G3 ohjaustehostimen korjaus

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

G3 ohjaustehostimen korjaus

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 31.10.2006 21:35

G3:sen ohjaustehostin alkoi pitämään kamalaa ääntä ja käsin sitä pyörittämällä totesin että laakerihan sieltä on mennyt. Aloin tänään sitten sitä korjaamaan.

Ekaksi pumppu pois ja pöydälle.
Kuva
Kuva


Hihnapyörä irti
Kuva


Hihnapyörän alta laippa irti, lähtee kun lämmittää ja vetää ulosvetimellä. Voi olla tiukassa.
Kuva

Laipan alta löytyy lukkorengas ja vaihdettava laakeri
Kuva

Seuraavaksi pumpun takaosasta iso lukkorengas pois. Sitten voi varovasti naputella pumpun sisäosan irti. Pumpun sisäosa purkaantuu ns. taaksepäin. Eli akselin päähän vähän varovasti naputella, auttaa jos laakerin sisäkehää lämmittää hieman.
Kuvassa alarivissä vasemmalta oikealle lukkorenkaat, epäkesko, ulkopääty, jousi ja itse akseli jossa on kiinni lamellilaippa ja hihnapyörän puoleinen pääty. Ylärivissä on pari tappia, 10 kpl lamellia ja hihnapyörän laippa.
Kuva

Tapit ja lamellit.
Kuva

Lukkorenkaat, ulompi takaosan ja sisempi hihnapyörän puoleinen
Kuva

Epäkesko / pumpun sisäosa. Tätä vasten lamellit liukuvat. Tapit tulevat noihin pieniin reikiin
Kuva

Takapääty. Keskellä näkyy pieni neulalaakeri, tätä ei tarvitse vaihtaa.
Kuva

Jousi
Kuva

Pumpun sisäosa, lamellit tulevat noihin uriin.
Kuva

Takapääty ulkoa päin
Kuva

Pumpun runko sisältä päin.
Kuva

Pumpun runko sisältä päin, tähän päähän vaihdetaan laakeri ja stefa.
Kuva

Projekti jatkuu huomenna, pitää ostaa uusi laakeri, stefa ja o-renkaat. Lisäksi ohjaustehostinöljyä.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 31.10.2006 23:00

Takapäädyn lukkorengas tökätään pois paikaltaan sieltä ulkopuolelta
olevasta reiästä, eikä runkoon näinollen tarvitse porata aukkoa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 31.10.2006 23:27

^ Juuh, huomasin sen sitten kun olin tehnyt sen reijän.

Texel
-
Viestit: 136
Liittynyt: 3.7.2004 20:29

ViestiKirjoittaja Texel » 1.11.2006 9:38

Tästähän vois Tuomas tai joku vääntää helposti jonkun sivun tonne teksti osiolle, jos vain tietysti kirjoittaja antaa luvan.

Tähän asti vaikuttaa ainakin mukavasti dokumentoidulta, lisäksi vielä yksinkertaisesti.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 1.11.2006 17:47

Mun puolesta ton alun voi laittaa teksteihin jos esim. Tuomas näin haluaa. Jaa että miksi alun ? Ei nimittäin tuosta pumpusta tule enään pumppua, etummainen pesänkansi on nimittäin halkirikki. Kuvia laitan myöhemmin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 8.12.2006 18:12

Millaiset ne tehostimen letkuliitännät on kun omasta on koko tehostimen pumppu märkä eli jostakin vuotaa öljyt pihalle. Lienee samantyylinen liitos kun jarruletkussakin eli kupariprikat välissä? Pumppu irrotettiin termostaatin vaihdon takia ja sen jälkeen on alkanut vuotamaan reilummin. (lienee tyyppivika tämäkin?).

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.12.2006 21:26

Painepuolella on banjoliitin ja imupuolella on ihan tavallinen letkuliitos, näkyvät tuossa ekassa kuvassa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.12.2006 23:16

Tuossa yö-vuoron aikana ehdin volsun alle luurata ja letkujen liitokset tihkuttaa, siellähän on kupariprikat välissä tiivisteenä. No joulunpyhinä täytyy korjata.

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 17.12.2006 11:21

Noi ohjaustehostimet ei kummosta vikaa tarvii, kun alkaa vuotamaan/hikoilemaan. Johtunee niin pirun ohuista öljyistä. Eli yleensä vika ei ole suuri, mutta häiritseehän se hikoilu. ;)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 18.12.2006 22:23

Huomasin tuossa semmosen pikku eron että, PG, eli G60 pumppu ja Tavispumppu
ovat muuten samoja hihnapyörineen, mutta hihnapyörän laippa on erilainen, jolloin
hihna kulkee PG:ssä noin sentin ulompana.
Eli pumppua vaihtaville: Vaihtakaa se laippa, jos uusi ostettu pumppu ei käy, muuten
tuote on aivan sama. Laippa irti kuten tuolla ylhäällä on neuvottu.

Ves_ku
-
Viestit: 188
Liittynyt: 14.8.2003 16:16

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 18.1.2007 17:53

Erittäin hyvä kuvasetti. Säätin näillä ohjeilla 160 €. Kiitos siitä.

Pumppu minkä korjasin oli tosin 306 pösöstä, mutta pumpun runko on ihan sama/saman näköinen. Pumppulla oli ajettu 280 tkm. ja laakeri oli aikas surullisessa kunnossa. Laakeri oli muistaakseni numerolla 6203 ja oli joku kuumankesto laakeri. Laitoin tilalle vaan ihan normi laakerin jossa lämmön kesto 110 astetta.

Stefa yms. näemmä kestää yllättävän suuren välyksen kulumatta ja niitä ei ihan jokapaikasta taida saadakkaan.

Kustannuksia tuli huikeet 7.90 €.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 18.1.2007 18:33

Hyvä vaan että auttoi, itselläni kaatui toi projekti siihen että siitä etummaisesta pesänkannesta oli tosiaan murtunut pala pois.

Homma ratkesi niin, että ostin Benecarsilta käytetyn pumpun, 75€ + matkahuoltokulut.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.1.2007 19:07

Onko tehostajan öljyille suodatin jossakin vai onko vain letkut säiliöstä pumpulle?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.1.2007 19:18

Noup, ei ole mitään suodatinta ainakaan pumpun päässä.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 27.1.2007 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.1.2007 19:12

Ok, vaatiiko tuo jotain omaa tehostinöljyä vai käykö normaali automaattiöljy?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 27.1.2007 22:08

Vaatii oman öljynsä, Febin vihreä purkkista kun hakee, niin se on iha ok. Litran purkki maksaa reilun 10€

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.1.2007 18:15

Jaa mä oon kaatanut pönttöön vaan tomaattiöljyä kun tuo lorottaa sitä maahan kuitenkin, sitä kun on muissakin tehostimissa käytetty eikä ole ongelmia ollut.

NeonFry
-
Viestit: 136
Liittynyt: 31.3.2004 20:07

ViestiKirjoittaja NeonFry » 2.6.2007 14:28

Nostetaampas tätä aihetta: Minkäkokoista stefaa olette käyttäneet ohjaustehostimen pumpussa?
Paikallinen liike ei löytänyt samankokoista kuin tuo alkuperäinen stefa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.6.2007 16:33

Empä ainakaan itse löytänyt sitä stefaa mistään.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 12.2.2009 18:00

http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... pumppu.jpg
Kyseessä T4 Caravellen ohjaustehostimen pumppu. Mistäs kannattaisi kysellä punaisella merkityn alueen tiivistettä? Tiivistekeskus vai kenties joku muu hyväksi havaittu paikka? Vai myykö kyseinen pulju edes yksityiselle yksittäiskappaleita?
Vai voiko alkuperäistä tiivisterengasta liimailla jollain?
Hintaa uudelle pumpulle kertyy aika paljon joten itse-teen-ja-paljo-säästän-menetelmä etusijalla.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.2.2009 19:12

Onko siinä alunperin millainen tiiviste ? Jos siihen löytyisi sopivan mittainen o-rengas ja sopivaa liimaa/massaa avuksi ?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

Caravellen ohjaustehostimen korjaus

ViestiKirjoittaja Kiku » 13.2.2009 14:28

http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2167.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2178.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2177.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2176.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2175.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t58/ ... G_2171.jpg

Siinäpä kiinnostuneille purkukuvia Caravellen ohjaustehostimen pumpusta merkkiä KYB.
Vuotavat tiivisteet vaihdettu ja toistaiseksi toimii hyvin.
O-renkaat:
15,54 x 2,62 nbr70
15,6 x 1,78 nbr70
17,3 x 2,4 nbr70
63,22 x 1,78 nbr70

Stefa:
As 17 x30 x 7 nbr

Tilaustavaraksi meni lähes kaikki osat, mutta hintaa tuli noin 10 euroa, joten Volkkarin 700 euroa voi unohtaa.
Osat toimitti ETRA Megacenter ja palvelu oikein hyvää ja avuliasta.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 8.3.2009 15:52

ventoon meinasin vaihdella tehostimeen öljyt. Paljonko pitäis öljyä varata ja mistä olis fiksuinta valutella entiset pois?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.3.2009 16:54

2 litraa riittää hyvin, pumpulta voisi olla helpoin valuttaa öljyt pois.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 9.3.2009 13:41

voipi olla tyhmä kysymys mutta onko väliä kumman letkun kautta valuttaa vai kumpikin irti? ilmeisesti renkaat ylhäällä ja pyöritellään rattia.
Syy tuohon öljyjen vaihtoon on erikoinen ääni. kuuluu vasta pitemmän ajon jälkeen, välillä ilmestyy välillä ei. Kuulostaa lähinnä samalle kuin mikrofoonin/kaiuttimien äänikierto, suht rasittava. Rattia kun vähän kääntää niin häviää.
Pitää nyt yrittää helpoimman kautta päästä äänestä.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 7.5.2009 13:11

voipi olla tyhmä kysymys mutta onko väliä kumman letkun kautta valuttaa vai kumpikin irti? ilmeisesti renkaat ylhäällä ja pyöritellään rattia.
Syy tuohon öljyjen vaihtoon on erikoinen ääni. kuuluu vasta pitemmän ajon jälkeen, välillä ilmestyy välillä ei. Kuulostaa lähinnä samalle kuin mikrofoonin/kaiuttimien äänikierto, suht rasittava. Rattia kun vähän kääntää niin häviää.
Pitää nyt yrittää helpoimman kautta päästä äänestä.


Mulle tuli täsmälleen samat oireet, saitko hiljaseksi sillä öljyjen vaihdolla?
Tosiaan, kylmänä ei mitn, mutta lämpimänä aika äänekäs ja rattiinkin tuntuu tärinää hitaassa ajossa paljon kääntäessä. Mulla on nesteenä LHM:ää, jota vaihdoin sen verran mitä säiliöön menee, eli imin ruutalla tyhjäks joten ihan kaikki nesteet ei uutta. Tästä on vajaa vuosi ja nesteessä on kyllä hiukan mustaa seassa kun sormeen ottaa tipan.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 10.5.2009 20:21

Olisko vähän hiljentynyt ja kuuluu harvemmin. Esiintyy niin harvakseltaan että ihmetyttää. Tuolla ajetaan kuitenkin 2*100km päivässä. ei kuulu edes jokapäivä, yleensä alkaa paluumatkalla kuulua. Välillä 50km riittää. ei pysty käsittämään. Päätin ajaa vian ulos jos vaan korvat kestää. Ei tuo vielä ratissa tunnu mutta kai se aikanaan sitten.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 16.5.2009 12:58

Joo, eipä itelläkään auttanu nesteen vaihto kuin hetkeks, nyt alkaa ääni koventua pikkuhiljaa. Kylmänä lähtiessä ei tosiaan kuulu nytkään mitään, ja muutoinkin ääni kuuluu kääntäessä pyöriä jyrkästi vasemmalle kun autolla on ajettu jonkun matkaa ja kaikki liemet lämmenneet. Veikkaan ettei vika ole edes tehostimessa, taitaa olla ohjausvaihde tms? Ääni kuuluu enemmänkin nimittäin auton etupäässä keskiosassa. Jos joku on sen ohjauksen kanssa pelannu, onko iso ja/tai kallis operaatio alkaa sitä laittelemaan?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 12.8.2010 20:17

Miten lie tuossa tehostajassa on toteutettu se varoventtiili mikä huutaa kun ratin veivaa laitaa vasten? Yks tehostaja välillä katoaa ja palailee kun antaa kierrosta koneelle jotain 3000-3500 rpm.. Tuntuu siirtyvän välillä alemmaksi tuo herääminen kun kierroksilla vääntää rajotinta vasten joten tuli mieleen josko tuo rajoitin jumittaa auki välillä..

make8686
-
Viestit: 32
Liittynyt: 3.5.2012 22:17

ViestiKirjoittaja make8686 » 6.5.2013 11:33

Itellekin tuli sitten eteen tuo pumpun korjaus/vaihto. Kokeilen ensin tuota korjausta.

Nyt on pumppu otettu irti ja näyttäisi olevan täsmälleen sama pumppu kuin ekan postaajan kuvissa.
Mutta osaatteko kertoa että onko tuossa takapäädyssä kierteet vai mitenkä sen saa irti? Lukkorengas on jo otettu siis irti..

Ja onko vinkkejä miten tuon hihnapyörän saisi irti, tai pikemminkin pultit? Pultit niin jumissa kuin olla ja voi ettei hievahdakaan.

tiiliskivi
-
Viestit: 90
Liittynyt: 10.1.2009 14:24

ViestiKirjoittaja tiiliskivi » 15.5.2013 18:59

Oman kokemuksen perusteella tuolle ei oo paljon muuta tehtävissä kuin tuo laakerin vaihto, jos lamellit ja muut ovat niin kuluneet että pumppu ei tuota enää painetta niin helpompaa on etsiä uusi käytetty, maksaa luokkaa 50 rahaa.

Hihnapyörän irroitukseen: muljuttelet ruuveja vaan rauhassa crc:llä tms. ja kunnon hylsykärki niin kyllä lähtee. Ja laippa tosiaan ulosvetäjällä. Kasauksessa helpottaa kun laippaa lämmittää niin menee helpommin paikalleen.

Takakannessa ei ole kierteitä, lähtee kyllä ulospäin mutta ekaksi täytyy saada sisuskalut pois että pääset napauttamaan sitä jollain.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 101 vierailijaa