Vaihtoehto G60:lle... (Dynovideoo lisätty)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Wrc

ViestiKirjoittaja gryger » 17.8.2009 11:38

Aloit sitten hevostelemaan ja laitoit wrc oton ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.8.2009 21:57

http://kuvablogi.com/nayta/2198334/
http://kuvablogi.com/nayta/2198335/
Valmis imusatsi... Ja ihan toimivalta kamppeelta vaikuttais...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.8.2009 22:34

Ainiin ja tulihan siellä dynossakin tänään pyörähdettyä...
http://kuvablogi.com/nayta/2198488/
Harmi vaan kun just kuvaushetkellä tippu takin taskusta tota romua tohon paperin päälle, enkä muista yhtään paljon ne lukemat oli...

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hp

ViestiKirjoittaja gryger » 21.8.2009 9:04

Käyrähän näyttää ihan ajettavalta teholta.Ei muuta kun kumit katuun! Olikos sulla keraamia missään pinnoissa?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 21.8.2009 11:33

Hyvin on kierroksia.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.8.2009 11:34

Olenko ymmärtänyt jotain nyt väärin vai jäikö kaasuläpältä tulevaan putkeen vain tuommoiset urat josta ilma pääsee painekoteloon asti?!

Hienon näköinen satsi muuten ja voimaakin vaikuttais olevan ihan kiitettävästi!

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 21.8.2009 11:46

Onko noitten urien pinta-ala sama mitä kannen aukkojen vai miten noi on mitoitettu?

Jukifi
-
Viestit: 221
Liittynyt: 16.12.2006 21:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jukifi » 21.8.2009 12:38

Asiallinen projekti kyllä. Käsittääkseni noissa "wrc-imusarjoissa" tuo uran tai tässä monen uran yhteispinta-ala tulisi olla lähelle sama kuin sisään tulevan putken poikkipinta-ala(?).

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.8.2009 12:42

Toi vääntökäyrä on kyllä huima...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 21.8.2009 16:15

Ei oo keramiikkaa kuin tulpissa...
Noitten imusarjassa olevien hahlojen koko on jotakuinkin 6mm x 70mm, eli n.95% kaasuläpän pinta-alasta. Hyvin sieltä ilma näyttäis kuitenkin läpi menevän ja täytös olevan kohdillaan.
Ton väännön ansiosta auto kyllä vetää mukavasti rajottimelle asti. Vähän vaan joutuu jo puristeleen ratista 3-4 vaihteilla yli 5000r. 1-2 vaihteella huonosti pitoja... :D

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.8.2009 18:41

hyvännäkönen vääntökäyrä! harmi ku sun työkalut on tuossa edessä. et millään muistas?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.8.2009 20:19

Olikos tässä autossa muuten lukko?

Noiden imusarjan urien koko hämää kyllä silmää aika pahasti :D

Loppupelissä aika fiksu systeemi että paine tasaantuu tuossa "esikammiossa" ja plenumin puolelle valuu jokaisesta urasta tasainen paine..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.9.2009 19:19

Kampuran kiilan pettäminen jäi sen verran vaivaamaan, että otin kampuran pois ja käytin koko paketin tasapainotuksessa. Ennen tätä normi jakohihnan hihnapyörän kiilan tilalle koneistettiin teräksinen. Tasapainotuksessa ensin kampura+vauhtipyörä "nolliin" ja sen jälkeen kytkinasetelman kanssa ja sitten vielä tärinänvaimentimen/hihnapyörien kanssa "nollaan". Vois sanoo, että turha oli keikka, koska heittoa oli aika olemattomasti. Mutta mielenrauhaa lisäsi kummasti. Ja todennäkösesti rajotinta hilataan pikkusen ylemmäksi, jos tuo haluaa kiertää...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.6.2010 19:45

Päivitystä...
Ruisku vaihtui Tatecista Audi TT:n Motroniciin
Kansi päivitetty.
Ruttu 8.4:1 -> 9.0:1

Keskiviikkona Karalan penkissä 440hv 548nm. 1.5bar

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.6.2010 20:33

Nyt vaan ekoilu päälle ja metanoli/etanoli käyttöiseksi :)

Apocalypse
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.7.2005 1:55

ViestiKirjoittaja Apocalypse » 5.6.2010 0:59

Hieno projecti. Nättiä että joku jaksaa väsäillä näitä.

Kuitenkin heräsi kysymyksiä ja tässä niitä pari.

Mietiin tässä vain että onko mahdollista saada siinä ecussa anti lag toimitoa?
Millä kierroksilla saitte sen 1.5bar ahtoa? onko se vasta tuolla 5000rpm?

hiljaa mietiskelin että vähän käyrä näyttää ylävireiseltä ilman että alhaalla tapahtuu juuri mitään.

kiitettävät hevoset kylläkin, Thumbs up!

//edit: Oletko harkinnut esim: Motec/Haltec ecua? lisää hienoja ominaisuuksia.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.6.2010 12:55

Ei voi nykyistä käyrää verrata tohon vanhaan. Tämä huipputeho tuli 5800r/min ja vääntö 5100r/min.
3000r kohdalla yli 300nm, eli ei puhuta kovin hengettömästä ala-alueesta. 1.5bar oli jossain 3300-3500r välillä.

Tolla eculla mennään nyt sen toimintavamuuden vuoksi. Noi aftermarket ruutat saa nyt olla hetken.

Apocalypse
-
Viestit: 72
Liittynyt: 13.7.2005 1:55

ViestiKirjoittaja Apocalypse » 5.6.2010 13:33

Tyhjentävä vastaus kiitos.
Itellä hestec eikä ole ilmentynyt ongelmia, taikka toiminnassa mitään virheitä. Monesti vaan tahtovat olla kalliita noi motec/haltec jos tahtoo saada täydellisesti itselleen sopivan. Tai sit vakion rinnalle esim. haltec interceptor(piggy pag) niin jää ne vakio kylmäkäynnistykset etc. jos ympärivuotiseen käyttöön tahtoo auton jättää, niin säästyy karttojen hieromiselta.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.7.2010 16:27

Reilu 1000km takana eikä minkäänlaisia ongelmia ollut. Matka-ajossa kulutus 7.5l/100km.

_Wisse_
-
Viestit: 211
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 14.7.2010 16:39

tämä kampe tulikin vastaan treen suunnalla pari viikkoa sitten, kaukaa suoran päästä jo erotti että nyt tulee corrado aika lintassa vastaan. häjyn näköinen suorastaan!

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 1.12.2010 17:51

Yli 3000km kertyi kesän aikana mittariin ilman ongelmia. (ainut sutimis ja vetely täyskaasuvedoissa) Eilen illalla TT:n moottori ja loota nostettu keulalta.

Uutta osaa hommattuna:
-uus vaiheloota, joka rempattu ja asennettu lukko.
-uus moottori jossa:
-82.5mm poraus
-92.8mm kampura
-JE-pistons männät
-H-profiili veivit
-omin voimin rempattu awt kansi (venttiilityöt/kevyt imupuolen kanavien koskettelu)
-9,2:1 ruttu
-vaparin nokat säädettävillä nokkapyörillä.
-kaikki uudet laakerit, pultit, tiivisteet ja stefat

Kuviakin on jos jotakuta kiinnostaa.

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 1.12.2010 20:17

Hyvältä kuullostaa tuo moottori resepti. Mikäs on nyt imusarjana ja minkä lukon laitot laatikkoon?

Laitappa kuvia näkyville, jos saisi vaikka lissää virikettä omaan projektiin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 1.12.2010 21:19

http://thescirocco.com/peloquin.html
Tuoltahan noita lukkoja saa... Ite en jaksanu syventyä vaihteisto asiaan, vaan ostin valmiin paketin.

Kokeilen aluks TT:n omaa imusarjaa ja katon miten käy. Jos ei pelaa, niin jää vaihtoehdoks, joko avartaa kannesta röörejä tai vaihtaa siihen "wrc" imusarjaan imutorvet... Mutta ei jaksais nyt millään.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 2.12.2010 13:45

Prkl, siekö sen laatikon ostit Teemulta.. :(

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Kokoonpano

ViestiKirjoittaja gryger » 2.12.2010 16:47

Tämähän näyttää selvästikkin +370kw moottorikokoonpanolta ;)

Ja pistä nyt ihmeessä kuvatuksia ettei aina tarvi vortexia kyylätä...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2010 12:34

No niin nyt niitä kuvia muutama:
JE pistons ja kinukkikanget http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888482.jpg
Lohko pesty, hiekkapuhallettu, maalattu, tasopinta koneistettu ja porattu kokoon 82.5mm http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888483.jpg
Männänrenkaiden välysmittaus(huono kuva) http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888484.jpg
Männät koneeseen http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888485.jpg
Alakerta nipussa. Uudet laakerit ja pultit... http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888486.jpg
Imukanavien kevyt hypistely http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888487.jpg
Kansi pesty, tasopinta puhdistettu, ohjurin kumit vaihdettu, venttiilit putsattu ja läpätty. Imutesti. Ohjureita en vaihtanut, koska kannella ajettu 40tkm. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888488.jpg
Männän päälle sinitarraa ja kansi muutamalla pultilla kiinni. Jako kohdalleen ja pari pyöräytystä. Tilaa venttiilien ajottamiselle näytti olevan riittävästi. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888489.jpg
Jakopäähän uudet hilut http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2888490.jpg

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2010 12:42

Nyt kone on täysin kasassa ja odottaa paikalleen laittoa.
Kannentiivisteeksi laitoin FSI golffin peltitiivisteen. Siinä reijät 83mm. (vrt 1.8T 82mm) Nokat ajotin pako 0.4mm ykk ja imu 0.6mm ykk. Niitä on sit varaa kääntää penkissä pako 0.8mm imu 1.1mm asti.
Kytkimenä jatkaa omavalmiste 3-lapa sintteri, geen kevennetty vauhtis ja sasch race asetelma.

Lisää kuvia lähitulevaisuudessa... Ehkä...

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Kanget

ViestiKirjoittaja gryger » 16.12.2010 18:00

Oliko öljyreijät tähän malliin molemmin puolin?
Kuva
Tarviko hoonata tapeille paljonkin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2010 18:20

Päällä öljyreikä. Hoonia ei tarvinu näyttää yhtään ja laakerikaulat oli kaikki satkun sisään ja pyöreät. Ja painoeroa keveimmän ja painavimman välillä 2g. Aika hyvää kamaa tälläkertaa. Noihan tuli Eurospeciltä ja niillä on tapana myydä priimaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.12.2010 15:26

Vielä parit kuvat:
Nokkien ajotusta. Pakonokan ajotus noilla vehkeillä oli vielä ihan helppo, mutta imupuolella alkaa olla sen verran ahdasta, että oli vaikea löytää nostinkupilta paikka, josta sai mitattua luotettavasti. http://kuvablogi.com/nayta/2894953/
ALT moottorin öljypumppua pyörittävän rattaan hammastus olikin erilainen ja ratas piti vaihtaa. No onneks tallista löyty yks kappale AWT kampuroita, josta otin rattaan. Ratas töhöllä kuumaks ja ulosvetäjällä irti. Kuvassa onkin öljypumppu paikallaan. http://kuvablogi.com/nayta/2894954/
Kytkimenä jatkaa sama vanha paketti. Geen 3kg kevennetty vauhtipyörä, omavalmiste sintterilätkä ja sasch race asetelma http://kuvablogi.com/nayta/2894957/
Öljypumppu APX moottorista. Avasin ja putsasin... http://kuvablogi.com/nayta/2895010/
Öljypohjalle perusputsaus http://kuvablogi.com/nayta/2895011/
Vois nostaa nokalle heti kun joulusta selvitään http://kuvablogi.com/nayta/2894961/
Lootaan vähän maalia päälle ja uudet öljyt http://kuvablogi.com/nayta/2895012/

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Kasaus

ViestiKirjoittaja gryger » 26.12.2010 12:48

Hyvältä näyttää. Vieläkö mennään tosiaan pelkällä fsi pahvilla?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 26.12.2010 14:20

Kokeillaan...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 27.12.2010 18:58

Vieläkö mennään tosiaan pelkällä fsi pahvilla?


perusteita?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.12.2010 9:20

Kummalta perusteluja?
Mun perustelut ton tiivisteen käytölle:
-ihan samanlainen kolmikerros peltitiiviste kuin 1.8t tiiviste, joka kesti MULLA aikaisemmin kovemmilla paineilla kuin mitä nyt tullaan käyttämään.
-todistetusti toiminut yli 400kw moottorissa.
-halpa vaihtoehto verrattuna liekkirengas koneistuksiin, joista mulla ei edes ole mitään kokemuksia.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Tiiviste

ViestiKirjoittaja gryger » 28.12.2010 14:10

Ei perusteita, kunhan kysyin, Ei siis sisällä mitään nettitietousorgasmiryöppyä asiasta.

Tätä proggista nyt vain on mukava lueskella ja kommentoida kun on itsellänikin 20vt moottori rakenteilla.

Ja mikä tärkeintä niin tässä havainnollistetaan kuvien ja tekstin kera asioita ;)

Riittikö tämä sinne Turun suuntaan "perusteiksi" ?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 28.12.2010 21:07

Ihan sillä tuota sanamuotoa "pelkällä fsi peltipahvilla" ihmettelin.
Lähinnä sitä että mikä sitten olis muka parempi..

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Sanavalinnat

ViestiKirjoittaja gryger » 29.12.2010 9:31

Olen sanaton.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 2.1.2011 20:53

Pikku krapulajumppa autotallissa...
http://kuvablogi.com/nayta/2901274/ Öljyt lootaan ja koneen jatkoks. Sit parilla pikkusella hallitunkilla muljahti kone paikoilleen ihan omin pikku kätösin http://kuvablogi.com/nayta/2901275/

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 31.1.2011 13:55

Pieni luova tauko oli projektissa, mutta tänään aamulla päräytin koneen käyntiin. Eka pientä naputusta nostimista, mutta rauhottu muutaman minuutin jälkeen.
Nostin auton keulan ilmaan ja ajelin kaikki vaihteet muutamaan kertaan läpi, koska uus loota oli ollu ihan rutikuiva.
Tämän jälkeen alko tulla kapiiniin pientä vesihöyryn poikasta ja näytti vuotavan jostain tulipellin väliköstä jäähdytysnestettä. Joo niimpä tietenkin. Lämppärin kennoon oli jääny käytännössä pelkkää vettä ja kenno on nyt ilmeisemmin halki. No ohitin kennon U-putkenpätkällä ja käytin auton lämpöseks. Jostain kun sais nyt 15" talvikiekot niin vois ajaa tota vähän sisään...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 31.1.2011 16:58

No ohitin kennon U-putkenpätkällä

Heh, itse tein saman tempun pari vuotta sitten kun kenno kesällä teki autosta höyrysaunan. Syksyllä sitten alkoi jossain vaiheessa tulla vilu ja oli pakko alkaa kennon vaihto hommiin...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.2.2011 11:02

Noniin 150km sisäänajoa takana. Moottori toimii hienosti ja alakierroksille on tullu momenttia lisää. Yritin ajella ekat 50km sillei oikeeoppisesti kiihdytellen kokoajan isolla vaihteella 1500-4000r/min välillä. Loput 100km ihan perusajoa...
Uus loota toimii hyvin. Vaihteet menee paremmin päälle kuin vanhalla lootalla ja lukon olemassaolon huomaa hyvin lumisilla teillä.
Äsken laskin mineraliöljyt pois. Öljyn seasta ei löytynyt männänrenkaan tai laakerin palasia ja öljynputsarin sisällä ei tuntunut sormiin metallimujua. TWS:t sisään ja lisää kierroksia koneeseen. Ens viikon aikana olis tarkotuksena vaihtaa suutintukki, jossa kaks tulolinjaa ja vetää toiselta pumpulta letku tukkiin. Jospa noilla kahella MSD:n pumpulla soppa piisais. Karalalle vois ottaa puhelun :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.2.2011 21:38

Eilen pikku bensapumppu-jumppaa. Molemmat MDS bensapumput peliin ja testilenkki päättyi 20A sulakkeen palamiseen. No tilalle 30A, mutta se alkoi lämmetä siihen malliin, että jouduin laittamaan yhden releen lisää ja vetämään kaikki pumppujen piuhat uusiks. Bensanpaine nous 3bar:sta 4bar:iin. ilmeisemmin vakio bensanpaineensäädin ei pysy enää mukana... No ei haittaa bensaa ainakin saa, joka tuli tänään todistettua.

Elikkä pitkä säätöpäivä Karalalla takana. Aluks perus säädöt ja ekat teholaput pihalle. Tämän jälkeen pariin otteeseen venakoppa irti ja nokkien kääntelyä. Pakonokan jätin 0.5mm ykk ja imu viimeisen käännön jälkeen 1.2mm auki ykk. Ahtopaine 1.6bar. ->lopulliset säädöt. Lopullisia teholukemia ei saatu, koska auto lähti sutimaan joka kerta 5000r jälkeen. Tähän yhtenä syynä, että aurauskulmat hieman perseellään ja auto lähti hakemaan sutiessa sivulle. Käsijarrusta olis kanssa ollut hyötyä, mutta sekin oli kuoleentunut, just sopivasti syksyn aikana... Ja ilmeisemmin voimaakin moottorissa on...
Kuoppa tehokäyrässä johtuu sutimisesta ja siitä, että penkittäjä löysää hieman kaasua. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2932263.jpg
Tässä käppyrässä alimmat käyrät viime kesältä 1bar ahtopaineella, Katkoviivalla 1.5bar ja ylimmät tältä päivältä. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2932264.jpg 4-5 vedon jälkeen parhaat lukemat tais olla 472hv/614nm
Eli viritys ilmeisemmin onnistunut...

Näitä tehoja saatetaan kokeilla kesällä suljetulla moottoriradalla tai lentokentällä. Loppusäädöissä ahtopaine tiputettiin 0.5bar ja näin auto saatiin taas katulailliseksi tehojensa puolesta. Auto tuli ajamalla kotiin ja lisääntynyt alavääntö tuntui selvästi talvikelistä huolimatta.
Viimeksi muokannut Dona, 18.2.2011 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Ajot

ViestiKirjoittaja gryger » 10.2.2011 10:20

Sehän on hyvä kun pääset talvikelissä ajamaan niin ei tule kesälläkään yllätyksenä tuo pidon puute ;)
Näyttää olevan ahdin ja kansipolitiikka hyvässä yhteisymmärryksessä keskenään tehontuoton osalta.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 10.2.2011 20:49

ihan tulee tippa kikk.....linssiin ku kattoo rojektia...sä saat dona kohta tulla kasaan ton mun motin kans tohon raatoon ni saan sen joskus ajoonki :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 10.2.2011 21:14

Lataat tarpeeks paksun tukon taaloja lapaan, niin äkkiäkös mää tästä sinne heilahdan :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.5.2011 20:18

Pääsiäisenä kevään ensimmäinen testilenkki. Moottori herää nyt tosi alhaalta ja muutamassa rauhallisessa kiihdytyksessä auto tuntui erittäin miellyttävältä. Alavääntöä on tullu huikeasti lisää...
Jopa liikaakin?

Mitäs ne nää on http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3027237.jpg ?

No ne on kolmosvaihteen rattaan palasia...
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3027238.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3027239.jpg

Tais voimansiirron ensimmäinen sulake löytyä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.5.2011 20:47

02A ei kestä :) Laatikonkuoret taipuu liikaa, akselit liikkuu toisistaan pois päin ja hampaissa rasistus kohdistuu kärkiin ja 3. vaihde on entinen.
Tollasta voisi tietysti kokeilla.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 3.5.2011 20:47

Oliko ihan Corradon oma 02A? Eikös Teemullakin noita kolmosen rattaita menny sileeks...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.5.2011 21:01

Joo 02a...
Jotain täytys keksiä... En vaan jaksa uskoo et sitä tollasella metallilätkällä pelastetaan.
...Vai mikä ton idea nyt sit on?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.5.2011 21:04

En minäkään. :) toisaalta jos on näppäräkoneistaja niin voihan sitä kokeilla.
Yks vaihtoehto ois 02J rattaat, kestää kuulema vähän paremmin. SQS yms rattaat maksaa älyttömästi ja hajoavat ihan samalla tavalla.
Tai sit 02S laatikko, pitäs olla kestävämpi kuin noin 02A/J, tosin ei mitään hajua missä noita on käytetty.
Mutta paras on 02M.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.5.2011 21:11

Saiskos tonne jostain järkevään hintaan teetätettyä kestävämpiä rattaita? Mikä toi 02M on? Kuullukkaan koskaan...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.5.2011 21:23

02M = 1.8t vaihdelaatikko. Käy koneeseen bolt-on kiinni. Mutta vaihtoon menee kytkin, vauhtipyörä, startti, vaihdekeppi vaijereineen, vetarit custom työnä, laatikon kannatin myös tehtävä. Mutta muuten ihan bolt-on homma :))
Viimeksi muokannut Slantsix, 3.5.2011 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.5.2011 21:27

No kun ei sekään ihmeitä kestä... Ja vituttaa kun tossa olis nyt kaikki palikat muuten. Kiva ruvea siihen osteleen uutta kykää yms. Tulee aika hintoihin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.5.2011 21:34

Tuntuu noi 02M 600-800hp kestävän, joistain malleista voi porsia vaihteensiirtohaarukat. Minusta ne kestää paljon enemmän kuin 02A/J:n 300/300.
Tai sit on ostettava läjä laatikoita ja vaihdella niitä :) Tai ahdin pois pelistä ja ajella vaparina xD
Sqs yms rattaat näyttäs olevan tossa 3k € kieppeillä.
Helppoa ja halpaa vaihtoehtoa ei oikein ole.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 3.5.2011 22:19

02M on 6-lovinen (mm. 1.8t) loota, normistihan 1.8t:n kyljessä on 5-v 02J. 02M vaatii omatekosen kannakkeen Corraadoon tai muun vastaavan aikakauden peliin laittaessa ja onhan siinä isompi 240mm kytkinpakettikin.

Porsiko toi nopeessa vaihdossa? Minkäänasteista vaihdemissiä ei kuitenkaan ollu? (ei herneitä)

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 4.5.2011 7:01

Itellä meni 3 noita 02A laatikoita ja kaikista meni toi kolmosen ratas samalla tavalla. Ja kaks kertaa noista oli ihan vedätyksestä, että ei ollut ainakaan vaihdemissi.

Aika hintavia on kyllä noi kaikki vaihtoehdot tolle 02A:lle.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 4.5.2011 11:19

Oishan tuo metalli läpykkä aika halpa kokeilla ku vertaa esim muutokseen 02M:ään

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.5.2011 13:52

Mä en jaksa ihan kauheesti uskoa tuon metallilätkän ihmetekoihin. Jos akselit tossa taipuu, niin tolla ei sitä estetä. Eihän toi palikka kallis ole, jos sillä oikeasti sais jotain kestoa lisää. Mutta jos nyt tonne lootaan uusii rattaat ja asentaa ton kalikan ja siitä huolimatta aski porsii samalla tavalla, niin oli kallis ja erittäin työläs kokeilu. Ei kiitos. Jos tota vanhaa lootaa kokeillaan, niin siellä on toisenlaiset sisuskalut tai vääntöä pudotetaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.5.2011 15:09

Vääntöä saa tiputtaa aika reilusti, että se kestää. Max n 300nm.
Ongelma on tosiaan toi kuorien eläminen, ei akselit tai rattaat.

VWvorteksilla höpisevät jotain, että 02S laatikoissa olisi ylimääräinen laakeri estämässä tota akselien liikkumista. Tosin en ole ikinä edes kuullut koko 02S laatikoista. Sen pitäisi olla samaa sukua kuin 02A/J, kai...

Ei toi nyt kallis kokeilu ole 50-200€ uusi laatikko, joku tuttu koneistaja tekee ton lätkän (koppa kaljaa) vs 3k € special rattaat, jotka porsii kans vs 02M swappi joka on varmaan sen 1k € ainakin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.5.2011 15:31

Korjaan tota sun edellistä viestiä nyt hieman.
-Mä ajoin viime kesänä ongelmitta 3000km vaikka vääntöä oli 470nm.
-Mä en oo nähny yhtään ehjää 02a lootaa myynnissä edes 200e:lla (ostan jos tiedät jonkun myyvän)
-Veikkaisin 02m lootaswapin hinnaks ihan jotain muuta. Pelkän askin saattaa tonnilla saada, mutta siihen tuskin käy ton lootan lukko, kytkin menee uusiks ja ne vetarit. Hinta liikuskelee 2000-2500e nurkilla...

Että ihanan kallista...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.5.2011 17:38

Se on aina ihan tuurista kiinni.
-020 laatikko turbo kakkiksessa, 285nm vääntöä. Hyvin kesti 5t km ja sen jälkeen vielä 1.8 vaparin perässä 35t km. Toiset hajottelee noita ihan 1.6 koneilla.
- moparin 7 1/4perä 350hp kasin perässä ja hyvin kesti, vaikka toiset räjäyttelee niitä jopa 6 koneilla.
Luotinko että ne kestää? En todellakaan. Saiko ne sikaa, kyllä :)

Oisit kysyny 7kk sitten, oisit saanu 175€:lla 2 kpl 02A(J) laatikoita.(peltikeula passateista löytyy halvalla, 200€ saa jo koko auton)

Kuten sanoin, helppoa ja halpaa keinoa ei ole.
Ole onnellinen, että sulla on vain etuveto. Itseä pelottaa jos omasta jysähtää toi syncron laatikko. Sit pääsee isoltamieheltä itku.

Mutta mielenkiinnolla odotan mihin ratkaisuun päädyt ja kuinka kestää. itse en tinkisi tehoista/väännöstä yhtään :)

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 4.5.2011 19:47

[mutu]Voisko 02J kestää paremmin?
Vaikkei kaiketi sisuskaluiltaan paljoa 02A:sta eroakaan, niin onpahan ainakin tuoreempi ja todennäköisesti vähemmän rullattu. Toki tossa on vääntöä kyllä todella runsaasti. Lukko kyllä taitaa mennä vaihtoon tuossakin swapissa, joten saattaa siitäkin tulla kallis kokeilu.[/mutu]

ETKA:n mukaan ainakin nuo 3-vaihteen rattaat eroaa enemmän tai vähemmän rippuen lootasta 02A vs 02J. Erot saattaa johtua vain välityserosta, koska kaikkien rattaiden numerot alkavat 02A:lla. Päivityksiäkin niihin on vuosien saatossa tullut, mutta niistähän ei tiedä, onko itse osaan tullut mitään uutta, osanumeron lisäksi.

Tässä varmaan voidaan lyödä kirjoihin ja kansiin, ettei 02A vaan kestä enää noilla lukemilla, eikä sisänsä mikään ihme :)

Minkälaista voimansiirtoa käytetään hieman iäkkäämmässä, ennen niin vihertävässä mk1:ssä? ;)
Viimeksi muokannut reynolds, 4.5.2011 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.5.2011 20:13

02A (ATB) oli Golffissa. Vaihdetulla perävälityksellä. Samalla lukolla kuin mulla...

Tässä on muuten näitä koodeja ja välityksiä: http://www.turbo-conversion.com/16v-tur ... version/54

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.5.2011 7:31

Heitetääs ilmoille semmoinen ajatus että jos jättäis sen lukon pois laatikosta niin silloinhan renkaan ja tien välinen kitka toimis varoventtiilinä väännön noustessa?

Eihän se ole läheskään niin kiva ajella yksipyörävetoisena mutta jos se säästää laatikoita niin kaippa se on vaihtoehto? Toisaalta tasauspyörästö on aika kovilla jos 400+Nm vännöillä ja kovemmissa nopeuksissakin lähtee toinen pyörä lyömään joutavaa.

Omaan rojektiin tulossa 02A ja Peloquinin tilaus olis mielessä mutta jos se vain edesauttaa kolmosen rattaiden sorvausta niin pitänee miettiä vielä tarkemmin.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 5.5.2011 8:38

Eihän sitä yks-pyörävetoisena ole mitään järkeä ajella tällaisilla tehoilla tai edes pienemmillä. Tuo omakin suti alle 100kmh nopeuksissa, niin mitä se sit ois jos on 1wd. Ja tuo lukko tuo kuitenkin parempaa ajettavuutta mutkatielläkin, kun kurvista lähtee nopeammin, ym. Että ennemmin sitte vaikka tinkii tehosta, jos ei halua vaihdella laatikoita.

Tai sitten niinkuin itse teen, että siirtää koneen toiseen autoon. =)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.5.2011 11:06

Tottahan tuokin on.. Entäs joku teräspantakehikko laatikon ympärille tukemaan kuoria? Vähän viritys sekin saattaa olla...

Tai sitten niinkuin itse teen, että siirtää koneen toiseen autoon. =)


No juu mutta sellainen muutos näyttäis tuovan aika isosti työtä ja savottaa ;)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 5.5.2011 12:31

mistä tietäjä "ikonen" vetää aina vaan uudestaan ton 300/300 keston 02aahan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.5.2011 12:46

Jenkki foorumeilta. Vwvorteksilta löytyy varmaan n. 100 topicia kun 02A/J laatikoista on lähtenyt 3. rattaat sileäksi. Onneksi omia kokemuksia ei ole vielä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 5.5.2011 13:19

whp ja oossom.
end of case

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 5.5.2011 15:21

Muutamia dieselimiehen kommentteja tähän vaihdelaatikko keskusteluun:
- 02a/02j vaihdelaatikot kestäneet kivasti 400-500Nm vääntöjä, toki ilman slicksejä ja lukkoo.
- Aki penkitti 020 lootalla 400Nm. Ei ole särkenyt yhtään laatikkoa, mutta en voi silti millään tavalla suositella.
- Itsellä tulossa 02J tilalle 02m. Juuri rakennan custom etukannaketta ja vaihdelaatikko kannaketta. Vetarit joutuu teettämään lyhyemmät ja isommilla 108mm sisäpäillä. Tavoite vakio laatikolla 600Nm, lukon kanssa tai ilman.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.5.2011 16:04

Vaihdoin vanhan lukottoman askin tilalle ja vedin muutaman rajumman kiihdytyksen. Ei ainakaan heti hajonnu, mutta ei tolla autolla ajaa voi. Rattia saa puristaa kaksin käsin ja auto vetelee aivan järjettömästi. Ja sutiminen ei tunnu loppuvan nelosellakaan... Että siinä vastaus Lehtilän lukottomalle vaihtoehdolle.
Soittelin RS-autoon, jossa piiiitkä kokemus ralli- ja muiden kisailuautojen vaihteistoista. Katotaampa mitä mieltä siellä ollaan. Toi lehtilän mainitsema panta on ideana oikea, mutta tarvittaessa toteutuksen meinasin kyllä tehdä hitsaamalla laatikkoon lisää materiaalia ja lisäämällä mahdollisia tukilaippoja. Mutta odotan nyt viisaampien neuvoja ensin.

JukkaA: voisit laitella kuvia sun projektista, koska ton 02m lootan hommaaminen voi olla mullakin vielä edessä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.5.2011 20:03

Jos noiden 02A laatikoiden kuorien oletetaan elävän ja sen takia 3:sen rattaat menisi niin luulishan siihen kuoreen saavan tukea kriittisille paikoille.Leikkauttaa vaikka 15mm alumiinistä pannat ympärille ja tigillä kiinni.Kohtuu työläs vaihtoehto mutta ehkä joillekkin ajankohtainen jos ei haluta siirtyä 02M laatikkoon.
Jukan tapauksessa lienee kyllä järkevää siirtyä suoraan 02M laatikkoon,lukolla tai ilman.

Erikoista näissä omissa laatikko kokeilussa on juuri tuo 020 kesto.Viime keväänä ajoin motestin penkissä 430nm väännöillä laput ulos,hieman vajailla paineilla eikä ollut ongelmia laatikoiden kanssa.kytkimen sitäkin enemmän joka myös luisti jo noilla 410nm väännöillä.Ruotsiin saatiin uusi kytkin joka kyllä pitikin sitten jo huomattavasti isommillakin paineilla.kytkin konversio 210mm = > 200mm lisäsi myös koneen kierrosherkkyyttä jonkin verran.
Loppukesällä vääntöjä ei tullut mitattua mutta varovainen arvio olisi n. 450-460nm.Painetta oli silloin lähelle 3bar kun tuo 430nm tulos ajettiin 1.8bar lapuilla.
Nämä kokeilut siis ajettiin 020 laatikolla !

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 6.5.2011 20:12

kytkin konversio 210mm = > 200mm lisäsi myös koneen kierrosherkkyyttä jonkin verran.


Mikäs kytkin systeemi tämä on? Pienempi kytkin kestää enempi, kuullostaa oudolle...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 6.5.2011 20:38

Dona: Ei ole niin hehkeä toi mun projekti, niin jätän nyt ne kuvat uppimatta.

Muutamalla sanalla 02M konversioo tämmöiseen vanhempaan:
- 02A/02J -> 02M siirrossa kuskin vetaria pitää lyhentää 3.5cm ja apparin puolelta 1.5cm. Mulle akselit tulee Karpiolalta.
- Ainakin porterissa on ollut 33 spoorista 108mm sisäniveltä. Semmoiset hommasin itselle.
- Moottorin etukannake ja vaihteiston kannake malli on kopioitu saksan pojilta. (http://www.dutchbuild.com/)
- Starttimoottori 02M laatikolle
- Vaihdevaijereiden pidike ja vaihdevaijereiden pikapäät 02M:stä. Itte vaihdekeppi ja vaijerit kelpaa ainakin 02J:stä.
- 240mm Kiinteä vauhtipyörä, hinnat alk. 300€. Itselle tuli paikallisen sorvarin tekemänä, hieman alle 6kg painoinen limppu.
- Kytkinlevy ja asetelma oman maun mukaa. Itselle tulee Sachs SRE asetelma ja SRE:n jousitettu massalevy.

Juu ei riitä tonni, Donan hinta-arvio voi olla lähempänä, mutta silti jää helposti lukkoa vajaaksi.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 6.5.2011 22:18

ohan noita kytkimiä. 100mm ja +1000nm...

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Pornstarter laatikko

ViestiKirjoittaja gryger » 6.5.2011 23:17

Mielenkiintoista vaihteistokeskustelua ;)

Heitetään tällainen kysymys kehiin että onko T4 transportter laatikkoa kukaan ikinä sovitellu corroon tai golf mk2 ?

Olisiko jopa akselin paksuuksissa ja rattaissa tavaraa enemmän kuin näissä henkilöautolaatikoissa ?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 7.5.2011 7:44

Gryger: kun katsot t4 portterin konepellin alle ja vilkaiset mihin suuntaan moottoria on kallistettu... Se vaihteisto sopisi moottorin asennon perusteella lähinnä Polo 6N tai skoda felicia malleihin ;)

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Pornstarter laatikko

ViestiKirjoittaja gryger » 7.5.2011 13:30

Tämä oli vain villi ehdotus, ei ole tullut transporterin konetta ja laatikkoa ikinä pideltyä käsissä vain kuvista katsellut laatikoita. Tuli vain mieleen josko nuo olisivat eri dimensioilla suunnitellut akseleiden ja rattaiden osalta.

Mutta tiukka paikka tämä etuvetomiehen elämä noin laatikon suhteen ;) Kestävän laatkon teettäminen ~3000e puhdasta riihikuivaa tiskiin ;) Ja tässä summassa ei ole vielä lukkoa ei vetareita ;)))

Itse kyselin juuri eri paikoista laatikon tekemistä mutta kisapelit vievät kaiken ajan monestakin paikasta, olisi pitänyt tajuta tämäkin talvella niin olisi nyt laatikko valmiina.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.5.2011 14:57

Helppo homma toi etuvetoporukalle on. Syncro omistajat joutuu vaihtaa vielä syncron->haldexiin, jos haluaa 02M laatikon tai sit T4 syncron takaperään.
Pitäsköhän vaihtaa autoa, taitas tulla halvemmaksi :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.5.2011 18:50

Jos mulla menee laatikko uusiks, niin tostahan joku vähempään momenttiin tyytyväinen saa hyvät osat sopivaan hintaan.
Periaatteessa tarjouksia voin ottaa nyt jo vastaan. Saattais helpottaa sen 6-lovisen ostoa. Siis pakettiin lukollinen rempattu loota, kevennetty g-vauhtis, sasch race asetelma ja 3-lapanen sintteri ja startti.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.5.2011 19:13

Pikku päivitystä: Vanha corradossa aikaisemmin 200tkm palvellut aski anto samalla tavalla periks. 4-5 täyskaasu vetoa se kesti ja sit pieneen ylämäkeen vedättäessä n.4000r kohdalla rusahti ja kolmos vaihde hukku :D
Muutaman kilsan se rohis ja sit ilmeisemmin rattaan palaset oli lootan pohjalla ja pysty testaileen muiden vaihteiden kestoa. Joitain kymmeniä vetoja 2 ja 4 vaihteella tuli vedätettyä ja rattaat ainakin kesti sen rääkin.

RS-autossa tuli käytyä ja näytettyä hajonneita rattaita ja laatikon kuoria. Muutama kokeilun arvonen vinkki sieltä tuli ja siitä lisää tuonnempana. Yhen kerran kokeilen vielä 02a lootaa tulevilla uudistuksilla ja jos ei kestä, niin se leikki loppuu tolla askilla...

Vaihdoin etuakselistoon uudet puslat vanhojen Energy suspensionien tilalle. Nyt Powerflexit. Uudet iskarin yläpäät ja sit aurauskulmien säätö...Ja tälläset renkaat tuli hommattua: http://www.caranddriver.com/reviews/com ... vo_page_10
Jospa noilla uudistuksilla sais pikkusen lisää pitoa ja kuormitusta jo ennestään heikolle voimansiirrolle :D

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 14.5.2011 19:53

Oliko sintteri jousittamaton? Vai löytyykö noille väännöille enää edes jousitettua?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.5.2011 20:07

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2894957.jpg
Toi ainakin pitää. Annoin eilen nelosvaihteella kytkinpommeja et sai kunnon rasitusta voimansiirrolle eikä kytkin luistellu niistäkään...

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 14.5.2011 20:35

Tuli vaan mieleen kun muistelen et TeemuM:llä oli jousittamaton nelilapanen ja askit paukku... Ja nyt sama homma... Antaako tuossa askissa kuoret myöten vai taipuuko akselit? vai molemmat?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.5.2011 2:00

Ei se oo kytkin lätkästä kiinni. Toi sama levy on ollu siellä 10tkm ja koko ajan +400nm eikä oo rikkonu mitään. Joku antaa periks, en tiiä mikä. Seuraavassa kokoonpanossa vahvistetaan kaikki ne paikat, mitkä voi taipua. Jos ei auta, niin Kuusakoski oy hoitaa romut pois tontilta :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.5.2011 9:55

tämän olen itse kuullut rallimieheltä että ainakin noiden 020 heikkous tulee juurikin tuon kuorien elämisen johdosta joka pätee siis varmaan myös 02a,02j yms

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 27.5.2011 5:52

Mutta tiukka paikka tämä etuvetomiehen elämä noin laatikon suhteen ;)


Eli suosittelen ostamaan 4:stä kulmasta raapivan laitoksen=)

Eikös nuo 02J laatikot tuppaavat kestämään +250hp/400nm tehot huoletta?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.8.2011 6:19

Kesän eka 1000km takana ja laatikko ongelmat jääneet tähän mennessä ainoiksi. Kolmosen rattaita pidin uunissa 220 asteessa 4h. Tällä "päästämisellä" rattaista pitäis tulla pehmeämmät ja kestää paremmin teräviä iskuja. Tiedä sitten... En kuitenkaan ole kolmosella ottanut täyskaasuvetoja ollenkaan, kun sattuu olemaan viimeinen rataspari...
Karalan säätöihin jälleen kerran tyytyväinen. Pikkusen puskee mustaa isoilla kierroksilla, mutta en lähtis hoikentamaan seosta. 1.8bar nousee ahtopaine täydellä kuormalla, eli vääntöä lienee enemmän kuin penkissä saatiin.
4vaihteella kiihdytys 100-200km/h tasan 7s. Vitosella ei puutumista havaittavissa :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.8.2011 6:48

Tossa on joku laittanut sen tuen. jotain höpisevät, että pinion ja isoratas puskee toisiaan erilleen, mikä vääntää kuoria ja aiheuttaa liikaa välystä rattaisiin. Lopputulos että 3vaihteen hampaat lähtee.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... hlight=02a

Ja sit on tehty 02A + 02S 6spd yhdistelmä, 02S pitäs olla kestävämpi kanssa.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... peed-Build

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.8.2011 7:28

Syyskuussa alkaa koneistushommat :) Tukilaipat tulee molempiin päätyihin. Jos hyvin käy niin saan uudet kolmosen rattaat vielä ennen lumien tuloa...

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 9.8.2011 12:18

Mulla olis yks 02A-loota ylimääräisenä... Etummainen korvakko haljennu poies, muuten toimiva. Saat kohtuu halvalla jos tarviit ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.8.2011 12:44

Ei tarvii enää. Noita kuoria on tossa kolmet ylimääräset, eikä niillä vakiorattailla tee mitään...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.8.2011 22:00

Kakkosen rattaat sileenä ->palataan keväällä asiaan.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.8.2011 22:16

Mitäs meinasit?
02M vai
02A/J vahvistettuna vai
02A/J/S sekotus.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.8.2011 2:47

juopotella

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.8.2011 3:55

Noh noh, ei pidä vaipua synkkyyteen.
Tehon myötä tulee myös ongelmat. :)
Ei muutakuin 02A laatikkoon noi tuet, jos jenkit kehuu että sen jälkeen kestää 800 hp sliksien kanssa... Ei pahan jos maksaa 100€

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.9.2011 21:21

Kellään mun lisäksi OIKEASTI kiinnostusta hankkia vahvemmat kolmosen rattaat 02a/02j laatikkoon? Hinta asettunee 400e nurkille/rataspari.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.5.2012 15:10

Joko ois jotain päivitystä kuvien muodossa?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 2.5.2012 23:01

Ei ihan vielä ;)
Ens viikolla saattais olla...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.5.2012 0:08

No niin :)
Elikkäs tänään kevään ensi savut otettu koneesta. Nokan pyörintätunnistimen ja suuttimien töpselit irti ja 5sek starttaus. Öljynpaine viisari värähti ja eikun töpselit takas kiinni. Tärähti käyntiin 7kk seisomisen jälkeen laakista eikä mitään sivuääniä mistään. Jee jee...

Tossa talven ja kevään aikana tuli haalittua seuraavanlaisia osia:
-02M DRW loota http://kuvablogi.com/nayta/3526952/
-02M EER loota
-Quiafe lukko http://kuvablogi.com/nayta/3526949/
-Uus sintteri levy (PO-metal) http://kuvablogi.com/nayta/3526950/
-plus startti, vaihteensiirto vaijerit, kytkimen hyrdauliikka osia jne.

Sitten omavalmistetta:
-vauhtipyörä. 5.5kg http://kuvablogi.com/nayta/3526953/ http://kuvablogi.com/nayta/3526954/
-speisserit vetarin laipoille 108mm -> 100mm http://kuvablogi.com/nayta/3526941/
-vetarit mallia leikkaa liimaa... http://kuvablogi.com/nayta/3526940/
-lootan kannake http://kuvablogi.com/nayta/3526951/

Siis syy miks ostin kaks eri lootaa, oli 1. Dieselin loota(DRW) oli välitykseltään liian pitkä 2. bensalootan(EER) välitys liian lyhyt, koska mulla max rpm 7000r/min. Laskeskeltiin noita välityksiä ja tultiin siihen tulokseen, että diisselin rattaat ja bensa perävälitys olis passeli mun käyttötarkotukseen. Eli ei muutakuin purkamaan... http://kuvablogi.com/nayta/3526956/ http://kuvablogi.com/nayta/3526957/
Molemmat askit oli ajettu alta 150tkm ja osottautuivat laakereiltaan ym. hyväkuntoisiksi. 02M lootassahan perävälityksiä on 2kpl, eli 1-4 vaihteet ja 5-6 eri välityksillä. Ja perävälitys on koneistettu akseliin, eikä erillisellä rattaalla, kuten 02a lootassa. Tämän takia jouduin purkamaan kaikki neljä akselia kokonaan! Luojan kiitos nahkapöksyt on tässä lootatyypissä viisastunu sen verran, että rattaat ei ole kiinni rympillä vaan seger renkailla, joten purkaminen oli aika kivutonta puuhaa ja bilteman ulosvetäjät pienillä muokkauksilla ja jatkopalikoilla riitti rattaiden poistoon. Joillekin rattaille piti pikkusen antaa lämpöä kuumailmapuhaltimella. http://kuvablogi.com/nayta/3526977/ http://kuvablogi.com/nayta/3526976/
Tasaupyörästön lukon niiteistä sorvasin kannat pois ja painoin prässillä niitin tumpit pois. http://kuvablogi.com/nayta/3526958/ Kiinnitin lukon rattaaseen 10.9 pulteilla. Väliin kierrelukitetta. Tohon olis saanu ARP:ltä valmiita pultteja suolaseen 140e hintaan, joten päätin ostaa 7/16 UNF pultit paikalliselta pultti jobbarilta. Hintaa 20e (+5min sorvaus, että pultin kannat ei ottanu lootan rattaisiin kiinni) http://kuvablogi.com/nayta/3526964/
Akseleissa/laakereissa oli pientä heittoa, joten muutamaa akselia tarvi shimmata. Ja luonnollisestikkaan oikean kokoisia shimmilevyjä ei ollut saatavilla omalta kylältä, joten tee-se-itse... http://kuvablogi.com/nayta/3526962/ http://kuvablogi.com/nayta/3526963/
Lootan kuoret hiekkapuhalsin ja vedin päälle jotain peltikattomaalia.
Kuorten putsaus ja kasaus. Kuorten väliin laitoin mustaa RTV tiivistesilikoonia. http://kuvablogi.com/nayta/3526967/

Vauhtipyörän käytin tasapainotuksessa ja heittoa oli vaivaiset 2.5g. Päätin laittaa kustannus syistä tuon vanhan paineasetelman ja tasapainotin senkin. Heittoa 7g. Vauhtipyörä kiinni uusilla pulteilla, tehtaan ilmoittamaan 60nm+90ast. momenttiin. Vauhtipyörä kiinni 12.9 8mm kuusiokolopulteilla. http://kuvablogi.com/nayta/3526966/

Kytkimen hydrauliputki/letku on yhdistelmä corradon vanhaa putkea, uutta marmoritiskiltä ostettua, hydrauliikka liikkeessä teetettyä jne. No pääasia, että toimii. http://kuvablogi.com/nayta/3526970/
Kytkimen ilmaus onnistuu parhaiten avaamalla pääsylinterin ilmaustuuvi ja painamalla injektioruiskulla nestettä alakautta. http://kuvablogi.com/nayta/3526969/

Tänään pääsin kokeilemaan autoa muutaman kilometrin ja vaihteet pakkia lukuunottamatta menee päälle todella pehmeästi ja varsinkin 3-4 vaihteilla kiihtyvyys nosti hymyä huulille. Pientä hienosäätöä vaihteensiirto vipujen kanssa ja todelliset kestotestit voi alkaa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa