Kupla "Roadster-rojekti"
Valvoja: ffp jäsenet
Kupla "Roadster-rojekti"
Noniin
Vihdoin saatiin mulle opetettua tuo photopuketin toiminta joten voidaan aloittaa projektin esittely.
Monia autoja ollu, ja monia on menny, mutta tämä tulee olemaan ikäänkuin ikuisuus-projektina.
Auto on kupla vuodelta -69 1500 S Automatic.
Auton ostin orimattilasta eräältä, asiansa tuntevalta, isännältä viime kesänä josta on lähdetty muuntamaan hieman varovaisesti rakentaen ja hyvää makua ylläpitäen, huolella ja ajalla toteuttaen.
Auto oli ollut kilvettömänä vuodesta -97 asti ja ei käytännössä ollut ajettu laisinkaan kesään -06 mennessä. Katsastin auton moitteitta, ja tilasin mustat alkuperäis-kilvet joilla auto oli ollut liikenteessä 3 vuotta, kunnes v.72 tuli valkoiset kilvet markkinoille.
Ensinnä rupesin värkkäämään säädettävää etu-akselia säätöpalat hitsaten akseliin, onnistuhan se.
Seuraavaksi keksin idean ottaa uudestaan käyttöön jonka edellinen omistaja valaisi: sohvapenkki, tällä kertaa kuplan takapenkistä.
Kattoaihioon löyty vihdoin sopiva takaikkuna, fiat 600:sta...
Vanteet oli hieman hakusessa, ei oikein löytynyt mistään minkäänlaista fiksua vaihtoehtoa kunnes mieleen painui ATS Cup. Niitä e-bay:sta etin kauan.
Ja takavanteet löyty ihan näppärästi. 7x15 et 28, ihan peruskamaa, mutta, mitkäs eteen? Ku ei tollaset kuonnu sitten ei kirveelläkään sisään jos on madallettu.
Kerran myytävänä näin 6x15" et 35! Nehän menis!
Niitä etsiskellessä meni puolvuotta kunnes löyty myyjä joku suostui lähettämään suomeen, ja ne sitten tuli.
Olikin sitten yllätys ku tuli, ajattelin nimittäin kiilloittaa vanteet!
No niitä ei sitten kiiloiteta, huulet vain ja keskiosan maalasin.
Silkinmustaksi keskiosa ja etuvanteista sorvattiin keskireikä hieman isommaksi ja navasta pienemmäksi, samalla koneistin 4x100 jaon rumpuihin ja levyihin.
Tällanen niistä sitten tuli.
Samassa kuvassa näkyy myös kromiset astinlaudat asennettuna.
Vihdoin saatiin mulle opetettua tuo photopuketin toiminta joten voidaan aloittaa projektin esittely.
Monia autoja ollu, ja monia on menny, mutta tämä tulee olemaan ikäänkuin ikuisuus-projektina.
Auto on kupla vuodelta -69 1500 S Automatic.
Auton ostin orimattilasta eräältä, asiansa tuntevalta, isännältä viime kesänä josta on lähdetty muuntamaan hieman varovaisesti rakentaen ja hyvää makua ylläpitäen, huolella ja ajalla toteuttaen.
Auto oli ollut kilvettömänä vuodesta -97 asti ja ei käytännössä ollut ajettu laisinkaan kesään -06 mennessä. Katsastin auton moitteitta, ja tilasin mustat alkuperäis-kilvet joilla auto oli ollut liikenteessä 3 vuotta, kunnes v.72 tuli valkoiset kilvet markkinoille.
Ensinnä rupesin värkkäämään säädettävää etu-akselia säätöpalat hitsaten akseliin, onnistuhan se.
Seuraavaksi keksin idean ottaa uudestaan käyttöön jonka edellinen omistaja valaisi: sohvapenkki, tällä kertaa kuplan takapenkistä.
Kattoaihioon löyty vihdoin sopiva takaikkuna, fiat 600:sta...
Vanteet oli hieman hakusessa, ei oikein löytynyt mistään minkäänlaista fiksua vaihtoehtoa kunnes mieleen painui ATS Cup. Niitä e-bay:sta etin kauan.
Ja takavanteet löyty ihan näppärästi. 7x15 et 28, ihan peruskamaa, mutta, mitkäs eteen? Ku ei tollaset kuonnu sitten ei kirveelläkään sisään jos on madallettu.
Kerran myytävänä näin 6x15" et 35! Nehän menis!
Niitä etsiskellessä meni puolvuotta kunnes löyty myyjä joku suostui lähettämään suomeen, ja ne sitten tuli.
Olikin sitten yllätys ku tuli, ajattelin nimittäin kiilloittaa vanteet!
No niitä ei sitten kiiloiteta, huulet vain ja keskiosan maalasin.
Silkinmustaksi keskiosa ja etuvanteista sorvattiin keskireikä hieman isommaksi ja navasta pienemmäksi, samalla koneistin 4x100 jaon rumpuihin ja levyihin.
Tällanen niistä sitten tuli.
Samassa kuvassa näkyy myös kromiset astinlaudat asennettuna.
Viimeksi muokannut Stombe, 6.4.2007 21:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Etuakselissa on säätöpalat masennettu ja takapää olisi tarkoitus säätää "sopivalle" balanssille etupään kanssa, silleen että voi inhimillisesti ajellakki vielä.
Asennuksessa on tällä hetkellä pakoputkisto.
Alkuperäisen pöntön tilalle tulee vw sport-käärmeenpesä, mutta, asia ei ole niin yksinkertaista kuten luulisi; pitää hieman muokata putkee!
Putki ottaa kiinni tuohon automaatti-öljyn pumppuun tuossa moottorin perseessä.
Teetän uudet letkut banjo-liittimillä jolloin saa hieman tilaa lisää siihen ja lyhennän kahta ylimmäistä putkea noin sentin, jolloin se mahtuu olemaan siinä.
Otan kuvat siitä ku käyn hallilla seuraavan kerran.
Samoiten myös ripsilipat ja uudet ovien tiivisteet olisi seuraavat kohteet.
Asennuksessa on tällä hetkellä pakoputkisto.
Alkuperäisen pöntön tilalle tulee vw sport-käärmeenpesä, mutta, asia ei ole niin yksinkertaista kuten luulisi; pitää hieman muokata putkee!
Putki ottaa kiinni tuohon automaatti-öljyn pumppuun tuossa moottorin perseessä.
Teetän uudet letkut banjo-liittimillä jolloin saa hieman tilaa lisää siihen ja lyhennän kahta ylimmäistä putkea noin sentin, jolloin se mahtuu olemaan siinä.
Otan kuvat siitä ku käyn hallilla seuraavan kerran.
Samoiten myös ripsilipat ja uudet ovien tiivisteet olisi seuraavat kohteet.
Noniin,
Hieman lauantai-illan viettoa kuplan parissa, ja jotain sain aikaiseksikin.
Ripsilipat paikoilleen
Sekä saranatappipeili
Kuten oli puhe tuosta putkistosta, niin tuossa kuva että millanen siitä tulee.
Ahdasta siellä on!
Nuihin reikiin pitäs ne banjo liittimet etsiä, täällä tuppukylässä ku ei sellasia löytynyt! Kuhan 21-22.3 käydään kaupungissa niin jospa siltä reissulta löytyisi sopivaa materiaalia..
Muutamia muita yleiskuvia:
"Koetaulu"
Vaihdekaavio
Tavaratila
Hieman lauantai-illan viettoa kuplan parissa, ja jotain sain aikaiseksikin.
Ripsilipat paikoilleen
Sekä saranatappipeili
Kuten oli puhe tuosta putkistosta, niin tuossa kuva että millanen siitä tulee.
Ahdasta siellä on!
Nuihin reikiin pitäs ne banjo liittimet etsiä, täällä tuppukylässä ku ei sellasia löytynyt! Kuhan 21-22.3 käydään kaupungissa niin jospa siltä reissulta löytyisi sopivaa materiaalia..
Muutamia muita yleiskuvia:
"Koetaulu"
Vaihdekaavio
Tavaratila
Hieno on! Minä kutsuisin sitä enemmänkin Roadsteriksi.. ;) Rodit omasta mielestä on lokarittomia vehkeitä.. :D Erikoinen takaluukun ratkaisu. Vähän ottaa omaan silmään tuo pitkä perä kun takapenkki on kokonaan hävitetty. Minullakin on just saman tyylinen projekti työn alla. Siinä tosin takaluukku avautuu samalla tavalla kuin etuluukkukin, ja loppuu vähän taaempana jättäen tilaa pienelle "takapenkille". Omasta tulee replika aidosta "Hebmuller Karosserie tehtaan valmistamasta Roadstermallista.
Sun on pakko tuoda tuo heinäkuussa Bug In Finn tapahtumaan Himokselle!
Onnea projektille!! :D
Sun on pakko tuoda tuo heinäkuussa Bug In Finn tapahtumaan Himokselle!
Onnea projektille!! :D
No hemmetti, sitähän pian kävis ihan ajamalla. Heinäkuun alussa sopivasti kesälomaakin! ...Jos vaan on suuren yleisön nähtävksi kelpaava sillon..
Tässä hallilla onkin puhuttu paljon just tuosta roadsterista ja rodista, mutta se on hieman liian nykyaikainen nimi tuo roadsteri..
Ajattelin pitää sillä ikäänkuin lempparinimenä tuota rodia =)
Tässäkin on aluksi ollut etuluukun kaltainen luukku toteutus mutta on sittemmin tultu tämänmoiseen ratkaisuun.
Pitkä perä on kyllä mutta se tasoittuu sitten hieman kun sillä ajetaan eli on ihminen kyydissä, näyttää sillon tasapainoisemmalta..
Hieman suunnittelin värinvaihtoa mutta se nyt toistaiseksi saa jäädä, vaaleempaa väriä ajattelin... Mutta ehkäpä paras tullee ku maalais uudestaan samalla idealla, ehkä mustan ja punaisen väliin valkoinen boordi ku sisustaan tulee valkoista nahkaa.
Se nyt on vielä sellaista ajatusleikkiä siltä osalta. Ajankohtaisempaa ens talvena.
Tässä hallilla onkin puhuttu paljon just tuosta roadsterista ja rodista, mutta se on hieman liian nykyaikainen nimi tuo roadsteri..
Ajattelin pitää sillä ikäänkuin lempparinimenä tuota rodia =)
Tässäkin on aluksi ollut etuluukun kaltainen luukku toteutus mutta on sittemmin tultu tämänmoiseen ratkaisuun.
Pitkä perä on kyllä mutta se tasoittuu sitten hieman kun sillä ajetaan eli on ihminen kyydissä, näyttää sillon tasapainoisemmalta..
Hieman suunnittelin värinvaihtoa mutta se nyt toistaiseksi saa jäädä, vaaleempaa väriä ajattelin... Mutta ehkäpä paras tullee ku maalais uudestaan samalla idealla, ehkä mustan ja punaisen väliin valkoinen boordi ku sisustaan tulee valkoista nahkaa.
Se nyt on vielä sellaista ajatusleikkiä siltä osalta. Ajankohtaisempaa ens talvena.
Ok. Roadster nimike on kyllä oikeesti aika vanha nimike... ;) Ekat roadsterit tuli jo 20-luvulla... :D
Juu. Ilman muuta Himokselle!! Haastan sut saamaan sen esittämis kuntoon siihen mennessä! (Mulla on sinne tuotavaksi 3/4 mittakaavaan rakennettu Pienois Volksrodi...) ;)
Tässä olis vähän inspiraatiota värivalintaan! :)
Aito tehdasvalmistettu ns. Hebmuller Roadster vm. 1950.
Toinen kuva samasta Hebmulleristä.
Ja tässä kuvia saman henkisestä "Heb Rodista"
Heb Volksrod takaa.
Heb Volksrod edestä.
Juu. Ilman muuta Himokselle!! Haastan sut saamaan sen esittämis kuntoon siihen mennessä! (Mulla on sinne tuotavaksi 3/4 mittakaavaan rakennettu Pienois Volksrodi...) ;)
Tässä olis vähän inspiraatiota värivalintaan! :)
Aito tehdasvalmistettu ns. Hebmuller Roadster vm. 1950.
Toinen kuva samasta Hebmulleristä.
Ja tässä kuvia saman henkisestä "Heb Rodista"
Heb Volksrod takaa.
Heb Volksrod edestä.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Tuossa on kyseisestä koneesta projektikertomusta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=75744
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=75744
Ju, sellanen olis etuluukku olis tiedossa kautta rantain, mutta täytyy ensiks käydä kattomassa sitä. Kuulemma tekemistä olisi siinä, joten voi olla ettei tule kovinkaan lahoa ostettua.
Etuvalotkin olis tiedossa, joten jos jollain ois vaikka parempaa etuluukkua tiedossa ja lokkareita niin pistäkkee privana vaikka viestiä.
Etuvalotkin olis tiedossa, joten jos jollain ois vaikka parempaa etuluukkua tiedossa ja lokkareita niin pistäkkee privana vaikka viestiä.
Noniin, viikonloppuna kotiutui etupelti ja lokarit samasta , asiansa tuntevalta, hemmolta.
Eihän ne uudet olleet :) ...Eli hieman työstämistä on..
Rossivalot pitäs nyt saada, hieman mietiskelin ja siihen lopputulokseen tultiin että Rossi-valot istuu parhaiten tähän "sekasikiöön", joten sellaset hakuun...
Siistimmät ne on ku saa vilkut pois lokareiden päältä jolloin saa hieman matalemman lookin ja lokarista hienon muodon näkyviin.
Tietenkin voishan sen vilkun saada sinne vinolampunkin sisään pikkukeinolla mutta ne on aika "syvältä" loppunsa...
Lokarit nyt puhdistetaan vanhoista massoista puhtaaksi, hiekkapuhalletaan hapettuneet kohdat ja maalataan happo-maalilla suojaan. Myöhemmässä vaiheessa on sitten opeteltava koritinan käyttöä ;)
Pitänee listan ja kahvan rei'ät tukkoon tinata sekä pari saumaa.
Tähän etupeltiin jää volkkarin-logo näkyville...
Eihän ne uudet olleet :) ...Eli hieman työstämistä on..
Rossivalot pitäs nyt saada, hieman mietiskelin ja siihen lopputulokseen tultiin että Rossi-valot istuu parhaiten tähän "sekasikiöön", joten sellaset hakuun...
Siistimmät ne on ku saa vilkut pois lokareiden päältä jolloin saa hieman matalemman lookin ja lokarista hienon muodon näkyviin.
Tietenkin voishan sen vilkun saada sinne vinolampunkin sisään pikkukeinolla mutta ne on aika "syvältä" loppunsa...
Lokarit nyt puhdistetaan vanhoista massoista puhtaaksi, hiekkapuhalletaan hapettuneet kohdat ja maalataan happo-maalilla suojaan. Myöhemmässä vaiheessa on sitten opeteltava koritinan käyttöä ;)
Pitänee listan ja kahvan rei'ät tukkoon tinata sekä pari saumaa.
Tähän etupeltiin jää volkkarin-logo näkyville...
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Kannattaa investoida metallisiin rossi:n pohjiin, näitä on muovisiakin liikenteessä, joita en ainakaan omaani laittaisi (siis jos Rosseja laittaisin).
Oletko ajatellut takavalojen nostamista takaisin oikealle korkeudelle? Taikka sitten teardroppeja?
Takapäästä taas kääntäisin jousilattoja yhden poorin verran ylemmäs jolloin perä laskisi vielä hieman, etunoja häviäisi...
Oletko ajatellut takavalojen nostamista takaisin oikealle korkeudelle? Taikka sitten teardroppeja?
Takapäästä taas kääntäisin jousilattoja yhden poorin verran ylemmäs jolloin perä laskisi vielä hieman, etunoja häviäisi...
Teardroppeja en ainakaan laita..
Saas nähä että laittaako vielä vanhemmat valot taakse vai pitääkö nämä.
Rossi-valot pitää ehdottomasti olla ne originaal-rosteriset, ei muovi_halppis_kopiot. Liian lyhyt aikaiset tekeleet, hieman tarkoitus muutenkin saada kiiltävää kivaa sinnetänne.
Perän madallus olikin jo tarkoitus laittaa (aikaa sitten) sopusuhtaiselle tasolle etupään kanssa, vuorokaudessa ku vaan on 24tuntia ja nukkuakkin pitäs =) .. ei vaan tosiaan, kiirettä ollu ja taas tuli uusi väliprojekti eteen; keulamällätty audi a4..
Saas nähä että laittaako vielä vanhemmat valot taakse vai pitääkö nämä.
Rossi-valot pitää ehdottomasti olla ne originaal-rosteriset, ei muovi_halppis_kopiot. Liian lyhyt aikaiset tekeleet, hieman tarkoitus muutenkin saada kiiltävää kivaa sinnetänne.
Perän madallus olikin jo tarkoitus laittaa (aikaa sitten) sopusuhtaiselle tasolle etupään kanssa, vuorokaudessa ku vaan on 24tuntia ja nukkuakkin pitäs =) .. ei vaan tosiaan, kiirettä ollu ja taas tuli uusi väliprojekti eteen; keulamällätty audi a4..
No sehän on hyvä tietää että "läheltä" löytyy jo takavalot!
Tänään kävin tilaamassa banjo-liittimillä olevat letkut, sunnuntaina noudan ja ensviikon alulla laitan nippuun siltä osilta sen.
Samoiten pitäs ensviikonlopulle saada sisusta verhoilusta, kohtahan sitä pääsee kylänraitille ulkoiluttamaankin =)
Tänään kävin tilaamassa banjo-liittimillä olevat letkut, sunnuntaina noudan ja ensviikon alulla laitan nippuun siltä osilta sen.
Samoiten pitäs ensviikonlopulle saada sisusta verhoilusta, kohtahan sitä pääsee kylänraitille ulkoiluttamaankin =)
Letkujen kanssa ongelmia; liittimet tilattu 3 kertaa liikkeen toimesta väärät, kahdesti loppuunsa prässätty väärin ja nyt pitäs olla tulossa oikeaa letkua oikeita liittimiä. Toivottavasti saa ensiviikolla letkut ja kasata putkiston loppuun.
Sitten olis periaatteessa ensi kesään ajokunnossa mutta, sisusta ei tullutkaan valmiiksi ennen pääsiäistä! Myöhästyi ainakin kaksi viikkoa ellei kuukausi.. Nahkaa ei ole tullut vieläkään suomeen! Prkle ku tuli valituksi jotain erikoisempaa nahkamallia...
Mutta mutta... projektinimi muutettu roadster-rojekti..
Sitten olis periaatteessa ensi kesään ajokunnossa mutta, sisusta ei tullutkaan valmiiksi ennen pääsiäistä! Myöhästyi ainakin kaksi viikkoa ellei kuukausi.. Nahkaa ei ole tullut vieläkään suomeen! Prkle ku tuli valituksi jotain erikoisempaa nahkamallia...
Mutta mutta... projektinimi muutettu roadster-rojekti..
Huhhuh, nyt on saatu letkut ja paikoilleen! Putkisto paikoillaan, äänet nyt ei paljon muuttunu :)
Pikkusen möreempi ääni vaan.
Vaan oliha se stna rojekti! Useamman kerran täyty laittaa letkut uusiks ja liittimet vuorotellen. Hintaa nyt ei kovin hirveesti kertyny ku 37 €uroo, mutta hommaa sitäkin enemmän!
Kävin pienen testilenkin, ilman sisustaa.
Sisustan valmistuminenkin myöhästyy edelleen, toivottavasti tulis edes vapuksi!
Ohella teen myös Audi A4:s rojektia, sekin huutaa aikaa, mutta sopivasti siihenkin osien saapuminen myöhästyi =)
Ei voi muutakuin keskittyä olennaiseen..
Pikkusen möreempi ääni vaan.
Vaan oliha se stna rojekti! Useamman kerran täyty laittaa letkut uusiks ja liittimet vuorotellen. Hintaa nyt ei kovin hirveesti kertyny ku 37 €uroo, mutta hommaa sitäkin enemmän!
Kävin pienen testilenkin, ilman sisustaa.
Sisustan valmistuminenkin myöhästyy edelleen, toivottavasti tulis edes vapuksi!
Ohella teen myös Audi A4:s rojektia, sekin huutaa aikaa, mutta sopivasti siihenkin osien saapuminen myöhästyi =)
Ei voi muutakuin keskittyä olennaiseen..
No niin, vihdoin jotain viisaampaa edistystä rojektiin..
Sain vihdoin ja viimein sisustan verhoilusta kotia!
Verhoilun muotoilu verhoomon puolesta onnistui hyvin ja toiveiden mukaisesti.
Lattiamattojen osalta sisustuksen taiteilu jäi vielä vaiheeseen materiaalin loppumisen takia.. Pitää käydä hakemassa lisää.
Muutamia kuvia penkeistä/ovipahveista:
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuvissa valkoinen nahka näyttää ehkä hieman punaiselta, mutta johtuu vaan kamerasta..
Sain vihdoin ja viimein sisustan verhoilusta kotia!
Verhoilun muotoilu verhoomon puolesta onnistui hyvin ja toiveiden mukaisesti.
Lattiamattojen osalta sisustuksen taiteilu jäi vielä vaiheeseen materiaalin loppumisen takia.. Pitää käydä hakemassa lisää.
Muutamia kuvia penkeistä/ovipahveista:
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuvissa valkoinen nahka näyttää ehkä hieman punaiselta, mutta johtuu vaan kamerasta..
^^ Pitää koittaa päästä käymään Timpalla, kuhan säät sallivat ja miittinki ajankohta on sopiva.. =)
Käkkärinkahvalle mietinkin että oisinko siirtänyt sen eteenpäin jotta penkki olisi "yhtenäisempi" mutta tulin siihen tulokseen että siinä nyt ei koskaan mahdukkaan olemaan ns. kolmestaan joten siihen rupesin suunnittelemaan koloa, joka nyt onnistu sittenkin suhteellisen hyvin..
Hyvin toimi jopa penkin edestakas-säädönkin kanssa vaikkakin siitä hieman ahdas tulikin..
Käkkärinkahvalle mietinkin että oisinko siirtänyt sen eteenpäin jotta penkki olisi "yhtenäisempi" mutta tulin siihen tulokseen että siinä nyt ei koskaan mahdukkaan olemaan ns. kolmestaan joten siihen rupesin suunnittelemaan koloa, joka nyt onnistu sittenkin suhteellisen hyvin..
Hyvin toimi jopa penkin edestakas-säädönkin kanssa vaikkakin siitä hieman ahdas tulikin..
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 262 vierailijaa