g2 projekti (alustan vermeiden maalausta jne..)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

g2 projekti (alustan vermeiden maalausta jne..)

ViestiKirjoittaja mgrz » 27.9.2005 20:50

Kaikki lähti siitä kun ostin kummilta kakkoskoppaisen golffin ja se on muistaakseni vuodelta 84. Syy tähän miksi ostin auton oli, että se oli kohtuullisen halpa n. ~100€ ja pitäähän se jostakin aloittaa, joten olkoon ensimmäinen projektini tuttu ja turvallinen golf 2 :)

Alhaalla kuva kun auto oli vielä lähes purkamaton..

Kuva

muita kuvia:

http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/takaa.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/edesta.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vasen_sivu.jpg

Historiasta sen verran, että tässä on ollut vakiona 1.3l kone ja joku edellinen omistaja oli siihen ruennut vaihtamaan 1.6l konetta joka siinä oli jo paikoillaan, mutta projekti oli jäänyt kesken.

Suunnitelmista sen verran, että olen jo päättänyt että tähän tulee 1.8l kone, joka löytyy jo tallista sen ostin jokin aika sitten kaverilta kohtuu halvalla ja kuulemani mukaan on ajettu vain 190 000km, muuta tekniikkaa mitä 1.3 -> 1.8 tekniikanvaihto vaatisi olen yrittänyt tässä kesän mittaan haalia 5 lovinen laatikko löytyy jo ainakin. Vinkkejä ja neuvoja saa antaa mitä kaikkea muuta osasta tuo tekniikanvaihto vaatisi ainakin levyjarrullisen taka-akselin ja 9" tehostimen muuta? Lisäksi autoon pitäisi tehdä kaikki pohjatyöt ja ehkä maalailla kokonaan uusiksi jne.. kaikennäköistä näpläystä joutuu tekemään ja tämä tulee olemaan vielä todella pitkä projekti osaksi huonojen tilojen vuoksi katto kyllä pään päällä, mutta ei talveksi lämmitystä.

Golffiin on tullut jo tehtyä kesän aikana jotakin ainakin pohjan sain hitsattua ja massattua pari kuvaa:

http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja3.jpg

Tästä sen pitäisi lähteä päivittelen kunhan jotain uutta on tapahtunut.
Viimeksi muokannut mgrz, 3.10.2006 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 27.9.2005 20:54

Jois laitat siihen 90 heppasen 1.8:n, niin sen takia ei levyjarruja taakse tarvi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.9.2005 20:58

Sikatontitus ja jotain tyyliin sopivaa vannetta, halpa oldskool-ratlook ;)

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 27.9.2005 21:03

ahaa.. no kyl mä varmaan kuitenkin sen levyjarrullisen akselin tuohon jossain välissä laitan kun tiedä kuinka innostuu noita heppoja haalimaan tuohon koneeseen.

ja tontitusta ja jotain kivaa vannetta on tiedossa ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa, tällä hetkellä rahaa tulee tasaisesti pari sataa/kk niin niillä ei hirveesti madallussatseja ostella :)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 27.9.2005 21:05

Niin ja tuo jarrutehostinkin on 7" 90 heppasissa, että ei vaadi mutta eihän herkemmistä jarruista nyt haittaakaan ole. :)

Teppo S
-
Viestit: 245
Liittynyt: 1.1.2004 12:12

ViestiKirjoittaja Teppo S » 27.9.2005 21:05

Jep jep ja vinkki vinkki
Noita kuvia voi ja saa vähän pienentää, jos et osaa niin joku viisaampi varmaan neuvoo.
Mutta se joku en ole minä. ;)

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 27.9.2005 21:07

no kertokaapas joku viisaampi kuinka noita kuvia pienennellään en nyt äkkiä ainakaan keksinyt itse ratkaisua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.9.2005 21:10

Siitä sun grafiikkaohjelmasta valitaan resize-toiminto.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 27.9.2005 21:18

onnistupas! en ole oikein perehtynyt tämän liinuxin kuvankäsittelyn ihmeelliseen maailmaan, mutta näkyihän tuo tuolla gimpilläkin onnistuvan.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 27.9.2005 21:27

Pilknus.. 1,8 koneilla näyttäs olevan aina isompi jarrutehostin.

edit. Siis ainakin -84:ssa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.9.2005 21:34

Ja 1.8 90hv koneen kun laittaa niin se menee 75hv ykskuutosesta kun ei kerro kenellekään, koneet ovat ulkoa päin identtiset. Tokihan se tyyppikoodi (EZ,GU,tms.) on stanssattu lohkoon mutta tuskin katsastusmies sitä tiiraa tai muistaa ulkoa, usein on vielä paskan peitossa ja sellaisessa paikassa ettei huomaa jos ei tiedä.

Toki paremmista jarruista ei ole mitään haittaa ja 90hv:n jarrukamat on halpaa ku makkara verrattuna taas astetta parempiin jarruihin.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 27.9.2005 22:06

onkos syyläri sitten samanlainen 70hv 1.6:ssa ja 90hv 1.8:ssa? kun tuolla nurkissa näkyisi noita 1.6:n syyläreitä pyörivän enemmän kuin tarpeeksi. entäs sitten tarvitseeko jarrupaineensäädintä, kun jostain luin et "jarrupaineensäädintä ei tarvitse mikäli jarrutasapaino säilyy" faktat?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 27.9.2005 22:23

Sama se syylari on, ja vaikkei olisikaan niin ei sillä käytännön merkitystä ole. Ykskolmosen syylari voi olla pienempi kuin 1.6/1.8 8v, järkevintä lienee laittaa suurin, tai ehjin ;)

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 28.9.2005 16:51

Tänään tuli hieman läträttyä 4mm bitumimattoa golffin etuosaan eli vanhat eristematot mitä lieneekään pois ja uudet bitumimatot tilalle. Homma on vienyt aikaa tähän mennessä jotakin 5-6 tuntia eikä ole mitään järin helppoa hommaa kun joutuu varomaan ettei sulata johtoja sun muita osia kun leikkii kuumailmapuhaltimen kanssa, mutta mielestäni tästä tulee vielä ihan siedettävän näköinen tosin eihän noi matot näy minnekkään kunhan on kaikki muut hilppeet paikoillaan, mutta täydellisyyteen on pyrittävä :) Toivottavasti edes hieman vaimenisi mekkalat.

kuvia:

http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta3.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta4.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta5.jpg

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.9.2005 18:43

Tutun näköistä puuhaa!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2005 19:26

Veemäistä puuhaa klikkailla noita kuvia eestaas, kun latautuvat niin hitaasti.
Hae tuolta Jalbum ja treenaa muutama hetki käyttöä ja lataa sitten kuvat nettiin. Eikä muuten haittaa, että ohjelma on suomenkielinen.
Tuossa oli alkanut myös hyvin mielenkiintoinen kolariprojekti, jonka kuvia en valitettavasti jaksanut klikkailla auki. En myöskään alkanut natista kuvien koosta jne. Tämä kuitenkin on enemmän autoihin keskittynyt foorumi, eikä aina jaksaisi kitistä kuvien esitystekniikasta.

Itse käytin muuten siveltävää bitumia, joka on hiukan helpompi saada tarttumaan kaareviin pintoihin. Eikä bitumimatollakaan tarvitse vuorata pintoja, koska se on tarkoitettu resonanssin etenemisen katkaisuun. Joskus pieni pala levyn keskellä on tarpeeksi.

Tsemppiä projektiin.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 28.9.2005 21:01

pitääpä kokeilla tuota jalbumia kunhan vaan saisin tuon *prkleeäkäään* javan toimimaan täs släkis nooh mutta mikäs kiire tässä valamiissa mualimassa :)

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 30.9.2005 16:13

eipä oo vielä kerinnyt tuota softaa testimään, mutta ehkä jonkin yön hiljaisina tunteina sitten.

tänään purin konehuoneesta lähes kaiken pois mitä siellä enää oli jäljellä ja vähän puhdistelin sitä löytyi aikamoinen kasa kaikennäköistä ruuvia ja mutteria sekä lehtiä ja löytyihän sieltä myös pari johtoa jotka olivat joko kokonaan irti tai eivät johtaneet mihinkään...

http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/konehuone.jpg

tutkiskelin tuota johtojen oikosulkuviidakkoa saas nähdä miten poijjan käy kun rupee niitä virittelemään uusiks on varmaan joku entinen omistaja ollut mielestään nerokaskin kun on noita kytkenyt.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 23.10.2005 11:57

päivitelläänpä hiukan tätäkin eli ollaan siinä vaiheessa että ruiskutin inerta primer 5 pohjamaalin auton lattiaan ja päälle ruiskutin 3 litraa 3M auto-schutz helmamassaa.

pari huonoa kuvaa siitä kun massoissa:

http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa2.jpg

onhan tuossa vielä paljon siistittävää ja pitää maalailla uudestaan noi penkkien kiinnikekiskot jne.. menee varmaan ensikesään kun ei tuolla kylmässä tallissa oikein tuo maalaus onnistu enää näin kylmällä. tuon massan päälle liimaan ehkä vielä pari bitumimaton palasta niin rupeaa olemaan siltä osin valmis.

tapsa90
-
Viestit: 119
Liittynyt: 2.10.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tapsa90 » 10.4.2006 18:14

mites edistyyy?

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 13.4.2006 18:55

edistyyhän se joka viikonloppu vähäsen kunhan pääsee tuolta armeijjan harmaista lomille :) nooh.. mitä tähän mennessä on tehty niin rumpujarrullinen taka-akseli irroitettu ja alettu värkkäämään levyjarrullista ja lisäksi hieman 5v vaihdelaatikkoo puhdisteltu. mutta heinäkuussa kunhan pääsee armeijasta niin olisi tarkoitus aloittaa urakalla tuota rakentelemaan yksi kuva: http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pera_ilmassa2.jpg

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 3.10.2006 20:43

Noniin päivitetäänpäs tätäkin hieman kun on jo näköjään aika pitkä aika viime kerrasta kun oon jotain kirjoitellut. Eli armeijja on ohi ja on päässyt jotain uutta väkertämään. Projektia on mm. hidastanut
hyllyn teko kaikille tarvikkeille. Ja sitä mukaa kun oon saanut rahaa niin lähes kaikki on mennyt työvälineisiin mitä on uupunut mm. maaliruiskua, ruuvipenkkiä, iskuporakonetta, kaikki maalit ja liuottimet jne..

Mutta asiaan: Nämä akselin osat on ennen tuota tulosta uitettu elektrolyyttipesussa yön yli ja hiottu irtomoskat harjalaikalla pois, harmi kun ei ollut kuvia siitä millaisia noi olivat ennen käsittelyä, mutta arvata saattaa.. Tässä ne roikkuvat valmiina pohjamaalattavaksi. Myös kohtuu ison maalauskopin tein, jottei tartte tuolla pölyn seassa maalailla, tuohon koppiin on vielä tulossa alipainepumppukin, jonka isä toi töpaikaltaan :D. Tässä samat osat pohjamaalattuna. Ennen pohjamaalia pyyhin osat silikooninpoisoaineella, pohjamaaliksi tuli inerta primer 5. Ja tavarat pintamaalissa. Pintamaaliksi tuli Tikkurilan Temadur 90 kiiltävä musta, jonka suihkuttelin riittävästi ohennettuna ruiskulla. Siinä näköjään vielä jotain muuta pohjamaalissa.

Sitten oli akselin vuoro, joka näyttää olevan heikossa hapessa, mikäli tuosta huonosta kuvasta jotain selvää saa, tässä vanha akseli. Akseli parin päivän elektrolyyttipesun jälkeen, toinen huono kuva. Akseli on vielä vaiheessa, lisää kuvia tulee kunhan saan sen maalattua loppuun. Tässä vielä maalausvehkeet.

Tuli uitettua alustan pultteja, muttereita ja jousia miedossa sitruunahappoliuoksessa yön yli ja puhtaitahan niistä tuli (vähäksi aikaa) olivat ehkä viikon verran huolimattomasti kuivattuna laatikossa ja olivat jo ihan pintaruosteessa, niin piti laittaa uudestaan happoon uimaan :) tein niille seuraavanlaisen käsittelyn:

1. yön yli n. 4% sitruunahappoliuoksessa
2. kuivaus liinalla
3. kierteisiin ruiskaisin tuollaista spray-pullossa olevaan "ruosteenirroitinta"
4. kanta puhtaaksi silikooninpoistoaineella
5. sitten maalasin pensselillä hammerliten metallisuojamaalilla pari kerrosta

Tässä lopputulos, eikä ole ruostuneet ;) mutta onko tässä sitten mitään järkee(?)

Tämä on toisesta puretusta jarrusatulasta uinut yön yli sitruunahapossa siis pelkästään toi kuusikolokanta.

Uudet taka-akselin puslat tilasin taisivat maksaa 80€! uudet vs wanhat puslat

Itse auton koriin en ole vielä saanut oikeastaan mitään näkyvää aikaiseksi, myös suunnitelmat saattavat muuttua, koska nykyinen projektiaihio on vakiona 1.3l moottorilla niin muutosprosentit kasvais jo niin suureks että en tiiä onko ees järkee rakentaa. Voi olla että hankin jostain GT/GTI korin ja tyrkkään siihen vermeet mitä tallista löytyy ja nykyisen projektigolffin pidän toisena projektina, luultavimmin vakio-osilla höystettynä mutta entisöitynä. Lisää kuvia ja tarinaa tulee kunhan saan jotain aikaiseksi, työt kun rajoittaa tuota harrastusta, eikä tallissakaan ole vielä kunnon valoja eikä lämmitystä niin ei illallakaan hirveitä kerkiä.
Viimeksi muokannut mgrz, 3.10.2006 21:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 3.10.2006 20:48

laita nuo osoitteet tämmösessä muodossa: [url=tähän urli]kliks[/url]

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 3.10.2006 21:02

kiitoksia, nyt pitäis olla vähän luettavammassa muodossa.. huomaa ettei oo koodannu kuin notepadillä (seliseli).

M-M-I
-
Viestit: 240
Liittynyt: 20.10.2005 22:04

ViestiKirjoittaja M-M-I » 3.10.2006 22:31

Hyvältä näyttää.. :) rupeaa itelläki projekti hammasta kolottaa.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 10.10.2006 19:02

akseli on pohjamaalattu josta kuva on myös pintamaalattu, josta en ole vielä kerinnyt ottamaan kuvaa tartteis ostaa uus kamera kun entisestä on toi lcd-näyttö rikki :(

carman
-
Viestit: 162
Liittynyt: 19.4.2005 8:25

ViestiKirjoittaja carman » 11.10.2006 8:25

Siistiä jälkeä ja perusteellista, noin pitäis aina tehdä :)

Mutta turhaakin työtä olet tehnyt, ainakin noissa pulteissa: kun alat pultteja kiinnittämään, niin tuo maali ei tule kestämään sitä voimaa millä ne kierretään kiinni eli joudut vielä maalaamaan kannat uudestaan..

Tsemiä!

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 11.10.2006 19:03

sen huomioin kyllä että maali ei siinä tule kestämään, mutta jotain niille piti keksiä kun perhana heti menivät pintaruosteeseen saa toki ehdottaa jotain muuta helpompaa keinoa tuohon hommaan, jota voisin hyödyntää jatkossa.

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 11.10.2006 20:35

tuo sitruunahappo voikin olla ihan hyvä juttu, pitääpä itsekkin laittaa noita alustanpultteja pesuun, tosin valmiisiin ajattelin kokeilla ihan vaan sinkkispräytä tms pinnoitteeksi,nopeampi, vois mennä paremmin huokosiin, kestää mitä kestää...

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 11.10.2006 22:13

tosiaan sinkkispray voisi olla ainakin nopeampi varmaan sekin ihan kestävä kunhan pinta vaan puhdas johon ruiskuttaa ja jos sitruunahapossa pitää yön yli niin ainakin itselläni puhdistui ruosteisempikin pultti aamuks.

carman
-
Viestit: 162
Liittynyt: 19.4.2005 8:25

ViestiKirjoittaja carman » 12.10.2006 8:38

Yks keino pitää pultit hyvässä kunnossa on upottaa ne tinneriin siks aikaa kun niillä ei tee mitään.. ehkä jopa puhdistuvat hieman sen aikaa :)

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 12.10.2006 11:22

Tuohon nippeleiden pinnoittamiseen..

Ainoa oikea tapa pinnoittaa ne on kiikutus SINKITYSLAITOKSEEN. Ensin voi itse hiukan niitä liotella puhtaaksi, sitten mieluiten laittelee pienimmät osta ja prikat jne rautalangalla löysään nippuun ja nappasee vaikka varmuuden vuoksi pari digikuvaa kasasta jotta tietää noutaessa onko kaikki tallella.

Siellä sitten erilaisissa happokylvyissä puhdistavat vanhat sinkitykset pois ja ssähkösinkitsevät uudelleen. Ja kas kummaa, hämmästys on suuri kun noudettaessa se kasa p***aa on muuttunut kasaksi uusia ruuveja ja muttereita. Nyloc mutteritkin suorastaan elpyvät käsittelyssä. Yleensä tuo ei maksa käytännössä hyötyyn nähden juuri mitään.

Moottoripyörien osien kanssa näin on tullut tehtyä, esim. kaasuttimien osat maksaa maltaita jos niitä uusii vain ulkonäön takia. Ja monesti vääränlainen ruuvinkanta loistaa kilometrin päähän ja monia erikoisempia ei saakkaan kuin alkuperäisenä varaosana.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.10.2006 22:53

juu ei se sinkitys kallista ole. ite sinkitytyin itsetehdyn säädettävän nokkapyörän ja se tais maksaa vitosen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.10.2006 23:06

Jep, ehdottomasti kunnon sinkki.

tosin valmiisiin ajattelin kokeilla ihan vaan sinkkispräytä tms pinnoitteeksi,nopeampi, vois mennä paremmin huokosiin, kestää mitä kestää...
Sinkkisprayta olen pariakin eri merkkiä muutamaan kohteeseen testannut, ongelmana on se ettei tuo kestä yhtään kolhuja vaan lähtee pienestäkin raapaisusta irti. Alumiinispray kestää jo hieman paremmin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa