"tsi" vento ja voimaa kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
"tsi" vento ja voimaa kaivataan
Nyt kun alkaa illat pimenee niin ajattelin aloitaa tuommoisen otsikon mukaisen projektin..Tai oikeamin eaton + turbo kombinaation rakentamisen..Projekti tullaan vetämään ihan rauhassa läpi ja kuvia tekeleestä tulen lisäilemään aina kun kerkiän..Kuitenkin mahdollisimman ahkerasti niin pääsee sitten porukka kommentoimaan miten se olisi pitänyt tehdä = )
Hieman pohjaa projektille ett kyseessä tulee olemaan ihan käyttö auto joka päiväiseen ajoon joten ei ole tarkoitus saada "miljoonia" hevosvoimia vaan alhaalta suht ylös asti vetävä kone.
Käytäntö näyttää kuinka tulen onnistumaan tavoitteissani.
Volkkarin tsi moottorihan perustuu samantapaiseen ratkaisuun mutta en aio kopioida sitä vaan tulen kokeilemaan omia ajatuksiani..
Mutta hieman teknistä infoa tässä vaiheessa: Eli lähtökohta koneena on 1.9 td omenan kokoisella kkk ahtimella ( 03 )..koneella on jo parhaat kilometrit täynnä joten ensitöikseen se on syytä peruskorjata ja samalla hieman parannella kannen toimivuutta..Ehkä käytän sen jopa virtauspenkissä , jos en muuten niin uteliaisuuttani sitten..
Alakertaan tullaan sijoittamaan hieman ajatusta ja jokunen euro koska tarkoituksena on saada koneesta reilusti alavääntöä niin voipi vakiokankia alkaa harmittamaan muuten..eli vaihtoon meneevät nekin...
Perusajatuksena on että eatonin M45 tulee hoitamaan ilman tarpeen ennekuin holsetin iso hypridi ahdin alkaa tuottamaan riittävästi ilmaan koneen tarpeeseen..
Eatonin M45 tuottaa (laskujeni mukaan ) n. 1.3 barin ahdot jo tyhjäkäynnillä jos koneen täytössuhde on noin 85% ja välitys suhteeksi valitaan n. 1/3 overdrive..Mutta,tämä on vain matematiikkaa ja kovin karkeaa semmoista joten sekin voi muuttua vielä matkan varrella..
Holsetin hybridi jonka ajattelin tähän projektiin laittaa riittää tuotoltaan varmasti (reilusti yli 400+hv) venton ilman tarpeeseen..Mutta syy miks valitsin näin ison ahtimen on se että eaton tulee imemään ilman turbon painepesän läpi joten turbiini saa olla suht väljä.
Hieman pohjaa projektille ett kyseessä tulee olemaan ihan käyttö auto joka päiväiseen ajoon joten ei ole tarkoitus saada "miljoonia" hevosvoimia vaan alhaalta suht ylös asti vetävä kone.
Käytäntö näyttää kuinka tulen onnistumaan tavoitteissani.
Volkkarin tsi moottorihan perustuu samantapaiseen ratkaisuun mutta en aio kopioida sitä vaan tulen kokeilemaan omia ajatuksiani..
Mutta hieman teknistä infoa tässä vaiheessa: Eli lähtökohta koneena on 1.9 td omenan kokoisella kkk ahtimella ( 03 )..koneella on jo parhaat kilometrit täynnä joten ensitöikseen se on syytä peruskorjata ja samalla hieman parannella kannen toimivuutta..Ehkä käytän sen jopa virtauspenkissä , jos en muuten niin uteliaisuuttani sitten..
Alakertaan tullaan sijoittamaan hieman ajatusta ja jokunen euro koska tarkoituksena on saada koneesta reilusti alavääntöä niin voipi vakiokankia alkaa harmittamaan muuten..eli vaihtoon meneevät nekin...
Perusajatuksena on että eatonin M45 tulee hoitamaan ilman tarpeen ennekuin holsetin iso hypridi ahdin alkaa tuottamaan riittävästi ilmaan koneen tarpeeseen..
Eatonin M45 tuottaa (laskujeni mukaan ) n. 1.3 barin ahdot jo tyhjäkäynnillä jos koneen täytössuhde on noin 85% ja välitys suhteeksi valitaan n. 1/3 overdrive..Mutta,tämä on vain matematiikkaa ja kovin karkeaa semmoista joten sekin voi muuttua vielä matkan varrella..
Holsetin hybridi jonka ajattelin tähän projektiin laittaa riittää tuotoltaan varmasti (reilusti yli 400+hv) venton ilman tarpeeseen..Mutta syy miks valitsin näin ison ahtimen on se että eaton tulee imemään ilman turbon painepesän läpi joten turbiini saa olla suht väljä.
Viimeksi muokannut Aki-76, 29.12.2007 17:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse ehkä laittaisin remmin ja turbon toistepäi, eli ensin remmi ja sitten turbo, ja siihen väliputkeen jonku venttiilin, mikä päästää ilmaa remmin ohi siinä vaiheessa kun turbo imee enemmän kuin mitä remmi tuottaa. Holsetin iso hybridi kuullostaa siltä, että missäs vaiheessa sen pitäs herätä? Ja jos kerran käyttöautosta on kyse niin ehkä sillon kandeis ostaa suoraa toinen moottori, mistä rakentaa kestävemmän, eikai noi 1.9 diisselikoneet maksa enää nykyä paljo mitää.
Ajatuksena ett remmi imee turbon läpi ilmaa tuntuu minusta paremmalta,mutta molemissa tapauksissa tulee holset pyörimään jo läpi menevän (imettävän) ilman takia kohtuullista "joutokäyntiä" joten vaikka kyseessä onkin iso ahdin niin en usko sen heräämisen olevan ongelma...1.8 koneessa kun tuo herää vasta reilusti 4000rpm jälkeen...
Niin ja yksi syy miksi haluan laittaa ensin turbon ja sitten vasta remmin on se että helpompi tehdä ohivuoto läpälle ohjaus käyttämällä turbon ja remmin väliin muodostuvaa painetta ohjaamaan läppää ja näin päin olevalla järjestelyllä saadaan eatonin yli vaikuttavaksi paine-eroksi (silloin kun ohivuoto läppä on auki ) nolla joten eaton ei tule haukkaamaan ihan tuhottomasti tehoa ylemmillä kierroksilla.
Kun osais niin voisin piirtää tänne kaavio kuvan laitteen toiminasta.
Kuvia tulee joka tapauksessa vkonloppuna.
Niin ja yksi syy miksi haluan laittaa ensin turbon ja sitten vasta remmin on se että helpompi tehdä ohivuoto läpälle ohjaus käyttämällä turbon ja remmin väliin muodostuvaa painetta ohjaamaan läppää ja näin päin olevalla järjestelyllä saadaan eatonin yli vaikuttavaksi paine-eroksi (silloin kun ohivuoto läppä on auki ) nolla joten eaton ei tule haukkaamaan ihan tuhottomasti tehoa ylemmillä kierroksilla.
Kun osais niin voisin piirtää tänne kaavio kuvan laitteen toiminasta.
Kuvia tulee joka tapauksessa vkonloppuna.
Tossa ruottinpuolella yks tyyppi rakenteli dieselmersuun tollasen ja molemmille ahtimille oma putkisto imusarjaan asti, turbon puolella takaiskuventiili, jotta ei remmi tuuppaa ilmaa turbon kautta ulos, eli remmille tulee coolerin jälkeen turbolta ilma, mutta remmin ohittaa kuitenkin tuo takaiskusysteemi...
Sivulla 11 on kuvia miten putket on vedetty:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11837& Tossa topicissa melkopaljon tekstiä ja kuvia tietenkin ruottiks. Mut kyllä kuvia on niin paljon että niistä saa kieltä taitamatonkin selvää.
http://videos.streetfire.net/video/5d6c ... ffa78e.htm
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=381857 Jos Antonilta haluaa kysyy jotain, niin sillontällön se vastailee tuolla mersufoorumillakin englanniksi... Suomestahan sillä on dieselpumppu.
Sivulla 11 on kuvia miten putket on vedetty:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11837& Tossa topicissa melkopaljon tekstiä ja kuvia tietenkin ruottiks. Mut kyllä kuvia on niin paljon että niistä saa kieltä taitamatonkin selvää.
http://videos.streetfire.net/video/5d6c ... ffa78e.htm
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=381857 Jos Antonilta haluaa kysyy jotain, niin sillontällön se vastailee tuolla mersufoorumillakin englanniksi... Suomestahan sillä on dieselpumppu.
joo,hieman tuon tapaista olen tekemässä mutta tuossakin on se ongelma ett eaton nostaa joka tapauksessa imuilman lämmön liian kovaksi joten tuossa tarvitaan kaksi cooleria..mielestäni tuo ei ole ehkä paras ratkaisu..no,tää on mun mielipide..
Eaton nostaa imuilman lämmön johonkin 65-80 asteeseen jos ahtoja on n. 0.8 bar joten jokainen voi itse miettiä onko se liikaa..
Eaton nostaa imuilman lämmön johonkin 65-80 asteeseen jos ahtoja on n. 0.8 bar joten jokainen voi itse miettiä onko se liikaa..
corollassa näin..
Kaverin corollassa remmi ja turbo.Toteutettu venttiilillä joka toimii paineenvaihteluiden ohjaamana.
Tuossa koneen kuva.
KONE
Tuossa koneen kuva.
KONE
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Kyllä roots pumppaa joka kierroksella saman määrän ilmaa mutta jos sen ei tarvitse nostaa painetta niin se ei tarvitse myöskään tehoa niin paljon..Asia on helppo havainnollistaa pyörittämällä tuota ahdin vaikkapa akkuporakoneella.Pyörii iloisesti tyhjänä mutta jos peittää painepuolen niin johan alkaa akkukone hyytymää joten kyllä teoria paine erosta on totta.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Alunperin tuohon systeemiin piti laittaa sähkömagneettinen kytkin joka kytkis eatonin kokonaan pois päältä kun turbo ahtaa riittävästi mutta semmoisen kytkimen rakentaminen kotikonstein on hieman haasteellinen joten eka versio tulee olemaan ilman sitä kytkintä.
No,tuossa on linkki kuvaan = )
Heh..ahdin on väärin päin mutt mittasuhteet kyll ymmärtää..ja selviää sekin miks noita ei ole juurikaan laitettu näihin dieseleihin..tarvitaan kenkälusikka ja paljon rasvaa ett tuon eatonin saa sopimaan tuonne väliin = ))
ps.nuo punamustat johdot on hieman oma keksintö mut kukas keksii sen funtion ? se liittyy tuohon mikrokytkimeen joka on kaasuvipu hässäkän päällä ; )
Pss...oliskos kenelläkään lainaksi ylimääräistä "paskana" olevaa 1.9td:n kantta...kun pitäis saada soviteltua osia paikalleen ennenkuin puran tuon käyttöauton..niin ja syöttöpumpun kiinityslevyä..kun ajattelin tehdä yhteisen levyn eatonille ja syöttöpumpulle..
No,tuossa on linkki kuvaan = )
Heh..ahdin on väärin päin mutt mittasuhteet kyll ymmärtää..ja selviää sekin miks noita ei ole juurikaan laitettu näihin dieseleihin..tarvitaan kenkälusikka ja paljon rasvaa ett tuon eatonin saa sopimaan tuonne väliin = ))
ps.nuo punamustat johdot on hieman oma keksintö mut kukas keksii sen funtion ? se liittyy tuohon mikrokytkimeen joka on kaasuvipu hässäkän päällä ; )
Pss...oliskos kenelläkään lainaksi ylimääräistä "paskana" olevaa 1.9td:n kantta...kun pitäis saada soviteltua osia paikalleen ennenkuin puran tuon käyttöauton..niin ja syöttöpumpun kiinityslevyä..kun ajattelin tehdä yhteisen levyn eatonille ja syöttöpumpulle..
valoitetaan hieman asiaa...Tuo mikrokytkin kaasuvipu mekanismin päällä on säädetty siten ett kytkeytyy viimeisellä 5mm päälle ja sähköohjattu solenoidi sulkee hukkaportille menevän paineen (melkein kokonaan)..siis ohituksissa saadaan koneesta hieman enempi voimaa ulos..
Tietenkin syötöt nousevat samalla...
Matka ajoa varten on vielä ohjaamossa kytkin jolla saan laskettua ahtoja noin puolella,eli tippuu noin 0.3-0.4 barin paikeille..Yleensähän noissa viritetyissä koneissa on se ongelma ett ahdot ovat liian kovalla matka ajossa ja turhaan kuormittetaan konetta ylimääräisen lämmön ja paineen vaikutuksesta..
Tuohon remmi-turbo koneeseen aion rakentaa samanlaisen lepuutuksen matka ajoa varten..
Tietenkin syötöt nousevat samalla...
Matka ajoa varten on vielä ohjaamossa kytkin jolla saan laskettua ahtoja noin puolella,eli tippuu noin 0.3-0.4 barin paikeille..Yleensähän noissa viritetyissä koneissa on se ongelma ett ahdot ovat liian kovalla matka ajossa ja turhaan kuormittetaan konetta ylimääräisen lämmön ja paineen vaikutuksesta..
Tuohon remmi-turbo koneeseen aion rakentaa samanlaisen lepuutuksen matka ajoa varten..
Tänään aloin ihmettelemään imusarjaa..Sopivia vaihtoehtojahan on useita,mutta itse päädyn LT:n kutoskoneen imusarjaan kun semmoisen löysin sopivasti..Pulttien jako ja kanava koko on kuin suoraan tuohon 1.9td:n tarkoitettu..Tosin hieman arveluttaa sarjan korkeus mutta likimääräisellä mittauksella sen pitäis sopia ilman suurempia muutoksia,tai no,onhan siinä kahden sylinterin imuputket liikaa mutta onneks niistä pääsee nopsasti eroon..
Alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan ahtoputketkin..tai lähinä paperilla kun ei ole tullut käytyä vielä "putkikaupassa".
Ahtoputkien kooksi sitten varmistui 60mm(rosteri) kun semmoista löytyy kohtuullisen helposti eikä niistä tule (onneksi) niin monimutkaisia kun kuin alkuunsa ajattelin..
Piti kyll hetki uhrata ajatusta niihinkin,mut nyt on helppo hommata tarvikkeet kun tietää melko tarkkaan mitä tarvii.
Alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan ahtoputketkin..tai lähinä paperilla kun ei ole tullut käytyä vielä "putkikaupassa".
Ahtoputkien kooksi sitten varmistui 60mm(rosteri) kun semmoista löytyy kohtuullisen helposti eikä niistä tule (onneksi) niin monimutkaisia kun kuin alkuunsa ajattelin..
Piti kyll hetki uhrata ajatusta niihinkin,mut nyt on helppo hommata tarvikkeet kun tietää melko tarkkaan mitä tarvii.
Taas pitäis potkia projektia eteenpäin kun alkaa olemaan tarvittavia osia kasassa..Ikävää kun pitää jakaa tuo harrastamisaika muiden harrastusten kanssa niin ei edisty tämä projekti niin ripeästi kun toivoisi.
No,onpahan aikaa suunnitella kunnolla = )
Tuossa leikkasin plasmalla ( vapaalla kädellä ) pakosarjan laipan ja imusarjankin sain sovituskanteen jo paikalleen joten aika alkaaa suunnittelemaan turbolle pakosarjaa..
Jos karkeana nyrkkisääntönä pidetään ett pakosarjan putkien pituus ( siis tilavuus ) olisi sama kuin yhden sylinterin iskutilavuus niin päästäisiin n. 50 cm putkiin..Sarjatuotanto moottoreissa tyydytään yleensä liian lyhyisiin putkiin ja se aiheuttaa turbon pakosiivelle aika kovia paineiskuja eikä välttämättä ole kovin järkevä ratkaisu suunnitelmaani moottoriin.
Kompromissejä joudun kuitenkin tekemään mutta ajatuksena olisi mahduttaa mahdollisimmat pitkät pakosarjan putket tuonne pellin alle..
Turbon paikan sain likimääräisesti jo kohdalleen joten tuohon väliin 4kpl 42mm putkea joiden pituus tulisi olemaan 45-52cm..Jälleen tulee olemaan tosi ahdasta...Ja Imusarjan irroittamista ilman pakosarjan irroittamista,no,siitä on turhan haaveilla..
No,onpahan aikaa suunnitella kunnolla = )
Tuossa leikkasin plasmalla ( vapaalla kädellä ) pakosarjan laipan ja imusarjankin sain sovituskanteen jo paikalleen joten aika alkaaa suunnittelemaan turbolle pakosarjaa..
Jos karkeana nyrkkisääntönä pidetään ett pakosarjan putkien pituus ( siis tilavuus ) olisi sama kuin yhden sylinterin iskutilavuus niin päästäisiin n. 50 cm putkiin..Sarjatuotanto moottoreissa tyydytään yleensä liian lyhyisiin putkiin ja se aiheuttaa turbon pakosiivelle aika kovia paineiskuja eikä välttämättä ole kovin järkevä ratkaisu suunnitelmaani moottoriin.
Kompromissejä joudun kuitenkin tekemään mutta ajatuksena olisi mahduttaa mahdollisimmat pitkät pakosarjan putket tuonne pellin alle..
Turbon paikan sain likimääräisesti jo kohdalleen joten tuohon väliin 4kpl 42mm putkea joiden pituus tulisi olemaan 45-52cm..Jälleen tulee olemaan tosi ahdasta...Ja Imusarjan irroittamista ilman pakosarjan irroittamista,no,siitä on turhan haaveilla..
Tulipahan tänään heitettyä kansikin koneistukseen..Ensin vanhat seetit pois ja haljennetteet esikammiot samalla vaihtoon..
Oikein hämmästyin kuinka helposti seetit lähti irti..ensin migillä hieman saumaa ja terävä napautus..Oli ehdottomasti löysimmät seetit mitä koskaan olen kansia purkanut eikä esikammiokaan tarvinut kummoista iskua kun putosi jo lattialle..
Heti piti sovitella uusia venttiileitä paikalleen kun sai vanhat pois tieltä..imu kasvaa 4mm ja pako saman 4mm..Oli pienoinen yllätys muutenkin kun sai venat irti niin kuinka huonosti on tehtaan jäljiltä sovitettu seetit kanaviin..No kunhan saan kannen takaisin niin asialle pitää tehdä jotain ; )
Onkohan mailmassa yhtään td volkkarin kantta joka ei olisi halki....
Oikein hämmästyin kuinka helposti seetit lähti irti..ensin migillä hieman saumaa ja terävä napautus..Oli ehdottomasti löysimmät seetit mitä koskaan olen kansia purkanut eikä esikammiokaan tarvinut kummoista iskua kun putosi jo lattialle..
Heti piti sovitella uusia venttiileitä paikalleen kun sai vanhat pois tieltä..imu kasvaa 4mm ja pako saman 4mm..Oli pienoinen yllätys muutenkin kun sai venat irti niin kuinka huonosti on tehtaan jäljiltä sovitettu seetit kanaviin..No kunhan saan kannen takaisin niin asialle pitää tehdä jotain ; )
Onkohan mailmassa yhtään td volkkarin kantta joka ei olisi halki....
Aki-76 kirjoitti: Turbon paikan sain likimääräisesti jo kohdalleen joten tuohon väliin 4kpl 42mm putkea joiden pituus tulisi olemaan 45-52cm...
Et sitten ole varmaankaan perehtynyt nuihin pakosarjojen tekoon alkuunkaan. Sopivin koko olisi max 32mm sisämitta. eikä mitään 42mm. Erittäin hyviä sarjoja on tehty 1,9 dieseliin 28mm sisämitalla. Tiesitkos että aina kun primäärin tilavuutta nostetaan kertoimella viisi (eli viisinkertaiseksi), puolittuu turbiinin saama pakokaasujen energiamäärä. Tästä syystä on edullista että pakosarja on niin loivamutkainen kuin mahdollista, ja niin pieni/lyhyt kuin mahdollista. Tällä voidaan jopa kaksin kertaistaa energia määrä ahtimelle. Pulssituksen tavoitelulla saadaan 10% hyöty, mutta jos siihen uhrataan x2 putkeä, niin tulos on miinuksella ja pahasti :)
Omasta mielestäni olen kyllä aika hyvin perillä tuosta pakosarjan tekemisestä,mutta mielipiteitähän on monta..Totta on kyllä että jos primääriputkea lähdetään isontamaan niin pakokaasun virtausnopeus tippuu,se on tosi asia,mutta minkä on sitten kaasulle järkevä nopeus ? Tuossa muutaman vuosi takaperin ruotsissa vaikutti ( kiihdytyskäytössä ) vanha volvo jossa oli lähes pari metriset primääriputket..Siitäkin huolimatta tämä vääräuskoisten laite tuotti 700 kiivasta hevosta..Tai toinen esimerkki ajalta jolloin formuloissa käytettiin ahtimia..
Moottorit olivat 1.5 litraisia "vee kuutosia"..eli yhden sylinterin tilavuus oli vaatimattomat 250 cc..silti primäärit putket olivat 30-32mm ja lähes 50 cm pitkiä..Nämä oman aikakautensa auto"hirviöt" kävivät jopa 5.5 bar ahdoilla ja tuottivat 1300 hv.
Noh,meneepä historian puolelle hieman liikaakin...
Moottorit olivat 1.5 litraisia "vee kuutosia"..eli yhden sylinterin tilavuus oli vaatimattomat 250 cc..silti primäärit putket olivat 30-32mm ja lähes 50 cm pitkiä..Nämä oman aikakautensa auto"hirviöt" kävivät jopa 5.5 bar ahdoilla ja tuottivat 1300 hv.
Noh,meneepä historian puolelle hieman liikaakin...
kyllä se on tuo ihmisen arki kovin kiireistä..No,tänään sovittelin kaveruksia vierekkäin..lopullinen kiinnitys on vielä tekemättä kun en päässyt hihnan linjaa tarkistamaan mutta jos vaikka huomenna sitten...niin,ja pitäähän tuohon leikata yksi pala vielä ett saa etäisyyden kohdalleen...ja tulipa tehtyä pakosarjaan kollektorikin...tosin,sekin harittaa vielä kun en raaskinut kääntää putkia vielä oikeaan suuntaan,ennenkuin olen varmistanut turbon paikan...
joo,uuni olis kova sana jos vain semmoisen omistais,tai edes kaverit omistais...Kyll noi migin saumat on ihan ok jos hieman näkee vaivaa niiden kanssa..Ja sama kuin autojen kanssa,eli alitehoisilla on turha ruveta = ))
Mutkia tuli "repullinen" ja siitä on hyvä lähteä sovittelee...iso kiitos mikolle niistä...
Mutkia tuli "repullinen" ja siitä on hyvä lähteä sovittelee...iso kiitos mikolle niistä...
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
tänään tuli pörröiltyä kanavia kohdalleen...Ei uskois minkälainen työ siinäkin on..Tietenkin jos haluaa tehdä tuonkin tarkasti niin menee sitt tuplasti aikaa..
Nyt jos olis virtauspenkki niin olis kiva testailla mitä nää virtaa kun kyseessä ei oo eka kansi mitä teen ja muutama on kyll käytetty penkissä asti...
Näissäkin pitää muistaa ett kaiken pitää olla suhteessa ventiilin nostoon,eli on turha tehdä kantta joka virtaa 11mm nostolla vaikkapa 230 hv jos nokasta ei niin paljoa löydy..Eli hieman piti miettiä millä päästäisiin parhaaseen tulokseen ( ja se ei ole ison mahdollinen kanava = )
uskomattoman paljon lähtee alumiini hötöä kannesta = )
(ja uskomattoman paljon menee aikaa kunnon kannen tekemiseen)
Nyt jos olis virtauspenkki niin olis kiva testailla mitä nää virtaa kun kyseessä ei oo eka kansi mitä teen ja muutama on kyll käytetty penkissä asti...
Näissäkin pitää muistaa ett kaiken pitää olla suhteessa ventiilin nostoon,eli on turha tehdä kantta joka virtaa 11mm nostolla vaikkapa 230 hv jos nokasta ei niin paljoa löydy..Eli hieman piti miettiä millä päästäisiin parhaaseen tulokseen ( ja se ei ole ison mahdollinen kanava = )
uskomattoman paljon lähtee alumiini hötöä kannesta = )
(ja uskomattoman paljon menee aikaa kunnon kannen tekemiseen)
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
Et sitten tehny tarkistusikkunaa vesipuolelle vaikka lupasit?
Mikkäs venat tonne nyt mahtuu?
Muista laittaa tänne virtauksista tiedot, kun vaan saat ne selville.
(lähetäänkö millon käymään Markolla Mikkelissä?)
Mikkäs venat tonne nyt mahtuu?
Muista laittaa tänne virtauksista tiedot, kun vaan saat ne selville.
(lähetäänkö millon käymään Markolla Mikkelissä?)
Moottorit olivat 1.5 litraisia "vee kuutosia"..eli yhden sylinterin tilavuus oli vaatimattomat 250 cc..silti primäärit putket olivat 30-32mm ja lähes 50 cm pitkiä..Nämä oman aikakautensa auto"hirviöt" kävivät jopa 5.5 bar ahdoilla ja tuottivat 1300 hv.
Noh,meneepä historian puolelle hieman liikaakin
http://www.gurneyflap.com/Resources/FORD%20COSWORTHXFE-2260.jpg
Tuolla sivulla on paljon mielenkiintoisia kuvia noista 80-luvun formuloista, ilmeisesti nyt ei kuitenkaan olla rakentamassa 14000 rpm kiertävää ahdettua moottoria, joka 4bar paineella kehittää noin 750Kw 1.5l tilavuudesta.
Todellakaan kaikki tallit eivät käyttäneet tuollaisia kuvaamasi kaltaisia äärimmäisen pitkiä primääriputkia, esim. bimmerin talli (jossa taisi olla loppuvaiheessa tehokkaimmat vehkeet) käytti superlyhyttä pakosarjaa ja kaasuläppäkin oli välittömästi turbon perässä,
myös renaultilla oli käytössä lyhyet pakosarjan mallit.
Tosin nämä ovat bensa juttuja, eikä niitä voi suoraan soveltaa näissä dieseleissä, vaikka kaasujen virtauksestahan näissäkin on kyse.
Saisivat alkaa käyttää dieseltekniikkaa enemmän noissa kovemman luokan kilpasarjoissa, saisi vähän nopeammin tuota tietotaitoa tänne käytännön puolellekkin sitten.
Tässä on vielä kuvia Peugeotin V12 HDi koneesta, jotta saadaan vähän aiheeseen liittyväkin tästä kommentista, tuossahan näkyisi olevan dieseliä polttoaineen ja kohtuu pitkät primääriputket:
http://www.gurneyflap.com/Resources/DSC_7684.jpg
http://www.gurneyflap.com/Resources/DSC_7700.jpg
joo,kyllähän noita pakosarjoja oli vähän joka lähtöön silloin formuloiden "kultaisella" kaudella...Mut ihan mielettömiä laitteita olivat silloin..etten ihmette minkä takia ne turbot sitten kiellettiin.
Ei olle tarkoitus tehdä 14000 rpm kiertävää diesel-tekniikaa tästä = )
Ja Petterille vastaukseksi,ett volkkarin vesikanavat ovat kyll harmittavan lähellä mut tällä kertaa säästyttiin puhkeamiselta,tosin pakopuolen huonomman virtauksen kustannuksella.
Päätin uhrata sitten hieman rahaa tuohon pakosarjaan ja laitoin/laitan tilauksen niistä keraamisista pinnoitteista niin ei tarvi sit ährätä lämpönauhan kanssa jos ne keraamit on sit niin hyviä mitä olen mailmalta kuullut (Eikä siitä Henkankaan kilpurin sarjasta huonompi tullut ko. tuotteilla = )
Taas vierähti "työ"päivä projektin parissa ja huomenna pidän kyll ansaitun projekti vapaa päivän.
Venojen kooksi sitten muotoitui 39/35...Tosin,imuseetiin sopisi jopa 40mm mut menee niin kovin lähelle sylinterin seinämään joten saman virtauksen saa todennäköisesti tuolla 39 venttiililläkin...
Lisäilen kuvia taas kun kerkeän..todennäköisesti vasta ensi vkolla..
Ei olle tarkoitus tehdä 14000 rpm kiertävää diesel-tekniikaa tästä = )
Ja Petterille vastaukseksi,ett volkkarin vesikanavat ovat kyll harmittavan lähellä mut tällä kertaa säästyttiin puhkeamiselta,tosin pakopuolen huonomman virtauksen kustannuksella.
Päätin uhrata sitten hieman rahaa tuohon pakosarjaan ja laitoin/laitan tilauksen niistä keraamisista pinnoitteista niin ei tarvi sit ährätä lämpönauhan kanssa jos ne keraamit on sit niin hyviä mitä olen mailmalta kuullut (Eikä siitä Henkankaan kilpurin sarjasta huonompi tullut ko. tuotteilla = )
Taas vierähti "työ"päivä projektin parissa ja huomenna pidän kyll ansaitun projekti vapaa päivän.
Venojen kooksi sitten muotoitui 39/35...Tosin,imuseetiin sopisi jopa 40mm mut menee niin kovin lähelle sylinterin seinämään joten saman virtauksen saa todennäköisesti tuolla 39 venttiililläkin...
Lisäilen kuvia taas kun kerkeän..todennäköisesti vasta ensi vkolla..
Ihan mun tuuria..Kerrankin olis ollut aikaa hitsata pakosarja valmiiksi niin eikös viimeisiä siltahitsejä vetäessä ticci mene rikki..Kyll harmittaa..
Sain sentään jo kaikki putket paikalleen ja ihan siedettävän näköinen siitä tuli,vaikka ei olekkaan vielä valmis..
Ainiin,tuo näkyvä kansi ei oo sitten ventoon tulossa = )
Sain sentään jo kaikki putket paikalleen ja ihan siedettävän näköinen siitä tuli,vaikka ei olekkaan vielä valmis..
Ainiin,tuo näkyvä kansi ei oo sitten ventoon tulossa = )
Kyll se sopii ja jää vielä ruhtinaallinen senti tilaa...Meinas jo oikeasti loppua usko kun sovittelin ahdinta sinne väliin..Keksin varmaan 70 asentoa johon ahdin ei sovi = )
Lämpösuojiksi sitten kiiloitettua rosteria niin ei äänieristeet savua,ainenkaan pahasti = )
Alkuperäisen suunitelman mukaan ajattelin laittaa ahtimen alapuolelle,mut parempi tuo on näin päin..Saa ilmanputsarilta tulevan putken huomattavasti järkevämmin ja samoin downpipen.
Lämpösuojiksi sitten kiiloitettua rosteria niin ei äänieristeet savua,ainenkaan pahasti = )
Alkuperäisen suunitelman mukaan ajattelin laittaa ahtimen alapuolelle,mut parempi tuo on näin päin..Saa ilmanputsarilta tulevan putken huomattavasti järkevämmin ja samoin downpipen.
Joo,nokiahan tää on ja nimenomaan N70...Pahoittelen kuvien huonoa tarkkuutta mutta tosi harvoin tulee otettua kameraa vartavasten mukaan tallille,tai peräti työmaalle..
Mut,kaipa noista sen verran saa selvää ett näkee missä mennään = )
Jospa jatkossa yrittäis muistaa ottaa sen"oikean" kameran mukaan.
Vkonloppuna sais kaverilta ticcin lainaksi niin sais vaikka tuon pakosarjan hitsattua.
Mittailin hieman tuota remmiahtimen linjaa ja sille tulevia putkia.Jos syöttöpumpusta jättää sen iskunvaimentajan pois ( joka ei oo yhdessäkään pumpussa toiminut jota olen kokeillut) niin sais taas muutamia tärkeitä senttejä lisää tilaa keulalle,lähinä syylärin ja remmin väliin.
Niin,ja sitten pitää muuttaa öljytikkua ja sit sun tätä..Heh,eikö mikään mene heittämällä paikalleen = )
Mut,kaipa noista sen verran saa selvää ett näkee missä mennään = )
Jospa jatkossa yrittäis muistaa ottaa sen"oikean" kameran mukaan.
Vkonloppuna sais kaverilta ticcin lainaksi niin sais vaikka tuon pakosarjan hitsattua.
Mittailin hieman tuota remmiahtimen linjaa ja sille tulevia putkia.Jos syöttöpumpusta jättää sen iskunvaimentajan pois ( joka ei oo yhdessäkään pumpussa toiminut jota olen kokeillut) niin sais taas muutamia tärkeitä senttejä lisää tilaa keulalle,lähinä syylärin ja remmin väliin.
Niin,ja sitten pitää muuttaa öljytikkua ja sit sun tätä..Heh,eikö mikään mene heittämällä paikalleen = )
joo,on käynnyt mielessä kiinnittää se kone myös yläpäästä..ja toisaalta melkein jopa pakko kun ei oo sitä tilaa liiemmälti..
Poikkituki on ihan hyvä vaihtoehto,rakentelis vaan jotkui järkevät kumipuslat ja kiinnikkeen vaikkapa kanteen..Niin,no,on tuolla muutenkin jäykät kumit jo kannakkeissa..Tässäkin sikamassa toimii hyvin,tosin kuivuu vaan niin perhanan kauan..
Poikkituki on ihan hyvä vaihtoehto,rakentelis vaan jotkui järkevät kumipuslat ja kiinnikkeen vaikkapa kanteen..Niin,no,on tuolla muutenkin jäykät kumit jo kannakkeissa..Tässäkin sikamassa toimii hyvin,tosin kuivuu vaan niin perhanan kauan..
hienoa jälkeähän syntyy! Toi turbon asento taitaa olla ainut fiksu millä sen saa mahtumaan... Ittelläkin ihan samas asennos jetsonis, ja joku sentti taitaa jäädä tulipellin väliin...
e: Tuli muuten mieleen et kannattaa olla tarkkana moottorin taka kannakkeen kanssa. Kerran jouduttiin omaa sarjaa muuttamaan, kun ei tullut otettua sitä huomioon...
e: Tuli muuten mieleen et kannattaa olla tarkkana moottorin taka kannakkeen kanssa. Kerran jouduttiin omaa sarjaa muuttamaan, kun ei tullut otettua sitä huomioon...
Joo,tiesin jo etukäteen ett siinä on hieman ahdas kohta,siis takakannakkeen kohdalla..Pari senttiä jätin kuitenkin väliä siihen kannakkeeseen..
Heh..Eikös kaiken voi tehdä itse ? Aloin tänään vääntämään hukkaporttia sitten itse,niin saa varmasti mieleisen ja jos ei mielytä niin tietää ketä voi syyttää..
Pakosarjakin tuli hitsattua kun sain laina ticin niin nopea hommahan tuo oli loppujen lopuksi.Pitääkin muistaa ottaa siitä muutama "parempi laatuinen" kuva ja linkittää tänne ne..
Erityisen ylpeä olen hukkaportista,tai siis sen lähdöstä = )
tuossa olis hukkaportti työn alla..jos sais sen keskiviikon miittiin valmiiksi,niin pääsis porukka arvostelemaan = )
Heh..Eikös kaiken voi tehdä itse ? Aloin tänään vääntämään hukkaporttia sitten itse,niin saa varmasti mieleisen ja jos ei mielytä niin tietää ketä voi syyttää..
Pakosarjakin tuli hitsattua kun sain laina ticin niin nopea hommahan tuo oli loppujen lopuksi.Pitääkin muistaa ottaa siitä muutama "parempi laatuinen" kuva ja linkittää tänne ne..
Erityisen ylpeä olen hukkaportista,tai siis sen lähdöstä = )
tuossa olis hukkaportti työn alla..jos sais sen keskiviikon miittiin valmiiksi,niin pääsis porukka arvostelemaan = )
kylläpä projekti etenee hitaasti..lähinä kantta odotellessa koneistuksesta...
Sekin tulee sit tehtyä sit hieman erilailla kun koneistukset tehdään useammassa osassa..
Ensin vakiosta tuli otettua seetit pois ja kaivettua kanavat kohdalleen (tässä vaiheessa kannattaa tietää jo venttiilikoko ja muut mahdolliset muutokset )
Toisessa vaiheessa uudet isot seeti paikalleen ja kanavat seetihin sopiviksi.
nyt mennään kolmannessa vaiheessa,eli seetihin kulmat kohdalleen/ohjurit paikalleen ja loppu vkosta olisi tarkoitus heittää kansi virtauspenkkiin..
Viimeisenä jos virtaukset ovat "riittävät" niin kansitaso hiotaan kohdalleen ja kansi laitetaan paikalleen..
Tällä järjestelyllä pyrin välttämään ylimääräisiä kolhuja koneistetuissa pinnoissa...
Sitä en tiedä onko tää välttämättä paras tapa = )
tähän väliin olis kiva nähdä porukoiden virtauspenkki lappuja,vaikka ihan bensapuolenkin niin sais hieman vertailua aikaiseksi = ))
Kannattaa muuten mainita sit venttiilikokokin niin ei jää epäselväksi = )
Sekin tulee sit tehtyä sit hieman erilailla kun koneistukset tehdään useammassa osassa..
Ensin vakiosta tuli otettua seetit pois ja kaivettua kanavat kohdalleen (tässä vaiheessa kannattaa tietää jo venttiilikoko ja muut mahdolliset muutokset )
Toisessa vaiheessa uudet isot seeti paikalleen ja kanavat seetihin sopiviksi.
nyt mennään kolmannessa vaiheessa,eli seetihin kulmat kohdalleen/ohjurit paikalleen ja loppu vkosta olisi tarkoitus heittää kansi virtauspenkkiin..
Viimeisenä jos virtaukset ovat "riittävät" niin kansitaso hiotaan kohdalleen ja kansi laitetaan paikalleen..
Tällä järjestelyllä pyrin välttämään ylimääräisiä kolhuja koneistetuissa pinnoissa...
Sitä en tiedä onko tää välttämättä paras tapa = )
tähän väliin olis kiva nähdä porukoiden virtauspenkki lappuja,vaikka ihan bensapuolenkin niin sais hieman vertailua aikaiseksi = ))
Kannattaa muuten mainita sit venttiilikokokin niin ei jää epäselväksi = )
alkaa olemaan tuo kannen viimeistely jo loppusuoralla ja sain jopa varattua virtauspenkkiinkin "ajan"...
Hieman tuli ventiilleitäkin jo hierottua lopulliseen muotoon ja kiiltoon = )
Sitä ei varmaan osaa kukaan sanoa ett onko ventiileiden kiiloituksesta mitään hyötyä , ihan kuin pakoaukonkaan,mut jotenkin on jäännyt semmoinen kuva itselleni ett ei siitä haittaakaan ole joten kai sitä voi muutaman tunnin käyttää huonomminkin...
Hieman tuli ventiilleitäkin jo hierottua lopulliseen muotoon ja kiiltoon = )
Sitä ei varmaan osaa kukaan sanoa ett onko ventiileiden kiiloituksesta mitään hyötyä , ihan kuin pakoaukonkaan,mut jotenkin on jäännyt semmoinen kuva itselleni ett ei siitä haittaakaan ole joten kai sitä voi muutaman tunnin käyttää huonomminkin...
"Sitä ei varmaan osaa kukaan sanoa ett onko ventiileiden kiiloituksesta mitään hyötyä , ihan kuin pakoaukonkaan,mut jotenkin on jäännyt semmoinen kuva itselleni ett ei siitä haittaakaan ole joten kai sitä voi muutaman tunnin käyttää huonomminkin"
No on siitä ainakin se hyöty ette jää karsta niin pahasti kanavien kylkiin kiinni...
No on siitä ainakin se hyöty ette jää karsta niin pahasti kanavien kylkiin kiinni...
Viimeksi muokannut kimple, 16.12.2007 3:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo karsta on yksi pointti,mut noissa venttiileissä mietin itse lähinä sitä ett venttiilin lämpökuorma pienenee jonkin verran kun lautasen läpi,siis palotilan puolelta,ei todennäköisesti imeydy lämpöä niin paljoa..Lämpöhän muistuttaa valoa,osa imeytyy ja osa heijastuu...
Männille tietenkin sama käsittely niin ei ainenkaan mennä huonompaan suuntaan..
Männille tietenkin sama käsittely niin ei ainenkaan mennä huonompaan suuntaan..
tulipa mitattua paineasetelmakin ja shimmailtua kohdalleen...Sain venton vakio asetelman voimaksi peräti 320 kg,siis voima jolla se puristaa levyä vauhtipyörää vasten.
Tuossa kuvassa näkyvä asetelma on 20% vakiota jäykempi,mutta pitäis olla vielä ihan inhimillinen käyttää..Käyttöautoon ei kyll kovempaa asetelmaa varmaan kannata laittaa kun muuttuu se poljin niin pirun jäykäksi käyttää..
Tuolle kisa-asetelmalle mittasin peräti 382 kg puristusvoimaa shimmattuna..
Ja tuon sintteriläpyskä tulee vielä jatkoksi tuohon pakettiin,ett ei pitäis olla luisto ongelmia kytkimessä..
Tuossa kuvassa näkyvä asetelma on 20% vakiota jäykempi,mutta pitäis olla vielä ihan inhimillinen käyttää..Käyttöautoon ei kyll kovempaa asetelmaa varmaan kannata laittaa kun muuttuu se poljin niin pirun jäykäksi käyttää..
Tuolle kisa-asetelmalle mittasin peräti 382 kg puristusvoimaa shimmattuna..
Ja tuon sintteriläpyskä tulee vielä jatkoksi tuohon pakettiin,ett ei pitäis olla luisto ongelmia kytkimessä..
Näenkö nyt ihan oikein että tuossa on 210mm legendaarinen väärinpäinkytkin, meinasitko että tuo pitää tarpeeksi?
Näin vertailufaktana että sachs race engineering ilmoittaa 210mm asetelmalleen sintterilevyn kanssa 345Nm väännönkeston. 228mm levylle taas sanotaan 420Nm jo normaalilevyn kera. Tuo 228 toki vaatii mm. laatikon vaihtamista samaan syssyyn.
Näin vertailufaktana että sachs race engineering ilmoittaa 210mm asetelmalleen sintterilevyn kanssa 345Nm väännönkeston. 228mm levylle taas sanotaan 420Nm jo normaalilevyn kera. Tuo 228 toki vaatii mm. laatikon vaihtamista samaan syssyyn.
Aki-76 kirjoitti:ett ei pitäis olla luisto ongelmia kytkimessä
Jos sulla vielä ruuvi alhaalle tuomassa ahtoja, ja veinaat vielä syöttöjäkin sinne antaa, niin tuo kytkin antautuu heti.
Sinuna 228mm kytkin olis vähintä mitä sinne kannattaisi laittaa..
Ja ihan kurisioteettinä kannattaa tuollakin vierailla : www.holysmoke.fi
Projektit on siellä piilossa, mutta jäsenenä saa ne loput karkit auki...
Voi ei..Onko minun projektini nyt tuomittu ikuiseen kadotukseen jos aion käyttää tuota 210mm asetelmaa = )
Muistaakseni jossain vaiheessa,topicin alkupäässä,kerroin tekeväni käyttöautoa enkä mitään ratahirmua..Joten luulen(?) noiden kestävän sen tehon mitä toivon(uskallan) saavani koneesta..
Tärkeämpää on tässä vaiheessa saada tekniikka toimimaan luotettavasti.Tosin talliin eksyi jo toinen lohko johon pääsee sitten talvella/keväällä rakentelemaan vahvikkeita ja jos sen kylkeen sitten laittaisi jo tuon 02A laatikon ja isomman kytkimen..
Mutta toistaiseksi mennään näillä osilla eteenpäin..
Heh...Kritiikki,tuo mailmaa eteenpäin vievä voima on aina mielenkiintoista
Muistaakseni jossain vaiheessa,topicin alkupäässä,kerroin tekeväni käyttöautoa enkä mitään ratahirmua..Joten luulen(?) noiden kestävän sen tehon mitä toivon(uskallan) saavani koneesta..
Tärkeämpää on tässä vaiheessa saada tekniikka toimimaan luotettavasti.Tosin talliin eksyi jo toinen lohko johon pääsee sitten talvella/keväällä rakentelemaan vahvikkeita ja jos sen kylkeen sitten laittaisi jo tuon 02A laatikon ja isomman kytkimen..
Mutta toistaiseksi mennään näillä osilla eteenpäin..
Heh...Kritiikki,tuo mailmaa eteenpäin vievä voima on aina mielenkiintoista
Ei toki kannata uskoa niitä jotka on asian kantapään kautta kokenut...
Taitaa raja mennä vakio vaihdelaatikon ja tuon kytkimen kans 9mm nestepään kohdalla. Isompaa mäntää pumppuun ei kannata laittaa tuolla voimansiirrolla.
Taitaa raja mennä vakio vaihdelaatikon ja tuon kytkimen kans 9mm nestepään kohdalla. Isompaa mäntää pumppuun ei kannata laittaa tuolla voimansiirrolla.
Tärkeämpää on tässä vaiheessa saada tekniikka toimimaan luotettavasti.
ja laatikko ei kestä mitään vaikka vaihtais vaihteet asiallisesti
Kyll tuo virtauspenkki on tyly laite...Ja tulipa sekin todistettua ettei noi 1.9TD:n kannet ole mitään kovin hyviä virtauskyvyltään..
No ohessa on hieman arvoja sit tän päivän tutkiskelusta..
Imu 39 ja pako 35
Nosto virtaus imu pako
4 .........73............... 74
6 .........115 .............108
8 .........139 .............116
10........145..............123
Nuo luvut on suoraan hevosvoimina...Tai lähinä ilmamäärää joka riittää ko hevosvoima määrälle vaparikoneessa..
Eli kohtuullisilla ahdoilla (alle kaksi kuitenkin=) on mahdollista päästä ( virtauspenkin omistajan mielestä) tuonne 240-260 hv nurkille..Tosin koneesta ei olla ottamassa noin suuria tehoja ulos.
Sitten kovin erikoiseen ilmiöön törmättiin.Imusarja ei muuttanut virtauksia mihinkään suuntaan ? Pakosarjalla oli taas selvä vaikutus parantavasti virtauksiin..
Taas yli kympin nostoja ei kannata mitata kun nokasta ei niin paljoa löydy...
No ohessa on hieman arvoja sit tän päivän tutkiskelusta..
Imu 39 ja pako 35
Nosto virtaus imu pako
4 .........73............... 74
6 .........115 .............108
8 .........139 .............116
10........145..............123
Nuo luvut on suoraan hevosvoimina...Tai lähinä ilmamäärää joka riittää ko hevosvoima määrälle vaparikoneessa..
Eli kohtuullisilla ahdoilla (alle kaksi kuitenkin=) on mahdollista päästä ( virtauspenkin omistajan mielestä) tuonne 240-260 hv nurkille..Tosin koneesta ei olla ottamassa noin suuria tehoja ulos.
Sitten kovin erikoiseen ilmiöön törmättiin.Imusarja ei muuttanut virtauksia mihinkään suuntaan ? Pakosarjalla oli taas selvä vaikutus parantavasti virtauksiin..
Taas yli kympin nostoja ei kannata mitata kun nokasta ei niin paljoa löydy...
Viimeksi muokannut Aki-76, 12.12.2007 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki-76 kirjoitti:Muistaakseni jossain vaiheessa,topicin alkupäässä,kerroin tekeväni käyttöautoa enkä mitään ratahirmua..Joten luulen(?) noiden kestävän sen tehon mitä toivon(uskallan) saavani koneesta..
Tuolle kytkimelle sopiva tehotavoite täyttyy jo vakiokoneella ja k24 turbolla, saat samaan syssyyn unohtaa siis eatonit sun muut.
On 210mm sintterin ja vakioasetelman pitoja koiteltu jo 9mm nestepäällä joten onnea vaan.
tarkoitus on hakea sitä voimaa alaskin,mutta nyt joudutaan menemään hieman noiden osien ehdoilla...Osittain budjetin ja osittain kiireen takia joutuu nyt tekemään muutaman kompromissin kytkimen/vaihdelaatikon kanssa...
En oikeastaan ole niistä edes huolissani vaan enempi siitä kuinka saa remmin ja turbon toimimaan järkevästi yhdessä ja varsinkin se kohta jossa turbo alkaa ruokkimaan konetta..
Tiedossa on ettei tuo 020 tyypin laatikko kestä mitään hirveitä voimia mutta hieman pakko saada auto ajoon järkevällä aikataululla ja mielummin mennään pienemmällä teholla/väännöllä kuin linja-autolla.. Keväällä on aikaa etsiä vahvempi laatikko ja samalla isompi kytkin..
En oikeastaan ole niistä edes huolissani vaan enempi siitä kuinka saa remmin ja turbon toimimaan järkevästi yhdessä ja varsinkin se kohta jossa turbo alkaa ruokkimaan konetta..
Tiedossa on ettei tuo 020 tyypin laatikko kestä mitään hirveitä voimia mutta hieman pakko saada auto ajoon järkevällä aikataululla ja mielummin mennään pienemmällä teholla/väännöllä kuin linja-autolla.. Keväällä on aikaa etsiä vahvempi laatikko ja samalla isompi kytkin..
ihan itse valmisteinen laitehan tuo oli.Käytin isoa paineilmasylinteriä paineen säätimellä ja tarkalla painemittarilla varustettuna.(painemittarin lukema tarkkuus 0.1 väliltä 0-6 bar! ! ! )
Siitä sitten matematiikalla laskemalla voima..itse käytin 150 mm sylinteriä,eli paineasetelman voima 382 kg saavutettiin jo 2.15 barin paineella..
Levyn painumaa mittasin sitten ihan normaalilla mittakellolla..
Tuossa paineilma systeemissä on se huono puoli ett kun saavutetaan lautasjousen nurjahdus syvyys/voima ( mikä on hieman isompi kuin levyn puristussyvyys) niin paineasetelma "pamahtaa" pohjaan..Se ei haittaa mitään mutta alkuunsa hieman säväyttää...
Harmi kun en ottanut kuvaa tuosta laitteesta kokeiluhetkellä = /
*yksi kuva/tuhat sanaa*
Siitä sitten matematiikalla laskemalla voima..itse käytin 150 mm sylinteriä,eli paineasetelman voima 382 kg saavutettiin jo 2.15 barin paineella..
Levyn painumaa mittasin sitten ihan normaalilla mittakellolla..
Tuossa paineilma systeemissä on se huono puoli ett kun saavutetaan lautasjousen nurjahdus syvyys/voima ( mikä on hieman isompi kuin levyn puristussyvyys) niin paineasetelma "pamahtaa" pohjaan..Se ei haittaa mitään mutta alkuunsa hieman säväyttää...
Harmi kun en ottanut kuvaa tuosta laitteesta kokeiluhetkellä = /
*yksi kuva/tuhat sanaa*
Vähän samalla periaatteella tuo meidänkin systeemi tulee toimimaan. Erona että siitä tulee hydraulinen, koska silloin pystyy eliminoimaan juuri ne "nyrjähdyspisteen" ylityksen aiheuttamat ryntäykset.
Ihan tunkista tehdään sylinteri ja varoventtiilin tilalle painemittari. Ensin tunkataan hieman yli nyrjähdyspisteen ja sitten varovasti päästetään venttiilistä, jolloin paine on suurimmillaan ja siitä kohtaa mitataan jousen ja vauhtipyörän välinen matka miinus kytkinlevyn paksuus.
Ihan tunkista tehdään sylinteri ja varoventtiilin tilalle painemittari. Ensin tunkataan hieman yli nyrjähdyspisteen ja sitten varovasti päästetään venttiilistä, jolloin paine on suurimmillaan ja siitä kohtaa mitataan jousen ja vauhtipyörän välinen matka miinus kytkinlevyn paksuus.
hydraulinen on paljon parempi kuin tuo pneumaattinen juuri tuon nyrjähdyksen takia..
Tunkissa on vaan varmaankin "liikaa" voimaa joten asteikosta tulee vaikeasti luettava,ainenkin jos on liika isolla asteikolla oleva painemittari..
kun saat tuon testipenkin valmiiksi niin laitappa kuvaa siitä näytille ?
Tunkissa on vaan varmaankin "liikaa" voimaa joten asteikosta tulee vaikeasti luettava,ainenkin jos on liika isolla asteikolla oleva painemittari..
kun saat tuon testipenkin valmiiksi niin laitappa kuvaa siitä näytille ?
tulipa sitten käytettyä venton kantta pienten muutosten jälkeen uudestaan virtauspenkissä.Oikeastaan kannatti nähdä hieman vaivaa sen kanssa vaikka edelleenkin olis jonkin verran parantamisen varaa.
Tässä olis nää viimeisimmät luvut :
Nosto virtaus imu pako
4 .........104............... 90
6 .........140 .............111
8 .........153 .............120
10........160..............129
Tulipa kokeiltua bensapuolenkin nostoja tuonne imupuolelle,eli 12 mm ja sillä päästiin jo tuonne 170 nurkille.Sitten vielä huomasin ett imusarja alkaa pikku hiljaa ahdistamaan tuossa yli 6.5-7mm nostoilla,eli 150 nurkilla ja siitä yli..Eipä tällä nyt ole suurta merkitystä mutta jos haluattaisiin tehdä "todella hyvin" virtaava moottori niin ehkä olisi syytä silloin hieman miettiä sitä uusiksi...
On se vaan aika opettavaista tämmöinen näpertely = ))
Tässä olis nää viimeisimmät luvut :
Nosto virtaus imu pako
4 .........104............... 90
6 .........140 .............111
8 .........153 .............120
10........160..............129
Tulipa kokeiltua bensapuolenkin nostoja tuonne imupuolelle,eli 12 mm ja sillä päästiin jo tuonne 170 nurkille.Sitten vielä huomasin ett imusarja alkaa pikku hiljaa ahdistamaan tuossa yli 6.5-7mm nostoilla,eli 150 nurkilla ja siitä yli..Eipä tällä nyt ole suurta merkitystä mutta jos haluattaisiin tehdä "todella hyvin" virtaava moottori niin ehkä olisi syytä silloin hieman miettiä sitä uusiksi...
On se vaan aika opettavaista tämmöinen näpertely = ))
Omaan twinchargeriin asentelen kanssa uutta imusarjaa, vakion tilalle. Ensiviikolla pitäisi mennä myös virtauspenkkiin paketin kanssa.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... coils2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... Wcoils.jpg
Tuossa näkyy vakio imusarja, mikä on aika ahtaan oloinen.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... noname.jpg
Kansi virtaili seuraavast..
IMU--- PAKO
2mm/59hp... 2mm/58hp
4mm/129hp... 4mm/124hp
6mm/179hp... 6mm/160hp
8mm/206hp ... 8mm/176hp
10mm/216hp ... 10mm/182hp
11mm/220hp ... 11mm/187hp
Saas nähdä verottaako imusatsi yhtään...
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... coils2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... Wcoils.jpg
Tuossa näkyy vakio imusarja, mikä on aika ahtaan oloinen.
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... noname.jpg
Kansi virtaili seuraavast..
IMU--- PAKO
2mm/59hp... 2mm/58hp
4mm/129hp... 4mm/124hp
6mm/179hp... 6mm/160hp
8mm/206hp ... 8mm/176hp
10mm/216hp ... 10mm/182hp
11mm/220hp ... 11mm/187hp
Saas nähdä verottaako imusatsi yhtään...
hitto noi 16v kannet kyll virtaa aikalailla..Mut eikös sulla ollut tehoakin tuossa kiukaassa aika reilusti ? Paljonkos vakio imusarja alkoi ahdistamaan / millä nostoalueella alkoi vaikuttamaan ?
Jännä homma näissä "ahdetuissakin" ett kansi pitää kyll saada toimimaan kaikki hiluineen kunnolla jos halutaan sitä tehoa ulos koneista..Joskus aikoinaan oli vielä semmoinen ajattelumalli olemassa ett lekalla läpi,tarkoittaen lähinä kaasujen läpimenoa.Mutta ajat on muuttuneet..
Tulipa eilen käpisteltyä hieman tehokkaamankin koneen kantta..tuotti vaparina 1500 hv ja kaasuilla yli 2300 hv = O
Jännä homma näissä "ahdetuissakin" ett kansi pitää kyll saada toimimaan kaikki hiluineen kunnolla jos halutaan sitä tehoa ulos koneista..Joskus aikoinaan oli vielä semmoinen ajattelumalli olemassa ett lekalla läpi,tarkoittaen lähinä kaasujen läpimenoa.Mutta ajat on muuttuneet..
Tulipa eilen käpisteltyä hieman tehokkaamankin koneen kantta..tuotti vaparina 1500 hv ja kaasuilla yli 2300 hv = O
Mulla ei ole tuon vakio imusarjan ahdistuksesta tietoa, kun en ole vielä tuolla uudella satsilla päässyt koittamaan. Vakio satsilla tehot on liikkuneet 500 hepan paikkeilla,(loppu nopeudesta päätellen). Voisin kyllä kuvitella että tuo vakio sarja alkaa ahdistaa aika hyvin kun alkaa painetta tulla.. Kyllähän tuo kannen virtaus on ahdetussakin tärkeää kun aletaan hakemaan viimeisiä heposia koneesta. Etenkin pakopuoli saisi virrata kunnolla.
Sellaisen 200 heppaa kun saisi pakopuolen virtaamaan, niin alkaisi tehoakin tulla mukavasti jo pienelläkin ahdolla.
Olin pari kesää ruuvaamassa tälläisen laitteen konetta, ja täytyy sanoa että siinä oli kansi asiat tehty virtauksellisesti viimisen päälle..
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... sa2007.jpg
Tehoa arviolta 2500-3000hp
Mutta muuten en kyllä mitenkään ole innostunut tuon kaltaisista koneista, ..
Ei yhtään lähtöä ilman ettei mitään hajoaisi !. Joka lähdön jälkeen moottori osiksi melko totaalisesti ihan vaan tarkastuksien vuoksi. Ja aina löytyy jotain vaihdettavaa osaa.
Eikä tuollaisessa ole tuo litra tehokaan mikään ihmeellinen kun ajattelee koneen kokoa. 8,7L.
Sellaisen 200 heppaa kun saisi pakopuolen virtaamaan, niin alkaisi tehoakin tulla mukavasti jo pienelläkin ahdolla.
Olin pari kesää ruuvaamassa tälläisen laitteen konetta, ja täytyy sanoa että siinä oli kansi asiat tehty virtauksellisesti viimisen päälle..
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... sa2007.jpg
Tehoa arviolta 2500-3000hp
Mutta muuten en kyllä mitenkään ole innostunut tuon kaltaisista koneista, ..
Ei yhtään lähtöä ilman ettei mitään hajoaisi !. Joka lähdön jälkeen moottori osiksi melko totaalisesti ihan vaan tarkastuksien vuoksi. Ja aina löytyy jotain vaihdettavaa osaa.
Eikä tuollaisessa ole tuo litra tehokaan mikään ihmeellinen kun ajattelee koneen kokoa. 8,7L.
Kimple: Onkos tuo GT:n sarja joku valmis tuote vai itse jalostettu? Itsekin kaverille rakentanu tollasta AE86 corollaa, joka ahdetaan. Meillä on tulos etuvetosen imusarja, jonka kaasuläppä siirretään toiseen päähän ja samalla halkaisija kasvaa 70mm. Tehotavoitekin tosin on "vain" 300hv avensiksen 1.8 alakerralla ja pikkureikäsellä kannella. Volvon perä ja supran laatikko. EVO 9:n ahdin.
joka päivä jotain uutta... Tänään sai sentään tasopinnat hiottua ja reiät hoonattua/väriä pintaan...
Jos vaikka huomenna sais jopa runkokoneen kasaan.Mietin tuota imusarjaa vielä ett tarvii varmaan myöhemmin suunitella uusi,vaikka sit keväämmällä kun on enempi aikaa mut minkälainen,siinäpä pulma..
Ideoita otetaan vastaan = )
heh..kuin kaks marjaa..tosin tuo bensapuolen vekotin tuottaa melkein kaks kertaa sen mitä ventosta voi edes ottaa ulos = ))
Jos vaikka huomenna sais jopa runkokoneen kasaan.Mietin tuota imusarjaa vielä ett tarvii varmaan myöhemmin suunitella uusi,vaikka sit keväämmällä kun on enempi aikaa mut minkälainen,siinäpä pulma..
Ideoita otetaan vastaan = )
heh..kuin kaks marjaa..tosin tuo bensapuolen vekotin tuottaa melkein kaks kertaa sen mitä ventosta voi edes ottaa ulos = ))
tuossa bensapuolen laitteessa tulee ekana kiertokanget vastaan..ne ei kestä kuin (eräänlainen takuu) 110 hv/kpl....eli nopealla matematiikalla 4*110= n. 400 hv = )
hukkakipinää,megaruiskua,omavalmiste läppärunkoa ja kaikkea muuta kivaa on tuohon upotettuna....
mut pysytäänpä aiheessa ja jätetään noi tärpättivehkeet rauhaan = )
Tänään olisi tarkoitus saada se runkokone kasaan ja jopa keula/konehuone pestyä...*mietistkelee* kummallista miten paljon voi kaikenmailman kakkaa kertyä joka koloon jos konehuonetta ei pese säännöllisesti...
hukkakipinää,megaruiskua,omavalmiste läppärunkoa ja kaikkea muuta kivaa on tuohon upotettuna....
mut pysytäänpä aiheessa ja jätetään noi tärpättivehkeet rauhaan = )
Tänään olisi tarkoitus saada se runkokone kasaan ja jopa keula/konehuone pestyä...*mietistkelee* kummallista miten paljon voi kaikenmailman kakkaa kertyä joka koloon jos konehuonetta ei pese säännöllisesti...
ensin ajattelin pyörittää tuota remmin peräti 1/3 overilla mutta sain tuosta kannesta kohtuullisen hyvin virtaavan niin varmaan voi hieman laskea tuota suhdetta..Mitäs sitä suotta pyörittelee jos ei oo tarvetta = )
Joo,eikös tästä aika traktori ole muutenkin tulossa ... hah... fordson *repes täysin*
Joo,eikös tästä aika traktori ole muutenkin tulossa ... hah... fordson *repes täysin*
Hyvin virtaava kansihan siitä tuli, kuitenkin diesel kyseessä. Onkos toi 1.9TD kansi semmosella "swirl" kanavalla? Mallikuva: http://www.cyclone.nl/ports/fig04.gif
tää 1.9td kanava muistuttaa hieman 1.8 bensapuolen kanavaa,tosin perusmuotohan tuossa bensassa on ovaali ja tässä D...
pitää ottaa kanavasta muutama kuva niin ymmärtäis paremmin sen muodon.Mainittakoon vielä ett kanava peruskokohan ei ole muuttunut mut jos joskus tekis toisen version tuosta kannesta niin sitä kokoahan voi huoletta "muutaman" millin isontaakkin..
No,tänään ei sit mennyt mikään suunitelmien mukaan..Runkolaakeripukkien pultit olivat liian pitkät ( tulee ihan normi 12.9 pultit = ) ja männänrenkaat niin jäykät ettei mäntiä saa ilman puristustyökalua sylintereihin eli huomenna ostoksille ja sit sylintereihin täytettä...
Joskus tuntuu erikoiselta nuo volkkarin pulttivalinnat kun runkolaakerien pultit on 10.9 ja vieläpä kierre ylös asti joten pultti on aika pehmeä.
pitää ottaa kanavasta muutama kuva niin ymmärtäis paremmin sen muodon.Mainittakoon vielä ett kanava peruskokohan ei ole muuttunut mut jos joskus tekis toisen version tuosta kannesta niin sitä kokoahan voi huoletta "muutaman" millin isontaakkin..
No,tänään ei sit mennyt mikään suunitelmien mukaan..Runkolaakeripukkien pultit olivat liian pitkät ( tulee ihan normi 12.9 pultit = ) ja männänrenkaat niin jäykät ettei mäntiä saa ilman puristustyökalua sylintereihin eli huomenna ostoksille ja sit sylintereihin täytettä...
Joskus tuntuu erikoiselta nuo volkkarin pulttivalinnat kun runkolaakerien pultit on 10.9 ja vieläpä kierre ylös asti joten pultti on aika pehmeä.
no joo...onhan siellä kuvia... *nolona*.... Vielä jos löytäis vaakatasossa halkaistun kannen niin sit olis jo aika viisas noiden vesitilojen suhteen.Tallissa olis yks 1.6raakile jonka vois pilkkoa mut epäilen ett se ei oo samanlainen valultaan.
Tietenkin jos joltain löytyis rikki oleva 1.9 kansi niin multä löytyis saha sen pienimiseksi , ja vois linkitellä kuvia ja mittoja tännekin sitten =)
Tietenkin jos joltain löytyis rikki oleva 1.9 kansi niin multä löytyis saha sen pienimiseksi , ja vois linkitellä kuvia ja mittoja tännekin sitten =)
pitkää päivää ja mitään ei saa aikaiseksi..tänään meni sitten pakosarjan keraamipinnoitus uusiksi kun lähti hilseilemään paikka paikoin irti.Taas olis pitänyt olla kamera mukana mut = /
No,sain sentään remmin hihnalinjan mitattua ja suuniteltua kiristin pyörä(t) hihnalle.Takakiinike on vielä pahasti hakusessa mut kaipa se löytyy kun sitä pääsee hetken miettimään...Jos ei vaan vi..... tuo pakosarja niin paljoa....
ainiin.eipä tässä kuvassa näy niitä pyöriä,mut kyll ne sit valmiissa löytyy sieltä pellin alta = ))
No,sain sentään remmin hihnalinjan mitattua ja suuniteltua kiristin pyörä(t) hihnalle.Takakiinike on vielä pahasti hakusessa mut kaipa se löytyy kun sitä pääsee hetken miettimään...Jos ei vaan vi..... tuo pakosarja niin paljoa....
ainiin.eipä tässä kuvassa näy niitä pyöriä,mut kyll ne sit valmiissa löytyy sieltä pellin alta = ))
cromea laitoin ja kyll se oli kunnolla puhallettu....taisin laskea vain liian paksun kerroksen kun ruisku alkoi temppuilemaan..no,teräsharjaa tänään ja uutta pintaa hilseilleeseen kohtaan.
Laskin remmin välitys suhteenkin kahteen ja puoleen joten jos käyttää sitä 14000 mitä tuo eaton saa kiertää niin venton punaviiva tulee silloin 5600 kohdalla ahtimen osalta.
Yritys on kova saada kone käyntiin vkonloppuna...
Syöttöpumpuksi taidan heittää vakion sisäänajon ajaksi,tosin kaapista löytyy se "tuleva" joka on hieman laajennetulla kierroluku alueella,12mm nestepäällä ja modifioidulla ahtorikastuksella..Tuosta ahtojen rikastuspiiristä,niin olen kasvattanut sen liikerataa hieman ja jousta optimoimalla sain sen toimimaan tuossa edellisessä koneessa aika hyvin..
Laskin remmin välitys suhteenkin kahteen ja puoleen joten jos käyttää sitä 14000 mitä tuo eaton saa kiertää niin venton punaviiva tulee silloin 5600 kohdalla ahtimen osalta.
Yritys on kova saada kone käyntiin vkonloppuna...
Syöttöpumpuksi taidan heittää vakion sisäänajon ajaksi,tosin kaapista löytyy se "tuleva" joka on hieman laajennetulla kierroluku alueella,12mm nestepäällä ja modifioidulla ahtorikastuksella..Tuosta ahtojen rikastuspiiristä,niin olen kasvattanut sen liikerataa hieman ja jousta optimoimalla sain sen toimimaan tuossa edellisessä koneessa aika hyvin..
Tänään piti olla alkuperäisen suunitelman mukaan starttipäivä mut niin se vaan tuo lähestyvä joulu vie sitä aikaa joten nyt pitää siirtyä ansaitulle joulutauolle projekteista ja palailla asiaan pyhien jälkeen...
Paljon olis vielä tekemistä mutta hätäilemällä ei tule mitään hyvää joten rauhallista joulua kaikille = )
Paljon olis vielä tekemistä mutta hätäilemällä ei tule mitään hyvää joten rauhallista joulua kaikille = )
Joulut vietetty ja talliin,tai siis arkeen paluu edessä...
No,tänään ihmettelin pakoputken vetoa ja kuinka saa sopimaan 60mm putken 50mm raosta,eli vaihteen siirtäjien ohi..Jos joskus alkaa usko loppumaan projektiin niin se oli kyll tänään.Hukka portin putki sitten otti siirtovivustoon kiinni ja pakoputken,tai siis tuleva putki menee aivan liian läheltä vivustoja ääriasennossa...
Onneks tuon siirto vivuston muuttamisesta on hieman kokemusta kun tein joskus aikoinaan golffiin vaihdevälin lyhentimen niin samaa ideaa käyttäen sain riittävästi tilaa tuolle hukkaportin putken ja vivuston väliin = /
Ihme kikkailua...
Huomenna sit jatkuu vesiputkien "uudelleen" teko..
Hassu projekti kun mikään vakio osa ei tunnu käyvän paikalleen jos sitä ei jollain tapaa muuta,tai siiis lähinä tee kokonaan uudestaan...
Vielä on murheena öljynmittatikun mahduttaminen paikalleen....siis,niin vähän on tilaa käytössä ettei edes kapoinen tikku sovi remmin ja syöttöpumpun välistä...
No,tänään ihmettelin pakoputken vetoa ja kuinka saa sopimaan 60mm putken 50mm raosta,eli vaihteen siirtäjien ohi..Jos joskus alkaa usko loppumaan projektiin niin se oli kyll tänään.Hukka portin putki sitten otti siirtovivustoon kiinni ja pakoputken,tai siis tuleva putki menee aivan liian läheltä vivustoja ääriasennossa...
Onneks tuon siirto vivuston muuttamisesta on hieman kokemusta kun tein joskus aikoinaan golffiin vaihdevälin lyhentimen niin samaa ideaa käyttäen sain riittävästi tilaa tuolle hukkaportin putken ja vivuston väliin = /
Ihme kikkailua...
Huomenna sit jatkuu vesiputkien "uudelleen" teko..
Hassu projekti kun mikään vakio osa ei tunnu käyvän paikalleen jos sitä ei jollain tapaa muuta,tai siiis lähinä tee kokonaan uudestaan...
Vielä on murheena öljynmittatikun mahduttaminen paikalleen....siis,niin vähän on tilaa käytössä ettei edes kapoinen tikku sovi remmin ja syöttöpumpun välistä...
Juomat kylmään ja serpentiinit esiin...Tänään tuli sitten heitettyä pieni koeajo lenkkikin jo.
Parikyt kilsaa mentiin vaihtelevalla kaasulla mutta vielä ilman ahtoja.Tekniikka toimi hyvin ja pienen kärytyksenkin kesti kun tiesi ett se kuuluu aina konerempan jälkeen asiaan..
Huomenna sitten hihnojen/klemmojen kiristystä ja paikkojen tarkistelua ja tietenkin sit aletaan varovasti kääntämään ahtoja koneeseen.
Oli aika mielenkiintoista ajaa tuo koeajo lenkki vaparina..Oli yllättävän hyvin voimaa koneessa vaikka syötöt melkein nollassa ja ajoituksetkin todennäköisesti hieman perseellään.Toinen mielenkiintoinen huomio oli ett vaikka kone on hoonattu ja rengastettu niin lievää huohotusta oli havaitavissa,mut kaipa se tasaantuu kun renkaat hiontuu paikalleensa.
Parikyt kilsaa mentiin vaihtelevalla kaasulla mutta vielä ilman ahtoja.Tekniikka toimi hyvin ja pienen kärytyksenkin kesti kun tiesi ett se kuuluu aina konerempan jälkeen asiaan..
Huomenna sitten hihnojen/klemmojen kiristystä ja paikkojen tarkistelua ja tietenkin sit aletaan varovasti kääntämään ahtoja koneeseen.
Oli aika mielenkiintoista ajaa tuo koeajo lenkki vaparina..Oli yllättävän hyvin voimaa koneessa vaikka syötöt melkein nollassa ja ajoituksetkin todennäköisesti hieman perseellään.Toinen mielenkiintoinen huomio oli ett vaikka kone on hoonattu ja rengastettu niin lievää huohotusta oli havaitavissa,mut kaipa se tasaantuu kun renkaat hiontuu paikalleensa.
juurikin semmoisella kolmikäpälällä tuli vedettyä,mut enpä saannut sylinterin soikeudeksikaan mittaamalla kuin satkun ! Lähes 400 000 ajettu venton kone ja männissä näkyi koneistusjäljet ja lohkossa alkuperäiset hoonin jäljet..itse vedin pinnan vain mataksi uusien renkaiden takia.Alkuperäiset männän renkaat oli kyll taas aika loppu kun katkosvälys oli melkein 1mm = O
Epäilen ett kone olisi jossain elämänsä vaiheessa koneistettu,mut onhan noita ollut aiemminkin vastaan,siis paljon ajettuja koneita jotka ovat vielä "epäilyttävän" hyvässä kunnossa...
Epäilen ett kone olisi jossain elämänsä vaiheessa koneistettu,mut onhan noita ollut aiemminkin vastaan,siis paljon ajettuja koneita jotka ovat vielä "epäilyttävän" hyvässä kunnossa...
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 24.7.2003 10:28
ihmettelystä niinkään,mut kuuntelemaan pääsee = ))
Harmittaa kun en oo vieläkään saannut välijäähdyttimien päätyaihiota niin ei oo päässyt tekemään uutta syyläri/välijäähyä...
Sitten huomasin tänään ett tulipa varmaan laitettua turbon öljyn paluupuolen letkuksi varmaankin liian pientä kun meinaa hieman nostaa liikaa painetta ja tihkua öljyä läpi.
Pitää heti arjen koitettua tehdä uusi letku sinne..jos vaikka peräti 18-20 mm vääntäis niin luulis riittävän.Ensin mietin ett pieni kuristus öljyn menolinjaa mut varmasti turvallisempi tehdä vaan isompi paluu = /
Harmittaa kun en oo vieläkään saannut välijäähdyttimien päätyaihiota niin ei oo päässyt tekemään uutta syyläri/välijäähyä...
Sitten huomasin tänään ett tulipa varmaan laitettua turbon öljyn paluupuolen letkuksi varmaankin liian pientä kun meinaa hieman nostaa liikaa painetta ja tihkua öljyä läpi.
Pitää heti arjen koitettua tehdä uusi letku sinne..jos vaikka peräti 18-20 mm vääntäis niin luulis riittävän.Ensin mietin ett pieni kuristus öljyn menolinjaa mut varmasti turvallisempi tehdä vaan isompi paluu = /
tänään vetelin puuttuvia ahtoputkia..kuvia yritän ottaa vaikka vkonlopun aikana kun saan kameran.Hitto ett tuo eaton repii tyhjäkäynnilläkin aika miehekkäitä ahtoja,harmi kun en saannut mittaria vielä kiinni niin sais tälle varmistuksen mut vedin tilapäiset letkut "haitari"putkesta niin sekin ihan silminnähden venyy, ja tietenkin heti pamautti yhden letkun pään jo irti = ))
Vakiopumpulla mennään vielä ainenkin hetki kun en ole vieläkään saannut välijäähyn osia ja pidetään ahdot/syötöt alhaalla...
No, jospa ens vkolla sais jo uutta malmia keulalle...
Paljon on vielä tehtävää mut kokoajan eteenpäin sano mummo hangessa.
Vakiopumpulla mennään vielä ainenkin hetki kun en ole vieläkään saannut välijäähyn osia ja pidetään ahdot/syötöt alhaalla...
No, jospa ens vkolla sais jo uutta malmia keulalle...
Paljon on vielä tehtävää mut kokoajan eteenpäin sano mummo hangessa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa