Golf 1 GTDi -84/ TRP Syncro Doka -90

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 24.9.2009 19:02

On ne vaan muutenki eri planeetoilta, siis AHU verrattuna ALH. Tosin, autokin on kyllä uudempaa mallia joten ei voi kovin suoraan verrata :D

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 24.9.2009 19:21

Tässä tapauksessa tarkoituksella valitsin ahu koneen, ajonesto on helppo ohittaa, moottorin jakopään puoleinen kiinnitys on helpompi toteuttaa. Voi käyttää mk1 korisarjan omia kiinnikkeitä. Molemmat on jakapumpulla olevia koneita suurin ero on toisessa apuakselin puuttuminen. Sähköissä ja pumpussa on toki eroja, uudemmissa on paremmat mutta ne voi tarvittaessa päivittää myöhemmin. Ahu:n saa isomman map anturin sen voi muttaa ohjaamaan vnt ahdinta jne... eli tämä on harraste auto ja edetään askel kerrallaan.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 24.9.2009 19:21

jaahas, alkoko bensa tuntuu kalliilta ? :D btw. laitakko mullekki GTD merkin

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 24.9.2009 19:35

Ok :) ALH on jo valmiiksi VNT:llä =) Hieno projekti kyllä, luulisi ykkösen jo liikahtavan kun saat siihen sitä voimaa :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.9.2009 19:43

Eipä kait tuo vnt ole ongelma AHUn yhteydessäkään, tuskin tuo Pasin AHU jää vakiomutkalle...

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 24.9.2009 20:12

Ei bensa tunnu kalliilta, varmaan tulee kalliimmat kilometrit diiselinä verrattuna bensaan. Tänä kesänä 2500 km jos siihen lisätään diiselvero niin ei se oo halpaa :)
Voimaaha siitä on tarkoitus ottaa, ja ei vnt tee autuuaksi. Ehkä vääntö ei lähde niin alhaalta hukkisturbolla mutta kestääpähän voimasiirto paremmin.
Kanteen, ventiileihin, pakokanaviin ja mäntiin tulee keraami pinnoitus. Samalla siistitään ja avarretaan kanavia kannesta ja myöskin nokka-akselikin vaihtuu. Eli koko kone käydään läpi että kestää tulevan rääkin :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.9.2009 21:00

Olisko bensaturboilu ollut liian itsestäänselvyys? ;)
Tuohan on hyvä ja kevyt aihio mille tahansa voimamoottorille. Kivalta kuullostaa suunnitelma koneen suhteen.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 24.9.2009 21:12

Kyllä olisi ollut, katotaan mitä tästä nyt tullee... :)-

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 24.9.2009 22:08

Hyvä että laitat hukkisahtimen, paljon parempi kun ei tarvitse murehtia että koska on siivet karstoittuneet.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 12.11.2009 22:25

Nyt on saatu vähän tätäkin projektia vähän eteen päin, alakerta on kasattu ja seuraavaksi kantta sovittaan päälle. Mänissä, ventiileissä, pakokanavissa ja kannen palotiloissa on keraami pinnoite ja alakertaan tuli gridle. Apuakselikin on korvattu vahvemmalla versiolla. Kannen pultit tulee pinnapultti mallia.
Laitoin kaikki laakerit uusiksi apuakselin laakereita myöten ja lohko kävi hoonattavanakin.
Kuva
Kuva
Tuossa kuva vielä turbosta, se on KKK K16
Kuva
Kuva
Pultit, apuakseli, gridle ja keraami pinnoitukset AMS:n tekemiä.
Tässä nyt seuraavaksi odotellaan että kytkinlevy (4-lapainen sintteri) tulis niin sais moottorin ja vaihteiston yhdistettyä.
Sitten pääsen sovittaan pakettia konehuoneeseen ja suunniteleemaan vaihteiston korvakkoja ja pakosarjan tekoa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 2.1.2010 16:21

Nyt on konekin hypännyt konehuoneen puolelle. Todisteena muutama kuva.

Tämä
Kuva
pitäis saada tänne.
Kuva
Ja sinne se meni.
Kuva

Vielä pitää tähän väliin turbo ja imusarja sovittaa.
Kuva

Vaihteiston puolen moottorin kannakkeet on seuraavaksi työn alla.
Niin sen jälkeen voi alkaa pakosarjaa tekemään.
Viimeksi muokannut Pasi_T, 2.1.2010 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 2.1.2010 18:45

Oliko se nyt niin että jakopään puoleinen ja tuo etukannake kävivät ykköskopan omat? Laatikonpuoleista sekä takakannaketta joutuu ilmeisesti hiukan säveltämään? Itellä olis tommonen 1.9 aaz ja 02a swäppi jossain vaiheessa edessä ni olis kiva saada vinkkejä.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 2.1.2010 19:01

Kyllä, bensakoneen jakopään kannake kävi aikasta suoraan TDI koneeseen. Etummaisen kanssa joutuu tekemään pientä hienosäätöä, lähinnä vähän prikkoja väliin. Muut sitten joutuukin askarteleen itse.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.1.2010 19:07

Pieniä noi kuvat. Täältä bongasin suurempina:

http://www.matolaatikko.org/gallery/v/t ... g2_page=12

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Sovitus

ViestiKirjoittaja gryger » 3.1.2010 12:20

Sopii kun sovitat sanoi aikoinaan Moposportin katalookit ;)

Tuonnehan sujauttaa näppärästi mitä vain kun ei ole edes koneenkiinnikettä vaivoina samoin kuin kakkosessa, mutta tosin aika syvältä nämä samalta puolelta hengittävät kannet on juurikin tilan puolesta..
Kesällä kuuntelin Akin "käyttöventon" sirkutusta ja täytyy sanoa että jotain tavattoman perverssiä näissä nokikoneissa on.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 3.1.2010 14:58

= O

Mä mikään perverssi ole eikä mun auto = ))

Syvä suru vaan kun ei tuo käyttis ole liikkunut omin voimin toviin ja näyttäisi menevän kevääseen ennenkuin siitä saa savut ulos.Josko se sitten sirkutuksen sijaan jo visertäisi..

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 7.1.2010 2:50

Mitähän mahtaa kustantaa ja mistä saisi näppärimmin AGR-koneeseen tuollaisen gridlen?

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 9.1.2010 9:00

Eiköhän se Aki pysty auttamaan asiassa, eli otat Aki-76 yhteyttä.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 16.1.2010 9:37

Nyt on vähän päästy pakosarjaa räpeltään, lähinnä kollektorin sain tehtyä.
Tässä muutma kuva tekeleestä:

Kuva

Kuva

Kuva

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.1.2010 17:20

kyllä on siistiä jälkeä..tuolla luulis jo ahtimenkin tykkäävän = )

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 16.1.2010 20:30

Kiva proggis taas, kerroppas Pasi miten muutoskatsastus taas onnistuu? Eikös siihen tehty jo kertaalleen moottorinvaihto? Meinaan että prosentteja on valmiiksi ja tuleekos tuosta 134hv tehomylly vai mihinkäs asti golffia sai virittää? ;)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 16.1.2010 20:40

TiPu: eihän tuossa ole mitään ongelmaa muutoskatsastuksessa kun koppa on sopivan vanha, prosentit ei kasva kun on jo kertaalleen vaihdettu tekniikka. Teholukemathan saa aina dynosta :)

Perskule kun itellä himo ykköskoppaaseen kasvaa kokoajan (erityisesti sciroccoon) kun päivällä tuli Pasin ex-jetta pyoriteltyä talliin toiselle paikalle. Tuli laitettua oma firma niin sen alkuunsaattaminen vaan vie rahavarat joksikin aikaa...

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 16.1.2010 22:27

Ahaa siis ei tule enempää rosentteja kun kerran vaihtaa tenkiikan.. ok, onneks ei tartte pasharotteloa vaihtaa sitten kun g60sta jättää aika ;) sorry offtopikki

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 17.1.2010 9:22

Tarkoituksen on hakea teholappu dynosta ja sitten konttorille. Koneen puolestahan ei tule lisää prosentteja kun se on jo kertaalleen vaihdettu.
Vaihteistosta tulee sitten muutama lisää.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 17.1.2010 20:17

Pakosarjaa taas kovasti tänään väkerretty.
Tämmöinen putkihässäkkä se on, kun joku vielä hitsaisi sen kasaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikki putket on noin 40cm +/- 2cm.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Satsi

ViestiKirjoittaja gryger » 18.1.2010 19:43

Hyvännäköistä jälkeä, vielä keraamia pintaan niin avot !

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 23.1.2010 12:25

Nyt on pakosarja hitsattu nippuun kiitos Rengasjepen.
Keraamit on tarkoitus laittaa pakosarjaan ja turbon pakopesään.
Muutama kuva pakosarjasta paikoillaaan turbon kera.

Kuva

Kuva

Seuraaavaksi sitten downpipen sunnittelua.

Tämmmöinen tuli hommattua koneen päälle:

Kuva

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 13.3.2010 9:08

Päivitystä tähänkin mitä on tullut tehtyä. Nokka-akseli kävi mutkan R-koneistuksella ja sai uudet muodot (asteita 260). Nokka kasattu kanteen uusilla febi bilstein nostajilla ja sitten pystyi jakopääkin kasamaan alkuperäis osilla. Apulaitteet on myös paikoillaan.

Kuva

Tuli tilattua välijäähdytin ja öljynjäähdytin. Öljynjäähdyttimen kanssa tuli ahnehittua vähän liian iso kun sille ei löydy sopivaa koloa kone huoneesta.
Eli joutui laitaan myyntiin sen ja hommataan paljon pienempi tilalle.

Pakosarja ja turbo on nyt keraami pinnoitettu black satinilla, sisäpuolelle tuli myös laitettua Q-coat. Imusarjan takapuolelle laitoin black satinia kun pakopesä on sen verran lähellä.

Kuva

Ahtoputket on maalausta vaille valmiit ja downpipekin on saatu mutkiteltua auton alle. Imuilman tulokin on mutkiteltu turbolle 3" putkesta ja varastosta löytyi sopiva suodatin putken päähän. Ja tuli myös vaihdettua alkuperäinen jäähdyttäjän puhallin kahteen ohkaseen 10" puhaltimeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi vetari paikoilleen ja sähkö hommia tekemään. Kuten joku tarkka silmäinen saattoi hoksata niin ennen imusarjaa oli map/ilmanlämpö anturi putkessa. Tarkoitus olisi Käyttää ulkoista Map anturia ja Maffia ei tule ollenkaan. AHUn boksissa on Mappi sisällä niin joutuu tinaileen johdot sieltä ulos ja tietenkin customi softan tälle yhdistelmälle joututu tekemään.

hana79
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.7.2005 17:48

ViestiKirjoittaja hana79 » 13.3.2010 11:53

Ihanan valmiin näköistä!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.3.2010 13:42

Jees täähän näyttää lupaavalta. Taitaa olla valmis ennen mantorppia. Ainakin toivon.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 13.3.2010 14:01

Kaukana valmiista, mutta kyllä se valmistuu vähitellen.
Jos saisi moottorin käyntiin pääsiäisen aikohin niin vappuun mennessä olisi jo katsastettuna ja liikenteessä.
Onhan tätä jo 5 vuotta rakenneltu, ja joka talvi on jotain tekemistä löytynyt.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.3.2010 18:43

^Jee kuulostaa hyvältä, koeajoa odotellen.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 13.3.2010 20:00

Hienolta näyttää!

Hannu^
-
Viestit: 173
Liittynyt: 22.9.2008 22:22

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 13.3.2010 20:30

Tässähän alkaa tulemaan oikeasti kiire tuon oman projektin kanssa! Noh jos tää työ tilanne vihdoin kääntys parempaan niin sais rahotuksenki kuntoon ja asiat etenis nopeammin :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.3.2010 20:33

hienolta se näyttää ja hieno siitä varmasti tuleekin. nähneenäni pasin entisiäkin tekeleitä niin odotukset on korkealla.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Valmistuu

ViestiKirjoittaja gryger » 13.3.2010 20:46

Mahtaa jo kaasujalkaa syyhyttää miten se riisseli räyhää:)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.3.2010 12:17

Kyllähän se polttelee että pääsis ajelemaan.
Nyt alkaa putki hommat olla jo niin vähissä että pääsee väsäämään sähköjä.
Polttoainelinjat tein 6mm ja 8mm muovisesta paineilmaputkesta.

Kuva

Kuva

Ahtoputket maalasin kiiltävällä mustalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Enää pakoputki loppuun niin sekin on valmis. Onko minkälaisia vaimentimia käytetty näissä dieseleissä? Kun on vaihtoetoina läpivirtaava 3" tai semmoinen missä kaasut joutuu kiertään vaimentimen siällä parin kammion kautta. Jälkimmäinen on varmaan hiljaisempi mutta ahdistaaako se virtausta liikaa. Vaimentimia ei nyt näillä näkymin tule kuin 1 taakse.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.3.2010 13:37

Tuossa eräässä TD:ssä oli 2,5" putkisto ja takana joku Bilteman pikku parinkympin pönikkä niin äänet oli lähestulkoon kuin vakioputkessa.

Jukahia
-
Viestit: 44
Liittynyt: 17.4.2009 8:59

ViestiKirjoittaja Jukahia » 30.3.2010 10:17

Melkoisen makea ykkönen !
Solmu itsessään pilkkoo aika hyvin pakoäänet, eli itse laittaisin vaan sen 3" Mutta jos oikein hiljaisen haluaa, niin mielestäni se jakajapumppu/suuttimet/motti pitää jo sen verran ääntä, ettei putken pörinä tule liian häiritseväksi. Tuo suojamuovi ja konepellin eristäminen auttaa kyllä kanssa...

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 30.3.2010 19:15

kyllä tänne maailmaan vielä ääntä mahtuu :D 3'' laitoin itelle

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 30.3.2010 20:59

*lainaus: Pakosarjaa taas kovasti tänään väkerretty.
Tämmöinen putkihässäkkä se on, kun joku vielä hitsaisi sen kasaan.


Saapiko kysyä mikset laittanut valupakosarjaa kun niitä olisi valmiina?
Onko tuo minkäpaksuisesta putkesta tehty?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.3.2010 14:53

Pasi varmaan halusi kunnollisen sarjan joka sekä virtaa sopivasti että sopii ykkösen konehuoneeseen ahdistamatta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.3.2010 15:38

ja kuten kuvista näkee niin ahtoputkien, imuputken ja downpipen vedot on saatu järkevästi tehtyä. nimittäin tuo jakopään ja iskaritolpan väli on aika ahas kahdella putkella saada vedettyä (toki onnistuu) mutta omasta mielestä järkevämmin on pasi ratkaisu tämän. kuten kuvissa huomaa turbo on laitettu toisinpäin ku normaalisti eli kompurapesä on kuskin puolella ja pakopesä hanttarin puolella

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 31.3.2010 16:04

Parhaiten vain toimii lyhyt ja yksinkertainen pakosarja dieselissä..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.3.2010 16:08

..syystä että?

Miten hyvä ahdetun dieselin pakosarja poikkeaa hyvästä ahdetun bensakoneen pakosarjasta?

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 31.3.2010 16:31

Syystä että pitkä ja liian tilava pakosarja ei toimi dieselissä vaikka vastaava bensavehkeessä toimisi todella hienosti.
Pakokaasut jäähtyy, on liikaa tilavuutta putkissa ja ahtimen heräävyys huononee jopa 1000rpm verrattaessa lyhyeen valusarjaan.samassa moottorissa samalla ahtimella.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.3.2010 18:23

miksiköhän pinnoitteet on sarjassa? vaikka sen takia ettei se jäähtyisi? kuitenki näyttäis olevan aika lähelle saman pituisia nuo putket kuin aki-76:n projektissa. en tiedä tarkkoja mittoja mutta uskoisin että akikin on tutkinut vaikutukset pakosarjoissa kuten myös pasi.

ja toisekseen ykkösen konehuoneessa ei ole niin paljon tilaa kuin iv-golffissa

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 31.3.2010 19:50

^Jos tätä tarkoitat niin aikalailla näyttää lyhyeltä hyvänmalliselta valusarjalta:

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010768.jpg

Toihan on ihan pirun hyvä turbotiisseliin.
Viimeksi muokannut Solmurauta, 31.3.2010 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 31.3.2010 19:51

Putken sisä halkaisija on sama kuin pakokanavassa. Ja pakosarjassa on keraami pinnoitteet sisä sekä ulkopuolella että pakokaasut menisivät kuumana turbobolle saakka, eikä lämmitä turhaan konehuonetta.
Ja yksi syy oli että valmista omiin suunitelmaan sopivaa pakosarjaa ei löytynyt. Kuten jarski jo kertoi niin halusin saada ahtoputket kiertämään konehuoneen ja ilmapuhdistimen kuskin puolelle.
Kuitenkin minulle konehuoneen ulkonäkökin on tärkeää niin yleeensä en mene siitä mistä aita on matalin.

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 31.3.2010 19:55

En tarkoittanut että se olisi siitämistäaitaonmatalin tyyliä.
Tuo lyhyt vain on hyväksi havaittu.
Se siitä minun puolestani.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 3.4.2010 22:05

Nyt on saatu ekat savut koneesta mutta pitempään ei päässyt käytteleen kun venakoppa alkoi vuotaan öljyä. Syynä oli kannen pinnapultit jotka osuu venakopan etureunaan. Huomenna pitää käydä pilleillä lämmittämässä ja koputella kolot että mahtuu kunnolla kiinni.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.4.2010 7:29

no pojat pojat.Molemmat,jarski ja solmurauta on oikeassa eli itsellä ollut kahta eri pakosarjaa mistä nyt väännätte.Ensimmäinen "hyvä" oli 33.7mm putkella ja primääri oli n. 30cm pitkällä putkella joka meni turbolle jaettuun laippaan vaikka turbon pesä oli jakamaton (tällä saatiin se hyöty ettei pakokaasupulssi sekoittuneet ennenkuin turbon nielussa).Tässä sarjassa oli sisäpinnassa 1x keraami ja ulkopuolella 2xkeraami+termotec nauha.Tuon sisäpuolen keraamin kanssa pitää olla tarkkana,siihen kun ei sovellu nämä ulkopuolelle tarkoitetut laadut.
Mitä käytännön kokemuksia tästä sarjasta niin suht järeäkin ahdin heräsi todella mukavasti ja pienemmät suorastaan tuottivat "yliahtoa" pakokaasun energian ollessa suht kova.

Toinen sarja on sitten tuo solmuraudan linkittämä valusarja,virtausopillisesti ei lähellekkään yhtä hyvä kuin tuo putkesta tehty mutta tilavuutensa puolesta parempi.Tästä ei ole vielä käytännön kokemusta mutta eiköhän tuo tässä kevään mitaan selviä.
Arvaakos kukaan mistä valusarjasta on kyse ? Mitä porukka on tuota pyöritellyt niin tähän menessä yksi on vastannut oikein = )

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 5.4.2010 17:30

^Näyttää ihan 1,6l -80luvun sarjalta jossa ollut garretin T3 ahdin?
Tuo pakosarja riittää turbodieselissä varmasti yli 300hv.
Dieselin virtauksella ei ole noilla tehoilla mitään merkitystä kun esim Cumminsin 5,9l(oletteko nähneet?) 6-koneen vakiopakosarja riittää yli 1200hv.
Jos ei tuolla sarjalla saa 300hv niin vika on muualla, ei pakosarjassa, lisäksi suomessa oli liki tuollaisella jo penkitettykin olikohan 296hv 1,9 vw konesta.
Viimeksi muokannut Solmurauta, 5.4.2010 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 5.4.2010 17:54

Taitaapi Akilla olla sama sarja kuin minulla. Ja samanlailla muokattukin. Eikä ole mikään 80-luvun tuote. 90-luvun loppupuolelta.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 26.4.2010 19:55

Eilen kävi ensimmäisen testilenkin ajamassa, kaikki meni muuten hyvin mutta ajoin sitten öljypohjan routapattiin :(
On paljon matalamalla kuin edelisellä koneella, gridle laskee sitä jo 10mm ja taisi koneen kiinnikkeetkin tulla hiema alemmas kuin normaalisti.
Kävin päivällä ostamassa jo uuden öljypohjan motonetistä ja olin sitä tässä ilalla jo vaihtamassa kunne huomasin että Aki oli tehnyt kolot öljypohjaan runkolaakerin pulteille.
Eli muokkasin sitten ruttusta öljypohjaa ottamalla 10mm siivun välistä ja hitsasin 3mm pellistä vahvikkeen pohjaan seuraavaa maakosketusta varten. Jä päälle punaista maalia että näkee missä se pohja menee.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva]

Kuviakin on lisäilty matolaatikkoon.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 26.4.2010 20:56

Joo,kun tuo gridlen peijooni vaatii hieman ylimääräistä pattia sinne öljypohjan sivuille = /

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 26.4.2010 21:31

Hyvä hyvä. Mahtavaa kuulla, että savut on ex. Toledon koneesta otettu.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 27.4.2010 10:28

No niin se on sitten vapuksi ajoon:D Sehän pitää sitten päästä johonkin heti ihailemaan ja kehumaan tuota, kun aina vaan menee parempaan suuntaan.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 29.4.2010 12:41

Ei taida olla ajossa vappuna, vielä ei ole katsastus miehen sinuausta tälle paketille.
Ongelmallista on että tarvitsen teholapun konttorille ja moottorilla pitlisi saada ajaa ennen penkitystä. Ja leima on mennyt vanhaksi kuun alussa. Kai sitä pitää hakea siirtolupa oulu - helsinki - oulu.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 29.4.2010 19:30

Miks Hiin? Siellähän on Oulun koulussakin penkki, tai tule Kpoon, tarjoon kahveet :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 29.4.2010 21:05

^Jep, mutta se on eri asia ketä sinne penkkiin pääsee ja millä aikataululla...:( Meinaan on melko ruuhkainen paikka ja rallimiehet vievät kaiken ajan...

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 29.4.2010 22:17

Lähinnä tarkoitin sitä että saa kilometrejä mittariin ennen penkitystä.
Penkki paikka löytyy ihan 10km päästä kotoa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 15.5.2010 9:23

Nyt on leima golfissa. Pääsee ajeleen ja korjaileen pikku vikoja mitä on jo ilmaantunut.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.6.2010 11:32

Kuulemma Golf oli nappassu pytyn BugRun:sta. Onnittelut!

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 14.6.2010 13:05

pitää nyt onnitella pytystä vielä tätäkin kautta, vaikka varmaan ymmärsit mun peukun eilen siinä motarilla. ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.6.2010 22:35

mk1-pytty vai mikä sieltä irtosi?
Joka tapauksessa onnea pytyn johdosta!

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 15.6.2010 6:46

Wasserkuhler palkinto tuli. Suomeen tuli 4 palkintoa 2, 3 Gollfi, Wasserkuhler ja sininen T3 tölkki teltta katolla saivat palkinnot.

Juuso.S
-
Viestit: 365
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 19.6.2010 0:46

Onnee pystistä! kyllä allekirjottanutkin kävi ihastelemassa!

thumbs up!

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 19.6.2010 22:28

on se vaan hieno

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 20.6.2010 11:33

On kyllä asiallinen, pannuhuonetta myöten :)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 5.9.2010 11:45

Päivitelään tänne vähän golffista. BugRunin jälkeen on vain ajeltu ja nautittu kyydeistä. Tarkka silmäisimmät ovat ehkä nähneetkin dynolapun keväältä ja niillä väännöillä on menty ihan mukavasti. Kulutus on ollut noin 5-5.5l/100km ajotyylistä riippumatta, vähimmillään mentiin bugrunin reisulla kun kaverin pallokeula portterin perässä tirruuttelin (3.9l/100km).
Talven aikana olisi tarkoitus pumppu puolta päivittää kun se on joka nyt rajoitaa tehoja. Jos löytyis aito Boschin 11mm nestepäällä oleva pumppu niin päästäis yli 200hp. Turbo todistetusti ritää noin 250hp tehoille ja suuttimetkin pitäisi rittää aika lähelle noita tehoja ehkä??
Golffi on vielä kerran tälle syksylle näytillä ja silloin sitä voi käydä pällistelemässä Hötsissä Maikin osastolla (Erased.fi). On vaha mannekiininä, Mikko pistää parastaan että saa Golffi vanhuksen kiiltämään taas.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 27.4.2011 23:28

Komia peli se on kolffi nuin livenäkin :)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 30.4.2011 9:27

Kiitos kiitos, ajokausi on sitten avattu Golffilla.
Talven aikana turvakaari hässäkkä lähti kaverin ykköseen ja takapenkki tuli takasin.
Huomenna olisi tarkoitus liittyä vanhojen ajoneuvojen paraatin hännille körötteleen täällä Oulussa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

Tölökki doka syncro.

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 24.12.2011 10:20

Päivitettään tännekkin jottain välillä. Golfilla on jo 10tkm tullut ajettua tiiselinä ja kohtuu huolettomia kilometerjä on ollut. Kulutus pyörinyt siellä 5l/100km. Toivon mukaan kevään aikana golffi saa cabrion korisarjan puskureineen, helmoineen ja kaarilevikkeillä.

Aikalailla vuosi sitten tuli hommattua vm-90 oleva tölökki syncro ittelle joululahjaksi.
Silloin käyttöautona oleva Audi A6 C4 2.5 Tdi vaihtui tähän, hieman karumpaan laitteeseen :)
Varusteita tästä löytyy lukot edessä ja takana. Alunperin ollut 14" pyörillä mutta joku on jossain vaiheessa laittanut 16" alle. Koneena on 1.9 M-TDI ilman välijäähyä. Kovin oli kylmää kyytiä kevään ajan oli tölkillä, ääni/lämpöeristeitä kun ei ollut missään. Ja tdi koneesta kun ei millään saanut lämpöä ulos riittävästi pakkasilla.

Kuva

Tölökki kävi läpi viime kesän aikana pienen maalaus operaation. Samalla lisättiin ääni/lämpö eristystä ja tehtiin sisustaakin uusiksi. Konekin sai välijäähyn flektillä konehuoneeseen. Myös viscokytkin sai huollon. Palaneet viscoöljyt kaavitiin pois, pesu, kasaus + uudet tiivisteet ja öljyt(palanut visco öljy haisee sitten aika pahalle, menais pala tulla kurkuun kun aukaisin kytkimen kopan).
Renkaiksi tuli Kumho KL71 205/16" maasto kummit, hieman tummoinen kuvio meinaa ääntää maantienopeuksissa. Onneksi äänieristys onnistui hyvin niin ettei ole kovin häiritsevää, ratiota isommalle... (8m2 meni äänieristys mattoa kabiiniin). Eberikin on tullut asennettua että tarkenee talvella mutta eipä noita pakkasia näytä tulevan.

Kuva

Kaverilta sain vielä vinssin keulalle 40-vuotis lahjaksi niin alkaa uskaltautua pois päällysteltyiltä teiltä :D

Kuva

Pumppua on vähän rassailtu kun käyntiin lähtö on kylmänä hieman vaikeaa, vaaleaa savua riittää ja ei oikein meinaa pysyä käynnissä ennenkuin lämpiää. Pumppu on jostain jaappanin ihmeestä, varmaan pittää jollekin asijantutijalle näyttää sitä :) Eli vinkkejä kaivataan...

Seuraavaksi on vuorossa alustan korotusta ja jos gyntteri vastailis sähköposteihin niin decoupleri kitti että saa kytkettyä nelivedon pois päältä. Pystyy sitten ajamaan pelkällä takavedolla.

Kuviakin on tölökin rakentelusta tullut lissää.

Gti_Tdi_Golfare
-
Viestit: 42
Liittynyt: 22.2.2008 18:24

ViestiKirjoittaja Gti_Tdi_Golfare » 24.12.2011 17:36

Tuo Dokahan on oikein äijäpeli - 'miehet, jotka ajavat omia polkujaan'. Camel-bootsit käy ajokengiksi. Mites kabiinissa nyt viihtyy 90-100 km/h vauhdeissa, kun laitoit pienen makkarin lattian verran äänieristettä?

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 24.12.2011 18:28

Tulis nyt pakkaset niin vois Camelit laittaa jalkaan. Kyllähän se melu väheni radikaalisti ääni eristämisen jälkeen, kehtaa ajella pitemällekin kuin töistä kotiin. Vielä on lavan alla oleva tavaratila eristämättä, sen kun saa laitettua niin alkaa olla aika hyvä.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 24.12.2011 23:43

eikös se aikoinaan ollut " morris marina, miehille jotka kulkevat omia polkujaan" :)

Dallabee
-
Viestit: 68
Liittynyt: 30.10.2009 21:35

ViestiKirjoittaja Dallabee » 25.12.2011 15:38

Mahtava! Tämän kuntoisia/mallisia teekolomosia ei liikaa näy tiän päällä. Kuinkahan paljon tällänen on maksanut uutena enemmän normi umpi 2wd tölkkiin verrattuna?

hillitty
-
Viestit: 15
Liittynyt: 21.12.2010 19:16

ViestiKirjoittaja hillitty » 26.12.2011 19:49

Kovasti oli tämmöistä ikävä viime talven lumilla täällä idässä. Ehkä sitten seuraava nelikkona...
Hieno on ja oikean värinen ;)
Onko lokarien mustat "lipare" roiskeläpät omaa tuotantoa vai saisko jostain?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.12.2011 20:40

Muistanko väärin että nuo pikkulipareet olisivat 16" syncrojen varuste?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.12.2011 21:56

[OT]
Muistanko väärin että nuo pikkulipareet olisivat 16" syncrojen varuste?

Taitaa olla enempi jokin "optio", omastani (14" syncro") löytyy nuo pikkulipareet takaa ja edestä sitten jo röyheemmät koko kaaren kiertävät muovit.
[/OT]
Upean näköinen tölkki.

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 27.12.2011 17:56

14 tuuman syncrossa nuo läpäreet ja 16 tuuman ne koko kaaren suojat, jos en ihan väärässä ole. Tuossa omassakin nuo läpäreet ja on 14 tuuman alustalla

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.12.2011 20:18

Kylläpä meinas tulla tällaista kulkinetta ikävä äsken tuolla pyryn jäljillä seikkaillessa kun etuvetonen välillä käy mahan varassa. :D

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 28.12.2011 1:35

14" syncrossa pikkulipareet vakiona ja 16" kaarien leikkaamisen takia ne isot muovi kaaret eli siinä kun oli isommat fillarit niin tehtaalla rälläkkä lauloi ja laitettiin rumien leikkaus arpien päälle muovikaaret =)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 4.1.2012 19:05

Rahtipoika toi Decoupler osaset. Nyt vaan mallaileen miten päin nämä oikein tulee, kun asennus ohjeita ei saanut mukaan.
Kuva

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 4.1.2012 20:32

Onko tarkotus ajaa kuten minäkin vai taloudellisesti ilman turhia vetäviä pyöriä?

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 4.1.2012 21:32

Kyllähän se taloudellisuus on ajatuksena eikä snow drifting :)

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 7.7.2012 9:40

Golffi on siirtynyt uudelle omistajalle.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 7.7.2012 13:32

Vai niin, toivottavasti vielä näkyy internetti maailmassa.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 7.7.2012 15:19

Eiköhän, uusi omistaja kirjoittelee tälläkin foorumilla.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa