Corrado kilpuri

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

Corrado kilpuri

ViestiKirjoittaja johber » 24.10.2007 9:50

Projektin lähtökohtana 91 Corrado, joka on jossain vaiheessa tuotu Belgiasta. Ostin itselleni vain täydellisen korin. Autosta on tarkoitus tehdä takavetoinen. Kokemusta etuvedon muuttamisesta takavetoiseksi on yhden "auton" verran. Rakensin viime talvena 205:sen pösön takavetoiseksi ja ajoin sillä tänä vuonna 9 sprint-kisaa. Virheitä tuli rakennusvaiheessa jonkun verran ja niihin ei sorruta tällä kertaa.

Tekniikkapuolta hoitaa ns. sekasikiö: Moottorina Hondan 1,6 16v doch vtec varustettuna catcams:in nokilla, 45mm läppärungot (Special Motors), Haltech ruisku+sytkä, Martelius peltisarja, alakerta on vakio ja kansikin on vain miedosti "viilattu". Moottorin jatkona on Volvon M45 4-vaihteinen suorakytkentä vaihteisto. Voiman tiehen välittää 400:sen Mantan perä volvon akseleilla. Jarrut ovat kaikki volvoa. Alusta on 200:seen Nissaniin tarkoitettu TEIN. Etuakselisto on 200:sesta Nissanista. Taka-akselintuenta on 4-linkki panhardilla(Lautamäki Motorsport) Ohjaus on Starletin nopea ohjaus, laidasta laitaan 1,8 kierrosta.

Tässä vaiheessa on suurin osa massoista poistettu ja 4-linkki asennettu. Tänään on tarkoitus tehdä kiinnityspisteet etuakselille ja poistella loppuja massoista.

Autoa rakennetaan neljän kaverin voimillla, jokaisella on oma ns. oma tehtävä projektissa.

Projektimme edistyy joka keskiviikko (harrastepäivä) ja joskus lauantaisin. Perheellisenä ei voi joka ilta rakennella. Yritän muistaa ottaa kuvia joka kerta kun projekti edistyy.

Muutama heikko kuva löytyy tuolta:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00017.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00016.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00015.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00014.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00013.jpg

Kipe_
-
Viestit: 262
Liittynyt: 21.7.2007 16:59

ViestiKirjoittaja Kipe_ » 24.10.2007 11:33

Paljon joutuit korista pulittamaan?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 24.10.2007 12:05

Muutamia satasia :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.10.2007 14:01

Yyh, Corradossa Hondan kone! Kyllä riipasoo syvältä sydämestä... :D
Nooo, ehkä sen jotenkin kestää kun kilpurista on kyse. Ei taida pahemmin Corrado kilpureita suomessa olla, joten sinänsä ihan mielenkiintoinen projekti.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.10.2007 15:48

onks sulla tarkotuksella takamurikka ylösalasin?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 24.10.2007 17:05

Perämurikka on tarkoituksella ylösalasin, koska hondan moottori pyörii eri suuntaan kuin ns. normaalit moottori. Vaihteiston täytyy olla suorahampainen. Eli periaatteessa pakkia mennään 4 vaihdetta ja perä kääntää menosuunnan. Toyotan murikkaa on kokeiltu tekniikan entisen omistajan toimesta = EI KESTÄ. Opelin murikka on kestänyt jo muutaman vuoden.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.10.2007 18:18

toi japanilaisten päin persett äpyöriminen oli mulle uutta :) Venäläiset sentään senkin on osannu pitkän aikaa...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 24.10.2007 23:00

Taitaa olla vaan nuo hondat, joissa tuo moottori pyörii väärinpäin. Eikö sitä voi muuttaa toimimaan "oikein päin"? Tuli tossa mieleen, että miksi juuri hondan pata. Onhan vw:lläkin nuo 20v moottorit melko päteviä. Vai onko vaan painosäästön(iskutilavuuden) takia?

Itseäkin hieman hymyilytti tuo taka-akselin asento. Noh kait se noinkin toimii. Toyotan peräkin kestää kunhan huoltaa tarpeeksi usein ja tarkastaa vetarit. Oliko/onko kartioiksi sorvatut vetarit? Miksei volvon perä? Tuleeko watt-linkki? Näyttää vähän lyhyiltä nuo 4-linkin tangot. Voi olla että silmä valehtelee.

Miksi muuten Datsunin etuakselisto? Tuon alustan takia? Eikos tosta volsun omasta akselistostakin saa ihan toimivan takavetoisenakin? Ja kun tuohon volsun omaan olka-akseliin saa nuo ibizan jarrutkin sopimaan heittämällä.

Sinänsä ihan mielenkiintoinen projekti. Tuossa kavereiden kanssa joskus suunniteltiin vastaavaa rallipeliä corradosta, mutta kun luokituksia ei oo ollut niin kaatui siihen. Kori on ainakin melko jäykkä jo tehtaalta ja kohtuullisen ruosteettomia nuo on kaikki. Kaarien kanssa tulee vaan penkin kanssa vaan melko ahdasta kun on niin matala kori. Onko kattoluukku vai harvinainen ilman luukkua oleva? Punnitsitko koria massojen poiston jälkeen?

Syyäri taakse? Tankkiratkaisu?

Joo tulipas kysymyksiä :) No niihin varmaan tulee vastauksia kun projekti etenee. Pitkästä aikaa oikeesti kiinnostava projekti.

P.S. Olisin ehkä itse lyönyt syncron taka-akselin esim. BMW:n murikalla ;)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.10.2007 9:01

Mikäli koneen pyörimissuunnan haluaa muuttaa, niin vähin mitä pitää tehdä on nokka-akselista peilikuva. Tämä tietenkin sitten säteilee muitakin muutoksia, jakopään kiristäjä, mahdollisen jakajan keskipakoennakko, yms... Helpompi kääntää vaan se perämurikka 180astetta vaikka voitelu vähän kärsiikin ;) Eikö jossain mitsuissakin mahda pyöriä väärinpäin, tai sitten vaan huono muisti mulla.
Viimeksi muokannut MikaJ, 25.10.2007 9:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 25.10.2007 9:05

Ostin aikonaan Starletin mikä oli ns. vanhan säännön sprinttikilpuri eli rintapeltiä oli siirretty taaksepäin ja kori oli muutenkin jo ehtoopuolella ja tekniikka kotoisin tuosta autosta.

Vetareista en osaa ovatko kartioiksi sorvatut. Volvon perää mietin kyllä, koska olisi ehkä saanut helpommin vielä tiheämmän perävälityksen(nyt on 5,38). Ei tule watt-linkkiä, tulee panhardi. Ajan oikeastaan pelkästään asfalttia ja jousituksen liikevarat ei ole niin pitkät että olisin ajatellut watt-linkkiä. 4-linkki on tarkoitettu Mk2 Escorttiin.

Nipponin etuakselisto tuli sponssina ja siihen sopii Starletin hammastanko heittämällä ja toki alusta sopii suoraan.

En usko että kaarien ja penkkin kanssa tulee ongelmia kun penkin saa melkein lattiaan. Kaaret asentaa V-Wauhtipisteessä Suvannon Markku ja hän tehnyt mulle 3 autoon kaaret ja aina ovat olleet erittäin asialliset. Kori on ilman kattoluukkua. En ole punninnut koria, punnitsen auton auton vasta kun kaikki osat ovat kiinni ja sitten vasta katsotaan kuinka paljon on yli/alipainoinen.

Syyläri tulee olemaan alkuperäisellä paikallaan. Tankki on 30 litrainen turvatankki ja sijoitetaan takakonttiin.

Eilisillan osio ei ollutkaan etuakseliston asennusta. Leikkasimme koriin miehen mentävän aukon ja hitsailimme vähän uutta peltiä tilalle.

Pari kuvaa eilisillan tapahtumista:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00018.jpg

Kuvat ovat heikkoja ja työn jälkeä ei ole vielä siistitty.

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 25.10.2007 10:36

Tulooko noihin takalinkkien koteloihin säätöreiät vielä (vai joko ylempien linkkien koteloissa on?(ei kuvaa sisältäpäin))? Paljoos tuossa pikkuluokassa on painorajat, ko ei sitä AKK:n raamattua ulkoo pysty muistamaan...

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 25.10.2007 10:43

Säätöreiät ovat korin sisäpuolellla. Luokka paino alle 1600 ja 16v 920kg.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.10.2007 12:28

Taitaa olla vaan nuo hondat, joissa tuo moottori pyörii väärinpäin.


Eikös vanhoissa EVO Mitsuissakin (-III) pyöri kone "väärinpäin"? Toisinsanoen kone on poikittain ja vaihdelaatikko on apukuskin puolella. Tai sitten se pyörii "oikein päin", mutta voimansiirto (jakolaatikko) kääntää vedon toisinpäin. Uudemmissa EVO:issa (IV-) vaihdelaatikko on sitten kuskin puolella.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 25.10.2007 12:37

Niinhän se on. Ei ole tullut vastaan takavetolaitetta, jossa olisi tuollainen mitsu pannu.

TfP-Motors
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.1.2005 20:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 25.10.2007 23:52

Mielenkiintoinen projekti, kun ei edes nirsoilla vaikka ei kaikki palikat ihan samaa merkkiä olekkaan =)

Eikös vanhoissa EVO Mitsuissakin


Ainakin 80-90 luvun mitsuissa joissa kone on "kuskinpuolella" on pyörimissuunta normaali.

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 26.10.2007 17:28

Ja tuleehan tuossa ne järkisyytkin vastaan, kun vastaavia moottoreita on jo joitain vuosia rääkätty monenlaisillakin radoilla, eikä kone ole missään nimessä "porsijan" maineessa.

Luotettavuus ja "helppokäyttöisyys" on kuitenkin iso plussa, kun lajissa saattaa kisojen jälkeen olla auton kanssa "muutakin puuhaa" kuin peruskorjausta kestämättömän perustekniikan takia. Pieniä säätöongelmia tietysti saattaa tulla matkan varrella, mutta taidetaan laskea menneenkin kauden ongelmat omien märkien korvien piikkiin...

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 8.11.2007 9:33

Taas on projekti mennyt eteenpäin. Etuakseliston kiinnityspisteet ovat nyt paikoillaan. Reaktiontangot ja niiden kiinnityspisteet koriin tehdään vasta sitten kun kori käännetty takaisin oikeinpäin. Hieman on myös hiontahommia tehty eli pohjia on aloitettu tekemään. Seuraavaksi putsataan vielä loput massat pois ja hitsataan ne korivahvistukset, mitä auton ollessa ylösalaisin hitsataan. Takapään loput muutostyöt tehdään kun kori on oikeinpäin.

Muutamia kuvia lisää:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00045.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00046.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00048.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00049.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00050.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00053.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00054.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00055.jpg

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 8.11.2007 20:02

Erittäin hieno projekti on sulla käynnissä ja kuvista kyllä huomaa ettet ihan ekalla yrittämällä tätä ole rakentamassa. itse annan myös plussat tuolle muugenin padalle, onhan se kestävä, pieni ruokainen ja omaa hyvät tehot vakiona ja vireistämällä siitä vielä suht helposti lisää, vaikka saman iän VW koneissa pidän plussana niiden tuottamaa vääntöä jo matalilla kierroksilla. Mutta pidän peukut pystyssä sinne suuntaan

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 10.11.2007 2:12

Mitenhän murikka kestää, kun kuitenkin välityksessä ei ole ns. suorat hampaat vastakkain vedossa? Ei sitä ole tehty välittämään suurta vääntöä väärinpäin eli pakilla.
Häviöt lie ainakin melkoiset.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 12.11.2007 8:54

No, murikka on kestänyt jonkun kymmentä sprinttiä, en usko kun ei ole kauheata mekkalaa ruvennut pitämään että se ihan heti hajoais.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 12.11.2007 14:57

kyl noi vinohampaiset lautaspyörät ja pinioni kestää kumpaan suuntaan vaan samat voimat. Toisaalta toisinpäin pyöriessä laakerikuorma tulee pinionilla toiseen suuntaan, eli toisinpäin pyöriessä vetää akselinysää perään päin, toisinpäin pyöriessä työntää ulospäin. Eli laakeri voi sanoo heihei jossain vaiheessa jos on suunniteltu että se 99,3% elämästään ottaa voimat toiseen suuntaan vastaan.


nim. Teollisuusvaihteistohin hamppipyöriä tehnyt

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 13.11.2007 10:48

Niin tuollain päinkö sillä on ajettu aiemminkin?

Lautaspyörässä on epäsymmetriset hampaat jotka väärinpäin voimaa välittäessä painaa lautaspyörää pinionista poispäin, kun normaalisti päin siihen ei juuri tule sivuvoimaa, koska hampaat suorassa kulmassa.
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/u ... ett_GR.jpg

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 14.11.2007 14:43

Autohan on kuitenkin kilpa-auto ja on kovalla rääkillä ja vaikka kone pyörisi "oikeaan suuntaan" ja murikka myöskin silloin, voi se siltikin hajota päreiksi.


Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 15.11.2007 22:59

hyvältähän tuo näyttää. Meinasitko nuo takapenkin jalustat poistaa?

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 19.11.2007 8:38

Takapenkin jalustan poisto tullee ajankohtaiseksi aikaisintaan, jahka kardaani tukilaakereineen on löytänyt paikkansa: pitää takapään peltejä "ilmaiseksi" paikoillaan lattian leikkelyn aikana. Vaikka kapistus näyttääkin jo "hyvältä", niin ei tuolla vielä kuuhun mennä...

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 21.11.2007 22:15

mitä kustantaa 4-linkkisarja Lautamäellä? Onko mukana tarvittavat kupongit, että kelpaa esitellä katuautoa muutoskatsastuksessa kyseisllä rojuilla?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 22.11.2007 9:48

En muista tarkalleen mitä 4-linkkisarja + panhardi maksaa mutta voit itse katsoa www.lautamakimotorsport.fi/

Eilen illalla projekti edistyi hieman.
Mikko hio pohjia ja kori rupeaa pikkuhiljaa päällisinpuolin olemaan hiottu.
Kun sopivaa putkea ei tähän hätään löytynyt, niin päätettiin tehdä takaiskarikotelot suorasta tavarasta. Mallailtiin ja mittailtiin ja leikeltiin. Hessu jyrsi iskarikoteloiden yläpään reijityksen, niin saatin heti iskarin paikka valmiiksi ilman mitään erillisiä "irtonaisia" yläpäitä. Kuvia eilisillan tekemisistä:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00068.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00067.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00065.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00064.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00069.jpg

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 22.11.2007 15:28

Hionnasta pitää kyllä todeta, että toistaiseksi p..kamaisimmat pohjat suoraksi koriksi, mitä on tullut työstettyä: pitää muistaa - jos joskus tapaa ylimaalauksen suorittaneen maalarin - että kiittää käytetystä antigraffiti-lakasta...

Raskaalla puolella huomattavasti yksinkertaisempaa työstää laajoja pintoja kovalla kädellä, mutta yksityiskohdissa ja pienillä alueilla ei ole kaikkein paras vaihtoehto, kun joutuu rikkomaan pintaa 120-laikalla. Tulee amatöörille turhia "oho!"-ilmiöitä ja varsinaiseen pohjien tervaamiseen saa taas käyttää lisätunteja omien lipsujen paikkaamiseksi hiontavärillä mikäli mielii siistiä lopputulosta.

Tässä vaiheessa käytetyt työkalut saati mainitut metodit eivät tietysti ole olleet aivan ammattitasoisia, mutta aloittamalla maalausurakan jo auton rakennusvaiheessa säästetään maalaamoaikaa, jolloin toivottavasti päästään ennen ensimmäistä kilpailua kokeilemaan saako Raadon pysymään pientareiden välissä.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 17.12.2007 9:41

Taas projekti edennyt, hieman ollut taukoa rakentelusta, uusi lattia pajalle. Taka-akselisto on muuten valmis mutta panhard-tanko puuttuu. Kuvat ei välttämättä kerro koko totuutta mutta oikean etupyörän ripustus puuttuu.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00080.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00079.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00078.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00076.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00081.jpg

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 20.12.2007 12:20

Eilen illalla taas tapahtui jotain. Auto on nyt täysin omilla pyörillään. Taka-akselin ylitys on melkein paikoillaan.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00093.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00092.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00091.jpg

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 20.12.2007 22:19

Hyvältähän tuo näyttää. Tosin nuo iskaripotut näyttää omaan silmään vähän turhan suurilta, mutta kait niillekin joku tarkoitus on. Mites tankin aioit suunnitella?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 23.12.2007 17:26

Ei nuo iskarikotelot ihan kauhean suuret ole, mutta on varmuuden vuoksi tehty ainakin tarpeeksi suuret. Ne ehkä näyttävät isoilta kun ei ole ollut ns. mcpherson tyyppistä iskunvaimennusta. Tankki sijoitetaan keskelle taakse, bensapumput tulevat vasemmalle puolelle tankkia ja akkukotelo tulee oikealle puolelle.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 3.1.2008 9:50

Taka-akseliston pellitys on kutakuinkin valmis, ainakin niin että kori voi mennä kaaritukseen. Ensi viikon torstaina alkaa kaaritus.

Pari kuvaa:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00097.jpg

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 9.1.2008 21:41

Hieman alkoi kaaritus aikaisemmin, eli vein auton tänään kaaritukseen.
Auto lähtövalmiina kaaritukseen:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00106.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00107.jpg

Kaarituksen jälkeen käännetään auto vielä kerran ylösalaisin ja siistitään pohjan pellit ja asennetaan panhard-tanko.

Viime sunnuntaina rakennettiin vaihdelaatikon kannatin, moottorin kiinnityspaikat ja reaktiotankojen kiinnityspisteet. Niistä kuvia kun auto tulee takaisin kaarituksesta.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 15.1.2008 20:50

Sain auton tänään kaarituksesta ja mielestäni ovat oikein asialliset kaaret, kiitokset siitä V-Wauhtipisteen Markku Suvannolle ja Jamracingin Repalle. Projekti jatkuu huomenna kun auto käännetään ylösalaisin ja siistitään pohja. Kuvia:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00110.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00108.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00113.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00112.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00111.jpg

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.1.2008 21:26

Mitäs tuommoinen kaaritus oikeen kustantaa...?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 11.2.2008 21:36

Kaaritus maksaa tuhannen hujakoilla riippuen putken määrästä ja työn määrästä.

Projekti on edennyt siihen malliin, että korin irto-osat ovat hiontaväreissä ja koria ruvetaan valmistelemaan maalausta varten. Kori hiekkapuhalletaan huomenna sisä- ja ulkopuolelta pohjan osalta ja konehuone. Taka-akseli vaihtui Volvon 1031 akseliin. Uusi taka-akseli puhalletaan myös. Taka-akseliin saapui edellisviikolla uusi SSF-pyörän lukko ja 5,85 välitys. Uusien läppärunkojen pitäis vielä saapua tällä viikolla. Uuden ruiskuboksin kanssa joudutaan odottelemaan parisen viikkoa. Uusia projektikuvia yritetään saada esille torstain aikana.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 14.2.2008 9:11

Korin sain eilen takaisin puhalluksesta. Koko kori maalattu maalattu pohjavärillä. Eilen sain suurimman osan saumoista kitattu. Pari pientä hitsaushommaa täytyy vielä tehdä ennenkuin auto maalataan.

Kuvia:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00116.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00120.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00119.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00118.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... C00117.jpg

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 14.2.2008 17:24

Hieno Corrado tulee, kun ammattilaiset tekee!

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 16.2.2008 0:13

Ammattihan meillä kaikilla toki on, mutta vain yksi tekee projektin tiimoilta edes hieman sinnepäin hommia kuin päivisinkin. Toisaalta hänen työskentelyn tulokset ovat myös kaikkein näkymättömimpiä ja toisaalta kuitenkin kaikkein tärkeimpiä, jotta kioski joskus liikkuu muutenkin kuin perävaunussa. Niistä työstöistä kuvia varmasti jossain vaiheessa lisää.

Yllättävän siistiähän tuosta pukkaa tulemaan, mutta tässä ei kuitenkaan "näyttelytaso" saa olla tavoitteena, koska saattaa tulla pieniä motivaatio-ongelmia jatkossa, jos(/kun?) laitos lipsahtaa katajaan: eipä sitä sitten enää saa "samanlaiseksi" järkevällä vaivannäöllä. Ja harrastekilpuriahan tässä kuitenkin työstetään, joten elämää tämä VW tulee varmasti näkemään sen useassa eri muodossa - muodonmuutoksista ei tule hätkähtää. Jos tekniikkapuoli alkaa pelaamaan kuten ajateltu, niin varmasti vauhti ja vahingot sitten sen mukaisia.

Josko tuohon nyt parin viikon sisään saisi valuttaa väriä päälle, niin voisi ottaa mustavalkomoodin pois "kamerasta"...

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 16.2.2008 18:40

minkälaista värivaihtoehtoo tulossa corron päälle?

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 16.2.2008 21:58

Jääköön se kuvien kerrottavaksi. Väri(t) on valmiina, mutta lopullinen ulkoasu saattaa vielä muuttua matkan varrella.

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 26.2.2008 10:49

Vähemmän iloisia yllätyksiä on tullut tämän projektin tiimoilta: hiekkapuhaltamon poijaat tekivät muuten kovastikin hyvää jälkeä konehuoneen, sisätilojen ja pohjan osalta, mutta joissain paikoissa oli lipsahdellut, jonka johdosta pintapellit olivat saaneet kyytiä. Tämä ei olisi ollut ongelma tai haitta, mikäli pintojen pohjahiontaa ei olisi tehty lähes valmiiksi (tarkoituksena oli nopeuttaa maalauksen aloittamista, koska maalaamoaikaa ja aikaa yleensäkin harrastamiseen viikonloppuisin on kovin rajatusti).

No-jaa, puhalluksen jälkeen koko koppa oli vedetty epoksilla yli, joka lähtökohtana "ihan jees", mutta tämä värjäys vain oli suoritettu teollisuustyyliin eli nyt maali on todella huokoista, eikä pintaa saada maalauskuntoon aivan pienellä hionnalla ja vielä "kaupantekijäisinä" epoksin alta paljastuu sieltä täältä aikamoisia kraatereita. Hiontavärillä saa tietysti jotain pelastettua, mutta kovin kummoisia ihmeitä ei sekään tee. Toisena vaihtoehtona on tinkiä lopullisen pinnan laadusta, joka taasen v..uttaa viimeistään kesäauringon paistaessa appelsiinille, koska hieromiseen tuli jo alkuvaiheessa käytettyä aivan liikaa aikaa. Ehkä parempi, jos ottaa "soosit selkään ja pakoon"-periaatteen värjäämisen kohdalla.

Huomenna illan teemana moottorin kasaus ja kojelaudan modifiointi kaarien väliin sopivaksi sekä aikataulujen puitteissa ehkä sisäpuolen pellitystä ja "lasien" leikkelyä.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 3.3.2008 10:03

Hieman on ollut hiljaista päivitysten suhteen mutta projekti on silti edennyt jonkun verran. Moottori on nyt kasattu. Alakerta ei vaatinut minkäänlaisia toimenpiteitä. Kanteen tehtiin venttiilikoneistus eli seetit ja venttiilit hiottiin. Uudet nokka-akselit asennettiin, samoin uudet venttiilijouset ja retainerit. Omavalmiste säädettävät nokkapyörät asennettiin. Cometin kansipahvi asennettiin. Imusarjaa työstettiin sen verran, että vanhat suutinreijät hitsattiin umpeen ja plaanattiin tiiviste pinnat. Uudet 45mm läppärungot asennetaan tällä viikolla uusien suuttimien kera. Uusi ruisku saapui viimeviikolla (Haltech E6X).

Vaihdelaatikon kaaveli on nyt työn alla. Kaaveli on yhdistelmä volvoa hondan startilla. Startti ei ole koskaan oikein istunut kaaveliin, koska metallintyöstö on tehty rälläkällä. Viime kaudella startin korva hajosi mutta startti pysyi jotenkin paikallaan. Nyt valmistamme itse uuden startinpäädyn ja työstämme kaavelia(cnc-jyrsimessä) niin, että kaikki "istuu" niinkuin kuuluu.

Maalaus on aikataulutettu tulevaksi viikonlopuksi.

Uusia kuvia viimeistään maalauksen jälkeen.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 9.3.2008 21:17

Viikonlopun teema oli auton värjäys. Projektia oli jo aikaisemmin aloitettu maalamalla hiontaväri korin irto-osiin. Perjantai-illan jälkeen myös kori oli hiontavärissä.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008007.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008008.jpg

Lauantaina hiottiin koria ja korjailtiin korjattavia kohtia. Sisälle, pohjaan ja konehuoneeseen ruiskutettiin hopea väri.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008013.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008012.jpg


Sunnuntaina vielä hiottiin tarvittavat kohdat, pyyhittiin rasvanpoistajalla ja viimeiset pölyt pyyhkäistiin. Ja väri pintaan. Lakkaa perään.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008020.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008023.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008019.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008021.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008024.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008022.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008025.jpg

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 9.3.2008 21:24

TUlee niin makeen näkönen, et ei voi ku toivoa et pysyy jaloillaan :D

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 9.3.2008 22:30

Eräs asia, jota kuvista ei näe, on se, että "toinen niistä maalareista" (tähän hieman viheltelyä ja katseita muualle) pudotti "sen paremman maalarin" juuri valmiiksi saaman etulokasuojan - *kops* - lattialle peruuttamalla hehtaariperseensä puskureiden lakkauksen aikana suoraan päin telinettä. V17uttaa muuten vieläkin.

Se suurempi ongelma tilanteessa on, että kyseistä väriä ei saa tältä planeetalta kovinkaan helposti samalla sekoituskaavalla, joten em. parempi maalari joutuu ottamaan asiasta hieman päänsärkyä ja korjaamaan vioittunutta pintaa kuivumisen jälkeen hiomapaperilla ja lakalla. Korjattavissahan tuo lienee, mutta olisi se voinut mennä kerrallakin.

"Voittaisi edes joskus, niin tietäisi miltä se tuntuu."

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 10.3.2008 8:00

kyseistä väriä ei saa tältä planeetalta kovinkaan helposti samalla sekoituskaavalla

Corrado kilpuri


Mielestäni nuo tekstit ei oikein sovi samaan paikkaan..

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 10.3.2008 9:31

On vaan aivan karmea luotto siihen, ettei kikotinta paineta petäjää vasten...

Ei vaan, tosiasiassa totuus tuli ilmi viikonloppuna niin myöhään, ettei ollut enää kovinkaan järkevää lähteä siirtämään koko maalausta (taas) jonnekin hamaan tulevaisuuteen tämän seikan takia. Korjauksia varten voimme tehdä "oman kaavan" tekemällä muutaman koevedon saatavissa olevalla kaavalla sekoitetulla värillä ja hakea siihen sitten oikeat sävyt ja sekoitussuhteet.

Tämä vain toki pitää tehdä ennen kuin se petäjä löytyy reitiltä (eli todennäköisesti suht' nopeasti).

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 10.3.2008 9:36

...ja tietysti näitä voi aina maalata sillä iänikuisella punaisella tai valkoisella Miranolilla, jos ihan välttämättä haluaa. Siitä nyt oli jo esimerkkinä '07-kauden kilpuri, johon värinvaihdon pystyi suorittamaan painepesurilla. Toiset tykkää, minä en.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.3.2008 11:12

mikäs tuo superrareultimatetuning-väri sitte on? On nimittäin hieno väri.

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 10.3.2008 11:42

Ei ole mitenkään superrare: Johberin värikarttoja selaamalla löytämä helmiäisväri, joka vain on muuttunut (kuten pikkuhiljaa kaikki muutkin värit vanhojen varastojen loppuessa) vesiohenteiseksi --> kaava muuttuu --> sävy/efekti muuttuu (most likely). Väri muuttuu radikaalisti kerrosten lisääntyessä, joten ehkä/mahdollisesti/periaatteessa kokeilemalla voisi löytyä sopiva pinnan "paksuus", jolla sävy olisi vesivärinä sama kuin liukkarina. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla peittävyys: tämähän vedetään luonnonvalkoiselle pohjalle ja vihreä on huono peittämään, joten pohjat saattaisivat paistaa liikaa läpi tai sitten menee kokonaan liian tummaksi, kun alkaa peittämään. Nyt ongelma kuitenkin ratkaistu (25 min sitten): maalikaupan setä tekee lähipäivinä maalarimestarin mallista uuden kaavan vesivärille, jota päästäneen kokeilemaan vielä ennen kuin kausi päättyy, jos - Johberin sanoin - koneessa on laulu kohdallaan.

Maalipinnan takiahan ei vauhti saa hiljentyä - mieluummin hyvin lakatun pinnan kanssa haetaan niitä viimeisiä satkuja pois ajasta minimoimalla ilmanvastusta. (tämähän ei sitten ollut vakavasti otettava kommentti)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.3.2008 18:16

EI helv...kyllä siinä itku pääsee kun tuota rullaa suomalaisen petäjän runkoon, tai nojailee jääkauden tien varteen raahaman kiven kupeeseen. Jotkut rakentaa auton viimesen päälle näyttelyitä varten ja/tai peittelee auton hassun näköisillä tissiliiveillä. Kun taas toiset rakentaa auton viimesen päälle ja tekee sitten sillä sitä mistä se auto tykkää, eli antaa sille töppöstä suomalaisilla sorabaanoilla :D
No molempi tapa parempi ;)
Hitto kun onkin hyvä väri.

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 10.3.2008 20:05

Yhdyn jossain määrin mielipiteisiisi: kaikki kunnioitus heille, jotka rakentavat todellakin näyttelykuntoisia ja erikoisia autoja sekä myös tuovat niitä ihmisten pällisteltäviksi. Silmähän niissä lepää ja tarinat taustalla ovat useimmiten kovastikin mielenkiintoisia rakentajien itsensä kertomina ja/tai hyvin dokumentoituina. Se on vaan se tunnelma hieman erilainen noilla kisareissuilla ympäri valtakunnan ja muutenkin tällaisessa "leppoisassa" kisatouhussa verrattuna Messukeskuksen kahvioon... ;)

Ja sitten kun se päivä koittaa, että Raato kaavitaan radan varresta harjan ja kihvelin kanssa traileriin, niin pähkäillään sitten seuraavia liikkeitä ja ensi talven talli-iltojen sisältöä. Siihen saakka vaihtovalon asetus pysynee siellä kympin pinnassa. Kuluminen kuuluu asiaan ja kuten viikonloppuna eräs mukava miekkonen totesi: "Useimmiten se vaan naurattaa jälkikäteen, kun pikkasen lipsuu - katolleen ja muuta - kunhan tekniikka ei antaudu ensimmäisenä." Mielestäni osuvasti tuumattu.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.3.2008 20:50

Onko muuten vielä mitään suunitelmaa missä tämä nähdään ensikerran tositoimissa?
Nimittäin kovasti tekisi mieli nähdä tämä niissä puuhissa eikä pelkästään kuvia katsella.
Ja siellä ekassa paikassahan se vielä olisi varmimmin priima kunnossa ;)

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 10.3.2008 20:51

Täytyy sanoa et on kyllä tulossa todella asiallinen raaseri..ja sitä paitsi sääli on sairautta, joten hanaa vain niin ei pääse maalipintakaan pölyttymään;)

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 10.3.2008 20:52

Tarkennetaan vielä, että kritisoin kirjoituksellani ainoastaan sitä, ettei teillä ole valmiina "200l tynnyriä" maalia odottamassa tallilla, sitä tullaan tarvitsemaan, jos kalusto pidetään siinä kunnossa miten sitä on rakennettu. (BTDT pikkasen eri laji, mutta kuitenkin..)
Projektista kun loistaa läpi, että kalustosta varmaan pidetään huolta kauden aikanakin.

Hienoa jälkeä, toiset tosiaan rakentaa näyttelyvehkeitä, toiset ajettavaksi tarkoitettuja, te ilmeisesti voitte lähteä näyttelystä suoraan kisaan ;)

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 10.3.2008 21:04

Sääli on sairautta. Autot tykkää kun niillä ajetaan. Itsekin koittanut kaikki härvelit rakentaa siten että niillä pystyy ajamaan ja jopa kovaa vaikka näyttelyissäkin käyty ja jotain palkintojakin saatu.

Kyllä se vaan noissa kilpureissakin silmä lepää kun on hienosti rakennettu ja pidetty. Kaverin corollankin ruotsiin ostanut kaveri totesi, että suomessa tehdään paljon hienompaa kalustoa kuin lahden tuolla puolen. www.hirvikangas.fi

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 10.3.2008 21:36

Eemeli:

Turku Sprint tulee olemaan ensimmäinen koitos - lähinnä testimielessä, varsinkin jos radalle ei ehditä sitä ennen testaamaan. Kyseinen tapahtuma on ollut joinain vuosina varsinainen lastentautientappaja, joten parempi aloittaa viimeiset ruuvaussessiot siellä kuin Raahessa. Future-sarjaan kuitenkin keskitytään ja Johber haikaili jonkun SM-skabankin ajamisesta.

mpo:

Ymmärsin kyllä hyvin näkökantasi, enkä mitenkään hyökkää silmille palautteestasi tai yritä puolustella sattuneita kömmähdyksiä matkan varrella: meillä tämä touhu on kaikkea muuta kuin tiukkapipoista. Ajattelin, että ehkä jostain löytyy lukija, jolle tuo maalipuoli ei ole ihan selvää, niin selvensin hieman sitäkin. Teillä tuossa Golfissa vissiin "hieman" enemmän tekemistä ylläpidon suhteen noin kausitasolla... Katsotaan miten Raadon ylläpidon käy, kun sillä päästäisiin nyt ensin edes lähtöviivalle asti.

Peksi:

Juurikin niin. Vaikka rakentamiseen laitetaan aikaa ja vaivaa (rahaakin taitaa useasti kulua), niin pitäähän niillä myös päästää. Tässä (ei välttämättä seuraavassa) kilpurissa kuitenkin tingitään siitä viimeisestä touch'sta - pääasiallisesti ajanpuutteen ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi sekä siksi, että muutoksia tekee hieman helpommin, kun kaikki kotelot eivät ole peilikiiltäviä. Esimerkiksi alustaratkaisun toimivuudesta ei ole kuin mutu-tuntumaa ja kovia kuvitelmia sekä kauden aikana saattaa tulla (tulee) vaikka-ja-mitä oivalluksia kiesin paranteluun.

msippala
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2003 8:42

ViestiKirjoittaja msippala » 14.3.2008 7:44

Älä nyt mee siellä Turussa sitten tuhoaan tuota, mukava olisi nähdä toukokuussa viivalla Raahen avausosakilpailussa!

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 14.3.2008 8:44

Raaheen tullaan vaikka "toinen jalka haudassa ja toinen banaaninkuoren päällä". Turku Sprint on kieltämättä ollut joskus kohtalokaskin, mutta eiköhän Johber ole oppinut niiden Starkin pattinkinippujen paikat tässä vuosien varrella. Yksi Citruuna AX ainakin oppi kerrasta... ;)

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 20.3.2008 11:16

Maalauksen jälkeen projekti edistynyt hieman ja pääsiäisenä olisi tarkoitus edetä vielä hieman lisää.

Kojetaulu on saapunut nukkauksesta. Kilpa-akku hommattu. Tarpeelliset mittarit ostettu.

Etuakselisto on paikoillaan, jarrut ovat vielä työn alla. Ne menivät uusiksi = Wilwoodin 300mm jarrulevyaihiot, Wilwoodin 4-mäntäset satulat. Satuloiden istutuspalikkaa suunniteltiin eilen illalla Hessun kanssa. Palikka on tietokoneella valmiina, jyrsitään viikonloppuna. Kun satulat ovat paikoillaan, tiedetään jarrylevykeskiön tarkka syvyys ja voidaan aloittaa niiden valmistus. Ajatus moottorin ja vaihdelaatikon asennuksesta olisi tehdä se viikonloppuna mutta katsotaan miten hommat sujuu.

Eilisillan jälkeen.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008033.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008035.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008034.jpg

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 23.3.2008 16:42

Sulla näkyy olevan raidetangot ja hammastanko noin hyvin näkösällä noissa kuvissa niin kertositko onko millanen homma irrottaa toi hammastanko sydeemi ja onnistuuko edes auton altapäin?
Ittellä vuotaa tehostinöljyt pihalle kuskinpuolen raidetangolta ni pitäs korjata se..

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 23.3.2008 20:03

Ei ole järin paha homma, mutta sinun tilannetta hieman hankaloittaa se, että JohBerin kapistuksessa ohjauslaitteet ovat mallia Nissan 200SX S13 eli vaikea sanoa, miten eroaa "oikean Corradon" purkutöistä.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 24.3.2008 22:04

Kuvia viikonlopun touhuista. Ei paljoa kuitenkaan touhuttu, kun perhekin vaatii oman aikansa mutta jotain kuitenkin.

Jarrusatuloiden palikat kuosissa. ja huomenna käyn hakemassa ainetta keskiöiden valmistamiseen.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008038.jpg

Kuva nukatusta kojetaulusta.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008040.jpg

Ja sitten se tärkein eli voimanlähde on kutakuinkin oikeassa paikassa. Pieniä modifikaatioita täytyy vielä tehdä mutta kuitenkin.

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008041.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008039.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008037.jpg

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 24.3.2008 22:44

Missä kojelauta on nukattu? Ja mitä kustantaa tuntemattomille harrastajille :)

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 25.3.2008 10:01

http://www.kilpitalo.fi/

Tuolta voi tiedustella nukkausta. Jonkun verran yli satasen maksaa kojetaulun nukkaus.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 31.3.2008 9:43

Viikonlopun uurastelu jälkeen on taka-akseli paikoillaan, jarrukeskiöt valmiit, käsijarrutelineen alumiinit hitsausta vaille valmiit. Koneen kannakkeet menevät uusiksi, Volvon kumit ovat liian löysät.

Pari kuvaa:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008056.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008057.jpg

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 2.4.2008 9:30

Onko ne kumit sellaiset perinteiset pyöreät, missä reikä keskellä (metallivaipan sisällä). Jos on, niin mainiot korvikkeet syntyy aidoista tsekkiläisistä jääkiekoista (tai vaikka ihan ruotsin kiekkoliiton hyväksymistä...). Tulee ainakin napakat, mikäli korkeuden puolesta sopii tuohon apurungon ja moottorin korvakkeen väliin.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 3.4.2008 8:45

Moottorikumityyny asia ratkaistiin diesel chevroletin kumityynyillä. Kumityynyjen kiinnitykset on säädettävät pituus ja korkeussuunnissa (kiinnitykset vielä jyrsintää vaille).

Taka-akselin välinavat valmistuivat eilen.

Rattiakselin kiinnityslevy on suunniteltu ja materiaali on valmiina.

Sähköt tehdään viikon päästä viikonloppuna.

Vähän mallailin loksua ja ovea paikoilleen:

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008058.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008060.jpg

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 15.4.2008 9:55

Vähän hiljaista ollut kirjoittelun saralla. Jotain on kuitenkin on tapahtunut. Naamapelti lamppuineen ja molemmat etuloksut on paikoillaan. Rattiakseli kiinnitetty. Käsijarruteline kahvoineen valmis ja asennus olisi tänään. Penkki on omalla paikallaan. Lattiapolkimien kiinnitysalusta olisi tarkoitus asentaa paikoilleen tänään. Lämmityslaitteistoa on modifioitu ja alkaa pikkuhiljaa valmistua. Jarruputkia asennellaan huomenna. Polttoainelinjat liitimineen toivon mukaan saadaan tällä viikolla. Hiilikuitulevy saadaan perjantaina.
Toivon että auton voisi viedä tällä viikolla sähkötykseen. Säätöaika on varattu ensi viikon perjantaiksi, ei tule edes kiire!!! =). Kuvia tulee huomenna tai ylihuomenna.


Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.4.2008 9:42

Aika rajusti pilveilee tuo maalipinta?

Top
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.5.2004 3:07

ViestiKirjoittaja Top » 17.4.2008 0:11

pilveilee? kilpurissa ei niin väliä vaikka olisi mattamusta, päälle tulee kuitenkin sponssitarrat, ja ensimmäisen kisan jäkeen se on kuitenkin naarmuja täynnä jne..

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 17.4.2008 10:11

No tokihan se tosiaan pilveilee, mutta:

Aiemmista postauksista voi lukea iltapäivälehtityyppistä "katkeraa tilitystä" maalausprojektin vaiheista - kaikki ei mennyt ihan putkeen. Anyway, takaiskut (kuten ruiskuvalmiin värin loppuminen kesken sunnuntaina) huomioiden ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tähän lopputulokseen näillä resursseilla ja osaamisella. Alkuperäinen tavoite oli saada vekottimeen siisti pinta, jotta auto tulisi myös pidettyä siistinä kauden läpi, eikä kaikkea tarvitsisi tehdä uusiksi taas ensi talvena. Oletusarvona siis kausi ilman ulosajoja.

Jos tuo pilveily muut viimeistelyn puutteet alkaisivat jostain syystä riepoa kauden mittaan, niin kori saadaan parissa päivässä maalattua yli ja hierottua juuri niin hyväksi kuin sen itse haluaa - näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan ilman vakavaa mielenhäiriötä. Kisareissuilla on useimmiten muutakin puuhaa kuin tapella siitä, kuka milloinkin naarmutti/kolhi mitäkin kulmaa siitä kilpa-autosta, jolla on tarkoituskin ajaa täyttä puiden, tolppien ja renkaiden välissä olemattomilla marginaaleilla.

Ensi talvena sitten värjätäänkin something completely different ja silloin sen pinnan on "enemmän väliä".

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 17.4.2008 10:35

Lattiapedaalien asennuksesta olisi kiva nähdä kuva.

Mistäs hommasitte ne?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 21.4.2008 23:21

Lattiapolkimet tuli hommattua yhdeltä kaveriltä joka myi koottavaa sarjaa ralli.net:issä. Sylinterit ja säiliöt hommasin Lautamäeltä. Laitan kuvia polkimista ylihuomenna.
Tänään oli paikalla koko porukka. Hessu jyrsi alumiinipalikota erinäisiin tarkoituksiin. Mikko laitteli lämmityslaitetta, joka alkaa olla pian valmis. Masa laitteli takakontin alumiineja ja auttoi minua bensalinjojen asennuksessa, jotka ovat viittä vaille valmiit. Huomenna koko kööri taas paikalla ja hommat jatkuu. Ja tosiaan kuvia laittelen viimeistään ylihuomenna.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.4.2008 15:29

Ja 4.5 pitäis olla auton ajossa Artukaisissa vai?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 23.4.2008 8:35

Kyllä auto siihen mennessä valmis on, tässähän on vielä puolitoista viikkoa aikaa mutta vauhtia täytyy pitää päällä koko ajan.

Polttoainelinjat ovat kahta liitintä vaille valmiit, jotka saapuvat tänään. Takakontin hiilikuitusysteemi on melkein valmis.

Lisää juttua huomenna kuvien kera.

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 23.4.2008 10:00

Lehtilä kirjoitti:Ja 4.5 pitäis olla auton ajossa Artukaisissa vai?


Ollaanpa sitä skeptisiä... (tähän hymiö)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.4.2008 21:58

Ei tuossa kyllä tippaakaan skeptisyyttä ollut. Itse ehkä menossa Artukaisiin sprinttiä katselemaan ja mietin vain että näkeekö tuon laitteen siellä sitten oikein livenä..

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 24.4.2008 12:05

Tällä hetkellä kaikki ainakin puhuu sen puolesta, että Artukaisten piharalliin päästään paikalle. Testaus ja muita "pikkuhommia" jää kuitenkin väliin eli Johber saa paikata loput hanskalla.


EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 24.4.2008 14:22

Hieno projekti. Toivottavasti valmistuu ajoissa =)

Zuke
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.6.2005 17:11

ViestiKirjoittaja Zuke » 25.4.2008 17:14

Siisti projekti.
Tarkoitus ei ole lannistaa.
Saattavat katsatuksessa valittaa kartaani tunnelin ja paloseinän muutoksesta.

Lainaus sääntökirjasta.

Vaihdelaatikon asentamiseksi saadaan kardaanitunnelia/
paloseinää muokata vaihdelaatikon
vaatiman tilan verran.

Joskus tahtovat vain napista ihan turhista asioista.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 25.4.2008 18:20

Harvinaisen tyylikäs tuo polttoainesäiliön "arkku". Onko sääntöjen vaatima vai ihan oman viihteliäisyyden tuotosta?

Onkos noissa muuten pakollista olla foami tankin sisällä?

Mikko L.
-
Viestit: 80
Liittynyt: 23.7.2003 16:44

ViestiKirjoittaja Mikko L. » 25.4.2008 21:03

Oletettavasti menee katsasta läpi, koska reikä on kuitenkin sääntöjen maksimin ja sääntökirjan ohjeellisten piirrosten puitteissa ja jopa selvästi maksimin alle, jos sitä joku haluaa mittailla. Napina toki on mahdollista - riippuu pitkälti katsamiehestä, mutta toisaalta ei voi tietää, josko meillä on käytössä esimerkiksi ulkomitoiltaan pienempi varalaatikko jne. Toivottavasti ei tarvitse mennä niin lapselliselle tasolle.

Arkku on sinänsä sääntömääräinen, että pa-tankki tulee eristää ohjaamotilasta. Laatuvaatimuksena roisketiiviys. Alunperin tuota on mallailtu ihan hifistelyn halusta, mutta Matti oli meistä se, jossa oli tarpeeksi miestä toteuttamaan se siten, että sääntö täyttyy ja lopputulos on toimiva sekä siisti. Hiilifiiberi materiaalivalintana oli sikäli oiva, että pintaa ei tarvitse enempiä viimeistellä ja paino on alhainen. Erilaisia alustongia, joista kehikko on läjätty taasen jäi puolivahingossa taannoin käteen. Raatoonhan niitä on sitten saatu hyödynnettyä muutamiin kohteisiin aikast passelisti.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.4.2008 22:26

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008041.jpg
Voi kun tossa olis niin ihanasti tilaa föönille...

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 7.5.2008 13:39

Lukuisten pienien ongelmien jälkeen Corrado oli Artukaisissa. Kone saatiin käymään vasta lauantaina-aamulla. Eli kone ei ollut minkäänlaisissa säädöissä. Testiajo oli muuten kyllä onnistunut ja pieniä muutoksia täytyy tehdä. Kuvia löytyy esim radalle.com

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 13.8.2008 12:37

Ei ole paljon laitteesta ehditty kirjoitella, mutta tuli vähän aihetta kirjoitella.
Alkukausi ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Pieniä lastentauteja korjaillessa, "hieman" tehot hukassa. Noin kolme neljä viikkoa sitten autoa säädettiin dynolla ja varveja noin 8000, pamahti ja kiertokanki tuli kurkkaamaan kahtapuolta. Koneella tuli vaan tunnit täyteen.

Edellinen kisa Kouvolassa ajettiin vuokra-autolla V1600-luokan nelos-korisella Golffilla.

Nyt istutellaan uutta "sydäntä" keulille, luokka vaihtuu isompaan mutta koneen merkki pysyy samana. Kone on Honda Civic TypeR:n. 2,0l 16v 200hp vakiona.

Kuvia uudesta sydämmestä ja sen asennuksesta tulossa myöhemmin tällä viikolla.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 13.8.2008 12:52

Mitä kisoissa seurannu corron etenemistä niin melko laiskasti lähtenyt alhaalta. No tuo "uusi" sydän siihen pitäis auttaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.8.2008 15:55

Sen siitä saa kun menee saksalaiseen työntämään japanialaisen sisukalut, tavarathan se ulos yökkii ;)
Heh, joo kunhan vitsailen. Tän kyllä tahtoisi joskus livenä nähdä.
Onkos tästä nyt jossain niitä kuvia tositoimista? En tuolta radalle.comista onnistunut löytämään.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 13.8.2008 17:30

Kun ei S2000 Hondan moottoria, olisi jo vakiona enempi hevosia, vai tuleeko säännökset vastaan?

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 14.8.2008 8:56

Kuvia löytyy esim merkiksi fotohana.fi osoitteesta kunhan ensin katsoo futurerallisprint.comista mitä kisoja fotohana on kuvannut. Myös sm-sprintin asfalttikisoissa olen ollut.

S2000:sen kone pyöri ns.oikeaan suuntaan eli tässä tapauksessa väärään suuntaan. Ei tietenkää olisi mahdotonta kääntää taka-akselia "oikein"päin mutta riski että laatikko ei kestä on liian suuri, koska rattaat ovat pyörineet ja muotoutuneet ns. väärinpäin.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 19.8.2008 9:34

Nyt on saatu uusi sydän istutettua vaihteistoon. Uusi välikaaveli piti jyrsiä kahteen kertaan, kun ensimmäinen tehtiin liian ohkasesta matskusta, nyt välikaaveli paksuus on 20,9mm. Koneenkorvien "pohjat saatiin myös eilen tehtyä eli tänään istutetaan paketti konehuoneeseen ja valmistetaan koneenkorvat loppuun. Painelaakeria täytyy vielä ennen lopullista laatikon kiinnittämistä muuttaa hieman paksummaksi. Koneen sähköt on lähes valmiit, ainoastaan uuden hal-anturin osalta on hieman kesken. Ja hal-anturin kehä on vielä työn alla.
Kun kone on sisuksissa muokataan pakoputki sopivaksi, käytän pakosarjan mikä tuli koneen mukana vaikka se sojoittaa vähän vika suuntaan.
Kytkin on koneen mukana tullut 3-lapainen sintteri, johon vaihdettiin vovon rihlat ja poistettiin jousitus. Vauhtipyörä japsi spec. eli kevyempi kuin euro spec. Pakosarja ei ole kummankaan spec:in mukainen mutta mennään sillä mitä on. Eli koneesta ei tiedä onko euro vai japsi spec. ennenkuin on käynyt säädättämässä mutta +200hp kuitenkin.

Pari kuvaa "sydämmestä":

http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008094.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008095.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g248/ ... 008096.jpg

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 19.8.2008 21:23

Imusarjan päällä olevista kirjaimista näkee ainakin imusarjan eron (japan vai euro)

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 24.9.2008 10:57

Heikosti mennyt kausi on nyt ohi ja autoa aletaan valmistella nyt ensi kautta varten, jotta auto olisi kunnossa heti kauden alussa. Lista on aika pitkä mitä aiotaan autolle tehdä.

- 4-linkkien korvien uusiminen taka-akselilla
- taka-akselin simmaus
- takajousitukseen lisää löysyyttä (aluksi uudet jouset)
- kardaanitunnelin suurennus sääntojen sallimiin maksimimittoihin, jotta pakoputkisto mahtuisi tunneliin.
- kytkimen painelaakerin uusiminen
- penkin kiinnitysten laskeminen mahdollisimman alas
- vaihdelaatikkokartioon luukun tekeminen (vaihdelaatikon huollon helpottamiseksi)
- koneenkorvat uusiksi ( kone hieman väärässä asennossa)
- pakosarjan/putkiston teettäminen
- kone auki, uudet männät ja jne. jne.
- remmiahtimen asentaminen
- välijäähdyttimen asentaminen
- imusarjan muokkaus/painekotelon rakentaminen
- etu pyöränkoteloiden suurentaminen
- lokasuojien kaarien levitys
- lasikuitusten osien valmistus (puskuri, konepelti, lokasuojien kaaret)
- yleisesti auton siistiminen

Tässä listaa jota vielä päivitellään matkan varrella

Kuvia laittelen sitä mukaa kun on kuvattavaa

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

ViestiKirjoittaja Battery » 9.11.2008 13:48

Onkos mitään uutta merkittävää tapahtunut? Toi remmiahtaminen kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta.

johber
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.10.2007 9:20

ViestiKirjoittaja johber » 11.11.2008 11:14

Männät on tilattu ja niiden pitäis tulla ennen joulua. Uudet takajouset tuli rally systems Kittelältä. Vanhat jouset oli 62kg/cm2 ja 200mm. Uudet 25kg/cm2 ja 300mm. Vetopitoon pitäisi tulla aika paljon parannusta. Nelilinkkien palikat tuli Lautamäeltä. Enemmän on ehkä tehty suunnittelutyötä. Autoa pidetään ajokuntoisena niin kauan, että kaikki palikat on kasassa. Sen jälkeen aloitetaan urakalla touhuamaan.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa