kakkiksen kunnostusta + väliprojekti tölkki

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

kakkiksen kunnostusta + väliprojekti tölkki

ViestiKirjoittaja LH » 17.4.2007 23:33

Itselläkin oli pitkään "haaveena" ostaa projekti, ja lähinnä paikan puutteen takia ei tullut jo aiemmin hommattua.
Nyt kuitenkin työpaikalta vapautui vähän tilaa niin pitihän sellainen sitten hommata
Kuva Kuva

Alkuperäinen 16v (kr), seisonut pidemmän aikaa katsastamattomana.
Kuvissa riisuttu jo isot puskimet, g60 kaaret ja helmat.

Kuva
Ei muuta kuin tekniikkaa purkamaan

Kuva
ruostekin tarttunut konehuoneen puolelle jo vaikka korilla ikää vasta 18 vuotta.

Kuva
Sähköisen kattoluukunkin joku asentanut jälkeenpäin, joka tosin ei toimi ja on vuotanut vettäkin (tiivistetty sähköteipillä)

Kuva Kuva
Tiedossa olikin jo, että alkuperäisenä kuulumatonta johtoa löytyy enemmänkin.

Kuva Kuva
Seuraavaksi tuli rakenneltu koripukit ja autoa ylöspäin nostamaan.

Kuva
Takakontin alla oleva pelti joskus vaihdettu (kolari/tolppa?) ja sauma ikävästi ruostunut.

Kuva Kuva
Pohjassakin ruostetta paikoitellen


Kuva Kuva
Kun auto oli saatu pukkeihin istutettua, niin kaikkien rakastamaa alkuperäistä massaa poistamaan.
Kosaanilla kuumaksi ja lastalla kaapimaan.

Kuva Kuva Kuva
Löytyi kymmeniä kohtia jossa massa näytti päällepäin täysin ehjältä, mutta alla siltikin pahoja alkavia ruostevaurioita.
Suurin osa edennyt vartta pitkin massan alle kuten mm. jarru ja polttoaineputkien kiinnikkeet,
vesitulppien ja muidenkin reunat, kierteet jne

Kuva
Vielä saa aikaa kulumaan tunnin jos toisenkin pohjaa ja koteloita siistiessä ennen hitsaushommiin pääsemistä.

Kuva
KÄyttö rassina toimii toinen samanlainen, tosin 8 venttiilinen tekniikanvaihto.
Se toimii myös alustana kaikenmoisille virityksille kuten mm. megasquirt auto pc ja ilmastointi.

Tekniikka muutoksista ei vielä täyttä varmuutta joten tehdään nyt ensin kori ainakin lähes valmiiksi ensin.

Edit: ulkoasu
Viimeksi muokannut LH, 18.5.2009 22:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 17.4.2007 23:44

Tutun näköistä puuhaa.. Hyvä siitä tulee kun viittii tehä tarpeeks perusteellisesti! Peukku!

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 17.4.2007 23:54

Kakkishan alkaa olemaan taas IN, pitäsköhän itekkin hommata joku projekti..:)
Ei vaan itellä ei paikkaa missä tehdä vastaavan laajuista projektia, ja jollei tää kaikkea alusta alkaen, ei kannata näemmä alkaa ollenkaan.. Projekti happanee sisältäpäin piloille jossain vaiheessa..
Peukkuja tällekkin projektille!

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 18.4.2007 0:43

tuosta on hyvä jatkaa.

itse noita massoja pari vuotta sitten raaputtelin, ihan vaan montulla hyvän valaistuksen kera. otin auki kaikki kohdat mitkä hivenenkin epäilytti ja puhtaalle pellille sekä happis+uusi massa niihin kohtiin. ei oo vielä uusia kukkia pahemmin näkynyt..

kynnykset pitäis vielä rapsutella kun nosturille sen verran pääsis. sais niidenki hapottumisen pysäytettyä..tai edes hidastettua.

onhan nää kakkikset kaiken mahdollisen preservoinnin arvosia! :)
ja varsinki tämä sun alkuperänen kr, näitä ei pian liikaa liikenteessä (hyväkuntoisena varsinkaan) näy.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 30.4.2007 21:52

Kuva
Helman ja pohjan välinen pelti oli päässyt niin huonoon kuntoon että nekin pistettiin vaihtoon.

Kuva Kuva
Ensin porasin pistehitsin keskelle pienen reijän jonka jälkeen kaiversin pintapellin reijän ympäriltä pois.

Kuva
Jonka jälkeen saikin loppuhelma rälläkkää.

Seuraavaksi oli vuorossa pientä korin jäykistämistä ja pientä alustusta ehkä myöhemmin tuleville kaarille.
Ja miksikö näin? siksi koska takapenkin jää vaikka kaaret tulisivatkin.

Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva



Kuva Kuva Kuva
muutama paikkakin tuli jo laitettua.
huomaa miten korin ja penkin kiskon välistä ruostunut,
pitäisi varmaan sinnekin väliin lopuksi pistää jotain pellavaöljyä tms.

Kuva Kuva
Toisen puolen helmaakin tuli jo vähän hitsattua kohdilleen.

Siinäpä sitä taas vähän. lisää kuvia kun taas tapahtuu jotain isompaa.
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 30.4.2007 22:26

Hienoa katsoa kun toiset viittii ja osaa. Onnea projektille.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 9.10.2007 22:20

Rupeaa olemaan edellisestä päivityksestä jo aikaa, niin voisi laittaa vaikka muutaman uuden kuvan.
Kesällä oli kiirettä töissä ja tuli kaikkia muita projekteja väsäiltyä, mutta nyt taas saanut aikaiseksi olla enemmän auton kimpussa.

Kuskin puolen helmaa
Kuva

Pellin vaihtoa
Kuva Kuva

Perän ruosteita ja pellin vaihtoa
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Oikean puolen pyöränkoteloa ja tankinluukun ympärystä
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kontin pohjaa
Kuva

Kuskinpuolen takakaari aukaistuna. Ruostunut sisältä ulospäin kotelosuojan puutteesta.
Kuva

Vahvikkeita
Kuva

Takakulman peltejä
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Pohjan reijitys alkaa
Kuva
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 9.10.2007 22:39

Tuossa taannoin tuli hitsattua erästä nelivetoista jettaa ja luulin että se oli laho, mutta taisin olla väärässä ;) Ei muuten tullu mieleen ostaa ihan oikeeta pisteporanterää?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 10.10.2007 11:29

Täytyy kyllä hattua nostaa, olis ainakin iteltä jääny hitsaamatta ton kuntonen kakkis.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 10.10.2007 11:37

Kyllä on tullu aikanaan hitsailtua yksi vähintään yhtä ruosteinen auto jälleen kovapeltiseksi:)...Ja noi koripukit helpttaa työskentelyä 100%...Hyvät kuvat ja niitä on riittävästi:)!!Ei muuta kun peukut pystyyn tälle rojektille, jään mielenkiinnolla seuraamaan, itselläni on nimittäin samantapainen rojekti käynnissä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.10.2007 12:15

Kaikkea ne jotkut tekee tuon alkuperäisyyden säilyttämiseks :D

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 10.10.2007 21:00

Ei muuten tullu mieleen ostaa ihan oikeeta pisteporanterää?

Ei tullut ei =) empä muuten ole edes koskaan nähnyt minkälainen on.
Osan pistehitseistä joutui hiomaan pois, koska pintapellistä ei erottanut tarkkaa kohtaa.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 21.3.2008 20:37

Vähän päivitystä tännekin.
Tankin kalusteen reikää korjailtu ja muutamia muitakin kohtia pohjasta.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuskin jalkatilaan tuli tehtyä hieman isompi reikä ja korjauspala purkaamolta.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Tankkihan ei tietysti enään sopinut paikalleen vaan joutui tekemään vähän lovea.
Etu runkopalkit eivät enää näytä jostain syystä uusilta.
Kuva Kuva Kuva

Takaluukun reunuksien korjausta ja takakulman.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kompressorikeskuksesta tuli ostettua hiekkapuhallin.
Kuva

Koteloihin kokeilin erilaisia pesuaineita, mutta mihään ei meinaa tepsiä siihen.
Tuli sitten rakenneltua vähän erikoinen pesuri. Lämmitin lämmittää vettä, joka kiertää toisessa
säiliössä olevan kuparikierukan läpi.
Toiseen säiliöön crystal liuotinpesuainetta joka lämmitetään 60-80 asteeseen.
Letkussa katkaisin josta lähtee pumppu painamaan pesuainetta letkuun.
Kuva

Etukoteloita vähän aukaistuna.
Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva

Teltan rakensin ihan rakennusmuovista ja laudasta.
Suodatin mahdollisuudenkin rakensin vanhaa jääkaappia hyödyntäen.
Imurina toimii jokin vanha hiomakoneen imuri, johon rakentelin sähkömoottorin ja urahihnan.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kotelo ennen pesua, pesun jälkeen, hiekkapuhallettuna ja maalattuna.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Seuraavaksi pääsee hitsailemaan kotelot takaisin umpeen.
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut LH, 6.4.2008 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnttiR
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.3.2006 19:33

ViestiKirjoittaja AnttiR » 21.3.2008 21:31

Todella perusteellista työtä!

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.3.2008 22:05

Ei vaan ymmärrä, miten jotkut voi olla niin viitseliäitä, että jaksavat lahoa yksilöä laittaa, vaikka maailmassa on vielä tervepeltisiä kakkosiakin yllin kyllin..ja vielä puoli-ilmaiseksi.. :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.3.2008 23:55

hyvin sä vedät!

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 11.8.2008 23:40

Jospa taas tännekin jotain.
Autoa taas raaputeltu, putsailtu ja puhallettu. Mitä hankalimmista paikoista ruostetta poistettu.
Pitää itse väsätä mitä eriskummallisempia maalaustarvikkeita koteloille.
Ruiskuna sähköinen johon rakennettu jatkopalikkaa ja suutinta.
Käytössä oli myöskin eräänlainen paineilmavekotin millä pääsi maalaamaan "kulman taakse"
Keppiä tuli soviteltua paikoilleen ja viimeiset pellitkin on jo hitsattu pohjaan.
Vielä riittää puhaltamista ja maalaamista mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa.

Joukko sekalaisia kuvia jotain kertomaan:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 12.8.2008 9:43

Hyvältä näyttää. Hienoa jälkeä !!

Miten hiekkapuhallin toimii ?? Puhallatko ulkona vai tuolla "teltassa" ? Ilmeisesti käytössäsi on iso kompressori. Kuinka iso ? Onko hiekkaa kulunut paljon ?

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 12.8.2008 19:07

Tuon puhaltelun jälkeen on kyllä varmaan tovin saanut kaivella hiekkasia räkäpalleroita nenästä :)

Perusta on kyllä projektille vankalla pohjalla, kun vain inspiraatio kestäisi loppuun saakka!

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 12.8.2008 19:53

Todella hienoa nähdä mihin vaiheeseen tämä projekti on päässyt.

Työtuntien määrää tuskin viitsii edes kysellä, mutta itselle kun tekee ja kunnolla niin autosta ei kannata luopua ikinä.

Tuon puhaltelun jälkeen on kyllä varmaan tovin saanut kaivella hiekkasia räkäpalleroita nenästä :)


Veikkaanpa, että käytössä on ollut hengityssuoja... :D

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 12.8.2008 20:58

Miten hiekkapuhallin toimii ??
Siis meinaatko toimintaperiaatetta vai ko. yksilö.
Puhallin on toiminut yllättävänkin hyvin. Kunhan ei roskia ole hiekassa niin muuta tarvitse tehdä kuin hiekkaa lisätä.

Teltassa tulee puhallettua ettei nyt ihan jokapaikka hiekassa ole.

Käytössä 2 kompuraa joista toinen n.500 l/min ja toinen pienempi olisikohan jotain 200-300 l/min.
Yleensä vain isompi käy. Sitten jos oikein pitkään puhaltaa tulee pienempikin mukaan.

Kyllähän hiekan muutamaan kertaan voi uudelleen käyttää ennen kuin menee liian pölyiseksi.
Tarkkaa määrää käytetystä hiekasta ei kyllä ole, mutta olisikon jotain 300-400 kg

Käytössä myöskin itse tehty puhalluskypärä vanhasta mopokypärästä. Ei kaunis mutta toimiva :)

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 12.8.2008 22:12

Ukko on melkoinen Pelle Peloton kyllä, kun kaikki tamineet syntyy itse tekemällä =)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.8.2008 22:21

Hienoa meininkiä, lämmittää kovasti edellisen kesän ja syksyn Jettaa hieroneena. Kuten Peksi tuolla jo aiemmin totesikin, ei Jettani ihan noin paha ollut, vaikka paha olikin. Tässä on kyllä esimerkillisesti tehty tuota kunnostusta, ja mahtavasti dokumentoitu, tästä voisi kaikki projektiosastolle kirjoittelevat ottaa mallia!

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 12.8.2008 22:29

Tässä on kyllä esimerkillisesti tehty tuota kunnostusta, ja mahtavasti dokumentoitu, tästä voisi kaikki projektiosastolle kirjoittelevat ottaa mallia!


Tähän on erittäin helppo yhtyä. Itse en kirjoittele romuistani projektiosastolle, koska joku "annelinsilmien" asentelu ja ikkunoiden kalvottaminen ei ole mielstäni mikään projekti sanan varsinaisessa merkityksessä. Vähättelemättä toki itseäni tai ketään muutakaan projektijohtajaa, mutta näin asia vain mielestäni on. :)

Tämä on projekti jos mikä, siinä ei auta laupiaat silmät eikä Maame-laulukaan. Hienoa meininkiä.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.8.2008 3:56

Toi on ihan samassa ellei jopa paremmassa kunnossa kuin tuo profiilin -97 vuoden seat toledo. Olen sitä tässä nyt hitsannut ja hitsannut ja hitsannut. :D Tiedän siis todella hyvin kuinka paljon tälläisessa projektissa on tekemistä. Eihän siinä mitään jos ei olisi pakko tehdä nopeasti, mutta kun itselläni on käyttöauto kyseessä eikä tuolla fillarillakaan ajo oikein oo mukavaa.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 9.12.2008 21:42

Jotakin taas tännekin.

Puhallusta ja maalia.
Kuva Kuva

Lattiaan "tippavesiputket"
Kuva Kuva Kuva

Puhalluksen jälkeen happoa pahimpiin koloihin ja uusi puhallus.
Ja joutuihan edestä uusimaan vielä runkopalkkien "pokkauksen"
Kuva. Kuva Kuva

Pyyhkijöiden reikien ympärystä oli niin haperoa että sahattiin pala pois ja hitsattiin sopiva prikka tilalle.
Kuva Kuva Kuva

Taas puhallusta ja maalia.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Pohja puhallettiin myöskin kevyesti läpi, merkattiin / osittain hapotettiin ja lopuksi puhallettiin uudelleen.
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

Maalia.
Kuva Kuva

Etu iskunvaimentimien "tukikuppi" oli niin laho että ne porattiin kokonaan pois ja kiinnitetään korjauksen jälkeen pulteilla.
Helppo vaihtaa jos joskus kehittelee jotain muuta kuin alkuperäistä kumilaakeria tilalle.
Yläpuolella oleva tukirengas toimii myöskin aihiona tulevaisuudessa tulevalle poikkituelle.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Ekassa kuvassa pultti jolla moottori pysyy konehuoneessa puskurien vaihdon aikana :/
Taka-akseli todella ruosteessa. Saa nyt nähdä mitä siitä tulee vai etsinkö myöhemmin uuden.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Ovien, ikkunoiden ja takaluukun reunat myöskin sai puhallusta ja maalia osakseen.
Kattolistan kouru koki saman kohtalon.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Siinä taas esimerkki kuinka salakavalasti tuo ihana ruoste liikkuu maalin alla.
Tuossakaan ei päällepäin ollut kuin pieni kiveniskeytymä.
Kuva

Jarruromppeitakin tullut haalittua.
Siinä muutama kuva 256mm ja 280mm jarrusatululoiden erosta
Kuva Kuva Kuva Kuva

Nyt meneillään siistimistä ja lommojen jne. moukarointia.
Kuva Kuva

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 10.12.2008 6:39

Mukavan näköistä jälkeä saat aikaan. Onko tavoite saada keväällä ajoon?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 10.12.2008 10:28

Joo siistin näköistä on jälki, joskaan aihio ei ole ollut lähtökohdaltaan parhaassa mahdollisessa kunnossa...Mutta me like, onpahan vähän enempi haastetta...;)Kun katseli noita alustan maalauskuvia, niin näytti että joissakin kohdissa tuota maalia olisi ollut ehkä omaan mieleeni hieman liian ohut kerros...?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 10.12.2008 21:21

Onko tavoite saada keväällä ajoon?

No olisihan se ihan kiva saada, mutta saa nyt nähdä. Toivottavasti kesällä viimeistään.

Maalia on todellakin joissain kohdin niukasti. Lisäillään myöhemmin ja on tosiaan vasta pohjamaali.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 22.3.2009 11:38

Pahimmat kolot saivat sipaisun kittiä niskaan ja koko alusta lisää pohjamaalia.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Tämän jälkeen massaruutta käteen ja alustan läpikäynti.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Ja maalia niskaan (polyuretaani)
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kaksi viimeistä pellinpalastakin löysi tiensä takaisin paikoilleen muutamalla hepillä.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Vauhdekepille laitoin 4 kierreniittiä jotta saa pultattua suoraan vaijerikepin kiinni.
Kuva

Kyljistä lähti pahimmat maalit nitromorssilla.
Kuva

Konehuone sai mustaa niskaan.
Kuva Kuva

Tuli myöskin ostettua tuollaisia taipuvia hionta-alustoja. Jäykkyyttä pystyy säätämään tankojena avulla.
Käyttökokemusta ei tosin vielä ole.
Kuva

Koripukkeihin laitoin pyörät alle, että pääsee vähän siirtelemään.
Kulmassa on valmistumassa pienimuotoinen puhalluskoppi, paria kuormalavaa ja keppejä hyödyntäen.
Kuva Kuva

Muutakin pikkukivaa on shoppailtu.
Kuva

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 9.4.2009 23:06

huh huh!! melkosen hienoa työtä!! OOtkos ollenkaan päivä töissä, ku ehdit tuota reikä juustoa parsimaan...?

Tosi kiva kun auto maailmassa on tekemisen makua!!

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 10.4.2009 9:32

^Olis myöskin pirusti kivempi lukea tekstiä missä osattais yhdys sanat, kuten lappeen ranta ja maksa laatikko.

päivä töissä, reikä juustoa, auto maailmassa


Sori.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 10.4.2009 19:24

kyllä kai tämä on jo kakkiksen uudelleen tekeminen? :D

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 12.4.2009 23:37

Työn jälki on niin komiaa katseltavaa, että suu vääntyy väkisilläkin hymyyn :)
Jätkä teheny ennenki!

kyllä kai tämä on jo kakkiksen uudelleen tekeminen?


Niimpä.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 14.4.2009 0:50

Kyllähän se niin on, että työt haittaa harrastusta.
Sen takia ei nyt ole hirveesti edennytkään.
Saanut sentään joitain pienempiä osia puhallettua.
Kuva

Kuka huomaa jotain eroa :)
Kuva

Oli tuossa myöskin pakko uhrata pari päivää siivoukseen kun rupesi olemaan pieni kaaos,
ja hiekkaa jokapuolella.
Jätkä teheny ennenki!

No en kyllä näin mittavaa projektia. Paljon on myöskin opittu ja monia asioita tekisin erilailla,
jos nyt vasta aloittaisin.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 14.4.2009 16:20

monia asioita tekisin erilailla, jos nyt vasta aloittaisin.


Mä arvaan, ainakin hommaisit paremman aihion. Mutta mitä muuta ?

Hienoa jälkeä joka tapauksessa !! Joko olet päättänyt, mitä pohjaan tulee pohjamaalin päälle ? Pelkkä väri, vai jokin maalattava massa phjamaalin ja pintavärin väliin ?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.4.2009 18:08

Kuka huomaa jotain eroa :)


No toisessa on ainakin säästetty hitsaussaumassa / unohdettu hitsata?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.4.2009 19:58

Liekö tuo puutteellisesti hitsattu tarvikeosa?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 14.4.2009 20:43

ainakin hommaisit paremman aihion. Mutta mitä muuta ?

Käyttäisin isompia korjauspaloja mm. pohjassa, en hiekkapuhaltaisi tinattavia kohtia, pesisin kotelot + koko
korin ennenkuin tekisin mitään peltihommia, lajittelisin kaikki pikkuhilut omiin pusseihin jo purkaessa, parempi valaistus (laiskuutta) jne.
Tietysti parempi aihiokaan ei olisi pahitteeksi, ei vain tullut silloin vastaan vaikka yritin etsiä.

unohdettu hitsata?

Niinkin voi näköjään käydä.
No se sai tänään vähän kemppiliimaa lisää.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 15.4.2009 11:59

Käyttäisin isompia korjauspaloja mm. pohjassa, en hiekkapuhaltaisi tinattavia kohtia, pesisin kotelot + koko
korin ennenkuin tekisin mitään peltihommia, lajittelisin kaikki pikkuhilut omiin pusseihin jo purkaessa, parempi valaistus


Aika hyvä lista !!

Ainoa mikä ihmetyttää on tinattavien kohtien hiekkapuhallus. Miksi niitä ei pitäisi puhaltaa ? Tai paremminkin, miksi pitää käyttää tinaa ? Nykyajan kitit ovat ihan eri luokkaa kuin silloin, kun autoja vielä tinailtiin korjaamoilla. (Huom! Oikeat autokitit. Ei Bilteman.) Tinan käytön perusteltu tarve on nykyään mielko vähäinen. Lisäksi tinan käytössä on omat riskinsä. Toki on kohtia, joissa tina varmasti pysyy ja kestää kittiä paremmin. Siitä en halua alkaa väittelemään. Ihmettelen vain mihin ja miksi olet tinaa tähän projektiin pistänyt ? Vai oletko tinaillut jotain ihan vain harjoittelumielessä ?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 15.4.2009 17:03

Tinalle pitää olla kiiltävä pelti, jotta pohjuste tarttuu. Ei vaan toimi oikein puhalluksen jäljiltä. Ja tinalla korjatun ruostereiän oon nähny kestävän kymmenen vuotta ja sittenkin ruostu vierestä, tina oli pysyny paikallaan.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 18.5.2009 22:54

Alustanosat saivat maalia päällensä. Inerta, polyuretaani ja väriksi vähän mustaa acryylia.
Saa nähdä miten kestää mm. jarrussa.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Pikku nippeliä tullut ostettua aika läjä. (tähän muuten uppoaa yllättävän paljon rahaa)
Kuva

Tullista kävin noutamassa tälläisen möykyn
Kuva Kuva

Hammastangon purin turhankin pieniksi paloihin :D Ja uusin samalla tiivisteet.
Tulihan tutkittua miten sekin vekotin käytännössä toimii.
Kuviakin tuli räpsittyä ja voisin jossain vaiheessa tehdä vaikka jotain ohjeentynkää.
Kuva

Joitain osiakin päässyt jo kasailemaan. Vielä odotellaan saksasta lähetystä mm. pultteja, tiivisteitä ja muuta pikkunippeliä.
Kuva

Tuli ostettua vähän heräteostoksena oikea harraste (laulu) auto.
Kuva

8 paikkainen ha auto 2.1l bensa boxeri (syncro).
Autoliike korjannut / korjauttanut hienosti leimakuntoon.
Merkinnät otteessa pakkivalosta ja torvesta. Nopeusmittari ei toimi, Pakosarja halki poikki.
Peltiä hitsattu mädän päälle. Korjauksissa ei minkäänlaisia suoja-aineita jne.

Bugruniin tuli liput taas varailtua hyvissä ajoin. Ei vain vielä silloin tiennyt tälläisestä ostoksesta.
Tuli nimittäin aikoinaan varailtua ha paikka joka on max 1.9m korkea. Tämä taas n. 2m korkea ja tällä pitäisi päästä. (korkeita paikkoja ei enään vapaana)

Taakse meni mukavasti väsähtäneet t4 jouset. Eteen pengottiin romulavalta tälläiset.
Kuva

Päistä palat pois ja pillin avustuksella päät suoraan.
Kuva Kuva

Vanhoja laippoja hyödyntäen uutta putkea
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kaasupolkimen alle hitsattu uutta peltiä.
Käsijarruvaijerit, öljyt ja tulpat vaihtoon.
Vielä pitäisi takalämppärin ilmausnippa ja muutakin pientä korjata.
Saa nähdä joutuuko vielä satamassa päästämään renkaistakin paineita :D

edit: Niin ja sainhan pakoputki projektissa pultitkin katkeamaan kanteen.
Kyllä oli mukavaa kaivaa jämiä pois.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.5.2009 9:19

Mukava seurata projektia, josta pikkukuvia katselemalla pääsee hyvin jyvälle missä ollaan menossa. Tsemppiä hankkeeseen.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 12.8.2009 20:57

Jaha.
Golffia ei olekaan vähään aikaan rassattu. Tässä jotain hammastankoon liittyvää.
Oikein kun yrittää muistella niin varmaan jotain tekstiäkin saa kuvien lisäksi.

Hammastanko työn alle.
Kuva

Oma tanko oli xtr, mutta korjaus-sarja oli trw tangolle.
Mitään sopivuusongelmia ei ainakaan vastaan tullut.
Kuva

Korjaus-sarja.
Kuva

Ensiksi tietysti putket,kumit ja raidetangot irti.
Omasta purin myöskin venttiilikoneiston ja sylinterin väliset putket irti. Niitä ei välttämättä tarvitse irroittaa.
Kuva

Takapuolelta lukitusmutteri auki jonka jälkeen "keskipultti" pois.
Kuva

Alta tulee "painin" pois.
Kuva

Paineventtiili irroitettuna jota ei ole pakko purkaa.
Kuva

Venttiilin lautanen.
Kuva

Yläpuolelta lukkorengas pois.
Kuva

Alhaalta tulppa pois. Tälle yritin tehdä jotain irroitustyökaluakin, mutta lähtee ehkä parhaiten irti
tuurnalla ja vasaralla. Ei tarvitse sääliä kun mukana tulee uusi tulppa.
Kuva

Alta paljastuu venttiilikoneiston alapään laakeri. Mutteri irti.
Kuva

Tuurnalla naputtamalla venttiilikoneisto pois.
Kuva

Venttiilikoneisto.
Kuva

Stoppari levy.
Kuva

Pyörittämällä, lukitustangon pää näkyviin.
Pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla kärki ylös.
Kuva

Pyörittämällä tanko ulos.
Kuva

Ulkona.
Kuva

Levy ulkona.
Kuva

Ja sen alla stefa.
Kuva

Akseli ulosvedettynä.
Kuva

Omasta purin myöskin sylinteriputken irti. Tätä ei kannata tehdä koska on prässätty kiinni.
Joka tapauksessä tässä näkyy toisenpään stefa, joka siis kannattaa kaivaa pitkällä koukulla ulos.
Kuva

Stefan alla muovirengas.
Kuva

Akselikoneiston alapään stefa irti.
Kuva

Uuden painoin putkenpätkällä takaisin.
Kuva

Akselista tiiviste irti ja sen alta o-rengas pois.
Kuva

Uudet paikoillaan.
Kuva

Putkessa jo koneistonpään stefa paikoillaan jonka jälkeen akseli rasvataan ja työnnetään varovasti paikoilleen.
Kuva

Uusi stefa perään ja lukkovevy.
Kuva

Uusi lukitustanko paikoilleen.
Kuva

Venttiilikoneisto paikoilleen. Alapään laakeri rasvataan ja mutteri kiinni.
Kuva

Yläpäähän laakeri takaisin ja uusi stefa.
Kuva

Paineventtiiliin uusi o-rengas joka ei tule sarjan mukana.
Kuva

Pari kuvaa koneiston yläpään laakerista, joka kannattaa uusia jos vuotaa nestettä ohjausakselin stefasta.
Saatavuudesta ei tietoa.
Kuva Kuva

Loppu onkin perus kasaamista. Oman toiminnastakaan ei vielä tietoa.


Tölkillähän Tuli käytyä bugrunissa ja takaisintullessa ennen tukholmaa päätti ulostaa öljyt ulos.
No kotia kuiteskin päästiin (vei oljyä ja bensaa tasatahtia).

Shimmilevyt jauhautuneet silpuksi. Päittäislaakeri toiseltapuolelta ihan loppu.
Levyjen palaset ja muu silppu tukkineet öljyn paluu kanavat ja rikkonut takapääs stefan samalla.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Tämän irroittamista tuli pähkäiltyä pidempääkin, kunnes raakasti vain sahasin juuresta poikki ja vetovasaralla väkisin loppujämä pois.
Ei ihme että ei irronnut kun on tehty sisälle "laajennus ura" eli on periaatteessa levitetty paikalleen laiton jälkeen.
Kuva

Sitten lähti mopo taas kerran lapasesta ja tuli laiteltua autoa vähän enemmänkin.

Paikkaa ja puhallusta.
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Tölkin tyyppivikaa, eli korisaumat ruostuu.
Kuva Kuva

Helmatkin saivat osansa.
Kuva Kuva

Uudet tankin pannat.
Kuva

Moottoriin tuli iso nippu uutta osaa. mm. kaikki laakerit, männänrenkaat, öljypumppu, sylinterit hoonattiin, vesipumppu, öp-anturit jne.
Vesiputkia korjattiin, venttiilit hiottiin ja kaikkea muutakin pientä.
Kuva Kuva

Imuputki sai osakseen o-rengas tiivistyksen.
Kuva Kuva

Moottori jo lähes nipussa.
Kuva

Ja paikoillaan.
Kuva Kuva

Myöskin eteen uusittiin kaikki puslat ja kumit ja alatukivarret puhallettiin.
Joka nurkka sai uudet iskunvaimentimet ja uusimpa myös samalla kaikki jarruputket ja jarruletkut.

Kaikenlaista kommellustakin ollut.
Moottoria kasatessa 1 aikaan yöllä kannen kiristyksen jälkeen katotaan viereisellä
pöydällä olevia kannentiivisteitä : O
No onni onnettomuudessa, uudelleen aukaistaessa huomasin sylinteriputken yläpään
o-renkaan leikkautuneen asennuksessa.
On muuten hankalaa löytää n. 1.5x103mm rengasta.
Onneksi oberschlachterilta löytyi vielä yksi kokonainen tiivistesarja jota lähdettiin
seuraavana päivänä yötävasten hakemaan.

Jostakin kone vielä tiputtaa vuorkaudessa muutaman tipan öljyä, mutta sitä kerkiää varmaan
myöhemminkin ihmettelemään.


Siinähän se nyt lepää :)
Kuva

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 12.8.2009 21:26

Ihaltavaa dokumentointia. Toi Golfin hammastanko TSI olisi kyllä tekstit arvosta materiaalia, ettei katoa myöhemmin intterwebsin syövereihin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa