Haldex-quattro/4motion taka-camperin säätöä

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Haldex-quattro/4motion taka-camperin säätöä

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 3.2.2007 0:24

Tälläinen minirojekti... aattelin dokumentoida, kun tätä aina joskus kysellään.

Noita nelivetoisia neloskori-Golfin johdannaisia (Golf/Bora 4motion, A3/S3/TT quattro, neliveto-Leon jne jne) kun madaltaa, menee takapäässä camperit pieleen. Renkaat mm. kuluu sisäreunasta nopeasti sileäksi. Uudemmissa malleissa on enemmän säätömahdollisuuksia, mutta vanhemmissa ei camperia käytännössä pysty säätämään mitenkään ilman pikku viilailuja.

Tässä yksi huonohko kuva oman TT:ni taka-camperista. Autossa tuollainen 40-50mm madallus.

Auto nostetaan nosturille, ja apuun otetaan apulaite:
Kuva

Apulaite paikalleen asennettuna:
Kuva

Tuo käytännössä "tuuraa" tuota alatukivartta sillä välin kun se on paikaltaan poissa muokattavana. Ihan pakko tuota ei ole käyttää, mutta jousi pyrkii painamaan rengasta alareunasta ulospäin, jolloin tuon työkalun käyttö ehkä vähän helpottaa hommaa.

No, tuon jälkeen alatukivarsi irti, molemmista päistä kiinni pulteilla... 18 mm avaimia tarvitaan.

Tuossa sitten kohta jota muokataan:
Kuva

Muokkauksen jälkeen reikä näyttää tältä:
Kuva

Ihan sellainen vajaan parin millin työstö riittää. Uudemmissa malleissa on valmiiksi soikeat reijät, jolloin ei tällaista operaatiota tarvita.

Lopuksi tukivarsi takaisin paikalleen, sama temppu toiselle puolelle ja sitten pyöränkulmien säätö, kun kerran säätövaraa on.

leppala
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2005 20:14

ViestiKirjoittaja leppala » 3.2.2007 10:52

Joku tämänlainen ratkaisu on ollut pidemmän aikaa jo mielessä. Noi renkaat kun kuluu takana oikeesti aika nopeasti madallettuna.

Etupäässä leonissa ainakin menee madallettuna fillarit samaan asentoon kun vanhassa zetorissa, eli kuluu ulkosyrjältä. Onko kenelläkään kokemusta noista epäkesko iskarin yläpäistä, kun ei viitsisi mennä palkkia viilaamaan samalla lailla?

Kiitoksia hyvästä projektista kuvineen.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 3.2.2007 12:41

Löytyykö kuvaa lopputuloksesta, eli siitä mihin tuolla virityksellä päästään?

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 3.2.2007 13:30

Säädettäviä etuyläpäitähän on kyllä myynnissä. Itsekin ehkä tarvisin. Sori kuvan yläpää ei ole konsernin peleihin tarkoitettu, mutta idea lienee sama muissakin autoissa. Meinaavat olla vaan aikasta hintavia.

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-46125372775241_1931_3388512

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 3.2.2007 14:35

Harmi että kw:n uudet alustat ja säädettävät yläpäät on vain etuvetoisiin.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 3.2.2007 15:32

Uudemmissa malleissa on valmiiksi soikeat reijät, jolloin ei tällaista operaatiota tarvita.


Mistä lähtien tollaiset uudemmat osat on? Vai onko se vasta seuraavassa korimallissa?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 3.2.2007 16:19

Löytyykö kuvaa lopputuloksesta, eli siitä mihin tuolla virityksellä päästään?

Ei löydy vielä, kun ei ole vielä ehtinyt pyöränkulmia säädättämään. Mutta ihan samaan asentoon pitäisi saada kuin madaltamattomassakin...

Mistä lähtien tollaiset uudemmat osat on? Vai onko se vasta seuraavassa korimallissa?

En osaa sanoa milloin nuo on vaihtunut, mutta kyllä pitäis olla ihan näissä samoissa korimalleissakin, uudemmissa vuosimalleissa vain. Joku jos tietää tai jaksaa kaivella esim. etkasta, niin pistäkääpä tähän topiciin tietoa!

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 3.2.2007 17:25

Kannattanee muuten laittaa tää talteen tonne teksteihin...?

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 3.2.2007 19:39

Tuota kun vielä vähä jalostaa ja hitsaa tuohon tukivarteen ne säätövastineet molemmin puolin, sitten prikan epäkeskoksi pultin kannan alle, niin jopa on helppo säätää kulmat.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 3.2.2007 20:35

Itse asiassa se säätö on kyllä aika simppeliä tuon saman työkalun kanssa.

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 1.3.2007 22:48

1/03 käyttöönotetussa Golf V6:ssa oli säädettävä taka camberi. Ei kyl välttämät ihan noin paljon ollut säätövaraa kuin tän jutun väsätyissä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.3.2007 23:41

Ja nyt jälkikäteen vois vielä sanoa, että olis voinu ehkä vielä ihan inan lisää sorvata reikiä. Kulmia ei ole vieläkään säädetty nelipyöräsuuntauksessa, mutta silmällä näyttäis, että olis saanu vielä ihan hiukan enemmänkin kääntyä...

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 2.3.2007 8:29

Ylätukivarressa on säätö 04 autossa ainakin mutta ei riitä säätö tai sitten auraa rajusti , madallettu eibach -30mm jotain tollasta tarvii että saa alatukivarrenkin säätöä. Tehdään kyseinen operaatio kanssa kun laittaa kesärinkulat.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 2.3.2007 8:51

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mut mikä tuossa estää sen ettei camperit pääsee muuttumaan ajon aikana nyt kun reikä on ovaali. Esim. rata-ajossa kun auto heittelee nopeasti puolelta toiselle, tai kun ajetaan kanttarille ja rengas saa kovemman iskun, niin riittääkö tuon pultin puristusvoima pitämään paketin kasassa niin ettei kulma pääse muuttumaan?

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 2.3.2007 9:23

MUTU: eikös aika monet vakio säädöt ole juurikin tuohon tyyliin, luulisi että kestävät paikoillaan, useasti antautuu renkaan kitka onneksi.. huom. MUTU ;)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 2.3.2007 9:25

Nyt joku rakennesunnittelija voi laskea pultin puristusvoiman ja voidaan arpoa takaripustuksen rakenteesta millaisia voimia tulee tuota pulttia kohti.

Kitkan lisääminen parantaisi pitävyyttä, vaikkapa Nordlockit kummallekin puolelle?

Jos kanttariin vetää ja kunnolla niin eiköhän joku anna periksi, vanne, tukivarsi

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 2.3.2007 9:41

No kanttariin ajaessa ehkä pienin paha jos camperit kusee sen jälkeen, parempi vain jos antaa säädöistä periksi eikä pulteista tai tukivarsista :)
Ja tuohonhan suuntautuu "vetoa" ulospäin sisäkurvin puoleiselta renkaalta, joka on aina pienempi kuin vastaava ulkokurvin "työntö" johtuen painon jakaumasta, joten ei tuohon ihan älyttömiä pitäisi edes tulla tuota voimaa. Toiv. joku ymmärsi tämän hämärän logiikan :) Jos olin väärässä niin korjatkaa ;)
Ja jos huolettaa niin voihan siihen sopivasti laittaa mikkiliimaa toiselle puolelle ja hioa sen sopivaksi kun on ensin merkannut paljonko säädetään?

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 2.3.2007 14:44

kyllä, mutta teemu vissiinkin tarkoitti sitä kun auto hyppää esim. radalla kanttarin reunasta ja saapuu tonttiin ulompirengas edellä,jolloin voimat kohdistuu yhteen paikkaan..
edit: mutta sitä vartenhan näitä harrastetaan että saa olla sitten tekemässä säätöjä ;)

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 2.3.2007 17:13

Onhan vanhas virheettömäs kakkikseskin camberin säätö etupääs tollasel samantyyppisel "väljäl" reijäl ja etupäähän vois kuvitella tulevan viel hiukan kovemmat rasitukset.

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 2.3.2007 17:52

Toki muuten, mutta taitaa kakkis olla vähän kevyempi. Tosin lienee mahdollista että kakkiksen keula ~ tt:n perä saman painoisia.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 2.3.2007 19:40

kyllä, mutta teemu vissiinkin tarkoitti sitä kun auto hyppää esim. radalla kanttarin reunasta ja saapuu tonttiin ulompirengas edellä,jolloin voimat kohdistuu yhteen paikkaan..


Tuota yritin huonolla menestyksellä sanoa. Aika isoja voimia sinne tosiaan tulee tukivarsiin, kun tollaista puolentoista tonnin tankkia yritetään taittaa mutkaan.

No jos tosiaan uudemmissa TT:ssä on samanlaisella systeemillä, niin luulisi tuon ovaalinmallisen reiän olevan todettu siinäkin hyväksi. Ajattelin vaan, että onko tohon ajateltu jonkinlaista lukitusta...

Täytyy omaan tehdä tuo sama tai sitte hommata ne Forgen säädettävät, vaikka ovatkin melkosen suolasen hintaiset tangot, kun campperit on mullakin ihan viturallaan.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 10.3.2007 12:49

Minkä suuruisilla madalluksilla tuota camber ongelmaa alkaa ilmetä? Vaihdoin juuri omaan autooni alustan jossa jouset -30mm. Tietäis vaan että laulattaako vinkua vai mennäkö suoraan 4-pyörä suuntaukseen?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 10.3.2007 14:50

Sehän on hyvä, jos renkaat on näin /\ mutkaominaisuuksien kannalta. Itse ainakin säädän just lisää camperia. :)

manni_n
-
Viestit: 139
Liittynyt: 16.4.2005 18:37

ViestiKirjoittaja manni_n » 10.3.2007 17:31


Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 10.3.2007 19:55

Sehän on hyvä, jos renkaat on näin /\ mutkaominaisuuksien kannalta. Itse ainakin säädän just lisää camperia. :)

Juu näinhän se on mutta rajansa kaikella. Eli on se sit hienoa kun voi ampua satasta kurviin mutta jää paikalleen sutimaan liikkeelle lähdettäessä kun vain 1/3 renkaasta ottaa kiinni asfalttiin

J
-
Viestit: 180
Liittynyt: 26.2.2004 9:18

ViestiKirjoittaja J » 11.3.2007 11:43

Ampenaattori, mulla on omassa häkkyrässä juurini noin -30 ja tuo kampperin "säätö" ei riitä tuossa enää sihen, että suuntauksessa pääsisi ohjearvojen puitteissa jos sitä haluaa. Ihmettelen kyllä jos se edes vakio alustalla on riittävä tuo säätö.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 23.3.2007 14:47

Kuka myy säädettäviä alatukivarsia? Forge tms? Ja mitä niistä joutuu köyhtymään...? Ei oikein aika eikä taidot riitä tekemään itse. :P

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 23.3.2007 14:52

PVW:ssä KW mainosti tuollasia sarjoja, muttei ainakaan netistä löytynyt.

Sami
-
Viestit: 50
Liittynyt: 30.7.2003 11:05

ViestiKirjoittaja Sami » 23.3.2007 20:45

Aika rok juttu, itsellä kahdessa TT:ssä ja yhdessä S3:ssä olis maksanut vaivansa moneen kertaan takasin, muutama "turha" pari takarenkaita tullu vuosien varrella ostettua.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 23.3.2007 21:11

Olisko ketään halukasta tekemään tota projektia sopivaa korvausta vastaan?:)

jazma
-
Viestit: 296
Liittynyt: 14.8.2003 21:59

ViestiKirjoittaja jazma » 23.3.2007 21:15

Ne henkilöt, jotka ovat kyseisen vinguttamisen suorittaneet, niin onko tullut mitään ongelmia jälkeenpäin? Siis ihan arkiajossa?
On tullu kyllä niin paljon mietittyä tuota toimenpidettä, mutta toistaiseksi on jääny tekemättä...Ei vaan uskalla mennä viilaileen noinkin olennaisia osia, vaikka hyöty on näköjään todella suuri. :(

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 23.3.2007 23:16

Heikki J sen niin hyvin laittoi:
Uudemmissa malleissa on valmiiksi soikeat reijät, jolloin ei tällaista operaatiota tarvita.


Tuskin tulee ongelmia

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 5.4.2007 20:00

Kannattaako jatkaa sekä ylä- että alatukivarsista ne reiät? Jos pari mm molemmista työstäisi... Kw v1 alla ilman säätöpalikoita ja pyörät aivan hel***in lintassa. :D

BeQ
-
Viestit: 70
Liittynyt: 19.2.2004 13:31

ViestiKirjoittaja BeQ » 7.4.2007 9:18

Suosittelen ehdottomasti K-MAC:n camber-kittiä. Eli siinä vaihdetaan tukivarsien puslat epäkeskiöpusliin, ja lukitus toimii erittäin hyvin.. http://www.k-mac.com.au/ Täällä vielä asennus kuvia: http://public.fotki.com/ttschwing/kmac_suspension_install/install_pics/ Linkin takana myös paljon TT aiheisia asennuskuvia...

Tämä setti on erittäin suosittu etenkin Jenkki TT harrastajien keskuudessa.. Asensin itse tuollaisen setin muutama vuosi sitten TT:hen, ja sai säädettyä kyllä camberit kohdalleen hyvin. Asennus oli helppo tehdä itse, eikä tuo setti ole mikään kovin pahan hintainenkaan.. Hain sen varmuudenvuoksi vielä suoraan tehtaalta Australiasta, että pääsi halvimmalla..;)

EDIT. Myös tuolta näyttää löytyvän samaa sarjaa erimerkkisenä: http://www.thettshop.com/performance.asp?cat=3107&catalog=3108 Ja sieltä löytyy myös noita Forgen tankoja...

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 29.7.2007 22:05

Jatketaan nyt vaikka tähän perään...

Elikkä 1U Octavian takapyörien camber kulmat ovat reilut 1,5 astetta miinuksella. Miksi näin aivan vakiossa autossa, jossa alustalle ei ole tehty mitään? Ongelmaa ei normiajossa ole, kun tavaraa ei ole paljoa, mutta aina lomareissulla auton ollessa täynnä renkaat kuluvat melkoisella vauhdilla. Autossa ei ole taka-akselille, kuin aurauksen säätö, alatukivarret ovat mallia kiinteä.

Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan?
http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4390

shoebox
-
Viestit: 85
Liittynyt: 14.3.2007 13:16

ViestiKirjoittaja shoebox » 1.8.2007 22:46

Tuo operaatio oli kohtalaisen helppo..Itse en tehnyt, kun ammattilainen teki ja seurasin vieressä, mutta osaisin jopa itsekin, jos nyt pitäisi tehdä.. :) Ei siinä tarvii mitään ylimääräsiä tukia, eikä tukivartta tarvitse edes ottaa irti kuin renkaan päästä ja muokkaus onnistuu, kun kaveri vähän tukee tukivartta, eli painaa vastaan, kun toinen sorvaa reikää suuremmaksi..Sitten vain tukivarsi takaisin kiinni ja kaveri työntää sen kiinnityksen sopivaan kohtaan ja toinen kiristää pultin..

Suuntaus on sitten toinen juttu, kun auton paino on siinä tukivarren päällä, niin oikean kohdan löytyminen ei ookaan niin helppoa..Jos tyytyy vaan silmämääräiseen suuntaukseen, ni sit ei oo ongelmaa, mut jos ihan nosturille menee, niin vähän joutuu säätää, et miten saa yhen renkaan ilmaan ja samalla vaihtaa tukivarren kiinnityskohtaa..

Eli jos rahaa on, niin kannattaa ostaa tuo KW:n säädettävä.. :) Itsekin olisin ehkä hommannut, mutta jossain pitää säästää...

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 2.8.2007 19:23

Ok, tarvinnee joku ilta ottaa varret käsittelyyn.
Viimeksi muokannut JuzzaP, 18.8.2013 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janetzky
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.9.2006 9:00

ViestiKirjoittaja Janetzky » 8.8.2007 19:53

No niin napsahti oikea alatukivarsi taas poikki takaata. Toisen kerran 5tkm sisään. Miten teillä noissa quattroissa ja 4motioneissa on nuo varret kestäny?
Vaikuttaa suht hepposelta se uloimman pään haarukka.. Kolperossa siis kw2 alusta, muttei kuitenkaan missään lintta asennossa.
Ekan kerran haarukka napsahti keskimääräistä suuremman kuopan jälkee poikki, mutta vamma näytti siltä, että se oli jo alkanu väsymään ennen kun sai lopullisen niitin..
Nuo säädettävät varret mitä tässä topicissa on vilahtanu on ilmeisesti alkuperäistä vahvenpaa jöötiä, mutta tuo haarukka näyttää silti suht samanvahvuiselta(?)
Onko kellään kokemuksia järeimmistä varsista vai olenko ainoa painimassa tämän kestävyys ongelman kanssa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 8.8.2007 22:57

No niin napsahti oikea alatukivarsi taas poikki takaata. Toisen kerran 5tkm sisään. Miten teillä noissa quattroissa ja 4motioneissa on nuo varret kestäny?

Missä pellossa oikein ajelet?:D Mulla oli niin lintta-asennossa kun kw:lla sai ja vielä jatketut reiät tukivarsissa eikä mitään ongelmaa...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 8.8.2007 23:24

Mahtaako olla se ulompi pusla siinä navassa jumissa?

JuzzaP
-
Viestit: 127
Liittynyt: 1.5.2004 11:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja JuzzaP » 14.10.2007 22:17

Eipä ole vielä tullut kulmia säädettyä... Mutta kysäisimpä asiaa oikein merkkiliikkeessä muuten asioidessani. Lupasivat ottaa selvää tuosta camberin säädettävyydestä. No infoahan sieltä sitten tulikin: Pitää ensin selvittää, voiko juuri tämän kyseisen auton camberia säätää, puolen tunnin työ tämä tarkistus. Sitten, jos todetaan, että säätö voidaan tehdä, seuraa kahdelta mieheltä kolmen tunnin työ, jolloin laskuun tulee 6-7h työtä! Kuulemma pitäisi vaihdella nosturilta toiselle mittauksen ja säädön välillä... Huhhuh sanon minä! Eihän tuo kulmien säätö mitään rakettitiedettä ole, vaikka jousi kampeaakin vartta säädön aikana. Taidettiin yrittää saada kunnon urakka tuosta hommasta. Tuolla työn hinnallahan saa jo nuo säädettävät tukivarretkin ja säädön voi tehdä suoraan mittapäät kiinni, ilman mitään venkslaamista ja luulisi olevan orkkis varsillakin nopeahko toimenpide. Taidan jatkossakin asioda vaan TI -korjaamolla, jolloin reklaamaation vastaanottajaakaan ei tarvitse kaukaa haeskella.

junnu^
-
Viestit: 50
Liittynyt: 14.1.2004 17:52

ViestiKirjoittaja junnu^ » 29.4.2008 13:09

jazma Posted: 3.2.2007 13:30 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Säädettäviä etuyläpäitähän on kyllä myynnissä. Itsekin ehkä tarvisin. Sori kuvan yläpää ei ole konsernin peleihin tarkoitettu, mutta idea lienee sama muissakin autoissa. Meinaavat olla vaan aikasta hintavia.

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 31_3388512

Lainataan hieman topiccia:
Kellään tiedossa puljua joka myisi säädettäviä etupäitä EU:n sisäpuolella?
Jenkkilässä noita näyttää olevan yllin kyllin mutta esim. saksan maalta en löydä kirveelläkään.

manni_n
-
Viestit: 139
Liittynyt: 16.4.2005 18:37

ViestiKirjoittaja manni_n » 29.4.2008 17:21

Viimeksi muokannut manni_n, 30.4.2008 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

junnu^
-
Viestit: 50
Liittynyt: 14.1.2004 17:52

ViestiKirjoittaja junnu^ » 30.4.2008 6:54

manni_n Posted: 29.4.2008 16:21 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Voisko tämä olla jaotain?
http://www.powerdose.fi/?POWERdOSE_Finl ... coiloverit

Kyllä varmasti mutta nyt ei ole tarkoitus enää pumppuja vaihtaa vaan saada yläpäähän camberin säätö olemassaoleviin (konin) tolppiin.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 24.9.2008 17:39

selvisi pari päivää sitten semmoinen seikka pyöränsuuntauksessa, että omassa 2000 mallisessa on takana pitkät reiät renkaan puolella sekä ylä että alatukivarressa eli säätöä löytyy camberiin. ei kauheasti mutta parani huomattavasti. ne reiät jää kokonaisuudessaan pultin ja mutterin kannan alle piiloon eli olemassaolo selviää lähinnä mutteria löystämällä.

tuo säätötyökalu on vag työkalu T40022 ja tarkoitettu alunperin kai polon apurungon säätöön. tosiaan näppärä työkalu tuohon takapään säätöön.

mikähän siinä on että joillain tuo säätö on ja joillain ei. omaan on vaihdettu kampanjana jotain takapään puslia ruotsissa, olisiko tukivarsia vaihdettu myös. toisaalta etkasta katottuani näytti siltä että ainakin 99-06 takatukivarret olisi samalla osanumerolla eli minulle voi olla tehty säätövaroja tukivarsiin jo aikaisemmin.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 24.9.2008 21:26

Muistaakseni juurikin noita varsia vaihdettiin kampanjana ja ne tosiaan oli noita uudempia versioita missä pitkät reiät.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 25.9.2008 17:03

no sehän sitten selittäisi säätöjen löytymisen. tulivat kyllä ihan tarpeeseen.

A.I
-
Viestit: 78
Liittynyt: 30.4.2009 23:10

ViestiKirjoittaja A.I » 19.3.2010 18:28

tein ton viilaustempun tänään silmämääräisesti näyttää ainakin pyörät olevan paljon suorempaa. n, 2-3mm viilasin20min homma kun kaveri autto tukivarren takaisin vääntämisessä.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 23.3.2010 8:29

Itsellä on myös reikiä viilattu ja kulmat sai juuri ohjearvoihin ja hyvin on mennyt yli 40 000km pultin alle laitettiin iso prikka minkä pystyi heppaamaan siihen kiinni eli ei ole pelkoa että kulmat muuttuisi pikku töyssyissä..
Vielä olisi viilattava "aurauksensäätö" reikiä niin saisi aurauksen täysin kohdalleen eikä tarvitse tyytyä ohjearvojen ääripäähän.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 6.8.2011 16:51

Omassa pirssissä näyttää olevan takana aurausta aika reilusti, vaikka onkin tuollainen modattu alatukivarsi.

Mistäs sitä aurauksen säätöä voisi viilailla ja mistä sitä aurausta ylipäänsä säädetään? Ja paljonko on takana aurauksen ohjearvot toleransseineen? Mulla näkee sen aurauksen ihan silmällä :D (ja kumitkin on siinä kunnossa).

Arvostaisin pikaisia vastauksia, olen parhaillaan tallilla ihmettelemässä asiaa. ;)

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 6.8.2011 20:08

Löytyihän se aurauksen säätö, kun vähän tutki. Alatukivarren etummaisimman kiinnityskohdan (runkoon) reiät on soikeat.

Vielä kun tietäisi onko raideleveys sama edessä ja takana?

Edit:

Löytyi sekin tieto, eihän ne ole samat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_IV#Mittoja

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 10.8.2011 13:31

käytä kaikki säätöihin liittyvät pultit löysällä edestä ja takaa ja vie 4pyörä säätöön se auto. sillai vain saapi hyvän. tuommonen jossa on kaikissa pyörissa jotakin säätöä olemassa niin tahtoopi olla kohtuu tarkka säädettävä.

toki jos tykkää ajella ajokoiralla niin miksei voi kotonakin säädellä itsekseen.

jos en nyt väärin muista lonkalta ohjearvoja niin edessä nolliin ja taka 0,15 astetta mahtoi olla auraus. niihin sitten edessä +-0,1 ja takana mahtoi olla +-0,2 tai jotakin. camperin maksimi oli takana muistaakseni 2 astetta tai 2 ja puol.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 20.3.2013 21:16

Madalsin S3 (8L), Eibachin jousilla 35mm. Lisäksi laitoin säädettävät tukivarret taakse. Pyöränkulmien säädön yhteydessä ilmeni kuitenkin ongelma, etupään cambereita ei saa ohjearvojen sisälle pelkällä alapallon pulttien irroituksella. (onko normaalia) ?

Takapäässä jäi pari astetta camber miinukselle. Onko säädettävät tukivarret tarkoitus vaihtaa ylemmän vai alemman tukivarren kanssa joka menee olka-akselille. Nyt ne on alemmassa, säädettäessä siitä säätyi ainoastaan auraus.

Mikä mättää nyt? Onko odotettavissa renkaiden kovaa kulumista...

-Kiitos

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.3.2013 22:50

Edessä on niin pieni se säätö että, nyt saavutettu tilanne on normaali.
Takana ne varret on yleensä alempana ja kyllä siitä camber säätyy kun ruuvaa pulttia sisään tai ulos. Aurauksen takia on yleensä jouduttu aukomaan ihan muita pultteja että, on saatu väännettyä arvot oikeaksi.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 20.3.2013 22:55

Itse sitä kokeilin säätää ja ainoastaan auraus siitä muuttui. Olis hyvä jos jollain olis jotain kuvaa pistää ETKA esim... Tartteeko siinä olla jotain muita pultteja samalla auki, jotta camber säätyisi??

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.3.2013 1:07

Ei tarvitse olla, kerran on ajossa päässyt ne lukkoina toimivat mutterit auki ja hetkessä oli takana aika villit nipponi tyyliset camberit.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 21.3.2013 11:11

Mikäköhän tässä sitten mättää... Harmi kun nuo Heikki.J. kuvat ei ainakaan mullla aukee. Olis voinut verrata niihin pikkasen. Eli kun sinne olka-akseliin menee kaksi poikittaista tukivartta niin siitä alemmasta pitäisi sitten saada säädettyä Cambereita? Kun on säädettävän tukivarren vaihtanut tilalle. Nyt tosiaan sai aurauksen säädettyä ja camber jä pari astetta pakkaselle.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 21.3.2013 13:14

Alempaa tukivartta, kun "lyhentää", niin saat camberit lähemmäs nollaa.Vaikka eipä tuo pari astetta vielä mikään paha ole.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 22.3.2013 20:20

Tänää koitettu säätää uudelleen takapäätä. Camberit saa juuri ohjearvojen sisään, mutta sen jälkeen auraus onkin päin vitt*a. Olisi kiva tietää mitä arvoja muilla on ollut säätöjen jälkeen ja millasilla arvoilla renkaat ovat alkaaneet kulua takaa, mikä on se ns kipuraja camberille. Ei jaksa kahta paria renkaita alkaa joka kesä ostamaan kuitenkaan.

-Kokemuksia??

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.3.2013 2:22

Eikös sitä aurausta säädetä ihan virallisesti pitkittäistukivarsien kiinnityspistettä säätämällä?

Ja kuvaa:

Kuva

Ja kuten tässä kuvassakin mainitaan, poikittaisilla säädetään camber:

Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.3.2013 9:35

Tuli valitettavasti vahingossa lopullisesti poistettua vanhempia kuvia pajalle.com:sta kun siivosin tihulaisten sotkuja sieltä pois loppusyksystä.

Markun kuvat sinänsä ovat hyvät. Vanhemmissa malleissa vain puuttuu tuo säätö noista poikittaistukivarsien päistä ja joutuu vinguttamaan tukivarren pään reijät ns. pitkiksi reijiksi.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 23.3.2013 12:43

Nyt homma selkeenty, eli siellä pitkittäis tukivarren kiinnityksessä on varaa sitten säätää tuota aurausta kun ottaa neljä pulttiä löysälle? Mahtaako sitä saada säädettyä ilman tuollaista erikoistyökalua? käsin vääntämällä tai jollain vääntöraudalla?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 23.3.2013 12:53

kyllä sen saa ilman tuota työkaluakin, ihan perinteinen rengasrauta väliin ja kääntää, sitten samalla pultit kiinni.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 23.3.2013 13:06

Onko ensin parempi säätää auraus kohdilleen ja sitten pyörittelee tukivarresta camberin, vai kummin päin?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 23.3.2013 13:13

Molemmat säädöt vaikuttaa molempiin, joten tohon ei ole oikeata vastausta. Aurauksen säätö tosin vähemmän camperiin

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 25.3.2013 14:50

kyllä camper ensin.
aurauksen säätö menee täysin uusiksi kun vähän reilummin sattuu korjaantuun camberi.
sitten uusinta kierros jos camberi ei pysy kohdillaan aurauksen säädön jälkeen.

vw2.0
-
Viestit: 54
Liittynyt: 13.11.2007 23:24

ViestiKirjoittaja vw2.0 » 10.4.2013 16:32

Mitenkäs jos ei rupea sorvaamaan noita vanhoja, vaan ostaa uudet säädettävät tukivarret. Onko Kw:lla ainoat, vai onko olemassa edullisempia vaihtoehtoja? Ei ainakaan googletuksella tärpännyt.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.4.2013 16:46

Kovasti ootte kaikki camperia säätämässä? Onko minkälainen?

(camper = asuntoauto/asuntovaunu, camber on se kulma, mitä te ootte säätämässä...)

Sori, mutta oli pakko. :D

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.4.2013 20:04

Kw taitaa olla halvin tukivarsi valmistaja, useamman kalliimman osaan kyllä kertoa.
Moni tekee lätäkön takana itse noita, lisäämällä säätöpultit väliin.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 11.4.2013 0:18

Camberin säätö onnistu vaivattomasti KW.n tukivarsilla.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 11.4.2013 11:29

KW:n kalliit laatutuote tukivarret näyttävät myös katkeavan ajanmyötä varren ulkopäästä. Onneksi teki tämän postilaatikolla eikä motarilla. Turvallista matkaa!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2013 14:12

Niin, olikos nyt niin, että MTBE:ltäkin mitä ilmeisemmin napsahti KW:n säädettävä tukivarsi poikki tässä pari kuukautta sitten IV Golfista.
Sinänsä aika huolestuttava tuollainen mahdollinen ominaisuus, sillä pahimmassa tapauksessahan tuo on jo hengenvaarallista, mikäli tapahtuu kovemmista nopeuksista.
Suotavaa lienee olisi, että mikäli tuo on tapahtunut jo kahdesti KW:n osille, niin valmistajaa on asiasta reklamoitu.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 11.4.2013 15:08

^ Tuo oli itseasiassa jo toinen kyseisessä autossa katkennut KW ja molemmista on kyllä reklamoitu maahantuojalle.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2013 16:39

Okei. Tosin sitähän en nyt tarkoittanut, ettäkö nuo KW:n tukivarret olisi automaattisesti jollain tapaa paskoja ja vaarallisia, voihan se katkeamisen syy olla muuallakin kuin itse osassa. Kolme tapausta nyt ei vielä hirveästi kerro, sillä olettaisin, että noita tukivarsia on myyty aika paljon. Kuten joku tuolla taisi mainitakin, niin voihan se olla alustan geometriakin sellainen mikä tuota tukivartta rasittaa erityisen paljon. Tosin tämähän pitäisi ottaa huomioon osan rakenteessa ja kestävyydessä. Ja voihan se olla yhden tietyn valmistus erän materiaalivikakin. Sehän on varmaankin valmistajan puolesta selvitettävissä, onko katkenneet tukivarret ns. samaa erää.
Toki hyvä että asiaa on viety eteenpäin, sillä kuten sanottua, voi seuraukset olla aika vakavatkin.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 21.4.2013 22:39

Ongelmana omassa autossa on liiallinen taka-akselin auraus (7mm) madalluksen jälkeen (maltilliset 25-30mm). Poikittaisen tukivarren pultinreiät on vingutettu ohjeen mukaan ja camperi alkaa olemaan mallillaan (noin -2 astetta). Auraustakin yritin säätää pitkittäisen tukivarren kiinnityspistettä siirtämällä, mutta säädöt on jo tapissa. Nyt kun tarkemmin katsoin niin sen kynkän pusla on murentunut irti keskiholkistaan eli syyllinen on löytynyt.

Saanko aurauksen kohdilleen vaihtamalla uudet alkuperäiset puslat vai pitääkö turvautua johonkin erikoispusliin? Mites muilla, oletteko saaneet aurauksen kohdilleen ihan vaan säätämällä vai onko vaatinut jotain erikoiskikkailuja? Minkähänlainen homma on vaihtaa nuo puslat?

vw2.0
-
Viestit: 54
Liittynyt: 13.11.2007 23:24

ViestiKirjoittaja vw2.0 » 4.6.2013 20:27

Ei liity cambereihin, mutta 4-vetoisen auton madallusta koskeva kysymys kuitenkin.

Oletteko joutunut vaihtamaan noita koiranluita näihin kun olette madaltanut? Vakio koiranluut oli 33,5cm 1m leonissa. Ja nyt pitäisi saada muutaman sentin lyhkäsempi. Voiko tuota kallistuksenvakaajaa asentaa jotenki toisella tapaa, vai pitääkö lähteä metsästämään ~30cm luita?

Ongelma on siis se ettei k-vakaajaa saa kiinnitettyä iskariin.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.6.2013 22:29

Toi nelikon vakaaja on tehty niin että, tulee sinne iskariin kiinni, jos ei ole paikkaa tolpassa niin käyt vaihtamassa ne etuvetoisen tolpat pois ja otat sopivat tilalle.

vw2.0
-
Viestit: 54
Liittynyt: 13.11.2007 23:24

ViestiKirjoittaja vw2.0 » 4.6.2013 22:44

Eli noita koiranluita ei tarvita? täytyypä tutkia asiaa, kiitos tästä!

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 5.6.2013 14:32

siis onhan siellä juuri ne rapia 30cm pituiset koiranluut. etuvetoisissa on ne pätkät yleensä, joilla vakaaja tulee tukivarteen, nelikoissa iskaritolppaan.

omassa on kanssa kohtuu lähellä vartta kun nsotaa auton ylös mutta paranee kun laskee maahan.

vw2.0
-
Viestit: 54
Liittynyt: 13.11.2007 23:24

ViestiKirjoittaja vw2.0 » 5.6.2013 17:54

Eli pitäiskö tuo saada asennettua ihan vakio tangoilla? Yhdestä paikasta löysin säädettävät tangot 30-35cm, mutta saa niitä vasta 1-2kk päästä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.6.2013 22:43

Miten se on oikein madallettu? Ei normi madalluksen pitäis noihin koiranluihon vaikuttaa...

vw2.0
-
Viestit: 54
Liittynyt: 13.11.2007 23:24

ViestiKirjoittaja vw2.0 » 5.6.2013 23:12

Ihan perus korkeussäädetävä alusta laitettu kiinni. 19" fillarit ja tällähetkellä panssarista maahan 7-8cm. Olisko jollain kuvaa mimmonen kuuluis olla, jokuhan tässä ei nyt täsmää :D

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 5.6.2013 23:48

Omassani jouduin lyhentämään koiranluita noin 25mm että ne sai paikolleen, alustana silloin oli FK highsport. Tuon lyhennys tarpeen aiheuttaa korkeusäädön kierteen tuleminen "liian" alas, josta johtuen myös tolpassa oleva koiranluun korvake on alempana kuin normaalisti. Ainakin FK:n setissä tulee oikean mittaiset koiranluut mukana.

Nykyisellä Bilsteinin sarjalla ei tarvinnut koiranluiden kanssa puljata, vaan paikoilleen kävi orkkis mittaiset rojut.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa