkki) talteen ja porailen siitä seuraavaksi pistehitsit auki, otan siitä paremman hiekkapellin siniseen. Lisäksi nuita alustan puslahommia olen murehtinut/tutkinut ja ostanut TODELLISEN performance-palikan, eli Audi S2:n etuvakaajan koiranluineen :D Voi olla jo turhan jämäkkä mutta vaihdellaan/säädetään sitten joskus kun auto on koeajettu.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.6.2008 20:51

Selvittelin tuota puslahommaa taas. Polyuretaanitanko (90 shoorenia) maksaa 40mm vahvana n.170€/m ja 50mm n.270€/m. Lyhyempiä pätkiäkin ois ollu Etran varastoissa ympäri Suomea, mutta ongelmaksi tulee se, että kuka tuon polyuretaanin sitten sorvaa kun normi konepajassa ei kuulemma onnistu.
Jos jostain sais mm. nuiden Powerflexin puslien mittoja, muidenkin kuin yleismallien... Esim. Audien (lähinnä 80) tukivarsien ja apurungon puslien mittoja kaipailisin, ne näyttää Etkassa melko samanlaisilta passatin vastaavien kans.
Nylonista vois kuitenkin tehdä puslat panhard-tankoon, se ei varmaan vielä tee ajettavuudesta epämukavaa?

Korihommia aloittelin ottamalla hiekkapellin irti. Pistehitsiterä oli aivan hyvä, mutta melkeimpä paineilmakäyttöinen "pirra" oli parempi. Hiekkapellin otan keltaisesta passatista. Tänään pirrasin vielä akun telineen irti ja kynsin maaleja. Yritän saada passatin ja muut osat hiekkapuhallukseen ennen kesälomaa, eli aikaa ois vielä pari viikkoa.

Pörhöltä kävin tilaamassa keulaan vähän "original vw/audi teile", eli uudet raidetangonpäät ja alapallonivelet.

Edit: Kuvalinkit lisätty
Viimeksi muokannut Petri R., 19.6.2008 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 19.6.2008 9:38

Selvittelin tuota puslahommaa taas. Polyuretaanitanko (90 shoorenia)


Mikä mahtoi olla luokka ShA, ShB, ShC vai ShD ? (On jonkun verran merkitystä tuolla luokalla, yleensä käytetään A tai D luokkaa)

mutta ongelmaksi tulee se, että kuka tuon polyuretaanin sitten sorvaa kun normi konepajassa ei kuulemma onnistu.


Mikä siinä niin ongelmallista on ?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.6.2008 10:55

Mikä mahtoi olla luokka ShA, ShB, ShC vai ShD ? (On jonkun verran merkitystä tuolla luokalla, yleensä käytetään A tai D luokkaa)
Mikä siinä (sorvauksessa) niin ongelmallista on ?

En muista mitä luokkaa se oli, kerroin vain käyttötarkoituksen. On niin pehmeää ainetta että on kuulemma vaikea sorvata, ei saa kiinni/tuettua normaalissa sorvissa. Mutta laitoit tuosta puslahommasta mulle privaa, kiitoksia paljon vinkistä!

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 19.6.2008 11:51

On niin pehmeää ainetta että on kuulemma vaikea sorvata


No jos se niin pehmeää on, niin ei siitä kyllä mitään puslia tehdä, ei edes vanhaan passattiin, ralli- ja rata-autoista nyt puhumattakaan. Mitähän skeidaa ne on sulle sieltä kaupannu.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.6.2008 12:09

^Sorvari tuon tiesi sanoa :) Oli yrittänyt itsekin sorvata autoonsa.
Jonkin verran löytyy netistä kirjoitteluakin, että pitää olla terät ja kierroksen kohillaan. Mutta tässähän tätä tulee nyt itsekin opittua uutta.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 23.6.2008 1:05

Korihommia aloittelin ottamalla hiekkapellin irti. Pistehitsiterä oli aivan hyvä, mutta melkeimpä paineilmakäyttöinen "pirra" oli parempi. Hiekkapellin otan keltaisesta passatista.


Mulla olisi uusi hiekkapelti jouten jos et jaksa porata keltaisesta irti, voitais vähän vaihtokauppaa tehdä. Taaksekin on hiekkapelti, mutta sehän on erilainen Passatissa.

Jaa takajousitus on erilainen Audissa ja Passatissa? Pitääpä katsoa millainen se Audissa on. Håkan näkyi laittaneen Sierran madallusjouset taakse ennen Bugrunia.

Kyllä täällä päivittäin tulee käytyä ja tämä sun projekti kiinnostaa eniten sattuneesta syystä. Jatka vaan samaan malliin, paljon kuvia ja tekstiä niin josko sitä oppisi samalla jotain.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.6.2008 19:43

Jaa takajousitus on erilainen Audissa ja Passatissa?

Vertailun vuoksi ETKAsta passatin takaripustus ja audin vastaava (farkkuaudissa kuitenkin "passatin takaripustus").

Kun näitä kuvia yritän aina laittaa, niin laitetaan tällä kertaa informaatioarvoltaan hieman heikompi kuva. Mutta sen syvempi tarkoitus onkin muistuttaa, että on kivaa kun rehellisiltä harrastajilta saa ostettua tavaraa. Näiden romujen kans painiessa osien hinnat ei useinkaan nouse kovin korkeiksi, ja vaatii viitseliäisyyttä alkaa lähettelemään kamoja (en varmaan ole paras esimerkki tässä itsekään) ympäri Suomea. Harmittaa kun tässä on yrittänyt ostaa mm. audin tolppia, 200 tai 230mm takajarruja ym. mutta myyjät katoaa kuin pieru saharaan kun pitäis alkaa osia irrottelemaan varaosa-autoista.

Onneksi on kuitenkin yks "luotto-diileri" jolta haen aikanaan mm. Audi 80 typ81:n 5-vaihteisen laatikon ;)

Kuva-arvoitus on siis Audi S2:n 26mm etuvakaaja koiranluineen.

Mulla olisi uusi hiekkapelti jouten jos et jaksa porata keltaisesta irti, voitais vähän vaihtokauppaa tehdä. Taaksekin on hiekkapelti, mutta sehän on erilainen Passatissa

Jep, pidetään joku swapmeet vaikka kesän mittaan :)

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.6.2008 20:01

yks "luotto-diileri"


Heh :) Löytyy ne 200mm jarrutkin samasta raadosta.

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 23.6.2008 21:51

Jos typ81 etutolppia haet, niin multa löytyy noita 4kpl irtona, myös mahdollisesti nuo jarrut.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.6.2008 19:58

Tänään tuli sitten haettua etupäähän niitä uusia kuluvia osia. Lisäksi tuli käytyä värisilmässä, eli huomenna alkaa kova nitromorsetus loppujen maalien kans :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.6.2008 21:22

On tuo Nitromors pikkusen eri ainetta ku aiemmin testaamani Clou. Hyvin tuota sinistä paskaa tuntu lähtevän ja lopulta kori oli raaputettu isoimpien pintapeltien osalta puhtaaksi. Auton oma maalihan tuohon vielä jäi, ja ajattelin esim. rälläkällä ja neekerintukalla ottaa nuo pinnat vielä tasaseksi, samalla lähtee maalinpoistoaineköhnät pois. Turhaa kai tuota maalia terveen pellin päältä alkaa kynsimään, kun se ei todennäköisesti reagoi tulevien maalien kanssa? Hiekkapuhalluksen yhteydessä päälle vedetään joku primer, mutta nuo isoimmat pinnat jää puhaltamatta.

Pari pakkeliylläriä tuli vastaan, tosin nuo nyt on vain tasotettuja kolhuja eikä mitään "ruostekorjausta".

Akkuteline sai tosiaankin lähteä ja sama kohtalo taitaa odottaa tuota diagnostiikkapistokkeen telinettäkin.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 26.6.2008 9:39

Hommaa kierrosnopeuden säädöllä oleva rälläkkä, niin ei pelti lämpiä laikatessa. Tuossa meni yhdestä toosasta katto "aalloille" kun oli hiottu liian nopalla koneella. Aika savotta kitata tollanen pinta.

Tuossa säädettävässä kierrosnopeudessa on sekin etu, että maali lähtee sopivalla nopeudella "lastuina" irti. Ei pölyä niin pahasti.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.7.2008 16:23

Hommat on vähän seisonu korin osalta, mitä nyt toiselta puolelta rappasin loputkin maalit Nitromorsen kanssa pois.

Matkahuolto toi tänään mm. Audi 80:n etutolpat + yläpään jousilautaset, 200mm takajarrut ja jarrupaineensäätimen. Haussa on enää kannakeraudat VWII -satuloille, mitä näihin käytettyihin alustanosiin tulee.

Vein tänään tavaraa hiekkapuhallettavaksi. Kuvassa siis apurunko, taka-akseli, panhard-tanko, Audi S2:n kallistuksenvakaaja ja Audi 80 typ81:n etutolpat.

Hommaan tulee nyt n. 3 viikon tauko kun lähen viettämään kesälomaa kotikonnuille. Elokuussa sitten korin kimppuun...toivottavasti ;)

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 8.7.2008 17:48

Petri R. kirjoitti:
Ja eikös nylon ime vettä itseensä

Mikä tässä on ongelma? Jäätyy talvella?

Voi se jäätyäkin, mutta varsinainen ongelma tulee siitä että nylon turpoaa imiessään vettä sisäänsä, eli se tarkkaan sorvattu pusla alkaa ahdistaa. Tämä on tuttu ilmiö veneiden parista - peräsinlaakereita on huonolla materiaalituntemuksella sorvailtu nylonista ja seurauksena on tahmea ja nariseva tai peräti kiinni jämähtänyt ohjainlaite.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.7.2008 17:58

Tässä tuli aiemmin privalla hyvä vinkki nuista polyuretaanipuslien teettämisestä, ja alustan puslat hommaan pitkälti varmaan sieltä kautta jos hinta ei ole paha. Apurungon puslat nyt on sen verran hankalan malliset että saatan tyytyä uusiin tavallisiin.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 9.7.2008 10:48

Suosittelen että kokeilet noita nylon puslia, jos eivät toimi niin sitten vasta teettämään kalliimpia..
Omassa ex käyttö kiulussa oli nylon puslat alustassa 6.vuotta ja 120tkm. Enkä sinä aikana huomannut mitään muuta ikävää kun sen että kaksi kertaa meni tukivartena käytetty hammastikku poikki, mutta ajotapa oli tuohonkin suurin syyllinen. Kun nuo tukivarret teki itse niin sen jälkeen ei ollut mitään onkelmia..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 11.7.2008 13:25

Tänään tuli sitten haettua nuo osat hiekkapuhalluksesta + maalauksesta. Seuraavat oikeat päivitykset siis elokuussa.

Puutelistalle lisättäköön 9" jarrutehostin, passatissa taitaa olla 7" tehostin paikallaan.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 12.7.2008 9:41

Tänään tuli sitten haettua nuo osat hiekkapuhalluksesta + maalauksesta. Seuraavat oikeat päivitykset siis elokuussa.


Mitä muuten maksaa puhallutus/ maalaus, vai teetitkö jollain tutulla? Entä tiedätkö millä maaleilla ne on maalattu?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.7.2008 11:19

Mikäli mk2 9" tehostin sopii, niin olis pari kappaletta joutilaana.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.7.2008 15:07

Mitä muuten maksaa puhallutus/ maalaus, vai teetitkö jollain tutulla? Entä tiedätkö millä maaleilla ne on maalattu?
Mielestäni se oli niin helvetin kallis (käytin muualla kuin tuolla jo mainitsemallani Corrotechilla jonosta johtuen, koska halusin tehdä vielä jotain näkyvää ennen lomaa), etten viitti ees sanoa.. Maali on kuulemma sellaista että kestää maalata päälle ihan millä vain.

Jotain pienempiä alustan osia on vielä mitkä hiekkapuhallan itse kaapissa tai olen jo hiekkapuhaltanut, ja ne maalataan sitten omalla tallilla jollain soveltuvalla maalilla.

Mikäli mk2 9" tehostin sopii, niin olis pari kappaletta joutilaana.
Tuosta en uskalla sanoa, muuta kuin että tuo passatin oma 7" tehostin on sama ku esim. ykkösgolffit ja sciroccot/corradot, kakkiksessa erilainen? Täytyy selvittää. Tai jos tiedät että kakkiksen tehostin käy mk1 golffiin niin eiköhän se sitten onnistu.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.7.2008 15:12

No sitten se käy jos on sama kuin ykkösissä. 9" tehostin + pääsylinteri siis löytyy, ne passatin omat tehostimen kannakeet tosin pitää olla.

Makemake
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.7.2008 0:45

ViestiKirjoittaja Makemake » 27.7.2008 1:09

Törmäsin tänne keskustelupalstalle sattumalta, kun surffailin hakemassa tietoa typen 32 Passatista. Katselin kuvia ja upeita Passat-projekteja olette saaneet. Mulla on itselläni pihassa ollut usemman vuoden projektina odottelemasa -75 1.5 S. Pahasti vaan näyttää sille, etten siitä ikinä ehdi projektia tekemään, kun aina tulee jotain muuta. Nyt jo pohja alkaa olla melko huonossa hapessa, ja muutenkin aika tekee tehtäväänsä. Tuo kori on kuitenkin upea malli, ajaton. Tsemppiä teille, teette hienoja autoja!

Jos muuten jollain on tarvetta -75 pasuunalle, voi ottaa yhteyttä. Katotaan tilannetta... En varsinaisesti ole myymässä, mutta melkein pakko kohta ottaa ns. järki käteen, ettei auto lahoa täysin pihalle, jos ei kerran itse siitä projektia saa. Ihan romuttamolle ei kuitenkaan viitsisi tuollaista harvinaisempaa mallia heittää.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.7.2008 9:07

Romista penkoessani silmään sattui kromipuskuri, jonka lapussa luki passat -79. Olikos silloin vielä rautapuskurit. En tietenkään älynnyt ottaa kuvaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.7.2008 20:53

Romista penkoessani silmään sattui kromipuskuri, jonka lapussa luki passat -79. Olikos silloin vielä rautapuskurit. En tietenkään älynnyt ottaa kuvaa.

Hieman outoa, '79 on typ32 facelift-mallia ja siinä pitäis kai olla tämmöset puskurit.

Makemake: Kiitoksia palautteesta. Juuri tuo korin muotoilu ja kyseisen korimallin harvinaisuus on tässä itellä ollu kantavana voimana, toivottavasti jaksaa innostaa vielä kilpiin asti :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.8.2008 19:10

Noniin, kesäloman jälkeen on tullut totuttauduttua työhön ja vähän rappasin taas maalia passatista. Ajatus on raapia maalit katosta ja kyljistä, ja hioa ne sitten paineilmakäyttöisellä epäkeskohiomakoneella 120 paperilla ja vetää tallilla joku maali päälle. Sen jälkeen kori viedään hiekkapuhallukseen jossa puhalletaan ja maalataan kaikki muu paitsi nuo isommat peltipinnat.

Korigrilliä olen suunnitellut tehtäväksi kahdesta moottoripukista, kantavuus pelkälle korille riittää ja niissä on renkaat ja kaikki valmiina. Vähän ehkä joutuu korottamaan ja tekemään yhdyspalkin, sekä rhs:stä jotkut palkit joihin korin saa kiinni. Hintaluokka moottoripukeille on n.50€/kpl.

Kuusamon reissulta jäi muistoksi 9" jarrutehostin.

Kuva
Tällaisista
vanteista on väännetty tallikaverin kans kauppaa, eli merkki ja malli on Compomotive Racing jotain, 13x7". Mitä kannattais maksaa?
Viimeksi muokannut Petri R., 7.8.2008 22:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.8.2008 19:26

Perkules että komea tehostin, mutta sitäki komeammat vanteet! :D Kyllähän noista jo kannattaa jotain maksaakkin, ei mitään tusinakamaa tuossa koossa.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 7.8.2008 19:36

Samaa mieltä Jak3:n kanssa noista vanteista. Itse tuli ostettua 7x13 peltimangelssit vaikka ei oikein tiedäkään vielä että mitä niillä tekisi mutta kun oovat niin harvassa 4x100 jaolla.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.8.2008 20:04

Tänään jo kokeeksi vähän hivuttelin kylkeä, ennen varsinaista hiomista täytyy työntää auto erilliseen hitsaus/maalaus/hiomis-tilaan niin ei pölytä koko tallia. Päälle sitten joku epoksi ettei ruoste iske ennen varsinaista maalausta peltihommien jälkeen.

Kanttikoppaysikympistä yritin sovitella tehostettua hammastankoa tuohon, mutta jo pikku krapuloissaan Maikkulan Nesteen pihassa suoritettu vertailu passatin omaan hammastankoon paljasti sen, ettei se onnistu tai ainakin hommaa on "riittävästi". Myös pumpun kiinnikkeiden saatavuus ja hinta on kuulemma melko mielenkiintoinen. Kiitokset vielä Jukalle vaivannäöstä.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.8.2008 20:08

Kannattaa varmaan leventää moottoripukkien jalkoja jos korin meinaat semmosten varaan ripustaa. Ettei kaadu koko keksintö pyörittäessä..

Korin puoleiset osat kannattaa tietty tehä niin, että koko keksintö pyörisi mahdollisimman tasapainoisesti, mutta sekään ei aina auta, jos vartaassaoloaikana meinaa alustan osia sun muita jo ruuvailla autoon kiinni..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.8.2008 20:26

Joo kyllä siitä täytyy tehdä turvallinen. Alustaa oli tarkoitus kasata siten että auto on grillissä, vetää jarruputket uusiksi ym. Ilman tekniikkaa ja sisustaa kuitenkin.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 15.8.2008 7:22

Hyvä tästä tullee. Jaksamista

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.8.2008 20:17

Nuo vanteet tuli sitten ostettua pois sopuhintaan (kuva vähän huono, kännykällä otettu). Vannehopean alta paljastui kullanväriset puolat ja kiillotettu kehä. Näistä vois joskus kunnostaa "vaihtoehtovanteet" passattiin. Tallilla on rengaskonekin niin sillähän pyöräyttää näppärästi renkaat vanteilta toisille...kannattanee kyllä varmaan harjoitella ensin hieman vähempiarvoisilla vanteilla! :D

Tänään käytiin vähän osakauppaa, ja siinä samalla Kartten suosiollisella avustuksella autotallistani kerhotallille löysi tiensä mm. lokasuojat ja penkit. Lokasuojia sovitellessa passatti näytti pitkästä aikaa edes vähän autolta (hävettää tuo dermosil-pahvilaatikko, ei ole alkujaan minun!). Ainakaan ensituntumalta lokasuojien istuvuus ei ole kovin kaukana, mutta täytyy sovitella nuita tarkemmin sitten joskus konepellin ja etuhelman kanssa. Vänkärin puolen loksu oli ottanu vähän hittiä tuosta kohtaa missä se yhtyy a-pilariin; veikkaan että n. 20 vuotta nuita on nakeltu jossain varaosaliikkeiden varastoissa pölystä ja pintaruosteesta päätellen :)

Mikä olis hyvä tapa pestä nuista penkeistä homeet ja paskat pois?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.8.2008 20:44

Kuva

Hieman on hierottu taas. Nitromorsetus alkaa olla voiton puolella ja hiomistakin tuli taas harrastettua kylkiin.

Viimeisin hankinta on UUSI käyttämätön takapuskuri, mallia tämä, eli neliskanttinen puskuri mustilla muovipäillä ja mustalla kumilistalla. Eteen tulee luonnollisesti samanlainen, löytyy pari kappaletta kunnostuskelpoisia(?) tuolta romuista.

Vanteista vähän parempi kuva.

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 20.8.2008 23:16

Tää on jotain niin uskomatonta! Isot peukut täältä, että jaksaa nähdä vaivaa ja aikaa, kyllä se lopputulos sitten kiittää!

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 21.8.2008 10:14

Taas mennään täysillä eteenpäin, hyvä hyvä!


Mikä olis hyvä tapa pestä nuista penkeistä homeet ja paskat pois?


Ite pesin porukoiden mazdasta ihan painepesurilla. Mäntysuopaa hankasin juuriharjalla ja lopuksi kunnon huuhtelu. Hyvät niistä tuli.
Otti toki aikansa kuivuakseen kunnolla -saunan lauteilla-

Sama pitää tehdä myös kakkiksen penkeihin, paskaiset ovat nekin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.8.2008 10:36

Sama tekniikka kuin mattoja pestessä: fyllit paljuun muutamaksi päiväksi, pesu ja huolellinen huuhtelu. Irtoava verhoilu kannattaa pestä koneessa.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 21.8.2008 10:55

Jättäisin tuon painepesurin tuosta pois. Tuppaa menemään kangas piloille. Sama homma tuon peruskoneen kanssa. Joistakin pesuloista saa vuokrata painehuuhtelulaitetta. Toinen vaihtoehto on sumukannulla pesuainetta pintaan, pehmeää harjaa perään ja vesi-imurilla likavesi pois. Toistetaan tarvittaessa.

Homeentappoon löytyy sopivia kemikaaleja esim. siivousmömmöjä myyvista liikkeeistä. Tampereella esim. Yellow Sevice.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 21.8.2008 15:37

Viimeisin hankinta on UUSI käyttämätön takapuskuri, mallia tämä, eli neliskanttinen puskuri mustilla muovipäillä ja mustalla kumilistalla.


Tarviketoriltako löytyi? Oliko enää muuta jäljellä...?

En kyllä uskaltaisi painepesurilla sohia... Perusteellinen imurointi ja jotain verhoilu pesuainetta, joka harjataan ja imuroidaan pois. Toistetaan tarvittaessa :-)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.8.2008 17:23

Eikai sillä painepesurilla pakko ole täydellä paineella ruiskia?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.8.2008 17:25

Kiitoksia kannustuksesta :)

Tarviketoriltako löytyi? Oliko enää muuta jäljellä...?

Puskuri löytyi osoitteesta www.nippelit.fi ja oli ainoa laatuaan.
Tarviketorilta sen sijaan tilasin tänään takahiekkapellin sekä ovien alareunat, sis. ulko- ja sisäpellit. Lattia on oikeastaan enää ainoa paikka jonka ruosteet joudun nähtävästi korjaamaan metritavaralla. Lattiapeltejä ei enää ollu saatavissa ainakaan Tarviketorin kautta.

janini
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.6.2005 13:40

ViestiKirjoittaja janini » 21.8.2008 19:24

Tuliko tuon puskurin mukana se pitkä muovi lista? Itte oon katellu uusiin etu- ja takapuskureihin nuota listoja, kun ovat poranneet tehtaalla valmiiksi kuusi reikää nuota listoja varten. Voi olla että pitää kehittää jotain muuta tai jättää paljaaksi.

Mikäs tuo tarviketori on?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.8.2008 20:21

Tuliko tuon puskurin mukana se pitkä muovi lista?

Ei sisältänyt listaa eikä mustia muovipäitä - ne löytyy ennestään - kirjoitin ehkä hieman harhaanjohtavasti tuolla ylempänä. Se lista ei ole profiililtaan kovin kummoinen, joten semmosen taitava vaikka tekee jostain muovista. Mustaa muovia saa kilohinnalla vaikka valmiiksi soiroksi sirkkelöitynä esim. ETRAsta. Ellei kyseessä nyt ole sitten huippuentisöinti?

Tarviketori on Oululainen varaosaliikeketju, ja ainakin tuo Koskitien myymälä on paikka josta saa nuita peltiosia. Typ32 passattiin löytyi enää helmoja, takahiekkapeltejä, ovien alareunoja ja takakaaria. Myyjä arveli nuiden tilaamieni peltiosien toimitusajaksi ~3 viikkoa.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 21.8.2008 20:43

Eikai sillä painepesurilla pakko ole täydellä paineella ruiskia?


Eipä ole ei, meinaa vain unohtua että siinä on muitakin vaihtoehtoja kuin täysillä.

Jaa helmoja saisi vielä. Audiin kun kysyin niin enää ei saanut kuin oikealle puolelle. Onkohan ne Passattiin eri numeroilla...
Viimeksi muokannut Kartte, 22.8.2008 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 21.8.2008 21:20

Jaa helmoja saisi vielä. Audiin kun kysyin niin enää ei saanut kuin oikealle puolelle. Onkohan ne Passattiin eri numeroilla...


Audiin saa varmaan vielä tuolta ja hinta on halpa.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65398

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 22.8.2008 7:24

Kyllä miun mielestä nuo penkit kannattais ehdottomasti purkaa osiksi ja sitten pestä verhoilut irrallaan. Todennäköisesti muutaman päivän liotus mäntysuopavedessä, nyrkkipyykkäys ja lopuksi ehkä pesukoneessa pyöräyttää kevyellä huuhteluohjelmalla niin avot. Mahdollisesti homeet pois jollain tarkoitukseen sopivalla "myrkyllä" jos ei em. toimet auta (luultavasti auttaa). Samalla saat entrattua rungot ja fyllit jos mekaanista korjausta/säätöä kaipaavat.

Kokonaisena pestessä ei saa perusteellisesti puhdasta, kuivattelu kestää s**tanan kauan ja tietenkin kaikki paljaat metalliosat ruostuu jne. Verhoilupuhdistus-kemikaalit ja muut vastaavat on mielestäni tarpeen lähinnä käyttöautoa siivotessa normaalin pesun yhteydessä...

Niinno, onhan siinä oma hommansa, mutta tuskin se on tässä rojektissa kynnyskysymys!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.8.2008 8:11

Eikai sillä painepesurilla pakko ole täydellä paineella ruiskia?

Keksikokoisella Kärcherillä joskus laiskuudessani laskin ihan läheltä rotosuuttimella penkin verhoiluun ja kyllähän siinä kuosi kärsi.

On varsin totta, mitä sanottiin päikallaan pesemisestä: fylliin imeytynyt hieno lika ei tahdo lähteä liikeelle, mutta kun liottaa sen kunnolla, pesee ja laittaa narulle valustumaan, niin hyvä tulee.

Tavan koti-imurillakaan ei tahdo saada esim. mattoja (tai penkkejä) puhtaaksi pölystä ja hiekasta, mutta juuriharjalla ja paineilmalla tekee ihmeitä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.8.2008 20:07

Tänään kynsin loput maalit pois ja vielä pitäis vedellä pellit tasaiseksi kasikymppisellä hiomalaikalla, tuo 120 ei ollut aivan tarpeeksi karkea. Muutama litra mustaa epoksi primeriä kaupasta niin saa maalata katon ja kylkien lisäksi nuo hiekkapuhalletut ja pohjamaalatut alustanosatkin.

Puskureita tuli tutkiskeltua tänään, ja kolmesta etupuskurista parhaimman kuntoista hieman pesasin. Eipä nuo kumilistat aivan uudenveroisia ole näköjään mullakaan, mutta eiköhän nuista saa kunnostettua...

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 23.8.2008 11:47

Nyt vasta löysin tämän projektin ja on hieno auto tulossa. Tarvinnee seurata, miten homma etenee. Hitto kun olisi itselläkin aikaa ja tilaa jollekin tuollaiselle

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.8.2008 18:47

Nyt ois sitten painehuuhtelulaitekin tiedossa penkkien pesua varten.

Ei prkl tuo 9" kakkiksen jarrutehostin käyny passatiin... Se "säiliö" ois tullu niin ylös ettei konepelti ois välttämättä menny enää kiinni, ja jos siihen ois vaihtanu passatin pääsylinterin säiliön kera niin tehostimen sisuskalut taasen ei ois passannu päikseen.

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 23.8.2008 19:33

vähän myöhässä tulee tää vinkki, enkä tiedä oletko jo tehnytkin näin mutta tuo nitromors tehoaa paljon paremmin kun levittää sitä reilusti poistettavalle pinnalle ja vetää päälle elmukelmua, tällöin mörssin höyryt eivät pääse haihtumaan ja irtoaminen on tehokkaampaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.8.2008 20:01

Myöhässä joo... :)

No onhan mulla kyllä ovet, konepelti ja takaluukku työstämättä, joten kiitti vinkistä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.8.2008 22:08

Eikö prkl tehostin käynykkään, no se meni meillä sitte se miitti aivan hukkaan :) Ei onnistu käyttää passatin omaa nestesäiliötä siinä pääsylkässä, vai onko aivan erilainen..?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.8.2008 22:17

Ei mene nestesäiliöt ristiin. Täytyy kokeilla vielä konepellin kanssa, ja sitten myydä pois jos se ei mahdu sinne. Passatin omassa pääsylinterissä oli vielä joku sähköliitin, hälyttäiskö se jarrunesteen vaarallisen pienestä määrästä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.8.2008 22:37

Joo harmin paikka, no onhan noille aina tarvitsijoita, viimeksi tänään lähti "se ruosteisempi" 9" tehostin käyttöön :) Nuissa on tosiaan joissain niitä liittimiä, mulla toisessa mk1 jetassa tulee siihen korkkiinki anturi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.8.2008 17:54

Tänään siirsin passatin "eristykseen".

Sen verran tuli vielä nitromorssattua, että pehmitin sillä viimeisiä maalijämiä ennen teräslankalaikalla hiomista. Oikean takapyörän edessä oli tuota pakkelia jonkin verran, mutta sopivilla välineillä se lähti kaikki pois.

Pieniä ruosteenalkuja tuli jynssättyä, oisko nuihin nyt hyvä joku happokäsittely? Entä miten on tämän pohjamaalin(?) kanssa, tuota nyt tuskin tarvi ottaa pois? On meinaan aika lujassakin.

Oikeanpuolen helmaa tuli tutkittua paremmin ja se menee ainakin osittain vaihtoon. Näppärästi lyöty vaan pakkelia ja tuota sinistä sadoluxia tms. ruosteen päälle :)

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 25.8.2008 17:31

Motonet ainakin myy fosforihappoa tuotemerkillä Annitrol. Sillä lähtee kaikki jämäruoste ja pellin saa kirkkaaks. Suosittelen. Kylpy on tehokkain tapa, mutta pensselöinnilläkin onnistuu.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 25.8.2008 17:38

Jees. Tänään meni töissä vähän pitkään, mutta jos huomenna ostais sitä epoksi primeriä ja testais sitä pienelle alalle tuon harmaan pohjamaalin kanssa, että reagoiko ne keskenään. Vois samalla kysyä paikalliselta varaosaputkalta tuota Annitrolia tai vastaavaa ainetta.

Ajatus oli ostaa sitä mustaa epoksia sen verran, että saan nuo alustan osat maalattua (ja puslat tilattua).

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 26.8.2008 18:37

Tänään tarjoillaan vain huonoja kännykkäkuvia.

Kävin ostamassa sitä epoksi primeriä (sekä kovetinta), ja sehän ei ollutkaan mustaa vaan beigeä. Hiontahommia viimeistelin ja suihkasen epoksia kattoon ja kylkiin tässä jonain päivänä kun tallille sattuu samaan aikaan joku henkilö joka voi neuvoa maaliruiskujen ym. kanssa. On kuulemma semmonen myrkky ettei hiottuja ruostepaikkoja tarvi enää sen kummemmin käsitellä kun vetää vaan tuon päälle?

Uusi takapuskuri tuli tänään, ja samalla kertaa tilasin vähän krumeluuria tuomaan motivaatiota tällä hetkellä niin toivottomalta näyttävään projektiin :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.9.2008 19:51

Nuiden mainittujen peltiosien suhteen kävi sitten ns. shit happens -tyyppinen ilmiö, eli niitä ei ollutkaan enää saatavilla.

Hieman on ollut taukoa kun tuolla maalaamossa on maalattu yks ralliescortti tällä välin, mutta jos huomenna karhentais vielä nuo maalattavat pinnat passatista ja suihkaisis epoksia päälle kun ehtii.

Tänään hain kaksi moottoripukkia, tyyliin tämä, ja niistä + RHS:stä olis tarkoitus kyhäillä jonkunlainen grilli passatille.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.9.2008 18:04

Tällaisilla pitäis käsitellä passatin katto ja kyljet ennen hiekkapuhallusta, eli siinä on rasvanpoistoa ja tinneriä ja epoksi primeria kovettimineen.

Tänään tuli ihmeteltyä nuita moottoripukkeja. Kokosin toisen lähes valmiiksi että sai vähän suunnitella [kuva1, kuva2, kuva3].
Ajatus on levittää ja vahvistaa jalkoja, rakentaa yhdysputki (säädettävä) etu- ja takagrillin välille, tehdä nuista korkeussäädettävät ja tehdä RHS:stä jotkin "haarukat" jotka saa työnnettyä runkoaisojen sisälle ja kiinnitettyä grilliin. Lähtökohtaisesti auton tulee mahtua kääntymään tuossa akselit ja mahdollisesti renkaatkin paikallaan.

Passatin korin leveys kyljen pokkauksen kohdalta on aika tarkalleen 1600mm, mutta "nurkasta nurkkaan" on sitten tietysti hieman enemmän. Lisäksi tulee huomioida se, ettei koria akseloida grilliin ulkomittojen keskipisteen vaan mieluummin painopisteen kohdalta...

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 3.9.2008 20:13

Tänään eräs volvoystävä lainasi minulle painehuuhtelukonetta.

Etupenkit ennen käsittelyä (tässä vielä paskaisempi), ja jälkeen.

Takapenkki, ennen ja jälkeen.

Kyllähän varsinkin tuo toinen etupenkki on aika lössähtäny, vaikka tokihan joku ammattilainen tekis tuolle ihmeitä. Lisäksi nuo on vielä neliovisen penkit eli kippiä ei ole. Sellainen olis ehkä rakennettavissa kun käyttäis kaksovisen penkin runkoa, tai ainakin osia siitä, ja virittelis jonkun vaijerin sekä hankkis vivun penkin kylkeen. Paikkahan sille on kankaan alla valmiina.
Mielessä on toki siintäny jotain vanhoja porssen penkkejä ym. "kliseistä mutta niin hienoa", mutta parempien puuttuessa pidän nyt nuo jakkarat tallessa. Menee kuitenkin vielä aikaa, ennen kun penkkejä ollaan autoon ruuvaamassa, ainakaan lopullisesti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.9.2008 7:37

Joissakin volsun neliovimallin penkeissä olen nähnyt kaikki kallistuskilkkeet paikoillaan, lukuun ottamatta vapautusvipua. Lukkosalpa on vain ruuvattu kiinni. Noihin aikoihin ei vissiiin sarjatuotanto ollut vielä kehittynyt niin pitkälle.
Noissa vanhoissa sporttipenkeissä ei näemmä ole niitä poikittaisia rautalankoja pitämässä istuinosaa ryhdissä

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 4.9.2008 20:31

Mulla on joutilaat kakkoskopan selkänojat, lähtis tosi halvalla ja ouluun kulkee?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 4.9.2008 21:06

Onkos nuo sivut muuten nahkaa vai vinyyliä?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 4.9.2008 21:30

Eiköhän nuo jonkunlaista nahkaa ole. Tuossa lässähtäneessä kuskin penkissä on tuo selkänojan runko jostain muusta, siinä on mm. kierrettävällä rullalla tuo selkänojan säätö kun originaalissa on semmonen tappi, kuten kuvistakin näkyy. Tuosta selkänojasta voisin pistää vaikka privaa kun tiedän milloin tulen käymään Oulussa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 4.9.2008 21:52

Se kuskinpenkin runko on 32 faceliftistä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.9.2008 20:17

Hieman mutkia matkassa; ikkunatiivisteet on kiven alla, vw-classicpartskaan ei tuntenut enää kuin toisen takasivuikkunan tiivisteen.

Tuli tuossa nimittäin huomattua semmonenkin asia, että '73 ja osassa '74 passateista (tuo keltainen kuuluu siihen joukkoon) on yläkulmistaan erilainen tuulilasi kuin uudemmissa, ja näinollen sekä lasi, tiiviste, kromilista että myös lasin paikka korissa on erilaisia. Ero käy ilmi näistä kuvista: vanha vs uusi.

Jos siis haluan käyttää nuita kromilistoja, minun täytyy:
- löytää nimenomaan tuo harvinainen '73-'73½ mallin lasi (lasiliikkeestä löytyy kyllä tilaamalla typ32 tuulilasi, mutta onko sekään juuri oikeanlainen?)
- löytää tai teettää mallin mukaan tiiviste joka on yläkulmistaan suorakulmainen, ei pyöreä
- muokata koria(!?) tuulilasin yläreunojen kohdalta

Taitaa kyseessä olla kaikkein vaikein hankittava osakokonaisuus tässä projektissa nuo tiivisteet. Tuossa kun lasiliikkeessä vierailin, niin antoivat ymmärtää että kumitiivisteisiin erikoistunut firma vaikka tekee mulle semmoset tyhjästä, hinta vaan voi olla aika kova. Multahan kuitenkin löytyy mallikappaleet kaikista tiivisteistä. Sähköpostilla lähti jo kysely ot-kumille.
Kyllähän tuulilasinkin voi tarvittaessa teettää: onhan autoja chopattukin tässä maassa jo 70-luvulta asti ja niiden lasithan joudutaan aina teettämään. Olis vaan paljon kivempi jatkaa projektia kun nämä kissojen ja koirien kans haettavat osat olis jo hankittuina :)

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 19.9.2008 9:14

Semmonen firma kuin Kuttilan autolasi teki kaverin chopattuun cortiinaan lasit takavuosina. Lieko firma enää hengissä?

Onko ne tiivisteet niin kaputt ettei elvyttämällä saa niitä johonkin kuosiin? Sitten toinen tie on tutkia onko esim kolffiin tiiviste muodoltaa samaa ja sitten copy-edit-paste. Tuohon sortiinaan tehtiin tuolla menetelmällä tiivisteet amatsonin tiivisteistä ja ihan siistit tuli kun viitsi "pikkasen" mittailla ja suunnitella.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 19.9.2008 9:42

Semmonen firma kuin Kuttilan autolasi teki kaverin chopattuun cortiinaan lasit takavuosina. Lieko firma enää hengissä?


Oli ainakin männä talvena hengissä kun väänsivät hieman tuoreempaan Passattiin katon.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 19.9.2008 13:35

Ne tiivisteet on siinä kunnossa, että niillä kyllä saa lasit koriin kiinni, mutten niitä kovin mielellään käyttäisi kun ne on aika rumat. Sen verran murtuneet sieltä täältä ja osa kasvoi jäkälääkin, ei haluttais käyttää "oikopolkuja" kun auto muuten rakennetaan perusteellisesti uusiksi.

OT-Kumilta tuli vastaus, ja yhden tiivisteen hinnaksi tyhjästä tekemällä tulis 600€+alv, eli se ei varmasti tule kyseeseen kun tarve on neljälle tiivisteelle. Ei se auta kun laajentaa hakua, sitä en usko etteikö niitä maailmassa olis uutena enää yksiäkään kappaleita.

Aivan alkupään ykkösgolffin tiiviste vois olla aika lähelle samanlainen, mutta todennäköisesti se on pienempi eli tuo muokkaus olis helpompi toisin päin jolloin tiivistettä tarvis vaan lyhentää, siististi jatkaminen voi olla vaikeaa/mahdotonta kotikonstein.

Täytyy nyt seuraavaksi kysyä Oitraconilta tiivisteitä, ainakin olivat lupailleet '73 80 audiin uusia tiivisteitä hintaan n.150€/kpl...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 19.9.2008 14:25

Eikös ebayn syövereistä löytyis? Sieltä kun tuntuu muutenki löytyvän lähes kaikkea...


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 80 vierailijaa