Mk1 Caddyn rakentamista Hurrilassa.

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Hannu^
-
Viestit: 172
Liittynyt: 22.9.2008 22:22
Auto: Caddy Mk1 mTDI

Mk1 Caddyn rakentamista Hurrilassa.

ViestiKirjoittaja Hannu^ » 9.7.2019 23:21

Tästä alkaa reilu viiden vuoden rakennustarina kaikkine mutkineen ja kommervenkeineen mitä harrastus osasi nakata vastaan.

Tässä lähtö piste kesäkuussa 2014.
Kuva

Auto oli rakennettu kuulema "kunnolla", mutta se mikä johti tämän työmaan aloitukseen oli pienen pieni ruoste läiskä kuskin puolen kynnyksessä. Ajattelin, että korjaan sen pois ennen kuin pahenee. Tämä "nopea korjaus" päätyi samana iltana siihen, että autosta oli koko kuskin puolen helma rälläkällä leikottu pois. Hän joka tämän upean "rakennustyön" oli aikanaan tehnyt saakon tuta piston rinnassaan. Koko helma oli tosiaan pakkelia ja ruoste reijät oli tungettu täyteen pakkelia ilman yritystäkään hitsata. Vitutuksen määrän jos voisi kuolla niin tuon iltana se oli lähellä.

Kuva
Kuva

Helman paikkailua samoin kuin pohjan oli ensimmäisenä listalla ja pitkään. Samainen rakentaja-rane oli poistanut kyllä ruosteen kuskin lattiasta vasemmasta laidasta noin 4x60cm matkalta. Muuten jees, mutta sitä ei oltu oikeastaan paikattu millään... tai no olihan siellä "hepattuna" joku ohkanen metallilirpake jonka sai kädellä nykäisemällä pois eli vahvat oli hitsaukset. Tässä vaiheessa oli selvää, että auto tultaisiin käymään läpi. Sama rulianssi oli myös hanttarin puolella odottamassa, joten tuli maattua auton alla ja vieressä enemmän kuin tarpeeksi raapiessa kaikkea pakkelia ja muuta kuraa. Pakkelia tosiaan oli komeasti ja luulenkin, että rakentaja-rane olikin pakkelitehtaalla hommissa, koska yksi tai kaksi kiloa ei millään riitä siihen määrään mitä autoon oli uponnut.
Kuva

Orkkis kaaret oli niin kuraa ettei ollut mitään järkeä alkaa niitä säästelemään vaan leikkasin pois ja laitoin tilalle muoviset, joka myös mahdollistaa useampia rengasvaihtoehtoja aina maastorenkaista madalluskäyttöön asti.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Auto alkoi vihdoin näyttää vähän terveemmältä.
Kuva

Tässä vaiheessa tulin siihen tulokseen, että sama vetää koko auto uudella värillä. Pohjamaalina käytin Teknoksen Teknoplast HS150 maalia.
Kuva
Kuva

Pohjamaalin jälkeen auto sai niskaansa upeassa maalaushallissa eli autotallin edessä parkkipaikalla aina muodissa olevan mattamustan.
Kuva
Kuva

Maalaaminen nyt ei ihan ongelmitta sujunut vaan otti kolme eri kertaa, että autosta sai kohtuunäköisen.

Kun ulkokuori alkoi olla siinä kuosissa ettei se lahoa käsiin oli aika siirtyä sisustan pariin.
Sisusta on käyty läpi Dynamatin ja Silent coatin tuotteilla lattiasta kattoon.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten piti alkaa asentelemaan "uusia" sisustan osia sekä uusi avattava takaikkuna savulasilla tuli paikalleen.
Kuva
Kuva

Penkit hankin Passat 3C 2008 vuosimallista.
Kuva
Kuva

Sitten parani tilat missä pystyi autoa pajottamaan ja oli aika nostaa uusi moottori ja loota paikalleen. 1Z 1.9 MTDI oli moottori valinta land roverin pumpulla ja Garreting GT2052V ahtimella. Kytkimeksi kasasin VR6:n levyn, SRE asetelman ja sille kaveriksi Darksiden painelaakeri.
Kuva
Kuva

Etujarruiksi tuli Golf GTI:n EBC Turbo Groove levyt, EBC green stuff palat ja Hellin teräspunosletkut eteen uusine Aten satuloiden kera. Takajarrut pidin vakioina toistaiseksi.
Kuva

Auto oli tässä kuosissa viime joulukuussa.
Kuva

Alkuvuodesta suuntasin innokkain mielin muutoskatsastukseen, mutta into katosikin äkkiä, kun sainkin katsariksi niin tympeän jampan joka ei edes tiennyt missä kaikkialla autossa on runkonumerot tehtaalta lähtiessä, mutta oli vahvasti sitä mieltä ettei konepellin alta löytyvät olleet oikeissa paikoissa. Kaveri väitti esimerkiksi, että stanssatun numeron pitäisi olla 1989 ja 1990 vuosimallien Caddyissä oikeassa A-pilarissa. Sekä niitatun tunnistelevyn tulisi olla oikeassa iskaritornissa, Perästä löytyvää runkonumeroa hän ei edes tiennyt ennen kuin asiasta sanoin. Tämä sankari ravasi auton ja toimiston väliä 45min jonka jälkeen hän ilmoitti, että hän keskeyttää katsastuksen(Tässä vaiheessa hän ei ollut vilkaissut moottoria minkä takia siellä olin sekunttiakaan), koska ei voi olla varma onko auto se mikä sen pitäisi. Tässä vaiheessa kaikki kolme runkonumeroa täsmää, auton tiedot paperilla, tietokoneella, rekkarissa sekä rungollisesti kaikki täsmää. Tämä urpo ilmoitti et joo nyt mennään sit maksamaan ja löi tiskiin koko katsastuksen hinnan johon olin ihmeissäni, mut hän ilmoitti et joo kyl se pitää palvelusta maksaa. Kysyin myös, että miten tässä tilanteessa voin hänelle todistaa, että auto on se mikä pitääkin. Katsarin vastaus oli "Noh ehkä joku projektikuva ennen kuin aloitit rakentamisen" Joka oli vähintäänkin outo, kun miten joku projekti kuva voisi tässä tilanteessa sitten auttaa, kun runkonumerot yms. eivät riittäneet. Tästä alkoikin sitten melkoinen sota asian osalta mikä johti valitukseen kyseisestä katsarista, pitkiä keskusteluja automerkkiä myyvän ketjun kanssa sekä VW Group Sverigen kanssa ja kaikissa ihmeteltiin, että mistä katsari on tietonsa saanut. VW Group Sverige kertoi ettei heillä edes ole Mk1 Caddyyn ohjeistusta runkonumeroista, koska ne mitä tarvii on samat kuin Mk1 Golffissa ja he lähettivät samaiset tiedot minulle paperilla. Alkukesästä muutin Tukholman lähelle ja sen kautta sain tuuria mukaan, koska Tukholmasta löytyy firma nimeltä Larmtjänst ja tämän firman kautta pystyin saamaan paperin mikä todistaa auton olevan se mikä se on ja henkilöllä joka kävi auton läpi ei mennyt edes 15minuuttia siihen että asia oli päivän selvä ja tässä ajassa hän syynäsi auton läpikotaisin jopa ryömien auton alla sora pihalla tutkien runkopalkit yms. Kaiken tämän sotimisen jälkeen otin alkuperäiseen katsastuskonttoriin suomalaisella sisulla varustetun puhelun joka johti siihen, että puljun pomo aikoi alkaa selvittämään asiaa pikaisesti ja seuraavana päivänä minulla olikin ilmainen muutoskatsastus Tukholmassa lähimmällä asemalla. Muutoskatsastus meni läpi, että heilahti ja vuosikatsastuksessa auto sai kehuja kaikin puolin.

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

© since 2000 - ffp