kakkiksen kunnostusta + väliprojekti tölkki
Valvoja: ffp jäsenet
kakkiksen kunnostusta + väliprojekti tölkki
Itselläkin oli pitkään "haaveena" ostaa projekti, ja lähinnä paikan puutteen takia ei tullut jo aiemmin hommattua.
Nyt kuitenkin työpaikalta vapautui vähän tilaa niin pitihän sellainen sitten hommata
Alkuperäinen 16v (kr), seisonut pidemmän aikaa katsastamattomana.
Kuvissa riisuttu jo isot puskimet, g60 kaaret ja helmat.
Ei muuta kuin tekniikkaa purkamaan
ruostekin tarttunut konehuoneen puolelle jo vaikka korilla ikää vasta 18 vuotta.
Sähköisen kattoluukunkin joku asentanut jälkeenpäin, joka tosin ei toimi ja on vuotanut vettäkin (tiivistetty sähköteipillä)
Tiedossa olikin jo, että alkuperäisenä kuulumatonta johtoa löytyy enemmänkin.
Seuraavaksi tuli rakenneltu koripukit ja autoa ylöspäin nostamaan.
Takakontin alla oleva pelti joskus vaihdettu (kolari/tolppa?) ja sauma ikävästi ruostunut.
Pohjassakin ruostetta paikoitellen
Kun auto oli saatu pukkeihin istutettua, niin kaikkien rakastamaa alkuperäistä massaa poistamaan.
Kosaanilla kuumaksi ja lastalla kaapimaan.
Löytyi kymmeniä kohtia jossa massa näytti päällepäin täysin ehjältä, mutta alla siltikin pahoja alkavia ruostevaurioita.
Suurin osa edennyt vartta pitkin massan alle kuten mm. jarru ja polttoaineputkien kiinnikkeet,
vesitulppien ja muidenkin reunat, kierteet jne
Vielä saa aikaa kulumaan tunnin jos toisenkin pohjaa ja koteloita siistiessä ennen hitsaushommiin pääsemistä.
KÄyttö rassina toimii toinen samanlainen, tosin 8 venttiilinen tekniikanvaihto.
Se toimii myös alustana kaikenmoisille virityksille kuten mm. megasquirt auto pc ja ilmastointi.
Tekniikka muutoksista ei vielä täyttä varmuutta joten tehdään nyt ensin kori ainakin lähes valmiiksi ensin.
Edit: ulkoasu
Nyt kuitenkin työpaikalta vapautui vähän tilaa niin pitihän sellainen sitten hommata
Alkuperäinen 16v (kr), seisonut pidemmän aikaa katsastamattomana.
Kuvissa riisuttu jo isot puskimet, g60 kaaret ja helmat.
Ei muuta kuin tekniikkaa purkamaan
ruostekin tarttunut konehuoneen puolelle jo vaikka korilla ikää vasta 18 vuotta.
Sähköisen kattoluukunkin joku asentanut jälkeenpäin, joka tosin ei toimi ja on vuotanut vettäkin (tiivistetty sähköteipillä)
Tiedossa olikin jo, että alkuperäisenä kuulumatonta johtoa löytyy enemmänkin.
Seuraavaksi tuli rakenneltu koripukit ja autoa ylöspäin nostamaan.
Takakontin alla oleva pelti joskus vaihdettu (kolari/tolppa?) ja sauma ikävästi ruostunut.
Pohjassakin ruostetta paikoitellen
Kun auto oli saatu pukkeihin istutettua, niin kaikkien rakastamaa alkuperäistä massaa poistamaan.
Kosaanilla kuumaksi ja lastalla kaapimaan.
Löytyi kymmeniä kohtia jossa massa näytti päällepäin täysin ehjältä, mutta alla siltikin pahoja alkavia ruostevaurioita.
Suurin osa edennyt vartta pitkin massan alle kuten mm. jarru ja polttoaineputkien kiinnikkeet,
vesitulppien ja muidenkin reunat, kierteet jne
Vielä saa aikaa kulumaan tunnin jos toisenkin pohjaa ja koteloita siistiessä ennen hitsaushommiin pääsemistä.
KÄyttö rassina toimii toinen samanlainen, tosin 8 venttiilinen tekniikanvaihto.
Se toimii myös alustana kaikenmoisille virityksille kuten mm. megasquirt auto pc ja ilmastointi.
Tekniikka muutoksista ei vielä täyttä varmuutta joten tehdään nyt ensin kori ainakin lähes valmiiksi ensin.
Edit: ulkoasu
Viimeksi muokannut LH, 18.5.2009 22:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kakkishan alkaa olemaan taas IN, pitäsköhän itekkin hommata joku projekti..:)
Ei vaan itellä ei paikkaa missä tehdä vastaavan laajuista projektia, ja jollei tää kaikkea alusta alkaen, ei kannata näemmä alkaa ollenkaan.. Projekti happanee sisältäpäin piloille jossain vaiheessa..
Peukkuja tällekkin projektille!
Ei vaan itellä ei paikkaa missä tehdä vastaavan laajuista projektia, ja jollei tää kaikkea alusta alkaen, ei kannata näemmä alkaa ollenkaan.. Projekti happanee sisältäpäin piloille jossain vaiheessa..
Peukkuja tällekkin projektille!
tuosta on hyvä jatkaa.
itse noita massoja pari vuotta sitten raaputtelin, ihan vaan montulla hyvän valaistuksen kera. otin auki kaikki kohdat mitkä hivenenkin epäilytti ja puhtaalle pellille sekä happis+uusi massa niihin kohtiin. ei oo vielä uusia kukkia pahemmin näkynyt..
kynnykset pitäis vielä rapsutella kun nosturille sen verran pääsis. sais niidenki hapottumisen pysäytettyä..tai edes hidastettua.
onhan nää kakkikset kaiken mahdollisen preservoinnin arvosia! :)
ja varsinki tämä sun alkuperänen kr, näitä ei pian liikaa liikenteessä (hyväkuntoisena varsinkaan) näy.
itse noita massoja pari vuotta sitten raaputtelin, ihan vaan montulla hyvän valaistuksen kera. otin auki kaikki kohdat mitkä hivenenkin epäilytti ja puhtaalle pellille sekä happis+uusi massa niihin kohtiin. ei oo vielä uusia kukkia pahemmin näkynyt..
kynnykset pitäis vielä rapsutella kun nosturille sen verran pääsis. sais niidenki hapottumisen pysäytettyä..tai edes hidastettua.
onhan nää kakkikset kaiken mahdollisen preservoinnin arvosia! :)
ja varsinki tämä sun alkuperänen kr, näitä ei pian liikaa liikenteessä (hyväkuntoisena varsinkaan) näy.
Helman ja pohjan välinen pelti oli päässyt niin huonoon kuntoon että nekin pistettiin vaihtoon.
Ensin porasin pistehitsin keskelle pienen reijän jonka jälkeen kaiversin pintapellin reijän ympäriltä pois.
Jonka jälkeen saikin loppuhelma rälläkkää.
Seuraavaksi oli vuorossa pientä korin jäykistämistä ja pientä alustusta ehkä myöhemmin tuleville kaarille.
Ja miksikö näin? siksi koska takapenkin jää vaikka kaaret tulisivatkin.
muutama paikkakin tuli jo laitettua.
huomaa miten korin ja penkin kiskon välistä ruostunut,
pitäisi varmaan sinnekin väliin lopuksi pistää jotain pellavaöljyä tms.
Toisen puolen helmaakin tuli jo vähän hitsattua kohdilleen.
Siinäpä sitä taas vähän. lisää kuvia kun taas tapahtuu jotain isompaa.
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rupeaa olemaan edellisestä päivityksestä jo aikaa, niin voisi laittaa vaikka muutaman uuden kuvan.
Kesällä oli kiirettä töissä ja tuli kaikkia muita projekteja väsäiltyä, mutta nyt taas saanut aikaiseksi olla enemmän auton kimpussa.
Kuskin puolen helmaa
Pellin vaihtoa
Perän ruosteita ja pellin vaihtoa
Oikean puolen pyöränkoteloa ja tankinluukun ympärystä
Kontin pohjaa
Kuskinpuolen takakaari aukaistuna. Ruostunut sisältä ulospäin kotelosuojan puutteesta.
Vahvikkeita
Takakulman peltejä
Pohjan reijitys alkaa
Kesällä oli kiirettä töissä ja tuli kaikkia muita projekteja väsäiltyä, mutta nyt taas saanut aikaiseksi olla enemmän auton kimpussa.
Kuskin puolen helmaa
Pellin vaihtoa
Perän ruosteita ja pellin vaihtoa
Oikean puolen pyöränkoteloa ja tankinluukun ympärystä
Kontin pohjaa
Kuskinpuolen takakaari aukaistuna. Ruostunut sisältä ulospäin kotelosuojan puutteesta.
Vahvikkeita
Takakulman peltejä
Pohjan reijitys alkaa
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä on tullu aikanaan hitsailtua yksi vähintään yhtä ruosteinen auto jälleen kovapeltiseksi:)...Ja noi koripukit helpttaa työskentelyä 100%...Hyvät kuvat ja niitä on riittävästi:)!!Ei muuta kun peukut pystyyn tälle rojektille, jään mielenkiinnolla seuraamaan, itselläni on nimittäin samantapainen rojekti käynnissä...
Vähän päivitystä tännekin.
Tankin kalusteen reikää korjailtu ja muutamia muitakin kohtia pohjasta.
Kuskin jalkatilaan tuli tehtyä hieman isompi reikä ja korjauspala purkaamolta.
Tankkihan ei tietysti enään sopinut paikalleen vaan joutui tekemään vähän lovea.
Etu runkopalkit eivät enää näytä jostain syystä uusilta.
Takaluukun reunuksien korjausta ja takakulman.
Kompressorikeskuksesta tuli ostettua hiekkapuhallin.
Koteloihin kokeilin erilaisia pesuaineita, mutta mihään ei meinaa tepsiä siihen.
Tuli sitten rakenneltua vähän erikoinen pesuri. Lämmitin lämmittää vettä, joka kiertää toisessa
säiliössä olevan kuparikierukan läpi.
Toiseen säiliöön crystal liuotinpesuainetta joka lämmitetään 60-80 asteeseen.
Letkussa katkaisin josta lähtee pumppu painamaan pesuainetta letkuun.
Etukoteloita vähän aukaistuna.
Teltan rakensin ihan rakennusmuovista ja laudasta.
Suodatin mahdollisuudenkin rakensin vanhaa jääkaappia hyödyntäen.
Imurina toimii jokin vanha hiomakoneen imuri, johon rakentelin sähkömoottorin ja urahihnan.
Kotelo ennen pesua, pesun jälkeen, hiekkapuhallettuna ja maalattuna.
Seuraavaksi pääsee hitsailemaan kotelot takaisin umpeen.
Tankin kalusteen reikää korjailtu ja muutamia muitakin kohtia pohjasta.
Kuskin jalkatilaan tuli tehtyä hieman isompi reikä ja korjauspala purkaamolta.
Tankkihan ei tietysti enään sopinut paikalleen vaan joutui tekemään vähän lovea.
Etu runkopalkit eivät enää näytä jostain syystä uusilta.
Takaluukun reunuksien korjausta ja takakulman.
Kompressorikeskuksesta tuli ostettua hiekkapuhallin.
Koteloihin kokeilin erilaisia pesuaineita, mutta mihään ei meinaa tepsiä siihen.
Tuli sitten rakenneltua vähän erikoinen pesuri. Lämmitin lämmittää vettä, joka kiertää toisessa
säiliössä olevan kuparikierukan läpi.
Toiseen säiliöön crystal liuotinpesuainetta joka lämmitetään 60-80 asteeseen.
Letkussa katkaisin josta lähtee pumppu painamaan pesuainetta letkuun.
Etukoteloita vähän aukaistuna.
Teltan rakensin ihan rakennusmuovista ja laudasta.
Suodatin mahdollisuudenkin rakensin vanhaa jääkaappia hyödyntäen.
Imurina toimii jokin vanha hiomakoneen imuri, johon rakentelin sähkömoottorin ja urahihnan.
Kotelo ennen pesua, pesun jälkeen, hiekkapuhallettuna ja maalattuna.
Seuraavaksi pääsee hitsailemaan kotelot takaisin umpeen.
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jospa taas tännekin jotain.
Autoa taas raaputeltu, putsailtu ja puhallettu. Mitä hankalimmista paikoista ruostetta poistettu.
Pitää itse väsätä mitä eriskummallisempia maalaustarvikkeita koteloille.
Ruiskuna sähköinen johon rakennettu jatkopalikkaa ja suutinta.
Käytössä oli myöskin eräänlainen paineilmavekotin millä pääsi maalaamaan "kulman taakse"
Keppiä tuli soviteltua paikoilleen ja viimeiset pellitkin on jo hitsattu pohjaan.
Vielä riittää puhaltamista ja maalaamista mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
Joukko sekalaisia kuvia jotain kertomaan:
Autoa taas raaputeltu, putsailtu ja puhallettu. Mitä hankalimmista paikoista ruostetta poistettu.
Pitää itse väsätä mitä eriskummallisempia maalaustarvikkeita koteloille.
Ruiskuna sähköinen johon rakennettu jatkopalikkaa ja suutinta.
Käytössä oli myöskin eräänlainen paineilmavekotin millä pääsi maalaamaan "kulman taakse"
Keppiä tuli soviteltua paikoilleen ja viimeiset pellitkin on jo hitsattu pohjaan.
Vielä riittää puhaltamista ja maalaamista mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
Joukko sekalaisia kuvia jotain kertomaan:
Todella hienoa nähdä mihin vaiheeseen tämä projekti on päässyt.
Työtuntien määrää tuskin viitsii edes kysellä, mutta itselle kun tekee ja kunnolla niin autosta ei kannata luopua ikinä.
Veikkaanpa, että käytössä on ollut hengityssuoja... :D
Työtuntien määrää tuskin viitsii edes kysellä, mutta itselle kun tekee ja kunnolla niin autosta ei kannata luopua ikinä.
Tuon puhaltelun jälkeen on kyllä varmaan tovin saanut kaivella hiekkasia räkäpalleroita nenästä :)
Veikkaanpa, että käytössä on ollut hengityssuoja... :D
Siis meinaatko toimintaperiaatetta vai ko. yksilö.Miten hiekkapuhallin toimii ??
Puhallin on toiminut yllättävänkin hyvin. Kunhan ei roskia ole hiekassa niin muuta tarvitse tehdä kuin hiekkaa lisätä.
Teltassa tulee puhallettua ettei nyt ihan jokapaikka hiekassa ole.
Käytössä 2 kompuraa joista toinen n.500 l/min ja toinen pienempi olisikohan jotain 200-300 l/min.
Yleensä vain isompi käy. Sitten jos oikein pitkään puhaltaa tulee pienempikin mukaan.
Kyllähän hiekan muutamaan kertaan voi uudelleen käyttää ennen kuin menee liian pölyiseksi.
Tarkkaa määrää käytetystä hiekasta ei kyllä ole, mutta olisikon jotain 300-400 kg
Käytössä myöskin itse tehty puhalluskypärä vanhasta mopokypärästä. Ei kaunis mutta toimiva :)
Hienoa meininkiä, lämmittää kovasti edellisen kesän ja syksyn Jettaa hieroneena. Kuten Peksi tuolla jo aiemmin totesikin, ei Jettani ihan noin paha ollut, vaikka paha olikin. Tässä on kyllä esimerkillisesti tehty tuota kunnostusta, ja mahtavasti dokumentoitu, tästä voisi kaikki projektiosastolle kirjoittelevat ottaa mallia!
Tässä on kyllä esimerkillisesti tehty tuota kunnostusta, ja mahtavasti dokumentoitu, tästä voisi kaikki projektiosastolle kirjoittelevat ottaa mallia!
Tähän on erittäin helppo yhtyä. Itse en kirjoittele romuistani projektiosastolle, koska joku "annelinsilmien" asentelu ja ikkunoiden kalvottaminen ei ole mielstäni mikään projekti sanan varsinaisessa merkityksessä. Vähättelemättä toki itseäni tai ketään muutakaan projektijohtajaa, mutta näin asia vain mielestäni on. :)
Tämä on projekti jos mikä, siinä ei auta laupiaat silmät eikä Maame-laulukaan. Hienoa meininkiä.
Toi on ihan samassa ellei jopa paremmassa kunnossa kuin tuo profiilin -97 vuoden seat toledo. Olen sitä tässä nyt hitsannut ja hitsannut ja hitsannut. :D Tiedän siis todella hyvin kuinka paljon tälläisessa projektissa on tekemistä. Eihän siinä mitään jos ei olisi pakko tehdä nopeasti, mutta kun itselläni on käyttöauto kyseessä eikä tuolla fillarillakaan ajo oikein oo mukavaa.
Jotakin taas tännekin.
Puhallusta ja maalia.
Lattiaan "tippavesiputket"
Puhalluksen jälkeen happoa pahimpiin koloihin ja uusi puhallus.
Ja joutuihan edestä uusimaan vielä runkopalkkien "pokkauksen"
.
Pyyhkijöiden reikien ympärystä oli niin haperoa että sahattiin pala pois ja hitsattiin sopiva prikka tilalle.
Taas puhallusta ja maalia.
Pohja puhallettiin myöskin kevyesti läpi, merkattiin / osittain hapotettiin ja lopuksi puhallettiin uudelleen.
Maalia.
Etu iskunvaimentimien "tukikuppi" oli niin laho että ne porattiin kokonaan pois ja kiinnitetään korjauksen jälkeen pulteilla.
Helppo vaihtaa jos joskus kehittelee jotain muuta kuin alkuperäistä kumilaakeria tilalle.
Yläpuolella oleva tukirengas toimii myöskin aihiona tulevaisuudessa tulevalle poikkituelle.
Ekassa kuvassa pultti jolla moottori pysyy konehuoneessa puskurien vaihdon aikana :/
Taka-akseli todella ruosteessa. Saa nyt nähdä mitä siitä tulee vai etsinkö myöhemmin uuden.
Ovien, ikkunoiden ja takaluukun reunat myöskin sai puhallusta ja maalia osakseen.
Kattolistan kouru koki saman kohtalon.
Siinä taas esimerkki kuinka salakavalasti tuo ihana ruoste liikkuu maalin alla.
Tuossakaan ei päällepäin ollut kuin pieni kiveniskeytymä.
Jarruromppeitakin tullut haalittua.
Siinä muutama kuva 256mm ja 280mm jarrusatululoiden erosta
Nyt meneillään siistimistä ja lommojen jne. moukarointia.
Puhallusta ja maalia.
Lattiaan "tippavesiputket"
Puhalluksen jälkeen happoa pahimpiin koloihin ja uusi puhallus.
Ja joutuihan edestä uusimaan vielä runkopalkkien "pokkauksen"
.
Pyyhkijöiden reikien ympärystä oli niin haperoa että sahattiin pala pois ja hitsattiin sopiva prikka tilalle.
Taas puhallusta ja maalia.
Pohja puhallettiin myöskin kevyesti läpi, merkattiin / osittain hapotettiin ja lopuksi puhallettiin uudelleen.
Maalia.
Etu iskunvaimentimien "tukikuppi" oli niin laho että ne porattiin kokonaan pois ja kiinnitetään korjauksen jälkeen pulteilla.
Helppo vaihtaa jos joskus kehittelee jotain muuta kuin alkuperäistä kumilaakeria tilalle.
Yläpuolella oleva tukirengas toimii myöskin aihiona tulevaisuudessa tulevalle poikkituelle.
Ekassa kuvassa pultti jolla moottori pysyy konehuoneessa puskurien vaihdon aikana :/
Taka-akseli todella ruosteessa. Saa nyt nähdä mitä siitä tulee vai etsinkö myöhemmin uuden.
Ovien, ikkunoiden ja takaluukun reunat myöskin sai puhallusta ja maalia osakseen.
Kattolistan kouru koki saman kohtalon.
Siinä taas esimerkki kuinka salakavalasti tuo ihana ruoste liikkuu maalin alla.
Tuossakaan ei päällepäin ollut kuin pieni kiveniskeytymä.
Jarruromppeitakin tullut haalittua.
Siinä muutama kuva 256mm ja 280mm jarrusatululoiden erosta
Nyt meneillään siistimistä ja lommojen jne. moukarointia.
Joo siistin näköistä on jälki, joskaan aihio ei ole ollut lähtökohdaltaan parhaassa mahdollisessa kunnossa...Mutta me like, onpahan vähän enempi haastetta...;)Kun katseli noita alustan maalauskuvia, niin näytti että joissakin kohdissa tuota maalia olisi ollut ehkä omaan mieleeni hieman liian ohut kerros...?
Pahimmat kolot saivat sipaisun kittiä niskaan ja koko alusta lisää pohjamaalia.
Tämän jälkeen massaruutta käteen ja alustan läpikäynti.
Ja maalia niskaan (polyuretaani)
Kaksi viimeistä pellinpalastakin löysi tiensä takaisin paikoilleen muutamalla hepillä.
Vauhdekepille laitoin 4 kierreniittiä jotta saa pultattua suoraan vaijerikepin kiinni.
Kyljistä lähti pahimmat maalit nitromorssilla.
Konehuone sai mustaa niskaan.
Tuli myöskin ostettua tuollaisia taipuvia hionta-alustoja. Jäykkyyttä pystyy säätämään tankojena avulla.
Käyttökokemusta ei tosin vielä ole.
Koripukkeihin laitoin pyörät alle, että pääsee vähän siirtelemään.
Kulmassa on valmistumassa pienimuotoinen puhalluskoppi, paria kuormalavaa ja keppejä hyödyntäen.
Muutakin pikkukivaa on shoppailtu.
Tämän jälkeen massaruutta käteen ja alustan läpikäynti.
Ja maalia niskaan (polyuretaani)
Kaksi viimeistä pellinpalastakin löysi tiensä takaisin paikoilleen muutamalla hepillä.
Vauhdekepille laitoin 4 kierreniittiä jotta saa pultattua suoraan vaijerikepin kiinni.
Kyljistä lähti pahimmat maalit nitromorssilla.
Konehuone sai mustaa niskaan.
Tuli myöskin ostettua tuollaisia taipuvia hionta-alustoja. Jäykkyyttä pystyy säätämään tankojena avulla.
Käyttökokemusta ei tosin vielä ole.
Koripukkeihin laitoin pyörät alle, että pääsee vähän siirtelemään.
Kulmassa on valmistumassa pienimuotoinen puhalluskoppi, paria kuormalavaa ja keppejä hyödyntäen.
Muutakin pikkukivaa on shoppailtu.
Kyllähän se niin on, että työt haittaa harrastusta.
Sen takia ei nyt ole hirveesti edennytkään.
Saanut sentään joitain pienempiä osia puhallettua.
Kuka huomaa jotain eroa :)
Oli tuossa myöskin pakko uhrata pari päivää siivoukseen kun rupesi olemaan pieni kaaos,
ja hiekkaa jokapuolella.
No en kyllä näin mittavaa projektia. Paljon on myöskin opittu ja monia asioita tekisin erilailla,
jos nyt vasta aloittaisin.
Sen takia ei nyt ole hirveesti edennytkään.
Saanut sentään joitain pienempiä osia puhallettua.
Kuka huomaa jotain eroa :)
Oli tuossa myöskin pakko uhrata pari päivää siivoukseen kun rupesi olemaan pieni kaaos,
ja hiekkaa jokapuolella.
Jätkä teheny ennenki!
No en kyllä näin mittavaa projektia. Paljon on myöskin opittu ja monia asioita tekisin erilailla,
jos nyt vasta aloittaisin.
ainakin hommaisit paremman aihion. Mutta mitä muuta ?
Käyttäisin isompia korjauspaloja mm. pohjassa, en hiekkapuhaltaisi tinattavia kohtia, pesisin kotelot + koko
korin ennenkuin tekisin mitään peltihommia, lajittelisin kaikki pikkuhilut omiin pusseihin jo purkaessa, parempi valaistus (laiskuutta) jne.
Tietysti parempi aihiokaan ei olisi pahitteeksi, ei vain tullut silloin vastaan vaikka yritin etsiä.
unohdettu hitsata?
Niinkin voi näköjään käydä.
No se sai tänään vähän kemppiliimaa lisää.
Käyttäisin isompia korjauspaloja mm. pohjassa, en hiekkapuhaltaisi tinattavia kohtia, pesisin kotelot + koko
korin ennenkuin tekisin mitään peltihommia, lajittelisin kaikki pikkuhilut omiin pusseihin jo purkaessa, parempi valaistus
Aika hyvä lista !!
Ainoa mikä ihmetyttää on tinattavien kohtien hiekkapuhallus. Miksi niitä ei pitäisi puhaltaa ? Tai paremminkin, miksi pitää käyttää tinaa ? Nykyajan kitit ovat ihan eri luokkaa kuin silloin, kun autoja vielä tinailtiin korjaamoilla. (Huom! Oikeat autokitit. Ei Bilteman.) Tinan käytön perusteltu tarve on nykyään mielko vähäinen. Lisäksi tinan käytössä on omat riskinsä. Toki on kohtia, joissa tina varmasti pysyy ja kestää kittiä paremmin. Siitä en halua alkaa väittelemään. Ihmettelen vain mihin ja miksi olet tinaa tähän projektiin pistänyt ? Vai oletko tinaillut jotain ihan vain harjoittelumielessä ?
Alustanosat saivat maalia päällensä. Inerta, polyuretaani ja väriksi vähän mustaa acryylia.
Saa nähdä miten kestää mm. jarrussa.
Pikku nippeliä tullut ostettua aika läjä. (tähän muuten uppoaa yllättävän paljon rahaa)
Tullista kävin noutamassa tälläisen möykyn
Hammastangon purin turhankin pieniksi paloihin :D Ja uusin samalla tiivisteet.
Tulihan tutkittua miten sekin vekotin käytännössä toimii.
Kuviakin tuli räpsittyä ja voisin jossain vaiheessa tehdä vaikka jotain ohjeentynkää.
Joitain osiakin päässyt jo kasailemaan. Vielä odotellaan saksasta lähetystä mm. pultteja, tiivisteitä ja muuta pikkunippeliä.
Tuli ostettua vähän heräteostoksena oikea harraste (laulu) auto.
8 paikkainen ha auto 2.1l bensa boxeri (syncro).
Autoliike korjannut / korjauttanut hienosti leimakuntoon.
Merkinnät otteessa pakkivalosta ja torvesta. Nopeusmittari ei toimi, Pakosarja halki poikki.
Peltiä hitsattu mädän päälle. Korjauksissa ei minkäänlaisia suoja-aineita jne.
Bugruniin tuli liput taas varailtua hyvissä ajoin. Ei vain vielä silloin tiennyt tälläisestä ostoksesta.
Tuli nimittäin aikoinaan varailtua ha paikka joka on max 1.9m korkea. Tämä taas n. 2m korkea ja tällä pitäisi päästä. (korkeita paikkoja ei enään vapaana)
Taakse meni mukavasti väsähtäneet t4 jouset. Eteen pengottiin romulavalta tälläiset.
Päistä palat pois ja pillin avustuksella päät suoraan.
Vanhoja laippoja hyödyntäen uutta putkea
Kaasupolkimen alle hitsattu uutta peltiä.
Käsijarruvaijerit, öljyt ja tulpat vaihtoon.
Vielä pitäisi takalämppärin ilmausnippa ja muutakin pientä korjata.
Saa nähdä joutuuko vielä satamassa päästämään renkaistakin paineita :D
edit: Niin ja sainhan pakoputki projektissa pultitkin katkeamaan kanteen.
Kyllä oli mukavaa kaivaa jämiä pois.
Saa nähdä miten kestää mm. jarrussa.
Pikku nippeliä tullut ostettua aika läjä. (tähän muuten uppoaa yllättävän paljon rahaa)
Tullista kävin noutamassa tälläisen möykyn
Hammastangon purin turhankin pieniksi paloihin :D Ja uusin samalla tiivisteet.
Tulihan tutkittua miten sekin vekotin käytännössä toimii.
Kuviakin tuli räpsittyä ja voisin jossain vaiheessa tehdä vaikka jotain ohjeentynkää.
Joitain osiakin päässyt jo kasailemaan. Vielä odotellaan saksasta lähetystä mm. pultteja, tiivisteitä ja muuta pikkunippeliä.
Tuli ostettua vähän heräteostoksena oikea harraste (laulu) auto.
8 paikkainen ha auto 2.1l bensa boxeri (syncro).
Autoliike korjannut / korjauttanut hienosti leimakuntoon.
Merkinnät otteessa pakkivalosta ja torvesta. Nopeusmittari ei toimi, Pakosarja halki poikki.
Peltiä hitsattu mädän päälle. Korjauksissa ei minkäänlaisia suoja-aineita jne.
Bugruniin tuli liput taas varailtua hyvissä ajoin. Ei vain vielä silloin tiennyt tälläisestä ostoksesta.
Tuli nimittäin aikoinaan varailtua ha paikka joka on max 1.9m korkea. Tämä taas n. 2m korkea ja tällä pitäisi päästä. (korkeita paikkoja ei enään vapaana)
Taakse meni mukavasti väsähtäneet t4 jouset. Eteen pengottiin romulavalta tälläiset.
Päistä palat pois ja pillin avustuksella päät suoraan.
Vanhoja laippoja hyödyntäen uutta putkea
Kaasupolkimen alle hitsattu uutta peltiä.
Käsijarruvaijerit, öljyt ja tulpat vaihtoon.
Vielä pitäisi takalämppärin ilmausnippa ja muutakin pientä korjata.
Saa nähdä joutuuko vielä satamassa päästämään renkaistakin paineita :D
edit: Niin ja sainhan pakoputki projektissa pultitkin katkeamaan kanteen.
Kyllä oli mukavaa kaivaa jämiä pois.
Jaha.
Golffia ei olekaan vähään aikaan rassattu. Tässä jotain hammastankoon liittyvää.
Oikein kun yrittää muistella niin varmaan jotain tekstiäkin saa kuvien lisäksi.
Hammastanko työn alle.
Oma tanko oli xtr, mutta korjaus-sarja oli trw tangolle.
Mitään sopivuusongelmia ei ainakaan vastaan tullut.
Korjaus-sarja.
Ensiksi tietysti putket,kumit ja raidetangot irti.
Omasta purin myöskin venttiilikoneiston ja sylinterin väliset putket irti. Niitä ei välttämättä tarvitse irroittaa.
Takapuolelta lukitusmutteri auki jonka jälkeen "keskipultti" pois.
Alta tulee "painin" pois.
Paineventtiili irroitettuna jota ei ole pakko purkaa.
Venttiilin lautanen.
Yläpuolelta lukkorengas pois.
Alhaalta tulppa pois. Tälle yritin tehdä jotain irroitustyökaluakin, mutta lähtee ehkä parhaiten irti
tuurnalla ja vasaralla. Ei tarvitse sääliä kun mukana tulee uusi tulppa.
Alta paljastuu venttiilikoneiston alapään laakeri. Mutteri irti.
Tuurnalla naputtamalla venttiilikoneisto pois.
Venttiilikoneisto.
Stoppari levy.
Pyörittämällä, lukitustangon pää näkyviin.
Pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla kärki ylös.
Pyörittämällä tanko ulos.
Ulkona.
Levy ulkona.
Ja sen alla stefa.
Akseli ulosvedettynä.
Omasta purin myöskin sylinteriputken irti. Tätä ei kannata tehdä koska on prässätty kiinni.
Joka tapauksessä tässä näkyy toisenpään stefa, joka siis kannattaa kaivaa pitkällä koukulla ulos.
Stefan alla muovirengas.
Akselikoneiston alapään stefa irti.
Uuden painoin putkenpätkällä takaisin.
Akselista tiiviste irti ja sen alta o-rengas pois.
Uudet paikoillaan.
Putkessa jo koneistonpään stefa paikoillaan jonka jälkeen akseli rasvataan ja työnnetään varovasti paikoilleen.
Uusi stefa perään ja lukkovevy.
Uusi lukitustanko paikoilleen.
Venttiilikoneisto paikoilleen. Alapään laakeri rasvataan ja mutteri kiinni.
Yläpäähän laakeri takaisin ja uusi stefa.
Paineventtiiliin uusi o-rengas joka ei tule sarjan mukana.
Pari kuvaa koneiston yläpään laakerista, joka kannattaa uusia jos vuotaa nestettä ohjausakselin stefasta.
Saatavuudesta ei tietoa.
Loppu onkin perus kasaamista. Oman toiminnastakaan ei vielä tietoa.
Tölkillähän Tuli käytyä bugrunissa ja takaisintullessa ennen tukholmaa päätti ulostaa öljyt ulos.
No kotia kuiteskin päästiin (vei oljyä ja bensaa tasatahtia).
Shimmilevyt jauhautuneet silpuksi. Päittäislaakeri toiseltapuolelta ihan loppu.
Levyjen palaset ja muu silppu tukkineet öljyn paluu kanavat ja rikkonut takapääs stefan samalla.
Tämän irroittamista tuli pähkäiltyä pidempääkin, kunnes raakasti vain sahasin juuresta poikki ja vetovasaralla väkisin loppujämä pois.
Ei ihme että ei irronnut kun on tehty sisälle "laajennus ura" eli on periaatteessa levitetty paikalleen laiton jälkeen.
Sitten lähti mopo taas kerran lapasesta ja tuli laiteltua autoa vähän enemmänkin.
Paikkaa ja puhallusta.
Tölkin tyyppivikaa, eli korisaumat ruostuu.
Helmatkin saivat osansa.
Uudet tankin pannat.
Moottoriin tuli iso nippu uutta osaa. mm. kaikki laakerit, männänrenkaat, öljypumppu, sylinterit hoonattiin, vesipumppu, öp-anturit jne.
Vesiputkia korjattiin, venttiilit hiottiin ja kaikkea muutakin pientä.
Imuputki sai osakseen o-rengas tiivistyksen.
Moottori jo lähes nipussa.
Ja paikoillaan.
Myöskin eteen uusittiin kaikki puslat ja kumit ja alatukivarret puhallettiin.
Joka nurkka sai uudet iskunvaimentimet ja uusimpa myös samalla kaikki jarruputket ja jarruletkut.
Kaikenlaista kommellustakin ollut.
Moottoria kasatessa 1 aikaan yöllä kannen kiristyksen jälkeen katotaan viereisellä
pöydällä olevia kannentiivisteitä : O
No onni onnettomuudessa, uudelleen aukaistaessa huomasin sylinteriputken yläpään
o-renkaan leikkautuneen asennuksessa.
On muuten hankalaa löytää n. 1.5x103mm rengasta.
Onneksi oberschlachterilta löytyi vielä yksi kokonainen tiivistesarja jota lähdettiin
seuraavana päivänä yötävasten hakemaan.
Jostakin kone vielä tiputtaa vuorkaudessa muutaman tipan öljyä, mutta sitä kerkiää varmaan
myöhemminkin ihmettelemään.
Siinähän se nyt lepää :)
Golffia ei olekaan vähään aikaan rassattu. Tässä jotain hammastankoon liittyvää.
Oikein kun yrittää muistella niin varmaan jotain tekstiäkin saa kuvien lisäksi.
Hammastanko työn alle.
Oma tanko oli xtr, mutta korjaus-sarja oli trw tangolle.
Mitään sopivuusongelmia ei ainakaan vastaan tullut.
Korjaus-sarja.
Ensiksi tietysti putket,kumit ja raidetangot irti.
Omasta purin myöskin venttiilikoneiston ja sylinterin väliset putket irti. Niitä ei välttämättä tarvitse irroittaa.
Takapuolelta lukitusmutteri auki jonka jälkeen "keskipultti" pois.
Alta tulee "painin" pois.
Paineventtiili irroitettuna jota ei ole pakko purkaa.
Venttiilin lautanen.
Yläpuolelta lukkorengas pois.
Alhaalta tulppa pois. Tälle yritin tehdä jotain irroitustyökaluakin, mutta lähtee ehkä parhaiten irti
tuurnalla ja vasaralla. Ei tarvitse sääliä kun mukana tulee uusi tulppa.
Alta paljastuu venttiilikoneiston alapään laakeri. Mutteri irti.
Tuurnalla naputtamalla venttiilikoneisto pois.
Venttiilikoneisto.
Stoppari levy.
Pyörittämällä, lukitustangon pää näkyviin.
Pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla kärki ylös.
Pyörittämällä tanko ulos.
Ulkona.
Levy ulkona.
Ja sen alla stefa.
Akseli ulosvedettynä.
Omasta purin myöskin sylinteriputken irti. Tätä ei kannata tehdä koska on prässätty kiinni.
Joka tapauksessä tässä näkyy toisenpään stefa, joka siis kannattaa kaivaa pitkällä koukulla ulos.
Stefan alla muovirengas.
Akselikoneiston alapään stefa irti.
Uuden painoin putkenpätkällä takaisin.
Akselista tiiviste irti ja sen alta o-rengas pois.
Uudet paikoillaan.
Putkessa jo koneistonpään stefa paikoillaan jonka jälkeen akseli rasvataan ja työnnetään varovasti paikoilleen.
Uusi stefa perään ja lukkovevy.
Uusi lukitustanko paikoilleen.
Venttiilikoneisto paikoilleen. Alapään laakeri rasvataan ja mutteri kiinni.
Yläpäähän laakeri takaisin ja uusi stefa.
Paineventtiiliin uusi o-rengas joka ei tule sarjan mukana.
Pari kuvaa koneiston yläpään laakerista, joka kannattaa uusia jos vuotaa nestettä ohjausakselin stefasta.
Saatavuudesta ei tietoa.
Loppu onkin perus kasaamista. Oman toiminnastakaan ei vielä tietoa.
Tölkillähän Tuli käytyä bugrunissa ja takaisintullessa ennen tukholmaa päätti ulostaa öljyt ulos.
No kotia kuiteskin päästiin (vei oljyä ja bensaa tasatahtia).
Shimmilevyt jauhautuneet silpuksi. Päittäislaakeri toiseltapuolelta ihan loppu.
Levyjen palaset ja muu silppu tukkineet öljyn paluu kanavat ja rikkonut takapääs stefan samalla.
Tämän irroittamista tuli pähkäiltyä pidempääkin, kunnes raakasti vain sahasin juuresta poikki ja vetovasaralla väkisin loppujämä pois.
Ei ihme että ei irronnut kun on tehty sisälle "laajennus ura" eli on periaatteessa levitetty paikalleen laiton jälkeen.
Sitten lähti mopo taas kerran lapasesta ja tuli laiteltua autoa vähän enemmänkin.
Paikkaa ja puhallusta.
Tölkin tyyppivikaa, eli korisaumat ruostuu.
Helmatkin saivat osansa.
Uudet tankin pannat.
Moottoriin tuli iso nippu uutta osaa. mm. kaikki laakerit, männänrenkaat, öljypumppu, sylinterit hoonattiin, vesipumppu, öp-anturit jne.
Vesiputkia korjattiin, venttiilit hiottiin ja kaikkea muutakin pientä.
Imuputki sai osakseen o-rengas tiivistyksen.
Moottori jo lähes nipussa.
Ja paikoillaan.
Myöskin eteen uusittiin kaikki puslat ja kumit ja alatukivarret puhallettiin.
Joka nurkka sai uudet iskunvaimentimet ja uusimpa myös samalla kaikki jarruputket ja jarruletkut.
Kaikenlaista kommellustakin ollut.
Moottoria kasatessa 1 aikaan yöllä kannen kiristyksen jälkeen katotaan viereisellä
pöydällä olevia kannentiivisteitä : O
No onni onnettomuudessa, uudelleen aukaistaessa huomasin sylinteriputken yläpään
o-renkaan leikkautuneen asennuksessa.
On muuten hankalaa löytää n. 1.5x103mm rengasta.
Onneksi oberschlachterilta löytyi vielä yksi kokonainen tiivistesarja jota lähdettiin
seuraavana päivänä yötävasten hakemaan.
Jostakin kone vielä tiputtaa vuorkaudessa muutaman tipan öljyä, mutta sitä kerkiää varmaan
myöhemminkin ihmettelemään.
Siinähän se nyt lepää :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa