Vaihtoehto G60:lle... (Dynovideoo lisätty)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.5.2012 1:37

No nih, nyt luulisi kestävän :)

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 8.5.2012 8:33

Jos netistä luetut arvot 450Nm pitävät paikkansa näille uuden sukupolvet lootille niin varmuuskertoimien kanssa voi todeta että turvallista matkaa ja lisää painetta koneeseen ;)

Saadaan sitten selville ne kertoimetkin samalla kun olet 500kW tuntumassa ;)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.5.2012 17:18

Itse samanlaisen muutoksen toteuttaneena arvostan kyllä kovasti sitä mitä tässä on tehty ja myös sitä miten se on tehty. Tässä on tehty itse semmoisia asioita, jotka olisivat muuten maksaneet helposti hunajaa. Esimerkiksi itsellä meni vetareihin ja vauhtipyörään jo yhteensä yli tonni. Toki tuo kytkimen toteutus on hieman makuasioita, jousittamatonta sintterilevyä ei varmasti luonnehdi kiinteän vauhtipyörän kaverina sanalla Mukava.

Miltä muuten vaihdelaatikko kuulostaa? Laitoitko ne ohjeen mukaiset VAG ohuet kurat sinne vai jotain ihan muuta? Itsellä kuulostaa kyllä ihan betonimyllyltä.

Mites ne perän välitykset meneekään? Tuliko tuosta nyt harvoilla välityksillä varustettu lyhyt laatikko vai tiheävälitteinen pitkä laatikko? ;) Kasasit varmaan lopuista osista vielä ehjän 02M:n kasaaan, se sopinee välityksiltään sitten johonkin Diisseliin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.5.2012 19:05

Oon tottunu ajamaan tollasella kytkin paketilla jo viimesen 6-7v, että en nää sitä ongelmaks :)
Laatikko on hiljanen ja öljyiks valitsin Castrolin TAF-X., sillä oli joku uus nimikin, mut samaa kamaa...
Tähän askiin tuli 62:16 & 62:20 perävälitys. Dieselissä 68:21 & 68:26. En tiiä millä nimityksellä tota pitäis kutsua :D Toinen aski on vielä palasina... Jos tulee vaikka intoo muuttaa jonkun tietyn vaihteen välitystä.

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 13.5.2012 21:44

Tänään laitteen kyydissä istuneena on kyllä pakko sanoo että moottorin luonne on ihan sanoin kuvaamaton. Pienehköä sutimista saattoi kyllä olla havaittavissa :)
Ja heti teki mieli nostaa vähän omaa tehotavotetta :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.5.2012 9:00

Et oo ainut joka haluaa nostaa tehotavotetta. Sen Audikuskin päässä liikkuu varmaan samat ajatukset :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.5.2012 15:34

Pikku testilenkkiä heitetty ja näyttäs pysyvän nipussa :D
Kaveri hoiti mittariston vaihtoon liittyvät sähkötyöt ja nyt toimis kaikki näytöt. Kierroksia moottorissa 100km/h 2200r. Kulutusta matka-ajossa mittailtu pikkusen ja kierrosten tippumisen vuoksi näyttäis aikaa höyryillä kulkevan vanhaan verrattuna.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 10:24

Onko tullut kilometrejä ja miten on paketti pelannut?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.7.2012 12:57

Kilsoja tullu n.2000km. Loota pelaa hienosti ja kytkin pitää.
Pieniä päivityksiä on tapahtunu ja rautaa on saatu rikki. Meinasin laatia pientä raporttia joku päivä... Kamera vaan hukku johonkin ja osa projektikuvista on siellä.
Mutta seuraavaa on tapahtunu:
-kuskin puolen vetoakseli meni korkkiruuville ja katkes. Se aikasempi putki oli n.4mm paksua ja nyt reilut 6mm. Nyt on kestäny.
-turbo vaihtu testi mielessä Master poweriin.
-karalalla kävin päivittämässä softaa ja nostamassa pikkusen boostia. Vääntö kohos 650nm tuntumaan.

-Hallin lentokentällä oli tarkotus kokeilla kulkupuolta, mutta keskeytys tuli ekassa vedossa. Tutka näytti 1000m kohdalla 237km/h, eli kaippa loppunopeus olis kuumasta kelistä huolimatta ollu kohtuullinen. keskeytyksen syyks paljastu 3syl sulanut tulppa ja yks pakoventtiili. Oli vaan puhaltanu liekkiä sen verran voimalla pakokanavaan, että kanava suli pahasti ja reikä ohjurin vieressä ja vesitilaan. Sylinteriin pieniä hankaumia, jotka lähti 0,02mm hoonauksella pois. Mäntä renkaineen säily onneks ehjänä. Nyt on uus kansi odottamassa asennusta. Teetätin siihen täyden rempan, eli uudet ohjurit, venavarren kumit ja uudet pakovenat. Vanhat imuvenat sai jäädä.
Keli hallissa oli todella kuuma ja muutaman harrastaja kaverin imulämpötilat näytti aika hurjia lukuja vedon alussa ja lopussa. Ilmeisemmin kone pääs pikkusen nakuttamaan ja siks suli. Männissä tosin ei ollu jälkeä nakutuksesta. Meinasin kaikesta huolimatta isontaa välijäähyä ja ruveta tekemään rajuja nakutestauksia, jos saatais vielä helle kelejä. Karalan penkki ei pysty kuormittamaan tota moottoria enää tarpeeks eikä se vastaa oikeeta kuormitusta.
Kuvia laitan joskus...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 14:14

Käytätkö sie W/M -ruiskutusta vähentämään tota nakutusta? Onko ihan masterpowerin perus malleja (esim. R545-2) vai joku enemmän Custom turbo?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.7.2012 14:45

Bensaa ruiskitaan, ei muuta :) (jos nyt ymmärsin ton sun W/M ruiskutuksen oikein???)
Juuri kyseinen R545-2 Masteri on kiinni. Auton luonne ei muuttunu Mitsun fööniin verrattuna paljoakaan. Ehkä ihan pikkusen ylempänä huipputeho. Se oikeestaan oli tavotekkin, jos tulevaisuudessa siirryn re85:een. Tohon on aika huonosti pakopesä vaihtoehtoja, että joutuu varmaan turvautumaan esim. Garrettin custom pesään. Viinallahan tehoalue siirtyy alemmas ja pakopesä menis entistä helpommin tukkoon.
Samaan huipputehoon tarvittiin 0.2bar enempi boostia kuin Mitsulla. Tosin paineen kasvaessa vääntöä tuli se 40nm lisää. Tosin se Karalan penkki ei tällähetkellä kerro koko totuutta, että pers-dyno jää oikeestaan ainooks viralliseks mittaus tavaks
Aika mukava ajaa nyt, kun ei perseessä tunne eroa ajaako yksin vai onko kolme kaveria kyydissä :D

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 14:55

Juu siis vesi/metanoli -ruiskutusta tarkoitin, jotenkin aattelin että se hyvinkin yleistä näissä enemmän viritetyissä bensa koneissa. Ilmeisesti ainakin nakutusherkkyyttä vähentäisi. Mutta eikös RE85:lla noi palo ja pakolämpötilat jää alhaisemmaksi, joten W/M -ruiskutus jäisi varmaan siinä vaiheessa tarpeettomaksi.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 13.7.2012 16:06

Joo en halua sellasta ruiskutusta. Lisää epävarmuustekijöitä. Jos rakentaa sellasen varaan moottorinohjauksen, niin mitäs, jossei se sit tarvittaessa toimikkaan...?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 13.7.2012 16:53

Käypi just silleen ku sulla kävi ilman ruiskutusta... :D Dodii, takaisin aiheeseen.

Kirjoittele ihmeessä jos meinaat kokeilla Garrettin pesiä siihen masterpoweriin. Kiinnostaa kovasti mikä toimii ja miten.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.7.2012 22:25

Sain muutama päivä sitten kannen koneistamolta ja eilen kasailin siihen nostajat ja nokat paikalleen. Mitä noita kansia olen aikasemmin kasannut jää muutama venttiili kantamaan kun nokat kiristää paikalleen. Nostajakuppi painuu pohjille muutaman kierroksen kun pyörittää nokkia, mutta kappas vaan eipä painunutkaan nyt. Pyöritin vielä varmasti kymmenen rundia ja sama tilanne, muutama venttiili jää auki. ->nokat ylös ja puristin nostimet ruuvipenkissä pohjaan -> nokat takas ja muutama pyöräytys. Kantaa edelleen! Rupesin painelemaan nostajia ja mittailin rakotulkilla välyksiä. Kappas vaan 4 pakopuolen ja 6 imupuolen nostajaa jumissa. Siis näillä nostimilla oli ajettu reilut 30tkm, eli käytännössä "uudet". Rupesin kelailemaan mielessä hajoomis hetkeä ja mieleen tuli, että olin muuten tehny neloselta vitoselle vaihtaessa vaihtomissin ja kierrokset käväs korkeella. Vitosella meno olikin tahmeempaa kuin yleensä ja sittenhän veto loppui kokonaan. Eli taiskin tulpan ja venttiilin sulamisen syy olla nostajavika, joka jätti venttiilin auki. Tätä puoltaa vielä se ettei auto käynnistynyt varikolla. ->syy kantavat imuventtiilit.

Voiskos tää mun teoria pitää paikkaansa?

No nyt on hajonneiden nostajien tilalle laitettu uudet ja kansi on paikallaan. Auto tulille heti kun seuraava vapaapäivä joskus koittaa...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 18.7.2012 21:54

Voihan se periaatteessa pitääkkin, rajoitin kuitenkin aika ylhäällä. Millaset venajouset? Meinaan venan "leijuminen" löysien jousien takia tekis tollasen hydr "nostajassa" isolla rundilla.. Ei ne kupit toisaalta aina kylmänä pelkästä öljystä muutenkaan ihan helpolla tyhjene, Vaikka ihan toimivia oliskin. Tapana ollu vähän lämmittää ja sitten pumpata tyhjäksi ennen asennusta. Noinkin paljon ajetut on toisaalta ihan hyvä uusia muutenkin..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 18.7.2012 22:45

Vakio venajouset. Noihan on tosi köykäset venat eikä rundeja oo kuin 7000r. Kasasin ton "uuden" kannen vanhoilla nostimilla. Pitää tehä varakansi ja laittaa siihen uudet nostimet.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 18.7.2012 23:31

Siinähän se sit olis selitys että miksi. Nyt olis oikeesti peliveto purkaa hattu kuitenkin ja tarkistaa jousipaineet kaikista. Ne perkuleen vieäterit kun tahtoo kans väsyä käytössä.. Vaikkakin ei kierroksia o ton enempää niin näkisin et nää kaikki kun laskee yhteen niin lopputulos o tolviisiin komia käkikello..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.9.2012 21:12

Tänään Motestin penkissä pientä pettymystä, mutta samalla hymyn virettä. Kadulla tuo auto nostaa paineen 2.1-2.2bar ja tänään yritti tehdä sen myös dynossa hitaassa vedossa kovalla kuormituksella. Auto menee paineen noustessa johonkin vikatilaan. Menee hieman laihalle ja mahollisesti nakuanturi reagoi. (vai liittyykö tämä mappi-anturiin tai maffiin) Ei kyllä kuulu nakutusta kuulokkeilla kadullu lämpösemmälläkään kelillä ja isommalla kuormalla ylämäkeen. Mutta enivei käyrissä näkyy heti. Tehokäyrän nousu loivenee(3700r/min) kohdalla ja 700r myöhemmin lähtee laskuun, eli 4500r/min kohdalla. Vääntökäyrän nousu loppuu 3700r ja 800-900r/min myöhemmin lähtee sekin laskuun, eli suunnilleen samalla kohtaa kuin tehokin :(
Ahtopaine nousee siihen samaan 3700r/min ja lähtee laskuun. Painetta 1.9bar. Samassa kohdassa seokset painuu raakasti rikkaalle. Eli pahemman luokan vikatila/suoja menee päälle.
Hauskintahan tuossa on se, että ajossa tota ei sillei huomaa kun 1-4 vaihteet toi sutii ja sitten alkaa olla vauhtia aika reippaasti, ettei ole tullut kiinnitettyä asiaan huomiota. No pitää käydä joku päivä Karalalle esittelemässä lappuja ja kysymässä, mitä tehdään vai ostetaanko Motec...
Niin ja jos jotain kiinnostaa, niin siinä 3700r/min vääntö 611nm ja loivenevassa käyrässä teho 4500r/min 400hv, eli se miks jäi pieni hymy huulille oli se, että viimeks paras vääntö saavutettiin 4200r/min ja huipputeho 6000r/min...

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 21.9.2012 10:02

alhaalla on vääntöä..käyttökelpoalueella siis. ei tartte vinguttaa menemään.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.9.2012 16:14

Ekaa kertaa oo kateellinen bensamiehelle. Omassa diisselissä huippuvääntö +5100rpm. En ois uskonut että noin pienestä bensasta saa noin isoja vääntöjä noin alhaalta.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.9.2012 22:31

Tässä olis käyrä, eli hyvin huomaa miten ruisku viheltää pelin poikki 3700r/min kohdalla. http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 02811d.jpg
Karalan kanssa asiasta juttelin ja toi johtuu liiallisesta ahtopaineesta. Se on ohjelmoinnu turvarajan sinne karvan alle 2bar ja se ylittyy isoilla kuormilla. Ei vaan tullu esiin sen penkissä, koska siinä ei saatu painetta nousemaan yli 1.8bar.
Tässä on aikoinaan otettu käyrä sen penkissä. Tässä oli vielä se Mitsun pienempi turbo (1mm pienempi kompura ja pienempi pakopesä) Muilta osin moottoria ei ole muutettu. Ahtopainetta nostettu ja hieman soppaa lisää.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 4622c7.jpg
Tässä dynovedossa ei ole läheskään niin paljon kuormitusta ja tehokäyrän kuoppa johtuu sutimisesta. Mutta kun pers-dynossa vertaa vanhaa ja uutta turboa niin uudella auto vetää ylemmille kierroksille. Vaikka tosta ekasta käyrästä vois veikata ihan jotain muuta. Olis siis kiva tietää millaset noi käppyrät olis ollu, jos ruisku olis sietäny ahtopainetta...
Tässä käyrässä näkyy ahtopaineen tippuminen. Sahaava käyrä on pakopaine. Siihenkin olen tyytyväinen, koska se ei nouse rikkaallakaan seoksella lähellekkään ahtopainetta. Eli pakopesä tuntuis olevan pienestä koostaan huolimatta riittävä.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... aecae5.jpg

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2012 19:13


Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.10.2012 19:21

Farmari Corrado? :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2012 19:24

Katotaan ny mitä syntyy kun ruvetaan liimaan palasia takas... Nyt eka rälläköidään raivoisasti :D Mun mielestä tossa korin suunnittelussa on aina ollu pieni virhe, jos puhutaan Coupesta.

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 15.10.2012 20:24

Samalla varmaan tulee myös turvakehikko?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2012 20:27

Kyllä...

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 15.10.2012 20:35

Täähän käy entistäkin mielenkiintoisemmaksi ;)

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 16.10.2012 15:37

Jaahah, tämä käy tosiaan hyvinkin mielenkiintoiseksi. Jäämme odottelemaan tuloksia.

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 16.10.2012 16:20

Tää tarvis kyllä sen "tykkää" nappulan :) Eihän sulla kohta enää oo muuta tekemistä ku lisätä sutivien pyörien lukumäärää kahdella.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.10.2012 20:36


Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 19.10.2012 18:02

Pheo: On sitäkin aikanaan jo mietitty.=)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.10.2012 5:39

http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9109378018


http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9109378018
Kelkoin ton raadon pihalle, että pääsee katteleen kauempaa kattolinjaa... Ton takaluukun joutuu pilkkomaan ihan palasiks, koska c-pilarit taipuu nyt sisäänpäin ja muodostaa typeriä kulmia luukun ja pilarin väliin. Pahasti näyttää siltä, että takalasi menee uusiks myös tai sitten olis katosta otettava sentin siivu pois. Siihen en mielelläni lähtis. Nyt näyttäis siltä, että b-pilarin pituus on oikea ja katto ja takaluukku muodostaa "kulmattoman kaaren". Toi takaluukun yläosa vaan hämää...

Mittasin huvikseni auton korkeimman kohdan ja näytti olevan noilla Brockin vanteilla 123cm :D (eli 9cm alkuperäisestä ollaan tultu tonttia kohti)

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 20.10.2012 11:09

En tiiä et näyttääkö vaan vai miten on, mut onko tuo takapää notkahtanu ? Perä jotenkin omaan silmään ihmeellises asennos... Mut mielenkiinnolla odotan et saat valmiiks :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.10.2012 12:34

Hämää toi monttu tossa tiessä ja kun ei oo ovia paikallaan. Kyllä se ihan suorassa on :) Eihän toi pääsis muualta nitkahtamaan kuin oven takaosan kohdalta ja sen näkee sit kun pistää oven paikalleen...

Niin ja täähän ei ole se mun Corrado millä ajelen vaan tyhjä hylsy, jonka hyvänä vitsinä ostin. Tästä leikellystä siirretään katto ja turvakaaret myöhemmin, jos ne miellyttää silmää. Toivottavasti kukaan ei menettäny yöuniaan ja luullu, että pilkoin sen mun mustan Corradon hetken mielijohteesta...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 31.10.2012 21:51

Takaluukun muokkaaminen tuottaa tuskaa... On väärään suuntaan kaareva vähän joka puolelta. Kuvassa luukun alaosa oikeassa paikassa ja näkyy kuinka paljon katto tippuu: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html

Palotteluks menee ja luukun reunoja joutuu taivuttelemaan vielä, koska ei seuraa c-pilarin muotoa. Sama homma ylhäällä verrattuna kattoon. http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html

Tinaa sit joskus... http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html

Ovenkarmit poikki http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html

Huomenna jatkuu hitsailu...

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 14.12.2012 22:59

ei jostakin syystä näy nuo vanhat kuvat niin saiskos niitä jotenkin näkyviin?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2012 14:30

Tais tuo kuvablogi kaatua ja kuvat mänt sinne. Saishan ne näkyville, jos vaan jaksais laittaa ne kaikki uudelleen johonkin muualle. Yritän tässä joskus laittaa, kun kiireet hellittää. On duunirintamalla kiirusta ja tallissa neljä 1.8t mottia odottaa kasaamista... Yleensä, kun pääsee sisälle tuppaa nukkumatti tulla... Corrado projektikin täysin jäissä.

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 30.12.2012 14:47

Alkaa näyttään ihan leepun ja muun chop shopin kaverien projektilta :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 1.1.2013 20:21

Tuli vietettyä taas muutama päivä tallissa. Ulkopeltien hitsaukset alkais oleen valmiit: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1

Seuraavana olis sisäpuolet. Pitäis kait nekin tehä oikein huolella, vaikka taitaa olla aikamoista palapeliä luvassa: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4

Kun nuo hitsaukset on kaikki tehty tulee peltiseppä kaveri naputtelemaan lommolle tai patille menneet ulkopellit mahollisimman suoraks ja vetää tinat päälle.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2013 22:08

Peukkua!! Ilo on tällaista seurata. :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.1.2013 3:40

PAKKO MAINOSTAA!
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... anguage=fi

Tollasia Mastereita kuin mulla on hyllyssä vielä. On vaan niin passeli turbo 1.8t:n virittämiseen, että suosittelen hakemaan nyt, kun noita näyttää saavan tosi halvalla.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.1.2013 19:24

Noniin taas on tallilla vietetty muutama ilta...
Sisäpuoliset pellit hitsattu loppuun:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
Happomaalia pensselillä saumojen päälle:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=3

Sitten ulkopeltien isoimpia kuoppia täyteltiin tinalla.
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=7

Homma oikeestaan etenee seuraavasti. Alue, jota tinataan vedetään puhtaalle pellille reilulta alueelta, puhdistetaan rasvan poistajalla. Tämän jälkeen päälle levitetään tartunta pasta:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
Sulatellaan pastaa kunnes se muuttuu sulan tinan näköiseksi ja kuona nousee ruskeina täplinä pinnalle. Pyyhkäistään pois rätillä:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12
Tämän jälkeen kohdan päälle sulatellaan tinatankoa reilusti:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=5
Levitetään öljyllä kyllästetyllä lastalla sinnepäin muotoon:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 3.jpg.html

"valmista" pintaa:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=11
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12

Lopuks suihkin pari purkkia kotelosuojaa joka raosta mistä vain sain menemään. Porasin jopa muutaman lisäreijän, että varmasti kaikki piiloon jäävät hitsisaumat sais suojaavan kerroksen:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0

---Palstalla on varmasti ammatti peltiseppiä ja kuvien touhu näyttää amatöörien käpistelyltä. Se olikin juuri sitä. Toivotaan, että lopullinen pinta olis halutun kaltainen---

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.1.2013 14:09

Komeita tissi- ja karvatussukuvia tallin seinällä. :-D Ja asiaan: ihan hyvältä näyttää tuo peltityöskentely toisen amatöörin silmään joten jatka samaan malliin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.2.2013 21:52

Viikonlopun hinkkauksia. Eka karkeella raspilla ja loput 60:llä hiomapaperilla. (ei ollu panssariviilaa...)
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html

http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html

http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 1.jpg.html

Jos intoo riittää, niin torstaina alkais turvakaariprojekti ja kaveri tulee vetämään ensimmäiset kitti kerrokset... Pitää tehdä joku uskonvahvistus kittaus, että näkee valmiimpaa pintaa, että voi tehdä lopullisen päätöksen katon vaihdosta. Vaikka eiköhän se päätös oo jo tehty :)

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 5.2.2013 19:39

http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html

Ei voi kyllä taas pajasta erehtyä kun kattoo tota työvaloo. :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.2.2013 1:36

Toi on paras työvalo, mitä rahalla saa. Saa kato valoo just sinne minne haluaa. Ainoona negana voi mainita, että sähköpiuhat välillä irtoilee ja lyö kynsille...:D

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 6.2.2013 10:15

Johto varmaan lipastettu jostain mutsis vanhasta sähkövatkaimesta.:)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 10.2.2013 21:32


gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 12.2.2013 8:28

Nyt kun kerran ne kaaretkin väsäät niin älä nyt sitten jätä hommaa puolitiehen.
Merkkiä ei tarvi vaihtaa kuvan mukaiseksi mutta eikö tuo HT olisi jotain ;) Joutuu luvan hakemaan mutta kun tässä maassa tehdään avojakin A pilakaarella niin tässä ei ole mitään muuta kuin .38kiloo trafille ;)))
Kuva

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 12.2.2013 19:55

Pääkaaren ja sivukaarien mallit lähti eilen Marteliukselle taivutteluun. Ihan sääntökirjan mukaiset kaaret olis aikomusta laittaa. Orkkis sisustaa (paljoa) muokkaamatta. Voi kyllä itku vielä päästä sen asian suhteen...



Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 1.3.2013 23:39


Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.3.2013 12:09


gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 3.3.2013 13:02

Mitä ei oman turvallisuutensa eteen tekisi...

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 4.3.2013 10:45

Eikai tähän enää peltikattoa tule? Rättikattoa vaan :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 4.3.2013 13:34

Mä ajan prätkällä, jos Suomessa sattuu oleen +25 ja aurinko paistaa... Mutta kaaret käväs aamusta soraruiskun alla ja nyt ne oottelee Muuramessa pulverimaalausta. Jos jotakuta kiinnostaa mitä makso kaaret, niin: taivutetut putket lähetyskuluineen 245e, suorat putket 100e, lattaraudat 15e, hiekkapuhallus 70e ja maalaus 70e. Eli tasaraha. Työtunnit n.50h multa, hitsaus 4h. Rälläkän laikat yms materiaalit sponsoroi työpaikka.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.3.2013 18:35


mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 9.3.2013 18:42

Nyt alkaa mennä hurjaks. Tykkään!

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 9.3.2013 21:07

Holy shit :D Tästä tulee jotain jännää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.3.2013 22:09

Tossa ku photobucketista nappaat nuo kuvalinkit niin ota ne siitä "IMG thumb code" kohdasta, kiitos. =)

Mukavempi seurailla.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 10.3.2013 8:27

Kyllä tässä projektissa ei oo ollu mitään järkeä enää aikoihin, mutta en valita :D

Vähä jo jännittää nähä lopputulos. Onkai se kesäks ajossa?

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 10.3.2013 11:57

Toiset tekee mitä osaa ja sitten on Dona ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 10.3.2013 17:28

Seuraavilla vapailla irrottelen tosta lasit irti, puran sisustan ja leikkaan katon pois. Yritin leikata on irrallaan olevan katon tiettyjä kiintopisteitä käyttäen, että sais leikattua ton katon mahollisimman tarkasti. Nyt ei ole enää aikomusta hitsata saumakohtaa kokonaan, vaan pistehitsata vaan ja vetää railo tinaa täyteen.

Moottori olis kanssa irrotettava. Perustarkistus alakerralle ja kannesta reilu milli pois, että sais puristukset 11.5:1 päälle. Kova olis yritys saada toi kesäkuuhun mennessä valmiiks. Yritän lomauttaa itteni huhtikuuks, niin olis aikaa rakentaa tota täyspäiväsesti.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 12.3.2013 17:43

Ja ensi kesänä sitten Hallissa 300km/h rikki.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 12.3.2013 19:50

^ei taida tuumata tuohon mitään...


Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.3.2013 20:26

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.3.2013 21:09

näyttää hyvältä :)

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 17.3.2013 8:32

Pysyykö kori ryhdissään katonleikkauksen jälkeen kun ei ole laitettu poikkitukia esim. oviaukkoihin?
Eikös katto kuitenkin jäykistä aikas paljon..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.3.2013 10:23

Pysyy. Ei nitkahtanu se eka korikaan mihinkään vaikka pompin sisällä kokoajan, kun tein kaaria sisälle ilman, että ovet ja katto oli paikallaan.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.3.2013 21:09

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 20.3.2013 22:20

Nättiä! Ei voi muuta sanoo.
Ja mää vaivalla pesin ja uudelleen maalasin mustaks ton lattiaverhoilun nii sää sen jo sotkit :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 22.3.2013 20:50

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Alkas oleen katto paikallaan...

Terppo
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.7.2008 19:06

ViestiKirjoittaja Terppo » 23.3.2013 20:02

Hifi asennuksetkin on näköjään aloitettu hyvissä ajoin :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.3.2013 0:35

Taisin ostaa tuon lankun heti, kun tuon auton ostin... Tammikuu 2001... Markoilla maksoin :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.3.2013 16:49

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.3.2013 17:06

Elikkä korihommat on edistyny... Seuraavaks tinaan saumat ja pakkeloin noi vähemmän taitoa vaativat kohdat. Sitten saakin osaavammat kaverit jatkaa.

Sit nappasin kannen pois. No mitään yllättävää ei onneks löytyny. Sylinterit ja männät näytti samalta kuin viimeks. En muistanu kuinka paljon mäntä/venttiili välys oli, niin tein perinteisen sinitarratestin. Näytti välykseks karkeesti 4mm. Kannentiiviste olikin iloiseks yllätykseks 1.6mm paksu, eli se vaihtuu seuraavassa kasauksessa 0.9mm paksuun. Kansi meni plaanaukseen ja pinnasta sipastiin 1.6mm pois, eli niin paljon kuin keskimmäisen imuvenan seeti anto myöten. Pitäis nyt mitata palotila ja laskea paljonko noilla muutoksilla puristussuhde muuttu. Jos ei tarpeeks lähtee männät ja lohko plaanaukseen.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.3.2013 17:07

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.4.2013 22:33

Rupesin työttömäks, niin saa enemmän aikaan autorintamalla :D


Kuva


Kuva

Kuva

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.4.2013 23:32

Niin olikos tuolle katon irroittamiselle muuta syytä ku kaarien lisääminen sisälle?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.4.2013 0:39

Tuolla ylhäällä lukee että c-pilarit ja takaluukku on tehty ihan uuteen muotoon ja kulmaan.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2013 14:34

Erittäin tarkkoja mittauksia on tänään tehty! Siinä nyt insinööreille helppoakin helpompi perjantaipähkinä:

kannen palotila 35ml
männän kuoppa/palotila 15ml
kannentiiviste 0.9mm
poraus 82.5mm
isku 92.8mm

Paljonko saamme puristussuhteeksi ;)

Kuva

Kuva

Kuva

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 5.4.2013 15:37

Kiinnostava projekti kaikenkaikkiaan. Laskutoimitusta koitettiin huvinvuoksi suorittaa ja tulokseksi tuli puristussuhde: 8,97:1 tilavuus 1983,2.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2013 16:13

Tuliskohan vähän enemmän?

nico86
-
Viestit: 235
Liittynyt: 19.9.2007 17:55

ViestiKirjoittaja nico86 » 5.4.2013 16:18

jokos tää pian liikkuu? :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2013 17:29

Ei :D

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 5.4.2013 17:58

10.125:1 Aika lähellä todellista
;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.4.2013 18:32

En oo insinööri, mut mun laskujen mukaan toi on noin 1:10,96?

Eli sylinterin, tiivisteen kohdan + palotilojen tilavuus / tiivisteen kohdan + palotilojen tilavuudella..?

Ja mun laskujen mukaan toi moottorin tilavuus on 1984,3cm^3. ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.4.2013 19:29

Nyt en Markku tajua mitä sää tarkotat... Mää laskin karkeesti 10.2:1
Mutta liian vähän taitaa olla silti :( Tuo Markun laittama olis hyvä...

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

ViestiKirjoittaja gryger » 5.4.2013 19:59

Siitä vielä boostin mallit sinne Hallin suoralle ;)
http://youtu.be/EZ8li98ZSsQ

Lydes
-
Viestit: 196
Liittynyt: 11.2.2004 12:50

ViestiKirjoittaja Lydes » 5.4.2013 22:12

Aika laimeet paineet juu. =D

marko_89
-
Viestit: 90
Liittynyt: 12.12.2006 15:46

ViestiKirjoittaja marko_89 » 7.4.2013 18:54

Nyt on tullu niin monta eri tulosta niin haluaisin ihan omaks tiedokseni selkeyttää miten ottee laskenu tulokset? Ite laskin siten että Sylinterin halkaisijan sädeToiseen*pii*sylinterinkorkeus+palotilavuudet 35+15+kannentiivisteen sädeToiseen*pii*kannentiivisteen paksuus/palotilavuudet 35+15+kannentiivisteen sädeToiseen*pii*kannentiivisteen paksuus

Eli lukuina kaavassa
(17,015625*3,14159*9,28+(35+15+(17,015625*3,14159*0,09)))/(35+15+(17,015625*3,14159*0,09))
Eli tuloksina vaiheittain
496+54,8/54,8
Eli tulos10,051

Eli sylinterin koko on vain iskunpituuden verran ja palotilaa on myös kansipahvin paksuus joka meni mulla pieleen ekassa. Korjailkaa väärin menneet kohdat oikein :) Ite tosiaan ekaa kertaa laskin tommosen laskun harjotuksen vuoks.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.4.2013 21:47

Kyllähän tuo on ihan oikea tulos. Ite laskin vaan karkeesti tasaluvuilla :D Vähän alle toivotun jäi tuo puristussuhde. oisin toivonu, että tolla kannen laskulla olis päässy lähelle 11:1

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.4.2013 0:58

Joo siis ajatuskatkos. :D
(Btw, ton tiivisteen mitan voi lisätä suoraan tohon iskuun laskutoimituksessa, jossa lasketaan kokonaistilavuutta eli 17,016*pii*93,7mm.)

Laskutoimitus oli mulla muuten aivan täysin oikein, mutta en ees kehtaa sanoo et mikä meni pieleen... :DDD
35+15 on todellakin 50. EI 45, niinkuin päässäni näppärästi laskin... Eli siis sun pitää täyttää 5cm^2 palotiloja (ei taida olla kyllä mahdollista, mutta kuitenkin... ;) )

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.4.2013 8:59

Alkaa olemaan paha ottaa tuo 5cc pois, koska kantta ei voi enää laskea, tiiviste on ohuin saatavilla oleva ja lohkosta ei voi plaanata, koska paljealue on nyt sen 0.9mm. Tarvis ottaa männistäkin reunoilta pois ja se heikentäis niitä...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.4.2013 11:45

Polttoainevehkeet saapu:

Bosch ev14 2000cc
Fuelab kamaa hevosvoima.comista

Kuva

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.4.2013 11:52

Mikä estää paljealueen välyksen pienentämisen tuosta 0.9:stä?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.4.2013 11:59

Tosta lohkosta pitäis sipaista milli pois, että sais puristukset sinne 11:1. Pitäisin ihan minimi paljealueena 0.6mm, että mäntien sorvailuks menis. Taidan kasata koneen nyt tolla puristuksella ja kattoa mitä tapahtuu. Uus tiiviste ja pultit ei maksa kuin 50e, niin otetaan sit ens talvena auki, jos siltä tuntuu.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa