Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 13.8.2017 22:54

Kaikki kuvat selattavissa tuolta.

Sciroccon uusi elämä alkoi jo vuosia vuosia sitten kun 16V pata vaihdettiin 1.8T:n. Ei yhtään huono konversio sinänsä, mutta 2Y-toosan ärsyttävyys alkoi vaivaamaan siinä määrin että jotain oli tehtävä. Yhtään ei auttanut ärsyttävä kuparikytkin.
Asiaa puntaroidessani kävi monenlaisia optioita mielessä, mutta lopullisen niitin antoi käyttiksen vaihtuminen DSG-vaihteistolliseen. Niin makoisa laatikko ajella että semmonen se on saatava. Muutenkin kiinnosti ajatus moisen retrofittaamisesta johonkin.
Mekaanisesti työnähän ei ole kovin hankalaa, sama homma kuin minkä tahansa muunkin vaihteiston. Raapustelua aiheuttaakin lähinnä vaan elektroniikkaosasto.
Itselläni kun on kehittynyt jonkinasteinen tieto konsernin sähkösavun sielunelämästä, niin vahva usko oli että hommahan onnistuu suitsait.

Löytyi passelisti yksi rikkinäinen laatikko, joten eikun sovittelemaan. Totesin että teoreettiset mahdollisuudet on olemassa koon puolesta, yllättävän kapea verrattuna 020:aan, paksumpi toki muuten joka suuntaan.
AVK:lta löytyi sopiva elimenluovuttaja, 6-koppa variant, 1.4TSI 90kW. Tämän moottori ja vaihteistoyhdistelmän valitsin siksi, ettei paino karkaisi liikaa. 020 hilppeineen painaa suunnilleen 55kg. DQ200, eli 7-vaihteinen kuivakytkinvaihteisto vähän enemmän. Kuvasta puuttuu vp ja startti.

Lisää juttua tuonnempana.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1553
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja samza » 14.8.2017 15:27

Hienoa projektia tulossa!
Nuo kuvat vaan ei ainakaan minulle aukea :(

edit nyt toimiikin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 14.8.2017 21:16

1.4 jakopää- ja mäntämurheet oli kyllä tiedossa, siksi päädyin juurikin CAXA-moottoriin, joka lienee niitä vähiten huonoja. Käytännössä uusilla osilla ketju ei muodostu enää ongelmaksi, kun huoltoväli on lyhyt ja kesäautossa kilometrejä muutenkin vähän. Samaan syssyyn uusin myös pakoventtiilien jouset, jotka ovat kaksoisahdettua versiota hintelämmät. Mahdollista jatkojalostusta silmälläpitäen siis tämä modi, näissähän tulee viritettynä usein sytytyskatkoksia isoilla kierroksilla.

Ruttuautoa odotellessa, ehdin serveeraamaan hammastangon. Parillakympillä sai tiivistesarjan ja tarvittavat erikoistyökalut tein itse. Jos pinjonin pesä ei ole pahoin kulunut, niin varsin kannattava toimenpide.
Tilailin kilkkeitä myös oheisryönää varten, eli mittaristoon tuli alkuperäisen ajotietokoneen näytön tilalle Nokia 5110 näppärä ruutu, joka sopi yllättävän mukavasti paikalleen.
Kontrollerina sille toimii Teensy3.2, eli arduino-yhteensopivaa settiä. Tuo ohjaa siis tällä hetkellä koko mittaristoa, poislukien lämpö- ja polttoainemittarit.
Tarvittavat tiedot laite lukee can-väylältä ja ohjailee hommeleita sen mukaan. Nopeustieto tällä hetkellä tulee GPS:n kautta, mutta siitä tuonnempana.

Vaihdekepukkaa aloin sovittelemaan vanhan reikään ja sinnehän se sujahti. Adapterin tein kallistamaan keppiä mahdollisimman paljon taakse, koska mittailin että keskikonsoliin tulee jäämään todella vähän tilaa.

Vanhat kannakkeet raapaisin mäkeen, koska ekasta koesovituksesta alkaen oli selvää että niitä ei kuitenkaan voisi hyödyntää. Samalla lähti akun teline, ei sillä virkaakaan ole ollut enää vuosiin kun akku on takaluukussa.
Tarkkasilmäinen saattoi huomata, että varaosavaihteiston sovituskuvassa alkuperäiset vetoakselit ovat laatikossa kiinni. Luovuttaja-auton laatikossa oli kuitenkin erilaiset laipat, kaikkiaan taitaa olla kolmenlaisilla laipoilla näitä vaihteistoja. Laippojen vaihto toki oli simppeli, irroitus-kiinnitys operaatio. Varsinainen yllätyskäänne oli se, että myös laippojen etäisyys toisistaan (ts perän leveys) on täsmälleen sama kuin 020-vaihteistossa. Ei siis minkäänlaista vetarijumppaa tiedossa, nice!

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 14.8.2017 23:12

Konekaapin ollessa suhteellisen tyhjä ylimääräisestä romusta, moottoripaketin asemointi piti jollain suorittaa. Oma vaivansa siinä on, kun ainoa kiintopiste mihin ei juurikaan voi vaikuttaa on vetoakselit. Tunnetusti nekään eivät ole kovin kiinteät.
En tiedä miten muut ovat tätä ratkoneet, mutta itse tuumailin seuraavaa.
Halusin moottorin mahdollisimman taakse ja ylös, koska modernit autot ovat suhteellisen korkeita keulastaan. Vanhankin 1.8T:n vaivana on usein turhan matalalla oleva öljypohja.
Askartelin moottoripaketin alle skeittilaudan, jonka päällä pari biltsun tunkkia. Näillä sain konetta vaakattua pituus- ja poikittaissuunnassa korin mukaan, ilman että roikkuu ja heiluu jossain ketjun nokassa mitensattuu.
Ruuvasin vetoakselit kiinni ja tutkiskelin niiden kulmia ja joustoaluetta. Sivusuunnan oikean kohdan arvoin mittaamalla etäisyydet jakokotelosta runkoaisaan, vetarien "löysien" ollessa kuljettajan puolelle ja matkusajan puolelle.
Eteen-taakse suunnassa oikea kohta muodostui silmällä, lähinnä vetoakseleiden kulmista ja vaihteiston etäisyydesta hammastankoon.
Taittelin alumiinilatikasta konepellin alapinnan mallisen kangen, jota kuljetin ees-taas lokareiden välissä, tästä sai hyvän käsityksen kuinka paljon varaa pystysuunnassa jää konepelti kiinni. Mielestäni onnistuin asemoinnissa melko hyvin. Näistä vaiheista ei juuri kuvia ole, kun tekemisen into oli niin suunnaton.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 21.8.2017 23:10

Käyttiksessä yllättäen oli ilmastoinnin kompressori rikki, joten anastin sen tästä projektista. Mööpelin tilalle askartelinkin sitten ohjaustehostimen pumpun.
Aika runsaasti oli sellasta pientä näpräilyä, jäähdyttimen kiinnikettä, vesikuulerin jäähdytintä, pa-suodatinta (Golf6 oem pa-linja sopii muuten bolt-on), lukematon määrä yksityiskohtia. Loppuhan onkin yksinkertasia sähkökytkentöjä.
Konekaappihan näyttää tällä hetkellä suunnilleen tältä.

Alusta asti oli jo selvää että rattiin on saatava vaihderäpylät. No evo3 osista muodostui tuotantoon kelpaava simppeli ratkaisu. Eivät hyppää silmään, mutta ajavat toivon mukaan asiansa. Kehitys on vielä kesken, mutta katsotaan mihin päätyy. Kommunikointi wanhaan rattiin ei ollut ihan yksinkertainen juttu, kun johtoja on vain yksi. Radiolähetintä olen jo testannut eräässä toisessa projektissa ja se on kyllä toimiva, mutta vielä en ole saanut siinä olevaa ärsyttävää viivettä kokonaan pois. Tähän päätin kokeilla infrapunaa, josta nyt ensimmäinen evoversio ratissa paikallaan ja toimiikin. Muutamat itsetehdyt bugit vielä oiottavana sekä joitain ohjelmointiteknisiä pulmia.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 21.8.2017 23:32

Sähköasiaan kun päästiin niin siitä muutama sana. Tässähän ei ole tekniikan mukana siirretty luovuttaja-autosta muuta kuin vaihdekeppi, moottorin johtosarja ohjainlaitteineen, luonnollisesti vaihteiston ohjainlaite myös, koska se sijaitsee vaihteistossa. Kaikki loput toiminteet on tehty itse. Yhden purkin tein tavaamaan väylältä kepin asentoa, jota käytetään peruutusvalojen ohjaukseen ja starttauksen estoon, jos keppi ei ole P tai N.
Sama laite myös vastaanottaa ratista tulevaa IR-dataa ja lähettää edelleen CAN-väylään tiedon vaihteistolle mitä räpylöitä käytellään.
Mittaristossa on oma purkki, joka lukee moottorilta kierroslukua, lämpötilaa ja mitä kaikkea nyt keksinkään laittaa. Tämä vastaanottaa myös vaihteistolta tiedon vaihteista ja näyttää ne näytöllä. Laite sisältää myös paristovarmennetun reaaliaikakellon, joten aika ei katoa vaikka akun irroittaa.
Nopeustieto mittaristoon luetaan myös CAN-väylältä, mutta käytin siihen omaa can-pakettia, jonka generoin erillisellä purkilla. Näin pääsen helpommin valikoimaan ja muuttelemaan nopeuteen liittyvät asiat, ilman että muu toiminta häiriintyy. Todellinen nopeus ja se nopeus mistä vaihteisto milloinkin tykkää, ovat tässä tapauksessa varsin erilaisia, johtuen renkaiden kokomuutoksesta. Tätä kalibraatiota pitää päästä muuttamaan suhteellisen helposti. Tämä vaihe on vielä kesken mutta edistynee kuitenkin.

Sebastian
-
Viestit: 8548
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.8.2017 18:21

Kai se matkamittarin joka luukkuun tulee pikku näyttö? =D

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 22.8.2017 22:44

No ei sentään :D
Kyllä tuosta kuitenkin yksi idea tuli mieleen.

PLe
-
Viestit: 831
Liittynyt: 1.8.2003 12:38
Auto: Passat 3C DSG6 | Golf mk2 1.8T| Honda CBR 1100XX Super Blackbird | VW Cärry project

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja PLe » 12.9.2017 21:06

Hieno projekti, tietämystä tuntuu sulla olevan. Mistä hommasit tehostimen huoltoon värkit?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 17.9.2017 20:41

Steeringseals.com tietty :D

Entris
-
Viestit: 1183
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Entris » 2.10.2017 18:46

Todella hieno projekti. Miten muistelin että kakkosgeneraation vekottimissa olisi mittariston nopeusmittari ollut vaijerivetoinen? Ilmeisesti muistan väärin. Onko moottoria tarkoitus viritellä esimerkiksi uudella softalla?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 11.10.2017 16:06

Näinhän se juuri on, eli vaijerilla kulkee.
Ensimmäinen mittaristo-prototyyppi olikin sähkömoottorilla, joka pyöritti vaijerin reiästä. Periaatteessa toimikin, mutta käytännössä ei. Ideana oli helpohkosti jälkisähköistää mikä tahansa ykkiksen/kakkiksen mittaristo, samalla säilyttäen matkamittarin ja tripin.
Vastaavia purnukoita saa ainakin ameriikasta valmiina, joten ainoa hyöty olisi ollut edullisempi hinta jos itse tekee. Mittariston takana on lopulta niin vähän tilaa, että riittävän isoa moottoria ei sinne olisi saanut, ilman että tekee jonkinlaisen kulmavaihteen tai muun vetotavan muutoksen. Koin helpommaksi ratkaista asian muulla tavoin.
Tätä varten hankitun dc-moottorin kontrollerin valjastin myöhemmin keskuslukituksen ohjaukseen.

Heikki J:ltä löytyikin sopivasti hiukan elämää nähnyt mittaristo, josta anastin kierroslukumittarin. Sen modasin nopeusmittarin tilalle ja vaihdoin tauluksi nopeusmittarin vastaavan.
Tätä sitten ohjataan samalla tavalla kuin kierroslukumittaria, eli teensyn pwm ulostulolla, sopivan transistorikytkennän kautta tietenkin.

Lämpömittarin ja polttoainemittarin toiminnot ovat ennallaan. Moottorin lämpötila-anturiksi vaihdoin mm. 1.8T:stä tutun vihreän 4-napaisen (alkup 2-nap, vain eculle), jonka toisesta anturista tulee mittarille tieto. Välissä on sovitusvastus, jotta mittarin näyttämä olisi oikein.

PLe
-
Viestit: 831
Liittynyt: 1.8.2003 12:38
Auto: Passat 3C DSG6 | Golf mk2 1.8T| Honda CBR 1100XX Super Blackbird | VW Cärry project

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja PLe » 12.10.2017 15:27

Kyllä on hienoa lukea näin ammattimaista tekstiä ja toteutusta.

Entris
-
Viestit: 1183
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Entris » 16.10.2017 21:35

Mitäs DSG/ECU tuumaa jos autossa ei ole (yhteensopivaa) ABS-jarrujärjestelmää? Toimiiko normaalisti? Voisi kuvitella että haluaisi pyörännopeustietoja.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 12.2.2018 12:17

Toimii "normaalisti". Siis toimii, mutta ei niin hyvin kuin voisi toimia.
Tällä tavoin on ajeltu viime kesä.
Alusta asti oli suunnitelmana generoida tarvittavat can-viestit, jotta toosa on iloinen.
Vaihtopisteet lähinnä menee sekaisin nopeustietojen puuttuessa, mutta yllättävää oli miten hyvin laatikko lopulta toimii ilman mitään ylimääräistä.
Ongelmaa pystyy kiertämään DSG softaa puukottamalla, mutta viisainta on saattaa se senverran tyytyväiseksi että vikakoodeja puuttuvista signaaleista ei ole.
Nopeustiedon generointi on kehitteillä ja oikeanlaisten can-viestien rakenne on tiedossa.
GPS:n nopeus ja tarkkuus ei siihen riitä.

Tällä hetkellä on taka-akseli lattialla entisöitynä ja seuraavaksi irtoaa pa-säiliö. Molempiin on jo hyllyssä uutta osaa. Ja muutama muukin palikka.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45
Auto: G6, Scirocco 2 TSI DSG

Re: Scirocco mk2 16V -> TSI DSG

ViestiKirjoittaja Tero » 23.7.2019 23:23

Eipä ole tullut paljon päiviteltyä viime aikoina, mutta kevyt tilannekatsaus.
Pari kesää ajeltu ja talvella paranneltu lähinnä jarru-, laakeri- ja jousitusosastoa.

Kaikkihan tietää että kakkismallin takapään kartiorullalaakerit on ihan hanurista.
Korjaustoimenpiteenä asensin bolt-on oem osaa.
Harmittavasti 6N Polon levyllisiä takanapatappeja ei enää saa, joten piti keksiä jotain muuta.
Soppelisti löytyi 9N Polon taka-aleksei, josta rosvosin napatapin, satulat ja carrierit.
9N napatapissa kun ei ole satulan kiinnityskorvia, niin sellaset saa kun laittaa niiden kaveriksi GTI Lupon erilliset kannakelätkät napatappien alle. Luposta myös siihen käypäset pitkät pultit.
Tappiin lätkäistiin 6N polon 4x100-jakoinen pyörännapa ja jarrulevy.
Kasa kruunautui 9N 34mm satuloilla (ehkä vaihtuu vielä alkuperäiseen 36mm kokoon). Tähän tosin käynee satulat muistakin uudemmista malleista, alkuperäiset ei enää sovi väärän carrierin offsetin vuoksi.

Polon satuloilla ei tietenkään alkuperäinen jarruletku enää sovi.
Pikavilkaisu 4-golffin taka-akseliin kertoi että samannäköinen banjo-liitos on satulassa ja letku-putki -yhdistelmä on melko pitkä.
Tarvikekaupasta 2 uutta sellaista ja kovin kaukana bolt-on -osasta ei olla. Putkiosuutta taivuttelemalla (siksi tarvikeosa, koska paska materiaali = pehmeä putki) istuu melko hyvin ja riittää taka-akselissa olevaan kannakkeeseen asti.
Kuvan aiheesta liittelen tuonnempana.

Mitä DSG:n toimintaan tulee, käytännössä luovuin ideasta pyörännopeussignaalin lähettämisestä vaihteistoon. Toki toiminnasta saisi sillä tavoin paremman, mutta pienellä vaihteisto-softan puukotuksella se toimii niin hyvin ettei muuta välttämättä tarvitse.
ABS/ESP-puutteen ylipäätään huomaa lähinnä siinä, ettei ylä- tai alamäissä toiminta muutu ollenkaan, kuten normaalisti tapahtuisi.
Väitän että siitä huolimatta tuo toimii jopa paremmin kun moni vanha vakioauto.
Oleellisinta DSG:lle on moottorin välinen keskustelu, että kierrosluvut ja momentinvähennyspyynnöt toimivat.

Suosittelen kaikille lämpimästi :)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

© since 2000 - ffp