"tsi" vento ja voimaa kaivataan

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.1.2008 15:01

hitaasti mutta varmasti etenee tämä projekti..Tänään saldona molemmille ahtimille omat ahtopaine mittarit.Kiinteät ahtoputket ovat melkein valmiit eli välijäähyä seuraavaksi sovittelmaan keulalle niin saa sit viimeiset kurvit koviin putkiin tehtyä.
Kilometrejäkin on jo kertynyt tekniikalle jonkin verran ja muutaman hieman kovemman vedonkin tehnyt jo..varovasti mennään vielä kun on niin uutta ja erikoista tekniikkaa = ))

ps. porukka vois kyll kommentoida hieman enempi ettei mene vallan yksin puheluksi = )

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 12.1.2008 15:12

Ne kuvat kertos enemmän kuin tuhat sanaa niin olis kommentoitavaakin. ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.1.2008 15:39

totta..pahoittelen etten ole saannut kuvia otettua mutten kehtaa tuolla nokialla otettuja kuvia laittaa tänne näytille kun ovat niin sameita..

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 12.1.2008 17:00

Laita vaan, kyl osataan ottaa asia huomioon.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 12.1.2008 17:47

Eikun ihmeessä projektia näkymään vaikka vähä kuvien laatu on huonoa. Sivusta seuraanneena niin on tosi mieln kiintoinen projekti ja seuraan loppuun asti. Lykkyä pyttyyn!

Redown
-
Viestit: 143
Liittynyt: 17.8.2005 9:31

ViestiKirjoittaja Redown » 15.1.2008 22:51

Jees, todella mielenkiintoinen rojekti.
Kuvia vaan uupuu, laita vaan kehiin vaikka onkin huonolaatuisia, kyllä niistä asia paremmin selväksi tulee kun tekstistä :)
Tsemppiä projektille ja muistahan laittaa tänne heti uutta matskua rojektin edetessä! =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.1.2008 22:20

Juu tänään tuli testattua tuota Ventoa. Kyllä se vaan hienosti toimii vaikka mentiinkin 9mm pumpulla ja ilman välijäähyä. Auton äänimaailma on kyllä ihan oma lukunsa, sitä ei oikein voi tähän kuvailla.

Kuva

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.1.2008 22:48

Jukka tulikos siitä videosta millanen? laita sekin näytille.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.1.2008 22:52

No tässä on pieni videon pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=jVYvCw-NfXo

Anteeksi kun meni 90astetta pieleen ja taidot ei riittänyt kääntämiseen...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 17.1.2008 16:23

vai oikein juutubeen päästiin venton konetta kuuntelemaan...Vkonloppuna piti alkaa hieman konehuonetta siistimään ja heittää se akku vihdoinkin kontin puolelle mut taitaa painaa työt päälle niin saas nähdä mitä sitä saa aikaiseksi..no,jos ei muuta niin kuvia lupaan ainenkin ottaa "kriittisistä" kohdista esim. eatonin kiinnikkeistä ja muista vastaavista jos joku "hullu" nyt suunnitelee samanlaista projektia niin ei tarvi sit ihan kaikkea uudestaan keksiä..
Tulipa mitattua ihan uteliaisuudesta eatonin ja turbon välisestä putkesta hieman painetietoa kun kahvipöytä keskustelussa tuli puheeksi että olisi myrkkyä "imeä" turbon läpi ilmaa..tyhjäkäynnillä putkessa oli ehkä n. 0.05 bar alipainetta mutta jo 1250 rpm ja siitä ylös päin oltiin jo paineen puolella,eli summa summaarium = turbo,eikä ilmanpuhdistin putkineen aiheuta minkäänlaista mitattavaa kuristusta ilman virtauksessa joten tuli tämäkin keskustelu kerralla valmiiksi = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 26.1.2008 18:22

hieman on koeajoa taas suoritettu ja suht hienosti pelaa tekniikka..tosin,perus säätöähän aina näistä löytyy mut mielenkiintoisia mittauksia on tuossa lenkin aikana tullut tehtyä..Esim. jos eaton työntää vakiona 230 hv edestä ilmaa koneeseen josta käytetään n. 180 hv edestä niin miksi koko moottori toimii huomattavasti paremmin jos turbolla nostetaan painetta maltilliset 0.1 bar eatonin imupuolta vasten..Ja outoa tässä on vielä se ett eatonin ja turbon painesuhde EI ole millään tavalla lineaarinen,eli jos nostaa turbolla painetta esim. 0.2 bar eatonin imupuolelle niin eatonin takana paine nousee n. 0.3-0.4 bar....Tai sit mulla vaan tarkat mittarit valehtelee

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 26.1.2008 18:50

Ootko mitannu pakopaineita?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.1.2008 20:39

Tuskin toi Akin ahdin paljon pakopaineita tuottaa.... Ainakaan vielä!

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.1.2008 9:59

ei oo mittaria vielä kiinni mut ei tuolla kyll oo paljoa paineitakaan sen tietää etukäteenkin...sen verran isolla "kompuralla" mennään = )
Ihan ei nyrkki livahda välistä mut melkein ; )

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.1.2008 12:29

Taitaa se pakopuoli määritellä enemmän niiden pakopaineiden määrän. Onkos se pakopuoli siinä ahtimessa miten virtaava?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.1.2008 12:47

hitto kun ei oo tullut mitattua niitä paineita..Tässä eräänä iltana kurkin pellin alle ett sais pakopaine mittarille lähdön mut niin on ahdasta ettei sovi akkukoneella tekemään reikää,ja taas tuli mieleen ett jos senkin olis tehnyt ennen koneen kasausta niin olis ollut aika helppo homma....Eli huonosti suuniteltu ei olleenkaan tehty = /
Tärpätti puolen laitteissa tuo ei juurikaan nostanut paineita yli kilon,siis pako puoli...Tietenkin tuolla on huomattavasti enempi kaasua kun kolopallon koneessa kun pelkkä eaton pitää perus kaasun määrän korkeana = )
Sitten vielä tuosta ahtimen heräämisestä..No JukkaA:han voi kertoa ajokokemuksesta ?
Mut sanotaan näin että ahdin joka heräsi bensakoneessa neljän tonnin jälkeen niin alkaa varovasti ahtamaan jo hieman 2200 jälkeen ja 3500 kohdalla on piru irti,eikä hyydy ihan heti ; )
Kummallisen laaja on veto alue ; )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.2.2008 22:00

Tänään sitten vihdoinkin sujahti isompi pumppu pellin alle ja varovasti haettiin perussäätöjä siihen..
Joku ei vaan ollut oikein loppuun asti suunitellut remmiahtimen kiinnityspisteitä niin johan oli vaikea irroittaa sitä = / lähinä yhdestä pultista oli koko homma kiinni.Muuten on kyll aika huoltovapaata touhua kun vaihtaa vaikkapa laturiin hiilet niin ei tarvi kuin purkaa keula,remmiahdin ja ahtoputket irti..Taas tuli vaan mieleen ett onko tässä mitään järkeä mut kun sai koneen käyntiin pumpun vaihdon jälkeen niin muisti miksi tässä on järkeä = )))
jotain kuvia tuli otettua ,mut taas puhelimella kun kameran akku sanoi itsensä totaalisen irti = /

Kuva

Kuva

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Järkeä

ViestiKirjoittaja gryger » 2.2.2008 20:31

Remmiahtimessa ja turbossa on aina järkeä.Teki kombinaation mihin vessaan tahansa ;)

En pysty vielä itse edes kuvittelemaan naamani liikkeitä kun oma rakennelmani räjäytän käyntiin...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 9.2.2008 16:37

Tänään tuli taas hieman mittailtua koneen toimintaa,siis lähinä lämpöjä.Mielenkiintoisia havaintoja tuli esille...
Aiemminkin mielessä pyörinyt ajatus ett kuinkakohan paljon siellä ahtoputkissa on oikein lämpöä kun ei ole vieläkään cooleria keulalla.No,ahtoja ei ole paljoa mut silti tuntuis lämpöä piisaavan..Toinen huomio oli ett ehdottomasti turbon ja remmin väliin oma välijäähy,ja se tuottaa jonkin verran harmaita hiuksia kun alkaa olemaan tila aika vähissä..
Sanotaan näin ett remmi nostaa jo tyhjäkäynillä ulkoilma + 25 astetta lämpöjä = /

kimple
-
Viestit: 8
Liittynyt: 3.11.2007 21:02

Ongelmallinen

ViestiKirjoittaja kimple » 9.2.2008 19:39

Itsellä oli sama probleema ,, mutta siitä pääsin eroon kun laitoin ohivuoto venttiiliin joka päästää remmiahtimen tuottaman ilman ohi kun ahtoa "ei tarvita". Mutta en tiedä kyllä miten tuon voisi toteuttaa diiselissä, kun siinähän ei saa imusarjasta alipainetta ohjaamaan tuota venttiiliä...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.2.2008 19:56

Mielestäni toi ulkoilma +25 ei oo vielä kauheen paha. Kiinnittäisinkin enemmän huomiota että koneeseen ei missään vaiheessa mene yli 60 asteista ilmaa.

JiiKanerva
-
Viestit: 41
Liittynyt: 12.3.2006 21:36

ViestiKirjoittaja JiiKanerva » 9.2.2008 20:32

Kyllä nousee täältä hattua ja korkealle. Hienoa, että joku viitsii/jaksaa/ymmärtää näitä rakennella. Upea tuotos.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 9.2.2008 23:21

JukkaA : siis se korotus oli jo tyhjäkäynnillä tuo + 25 ..ja siitä sit jonkin verran ylöspäin kun kierrokset ( ahto ) kasvaa..pitää oikeasti hieman miettiä kun en keksi mistä turbo nostaa lämpöjä jo tyhjäkäynnillä kun siellä linjassa on n. 15 astetta yli ulkolämmön jo tyhjäkäynnillä.
Ehkä se on säteilylämpöä kun mittapiste on melkein remmiahtimessa kiinni ?
Hmm..ehkä pitäis oikeasti miettiä miten tuon ilman saa oikeasti viileksi,järkevällä tavalla..

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 10.2.2008 0:18

Hmm..ehkä pitäis oikeasti miettiä miten tuon ilman saa oikeasti viileksi,järkevällä tavalla..

Vesijäähdytteinen välijäähdytin? Saa pieneen tilaan, jossain on myynnissä putken mallisia.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 10.2.2008 20:21

Tänään oli taas askartelupäivä.. Semmoinen perinteinen leikkaa-liimaa päivä siis = )
Alkaa tuo venton keula pikkuhiljaa hahmottumaan..

Kuva

Kuva

Kuva

Niin, ja suuri kiitos kimille avusta ja hyvistä neuvoista = )

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.2.2008 20:38

Eipä mitään, kiva oli olla leikkelemässä venton keulaa.

SamuliS
-
Viestit: 208
Liittynyt: 25.10.2004 17:04

ViestiKirjoittaja SamuliS » 11.2.2008 11:54

Onko tossa molemmille ahtimille oma jäähdyttimensä vai tuleeko tosta yks iso?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.2.2008 14:42

Molemmille oma, tietenkin = )
Remmi kyll kaipais vielä hieman isompaa kennoa mut alkaa olemaan tuo keula jo aikalailla täynnä = O

kimple
-
Viestit: 8
Liittynyt: 3.11.2007 21:02

ViestiKirjoittaja kimple » 12.2.2008 1:08

Tuo ei paljoa helpota sun imuilman lämpötilaasi, jos vähääkään käyttäytyy samoin kuin bensamotissa tuo systeemi.. Se vaan vaatisi tuon ohi vuodon silloin kun ajetaan esm. tasakaasulla satasen vauhtia. Tekee meinaan pirusti jo niillä remmiahtimen kierroksilla ahtoa ja lämpöä.. Jos vaikka vertaat vastaavaa nopeutta pelkällä turbolla ajettaessa,, ei ole likikään saman vertaa ahtoa silloin putkistossa. Ehkä vähän vaikeesti selitetty mutta toivottavasti jotain valkeni.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.2.2008 5:49

Kimple : joo,olet ihan oikeassa ja kyll tähän joku matka-ajo kevennys tuleekin,toteutus on vaan vielä hieman hämärän peitossa.. Ei matka-ajossa tarvita kuin hmm.. ehkä 0.2-0.3 bar ahtoja , eli 1/3 siitä mitä nyt on esim. moottoritie nopeuksissa..Ja , tuo matka-ajo kevennys säästää oikeasti myös polttoainetta aika reilusti.
Mutta,vielä riittää rakennettavaa/suunniteltavaa = )

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 29.2.2008 22:07

Laitas kuvat paikallaan olevista kennosta, oli aika nätti =)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.2.2008 22:12

Kuva

Kuva

Kuva

noista varmaan nyt jotain näkee jo...
Ja uutta kujetta mielessä jo = )

hmm...vesi/metanoli kuulostaa houkuttelevalta

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.2.2008 22:35

tuommoisetkin tuli väsättyä ventoon...

Kuva

kukas keksii mitä noi on ?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.3.2008 17:52

ilmeisesti kukaan ei sitten keksinyt mikä tuo hassun näköinen tikku , tuommoisella helalla on..No,valaistaanpa hieman asiaa = ) Se on kannen pultti , ja vieläpä ERITTÄIN luja semmoinen,ett jospa nyt pysyis paineet oikeissa paikoissa = )

No,projektia on tullut taas ährättyä eteenpäin mutt huonolla menestyksellä eli parin viime vkon saldo :

Cooleri on liian ahdas virtauskyvyltään,eli liian iso paine ero kennon päissä.Uusi cooleri tilaukseen kun ei löytynyt sopivaa aihio kennoa suomesta..
Matka-ajo kevennys toimii loistavasti..sain keskikulutukseksi peräti 5.63 litraa (parilla tankillisella mitattuna)
Vara alakerta lähtee työn alle huomenna..eli hieman lujempaa osaa tiedossa,ett saas nähdä mitä sitä oikein tuleekaan askarreltua = )

Keulalle ilmestyi sähköinen dieselin siirtopumppu ja hieman toisen mallinen suodatin niin nyt ei pitäis olla ilmaa syöttölinjassa..

Kuva

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 16.3.2008 20:53

onko tuo focuksen suodatin?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 16.3.2008 21:30

Niin millasen matka-ajokeventimen teit?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 16.3.2008 22:41

^EGR venttiili imusarjan päädyssä ja ohjataan magneettiventtiilillä kabiinin puolelta

eerop: käsittääkseni on mk2 golfin suodatin

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 16.3.2008 23:28

Mahtuuko toi kannenpultti noin pitkällä venymäholkilla kopan alle?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.3.2008 1:35

Mä nyt vastaan akin puolesta, kyllä ne tuntui mahtuvan. Ainakin venakoppa mahtui paikoilleen.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 17.3.2008 8:48

Tuon normaalin venakopan alle mahtuu peräti 47mm venymäholkki joten luulis silloin piisaavan pultissa mitan..Aika kova homma tuommoisten "pikku osien" väkästelyssäkin ja yllättävän kovaa tuo pulttimateriaali vaikka onkin vain 12.9 aihiota.Mutterit on kans samaa materiaalia ja yläpään avainväli tuli tehtyä 15mm jolloin normi hylsy sopii nokkalaakeri pukin ja mutterin "väliin"..
Juuh,kolperon suodatin tuo on ja muistaakseni motonetin koneella oli merkintä kahdesta lähdöstä tai jotain sinnepäin.No,hyvinhän tuo tuonne sopi.Motonetin laatupumppu vielä kylkiäisenä = )

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 5.4.2008 22:14


Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.4.2008 17:57

mustan määrä on vakio,eli sitä tulee aina riittävästi = )
Ens vkolla teholappua hakemaan katsastusta varten ja samalla näkis muutenkin moottorista hieman vääntökäppyrää,varmaan aika mielenkiintoinen ; )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.4.2008 20:46

jaa-a..tulipa haettua katsastuslappukin sitten..

Kuva

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 16.4.2008 21:15

Millä asetuksilla moiset käppyrät syntyi? Ahtoputki irti?! :)

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 25.4.2008 0:44

onko sitä käyrää näytettäväksi missä ahtoputket on kiinni ;)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 25.4.2008 6:38

On se jo laitettu tänne näkyviin ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.4.2008 7:58

kyllä tuo katsastuslappu on ihan ajettu 1.6 bar ahdoilla joten ei ole mistään vilunkipelistä kyse..
Eriasia mitä kone tuuppaa tehoa toisenlaisilla säädöillä,mut siitä en tiedä sit mitään = ))
Ei vaan meinaa saada tuota syöttöpumppua toimimaan joka kierrosluku alueella kunnolla mutta säätäminen jatkukoon..
Syyläriä seuraavaksi ihmettelemään..siitä tuleekin aika erikoinen ratkaisu = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.4.2008 15:35

Muutoskatsastukseenkin on aika varattu..Meneepä samalla kuin vuosikatsastus = )
Pitää ottaa kamera mukaan kun inssi avaa konepellin..sen verran poikkeaa valtavirrasta ett saattaa hetken aikaa setä etsiskellä konehuoneeseen kuuluvia osasia ( joista on aika moni siirtynyt kontin puolelle = )
Mietin ett pitäiskö käyttää ensin jossain diesel pajalla savumittauksessa vai jättäiskö sen konttorille..Ei tuolta kyll noilla säädöillä tule mitään savuja = ))

Retroman
-
Viestit: 188
Liittynyt: 26.4.2006 16:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Retroman » 13.5.2008 0:22

Loppuko se ilman meno pumppuun suodattimen vaihdolla? itelläni sellasia ongelmia on kans, pitemmässä vedossa auto meinaa jopa sammua 5000 kierroksen kohalla. Mulla on muuten samanlainen dieselin siirtopumppu.

kimple
-
Viestit: 8
Liittynyt: 3.11.2007 21:02

Penkki

ViestiKirjoittaja kimple » 13.5.2008 21:26

Tässä erään 1,6 litraisen twinchargerin dynolappu, hieman vajaakuntoisena josta syystä käyrässä vielä tässä vaiheessa pieni notkahdus yläpäässä. Torstaina taas penkkiin koittamaan ilman tuota notkahdusta..
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... jep002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... jep003.jpg
500hp pitäisi mennä rikki..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.5.2008 8:56

päivitelläänpä tätäkin ettei vallan unoholaan painu.Tuli tarjottua ventoa leimallekkin tuo yllä olleen dynolapun saattelemana mutta insinöörisetä oli sitä mieltä että pitäis olla hieman isommat jarrut kulkineessa , jopa tuolla teholla.
No,ystävälliset motonetin myyjät sitten auttoivat tässä asiassa ja painavien paketien kanssa kassan kautta ulos.

280 X 22 eteen ja 239 X 10 taakse joten pitäis riittää jarrutehonkin..
Asennus alkaa ensi vkolla , tai ainenkin kova osien sovittelu = )

Kuva

Tarkoitus olisi lähteä ventoa näyttämään jopa ruotsiin asti , bugruniin = )
(laitetaan syötöt isolle ja savustetaan koko mäki = ))

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

lämmöt

ViestiKirjoittaja gryger » 25.5.2008 10:49

Mitenkä on lämmöt tällä hetkellä? Virittelitkö erillisen jäähyn remmille?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.5.2008 12:11

tuplakenno eli molemmille ahtimille oma piiri..toimii kuin junan vessa.Hieman olisin saannut olla pinta-alataan isompi kenno mut kyll tuokin riittää toistaiseksi ( kaksi isoa flektiä pitää hitaamassakin ajossa ilman viileänä )

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

lämmöt

ViestiKirjoittaja gryger » 25.5.2008 12:16

Eikös sulla ollut jotain lämpötilaakin mitattuna?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.5.2008 13:20

on toki,paljon on tullut tutkittua tuon moottorin toimintaa,ilman virtausmääriä eri kierrosluvulla,lämpöjä ja muita "asiaan kuuluvaa"..
Noista lämpömittauksista ei ole paljon grygerille hyötyä kun niihin vaikuttaa oleellisesti koneen läpimenevä ilmamäärä ja kannen virtauskyky ym. henkinmailman asiat..Mut,tietoa jos janoat niin privalla kysymyksiä niin koitetaan keksiä niihin vastauksia...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.5.2008 13:24

kunnon provoa pitää aina harrastaa jos mahdollista = )
Käsi ylös kuka uskois tuommoista tekstiä jos semmoiseen kaupungilla törmäis ?

Kuva

Yks on ainenkin varma..Aina jos on porukkaa (hieman vieraampaa=) lähistöllä ja venton lyö käyntiin niin johan päät kääntyilee,niin muhkeasti remmi siellä pellin alla ääntelee = ))

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

lämmöt

ViestiKirjoittaja gryger » 25.5.2008 14:09

Mielenkiinnosta vain. Omassa ajattelin vesiruiskua käyttää niin pärjää pienemmälläkin coolerilla.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.5.2008 15:07

laitat kunnon coolerin ja sit sen vesiruiskun = ) Älä ala leikkimään liian pienellä coolerilla kun ne lämmöt nousee todella koviksi,usko mua.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

lämmöt

ViestiKirjoittaja gryger » 25.5.2008 21:15

No juu ei sinne mitään minimallia tule. Sen kokoinen kun saa juuri menemään ilman sahaa tuohon maskin taa..

Onko sulla minkälainen suodatin Eatonilla? Tuossa yksi kaveri kertoi kaksoisahdetusta volvostaan ja äänistä vapaavirtaus suodattimella...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.5.2008 22:17

Perus VV suodatin on turbon imuputkessa akilla. VV-suodatin>turbo>kuuleri 1>eaton>kuuleri 2>imusarja.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Vesi ja metanoli

ViestiKirjoittaja gryger » 29.5.2008 14:13

Tässä sulle kunnon setti niin tulee turvallisemmin ulos ne viimeiset tulollaan olevat dieselhevosvoimat ;)

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.5.2008 15:08

tuommoinen on jo "tilauksessa"

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=4066

kyllähän tuolla vesiruiskulla ihan mielenkiintoisia ominaisuuksia on,tosin dieselissä kannattaa lorauttaa hieman metanolia veden joukkoon.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.5.2008 15:22

kerro kokemusta tuosta vesiruiskusta sitten ku saat paikalleen.. tuoko vain muutaman hurjapään lisää vai peräti huomaako sen

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 29.5.2008 17:25

Onkos toi holysmoken kitti on/off tyylinen?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.5.2008 19:51

Kyllä se on ihan on/off ja yksinkertainen painekatkaisija releen kautta ohjaa koko pakettia.pitää "ostaa" paketti ensin ja sit voidaan jakaa kokemuksia = )
Kyllähän noilla on isossa mailmassa aika kohtuullisia tehon lisäyksiä saatu aikaiseksi mut suomalainen ei usko ennenkuin itse näkee/kokee..

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 19.8.2008 2:12

Mitäs tälle laitteelle kuuluu?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 19.8.2008 4:47

No,vento on purettu osiin ja työn alla on uusi moottori,tällä kertaa tuplaturbo ja hieman enempi venttiileitä..Eli jotain mitä näissä ei ole aiemmin nähty = )
Kaksois ahdettu oli kyllä kaikenkaikkiaan loistava laite mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja jospa tästä uudesta sais vaikka hieman enempi tehoakin irti kuin tuon "105hv" mitä lapussa luki leimalla.
Jään kyll kaipaamaan sitä autuasta remmin vihellystä ja muhkeaa alavääntöä mutta jospa sais pikkuturbon heräämään ajoissa niin voishan tästä tuplaturbostakin tulla kiva ajettava,mut aika näyttää..startti ehkä vielä tän vuoden puolella.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.8.2008 9:17

Enempi venttiileitä? 10? :)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.8.2008 9:59

^Taitaa olla jonkin verran vielä enemmän tulossa venttiileitä Akille. :D

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 19.8.2008 10:30

jos alkuunsa lähtis ihan 16 kappaleesta ja myöhemmin sitten kokeilis 20 kpl...

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 25.8.2008 13:08

Jaa? Meinaatko alkaa katkoo noita venoja, että ylimääräset on rintataskussa ajon aikana :)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.8.2008 17:13

hah...itse ajelet jollain volvon räppänällä joten äläs petteri tule yhtään huutelemaan siellä tai joudut lämmittämään saunan siitä hyvästä.Koskas tulet katsoo "protomoottoria".
Alkaa pikku hiljaa näyttämään jo joltain kun sain jo suuttimetkin valeeseen ja syöttöpumpun/laturin kiinnikkeenkin ett pääsee imusarjaa sovittelee

Retroman
-
Viestit: 188
Liittynyt: 26.4.2006 16:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Retroman » 13.10.2008 0:59

mikäs moottori sinne on tulossa? :) Missä vehkeissä noita niin sanottuja isorunkosia pumppuja käytetään ja onko paljon parempi?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.10.2008 6:30

Moottorina tullaan sovittelee 1.9 aaz pohjaista,16venttiilistä konetta.Kyllä niissä pumpuissa on eroja ja niin sanottu isorunkoinen löytyy yleensä jonkuin nelipyttyisen,isohkon pakun, koneen kyljestä.
Googlea ja searhia...etsii sitten vaikka boshin runkonumeron perusteella.
hyviä ovat 0 460 404 xxx tai 0 460 414xxx tai viimeisenä 0 460 424 xxx

noi xxx ovat sitten numeroita mutta vaihtelevat sen mukaan mistä autosta pumppu on peräisin...

Näillä isorunkoisilla on sit turha yrittää kauheita alavääntöjä mutta ylempää sitä alkaa sitä löytymään senkin edestä.Näissä on vakiona aika matala kotelopaine pienillä kierroksilla,mutta hyvähän se vaan on..

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 27.10.2008 17:30

miten tuo kytkin menestyi?? luisteliko, vai oliko topicin alkupään epäilyt turhia?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.10.2008 18:42

jos julli viittaa tuohon 210mm kytkimeen niin kerran sain sen luistamaan hieman kovemmassa vedossa mutta muuten piti yllättävän hyvinkin.Ideanahan on luoda mahdollisimman tasaisesti nouseva teho/vääntökäyrä jottei alakerta/voimansiirto joudu ihan tolkuttoman koville..Tuossa kovemmassa vedossa huippu teho tuli n.5500 rpm kohdalla ja (arvioiden ) silloin oli tehoa jo lähemmäs 200kW = /

Nyt on uusi kytkin työn alla ja levy kooksi valittiin 180mm.Väännön kestoa tälle "hirviölle" pitäisi tulla n. 1000nm = ))

tuossa kuva kytkimen "rungosta", juuri on välilevyjen vastinpinnat valmistumassa..

http://s434.photobucket.com/albums/qq68 ... 008120.jpg

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 21.11.2008 19:35

uudet kujeet mielessä..moniventtiiliventtiili tekniikka rakentuu/jalostuu hissukseen mutta sen verran vauhdin nälkää ett pitää talveksi keksiä jotain kivaa.

jospa tää auttais ensi hätään

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 008175.jpg

8 venttiiliä,erittäin iso syöttöpumppu,kaks turboa ja "alle" pari baaria ahtoja olis resepti (vielä mennään sentään aaz moottorilla = ) ..savut ehkä vielä tän vuoden puolella

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 21.11.2008 22:36

Muhkean kokoinen imusarja :)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.11.2008 23:34

Meinasitko tehdä itse tohon 16v billetti kannen?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 23.11.2008 11:28

en tee itse ja tuossa kuvassa on aaz:n oma kansi ja sillä kokeillaan tuplaturboa,tai lähinä ahtojen ohjausta,ahtojen nousua ym.
Ei se moniventtiili aina tarkoita 16 kpl vaan tässä omassa moniventtiili kokeilussa se tarkoittaa peräti 20kpl.Kansi on kaapissa ja lohko odottaa hakemista uuteen kotiin jotta päästään asiassa eteenpäin..

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 23.11.2008 17:10

Mistä se on peräisin se kansi?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.11.2008 17:29

20vt koneesta ;)

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 23.11.2008 18:03

lueskelin tätä projektia ja muija sattu menee tosta koneen ohi näki noita kuvia ja totes.. onko toi mies hullu.. :D:D:D Oli pakko todeta että kyllä tohon taidon ja rahan lisäks vähän hulluuttakin tarvitaa:D:D peukkuja täältäpäin ainakin

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 23.11.2008 19:27

mitenkäs se arlan mainos menikään ? kohta meissä jokaisessa asuu pieni volkkarin rakentelija = ) Hulluudesta on suunnattomasti apua näissä hommissa,tosin saunakin auttaa koska lauteilla on tullut monta hyvää ideaa,harmi vaan ettei niitä aina muista seuraavana aamuna.No,eipäs lipsuta ihan offtopicin puolelle.
Tuo moniventtiili kansi on todellakin peräisin 20vt moottorista ja sen muuttaminen diesel käyttöön ei ole ihan helppo juttu vaikka vois kuvitella ett lyödään vaan tulpanreikään suutin ja kovaa ajoa.Pelkästään syöttöpumpun uudelle paikalle siirtämiseen saa uhrattua tovin koska senkin pitäis pysyä koneessa luotettavasti kiinni ja isolla nestepäällä pumpun ottama teho nousee aika isoksi.
No,ehkä joskus tulee kuvia tästäkin aiheesta enempi.Samoin kuin tuosta moottoridynosta..

jorkku
-
Viestit: 44
Liittynyt: 27.6.2005 16:43

ViestiKirjoittaja jorkku » 30.12.2008 13:16

no mitäs tälle projektille kuuluu?onko paljon edistyny?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.12.2008 16:02

hiljaista tuntuis olevan..uusi tuplaturbo moottori on ventoon työn alla ja tuon 20vt diesel koneen kehittely edistyy,mutta kovin hitaasti kun meinaa noita projekteja pukata ihan omiksi tarpeiksi.
Pari asiakaskonettakin tässä pitäis saada valmiiksi niin ei näitä omia paljoa kerkeä.....
Kevättä odotellessa = )

P_Valtonen
-
Viestit: 238
Liittynyt: 24.7.2003 10:28

ViestiKirjoittaja P_Valtonen » 14.2.2009 23:58

no mitäs tälle projektille kuuluu?onko paljon edistyny?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 28.2.2009 17:05

uusi kujeita mielessä,tällä kertaa pari turboa ja muuta jännään tiedossa = )

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... G_3806.jpg

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 28.2.2009 23:17

Jokos penkkiä oot suunnitellu?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.3.2009 7:18

on suuniteltu ja hieman edistynyt.Data puoli on täysin auki vielä ja saa ollakkin toistaiseksi auki,ainenkin siihen asti ett saadaan moottori keulalle ja auto liikkumaan omin voimin = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.6.2009 8:13

postaillaas tännekkin hieman juttua projektin tilasta ja muutenkin noista savupuolen laitteista.Ventosta tuli sitten ainostaan radalla ajettava peli koska kilvet on tarkoitus heittää konttorille tässä lähipäivien aikana.Mutta ettei vallan ilman savua tarvi kruisailla niin taloon ilmestyi toinen diesel vento käyttöautoksi ja ajattelin tässä nyt hieman kertoa sen sielun elämästä ja projekteista sen(kin ympärillä).
Harrastamisen tasoa kuvaa se että tuli ostettua ammattikäyttöön tarkoitettu virtauspenkki noiden kansien hieromista varten,osittain tulevaisuutta varten koska tuo suuri ja mahtava metsäjätti on ilmoittanut sulkevansa tehtaan jolla työskentelen..Noh,ehkä sitä joskus sitten hierotaan noita kansia enempikin = )

Mutta,todellakin,1.9td vento tuli ostettua "konevikaisena" ja edellinen omistaja oli helpottanut urakkaani purkamalla siitä kannen valmiiksi irti.Tässä vaiheessa tuo virtauspenkki ja lukuisat sen äärellä vietetyt tunnit tuottivat tulosta ja kannesta saatiin erittäin hyvät virtaukset esille kuitenkaan kanavakokoa liiaksi isontamatta.Kansi sai muutakin huomiota osakseen koska mielestäni volkkarin esikammio on huonosti muotoiltu,niin sisältä kuin kanavaikkunankin kohdalta.
Sitten täysin omalukunsa olikin kannen täydellinen keraamipinnoitus,myös esikammion sisäpuolet ja pakokanava pinnoitettiin kauttaaltaa (tässäkin voi olla markkinarakoa jota olen ajatellut hyödyntää).Koska kyseessä on käyttisauto niin valitsin turboksi suht pienen mutta pippurisen ahtimen,eli switzerin S1bg joka istutettiin vakioon valurautasarjaan.Pakosarja sai luonnollisesti keraamia niskaan kuin myös turbon pakopesä,myös sisäpuoli käsiteltiin huolellisesti.
Eli virit mitä autoon tehtiin käsitti turbon vaihdon ja kannen muotoilun/pinnotuksen.Ahdot laskin niin alas kuin vain sain hukkaporttia säätämällä ja ne jäivät 1bar tasolle.Ahtimen luonteesta johtuen herääminen on pehmeää ja maksimi ahdot saavutetaan "vasta" 2600-2700 kohdalla ja tämä on mielestäni järkevää koska tällöin säästetään vakiota kytkintä ja voimansiirtoa.

Reissu motestin dynoon kertoi seuraavaan

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... ppu001.jpg

109hv ja 202nm = )

vakiopumppua on sen verran säädetty että ahdonalainen kara on hieman viistetty ja syöttöä on lisätty 2/3 kierrosta.

Monia asia jäi vielä takaraivoon mietityttämään ja näyttäis siltä että pitää alkaa kaivamaan sitä välijäähyä tuohon keulalle ja mahdollisesti pakoputki jumppaa tiedossa kesän aikana.
Toinen todella outo asia oli polttoaineen kulutus,motestin reissulla meni 1/4 tankki dieseliä/400km
Pitää pitää hieman kirjaa noista tankkailuista enempi ja laskea tarkemmin tuo kulutus mutta jo ajossa sen huomaa koska kaasua ei todellakaan tarvi painaa jotta pitää reippaan moottoritie nopeuden päällä.
Harva ihminen uskaltaa painaa käden turbon pakopesän päälle kovemman repäisyn päälle,tässä se onnistuu = O

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 3.6.2009 21:07

aika paljon tullut tutkittua tuon käyttiksen sielun elämää,mittailtua ahtoilman lämpöjä,paineita ym. normia settiä.Pakopaineita ei juurikaan ole matka-ajossa eikä kovin ylös nouse edes kovissa vedoissa joten niiltä osin kaikki reilassa.Välijäähdyttimen tarve on niin ja näin koska ahtoilma saavuttaa pahimmillaankin "vain" 50-55astetta yli ulkoilman.
No,moni kakku päältä kaunis..Eräällä nopella siirtymisellä hesaan ja takaisin niin venton polttaineen kulutus nousi jo hälyttävän korkeaksi(eli n.5-5.5l/100km) ja syytä nouseeseen kulutukseen etsimään.Lda piirin karaa nojaavan tapin tivari sökönä ja sitä kautta dieselit koneesta pihalle joten selvä peli.Ajatus oli vaihtaa samalla isompi nestepää pumppuun.No,eihän mikään mene aina suunitelmien mukaan ja uusi kombinaatio alkoi vuotamaan kaasuakselin tiivisteestä!Tässä vaiheessa iski epätoivo ja viimeisenä toivon rippeenä suorastaan jouduin turvautumaan tuon kaksoisahdetun vanhaan pumppuun joka meni mukisematta paikoilleen,ja pienen ilmauksen jälkeen lähti helposti tulille.

Mielenkiintoinen yhdistelmä,todellakin.Erittäin raju pumppu todella paljon muokattujen esikammioiden kaverina.
Pumppu syöttää polttoaineen todella nopeasti verrattuna tuohon vakioon joten savun määrä samalla teholla on huomattavasti pienempi,ennakoita 0.25mm vähemmän kuin vakiolla ja jos edellinen meni pintakaasulla niin tämä menee jo ajatuksen voimalla..Mielenkiinnolla odotellaan ekoja kulutus mittauksia :D

Halts|
-
Viestit: 43
Liittynyt: 5.2.2008 21:25

ViestiKirjoittaja Halts| » 6.6.2009 13:39

Hyvältä kuullostaa tuo käyttiskin! Tekeekö tuo muokattu kansi tuon todella pienen kulutuksen vai ajatko todella rauhallisesti vai miten se onnistuu?

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 6.6.2009 14:35

^ Eikös moottorin hyötysuhde nouse kun kansi hengittää kunnolla ja laitetaan iso nestepää ilman että ruuvataan syöttöä turhan paljon. Vielä kunnon välijäähy ni sehä on siinä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 8.6.2009 14:54

muokattu kansi tekee aika paljon,varsinkin jos pakopuoli on hyvin toimiva mutta uskoisin suurimman hyödyn tulevan tuolta keraami/esikammio saralta.Periaatteessa myös nestepään vaihto isompaan kasvattaa hyötysuhdetta vielä entisestään mutta en ole vielä saannut tuolle uudelle pumpulle kulutuslukemia joten se on vain mutuilua...Kokeet jatkuvat vielä = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 10.6.2009 17:53

Nyt on tullut tuolla isorunkoisella monsteripumpulla kruisittua jonkin verran ja hieman olisi vielä tuloksissa parantamisen varaa kun keskikulutus pomsahti jopa 5.3 litran tasolle.Se mikä toimi loistavasti tuossa kaksoisahdetussa ei meinaa oikein millään asettua tuohon käyttikseen sopivaksi.
Pitää vielä hieman harrastaa ennakon säätö jumppaa kun tuntuis ett hieman isommilla kierroksilla alkaa ennakot laahaamaan liikaa jäljessä,tyhjäkäynnillä sentään ok..Jopa lda:n sain säädettyä siedettäväksi,eikä tarvinut kuin 4 eri kulmalla olevaa karaa ja pari jousta kokeiluun.
Valmistajan ilmoittama huippunopeuskin on tallella,sen verran pääsi suljetulla alueella kokeilemaan.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 18.6.2009 8:11

Laitetaas tännekin hieman päivitystä käyttiksestä.Monsteripumppukin alkaa olemaan jo sopivasti muokkattu ja kaiken kaikkiaan siitä tuli varsin sivistynyt peli.Osia ei tarvinutkaan kuin 3 eri pumpusta jotta kokonaisuudesta saatiin hyvä.Perusennakoista vielä sen verran että tuo 12mm pää on aika ronkeli niistä mutta dynoon on varattu jo aika että pääsee tuota oikeasti tutkimaan ja hieromaan kohdallaan.Yleisesti pumppuun vaihtamalla isompi nestepää perusennakon tarve pienenee mutta kuinka paljon,se onkin sitten toinen juttu.
Jos vakiolla pumpulla oli 1.03 paras perusennakko niin tällä monsterilla on n. 0.6-0.7 aika passelin oloinen mutta tästä enempi kun on dynolappua mitä tutkia.Polttoaineen kulutus alkaa tasaantumaan jo ja nyt mennään reilusti alle 5 litran.
Juhannus taitaa mennä auton alla ja pakoputki jumppaa tiedossa kun olisi tarkoitus tehdä 60mm rosteriputki,alusta loppuun,no katti on vielä mustaa kun en rosterista löytänyt.Toinen mikä on mieltä vaivannut on ennakon tarve täydellä syötöllä/ahdoilla,mutta siihen on tulossa varsin erikoinen ratkaisu josta myös myöhemmin juttua lisää = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.6.2009 11:01

Päivitellääs tännekin jotain pientä vaikka suht rauhallista ollut tuon käyttiksen suhteen.Näyttäis siltä ett nopeutuneesta ruiskutusajasta ei ole niin suurta hyötyä kuin "haittaa".Kone käy pienillä ennakoilla suht järkevästi mutta syöttömäärän kasvaessa selvästi vaatii hieman isompaa ennakkoa joten seuraava pumppu versio lienee hieman pienemmällä nestepäällä ( 11mm ) ja rakentelen pumppuun ominaisuuden joka osaa lisätä ennakoita ruiskutusmäärän/ahtojen nousetessa "sopivalle" tasolle.Pitää vielä hieman lisätä maksimiennakoita koska moottori tuntuu kiertävän todella iloisesti pitkälti yli punarajan.Toivottavasti speedpartyillä nähdään jo uusi pumppu koeajossa.Todella kiire tulee koska vieläkään ei ole välijäähyä asennettu ja tallissa makailee parikin moottoria jotka pitäis saada pikaisesti kasaan.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.7.2009 23:15

rakentelin sopivasti tuohon käyttikseen uuden 11mm pumpun ja päästii kokeilemaan sitä joensuuhun "One Mile Challenge" kisaan,kisa oli varsin mielenkiintoinen kokemus kun kerrankin pääsi ajamaan katuautolla täysiä.Nyt on vaan pakko todeta että käyttis vento ei ole parhaillaan mailin matkalla koska välitykset ovat aivan liian lyhyet.Loppunopeudeksi muodostui vaatimaton 190 kmh kun viimeiset 350-400m mentiin jo rajoittajaa vasten.Vartilla vento saavuttaa kuitenkin jo yli 150 nopeuksia.Seuraavalle kerralle on kyllä pakko asentaa tuo välijäähy = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.7.2009 10:32

6000km alkaa olemaan tuolla käyttiksellä jo "uudella" koneella mittarissa ja mielenkiintoista tutkimista ollut tuon koneen kanssa.Perinteiset säädöt eivät pidä paikaansa ja moni muukin asia kummastuttaa näihin perinteisiin aaz:n verrattuna,eräs on kylmä käynnistyvyys,se on meinaten erittäin huono
Tässä muutama aamuna on lämpömittari painunut suht alas ja vaikka kesäkelissä vielä mennäänkin niin ventoa saa sahata suht kauan käyntiin ja sittenkin vielä kun saa tulille niin savun määrä on reipaan oloinen.Samanlaista kommenttia tuli myös palikka2 suunnalta vaikka tekniikka on jo uudempaa sukupolvea.Kaikenlisäksi nyt kylminä aamuina niin kone savuttaa myös "raakaa" reilusti ennenkuin normi käyntilämpö saavutetaan.Toisaalta normi käyntilämmössä kone tuottaa suht reilusti tehoa ja todella pienellä polttoaineen kulutuksella....On tämä outoa...

Nyt,arvon raati vois keksiä jotain syitä miksi "täys keraami" moottorit toimivat näin oudosti.


vielä pitäis vähintään 14tkm ajella ennenkuin raaskii napata kannen pois ja tutkia kuinka hyvin keraamit ovat moottorissa pysyneet,mutta turbo ja pakosarja näyttävät päälle päin aivan kuin uusilta,vaikka jopa dp on käynnyt niin kuumana että sinkityistä pulteista on sinkit lähteneet kälppimään


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa