Mk1 -84 Jetta mtdi --> tdi

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Eppup
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.8.2015 7:00
Auto: Mk1 jetta -83 1.9 mtdi

Mk1 -84 Jetta mtdi --> tdi

ViestiKirjoittaja Eppup » 15.2.2018 19:03

Hiiohoi!

Auto on osalle varmasti entuudestaan tuttu toisesta projektitopicista, eli kyseessä on -84 4d LX Jetta joka näytösti ostohetkellä kutakuinkin tältä:
Kuva
Kuva


Auto tuli hankittua 2017 toukokuussa, kun työmatka piteni 80km päivässä eli tirseliauto täyttyi hankkia. No omaan silmään ei mikään tusina 3b passatti tai mk4 golffi käynyt, kunnes tämä kaunokainen osui kohdalle ja sekunttiakaan hukkaamatta iskin jak3:lle viestiä ja parin päivän sisällä lyötiin kaupat lukkoon ja nokka kohti kuusamoa.
En oo muuten koskaan nauttinut auton ostamisesta niin paljo, liehhän 2 tuntia siinä kierreltiin autoa ja jaakko luetteli kaikki "viat", ominaisuudet ja sormella osoitti että tuossa on patentti että laita kuntoon. Kahvien ohella tehtiin omistajanvaihokset ja poristessa unohtu että tästähän pitäs maksaakki jotain, kun rahat taisin lyyä käteen vasta kun olin jo melkein nostanut kytkimen ylös.

Heti kotimatkalla huomasin menneen ostopäätöksen täysin nappiin. Hetkeäkään en ole katunut kyseisen auton ostoa enkä tule katumaankaan. Kesähän siinä sitten meni mukavasti ilman huolia ja murheita, ensitöikseen apulaitehihnan kiristinpyörä ja laturinpyörä jotka oli jo tiedossa ennen auton ostoa.
Kuva

Bug in Finissäkin käytiin pyörähtämässä ruovedellä
Kuva

Tuossa vielä todella sekavasta ja likaisesta konehuoneesta epäselvä ruutu:
Kuva
Eli perus öljylinko 1.9tdi agr isolla mekaanisella pumpulla siellä oli, 520 race suuttimet ja 2.5tdi audista lainattu k16 ahdin.
Tehoista ei mitään tietoa, koskaan en penkkiin asti kehannut viiä naurettavaksi mutta kai ne hepat lähempänä 200hp oli entä 100hp, mutta kulkua tuntu olevan mukavasti vanhallakin kokoonpanolla aika mukavasti.
Itsellä ainaki hymy nous varmaanki ottalakeen asti kun ohjelmoitu e39 530D bemari ei tullut sitten mitenkäänpäi ohi edes 100-200kmh välillä että kyllä siinä millon kellekkin mersu- ja bemarimiehille saatiin päänraaputtelua. Joku tais joskus tulla kysymäänkin että mikä helvetin pata siellä on ku nuin kulkee :D

Jo ostohetkellä tiesin reseptit tuleville talville miten tätä lähdetään jatkojalostamaan, kori kaipasi rakkautta ja mekaanisellapumpulla heitetään vesilintua, eli tässä tapauksessa se kolahti jak3:a otsalohkoon. Kavereiden kimppahallista vapautui syksyllä paikka ja sehän oli sillä saletti.

Hommat alotettiin kevyellä purkutoiminnalla, ensin tietty kaikki rahanarvonen irti ja kiertoon koska kaikki tulee uutta tai isompaa jneyms
Kuva
Kuva

Sitte pidettiinki semmonen 4 kuukauden "luova tauko", vuodenvaihteen jälkeen kone nousi pois ja samalle iltaa leväytin senkin
Kuva

Kohtuu hyvänä pysyny kk laakeritkin, kun kilsoja on varmaan enemmän kun 500tkm, ahtopaineet ja kaasun asento on ollut mitä on.. :D
Kuva

Mutta työnnetään nyt joka nurkkaan ja väliin uudet laakerit, renkaat ja tiivisteet niin ompahan sitten entistä ehompi, ja öljyä ruutasi vähän joka välistä siihen malliin että naapurin kanssa moneen kertaan tätä meidän pihalla vallitsevaa öljykatastrooffia päiviteltiin.

Kuva

Konehuoneesta jo iskaritolpista koriliimat rappailtu ja ajettu laikalla puhtaaksi, turhat kannakkeet mm. Akun teline lähti koska ollut muutenkin kontissa. Eli perinteinen sheivaus ja maalit päälle.
Vaijereitahan tuonne ei enään hirveästi tule kun kaasupolinkin vaihtuu sähköseen malliin ja kytkin tehdään nestekäyttöseksi vanhan vaijeripaskan tilalle. Jarrutehostin + sylinterihässäkkä on vielä iso kysymysmerkki, kun nykytrendithän sen osoittaisi sijoittaa piilosalle tai korvata pedalboxilla. Onko kellään kyseisestä toimenpiteestä antaa vinkkiä tai kokemusta?

Kuva

Mitä maalia muuten suosittelisitte pohjalle että pintaväristä tulis mahollisimman tasainen ja siisti? Epoksia nykypäivänä taidetaan käyttää mutta ko. Aineesta ei sen enempää ole kokemusta joten ensikertalainen joutuu vähän kyselemään.
Lokarit otettu pois läpivientien tekoon että saa johdot vedettyä nätisti sisälokarin kautta, kai niistäkin vanhat kotelomassat nyhvätään pois ja tehdään uusiksi.
Jokainen ykkösiä rapannut varmaan osaa samaistua ettei tuo lokarin irrotus oo mikään pultit auki ja naps homma :D
Kuva

No sitten se pakollinen to do lista:
- tdi sähköt
- konehuoneen sheivaus ja maalaus (väri unknown, saa heittää ehdotusta)
- korin fiksaus, ylimaalaus (väri myöskin mallia unknown, ehdotuksia saa heitellä!)
- uusi alusta, bc?
- sisustan siistiminen mm. Penkkien verhoilu
- uudet vanteet (13-15" valsseja saa tyrkyttää)
- peltipuskurit?
Katotaan nyt mitä tehään ja mitä ei, todennäkösesti suunnitelmat vaihtuu kerran viikossa.

Siinäpä vähän alotuskertomusta, toivottavasti ei tullut sepitettyä ihan ulos ittiä. Kuvamateriaalia menneestä ajasta oli vähän rajallisesti kun osa kadonnut bittiavaruuteen ja muutenkin kaikki kuvat otettu kännykällä enempi tai vähempi selvinpäin. En edes ihmettele jos topiccia ei enään huomenna löydykkään muualta kuin ylläpitäjien roskakorista

Flarez
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.3.2011 13:40
Auto: MB C220cdi, Audi TT, Jetta MK1, Yamaha FZ6-N

Re: Mk1 -84 Jetta mtdi --> tdi

ViestiKirjoittaja Flarez » 4.9.2018 9:45

Onkos projekti edennyt?

Eppup
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.8.2015 7:00
Auto: Mk1 jetta -83 1.9 mtdi

Re: Mk1 -84 Jetta mtdi --> tdi

ViestiKirjoittaja Eppup » 3.8.2019 1:35

Flarez kirjoitti:Onkos projekti edennyt?


Ei ole ihmeitä tapahtunut vuoden aikana, muut hommat painanu päälle pahasti.
Nyt kaivettu naftaliinista ja herätelty hieman kipinää taas rakenteluun.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

© since 2000 - ffp