Tein itse ja säästin - pakosarja rosterista

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

Tein itse ja säästin - pakosarja rosterista

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 5.7.2005 21:54

Kun on aika paljon ollut juttua pakosarjan suunnittelusta ja tekemisestä yms. niin ajattelin laittaa tähän oman kötöstykseni, josko se jollekulle antaisi ideoita miten kannattaa/ei kannata tehdä.

Valmistan pakosarjan 42mm rosteriputkesta, 2mm seinämällä. Laipat teen 12mm latasta. (AISI 304) Hitsaus tapahtuu TIGillä, kunhan saan tuon ensin heppailtua mallilleen.

Rosterin valitsin materiaaliksi koska sitä on helposti saatavilla, se ei ruostu, johtaa huonosti lämpöä ja saattaa joissakin kohteissa olla jopa hyvän näköistä... :)

Sarja tulee Peugeot 505 turboon, 2.2l moottori pitkittäin, 8v läpivirtaavalla kannella, eli tilaa on... :)

kuvajaisia
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 28.2.2006 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 6.7.2005 0:52

Onnea rojektiin! Ohan se hyvä että joku uskaltaa olla ensimmäinen ;)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 6.7.2005 20:31

Kiitoksia vaan, onnea tarvittaneen. Eihän tässä nyt ensimmäisiä olla, onhan noita tehty maailman sivu, mutta harvemmin näkee rosterista väännettyjä näin harrastajapohjalta.

Hassuihin ristiriitoihin olen törmännyt aihetta opiskellessani. Eräässä kirjassa väitettiin, että putken ohuempi seinämävahvuus pitää lämmöt paremmin pakosarjan sisällä, kun taas toisessa kirjassa väitettiin että nimenomaan pakususeinämäisempi putki eristää paremmin.
Laipat on neuvottu kirjallisuudessa tekemään ainakin rosterista erikseen, toisissa kirjoissa jopa aina erilliset laipat. Kuitenkin netissä olen katsellut paljonkin satseja joissa on ihan yhtenäinen laippa ja ovat kaiketi toimineet moitteettomasti.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 6.7.2005 22:56

tässäkin hieman "säästin"...peltisatsi ala kyläseppä muutama kymmenen euroa mutta tuli juuri tilattujen mittojen mukaan...

tuossa

edit:ainiin ja sopii muuten volkkarin 1.6-1.8 koneisiin(kakkakopat)...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.7.2005 1:21

Mun on vielä keskeneräinen :)
Kuva

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 7.7.2005 2:29

No tuohan ny on jo siinä viimeistelyvaiheessa.. ;)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 7.7.2005 18:28

http://www.middonaito.net/temp/manifold.jpg "Palvelu on suljettu palveluntarjoajan toimesta." Ei näy kuvaa hö :(

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.7.2005 18:29

Joo, pientä häikkää, eiköhän se tossa 24h:n sisällä rupee toimaa :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 16.7.2005 20:07

Ostin ahtimenkin sille kaveriksi, pääsee sovittelemaan konehuoneeseen. Ahtimen laippakin on melkein valmis, pientä hiontaa vailla.

Emppu82
-
Viestit: 332
Liittynyt: 16.3.2005 14:08

ViestiKirjoittaja Emppu82 » 24.7.2005 17:04

Oletkos päässyt jo testaamaan ahdinta ja pakosarjaa kuin ne toimii?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 18.8.2005 22:25

Noniin. Tänään sain sitten pakosarjan tällaiseen vaiheeseen:

http://fatali.servebeer.com/~mrcrossfir ... Pakosarja/

Eli laipat vielä puuttuu. Ja kiillotus... :D
Hitsaus onnistui yllättävän helposti, vaikkakin se pakotti miehen ja kolvin taipumaan mitä ihmeellisimpiin asentoihin... :)
Tuli huomattua, että varsinkin tigin kanssa juurikaasun käyttö on pop, ja osien sovittamiseen ja hieromiseen saa kulumaan tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Varsinkin kun tuo kollektori oli tehtävä rälläkän kanssa silmämääräisesti, Vesisaha kun ei taipunut yli 65 asteen kulmiin.

Edit: linkki korjattu... :)
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 18.8.2005 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.8.2005 23:16

Aika äijä olet. Teit ahtimen rosteriputkesta.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 18.8.2005 23:55

noni, pitäis olla tarkkana noitten linkityksien kera... :P

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.8.2005 1:22

Juh. Varsinkin pienten ja isojen kirjaimien kanssa...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 19.8.2005 7:29

Mä tässä vaan mietin, että kuinka toi rosteri kestää tai itseasiassa hitsaukset kestää tuollaiset lämpövaihtelut?

AnLe
-
Viestit: 638
Liittynyt: 28.7.2003 0:48

ViestiKirjoittaja AnLe » 19.8.2005 9:03

Kuva

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.8.2005 9:19

^ tätä kuvaa itsekin ihmettelin??? Aikas hapokkaan näköistä touhua toi rosteriputken teko ;)

Hudu
-
Viestit: 194
Liittynyt: 10.9.2003 14:02

ViestiKirjoittaja Hudu » 19.8.2005 13:10

lainataan nyt vähän topicia. Tässä oma versioni.

kuva 1
kuva 2
kuva 3

edit:
eli volkkariin sopivia kamoja kyseessä. Pakosarja sopii kiinnityksiltään käsittääkseni melkein kaikkiin 8v patoihin.
Viimeksi muokannut Hudu, 19.8.2005 13:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 19.8.2005 13:19

Passattiin menossa tuo viritys :)

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 19.8.2005 17:53

^^^ Taitaa 404 olla korvattu tolla kuvalla.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 22.8.2005 19:39

Hitsit kestävät kyllä, sauman vieressä on se heikko kohta. Toivotaan että koulussa on riittävän isot lämpökäsittelyuunit, että saa myöstettyä. Jos ei ole, niin sitten toivotaan että kestää. Jos ei kestä, niin sitten tehdään mustasta tahi vaihdetaan lähestymistapaa.

jarkkoma
-
Viestit: 377
Liittynyt: 11.7.2004 17:01

jees

ViestiKirjoittaja jarkkoma » 24.8.2005 22:03

laittelehan kuvia ku saat loppu suoralle..

huvältä kuulostaa/näyttää jo..

snowrakker
-
Viestit: 170
Liittynyt: 23.7.2003 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowrakker » 30.8.2005 13:34

En nyt halua maalata piruja seinälle, mutta myöstö ei taida kuulua rosterien lämpökäsittelyvalikoimaan...

Rosterilla on herkistymisvaara lämpötilaalueella 450-900 astetta, jolloin materiaalin herkistyessä riski raerajakorroosiolle kasvaa ( materiaali muuttuu pehmeäksi ja hauraaksi = murtuma).

Paha lämpötila-alue pakosarjaa ajatellen. Pitäisi olla hieman tavan rosteria parempaa raak-ainetta. 304L /316L / titaanilaadut tai ihan kuumalaadut (ja hinta pompsahtaa) Tottakai hitsausmenetelmä, seosaineet, epäpuhtaudet vaikuttaa vielä asiaan.

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 30.8.2005 15:34

Tuo herkistymisvaara alkaa olemaan nykyään jo historiaa, valmistusprosessit ja seosainepitoisuudet on jo niin hyvin hallussa että L-laatujen käytöstä ei saa oikein mitään hyötyä enää. Rosteripakosarjan kanssa suurimmat ongelmat on lämpölaajeneminen ja se että se tavara ei kestä tärinää vaan murtuu ennemmin tai myöhemmin.

snowrakker
-
Viestit: 170
Liittynyt: 23.7.2003 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowrakker » 30.8.2005 16:07

JariP: Nyt menee osin pieleen...

Nimenomaan Nb/Ti stabiloitujen käytölle ei ole juurikaan perusteita. Ja nimenomaan L-laatujen ansiosta (näillä hiilipitoisuudet ovat jo niin alhaisia (alle 0,03 %)), että kromikarbidien erkaantuminen raerajoille on pientä HITSAUKSESSA)

Pakosarjasovelluksessa ollaan juuri herkistymislämpötila-alueella, jolloin materiaali on kuitenkin suuren osan ajasta herkistymisvaarassa, ja näinollen tod. näk. ei kestä.

[Edit]

JariP [ja se että se tavara ei kestä tärinää vaan murtuu ennemmin tai myöhemmin.]

Tässä pakosarja tapauksessa nimenomaan herkistymisen vuoksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 30.8.2005 21:15

Mää en noista metallilaaduista paljoa tiedä ja oma sarjaa syntyy ihan mustasta vesijohtoputkesta, toivottavasti se kestää. Pikkasen lainaten threadiäsi, mikä on se paras tapa yhdistää noi putket toisiinsa? TIC / KAASU / jokin muu? Entäs muita menettelytapoja mitä pitäisi ottaa huomioon?

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 30.8.2005 22:13

snowrakker- asia riippuu varmaan vähän siitä keneltä kysytään, toiset tahot pitää L-laatuja jo yhtä turhina kuin stabiloitujakin. Jos satut olemaan tornion tehtailla asiaan liitttyvissä hommissa niin en ala kyllä väittämään vastaankaan. Siinä rosteria jatkojalostavassa ja hitsaavassa puljussa missä minä olen asiaan liittyvää tutkimushommaa tehnyt ei herkistymistä pidetty enää ongelmana. Ja samaa mieltä oli pari muutakin asiasta itselleen titteleitä väitellyttä tyyppiä. Tosin ei niistä pirukaan ota loppujen lopuksi selvää mikä tutkimus se lopullisen totuuden kertoo.

Ja mitä siihen tärinästä murtumiseen tulee niin en pistäisi sitä puhtaasti herkistymisen piikkiin.

Kyläsepät pitää edelleen parhaan (kestävimmän) tuloksen pakosarjan hitsauksessa antavana menetelmänä kaasuhitsausta ja seuraavaksi parhaana TIGgiä. Siis mustalle putkelle. Hitsien hionta tasaiseksi, kaikki terävät kulmat pois jne, jännitystenpoistohehkutus ja lopuksi kuulapuhallus niin sarja kestää ainakin siihen asti kun se hajoaa.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 16.11.2005 18:28

Noniin, nyt on tullut opiskeltua lämpökäsittelyjä kohta yhden kurssin verran niin heitänpä muutaman kysymyksen/vastauksen ilmoille... :)

Lämpökäsittelyoppi-nimisestä kirjasta katselin taulukkoa, jossa oli esitelty herkistymislämpötila-alue ja tarvittava pitoaika eri hiilipitoisuuksisille austeniittisille ruostumattomille teräksille.
Ideaalitapauksessa pakosarjamateriaalissani hiiltä on 0,02% tai alle, jolloin herkistymislämpötila on välillä 450-600 astetta Celsiusta ja pitoaika n. sadan tunnin luokkaa.
Jos tämä taulukko on edes sinnepäin, voitaneen puhua melkolailla pitkäkestoisesta pakosarjasta.
Korkeammilla hiilipitoisuuksilla asettuu herkistymislämpötila-alue korkeammalle ja tarvittava pitoaika lyhenee, joka saattaa olla pakolämmöistä riippuen huonompi juttu.

Jännitystenpoistosta sen verran, että ainakin kyseisessä kirjassa käsketään austeniittista ruostumatonta hehkuttaa yli 950 asteen lämpötilassa, jolloin se on herkistymisalueen ulkopuolella. Sammutus pitää tapahtua "nopeasti" käsittääkseni veteen.
Tällöin on olemassa vaara uusista jännityksistä ja vetelyistä, joten taitaa olla aika kyseenalaista hehkuttaa noinkin monimutkaista kappaletta.

Muuten pakosarja ei ole edennyt, muutama laipan hitsaaminen vielä uupuu. Katsotaan koska tulee valmiiksi niin pääsee kokeilemaan herkistymistä käytännössä.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 1.2.2006 0:26

Noniin, päivitetään tätäkin ettei ihan unohdu. Koululle tuli uusi tiggikone, joten projekti jatkuu. :)
Pari uutta kuvaa: 1, 2, 3

Joudun muokkaamaan tuota kollektoria hieman, jotta ahtimen laippa tulisi suurinpiirtein vaakatasoon. Samalla saa lisää tilaa tuohon iskaritolpan ja pakosarjan väliin. Hukkaportin paikka konehuoneessa on vielä vähän auki, Audin portti tulee, mutta minne se sopii... :)
Viikonloppuna pääsee mallaamaan pakosarjaa ahtimen kera, sitten ehkä lisää kuvia.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 28.2.2006 2:11

Taas on käyty tallilla ihmettelemässä. Tässä kuva tämänhetken tilanteesta konehuoneessa. Lisää uusia kuvia täällä.
Pakosarjaa on vielä muokattava, ahdin jää liian ylös (ei saa konepeltiä kiinni) ja hukkaportin oksa on hitsattava toiselle puolelle kollektoria, jotta downpipen mahtuu vetämään ongelmitta. Ahtimelle tarvisi kehitellä jonkinlainen ripustus, muuten saattaa olla että pakosarja murtuu painon alla täristyksessä.
Myös ic-aihiota tuli hieman soviteltua keulille. Sopii muuten, mutta lienee viisasta silpoa siivu ylälaidasta pois, ettei osu kaikkiin katukiviin... :)

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 28.2.2006 6:27

Ole tosituunari ja tee konepeltiin reikä ahtimelle :D

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 28.2.2006 10:46

Vähän karkaa aiheesta (ja konsernista), mutta toivottavasti se sallittaneen..

Eli Renoo Lagunasta on pakosarja halki, ja Bilia pyytää uudesta melko hehkeää 1200 euron hintaa. Vaihtotyö on vielä 300 euroa, joten 1500e pitäisi jostain lompakon perukoilta kaivaa. Todennäköisesti itse tuon kuitenkin vaihtaisin, että säästäisi edes jotain rahaa, mutta kiinnostaisi vielä jollain tavalla leikata tuota 1200e pakosarjankin hintaa.

Joku peltisatsi tuossa on ihan vakiona, mutta osaatteko sanoa että onnistuisiko kuinka helposti (ja mihin hintaan?) joltain 'kyläsepältä' uuden tekeminen jos vanhan vie malliksi? Ja melkein pitäisi vielä sellainen kaveri löytää jostain täältä pk-seudulta. Itsellä ei moista tietotaitoa löydy että hitsailisi omaa.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 28.2.2006 12:08

En kyllä ala vaivalla hankittua ehjää ja tervettä konepeltiä silpomaan... :D Paitsi jos on ihan pakko. :)

Mitä tohon lagunan pakosarjaan tulee, niin vaikuttais tyypilliseltä ryöstöhinnoittelulta. :) Jos pakosarja on oikeesti ns. peltisarja, niin sen voisi käydä varmaan korjauttamassakin jossain metallipajalla. Jos on valettu, niin hitsaaminen on vaikeampaa. Et oo kattonu saako esim. Marteliukselta virisatseja tuohon renuun? yleensä ne on kai ollut luokkaa 300-500e tjsp. Materiaalit mustaan sarjaan lienee jotain 50e, työt sitten paikasta riippuen, mutta en näkis että missään tapauksessa 1200e

Tombu
-
Viestit: 110
Liittynyt: 18.4.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Tombu » 28.2.2006 13:06

Eipä ollut Marteliuksella, tutkailin myös jotain saksalaista liikettä, jolta löytyy Renuihin kilkettä. Eipä sielläkään ollut kuin Meganeen noita palikoita, samoin kuin oli Supersprintin tilanne.

No, ei kai siinä oikein muu auta kuin koittaa katsella että kuinka paha tilanne ja koittaa jossain saada hitsautettua kuntoon jos vain onnistuu.

edit: siis olettaen että se on peltiä se sarja..

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 28.2.2006 15:10

Veikkaisinpa että saat sarjan teetätettyä n. 500e melkein missä vaan "virityspuljussa", samalla saat hyvin virtaavan peltisatsin. :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 30.3.2006 2:12

Pakosarjaa taas muokattu. :) Madalsin kollektoria n. 40mm ja kuinka ollakaan, konepelti mahtuu kiinni! :D Kompressorin ja konepellin väliin jää vielä parisenkymmentä milliä. Ahtimen laippa on lopullisesti saumattu kiinni, kuvia joskus.
Koululta keikkasin romulavalta 3" rosterihormia, siitä pitäis askarrella downpipeä sitten.
Jos jollakin on ylimääräisiä 3" v-pantoja muutama kpl, saa tarjota vaikka privaan. Tai jos on tiedossa joku paikka mistä niitä saa Suomesta. Ebaystä löytyy kyllä, mutta ei viittis kahta tilata jenkeistä asti.

Edit: Mielenkiintoinen linkki ruostumattomasta.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 2.4.2006 0:28

Karalalla näytti lojuvan lattialla v-pantoja. Kysy sieltä www.turbotec.com

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.4.2006 1:40

^^Auts kieli pitkällä kahlasin läpi tota sivustoa. suorastaan hävyttömän kauniita osia.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 3.4.2006 1:08

Jeps, kyllä kelpais kun olis vara ostella burnssilta palikoita... Sittehän vääntelis pakosarjoja ilokseen vaikka joka ilta. :D

Ampenaattori: kiitoksia vinkistä. Kysäisenpä Karalalta.

Jos tällä viikolla ehtii, vois väkästellä hukkaportin lähtöä ja laippoja tuohon kaveriksi.

Suikkari
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.8.2003 14:53

ViestiKirjoittaja Suikkari » 9.10.2006 16:37

tällee hieman offtopik mut tossa ylempänä oli juttua kakkiksen peltisarjasta.. mitenköhän iv:n sr(8v) koneeseen mahtaa sopia tommone peltisarja paikalleen, ku eikös tuo ole ikäänkuin tätä vanhaa patarauta sarjaa tuokin motti.. lähinnä onkohan pakoaukot samalla etäisyydellä toisistaan kuin näissä vanhemmissakin 8v koneissa??

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.10.2006 0:51

eikos tossa rellussa oo katti ja pakosarja yhta puuta ? voi olla et muistan vaarinkin...

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 20.10.2006 17:19

Noniin. Pitkällisen vatvomisen ja muutamien pikku ongelmien jälkeen on taas jotakin tapahtunut. :)

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Juurikaasuvirityksiä ei ole valitettavasti ollut käytössä hetkeen, ja sen kyllä huomaa. Vielä pitäisi laipat oikaista ja hitsata EGT-anturille kara tuohon pieneen reikään hukkaportin oksaa vastapäätä.

Apocalypse
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.7.2005 1:55

ViestiKirjoittaja Apocalypse » 27.10.2006 0:56

Tahdotko ostaa itsellesi toisen tollasen turbon ja välijäähdyttimen. mulla sattus oleen ylimääräsenä semmoset :P


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa