Golf 2 GTI dream car build

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Jonezki » 18.7.2017 11:42

Sattuipa mulle kerran tulemaan tuollainen vähän raiskatumpi 1.3 koneella oleva golffi ja siitä se idea sitten lähti hommata toinen mokoma 1.8 koneella ja sellainen löytyikin forssasta kohtuu edullisesti ja oli mielestäni erittäin hyvässä kunnossa. (kuvia tulee myöhemmin)
Auto oli siis seissyt n. 1,5 vuotta ja katsastus oli ummessa.

Jarrut irtisanoutui ensimmäisen polkaisun jälkeen niin oli vähän jännä ajella Forssasta Tampereelle mutta hyvin ja turvallisesti pääsi kaverin perässä pikkuteitä ajaen (lähdettiin olettamuksella että joudutaan hinaamaan.)
Ilmaahan siellä oli ja ilmatessa tuli huomattua että jarruletkut vuotaa takaa molemminpuolin. Ei se mitään ideana oli kuitenkin päivittää taakse levyt.

Tekniikka hyrähti käyntiin kun heitti uuden akun keulille ja käyntikin tasaantui kun tankkiin saatiin uutta bensaa.

Ideana siis leväyttää auto nippeleiksi ja kasata pikkuhiljaa takaisin uusien osia. Ajattelin ottaa ensimmäiseksi isommaksi projektiksi vähän yksinkertaisemman vaikka tekniikan vaihtokin kävi mielessä.

Projektia en toistaiseksi saa kunnolla käyntiin koska meidän talliporukalla (joka perustettiin 3kk sitten) on nyt ollut vähän vaikeuksia löytää tallia sopivalta etäisyydeltä sopivalla budjetilla, muutama on mennyt nenän edestä tai sit vuokranantajat ei ala vuokraamaan 8hlö porukalle. Tänään mennään taas katsomaan yhtä joka vaikuttaa aika lupaavalta.

Tekniikkanahan tässä on tosiaan VAG RP eli 1.8 yksipisteiruisku.

Kuten jo mainittu taaksehan tulee levyt ja kävinkin tuossa eilen hakemassa levyjarrullisen taka-akselin GTI kakkiksesta ja sain mukaan myös etutolpat (satuloista napsahti ilmausruuvit paskaksi...) ja GTI mittaristo. Mittaristosta en osaa vielä sanoa että laitanko itselle vai eteenpäin. Pikaisella vilkaisulla nuo GTI levyt menis myös noihin 1.8 etusatuloihin halkaisijan puolesta mutta onhan ne aika paljon paksummat eli jos jollain tästä tietoa niin saa kertoa.

Sitten mitä tekniikkaan tulee niin tehdään mikä hyvältä tuntuu, suunnitelmissa olisi ainakin laskea kantta hieman (kuullut huhua että millinkin uskaltaisi ottaa pois) venttiilit pysyy vakiona mutta olen ajatellin G nokka-akselin istuttaa tuonne, jos löydän jostain seillaisen kun aika koittaa. sitten tottakai peltisatsi ja kartiosuodatin.

Uretaanipuslia tulee varmaan laitettua vähän jokanurkkaan ja jokin alustasarja jossain kohtaa.

Kuvia voin laitella tähän hiukan myöhemmin, olen ehkä vähän huono kirjoittamaan tällaisia foorumipostauksia/blogijuttuja joten toivottavasti tästä saa selvää, tämä olkoon itsellenikin sellainen muistivihko mitä on sitten tullutkaan tehtyä. Ja tyhmiä kysymyksiä on luvassa joten olkaa valmiina vastaamaan kun niitä tulee.
Viimeksi muokannut Jonezki 12.9.2017 20:26, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kartaani
-
Viestit: 77
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf 2 CL uudelleenrakennus

ViestiKirjoittaja Kartaani » 18.7.2017 17:22

RP on matalalla 9:1 puristussuhteella niin millin uskaltaa kyllä höylätä, näin minäkin tein. Palotilla en mittaillut mutta google kertoi että millillä päästään 9,7:1 hujakoille.
Tästähän seuraa se että nokkapyörä on millin lähempänä kampuran hammaspyörää, eli ajoitus heittää hieman ellei tee mitään. Itse tein ylimääräisen ohjainrullan jakoremmille nokan ja kampuran välille, sille puolelle missä ei ole kiristintä. Sillä remmille sen verran mutkaa että merkit menee nätisti kohdalleen.

jii_bee
-
Viestit: 2366
Liittynyt: 19.8.2003 21:00
Auto: Kakkosia, kolmosia, Tölkkejä ja facelift-Muumeja

Re: Golf 2 CL uudelleenrakennus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.7.2017 23:30

Pikaisella vilkaisulla nuo GTI levyt menis myös noihin 1.8 etusatuloihin halkaisijan puolesta mutta onhan ne aika paljon paksummat eli jos jollain tästä tietoa niin saa kertoa.

Satulat ovat molemmissa samat. Perus 1.8:ssa 239x12mm levyt paksummilla jarrupaloilla, GTI:ssä jäähdytetyt 239x20mm levyt ohkaisilla jarrupaloilla.

Ilmausruuveille kannattaa aina antaa hieman lämpöä niin aukeavat useimmiten ehjinä.

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Re: Golf 2 CL uudelleenrakennus

ViestiKirjoittaja Jonezki » 12.9.2017 20:24

Nonnih, erinäisten sattumusten seurauksena omistan nyt yhden 8tappi gti kakkiksen josta otetaan tekniikka ja korille täytyy miettiä jotain kun on aika heikossa kunnossa.

Tuli toki toki ostettua tollanen -84 Jetta II 2d myös tuossa välissä mutta annetaan sen toistaiseksi olla ja keskitytään unelmien kolopalloon.

GTI tekniikka on tällä hetkellä aika nippeleissä, loota oli paskana tai kai se toimi mutta reikiä oli siel tääl ja öljyt oli maantiellä ja kytkimen puolella...

Aluksi oli ajatus että lyön gti lootasta hilppeet toiseen laatikkoon mutta osottautui sen verran paljon turhaksi työksi että taidan jättää sen tekemättä. Tuleeko sit RP:stä laatikon vai etinkö kenties 16 tappisen lootan tms, se jää nyt viel mysteeriksi.

Lohkosta täytyis viel purkaa tosiaan kytkin (mielenkiitoset pultit paineasetelmassa, ilmeisesti jotai XZN11 vastaavat kannaltaan.) sekä vauhtipyörä, kampuran hihnapyörä ja itte kampiakseli. Onko hyviä vinkkejä? miten saan jumitettuu paikalleen akselin ku irrottelen hiluja/missä järjestyksessä kannattaa irrottaa tms.

Motin ku saan viel loppuun purettua niin vien sen tammerdieselille ja luulen et joudutaan poraamaan ylikokoon kun on sen verran välystä sylintereissä/männissä.

GTI koneestahan löytyi tosiaan EP-25 mallimerkinnällä oleva virinokka sekä 4-2-1 pakosarja, tosin heikossa hapessa. K-jet korvataan 2E koneen moottorinohjauksella ja kyseisestä koneesta tulee oikeastaan myös kansi, imusarja, suuttimet yms yms.

Motti siis siirtyy tuohon parempikoriseen CL kikottimeen.

Disclaimer: Ekaa kertaa teen mitään näin isoa remppaa ja kaikki on uutta mutta tekemällä oppii ja tässä yhteisössä kehtaa kysellä tyhmiäkin.

Tässä vähän kertyneitä kuvia projektin varrelta: https://www.dropbox.com/sh/cmljnlmfeenz ... BQy7a?dl=0

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Jonezki » 28.9.2017 21:45

Nonni... nyt iski sitte omakotitalo ja asuntolaina jutut tähän hetkeen... alkaa tuntuun lainalyhennykset vähän fiksummalta ku maksaa hallista+asunnosta se 1500e/kk...

Noh, kakkiksen kaa ei hirveesti ole edetty. Taka-akseli ja etukelkka irroteltu ja niille pitäis jotian tehdä mutta budjetti on tiukilla kun lohko kävi tammer dieselillä ja rahaahan meni mallia vitusti.

Lohkoa jouduttiin poraamaan ylikokoon, 81,5mm mäntiä ei orkkiksena ollu ku helsingis ja sielki vaan 3kpl eli ei juuri juhlita... piti sitte ottaa wisecot ja sammaan pakettiin k1 H proffan kanget. Että ei jääny epäselväksi tuleeko tää saamaan joskus turbon kylkeen.

Huomenna ois tarkotus hakee toi VAG 2E kansi, suuttimet, imusarja yms hilppeet.

Piti heittää kysymystä ilmoille että pitäskö tosta 2E ecusta ja antureista. Eli kun tossa on ilmeisesti kampuran asentotunnistin niin miten se on toteutettu? kuuluisiko tossa olla nokka-akselin asentotunnistin tms?

ps. Tammerille meni tosiaan 1590e sis. poraus, tasohionta, männät ja kanget.

Hyvää syksyn alkua kaikille, prokkis saattaa nyt olla muutaman kuukauden hiljaiselossa, jahka pankit vastailee niin tietää alkaako katteleen omakotitaloa joka taas helpottais elämää enemmänkuin vitusti.

jii_bee
-
Viestit: 2366
Liittynyt: 19.8.2003 21:00
Auto: Kakkosia, kolmosia, Tölkkejä ja facelift-Muumeja

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.9.2017 18:52

Piti heittää kysymystä ilmoille että pitäskö tosta 2E ecusta ja antureista. Eli kun tossa on ilmeisesti kampuran asentotunnistin niin miten se on toteutettu? kuuluisiko tossa olla nokka-akselin asentotunnistin tms?

2E:ssä ei ole kumpaakaan. Moottorin asentotieto saadaan jakajalta.

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Jonezki » 29.9.2017 19:48

Jees, sanoi vaan toi jolta johtosarjan ja ecun ostin et ois kampuran asentotunnistimen liitin napsastu irti mutta ilmeisesti sitten jakajalta niinkuin kakkosessaki. Erilainen liitin ilmeisesti kuitenkin?

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Jonezki » 9.11.2017 10:53

Jeps projekti hiukan edennyt, tekniikan palaset alkaa olemaan kasassa ja valmiina kasaukseen, moottoripukki ja momenttiavain täytyy ostaa.

Kori purettu aikalailla kokonaan, alustan osat on paikallaan. Etukaaret vedetty puhtaaksi rälläkällä ja teräsharjalaikalla, sitten bilteman sinkkipitoista ruosteenestomaalia vedetty pensselillä. seuraavaksi ois tarkotus käännellä auto kyljelleen, ostaa pari lavaa olutta ja ottaa pojat kaveriksi pohjan putsaamisen kimppuun.

Kaariin ja pohjaan tulee epoksi, mietin vaan että pitäskö se bilteman ruosteenestomaali nyt vetää sitten pohjaankin ennen epoksia, onkohan teräsharjalaikan jäljiltä pinta maalattavissa asetoniputsauksen jälkeen vai pitäisikö hioa pinta vielä rikki?

Sit kysymys tiivisteistä, eli paikalliseslta fiksukselta ei löytyny alakertaan kun ajusan sarjaa eli onko mistään kotoisin? Elring ja Victorreinz ollu mulla mieltymyksenä.

Alakerran laakerointiin tulee glycon laakerit paitsi apuakselille tulee ilmeisesti alkuperäiset. ei löytynyt fiksukselta mutta tammer dieseliltä löytyi varaosanumeroilla.

Kampura oli kuulemma todella hyvässä kunnossa ja STD laakereilla mennään! Kiitokset kampuran vilkaisust ja kaulojen kiillotuksesta Lehtimäen Timolle (http://www.til-racing.com/index.php?lang=en)

Sebastian
-
Viestit: 8507
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.11.2017 14:22

Melkein nuilla moottoriin laitetuilla euromäärillä olisin katsellut jo kunnon (nyky)moottorin kun kerran kaikki kolutaan.

Jonezki
-
Viestit: 33
Liittynyt: 19.5.2017 20:55
Auto: Vecta C 1.8, 3x mk2 Golf (1.3 -90, 1.8 -89, GTI 8v -85), mk2 Jetta 2d -84
Viesti:

Re: Golf 2 GTI dream car build

ViestiKirjoittaja Jonezki » 9.11.2017 14:28

Koneistuksen jälkeen havahduin ittekki et ois vaan voinu tehdä jotain fiksumpaa. Jälkiviisaus paras viisaus mutta tehdään nyt sitten kun on alotettukki, ainahan se harrastaminen on tyhmää ollut.

Seuraava buildi sit jotain fiksumpaa ehkä 20vt tai joku 1.9tdi. ja korin kun tekee kunnolla niin voi sit jotain fiksumpaakin nakata pellin alle :)


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

© since 2000 - ffp