Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Tuomaaas
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.10.2019 17:38

Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja Tuomaaas » 19.1.2020 0:06

Kokeillaas riittääkö vielä seuraajia taas yhdelle 1.8t kakkikselle.

Työmatka kulkineeksi tuli hommattua kesällä 2018 pitkällisen etsinnän jälkeen ''isolohko'' kakkonen, kriteereinä oli suht ok korinen 1.8 koneella ja 5 lovisella laatikolla oleva yksilö.

Kuva

Kesä ja talvi mentiin ongelmitta mutta sitten syntyi ajatus tekniikan vaihdosta turbotekniikkaan joten aloin etsimään sopivaa tekniikan luovuttajaa. Sopivasti avklle tuli myyntiin järki kilometreillä oleva audin a3 1.8t quatro eikä hintakaan karannut oman budjetin yli.

Kuva

Aluksi tästä oli tarkoitus kerätä vain tarvittavat osat swappia varten mutta olikin suht pienellä laitolla takaisin tieliikenteeseen korjattavissa niin leivoin siitä talviauton golffin koritöiden ajaksi. Koska tekniikan luovuttaja auto oli quatro ja tälläkin foorumilla on muutama tieliikenteeseen asti ehtinyt vetotavanmuutos golffi toteutettu aloin etsimään itsellekkin syncro golffia vetotavan muutosta varten. Ei tainnut mennä tuntiakaan siitä kun osto puolelle jätin ilmoituksen syncro/country golffista joka olisi hintaluokaltaan sellainen että raaskisi sen tähän käyttöön silpoa.

Kuva

Nytkun on pihat täynnä raatoja oli aika alkaa todenteolla töihin että tämä olisi ensikesänä jälleen ajossa, tänä talvena siis tarkoitus käydä pelkästään kori läpi ja toteuttaa tekniikan vaihto ja pienimuotoinen piristys, ajaa etuvetoisena yksi kesä tai kaksi riippuen kuinka talous antaa periksi ja sen jälkeen aloittaa vetotavan muutos projekti, siitä siis lisää tulevaisuudessa toivottavasti.

Nyt itse nykyhetkeen, auto kokenut pieniä päivityksiä oston jälkeen jotka on tehty tekniikan vaihtoa silmällä pitäen elikkäs. Alustasarja vaihtunut bc racingin br:ään ja vanteet vaihtuneet ats dtc superlighteihin koossa 15x8 ympäriinsä.

Kuva

Jottei aloitus postauksesta tulisi pelkkä romaani niin laitellaan menneen viikon tapahtumat kuvina.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Siinäpä jotain pientä alkuun, hommat jatkuu nyt alustan osien kiikuttamisella maalarille ja massojen poistolla pohjasta, pyöräkoteloista sekä konehuoneesta. Sana on vapaa ja kaikki kommentointi otetaan rakentavasti, eläessäni en ole vielä bensaturbojen sielun elämään perehtynyt saati sitten tekniikan vaihto projektia toteuttanut joten kysyttävää tulee olemaan varmasti paljon....



-Tuomas

PLe
-
Viestit: 854
Liittynyt: 1.8.2003 12:38
Auto: Passat 3C DSG6 | Golf mk2 1.8T| Honda CBR 1100XX Super Blackbird | VW Cärry project

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja PLe » 20.1.2020 9:13

Mikä vm. sulla kakkis eli tuleeko katilla vähäpäästöinen? Kun teet sähkötyöt, tee siitä kunnollinen kartta muillekin näitä prjojekteja touhuaville, kiitos.

Tuomaaas
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.10.2019 17:38

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja Tuomaaas » 23.1.2020 21:47

Koppa on -91 eli tulee vähäpäästöinen. Tarkoitus olikin tehdä jonkinlainen yhteenveto sähkötöistä kohan sinne asti päästään, ulkomaan foorumeilta tuntuu löytyvän niistä aika kattavasti tietoa mutta vaatii silti vielä jonkinverran asiaan perehtymistä.

Korityöt saatu tälläviikolla aika mukavasti käyntiin ja löydetty itselle sopiva tekniikka jolla lähteä massoja poistamaan, tähänkin on niin monta tapaa kun on tekijääkin mutta itsepäädyin seuraavanlaiseen työjärjestykseen. Monitoimikoneeseen kaavinterä jolla poistaa suurimman osan massasta, tämän kanssa ei tarvitse kuumailmapuhaltimella/toholla leikkiä lähtee ilmankin. Sen jälkeen jäljelle jäävät massat rälläkkään kiinnitettävällä pyöröharjalaikalla (suosittelen koko naaman peittävää suojamaskia).

Enimpien massojen poisto tavalla tai toisella nopeuttaa huomattavasti eikä tule ihan niin mahdotonta siivoakaan, teräsharjalaikan käyttöön hommasin pyörintänopeuden säädöllä olevan akkurälläkän jolla työskentely on huomattavasti mielyttävämpään kun saa pudotettua pyörintänopeuden sopivaksi, 3000rpm pyörintänopeudella massa ei sula vaan lähtee muruna pois...

Kuva

Kuva

Kuva

Ensin pyöräytän pyöräkotelot puhtaaksi joka nurkalta ja sen jälkeen ''helpoimmat'' eli pohja ja konehuone. Ruostehommia jonkin verran tiedossa mutta koppa on osoittautunut ikäisekseen kovaksi niinkuin oli toiveissa, peruspaikoissa kuitenkin korjauspaloja vaativat reiät joten ei virheetön tämäkään.

Kuva

Kuva

Kuva

Molemmilla puolilla helman takapäässä/pyöräkotelossa reikä + täyttöputken kannake hieman pehmennyt. Näihin paneudutaan sitten kun massat poistettu kauttaaltaan.

Jarruosat ja alustan puslat ostoslistalla ensimmäisenä, onko näihin löytynyt tehokkaampaa jarrutehostinta kuin tuo isoin vakio eli 9'' ?

Tästä jäi nyt talliin ykspisteruiskun vakio keruusäiliö/painepumppu/suodatin paketti joka ei ainakaan vielä ole vuotanut joten jos jollain tälle tarvetta niin täältä löytyy sopuhintaan..

USAgti
-
Viestit: 148
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja USAgti » 28.1.2020 23:05

Onko countryn tekniikka siis tulossa golffiin? Jos ei ja countrystä on virranjakaja ylimääräisenä niin voisin ostaa pois.

Hyvältä näyttää tekeminen tässä vaiheessa. Lisäilehän tarinaa ku tapahtuu enempi.

Tuomaaas
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.10.2019 17:38

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja Tuomaaas » 8.2.2020 19:30

Countrysta tulossa pääasiassa käyttöön vain pohjalevyn osia, tehostettu hammastanko ja taka-askelisto joskus kun sinne asti päästään, sisustan osista ''pehmeä'' kojis, nahkaratti ja keskikonsoli jää itselle. Ajatuksena kuitenkin pitää ajokuntoisena kunnes on aikaa sen purkamiselle niin on helpompi siirrellä.

Tällä viikolla lähti alustan osia maalaukseen, apurunko ja tukivarret on viimekesänä uusittu mutta noiden tarvike osien maalipinta ei kovin kestävää ole joten maalaukseen lähti nekin.

Kuva

Myös vaihdelaatikko löysi tiensä uuteen osoitteeseen tänään, Laatikoksi tuli corradosta peräisin oleva ATB-tunnuksinen yksilö joka on varustettu peloquin tasauspyörästön lukolla, odotukset lukolliselle laatikolle ovat melko kovat mutta ainakin kesällä tehdyn koe istumisen perusteella kyseessä on varsin toimiva tuote jonka avulla näistä vajaa vetoisistakin saa ajettavia.

Tuomaaas
-
Viestit: 7
Liittynyt: 1.10.2019 17:38

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja Tuomaaas » 16.2.2020 0:03

Massanpoistossa aletaan olla kohta jo voiton puolella, varapyöräkotelon ja takahiekkapellin väli on sen verran ahdas että jos sen haluaisi hyvin puhdistaa pitäisi hiekkapeltikäyttää irti. Tulevaisuudessa kuitenkin kontinpohja vaihtuu kun vetotavan muutos on ajankohtainen niin silloin pääsee sinne paremmin käsiksi joten otetaan nyt niin pitkälle kun vain kuppilaikalla yltää...

Kuva

Mitä enemmän pohjaa on saanut puhtaaksi sitä enemmän löytyy varteenotettavia paikkoja ruostumiselle vaikka massa on ollut päälleppäin ehjä ja hyvin kiinni, lisää hitsausta vaativia paikkoja ei ole kuitenkaan tullut kuin yksi vastaan.

Kuva

Tunkkaus paikkojen juuret oli päässyt aikamukavasti hautumaan massan alla joten ne päästelin suosiolla irti, pohja on näilläkin aluella vielä kova joskin aika hyvin syöpynyt.

Kuva
Kuva
Kuva

Täytehommina tullut käytyä jarrut ja olkavarret valmiiksi läpi odottelemaan sitäpäivää että auton saa joskus pyörilleen, mukavaa vaihtelua pelkälle massanpölistelylle.

Olkavarret maalattuna, uusilla laakereilla ja navoilla.
Kuva

Etusatulat on mallia girling g60, takasatulat mk4 golffista. Etusatulat tuli itselle valmiiksi kunnostettuna joten niihin ei tarvinnut kun uudet palat laittaa. Takasatulat maalailin etusatuloiden kanssa samaan väriin ja uusin kaikki tiivisteet.

Kuva
Kuva

Levyiksi tulee nyt perus brembot eteen ja taakse, jarrupääsylinteriksi ostin t4 portterin absittoman 25,4mm sylinterin. Menee suoraan kakkoskoppasen 9'' tehostajaan eikä autodocilla hintakaan ollut paha..

Kuva

Polttoainelinjat omassa päässä jo suunniteltu aika näyttää mitä sattuu tulemaan, runkolinjat pohjaan 12x1mm rosterista. Vakio keruusäiliön tilalle uusi säiliö rosterista tilavuudeltaan n.litra ? Kaikki liitokset toteutan an liittimillä koossa an8, tavoitteena on että klemmareita ei ole kuin tankkipumpun päässä. Painepumpuksi boch 044, riittääkö keruusäiliötä täyttämään vakio tankkipumppu vai kannattaako sekin uusia tehokkaampaan ?

KKD motorsportilta tilasin hitsattavat rst nipat keruusäiliöön ja runkoputkien päihin. Putkiin tuleviin nippoihin sorvasin upotuksen niin että nippaa ei tarvite hitsata putkenpäähän vaan itse putki menee n 6mm nipan sisään, tuntuisi ainakin tukevammalta ja on myös helpompi hitsata.

Kuva
Kuva

Pohjaan tulevat putkien kannakkeet vaikutti omasta mielestä aika korkeilta joten madalsin niitä sen verran mitä kehtasi ilman että tukevuus kärsii.
Kuva

getari16vee
-
Viestit: 151
Liittynyt: 13.3.2014 17:26
Auto: Golf mk2 1.8 16V GTi ja Seat Exeo 2.0 TFSI

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja getari16vee » 16.2.2020 20:07

Hyvältä näyttää kyllä tekeminen! Kunnolla nuo pohjan ruostetyöt kannattaa tässä vaiheessa tehdäkin.
Itse en haikaile yhtään tuota vaihetta projektista;)

tex-
-
Viestit: 46
Liittynyt: 3.3.2018 18:56
Auto: VW Polo TSI 1,2 -15 VW Golf GTI 8v -86

Re: Golf MkII Työmatkakulkineesta harrasteautoksi.

ViestiKirjoittaja tex- » 17.2.2020 18:43

Minä käytin edellisen harrastusautoni liikkeessä pohjan massauksessa. Koko sen jälkeisenä aikana ei enää tarvinnut tuskailla pohjan ruosteiden kanssa. Ja sillä autolla ajettiin autosuunnistusta hyvinkin haastavissa olosuhteissa.
Ajattelin tehdä saman oman gti:ni kanssa kunhan saan sen valmiiksi.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kukke ja 11 vierailijaa

© since 2000 - ffp