VW Kupla -72
Valvoja: ffp jäsenet
VW Kupla -72
Kauan olen haaveillut että saa kuplan jonka pistää ihan viimisen päälle kuntoon ja tänään kun kävin naapurissa ja kysyin että voisko ne luopua kuplastaan joka ollu peltoautona ja seissy kauan. Kyllä oli valmiita luopumaan ja erittäin halvalla lähti.
Auton iästä ja muista ei ole tietoa mutta eiköhän ne selviä kun alkaa purkamaan. Papereista ei ole tietoa mutta työkaveri sanoi että saattaa pärjätä ilman niitäkin jos tilaa akelta selvityksen autosta.
Eikun auton hinailua tien yli ja kokeilemaan lähteekö käyntiin. Virtalukosta ei startannu joten auton alle solenoidista käynnistämään. Starttas muttei lähteny käyntiin ja kipinää ei saanu eli siinä vika. Kipinättömyyden syytä ei löydetty mutta huomenna alkaa projekti koneen irrottamisella ja purkamisella.
Tekemistä autossa ainakin on kun aika mätä koko auto ja peltiä vähän solmussa jne.. Tavotteena on päästä ens kesänä jo ajamaan :)
Ja kuten laitoinkin osto-osastolle että olis hakusessa korjausopas ja kaikenlaista osaa.. Jos haluaa luopua niin pistäkää yv.
Auton iästä ja muista ei ole tietoa mutta eiköhän ne selviä kun alkaa purkamaan. Papereista ei ole tietoa mutta työkaveri sanoi että saattaa pärjätä ilman niitäkin jos tilaa akelta selvityksen autosta.
Eikun auton hinailua tien yli ja kokeilemaan lähteekö käyntiin. Virtalukosta ei startannu joten auton alle solenoidista käynnistämään. Starttas muttei lähteny käyntiin ja kipinää ei saanu eli siinä vika. Kipinättömyyden syytä ei löydetty mutta huomenna alkaa projekti koneen irrottamisella ja purkamisella.
Tekemistä autossa ainakin on kun aika mätä koko auto ja peltiä vähän solmussa jne.. Tavotteena on päästä ens kesänä jo ajamaan :)
Ja kuten laitoinkin osto-osastolle että olis hakusessa korjausopas ja kaikenlaista osaa.. Jos haluaa luopua niin pistäkää yv.
Viimeksi muokannut Pex|, 22.9.2006 8:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt on tullu purettua autoa aika reilusti vaikka vaan pari tuntia tein.. etulokarit, penkit, tavaratilan luukku ja bensatankki on jo irti. Lokareiden irrottamisessa piti käyttää vähän rälläkkää kun oli jotkut pultit niin jumissa ettei lähteny aukeemaan ja toista lokaria oli hitsattu kiinni. Auton vuosimallikin on tiedossa nyt eli se on -67. Jossain vaiheessa täytyy mennä vielä ottamaan jotain irti kun aikaa kuitenkin on tänään viel paljon..
Ei jumankauta, missä kunnossa! Oisko helpompi satsata 300€ saada joku iha ok kuntoinen ja alkaa siitä tekemään. Pääsisit jo talven liukkaille :D www.pajalle.com siellä on kannustava kupla rojekti. Thumbs up! Onnea vaan.
Ainakin hitsilankaa palaa moooonta metriä :D Tossa on rummut edessä ja takana. Ja tähän ei satsata enempää kun että käy nbaapurista kysymässä olisko valmis luopumaan. Siis kyllähän rahaa menee kun pitää osaa ostaa mutta lähtökohtaan ei.. Tekemisen takia ton alotin enkä että pistää vaan vähän jotain ja sitten ajoon.. Siinä ei ole sitä tekemisen iloa ;) Ja innostuksen sain tälläsestä. Jätkät tekee kunnon jälkeä ainakin :) Sais pimp my ridessä ottaa mallia tosta.
Suosittelen kattomaan noita mitä ton linkin takaa löytyy. Jos vaikka joku muukin innostuis vastaavaan ;) Olen realisti ja en pyri samaan mitä noi jätkäty tekee mutta jos ees kilpiin sais ton. Helpoin melkeen purkaa koko auto ja alkaa tekemään kun toi on tollasessa kunnossa..
edit. Vanha luokkalainen voi verhoilla penkit yms mutta on ongelma että milasta verhoilua laittais.. Olisko jollain ehdotuksia millanen olis hieno tollasessa "helmessä"? Auton ajattelin maalata ulkoa jollain pirteällä värillä (kirkkaan vihreä, kirkkaan keltanen tms) luonnollisesti kun kesäauto on tulossa :)
edit. Vanha luokkalainen voi verhoilla penkit yms mutta on ongelma että milasta verhoilua laittais.. Olisko jollain ehdotuksia millanen olis hieno tollasessa "helmessä"? Auton ajattelin maalata ulkoa jollain pirteällä värillä (kirkkaan vihreä, kirkkaan keltanen tms) luonnollisesti kun kesäauto on tulossa :)
Joo tarkotuskin on ottaa kori irti sitten kun on kaikki loksut yms irrotettu. Eilen kun koitin ottaa tuulilasia irti niin sehän meni aika pahasti särölle :/ No kuitenkin täytyy hommata aika paljon osaa tohon niin ei pitäs tulla mitään merkittävän paljon lisää kustannuksia siitä.. Pohjalevyä katoin että olis kunnossa mutta en tiedä että missä menee tarkalleen pohjalevyn mutta kun korin nostaa pois niin sitten sen näkee :) Ja tarkotus ei ole tehdä mitään Thöning-hirmua vaan aikalailla orggis peli, uutta väriä kyllä tulee ja uus sisusta mutta muuten lähelle orggista.. Pitäis jostain hommata nännimankka että sopii kunnolla auton tyyliin ;)
Niin onhan se tölkki muuten kunnossa mutta savutus- ja käynnistymisongelma on edelleen.. Jos vkl aikana sais jotain selkoa siitäkin niin vois huoletta kuplaa laitella. Melkeen pakko laittaa tölkki kuntoon ennen kun innostuu kuplan kanssa liikaa kun jää kaikki muu siinä vaiheessa kun oikeen innostun :D Ja täytyis olla kans auto jolla pystyy ajamaan.
Oli antoisa mökkireissu kun löyty värikin millaseks kupla tulee :) Kateltiin jotain ikivanhoja valokuvia ja sitten näin siellä kuvan kuplasta joka oli valkonen ja punaset raidat meni nokkapellissä sivuilla ja keskellä. Sillon tiesin heti millasen värin pistän siihen :) Takana oli vastaavasti punaset raidat ja sivuilla oli helmat punaset. Penkkien värikään ei ole ongelma kun tietää ulkovärin. Eli valkoset penkit ja punaset reunat. Keskemmälle varmaan pari punasta raitaa.. Täytyy ottaa penkeistä kuvat ja vähän shoppailla ja kattoa minkä näköset penkeistä tulis sellasena.
edit. otin niist valokuvista kuvia et voi katella et miten se maalaus oikeen meni ja laittelen niitä nettiin kun jaksan.. eli todennäkösesti illalla..
edit. otin niist valokuvista kuvia et voi katella et miten se maalaus oikeen meni ja laittelen niitä nettiin kun jaksan.. eli todennäkösesti illalla..
Tänään alkaa loksujen korjaaminen kun ensin ottaa viel toisenkin takaloksun irti. Töissä oli sopivasti "jäte"peltiä josta leikkelin suikaleita ja kanttasin prässillä 90 asteen kulmaan että on helpompi hitsata paikalleen. Nyt on hommat tehty niin vois vaikka alkaa porailemaan reikiä pelteihin mistä on sitten hyvä hitsailla paikalleen.. Kuvia napsin tänään ja jossain vaiheessa niitä pistän nettiinkin taas.. Pidetään vähän jännitystä yllä ettei kokoajan laita kuvia niin sitten on enemmän katottavaa kerralla ;)
Onhan tossa hommaa, mutta hiljaa hyvää tulee.
Tääkin saattaa kuulua kategoriaan :
"jos olisin tiennyt minkälainen projekti,niin olisi jäänyt tekemättä" :-)
Noita tarvikkeita kannattaa ostaa kerrralla enemmän niin voi saada isompia alennuksiakin. Mullakin meni Caddyyn "vain" 5-6m2 peltiä ja lankaa paloi 12kg. Valmiit palat säästää aika paljon aikaa, jos niitä on vielä saatavilla. Kalliimmaksi ne kyllä tulee.
Tääkin saattaa kuulua kategoriaan :
"jos olisin tiennyt minkälainen projekti,niin olisi jäänyt tekemättä" :-)
Noita tarvikkeita kannattaa ostaa kerrralla enemmän niin voi saada isompia alennuksiakin. Mullakin meni Caddyyn "vain" 5-6m2 peltiä ja lankaa paloi 12kg. Valmiit palat säästää aika paljon aikaa, jos niitä on vielä saatavilla. Kalliimmaksi ne kyllä tulee.
Nyt olis löytyny kupla joka on melkeen kokonaan korjattu mutta palasina ja hintakaan ei ole paha :) Ens viikon vkl varmaan täytyy ottaa transitiin kärry perään ja lähteä hakemaan. Kone ja laatikko puuttuu mutta muuten pitäis olla kaikki. Varapyöränkotelo kuulemma ainoa mitä pitäs viel korjata. Lisää varmaan sitten kun saan haettua sen tai kun puran konetta tuosta toisesta irti..
Miten kuplaan sais kakkiksen kärjettömän sytytyksen? Kävin pikkuveljen romuiks menevästä kakkiksesta ottamassa kärjettömän sytytyksen hilppeet ottamassa mutta virranjakaja ei (tietenkään?) sovi kuplaan niin onnistuuko jos vaan ottaa virranjakajasta tavarat pois ja laittaa kärjettömän sisukset sisään? Tai kyllähän pitäis näin toimia mutta mahtuuko ne sinne jakajan sisään?
onkos siinä mitään järkeä laittaa kärjettömää sytkää? :)
kyseleppä tuolta forumilta, varmaan tietävät paremmin: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/keskustelu
kyseleppä tuolta forumilta, varmaan tietävät paremmin: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/keskustelu
"varjopölhölästä" kannattaa myös etsiä/kysellä:
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... um.php?f=3
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... um.php?f=3
Miten tuo golffin jakaja puretaan kun ei meinaa millään purkeentua. Tai kyllä sain itte sytytysosan irti mutta en saa enempää palasiks. Vai pitääkö vetää akseli poikki ja sovittaa se kokonaisuudessaan sinne kuplan jakajaan vai miten? Aika tovin pyörittelin käsissä muttei mistään oikeen löytyny mistä purkenee.
hattua nostan että joku jaksaa noinkin paskaa akvaariota elvyttää :) miulta menee parempia muutamia kappaleita sulattoon per vuosi...
laske ensin, tee sitten. Meinaan saat originaalikuntoisia huutonetistä yms tonnilla, eikä tartte hitsata. Tohon ku ostat kotelot, lattiat yms puuttuvat kamat, hitsaat puoli vuotta, ja ahaa, sulla on kovasti korjailtu pikkasen notkahtannu, ei ihan viimeisen päälle auto joka on maksannu jo 3 tonnia. :)
ei vaan, jos harrastamaan alat ni lykkyä pyttyyn. Miun kautta saa uutta ja vanhaa kamaa mitä vaan jos tarvetta tulee.
laske ensin, tee sitten. Meinaan saat originaalikuntoisia huutonetistä yms tonnilla, eikä tartte hitsata. Tohon ku ostat kotelot, lattiat yms puuttuvat kamat, hitsaat puoli vuotta, ja ahaa, sulla on kovasti korjailtu pikkasen notkahtannu, ei ihan viimeisen päälle auto joka on maksannu jo 3 tonnia. :)
ei vaan, jos harrastamaan alat ni lykkyä pyttyyn. Miun kautta saa uutta ja vanhaa kamaa mitä vaan jos tarvetta tulee.
eihä se o kupla, kiero tuulilasi ja perssonit ja kaek :)
osta:
Kori ja alusta akselistoineen -50 (kolmas virallisesti maahantuotu yksilö)
Katto puhkottu ja hitsattu -51 rättiluukku. Luukun liu-ut hiottu kiilloitusta varten 600:lla Mekanismit puhallettu ja pohjamaalissa. Puuttuu S-mallinen käyttökahva (tilalle käy ovenkahva)
2 paria ovia, toiset hyvät alaosassa todella vähän tekemistä, toinen pari puhallettu edellisen toimesta, ja ruostuneet...
2 etuluukkua kahvoineen, toinen kahva hiottu.
Pari muuta UUTTA KÄYTTÄMÄTÖNTÄ osaa jotka hankittu:
-Panamabeiget lokarin tiivisteet
-Sand beiget astinlautojen kumit
-Sand beige katon rätti (Canvas)
-Uudet ovenkahvat, lukollinen ja lukoton
-Ura-astinlautalistat peilirosteria
-Ura-kylkilistat peilirosteria
-Kiinnikesarjat astinlautalistoille sekä kylkilistoille kumeineen
-Etu ja takaluukun tiivisteet
-Lasien tiivisteet
-Ovien tiivisteet
-Ovilasien tiivisteet
-Korin ja pohjalevyn välinen tiiviste
-Etuakseliston huulitiivisteet
-Bensakorkin tiiviste
-Uusi bensahana tarpeineen
-Takavalojen tiivisteet
-Paavinnenän tiiviste
-Etuvaloihin kaikki tiivisteet, sekä kiinnitysruuvit
-Poljinkumit
-Tuulilasinpyyhkijöiden varret sulkineen
-Tuulilasinpyyhkijöiden läpivientikumit
-Ohjausnivelen kumi
-Etuluukun kahvan tiivisteet
-Ovikahvojen tiivisteet
-Puskurin läpivinetikumit eteen/taakse
-Kumimattosarja beige eteen taakse
-Astinlautojen ja lokareiden välikumit
-Vetoakseleiden suojakumit OEM
-Saksalaiset OEM astinlaudat, paksuus 1,2mm (vitun kalliit)
-Sulakeaski 6:lle keraamiselle
-Uudet lattiapellit
-Uudet takalokarit
Muut vuosimalliin -50 kuuluvat osat on liki kaikki tallella, paitsi sisustan verhoilut, sekä penkit ja originaali moottori apulaitteineen.
Mittariston osat kaikki, osa entisöityinä, bakeliitteja useampi, kuten alumiinikehyksiäkin, hiottuna 800:lla paperilla.
Penkit löytyy vuosimallista -60. Akselistot ja vaihteisto originaalikamaa, mukaan toiset uudemmasta, muistaakseni 50-62. Urapuskurit käpyineen löytyy myös. koneita muutamia 30hp malleja (kaikki pyöriviä, yhdestä jopa pellitykset puhallettu ja maalattu), ja yks hyvä 34hp, josta alakerta kasassa, loput osat irrallaan.
Laitos on päältä hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa, sisäosiin en koskenut koska eivät juuri sitä kaipaa. Varapyöräkotelon pohja ehjä, muutamista pistehitseistään auennut. Bensatankin ja kojelaudan saumassa korjattavaa, apumiehen kuten kuskin koteloista takaosa sekä takalokarin kaaret osittain että takapuskurin kiinnikkeet. Muuten ehyt ja suora. Korjauspaloista (toisista ehjistä spliteistä) osa löytyy mukaan. Näppärä hitsari tekee tämän kuukauden viikonlopuissa maalarille valmiiks. Tarvittaessa voin hitsaukset tehdä lisähintaan.
Paljon jäi varmaan kertomatta, kysyä saa ja katsomaan saa tulla.
hintaa kesäpörriäisiä ihmetellessä 3200€
[email protected]
osta:
Kori ja alusta akselistoineen -50 (kolmas virallisesti maahantuotu yksilö)
Katto puhkottu ja hitsattu -51 rättiluukku. Luukun liu-ut hiottu kiilloitusta varten 600:lla Mekanismit puhallettu ja pohjamaalissa. Puuttuu S-mallinen käyttökahva (tilalle käy ovenkahva)
2 paria ovia, toiset hyvät alaosassa todella vähän tekemistä, toinen pari puhallettu edellisen toimesta, ja ruostuneet...
2 etuluukkua kahvoineen, toinen kahva hiottu.
Pari muuta UUTTA KÄYTTÄMÄTÖNTÄ osaa jotka hankittu:
-Panamabeiget lokarin tiivisteet
-Sand beiget astinlautojen kumit
-Sand beige katon rätti (Canvas)
-Uudet ovenkahvat, lukollinen ja lukoton
-Ura-astinlautalistat peilirosteria
-Ura-kylkilistat peilirosteria
-Kiinnikesarjat astinlautalistoille sekä kylkilistoille kumeineen
-Etu ja takaluukun tiivisteet
-Lasien tiivisteet
-Ovien tiivisteet
-Ovilasien tiivisteet
-Korin ja pohjalevyn välinen tiiviste
-Etuakseliston huulitiivisteet
-Bensakorkin tiiviste
-Uusi bensahana tarpeineen
-Takavalojen tiivisteet
-Paavinnenän tiiviste
-Etuvaloihin kaikki tiivisteet, sekä kiinnitysruuvit
-Poljinkumit
-Tuulilasinpyyhkijöiden varret sulkineen
-Tuulilasinpyyhkijöiden läpivientikumit
-Ohjausnivelen kumi
-Etuluukun kahvan tiivisteet
-Ovikahvojen tiivisteet
-Puskurin läpivinetikumit eteen/taakse
-Kumimattosarja beige eteen taakse
-Astinlautojen ja lokareiden välikumit
-Vetoakseleiden suojakumit OEM
-Saksalaiset OEM astinlaudat, paksuus 1,2mm (vitun kalliit)
-Sulakeaski 6:lle keraamiselle
-Uudet lattiapellit
-Uudet takalokarit
Muut vuosimalliin -50 kuuluvat osat on liki kaikki tallella, paitsi sisustan verhoilut, sekä penkit ja originaali moottori apulaitteineen.
Mittariston osat kaikki, osa entisöityinä, bakeliitteja useampi, kuten alumiinikehyksiäkin, hiottuna 800:lla paperilla.
Penkit löytyy vuosimallista -60. Akselistot ja vaihteisto originaalikamaa, mukaan toiset uudemmasta, muistaakseni 50-62. Urapuskurit käpyineen löytyy myös. koneita muutamia 30hp malleja (kaikki pyöriviä, yhdestä jopa pellitykset puhallettu ja maalattu), ja yks hyvä 34hp, josta alakerta kasassa, loput osat irrallaan.
Laitos on päältä hiekkapuhallettu ja pohjamaalissa, sisäosiin en koskenut koska eivät juuri sitä kaipaa. Varapyöräkotelon pohja ehjä, muutamista pistehitseistään auennut. Bensatankin ja kojelaudan saumassa korjattavaa, apumiehen kuten kuskin koteloista takaosa sekä takalokarin kaaret osittain että takapuskurin kiinnikkeet. Muuten ehyt ja suora. Korjauspaloista (toisista ehjistä spliteistä) osa löytyy mukaan. Näppärä hitsari tekee tämän kuukauden viikonlopuissa maalarille valmiiks. Tarvittaessa voin hitsaukset tehdä lisähintaan.
Paljon jäi varmaan kertomatta, kysyä saa ja katsomaan saa tulla.
hintaa kesäpörriäisiä ihmetellessä 3200€
[email protected]
Vähän turhan paljon maksais noi :D Enhän mä tienaa ees vuodessa noinpaljon :o Eilen bongasin ihan hyvännäkösen (ulkoisesti kun en sisältä päässy kattomaan) kuplan ja pistin sitten kyselyä vähän eteenpäin että olisko mahdollista että olisko omistaja luopumassa siitä.. Vielä ei ole kuulunu mitään mutta hyvää jaksaa odottaa :)
Nyt on taas tullu tehtyä jotain.. BIF2006 löysin kärjettömän jakajan jota piti vähän fiksata kun ei kuulemma toiminu kunnolla ja liitin oli eri kun omassa kärjettömässä järjestelmässä. Tänään koitan jos kakkiksen startin sais jotenkin patentoitua tonne kun on 6v startti.. eiköhän se jotenkin sinne istu :D
Koitin ihan tökkimällä käynnistää eli tökkiä solenoidin ja + navan väliin.. Mutta ei toimi :( Eilen pistin kärjettömän jakajan kuntoon kun ei sopinu kansi kiinni kun oli liian pitkä akseli mutta se korjaantui kun otti Dremel-kopion käyttöön ja lyhensi vähän akselia. Jos tänään koittais selvittää mikä starttia vaivaa niin vois päästä jopa ajamaan ensimmäistä kertaa tolla :p Kyllähän tietenkin työntämällä voi koittaa käyntiin mutta pitäs ensin saada tietää että sytkä kans toimii.. Ja se on vähän huono kattoa jos ei saa startattua :/
http://autorepair.about.com/cs/doityourself/l/aa081603d.htm
^puolessa välin sivua.
^puolessa välin sivua.
Nyt löyty miten menee sylinterit mutta nyt ei vaan lähde käyntiin O_o Uskii kovasti kaasarin kautta ja välillä tulee putkesta liekkiä mu7ttei vaan lähde käyntiin :/ Alkaa ideat loppua mistä johtuis..
edit. Yskii yskii muttei lähde käyntiin :/ Vaikka koittaa rikastimella ja ilman, rikastimella ja kaasulla niin ei ala vörkkiä.. Pariin kertaan oikeestaan kävi muttei kuitenkaan ilman starttia pysyny ja sitten "käyminen" loppui taas :/ Missä vika?
edit. Yskii yskii muttei lähde käyntiin :/ Vaikka koittaa rikastimella ja ilman, rikastimella ja kaasulla niin ei ala vörkkiä.. Pariin kertaan oikeestaan kävi muttei kuitenkaan ilman starttia pysyny ja sitten "käyminen" loppui taas :/ Missä vika?
Tuollaisen ostin vuonna -84 2200 markalla ja ajoin suoraan talliin. Siellä se on vieläkin. Pitäisi kai joskus tuolle jotain tehdäkin.
Joo kyllä oli ihmettelemistä tossa. Kaikenmoisia järjestyksiä tuli kokeiltua ja ensin huomasin että 2 on sellasessa kohtaa että se vaikuttaa aina.. Sitten vaan kokeilemaan eri järjestyksiä ja sitten kun se löyty ja katoin järjestystä niin oikeinhan se oli mutta pykälän pielessä :D se jakaja oli vähän kökkö kun piti akselia lyhentää ja vähän muutakin tehdä että sai kannen sopimaan paikalleen mutta nyt kun on selvinny vika niin ei enää ongelmaa :) Enää täytyis saada rahaa että pääsis hakemaan yhen kuplan "raadon" pois ja alkaa kasailemaan siihen toimivaa kokoonpanoa :) Ja kuten on tullu jossain jo uhottuakin niin kovasti olis yritystä päästä BIF2007 eli kovasti pitäis tehdä töitä jos ei jotain hyväkuntosta yksilöä löydä..
Nyt on motti irti ja aikaa meni siihen n. 1h kun yksin irrotin. Muuten olis nopeemminkin saanu mutta perän nostamisessa oli ongelmia ja moottorin ylemmät kiinnityspultit sellasessa paikkaa ettei helposti saanu auki. Nyt alan kattelemaan että mitä se on syöny ja öljy ei ainakaan näyttäny hyvältä kun se oli harmaaruskeeta. Kannen meinasin irrottaa mutta ei ole niin helppoa kun luulis kun on ilmanohjaimien ruuvit niin tiukassa ettei lähde irti millään :( Täytyy varmaan ottaa yleisavain (rälläkkä) käyttöön että saa irrotettua. Porttailua aion kokeilla kun toi on vaan 1-reikäkansi ja ostan kuitenkin 2-reikäkannen lopulliseen kokoonpanoon..
Nyt olis tiedossa kupla joka pitäis hakea kun ehtii ja sitten alkaa kova kasaileminen yms. Se on muutoskatsastettu 1.7l koneelle ja edessä levyjarrut. Ajattelin hankkia siihen 1.6l sylinterit kun käsittääkseni sopivat ilman lohkon työstämistä tohon 1300 lohkoon (korjatkaa jos olen väärässä). Tutulta kuulemma löytyy kasa eri kuplien sylintereitä ja ajattelin kysellä sieltä sylinteriä. Tossa motissa on 1-reikäset kannet ja aion hankkia 2-reikäset jossain vaiheessa suuremman tehon toivossa. Onko jollain kokemusta porttaamisesta että kannattaako ite alkaa yrittämään vai antaako ammattilaisen tehdä? Ja kuinka kannattava porttaus on tehoa ajatellen? Vähän ajattelin piristystä saada tohon ja porttaus olis mielessä ja vähän isompaa kaasaria. Käärmeenpesän hankin jossain vaiheessa mutta eihän tässä ole kiirettä kun tavote on vasta ens vuoden BIF päästä :) Mutta pistäkää vinkkiä että miten sais vähän puristettua lisää tehoa tosta irti kuitenkin kestävyyden kärsimättä.
Kattelin vähän millasta setuppia laittelis kuppeliin sitten ku on koneen laittamisen aika.
Tällästä tuli katottua aircooledista ja kuplapajalta:
-Mäntä/sylinterisarja, Mahle valu, 87mm (87x69mm, 1641cc)
-Sylinterikansi, vakio 2-reikäkansi, 1600cc
-Nokka-akseli C20 SCAT, 277º, Nosto nokalta 0,320", Tehoalue 1000-5000
-Dellorto 36 tuplakaasuttimet
Mitä viel kannattais hankkia? Jostain lueskelin että kannattaa öljyjäähy hankkia. Meinasin et olis kokeillu porttaamista noil 1-reikäsil mut taidan säästää ne katsastuksiin kun ei välttämättä katsastussetä tykkää tollasesta setistä.
Tällästä tuli katottua aircooledista ja kuplapajalta:
-Mäntä/sylinterisarja, Mahle valu, 87mm (87x69mm, 1641cc)
-Sylinterikansi, vakio 2-reikäkansi, 1600cc
-Nokka-akseli C20 SCAT, 277º, Nosto nokalta 0,320", Tehoalue 1000-5000
-Dellorto 36 tuplakaasuttimet
Mitä viel kannattais hankkia? Jostain lueskelin että kannattaa öljyjäähy hankkia. Meinasin et olis kokeillu porttaamista noil 1-reikäsil mut taidan säästää ne katsastuksiin kun ei välttämättä katsastussetä tykkää tollasesta setistä.
Kanavat on työstettävä joka tapauksessa, ei kannata jättää vakioksi. Nokaksi voisi harkita Scatilta C25 tai C35 tai sitten Englen W100 tai W110. Jos tuplat laitat, niin laita 40:t, eikä 36. Uusi öljypumppu ja fullflow-systeemi erillisellä suodattimella. Alakerran huolellinen tasapainottaminen. 009-jakaja ja käärmeenpesäputkisto. Siinä se olis perusviritys kuplaan. Katsastussetä ei mutrista suutaan tuolle. :-O
Tänään tuli sitten purettua konetta oikeen urakalla. Muuten on kone purettu mutta vauhtipyörä ei ole lähteny viel irti niin ei pääse lohkoa halkasemaan kun ilmeisesti sen takana on viel pari pulttia. Pultti lähti kyllä irti mut itse vauhtipyörä on vähän kovemmassa kiinni. Vinkkejä tuli jo mutta ei jaksanu enää illalla alkaa kokeilemaan ja onhan tässä vielä aikaa :) Kytkin oli ihan loppuunkulunu (niitit jo kulunu vähän) ja hais siltä että joskus on taidettu luistattaa kytkintä :D Ostoslistaan tulee siis uus kytkin. Vauhtipyörään oli vähän tullu vähän uraa ilmeisesti levyn niiteistä ja mietin että haittaako ne ja onnistuisko niitten poistaminen varovaisella sorvaamisella? Tuli myös mieleen että pitäisköhän vauhtipyörää keventää vähän jos kerran sorviin pistää kiinni?
009 toiminta eroaa tavalliseseta kuplan jakajasta sillä että tavallisessa on ennakon säätö toteutettu alipaineellla, kun taas nollanollaysissä keskipakosäädöllä. Ja varmaa en tiedä mutta mutuna että jos on eriävä imusarja kuin vakio niin alipainetta on vaikeampi saada tasaisena ja tästä syystä 009 mikä varmaan pysyy muutenkin paremmin nopeasti muuttuvien kierrosten mukana.
ja sitten kiertokankien kanssa olen sellaisessa oletuksessa elänyt että gramman heitto kankien välillä olisi hyvä. ja sitten taas mäntien kanssa tasapainoitusta voi harrastaa männän tappeja kierrättämällä keskenään
ja sitten kiertokankien kanssa olen sellaisessa oletuksessa elänyt että gramman heitto kankien välillä olisi hyvä. ja sitten taas mäntien kanssa tasapainoitusta voi harrastaa männän tappeja kierrättämällä keskenään
Mun mielestä tossa jakajassa on kierrosten mukaan säätyvä ennakko.. En ole kyllä ottanut auki kokonaan mutta näyttää siltä et alla olis samanlainen keskipakosäätö kun kakkiksen kärjettömässä. Kuinkahan suuri ero on 36 ja 40 tuplien käytössä? Kun ei näytä kauheen halvalla lähtevän 40 tuplat verrattuna 36 tupliin.. Tai kuplapajasta katoin niin on hinnoissa SUURI ero.. Mutta aikaa menee että pääsee ostamaan mitään kaasareita. Ensin kori kuntoon ja muuta hilpettä ostamaan koneeseen että alkaa saada mottia kasaan :)
tuli tossa sellanen mieleen kun tuli selailtua MS juttua että jos sitten lyö ruutan kiinni kun tota rahaa kuitenkin menee _aika_ paljon projektiin.. Säätöä ainakin riittää mutta onhan sitten ainakin "hitech"-tekniikka ja ainakin saa säädettyä ihan eritavalla kun pelkästään kaasarit nurkissa :) Mutta tämä oli vain ajatus ja ei ole vielä tietoa tuleeko koskaan toteutumaan..
Tuolla se hanskin vanha kupla nyt sitten seisoo pihalla :) Vielä ei jaksanu alkaa tekemään mitään kun melkeen 8h autossa istumista.. Pitäis siivota halliin tilaa että saa otettua korin pois ja alkaa polttamaan lankaa urakalla. Ja samalla ottaa vähän keinotekosta rusketusta :p Saattaa kyllä joku päivä mennä ennen kun kuppeli halliin siirtyy. Ja täytyy saada takarenkaan jarru auki kun on jämähtäny kiinni. Mutta nyt lepäilemään ja uneksimaan uudesta kullasta että jaksaa huomenna puurtaa :)
Kovaa vauhtia on halliin tullu tilaa kuplalle muttei vielä tarpeeksi. Jos vaikka viikonloppuna siivois tilan loppuun että pääsee töihin. Pikkuveljen pelto-kakkiksesta kävin hakemassa kattoluukun mutta vaikuttaa siltä ettei se oikeen istu kunnolla kun se on liian suora mutta koitan siihen mätään kuplaan että miten sen sais istumaan. Onko jollain kokemusta kattoluukun laittamisesta kuplaan? Onhan se kattoluukulla ihan kivan näkönen :) Ja sitten vielä kuva hakureissusta.
kuplan kattoon ei taida juuri muut luukut istua nätisti kun kuplan orkkis peltinen tai sitten rättikatto noita peltisiä luukkuja näkyy sillon sun tällöin myynnissä suosittelen laittamaan ostoilmoituksen fvwa:lle jos sellaista halajat. Ja sitten yleensä tuopeltisen luukun asennukseen sisältyy koko katto päällipellin vaihto
Vielä ei ole minkäänlaista päätöstä tehty polttoainejärjestelmästä mutta kovasti kiinnostais megaruutta pistää hoitamaan polttoaine koneeseen.. Tuli alotettua langan polttaminen ja kohteena takalokari. Hetken ruosteiden tökkimisen ja toisen kuplan lokarin katsastelun jälkeen tulin siihen lopputulokseen että laitan toisesta kuplasta lokarit koska paljon pienemmällä työllä pääsee ja samanlaiset kuitenkin. Lokareissa ei tarvitse kuin hitsata uudet kiinnityskohdat, oikoa vähän ja tietenkin uus maali päälle hiontoineen yms. Osa kiinnityskohdista on hyvässä kunnossa mutta vastaavasti jotkut ihan toivottomassa kunnossa mutta peltisaksilla huonot pellit pois ja muotoilemaan uutta peltiä tilalle.. Yks kohta on melkeen valmis: vielä hitsauksien siistimistä, mahdollisten hitsaamattomien kohtien paikkaus ja hiontaa vielä. Pientä oikomista lokariin täytyy tehdä mutta helppo homma kun ei ole lytyssä vaan vähän reuna taipunu :)
Ollu aika laiskaa vähän kirjotteleminen ja vähän tekeminenkin kun ollu kipeenä mutta jotain on tapahtunut silti. Lokari vaatii enää pikkusen hitsausta ja oikomista. 3 vai 4 kiinnityskohdista on laitettu ja 1 jäljellä enää joten tänään täytyis saada se lokari kuntoon että pääsee toista laittamaan. Kuvia oon ottanu mutta vielä en ole saanu aikaseks nettiin pistää mutta kaikki ajallaan :)
Purkaminen jatkuu.. Kaikki lokarit on irti kuten on myös helmat. Kuskin puolen helma on suht hyvässä kunnossa mutta pelkääjän puolen on ihan mätä. Mielessä kävi villi ajatus että laminoin lasikuidusta uudet helmat koska aika työlästä on alkaa tekemään pellistä uutta helmaa. Vanha helma on kuitenkin senverran muodossaan että voi käyttää muottina mutta niin haperoa ettei siitä ehjää enää saa.
Koria aloin irrottamaan mutta vielä ei ole lähteny vaikka pultit on irti 2 lukuunottamatta mutta ne tuskin vaikuttaa siihen ettei liiku minnekään. Taitaa olla vaan niin hyvät massat välissä että sillä liimautunu niin kovasti kiinni..
Kuvia ei ole vieläkään laittaa mutta jossain vaiheessa niitä sitten. Kyllä ihminen osaa olla saamaton kun ei saa muutamaa kuvaa nettiin laitettua :/
Koria aloin irrottamaan mutta vielä ei ole lähteny vaikka pultit on irti 2 lukuunottamatta mutta ne tuskin vaikuttaa siihen ettei liiku minnekään. Taitaa olla vaan niin hyvät massat välissä että sillä liimautunu niin kovasti kiinni..
Kuvia ei ole vieläkään laittaa mutta jossain vaiheessa niitä sitten. Kyllä ihminen osaa olla saamaton kun ei saa muutamaa kuvaa nettiin laitettua :/
Juu ei todellakaan kuitua koska vaikka saisitkin väännettyä sen helman kuidusta niin 99%varmuudella ruostuu kuidun ja pellin välistä harvinaisen nopeasti. Ja helpointa varmaankin väsätä helma on ostaa jostain ehempi kokonainen helma ja ruveta siittä väsäämään. Ja tosiaankin lasikuitu ei vain tule toimimaan pidemmän päälle ajateltuna.
Juu se oli vaan villi ajatus.. Ei maksa paljoa uudet helmat ja kun kuitenkin palaa paljon rahaa tohon niin ei tunnu paljoa muutama kymppi lisää.. Tosin kun niitä muutamia kymppejä tulee lisää niin onkin jo muutama sataa lisää :D Koht kun saa ittensä ulos alkaa korin irrottaminen jos se suostuu lähtemään irti suosiolla.. Jos ei muuten niin tunkilla nostaa koria nokasta ylöspäin ja menee etuakselin päälle jos vaikka lähtis. Mut sen näkee sitten..
Kovasti piti massa koria kiinni pohjalevyssä mutta kyllä siitäkin selviytyi kun nosti tunkil keulasta koria ja hyppi etuakselin päällä. Sitkeetä tavaraa kyl :D Seuraava ongelma oli kun joku piti takapäässä kiinni ja sieltä löytyi lopulta pieni hitsaus joka piti kovasti kiinni. Näistä kun selviytyi niin kori roikkuidin katossa ja sai pohjalevyn alta pois :) Koitin takapäätä madaltaa mutta en saa vedettyä pooreista pois että pääsis kääntämään.. Ohjausakselia koitin irrottaa varaosa-autosta mut siin on jotkut ihme ruuvit siinä missä virtalukko on kiinni. Täytyy jotain kehittää joskus kun ei toi ole niin kiireinen homma kun hitsilankaa saa polttaa ja paljon vielä.
Vieläkään ei ole kuvia.. Kyl niit oikeesti on ;D
Tollasen takia aloin tehdä varaosa-auton lokarista uutta kun helpompi on korjata kiinnitysreunan suoraa peltiä kuin tollasta "monimutkasta" peltiä.
Vähän kuvaa hitsailusta.
Pienten ongelmien jälkeen oli vihdoinkin kori irti.
Tätä voi sanoa jo hyvällä omallatunnolla avoautoksi :D taustalla oleva riisikuppi on pikkuveljen eikä liity mitenkään muhun! En sekaannu riisikuppeihin :)
Vieläkään ei ole kuvia.. Kyl niit oikeesti on ;D
Tollasen takia aloin tehdä varaosa-auton lokarista uutta kun helpompi on korjata kiinnitysreunan suoraa peltiä kuin tollasta "monimutkasta" peltiä.
Vähän kuvaa hitsailusta.
Pienten ongelmien jälkeen oli vihdoinkin kori irti.
Tätä voi sanoa jo hyvällä omallatunnolla avoautoksi :D taustalla oleva riisikuppi on pikkuveljen eikä liity mitenkään muhun! En sekaannu riisikuppeihin :)
Pari juttua, mitkä päälimmäisenä tuli noita kuvia katsellessa mieleen...
Ei koskaan! Ei edes vahingossa; nosteta kuplan koria ylös ilman, että ovet on kiinni. Tuollainen seitkytlukunen harsoinen teräs antautuu ja senjälkeen saakin olla aika fakiiri, että saa kopan vielä istumaan nätisti takas... No joo, tämä varmaan on poikkeus, eikä vahinkoa päässyt tapahtumaan.
Toinen asia tuli mieleen tuosta hitsauskuvasta, lamellilaikalla kun puhdistaa työstettävän alueen, langansulatus saattaa pikkasen mukavoitua.
Kyllä se siittä =D
Ei koskaan! Ei edes vahingossa; nosteta kuplan koria ylös ilman, että ovet on kiinni. Tuollainen seitkytlukunen harsoinen teräs antautuu ja senjälkeen saakin olla aika fakiiri, että saa kopan vielä istumaan nätisti takas... No joo, tämä varmaan on poikkeus, eikä vahinkoa päässyt tapahtumaan.
Toinen asia tuli mieleen tuosta hitsauskuvasta, lamellilaikalla kun puhdistaa työstettävän alueen, langansulatus saattaa pikkasen mukavoitua.
Kyllä se siittä =D
Taas on projekti edistyny kovasti. Pohjalevystä irrotettu etuakseli, vetarit, laatikko ja muuta mikä haittaa pohjalevyn putsailua. Vetarien kanssa oli vähän ongelmia kun en tajunnu että se on aika kovasti laakerissa kiinni niin en saanu suojaputkea pois mutta kyllä se siitä lähti kun vähän naputti akselin päästä. Alotin porakoneen kanssa putsailemaan pohjalevyä ja kyllä sieltä alkaa pikkuhiljaa löytyä peltiä kaiken paskan lata :) Putsattuna on jo noin 1/4 pohjalevyn yläpuolesta eli pelkääjän puolen osio melkeen puhtaalla pellillä muttei vielä ihan valmis. Pientä ruostemuhkuraa löytyy mutta tuossa ei se ole niin justiinsa mutta kitillä sekin täyttyy jossain vaiheessa kun saa ensin koko pohjalevyn putsattua.
Sitten vois laittaa vähän kuvia mitä on tullu nyt otettua:
Siinä otettu kaikki muu paitsi laatikko irti
Ja siinä on laatikkokin irti
Laitan kuvaa pohjalevyn putsaamisesta sitten kun muistan ottaa kameran mukaan kun meen putsailemaan.
Sitten vois laittaa vähän kuvia mitä on tullu nyt otettua:
Siinä otettu kaikki muu paitsi laatikko irti
Ja siinä on laatikkokin irti
Laitan kuvaa pohjalevyn putsaamisesta sitten kun muistan ottaa kameran mukaan kun meen putsailemaan.
>Koitin takapäätä madaltaa mutta en saa vedettyä pooreista pois että pääsis >ääntämään
Varo sitten kun alat irrottaa noita tukivarsia, ne kun tulee ulos (vääntösauvoineen) sen verran että pääsevät tukivarren alla olevan nöölin ohi, se potkasee kovin ja siinä ei kannata pitää kättä tai jalkaa tiellä.. oikeesti sattuu. Siinä on sen verran esijännitystä.
Varo sitten kun alat irrottaa noita tukivarsia, ne kun tulee ulos (vääntösauvoineen) sen verran että pääsevät tukivarren alla olevan nöölin ohi, se potkasee kovin ja siinä ei kannata pitää kättä tai jalkaa tiellä.. oikeesti sattuu. Siinä on sen verran esijännitystä.
Toisen puolen sain jo madallettua ja tein sen niin että tapilla löin laatikon puolelta eli ei voinu saada käsilleen sitä mutta kovasti se löimäytti vaikkei siellä mitään edessä ollukaan.. Ja tohon kittauskysymykseen.. En sinne mitään kittiä pistä kun eihän sinne tarvi kun ei ole kuitenkaan näkyvää pintaa että tarvis olla sileä.. Maalaan sen ja massaan jos on tarvetta.. En tiedä tarviiko sisäpuolella massaa mutta laitan jotain sellasta mattoa mitä siellä olikin.. Olisko ollu bitumimattoa tai vastaavaa? Nyt on melkeen puolet hiottu kuntoon ja homma jatkuu huomenna sen jälkeen jos/kun tölkki lähteny pihasta.. On se maailma kovasti pieni kun mahdollinen ostaja on isän vanha inttikaveri :)
Kuplat on hienoja, oli mitä mallia tahansa.
1300 koneessa on se paras pörinä, joka taitaa muuttua paremmaks aavistuksen isommilla putkilla?
Älä vain pilaa hyvää pirssiä ylimääräsillä tuninkeilla, korkeintaan niitä kuplan perinteisiä osia käytät... Tippa-takavalot, kromiluomet etuvaloihin tai "kissansilmät" :)
1300 koneessa on se paras pörinä, joka taitaa muuttua paremmaks aavistuksen isommilla putkilla?
Älä vain pilaa hyvää pirssiä ylimääräsillä tuninkeilla, korkeintaan niitä kuplan perinteisiä osia käytät... Tippa-takavalot, kromiluomet etuvaloihin tai "kissansilmät" :)
osta multa paperillinen juuri ehostettu pohja puhallettuna / pohja ja pintamaalattuna akselistoineen / vaihteiston kera (täysin ehjät, hitsaamattomat) hintaan 400€ ni ei tartte turata ruostekasojen kanssa.
http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=375
http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=375
Kyllä näyttäis hyvältä mut ei oikeen ole varaa ja kun toikin on jo.. Ja saa pistää 1.7l motin tohon ;) Mitenkäs toi pohjalevyn yläpuoli kannattaa käsitellä? Ruostesuojamaali alle ja siihen pintään joku kestävä maali? Pohjaan ensin ruostesuoja ja siihen päälle massa? Pyysin synttärilahjaks massaa ja maalia vaikka jo yli ½v sitten täytin vuosia mutten ole viel mitään saanu :D.
Tossa aloin miettiä että kun kerran kesäauto tulossa niin kyllä se olis hionoa jos olis avo ;). Miten onnistuu rättikaton laittaminen? Katto irti ja rätti tilalle? Tarviiko jotenkin vahvistaa koria? Vai tarviiko hankkia kori jossa on valmiiks rättikatto? Helpoin ois hankkia moinen kori mutta taas kustannukset nousee liikaa :/
Ja sitten vielä kuva pohjalevyn siistimisestä. Nopeesti pääsee ruostumaan uudestaan mutta ei se ole niin vakavaa kun kuitenkin tulee putsattua tarkemmin ennen kun tulee maalia pintaan. Nyt on vasta vuorossa suurimpien paskojen poisto. Lopullinen hionta tehdään kuivissa sisätiloissa 15kW lämpöpuhaltimen edessä jossa tulee heti maali pintään kun on on saatu hiottua. Ja ettei kenenkään tarvi mainita asiasta niin myös hiekkapuhallan levyä koska hiominen ei poista kaikkea ;). Tai sileet pinnat porakoneen harjalaikalla ja jos on ollut enemmän ruostetta niin puhallukseen.
Tossa aloin miettiä että kun kerran kesäauto tulossa niin kyllä se olis hionoa jos olis avo ;). Miten onnistuu rättikaton laittaminen? Katto irti ja rätti tilalle? Tarviiko jotenkin vahvistaa koria? Vai tarviiko hankkia kori jossa on valmiiks rättikatto? Helpoin ois hankkia moinen kori mutta taas kustannukset nousee liikaa :/
Ja sitten vielä kuva pohjalevyn siistimisestä. Nopeesti pääsee ruostumaan uudestaan mutta ei se ole niin vakavaa kun kuitenkin tulee putsattua tarkemmin ennen kun tulee maalia pintaan. Nyt on vasta vuorossa suurimpien paskojen poisto. Lopullinen hionta tehdään kuivissa sisätiloissa 15kW lämpöpuhaltimen edessä jossa tulee heti maali pintään kun on on saatu hiottua. Ja ettei kenenkään tarvi mainita asiasta niin myös hiekkapuhallan levyä koska hiominen ei poista kaikkea ;). Tai sileet pinnat porakoneen harjalaikalla ja jos on ollut enemmän ruostetta niin puhallukseen.
Lueskelin että saa muuttaa avoks jos jäykistää vastaamaan alkuperästä avomallia mutta mitä se jäykistäminen vaatii? Jossain oli että siihen uraan mihin tulee korin kiinnityspultit laitettais u-palkkia joko hitsaamalla tai sitten vaan pulttien varaan mutta mitä muuta tarvitsee? Kaikenlaista tulee suunniteltua kun ei jaksa ulos sateeseen mennä tekemään mutta pitää olla kuitenkin hengessä mukana :D
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa