Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 4.10.2017 18:43

Tässäpä tämä:

Audi 4000s (Audi 90) Quattro, 2.2 5zyl bensa. Auto vuosimallia 1985, ajettu n. 250tkm

Kyseinen kiesi on kotoisin Ameriikan maalta (Pennsylvania) joten suomessa vähän harvinaisempi, meille ei ole vielä selvinnyt monta näitä oikein on tuotu (autowikissä luki että 4kpl) ovatko sitten nelivetoja en tiedä.
Tässä herkussa on esim: Ilmastointi, vakkari, sähköikkunat, sähköinen kattoluukku, keskuslukko ja tietenkin se tärkein: Neliveto.

Auto on tuotu suomeen edellisen omistajan toimesta joskus 2013-2014 ja ilmeisesti jäänyt talliin seisomaan 2015 kun rekisteröinti katsastuksessa tullut hylky. Siitä asti odottanut tekijäänsä. Velipoika osti auton Elokuussa ja ajoi siirtokilvillä 700km kotiinsa, hyvin toimi.
Jännä nähdä millasen auton kaksi nuorta ajoneuvomasentajaa saa väsättyä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
To-do lista:

ok Maahantulokatsastus suomeen
ok Alustasarja ja muutoskatsastus (iskarit tulleet tyhjäksi)
ok Helmojen hitsaus, pohja paikka ja takakonttiin yksi paikka
ok Jarrujen läpikäynti
ok Jakohihnan ja vesipumpun vaihto
ok Alustan osien läpi käynti ja vaihto (hiekkapuhallus ja maalaus, pallonivelten vaihto)
ok Akun siirto paksiin myöhempien suunnitelmien tieltä pois
ok Putkiston entraus (liitos rikki, putki vasta vaihdettu)

Ovien alareunojen ruostekorjaus
Koko auton maalaus? (ylimaalattu jenkeissä)
Vuotavat stefat voimansiirrosta
Sisustan siistiminen
Uudet kesä ja talvivanteet
Keskuslukon korjaus
Turbokone?
Isommat jarrut ja 5 pulttiset navat

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

On tuossa tullut selviteltyä vähän katsureilta millaisia muutoksia tarvii tehä valoihin että saa suomessa kilpiin (ei ole suomessa katsastettu vielä koska edelliseltä omistajalta oli homma jäänyt vaiheeseen) Nyt kuitenkin 28.8 trafilta muutos valosäädöksiin ja näiltäosin tuontiautojen valot hyväksytään niinkuin ne lähtömaassakin olivat, eli niihin ei muutoksia tarvi tehdä!! Onneksi näin.

Alustasarjan katsastamisesta selvisi seuraavaa: Tüv lappuja ei tarvita (eikä niitä ole)
Suuntaus raportti jossa kaikki kulmat vihreällä, ja todistus että sarja on tehty tähän autoon (riitti valmistajan myynti ilmoitus ja netistä tulostettu säädettävän sarjan Tüv lappu)

Tässäpä lähtökunto:
Kuva
Kuva

Saatiin jakohihna vaihdettua kun ei ollut tietoa milloin viimeksi tehty, samalla vesipumppu uusittu kun vuotanut varmaan viimeiset 10 vuotta. Hankaluuksia teetti kampiakselin pultin irroitus koska ei ollut kiinnipitotyökalua eikä paineilmatyökaluja, työkalu kuitenkin tehtiin liimapuristimen osista ja 4kpl 8mm pulteista, hyvin toimi.

Kuva

Etu-, ja taka-apurungot kävivät hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa, hyvät tuli.
Paikallinen pinnoitus firma teki työn 120€, halpa!! Puhalsivat samalla tukivarretkin.

Pahoittelut, tämä kyseinen auto ei ole omistuksessani mutta autoa laitetaan porukalla niin ajattelin kirjoitella muiden iloksi tänne juttua välillä.

Kuka pystyisi arvuuttelemaan meille kyseisen helmen myyntiarvoa toimintakuntoisena, katsastettuna täällä Suomessa? Noita ei meinaa ole myynnissä juuri ollut.

Ideoita otetaan vastaan tekniikka muutoksiin ja kaikkeen muuhunkin, ensimmäinen isompi urakka mitä ollaan tekemässä joten apuja tarvitaan joka suunnasta
Viimeksi muokannut paveheiskanen 5.10.2017 20:47, yhteensä muokattu 8 kertaa.

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 4.10.2017 18:48

16.9.2017 Tehtyä:

Nyt on Audin apurungot paikallaan ja auto ajokuntonen.
Mukavasti viikonloppu menee hitsaillessa helmoja ja pohjaa.
Molemmissa helmoissa edessä reikä, toisessa takana, kuskin lattiassa sekä paksissa kumitulpan ympärillä.
Loppujen lopuksi näin vanhaksi autoksi sanoisin että saa hitsaushommia olla!!
Ei ole aikaisemmin hitsattu.

Tehdään ihan ajan kanssa vaikka piilossa ovatkin (muovihelmat tulee helmapeltien päälle)
Kerranki jaksaa panostaa ruostepaikkoihin kun tietää että auto pysyy talossa muutaman vuoden!

KuvaKuva
Peltiä kunolla pois että varmasti saa hyvin terveeseen kiinni
Kuva
Pikkuhiljaa pistehitsillä koko paikka kiinni ettei pelti veny. Hidasta mutta toimii!
Hankaluuksia teetti Audin saumaliimat jota tursuaa joka välistä kun hitsaa....

Siinä meni viikonloppu, vähän yli puoliväliin päästiin. Kaksi uutta reikää löytyi kuskin jalkatilasta kun joskus edeltäjät nostelleet pohjasta autoa ylös tunkilla ja massa revennyt
KuvaKuva
Paksusti on auto kyllä suojattu! Suoja-aineet molemmin puolin.

Edit: Tämmönen tuli, hitsi sauma, koriliima saumaan, ruosteenesto pohjamaali, valkoinen kivenisku ja valkoinen pintamaali. Kotelon sisälle tuli keskisitkeä kotelonsuoja aina.Kuva
Olisi saanut hiomalla paremman mutta muovihelmojen alle jää niin ei jaksanut näprätä.
Viimeksi muokannut paveheiskanen 4.10.2017 19:07, yhteensä muokattu 3 kertaa.

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 4.10.2017 18:50

30.9.2017 Tehtyä:

Nyt olis Audissa alustasarjan leimalle saantia varten vihreät suuntaus laput,
hitsaukset tehty ja kaikkee pientä leimaa varten näprätty.

Takapakkiakin on tullut, löytyi takajarrusatulat audifinns sivustolta mutta kas kummaa, niistä toinen toimi juuri välttävästi ja toisessa käsijarru ei lähtenyt säätymään... Noh, tilannehhan on nyt se että aikaa mennyt hukkaan tuntitolkulla, ja 100€ satuloihin jotka ei toimi.

Nyt ollaan takas siinä lähtötilanteessa että tarvitaan satulat taakse, eikä niitä mistään saa kun ovat 36mm vanhalla satulalla joka on huomattavasti harvinaisempi kuin 38mm satula.
Hankalaa työstä tekee se että tämän ikäisessä autossa levyjarru takana on jo sinänsä harvinaisuus, ja nelivedon satulat poikkeavat etuvedon omista käsijarruvaijerin lähtösuunnan osalta...

Ei muutako etsimään ja toivomaan parasta, ja jos teillä on hyvät lukijat satuloita nurkissa jotka toimii niin laittakaa sitä YV:tä mulle!

Kuva

EDIT: Satulat saatu toimimaan välttävästi kahden päivän työllä...

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 4.10.2017 18:55

Kuva

3.10.2017 Tuomiopäivä, konttorilla hujahti aikaa vähän vajaa 2 tuntia.
Leima tuli, nyt odotellaan suomalaisia kilpiä ja verotus päätöstä!
Oli muuten aika tuuletus kun laput oli kädessä ja autoon sai 3kk tilapäis kilvet!
Katsuria ei juuri alusta kiinnostanut, heitti laput pöydälle ja kysyi paljon putosi, sitten mittasi korkeuden ja sillä selvä.

Nyt hakusessa toimiva turbokone suomen maalta jonka saisi ujutettua nelikon veturiksi

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 7.10.2017 10:55

Nyt tuli vihdoin ratti tuon vanhan puhkikuluneen orkkiksen tilalle. Aika hyvin tollaset jutut muuttaa kokonaiskuvaa
KuvaKuva
Kuva
Ratti löytyi sattumalta tori.fi:stä, tehty vuonna 1986 ja on tekonahkaa ilmeisesti.
Paketin mukana tuli kaksi keskiötä, joista molemmat sattuu tähän autoon. Toisesta puuttuu uppokantaruuvit ne täytyy vielä jostain kaivella.

Pitihän sitä vähän entrata, jonkun vanhat vannehopeat rapsutella reunoista pois ja putsata nahat pölystä. Samalla kiillotin nuo hapettuneet ruuvit kivemman näköiseksi
Paketti maksoi huimat 70€ ratin ja kahden keskiön kanssa

paveheiskanen
-
Viestit: 207
Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Auto: 3BG 1.8Tx2

Re: Audi 4000s quattro -85 from Pennsylvania goes Turbo?!

ViestiKirjoittaja paveheiskanen » 5.7.2018 11:15

Auton nykyinen kunto, ajeltu nyt päivittäin töihin lyhyttä matkaa ja perus kruisailua.
Löydettiin sopivat vanteet alle, nyt ei tarvitse tehdä edes jaon muutosta 5 pulttiseksi.

Kuva

2.1L 10v T moottori on koneistamolla, odottaa putkitusta.
Ehkä ensikesäksi ajoon?


Kuva Kuva
Kuva


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

© since 2000 - ffp