Audi A3 Bose Surroundin jälkeen hankitun Tiguanin alkuperäinen äänentoisto oli melkoinen pettymys. Vaikka edellisestä auto Hi-Fistelystä alkaa olla jo 15 vuotta aikaa, oli asialle jotain voitava. Ensin pieni kartoitus - mikä on Tiguanin heikoin lenkki.
Soitin oli alkuperäinen RCD510. Ihan kelvollin laite; muistikortti, bluetooth handsfree, bluetooth audio, mittaristoinfo jne. Pääteastekin on todettu nyt ainakin kelvolliseksi. Näin ollen epäilemättä heikoin lenkki oli kaiuttimet.
Tuumasta toimeen. Maarosen Villellä sattui olemaan korjattu RNS510 ja kyllähän alkuperäinen navi houkutteli. Antenni villasukassa kojelaudan syövereihen ja laite paikalleen. Valmis. Navin asentaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa!
Pieni takapakki kuitenkin tuli, sillä mittariston opastukset jumitteli ja sekoili. Villen kanssa asiaa selviteltiin ja kävikin ilmi, että suomiautoon tehtaalla asennettu kompassi sotkee mittariston dataa. Laite löytyy takaluutusta kattoverhoilun alta vasemmalta. Johto irti ja mittaristokin ohjaa kohteeseen moitteetta. Irroitettava kompassi kuvassa.
Villen suosituksesta tilailtiin Blamin erillissarja ja Alpinen piskuinen aktiivibasso. Erkkasarjan elementit ovat kuulemma herkät ja sopivat hyvin hyvin tämän tyyppisen ehostamiseen. Bassokotelo on erittäin matala ja hyvinkin asennettavissa useimpien etuistuimien alle. Oviin tarvitaan keskiäänille sovittimet ja kyytipojaksi otettiin vähän bitumimattoakin.
Verhoilut pois, vanhojen elementtien niitit poralla auki ja uutta asentamaan. Leikkasin vanhoista elementeistä liittimet ja asensin ne sovittimiin juottaen johdot elementteihin. Ei ehkä siistein, mutta toimiva. Sovitteet vedin kiinni 5mm isokantaisilla pop-niiteillä ja tuin asennuksen vielä bitumimatolla. Diskantit asensin paikalleen siroilla sikakittipalloilla. Katkaisin alkuperäisten diskanttien johdot ja juotin uusiin. Käsin koputellen ja kuunnellen asensin bitumia poistamaan isommat pärräykset.
Bassolle otin sähkönsyötön kuskin puolen sulakerasialta uudella sulakkeella. Maita löytyi keskikonsolin alta apukuskin jalkatilasta. Alpineen voi syöttää kaiutintasoista signaalia, joten ne ryöstin juottamalla soittimen takaa alkuperäiseen johtosarjaan ryöstöjohtimet. Basson kiinnitin pujottamalla isot lattaraudat lattiamaton alitse.
Ja sitten kuuntelemaan. Muutaman satasen panostuksella ero on suorastaan ällistyttävä. On vaikea arvioida onko parempi kuin vanha Audin Bose, mutta sointi miellyttää kuljettajaa. Matka taittuu taas mukavasti.
Ja mikä parasta; vältin sen kaiken sahaamisen, ruuvaamisen, kuiduttamisen, ähräämisen ja jopa verhoiluliiman kanssa suttaamisen takakontissa kontaten. Olen ehkä laiskistunut, mutta on tästä tullut myös aika helppoa!
Tiguan -12 rokkikoneet
Valvoja: ffp jäsenet
Tiguan -12 rokkikoneet
- Liitteet
-
- DSC_1320 (Mobile).JPG (64.56 KiB) Katsottu 6608 kertaa
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa