VW Passat L 1974 "long term project" ;)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

VW Passat L 1974 "long term project" ;)

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.7.2005 1:12

Eli kyseessä on tämä auto. Touhuhan meinas kaatua jo heti alkuunsa ku en meinannu saada mistään säilytyspaikkaa ko. autolle. Sopiva tila kuitenkin löytyi "anoppilasta" ja hinausmatkaakin kertyi ruhtinaalliset 500 metriä. Ensin täytettiin tyhjentyneet takarenkaat tupakansytyttmineen kytkettävällä kompuralla ja tempaistiin auto pois pellolta. Aluksi pasuuna meinas tulla eturenkaat sutissa mutta nekin alkoivat pyöriä kun annettiin mitsun L200:lle "rouhetta". Koko hinausmatkan oli fiilis huipussaan ja luu ulkona. Tunnelmaa ei onnistunut pilaamaan edes se että penkissä olevasta reiästä pilkistävä jousi teki reiän jo toisten farkkujeni perseeseen.

Viimeisimmät kuvat autosta täällä. Projekti etenee ainakin nyt alkuun hitaasti ennen kuin saan hankittua täältä Kemistä harrastetilat. Sitä ennen ajattelin neuvotella hitsaaja-appiukon kanssa pahimpien ruostepaikkojen korjauksesta. Eli keulassa runkopalkissa on reikää, toinen etusisälokasuoja tms. "tukipelti" osittain kukkamultaa (antenninreiästä satanut vettä sisälle), sekä kuvissa näkyvä takahelmapelti ja pätkä takakaarta (takarenkaat vuosia tyhjänä -> perä kosketuksessa mättääseen). Pohja vaikuttaa edelleen yllättävän hyvältä. En tiedä pitäiskö yrittää metsästää sopivia korjauspeltipaloja, uhkasi kyllä ammattimiehenä vääntää vaikka metritavarasta... Sen jälkeenhän auto täytyis purkaa, hioa kauttaaltaan pellille jotta lähtee kaikki ruostekukat kävelemään ym. valmistella maalaukseen mutta se edellyttää sitten jo sitä tallia.

Jotta projekti ei kuitenkaan täysin seisoisi paikallaan niin ajattelin alkaa metsästämään jotain pikkunippeleitä. Eli vaikka tuossa kromia ihan kivasti onkin niin kromiantenni ja kromiset pyyhkijänvarret ainakin täytyy saada. Myös TS-mallin kolmipuolainen ratti ja keskikonsoli lisämittareilla kiinnostaa, samaten tarvetta olis myös ehjälle kojelaudalle sekä polkimien suunnalla olevalle pahvi- tms. levylle (selviää kuvista). Pitää katsoa saako nuo puskurit oiottua, tosin tuollaiset puskurit kiinnostais kyllä muutenkin. Vanteet renkaineen sekä tuleva tekniikka jarruineen kaikkineen täytyy isompina investointeina vielä miettiä rauhassa.

kerosiini
-
Viestit: 45
Liittynyt: 16.5.2004 21:34

ViestiKirjoittaja kerosiini » 18.7.2005 12:06

Siinähän on kromit hyvässä kunnossa, arvatenkin ollut uudesta lähtien Lapissa? Meinaatko entisöidä vai vähän old-school tyyppistä? Tsemppiä rojektille ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 18.7.2005 12:28

Ollut Sodankylässä ensimmäisellä omistajalla vuoteen 2000 asti, sen jälkeen Kemijärvellä. On muuten ollut tarkka kaveri, autosta on lähestulkoon kaikki kuitit alkuperäisestä ostokuitista vuoden 2000 öljynvaihtoon asti tallessa, huoltokirjasta, ohjekirjasta ym. puhumattakaan. Löytyy mm. "VAG computer diagnoosi tuloste" vuodelta 1984 sekä alkuperäinen "diagnoosishekkivihko" jonka shekeillä on saanut ilmaisen diagnoosin pariin kertaan. Passatista löytyy jonkinasteinen pistokekin tietokoneelle, on sitä näköjään osattu jo 70-luvulla! ;)

Oldskuulia ois mielessä ja sehän ei periaatteessa vaadi kuin oikeanlaiset vanteet ja madalluksen sekä ulkokuoren fiksauksen joka on tehtävälistalla ensimmäisenä. Mitään ei kuitenkaan ole lyöty vielä lukkoon.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.7.2005 13:33

Tuolta löytyy ainakin jotain korjauspeltejä. Audivoorumilta bongasin. Aikanaan (`99-`00) kun omaani laitoin niin sai vielä tarvikeliikkeistäkin jotain mutta mitenkähän lienee nykyään?
Multa löytyy semmonen TS:n ratti ja automaatin konsoli. Konsoli taisi kyllä olla vähän huonossa kunnossa. Pitää kattella esille jos kiinnostaa. Takapuskurikin on jossain mutta kuntoa en muista äkkiseltään.
Kunnon kone vaan keulalle ja ulkonäkö orkkiksena sopivilla vanteilla ja madalluksella. Eihän se muuta tuommoinen tarvi. Koneeksi voisi sopia vaikka 1,8T, 2,0 16V yms. :)

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 18.7.2005 15:34

ISO peukku projektille, tuohan on varsin kivassa kunnossa.

Jossain 1974 vuoden korollassa voisi olla pikkisen enemmän laittoa ;)

pogos
-
Viestit: 13
Liittynyt: 23.6.2004 15:42

ViestiKirjoittaja pogos » 22.7.2005 0:12

Tyhyylikäs rojekti peli itsellä oli samanlainen taivaan sininen 1.5:nen vuodelta '75 muutaman vuoden ja kovasti oli suunnitelmia, mutta viime kesänä jouduin luovuttaan sen muistaakseni Lielahteen kun säilytystilasta tuli pulaa. Omassa oli cromilistat koko kyljen matkalta sekä sivuhelmoissa, sekä maski yksillä pyöreillä valoilla. Oli muuten äkänen peli ihan vakiona jätin kerran Xsara VTR:n valoissa!!! kun meni vaihdot kohilleen ja kerran vahingossa tuli rääkättyä kaunokaista mittarin mukaa 175km/h... Alkaa noita kuvia tiiraillessa pikku hiljaa jo kaduttaa että omastani luovuin, kun kaverillakin on nyt tallissa kaks.

alkava_tuunari
-
Viestit: 121
Liittynyt: 23.7.2003 22:10

ViestiKirjoittaja alkava_tuunari » 22.7.2005 1:26

luin vähän rivien välistä, mutta onko auto nyt kemijärvellä vai kemissä ? sitten ku on valmis niin pyörähän tossa kylällä mutka. ?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.7.2005 7:00

Kemijärvellähän se. Sitten ku tuo joskus kaukaisessa tulevaisuudessa valmistuu niin pitääpä pyörähtää kylillä, on siinä Kemijärven Toyota-nuorisolla ihmettelemistä ;) Tosin tiedän siellä eräässä tallissa majailevan samanlaisen Passatin eräällä vw-harrastajalla, mutta sitä autoa ei kyllä ole ulkoilutettu vuosiin.

Painaa muuten kakkiksen kans saman verran tai hieman vähemmän, riippuen koneesta (1.6 versio 10kg kevyempi kuin 1.6 kakkis).

alkava_tuunari
-
Viestit: 121
Liittynyt: 23.7.2003 22:10

ViestiKirjoittaja alkava_tuunari » 24.7.2005 12:54

joo missä päin kemijärvellä. offtopiccina että isovelillä on kans pitempi projekti, oranssi e21 bmw ollu jo tallissa 2v projektina. ei siitäkään mitään amis autoa tule,matala ja leveät vanteet. kirkkaat vilkut ja kokopunaset valot.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.7.2005 18:31

Tarkempi sijainti jääkööt hämärän peittoon...

Mutta, luokitellaanko tämä "ykköskorinen" passatti ja sen facelift-malli samaksi korityypiksi? Tarkoitan sitä, että tämän pre-faceliftin (1973-77) tehokkain malli on ollut 85hv ja faceliftatun (1978-80) tehokkain taasen 110hv. Eli onko minun passatin suurin sallittu teho 85x1,2=102hv vai 110x1,2=132hv?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.7.2005 20:53

Mun käsittääkseni sitä vanhempaakin on saanut ruiskukoneella. Eli 110+20%=132hv.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.9.2005 21:03

Ostin passattiin vanteet: [kuva1] [kuva2]
Ovat kaiketi OEM-osaa, koko on 14x6". Nuita vois talven hiljaisina hetkinä hieman kunnostaa. Eihän nuo aivan BBS RS:t ole mutta olihan se hintakin ihan toinen :) Ja aina paremmat kuin ruosteiset peltivanteet. Keskiökupit ovat eri paria mutta eiköhän nuihin sopivia kuppeja jostain löydy koko sarja.

TS:n kolmipuolainen ratti ja muuta hilpettä on myös "tilattuna". Ehjä paisuntasäiliö tulis myös löytää jostain, onkohan muissa volkkareissa samanlaisia? Etkakaan ei enää tunne moista osaa joten ei pääse osanumeron perusteella jäljittämään. Vaikka kelvanneehan tuohon jonkun muunkin volkkarin paisuntasäiliö, kunhan sen saa jotenkin järkevästi kiinni konehuoneeseen niin ei liene merkitystä onko se tuommonen laatikko, perinteinen "pallo", kuusikulmio tai mikä aritmeettinen muoto tahansa.

Kyselin nuita korjauspeltipaloja motonetistä ja ilmeisesti ainakin nuo etusisäloksut ois saatavissa, tai nehän koostuu monesta palasta. Tilaustavaraa tosin ja jäänyt toistaiseksi tilaamatta kun tuo käyttöauto on aiheuttanut ylimääräisiä kuluja ja murheita ;)

Puhdistelin taannoin passatista listojen raot ym. kolot havunneuloista ym. paskasta ettei ruostu enempää. Tarkotus nyös hioa ruostepaikat pellille ja laittaa mäskit päälle ennen talvea että saadaan korroosio pysäytettyä.

TW
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 10:48

ViestiKirjoittaja TW » 8.9.2005 13:32

Ehjä paisuntasäiliö tulis myös löytää jostain


Tuota, omasta mielestäni tuo kuvassa esiintyvä säiliö ei ole paisunta säiliö, vaan pissapojan nestesäiliö. Vai mistä lähtien paisuntasäiliö on varustettu tuollaisella hyvinkin, sanoisinko "tiiviillä" korkilla?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 8.9.2005 13:45

Kyllä noissa vanhemmissa on tuollainen...

TW
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 10:48

ViestiKirjoittaja TW » 8.9.2005 13:47

mihinkäs toi sitten perustuu?
Siis painettahan tuon korkin tulee pitää, eikö?

Itse en ole (ainakaan muistaakseni) vastaavaa ratkaisua koskaan nähnyt...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 8.9.2005 13:53

Katso ETKAsta jos et muuten usko.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.9.2005 13:54

Tuulilasinpesunestesäiliöksi minä itekin tuota ensivilkaisulla luulin, mutta pesunestesäiliö nuissa on erilainen, eri paikassa ja siinä on se pumppukin kyljessä. Se näkyy tuolla keskellä, punainen korkki. Erikoinen korkkiratkaisu tuossa paisarissa kieltämättä! Eikös nuissa n. 1 barin paine ole jäähdytysjärjestelmässä ja korkissa tulee olla venttiili joka ainakin uudemmissa vageissa avautuu 1,2 barissa. Alkaa selittymään sekin, mitä tuolle alkuperäiselle koneelle on käynyt jos paisuntasäiliössä on kirjaimellisesti reikä.

TW
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 10:48

ViestiKirjoittaja TW » 8.9.2005 13:56

Juu, täytyy tutkia "perhealbumia" kun kotiin pääsee.

Itsekin tosiaan luulin tuota pissapojansäiliöksi, epäilin vielä että pumppu olisi juuri toisella puolella, mikä ei kuvasta ilmene.
Petrin kuvasta se pissapojan nestesäiliökin näköjään löytyi

Kyllä on todella kummallinen ratkaisu paisuntasäiliöksi.....hämmästyttää kummastuttaa taas pientä kulkijaa

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 8.9.2005 19:48

Kuva

vois olla vaihtoehto

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.9.2005 20:34

Kyllä vanhemmissa autoissa on noita paisuntasäiliöitä, paine ei vaan pääse tuohon säiliöön asti. Säiliöön alkaa tulla nestettä kun esimerkiksi syylärin korkissa oleva painekorkki alkaa antaa periksi. Joskus tuollaisesta säiliöstä on vielä ylivuotoputki maahan.

Esimerkiksi takamoottorisissa Transportereissa paisuntasäiliö on tuollainen paineeton.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 9.9.2005 9:36

Petri R:
Korjauspeltejä saa Kaha Oy:ltä tai Helsingin Laakeri Oy:ltä tai heidän tukkuliikkeistään.
Varaosat numerot:
Helmapelti 2-ov 0007001 ja 2 loppuinen(ykkönen vasemmalle, kakkonen oikealle)
Takapyöränkaari 2-ov 0007591 ja 2 loppuinen
helmapelti n30e ja Tehdastoimitus(tarkoittaa n.1kk toimitusaikaa)
Pyöränkaari n30e ja tehdastoimitus.

Klokkerholm kirjan mukaa vuosimalliin -77 asti
Muita peltiosia ei tunne, paitti nelioviseen samat.
Siisti rojekti, Tsemppiä :)

Woge
-
Viestit: 53
Liittynyt: 9.10.2003 12:53

ViestiKirjoittaja Woge » 9.9.2005 14:16

OT/

on muuten -83 land cruiserissakin vastaavan näköinen paisuntasäiliö, eli "paineeton".

/OT

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.9.2005 15:11

Samanlaiset vanteet on varattuna kullanvärisinä. old skool meininki kunniaan :)

Noitten lisäksi vielä jetta tonttiin, kaaret ja GTI:n etuhuuli.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 9.9.2005 15:18

Japsit käyttää tollasia paisareita. -05 primerassakin...

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 25.9.2005 12:00

Löytyy mm. "VAG computer diagnoosi tuloste" vuodelta 1984 sekä alkuperäinen "diagnoosishekkivihko" jonka shekeillä on saanut ilmaisen diagnoosin pariin kertaan. Passatista löytyy jonkinasteinen pistokekin tietokoneelle, on sitä näköjään osattu jo 70-luvulla! ;)


Hehee, mulla on Audissa samainen pistoke. Mistähän löytäisi sellaisen diagnoosilaitteen... Olisi mielenkiintoista nähdä minkälaista printtiä alkaisi tulla. :)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 26.9.2005 13:13

Projekti eteni taas hiukan. Eli tuossa viikonloppuna hioskelin oven, peräkontin ym. ruostekukkia pois ja vetelin kauniin harmaata sinkkimaalia päälle. Neekerintukkaa/virsikirjaa ja porakoneeseen riittävästi kierroksia. Hieman kuitenkin semmonen tyhjänpäiväisen nysväämisen maku siitä touhusta jäi kun ulkoilmassa yrittää jotain tehdä. Milloin vesisade keskeyttää hommat tai tulee pimeä. Eikä tuommoseen heinikkoon oikein kehtaa autoa muutenkaan purkaa. Mutta minkäs teet kun mieli tekee harrastaa ;) Semmosta tässä olen kaavaillut että ainakin mitä tuohon koriin tulee, niin parempi tehdä kerralla hyvä. Aikaa ja vaivaa säästämättä. Se kuitenkin alkaa olla selvää etten tuosta passatista luovu, sen verran siihen olen jo hurahtanut.

Kun olis talli niin purkaisin auton atomeiksi, sais kaivettua ruosteet jokaisesta kolostakin pois...listat, ikkunat, tiivisteet, kaikki irti. Tekniikkaa ja sisustaahan on aina helpompi myöhemmin vaihtaa ja korjata, kunhan korin sais ensin kuosiin.

Mutta ku olis se talli... Kemiläiset?

carman
-
Viestit: 162
Liittynyt: 19.4.2005 8:25

ViestiKirjoittaja carman » 31.10.2006 21:30

Mites tämä tänään?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.11.2006 21:27

^Lumen alla. Vituttaa :D

Tallipaikka siis uupuu edelleen, eräänlainen "varaus" mulla kyllä on että sitten kun erääseen kerhotalliin vaan tulee tilaa niin paikka olis tiedossa ja siellä olis sitten jo huomattavan hyvät tilat ja vehkeet. Odottavaisin mielin... ;) Toivottavasti jo tänä talvena.

Osia on sen sijaan tullut haalittua kun itse autolle ei ole voinut tehdä mitään.

Tällaiset kamppeet on tullut hankittua:
- TS:n kolmipuolainen sporttiratti. On muuten hyväkuntoinen ja ah niin komealla Wolfsburgin logolla
- TS:n mittaristo kiekkamittarilla
- TS:n keskikonsoli kolmella lisämittarilla ja jalopuisella etupaneelilla varustetulla kasettisoittimella
- LS:n keskikonsoli, huonohko
- Kilokaupalla korjauspeltipaloja, mm. uudet helmat, sisälokasuojaa, kaaria...
- Kaikki kolme olemassa olevaa eri maski- ja lamppuvaihtoehtoa (karvalakkimallin isot pyöreät umpiot, TS:n nelivalokeula, toinen kanttivalokeula) sekä toiset takavalot ja vilkut.
- Puolitoista sarjaa erilaisia puskureita (näihin käy mk1/mk2 jne. pikkupuskurivilkut)
- Kromisia ovenkahvoja, lukkopesillä ja ilman
- Kakkiksen VW2-jarrusatulat
- Jonkunlaiset hunajakennovanteet, hankin varmaan paremmat sitten joskus kun on sen aika. Ei ole BBS RS:n voittanutta.
- Haynesin korjausopas, maksoi 15 senttiä kirpparilla
- Alkuperäinen VW:n myynninedistämismateriaali, eli semmonen satsi volkkarin virallisia punakantisia vihkoja joissa kerrotaan auton tekniset tiedot ja toiminta hyvin tarkkaan, esitellään passatin pahimmat kilpailijat heikkouksineen ja vahvuuksineen, Saksassa painettuja passat-postikortteja, muistivihko potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedoille tyyliin "kenelle aion soitttaa uudesta passatista" jne. Aika rare satsi, jaettu vain työntekijöille 1973. On muuten Wihuri-yhtymän kannustava saatekirjekin matkassa, ja joka vihossa tiukka ukaasi "vain Volkswagen AG:n sisäiseen käyttöön!"

Nuo mainitsemani "karvalakkiumpiot" on muistaakseni samat ku golf mk1/mk2, eli se mahdollistaa ristikkoumpioiden tms. erikoisvalojen käytön.

Haussa on vielä mm.
- Ehjä kojelauta
- Ehjiä peltejä, etuloksut ei pahitteeksi jne.
- Kakkiksen isot rumpujarrut, tehostaja, muuta jarruosaa
- Toinen sisusta verhoiltavaksi, alkuperäistä en halua tärvellä
- Munakkaat etupenkit, esim. jotku vanhat porssen jakkarathan ois niin ihqt! :D
- Tekniikkaa sitten joskus...
- Kromista oldskuulhilua, eli lukkonuppia, veiviä... Mutta nämä aftermarket-osathan saa hankittua sittenkin kun auto on kasausvaiheessa vuonna 200X.

Se täytyy todeta että mitään varsinaista pisteosaa ei puutu vaan kunnostustyö koostuu lähinnä peltihommista.

Kyllä tämä semmonen "projekti" on että se laitetaan iskuun vaikka siihen menis 10 vuotta, kun tuommonen satsi harvinaista dokumentaatiota ja jo pelkkä auton poikkeuksellisen kattava huoltohistoria sattuu minun kohdalle niin kyllä sillä täytyy olla joku suurempi tarkoitus...kohtalo on määränny mulle "fat sciroccon" kunnostustyön vaikka loppuelämän kestäväksi projektiksi ja riesaksi! :D

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 5.11.2006 21:41

Siinäpä kattava lista mitä omaan Audiin myös tarvitsen. Oletko löytänyt Suomesta vai jostain muualta?

Missä kunnossa etupenkit on? Omassa ei ole penkeistä jäljellä oikeastaan kuin jouset ja runko. Jostain pitäisi löytää vastaavat paremmat, tai sitten korjata/korjauttaa vanhat.

Onnea tallin löytymiseen, niin pääset kunnolla töihin!

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 5.11.2006 22:24

Suomesta löytyivät, ja puhtaalla tuurilla niin ikään. Aika harvoin luen esim. tämän foorumin myyntipalstaa, mutta niillä kerroilla ku olen sitä vilkassu niin on ollu passatin osia ekalla sivulla myynnissä :)

Penkit on muuten ihan ok, mutta kuskin penkissä on yks pieni reikä josta töröttävä jousi pistää takamukseen toisen reiän. Helposti sen sais korjattua, mutta ajattelin pistää alkuperäisen sisustan kokonaan talteen ja hamuan jostain toisen sisustan jonka verhoilutan. Siinä samalla vois hankkia paremmat etupenkit, nykyiset ku on todellakin semmoset jousimallit joissa ei ole edes niskatukia. Taitaa olla typ81 Audi tai vastaava josta penkkien kiskot ja korkeus kävis suoraan, mutta eiköhän sinne työstämällä saa muutkin jakkarat.

Viisvaihteista loovaa tuossa on kauppailtu mutta täytyy selvittää sen tarkka koodi ja sitä kautta sopivuus passattiin ennen ostoa. Normaali VW/Audin 8-venttiilinen neloskone tuonne kyllä lupsahtaa pienillä muutoksilla (öljynsuodattimen jalkaa ym. kun vaihtaa alkuperäisestä koneesta niin alun perin poikittaiskonekin lupsahtanee passatin keulalle), mutta laatikot lienee harvemmassa joten olis hyvä ostaa jo varalle jos semmonen löytyy.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa