G3 ohjaustehostimen korjaus
Valvoja: ffp jäsenet
G3 ohjaustehostimen korjaus
G3:sen ohjaustehostin alkoi pitämään kamalaa ääntä ja käsin sitä pyörittämällä totesin että laakerihan sieltä on mennyt. Aloin tänään sitten sitä korjaamaan.
Ekaksi pumppu pois ja pöydälle.
Hihnapyörä irti
Hihnapyörän alta laippa irti, lähtee kun lämmittää ja vetää ulosvetimellä. Voi olla tiukassa.
Laipan alta löytyy lukkorengas ja vaihdettava laakeri
Seuraavaksi pumpun takaosasta iso lukkorengas pois. Sitten voi varovasti naputella pumpun sisäosan irti. Pumpun sisäosa purkaantuu ns. taaksepäin. Eli akselin päähän vähän varovasti naputella, auttaa jos laakerin sisäkehää lämmittää hieman.
Kuvassa alarivissä vasemmalta oikealle lukkorenkaat, epäkesko, ulkopääty, jousi ja itse akseli jossa on kiinni lamellilaippa ja hihnapyörän puoleinen pääty. Ylärivissä on pari tappia, 10 kpl lamellia ja hihnapyörän laippa.
Tapit ja lamellit.
Lukkorenkaat, ulompi takaosan ja sisempi hihnapyörän puoleinen
Epäkesko / pumpun sisäosa. Tätä vasten lamellit liukuvat. Tapit tulevat noihin pieniin reikiin
Takapääty. Keskellä näkyy pieni neulalaakeri, tätä ei tarvitse vaihtaa.
Jousi
Pumpun sisäosa, lamellit tulevat noihin uriin.
Takapääty ulkoa päin
Pumpun runko sisältä päin.
Pumpun runko sisältä päin, tähän päähän vaihdetaan laakeri ja stefa.
Projekti jatkuu huomenna, pitää ostaa uusi laakeri, stefa ja o-renkaat. Lisäksi ohjaustehostinöljyä.
Ekaksi pumppu pois ja pöydälle.
Hihnapyörä irti
Hihnapyörän alta laippa irti, lähtee kun lämmittää ja vetää ulosvetimellä. Voi olla tiukassa.
Laipan alta löytyy lukkorengas ja vaihdettava laakeri
Seuraavaksi pumpun takaosasta iso lukkorengas pois. Sitten voi varovasti naputella pumpun sisäosan irti. Pumpun sisäosa purkaantuu ns. taaksepäin. Eli akselin päähän vähän varovasti naputella, auttaa jos laakerin sisäkehää lämmittää hieman.
Kuvassa alarivissä vasemmalta oikealle lukkorenkaat, epäkesko, ulkopääty, jousi ja itse akseli jossa on kiinni lamellilaippa ja hihnapyörän puoleinen pääty. Ylärivissä on pari tappia, 10 kpl lamellia ja hihnapyörän laippa.
Tapit ja lamellit.
Lukkorenkaat, ulompi takaosan ja sisempi hihnapyörän puoleinen
Epäkesko / pumpun sisäosa. Tätä vasten lamellit liukuvat. Tapit tulevat noihin pieniin reikiin
Takapääty. Keskellä näkyy pieni neulalaakeri, tätä ei tarvitse vaihtaa.
Jousi
Pumpun sisäosa, lamellit tulevat noihin uriin.
Takapääty ulkoa päin
Pumpun runko sisältä päin.
Pumpun runko sisältä päin, tähän päähän vaihdetaan laakeri ja stefa.
Projekti jatkuu huomenna, pitää ostaa uusi laakeri, stefa ja o-renkaat. Lisäksi ohjaustehostinöljyä.
Millaiset ne tehostimen letkuliitännät on kun omasta on koko tehostimen pumppu märkä eli jostakin vuotaa öljyt pihalle. Lienee samantyylinen liitos kun jarruletkussakin eli kupariprikat välissä? Pumppu irrotettiin termostaatin vaihdon takia ja sen jälkeen on alkanut vuotamaan reilummin. (lienee tyyppivika tämäkin?).
Huomasin tuossa semmosen pikku eron että, PG, eli G60 pumppu ja Tavispumppu
ovat muuten samoja hihnapyörineen, mutta hihnapyörän laippa on erilainen, jolloin
hihna kulkee PG:ssä noin sentin ulompana.
Eli pumppua vaihtaville: Vaihtakaa se laippa, jos uusi ostettu pumppu ei käy, muuten
tuote on aivan sama. Laippa irti kuten tuolla ylhäällä on neuvottu.
ovat muuten samoja hihnapyörineen, mutta hihnapyörän laippa on erilainen, jolloin
hihna kulkee PG:ssä noin sentin ulompana.
Eli pumppua vaihtaville: Vaihtakaa se laippa, jos uusi ostettu pumppu ei käy, muuten
tuote on aivan sama. Laippa irti kuten tuolla ylhäällä on neuvottu.
Erittäin hyvä kuvasetti. Säätin näillä ohjeilla 160 €. Kiitos siitä.
Pumppu minkä korjasin oli tosin 306 pösöstä, mutta pumpun runko on ihan sama/saman näköinen. Pumppulla oli ajettu 280 tkm. ja laakeri oli aikas surullisessa kunnossa. Laakeri oli muistaakseni numerolla 6203 ja oli joku kuumankesto laakeri. Laitoin tilalle vaan ihan normi laakerin jossa lämmön kesto 110 astetta.
Stefa yms. näemmä kestää yllättävän suuren välyksen kulumatta ja niitä ei ihan jokapaikasta taida saadakkaan.
Kustannuksia tuli huikeet 7.90 €.
Pumppu minkä korjasin oli tosin 306 pösöstä, mutta pumpun runko on ihan sama/saman näköinen. Pumppulla oli ajettu 280 tkm. ja laakeri oli aikas surullisessa kunnossa. Laakeri oli muistaakseni numerolla 6203 ja oli joku kuumankesto laakeri. Laitoin tilalle vaan ihan normi laakerin jossa lämmön kesto 110 astetta.
Stefa yms. näemmä kestää yllättävän suuren välyksen kulumatta ja niitä ei ihan jokapaikasta taida saadakkaan.
Kustannuksia tuli huikeet 7.90 €.
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... pumppu.jpg
Kyseessä T4 Caravellen ohjaustehostimen pumppu. Mistäs kannattaisi kysellä punaisella merkityn alueen tiivistettä? Tiivistekeskus vai kenties joku muu hyväksi havaittu paikka? Vai myykö kyseinen pulju edes yksityiselle yksittäiskappaleita?
Vai voiko alkuperäistä tiivisterengasta liimailla jollain?
Hintaa uudelle pumpulle kertyy aika paljon joten itse-teen-ja-paljo-säästän-menetelmä etusijalla.
Kyseessä T4 Caravellen ohjaustehostimen pumppu. Mistäs kannattaisi kysellä punaisella merkityn alueen tiivistettä? Tiivistekeskus vai kenties joku muu hyväksi havaittu paikka? Vai myykö kyseinen pulju edes yksityiselle yksittäiskappaleita?
Vai voiko alkuperäistä tiivisterengasta liimailla jollain?
Hintaa uudelle pumpulle kertyy aika paljon joten itse-teen-ja-paljo-säästän-menetelmä etusijalla.
Caravellen ohjaustehostimen korjaus
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2167.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2178.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2177.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2176.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2175.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2171.jpg
Siinäpä kiinnostuneille purkukuvia Caravellen ohjaustehostimen pumpusta merkkiä KYB.
Vuotavat tiivisteet vaihdettu ja toistaiseksi toimii hyvin.
O-renkaat:
15,54 x 2,62 nbr70
15,6 x 1,78 nbr70
17,3 x 2,4 nbr70
63,22 x 1,78 nbr70
Stefa:
As 17 x30 x 7 nbr
Tilaustavaraksi meni lähes kaikki osat, mutta hintaa tuli noin 10 euroa, joten Volkkarin 700 euroa voi unohtaa.
Osat toimitti ETRA Megacenter ja palvelu oikein hyvää ja avuliasta.
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2178.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2177.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2176.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2175.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2171.jpg
Siinäpä kiinnostuneille purkukuvia Caravellen ohjaustehostimen pumpusta merkkiä KYB.
Vuotavat tiivisteet vaihdettu ja toistaiseksi toimii hyvin.
O-renkaat:
15,54 x 2,62 nbr70
15,6 x 1,78 nbr70
17,3 x 2,4 nbr70
63,22 x 1,78 nbr70
Stefa:
As 17 x30 x 7 nbr
Tilaustavaraksi meni lähes kaikki osat, mutta hintaa tuli noin 10 euroa, joten Volkkarin 700 euroa voi unohtaa.
Osat toimitti ETRA Megacenter ja palvelu oikein hyvää ja avuliasta.
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
voipi olla tyhmä kysymys mutta onko väliä kumman letkun kautta valuttaa vai kumpikin irti? ilmeisesti renkaat ylhäällä ja pyöritellään rattia.
Syy tuohon öljyjen vaihtoon on erikoinen ääni. kuuluu vasta pitemmän ajon jälkeen, välillä ilmestyy välillä ei. Kuulostaa lähinnä samalle kuin mikrofoonin/kaiuttimien äänikierto, suht rasittava. Rattia kun vähän kääntää niin häviää.
Pitää nyt yrittää helpoimman kautta päästä äänestä.
Syy tuohon öljyjen vaihtoon on erikoinen ääni. kuuluu vasta pitemmän ajon jälkeen, välillä ilmestyy välillä ei. Kuulostaa lähinnä samalle kuin mikrofoonin/kaiuttimien äänikierto, suht rasittava. Rattia kun vähän kääntää niin häviää.
Pitää nyt yrittää helpoimman kautta päästä äänestä.
voipi olla tyhmä kysymys mutta onko väliä kumman letkun kautta valuttaa vai kumpikin irti? ilmeisesti renkaat ylhäällä ja pyöritellään rattia.
Syy tuohon öljyjen vaihtoon on erikoinen ääni. kuuluu vasta pitemmän ajon jälkeen, välillä ilmestyy välillä ei. Kuulostaa lähinnä samalle kuin mikrofoonin/kaiuttimien äänikierto, suht rasittava. Rattia kun vähän kääntää niin häviää.
Pitää nyt yrittää helpoimman kautta päästä äänestä.
Mulle tuli täsmälleen samat oireet, saitko hiljaseksi sillä öljyjen vaihdolla?
Tosiaan, kylmänä ei mitn, mutta lämpimänä aika äänekäs ja rattiinkin tuntuu tärinää hitaassa ajossa paljon kääntäessä. Mulla on nesteenä LHM:ää, jota vaihdoin sen verran mitä säiliöön menee, eli imin ruutalla tyhjäks joten ihan kaikki nesteet ei uutta. Tästä on vajaa vuosi ja nesteessä on kyllä hiukan mustaa seassa kun sormeen ottaa tipan.
-
- -
- Viestit: 83
- Liittynyt: 13.1.2006 8:35
Olisko vähän hiljentynyt ja kuuluu harvemmin. Esiintyy niin harvakseltaan että ihmetyttää. Tuolla ajetaan kuitenkin 2*100km päivässä. ei kuulu edes jokapäivä, yleensä alkaa paluumatkalla kuulua. Välillä 50km riittää. ei pysty käsittämään. Päätin ajaa vian ulos jos vaan korvat kestää. Ei tuo vielä ratissa tunnu mutta kai se aikanaan sitten.
Joo, eipä itelläkään auttanu nesteen vaihto kuin hetkeks, nyt alkaa ääni koventua pikkuhiljaa. Kylmänä lähtiessä ei tosiaan kuulu nytkään mitään, ja muutoinkin ääni kuuluu kääntäessä pyöriä jyrkästi vasemmalle kun autolla on ajettu jonkun matkaa ja kaikki liemet lämmenneet. Veikkaan ettei vika ole edes tehostimessa, taitaa olla ohjausvaihde tms? Ääni kuuluu enemmänkin nimittäin auton etupäässä keskiosassa. Jos joku on sen ohjauksen kanssa pelannu, onko iso ja/tai kallis operaatio alkaa sitä laittelemaan?
Miten lie tuossa tehostajassa on toteutettu se varoventtiili mikä huutaa kun ratin veivaa laitaa vasten? Yks tehostaja välillä katoaa ja palailee kun antaa kierrosta koneelle jotain 3000-3500 rpm.. Tuntuu siirtyvän välillä alemmaksi tuo herääminen kun kierroksilla vääntää rajotinta vasten joten tuli mieleen josko tuo rajoitin jumittaa auki välillä..
Itellekin tuli sitten eteen tuo pumpun korjaus/vaihto. Kokeilen ensin tuota korjausta.
Nyt on pumppu otettu irti ja näyttäisi olevan täsmälleen sama pumppu kuin ekan postaajan kuvissa.
Mutta osaatteko kertoa että onko tuossa takapäädyssä kierteet vai mitenkä sen saa irti? Lukkorengas on jo otettu siis irti..
Ja onko vinkkejä miten tuon hihnapyörän saisi irti, tai pikemminkin pultit? Pultit niin jumissa kuin olla ja voi ettei hievahdakaan.
Nyt on pumppu otettu irti ja näyttäisi olevan täsmälleen sama pumppu kuin ekan postaajan kuvissa.
Mutta osaatteko kertoa että onko tuossa takapäädyssä kierteet vai mitenkä sen saa irti? Lukkorengas on jo otettu siis irti..
Ja onko vinkkejä miten tuon hihnapyörän saisi irti, tai pikemminkin pultit? Pultit niin jumissa kuin olla ja voi ettei hievahdakaan.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Oman kokemuksen perusteella tuolle ei oo paljon muuta tehtävissä kuin tuo laakerin vaihto, jos lamellit ja muut ovat niin kuluneet että pumppu ei tuota enää painetta niin helpompaa on etsiä uusi käytetty, maksaa luokkaa 50 rahaa.
Hihnapyörän irroitukseen: muljuttelet ruuveja vaan rauhassa crc:llä tms. ja kunnon hylsykärki niin kyllä lähtee. Ja laippa tosiaan ulosvetäjällä. Kasauksessa helpottaa kun laippaa lämmittää niin menee helpommin paikalleen.
Takakannessa ei ole kierteitä, lähtee kyllä ulospäin mutta ekaksi täytyy saada sisuskalut pois että pääset napauttamaan sitä jollain.
Hihnapyörän irroitukseen: muljuttelet ruuveja vaan rauhassa crc:llä tms. ja kunnon hylsykärki niin kyllä lähtee. Ja laippa tosiaan ulosvetäjällä. Kasauksessa helpottaa kun laippaa lämmittää niin menee helpommin paikalleen.
Takakannessa ei ole kierteitä, lähtee kyllä ulospäin mutta ekaksi täytyy saada sisuskalut pois että pääset napauttamaan sitä jollain.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa