Jetta mk1 "unni"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

vihtoriii
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.4.2010 17:46

Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja vihtoriii » 7.3.2016 21:13

Tuli tämmönen ykkös jetta ostettua aikalailla tasan vuosi sitten sillä ajatuksella että tekee perus huollot, siistiä vähän ulkopuolelta ja ajella kesä.

Kuvassa ostokunnossa, liikkui omin voimin mutta vesipumppu totaalisen kaput ja huolloista ei mitään tietoa.

Kuva

Koneeseen tuli vaihdettua tulpat, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihnat, suodattimet ja öljyt. Sittenhän sillä pääsikin ajelemaan turvallisin mielin.

Edellisellä omistajalla oli tähän toiset luukut ja sitä kautta hoitui myös niitten maalaus samaan vääriin muun auton kanssa. Vanteetkin tuli laitettua ats typ 5 ja alustaa säädettyä alemmaksi.

Kuva pienien muutosten jälkeen.
Kuva

Kesä tuli ajeltua työmatkaa 40km päivittäin ja auto pelasi hienosti. Päässä oli pyörinyt 1.8t swappi pitempään jo ja ei ollut edes selvillä mihin autoon sen haluasi laittaa. Jetta oli välillä myynnissäkin, mutta ei kelvannut kenellekkään. Siitä se ajatus sitten lähti ja avk:ta selamaan ja huutokaupasta jäi syksyllä kohtuu hintaan Seat Leon vm 2000, ajettu 186tkm. Perä ajettu niin kasaan että ei olisi järkeä lähteä kunnostamaan.
Autossahan on 02m 6v-laatikko hydraulisella kytkimellä, sähköinen kaasupoljin joten tiedossa oli, että ei ihan bolt-on homma ole.

Kuvat samalta päivältä kun auton sai pihaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Samalla kun leonia purki osiin niin tuli hommattua moottorin ja laatikon kannakkeet epyteciltlä.

Kuva

Uusi moottorin kannake, vesipummpu, hihna ja 16v kakkiksen kirstäjä.

Kuva

Leoni valmiina paaliin.

Kuva

Jetta sisään ja moottoria irrottamaan. Kuvassa jo purkamista alotettu.
Kuva

Moottorit vierekkäin, pikkusen koko eroja :)

Kuva

Karu konehuone.

Kuva

Polkimet mahtu aika hyvin ja jäi vielä hyvään asentoon. Kytkinpoljin ja kaasupoljin leonista, jarrupoljin jetan oma.

Kuva

Konehuone tuli maalattua pensselillä scanian runkomaalilla, tuli yllättävän hyvä.

Kuva

Mk1 gti 9" tehostaja, 22mm pääsylinteri ja leonin nestesäiliö kytkimen nestelähdöllä. Kaikki uudet jarruputketkin tuli tehtyä. Takajarruille tuli putkien väliin paineenrajoittimet levyjarruja varten.

Kuva

Kone ekaa kertaa paikoillaan.

Kuva

Leonin vaihemekanismi vaijereineen. Salama vääristää väriä reilusti.

Kuva

Leonin keppi muokattuna jetan pussiin ja kehykseen.

Kuva

Orkkisjarrut, 239mm jäähdyttämätön.

Kuva

"Uudet" vr6 satulat, 280mm jäähdytetyt levyt. Adapterit epytec.de

Kuva

Takajarrut rummut.

Kuva

Tilalle mk2 gti levyt, mk2 satulan kannakkeet, mk2 navat, polo jarrukilvet, leonin satulat, audi a4 jarruletkut ja mk2 jarruvaijerit (käy suoraan kun lyhentää autosta vaijerin ohjureita 1cm).

Kuva

Välillä sitten tuninkiakin, saksasta löyty omaan silmään sopiva zenderin lippa ja mustonenj sai sen hommattua suomeen edullisesti. Kiitoksia vielä siitä paljon! Kuvassa näkyy myös downpipe, tekovaiheesta on kuvat hävinny jonnekkin.

Kuva

Vakaajaa oli hakusessa pitkän aikaan ja olihan niitä ebayssä myynnissä joko kalliilla tai puuttui kiinnikket ym.. odottelu kannatti kun ebaysta jäi huutokaupasta hintaa 50€ toimituskuluineen. Vakaaja kävi suoraan paikalleen kun porasi molempiin alatukivarsiin 2 reikää.

Kuva

2,5" putkisto alusta loppuun, vaihdevaijereille pitää vielä lämpösuoja keksiä.

Kuva

Vetareitten ihmettelyä, 02m laatikossa on 108mm laipat, tilalle ei saa vaihdettua 100mm laippoja. Netistä tuli luettua että t4 portterin sisämurros käy jetan akseliin. Ihan pohjaan asti se ei mene.

Kuva

Vetarit lyhensi paikallinen yrittäjä. Sorvattu sopiva holkki, prässissä painettu nippuun ja hitsattu tigillä. Pidetään peukkuja että kestää.

Kuva

Kuva

Ebaystä cooleri kitti, kissa tarkistaa laadun.

Kuva

Akku siirtyi konttiin painon ja tilan takia.
Coolerin paikka ja putket hitsattuna. Sama hitsari mikä lyhensi vetaritkin.

Kuva

Kakkiksen syyläri vasemmanpuoleiseilla letkunlähdöillä, bilteman flekti. Ylävesiletku oli jostain mersusta, alavesiletku kävi suoraan.

Kuva

Bilteman 044 kopio, mersun pa suodatin. Letkut tankilta pumpulle ja siitä eteenpäin bensalle sopivaa 8mm muoviputkea.

Kuva

Sähkösarja kävi englannissa ja tuli takaisin aikalailla plug-and play. Vagtronic oli firma ja hyvää palvelua oli ja sai turhat liittimet karsittua pois ym..

Kuva

Kuva lauantai illalta kun auton sai käyntiin ekan kerran.

Kuva

Autosta ei mikään viimeisen päälle näyttelyauto ole tulossa, tarkoitus tehdä teknisesti toimiva paketti millä voi ajella päivittäisiä ajoja.

Paljon vielä tehtävää ja niistä olisi tarkoitus tänne jatkaa kirjoittelua.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja matti.l » 10.3.2016 9:12

Hienoa työtä!

Mites saako tuon tuolla koneella leimattua? Kun korimallin tehoraja paukkuu yli vai onko kenties poikkeuslupa haussa?

vihtoriii
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.4.2010 17:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja vihtoriii » 10.3.2016 18:25

Konttorilla on käyty keskustelemassa tarvittavista muutoksista "omavalmiste" moottorin vaatimuksiin muihinkin teknisiin kohtiin liittyen muutamaan kertaan. Sitä kautta tehonmittaus jne..

Tuollakin asiaa puitu jonkin verran, ja viimeisessä viestissä hyviä pointteja viewtopic.php?p=890916

Mittaristoa suunniteltu vähäsen eteenpäin. Tuli hommattua tuommonen 10" tabletti. Androidille löytyy näppärä sovelluskin mikä käynnistää tabletin ja halutun ohjelman (torque) kun latausvirta tulee usb porttiin ja menee lepotilaan kun latausvirta loppuu. Eli kun autosta kääntää virrat päälle niin tabletti lähtee itsestään päälle. Obd portista löytyy bluetooth sovitin. Saa nähdä miten käytännössä tulee toimimaan.

Omaan mittariin jää öljynpainevalo, laturinvalo ja polttoaine mittari.

Kuva

Kellään tietoa minkä kokoinen sulake kannattaa laittaa kontin akulta lähtevän virtakaapelin väliin? Johto on 35mm2 ja pituutta noin 5m. Starttihan se eniten siellä vie virtaa ja sekin vain hetkellisesti.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 11.3.2016 9:09

Androidille löytyy näppärä sovelluskin mikä käynnistää tabletin ja halutun ohjelman (torque) kun latausvirta tulee usb porttiin ja menee lepotilaan kun latausvirta loppuu.

Mikä tän ohjelman nimi on, sopeis omaankin käyttötarkoitukseen?

Sulakkeen laittaisin niin pienen kun siellä ehjänä pysyy, 10A?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.3.2016 16:27

Itse kyllä katsoisin sulakkeeksi jotain luokkaa 200A... sekin saattaa jäädä pieneksi. Ja aina varasulake tai joku sulakkeen korvike mukana jos sattuu startatessa antautumaan.

Veikkaan että hyvin monet on sen akun siirtänyt konttiin ilman sulaketta.

matti.l
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja matti.l » 11.3.2016 17:13

Oman akun siirron kun tein niin 200a sinne pistin. Kokeilin toki ensin pienempiä mutta ne eivät kestäneet.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja lasses » 11.3.2016 23:07

Sen ohjelman nimi on Torque. Lite-version saa ladattua ilmaiseksi kuukkelin marketista. Olen sillä noita polon vikailmoituksia tappanut.

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 12.3.2016 0:08

Niin siis tarkoitin sitä ohjelmaa joka täppärin ja Torquen käynnistää, iteltäkin tuo maksullinen versio löytyy.

vihtoriii
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.4.2010 17:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja vihtoriii » 12.3.2016 13:14

Joo, pitää kokeilla tuo 200a sulake, jotain sellaista itsekkin ajattelin sinne.

Sovellus mikä käynnistää tableti on Auto Sleeper.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja HuHu » 13.3.2016 9:59

Itse laittaisin varmaan ainakin 500A sulakkeen. Kyllä sekin nopeasti sulaa, jos oikeasti ottaa kaapeli maihin. Mutta ei startti turhaan käräytä.

vihtoriii
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.4.2010 17:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja vihtoriii » 20.3.2016 10:40

Jotain saatu taas eteenpäin...

Lämpösuojat vaihdevaijereille ja mekanismille.

Kuva

Jarruvalotkin toimii nytten.
Uudessa jarrupääsylinterissä ei ollut lähtöä paineella toimivaan jarruvalokatkasijaan, piti rakentaa polkimeen mekaaninen. Leonin oma jarruvalokatkaisija ja leonin polkimesta rälläköity kiinityspala.

Kuva

Auto tuli lämpimäksi käyteltyä ja flektit ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitää.

Kuva


Eilen tuli käytä pienellä koeajolla ja hyvin tuntuis vetoja olevan, vetaritkaan ei katkennu :D
6 vaihteella noin 2500rpm 80km/h vauhdissa165/45r15 rengastuksella. Uusille vanteille tulee vähän muhkummat kumit, kierrokset varmasti tippuu tuosta vielä jonkin verran.

Tablettikin on paikan löytänyt kojelaudasta, mutta eilisen testien perusteella pitää kyllä joku "aurinkolippa" rakentaa että näkee kirkkaammallakin kelillä jotain näytöstä.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja Cede » 20.3.2016 21:24

Ilman tuota mustaa lumikolaa keulassa ja violettejä ikkunakalvoja ois ihan hyvän näköinen laite ja varmaan aiheuttaa yllätyksiä kanssa autoilijoille tuon 1.8T:n kanssa.

vihtoriii
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.4.2010 17:46

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja vihtoriii » 4.6.2016 10:52

Kyllä ikkunakalvot lähtee jossain vaiheessa pois. Lasit on irtaallaan tummennettu, niin mukavasti menee kalvon reunat tiivisteitten alle.

Ennen katsastusta oli ongelmia bensan saannin kanssa kun kelit lämpesivät. Riitti kun vaihtoi tankille isomman lähdön ja isomman letkun pumpulle.

Tekniikka tuli muutoskatsastettua heti lumien lähdettyä, sitten on tullut päivittäin ajettua ilman isompia ongelmia. Vetaritkin on osottautunut kestäväksi näillä ajoilla :)

Hyllyssä odottaa asennusta 3kpl poikkitukia, 2 eteen ja 1 taakse niin saa jämäkämmäksi koria.

Kuva

Kuva

Uudet penkit on myös hakusessa, jos jollain olisi myynnissä kipillä olevat etupenkit?

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Jetta mk1 "unni"

ViestiKirjoittaja nani » 4.6.2016 12:52

Hieno on laitos! :)

Noi ATS vanteet kiinnostas. Nakkaa yv jos on kaupan :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa