Jetta mk1 "unni"
Valvoja: ffp jäsenet
Jetta mk1 "unni"
Tuli tämmönen ykkös jetta ostettua aikalailla tasan vuosi sitten sillä ajatuksella että tekee perus huollot, siistiä vähän ulkopuolelta ja ajella kesä.
Kuvassa ostokunnossa, liikkui omin voimin mutta vesipumppu totaalisen kaput ja huolloista ei mitään tietoa.
Koneeseen tuli vaihdettua tulpat, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihnat, suodattimet ja öljyt. Sittenhän sillä pääsikin ajelemaan turvallisin mielin.
Edellisellä omistajalla oli tähän toiset luukut ja sitä kautta hoitui myös niitten maalaus samaan vääriin muun auton kanssa. Vanteetkin tuli laitettua ats typ 5 ja alustaa säädettyä alemmaksi.
Kuva pienien muutosten jälkeen.
Kesä tuli ajeltua työmatkaa 40km päivittäin ja auto pelasi hienosti. Päässä oli pyörinyt 1.8t swappi pitempään jo ja ei ollut edes selvillä mihin autoon sen haluasi laittaa. Jetta oli välillä myynnissäkin, mutta ei kelvannut kenellekkään. Siitä se ajatus sitten lähti ja avk:ta selamaan ja huutokaupasta jäi syksyllä kohtuu hintaan Seat Leon vm 2000, ajettu 186tkm. Perä ajettu niin kasaan että ei olisi järkeä lähteä kunnostamaan.
Autossahan on 02m 6v-laatikko hydraulisella kytkimellä, sähköinen kaasupoljin joten tiedossa oli, että ei ihan bolt-on homma ole.
Kuvat samalta päivältä kun auton sai pihaan.
Samalla kun leonia purki osiin niin tuli hommattua moottorin ja laatikon kannakkeet epyteciltlä.
Uusi moottorin kannake, vesipummpu, hihna ja 16v kakkiksen kirstäjä.
Leoni valmiina paaliin.
Jetta sisään ja moottoria irrottamaan. Kuvassa jo purkamista alotettu.
Moottorit vierekkäin, pikkusen koko eroja :)
Karu konehuone.
Polkimet mahtu aika hyvin ja jäi vielä hyvään asentoon. Kytkinpoljin ja kaasupoljin leonista, jarrupoljin jetan oma.
Konehuone tuli maalattua pensselillä scanian runkomaalilla, tuli yllättävän hyvä.
Mk1 gti 9" tehostaja, 22mm pääsylinteri ja leonin nestesäiliö kytkimen nestelähdöllä. Kaikki uudet jarruputketkin tuli tehtyä. Takajarruille tuli putkien väliin paineenrajoittimet levyjarruja varten.
Kone ekaa kertaa paikoillaan.
Leonin vaihemekanismi vaijereineen. Salama vääristää väriä reilusti.
Leonin keppi muokattuna jetan pussiin ja kehykseen.
Orkkisjarrut, 239mm jäähdyttämätön.
"Uudet" vr6 satulat, 280mm jäähdytetyt levyt. Adapterit epytec.de
Takajarrut rummut.
Tilalle mk2 gti levyt, mk2 satulan kannakkeet, mk2 navat, polo jarrukilvet, leonin satulat, audi a4 jarruletkut ja mk2 jarruvaijerit (käy suoraan kun lyhentää autosta vaijerin ohjureita 1cm).
Välillä sitten tuninkiakin, saksasta löyty omaan silmään sopiva zenderin lippa ja mustonenj sai sen hommattua suomeen edullisesti. Kiitoksia vielä siitä paljon! Kuvassa näkyy myös downpipe, tekovaiheesta on kuvat hävinny jonnekkin.
Vakaajaa oli hakusessa pitkän aikaan ja olihan niitä ebayssä myynnissä joko kalliilla tai puuttui kiinnikket ym.. odottelu kannatti kun ebaysta jäi huutokaupasta hintaa 50€ toimituskuluineen. Vakaaja kävi suoraan paikalleen kun porasi molempiin alatukivarsiin 2 reikää.
2,5" putkisto alusta loppuun, vaihdevaijereille pitää vielä lämpösuoja keksiä.
Vetareitten ihmettelyä, 02m laatikossa on 108mm laipat, tilalle ei saa vaihdettua 100mm laippoja. Netistä tuli luettua että t4 portterin sisämurros käy jetan akseliin. Ihan pohjaan asti se ei mene.
Vetarit lyhensi paikallinen yrittäjä. Sorvattu sopiva holkki, prässissä painettu nippuun ja hitsattu tigillä. Pidetään peukkuja että kestää.
Ebaystä cooleri kitti, kissa tarkistaa laadun.
Akku siirtyi konttiin painon ja tilan takia.
Coolerin paikka ja putket hitsattuna. Sama hitsari mikä lyhensi vetaritkin.
Kakkiksen syyläri vasemmanpuoleiseilla letkunlähdöillä, bilteman flekti. Ylävesiletku oli jostain mersusta, alavesiletku kävi suoraan.
Bilteman 044 kopio, mersun pa suodatin. Letkut tankilta pumpulle ja siitä eteenpäin bensalle sopivaa 8mm muoviputkea.
Sähkösarja kävi englannissa ja tuli takaisin aikalailla plug-and play. Vagtronic oli firma ja hyvää palvelua oli ja sai turhat liittimet karsittua pois ym..
Kuva lauantai illalta kun auton sai käyntiin ekan kerran.
Autosta ei mikään viimeisen päälle näyttelyauto ole tulossa, tarkoitus tehdä teknisesti toimiva paketti millä voi ajella päivittäisiä ajoja.
Paljon vielä tehtävää ja niistä olisi tarkoitus tänne jatkaa kirjoittelua.
Kuvassa ostokunnossa, liikkui omin voimin mutta vesipumppu totaalisen kaput ja huolloista ei mitään tietoa.
Koneeseen tuli vaihdettua tulpat, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihnat, suodattimet ja öljyt. Sittenhän sillä pääsikin ajelemaan turvallisin mielin.
Edellisellä omistajalla oli tähän toiset luukut ja sitä kautta hoitui myös niitten maalaus samaan vääriin muun auton kanssa. Vanteetkin tuli laitettua ats typ 5 ja alustaa säädettyä alemmaksi.
Kuva pienien muutosten jälkeen.
Kesä tuli ajeltua työmatkaa 40km päivittäin ja auto pelasi hienosti. Päässä oli pyörinyt 1.8t swappi pitempään jo ja ei ollut edes selvillä mihin autoon sen haluasi laittaa. Jetta oli välillä myynnissäkin, mutta ei kelvannut kenellekkään. Siitä se ajatus sitten lähti ja avk:ta selamaan ja huutokaupasta jäi syksyllä kohtuu hintaan Seat Leon vm 2000, ajettu 186tkm. Perä ajettu niin kasaan että ei olisi järkeä lähteä kunnostamaan.
Autossahan on 02m 6v-laatikko hydraulisella kytkimellä, sähköinen kaasupoljin joten tiedossa oli, että ei ihan bolt-on homma ole.
Kuvat samalta päivältä kun auton sai pihaan.
Samalla kun leonia purki osiin niin tuli hommattua moottorin ja laatikon kannakkeet epyteciltlä.
Uusi moottorin kannake, vesipummpu, hihna ja 16v kakkiksen kirstäjä.
Leoni valmiina paaliin.
Jetta sisään ja moottoria irrottamaan. Kuvassa jo purkamista alotettu.
Moottorit vierekkäin, pikkusen koko eroja :)
Karu konehuone.
Polkimet mahtu aika hyvin ja jäi vielä hyvään asentoon. Kytkinpoljin ja kaasupoljin leonista, jarrupoljin jetan oma.
Konehuone tuli maalattua pensselillä scanian runkomaalilla, tuli yllättävän hyvä.
Mk1 gti 9" tehostaja, 22mm pääsylinteri ja leonin nestesäiliö kytkimen nestelähdöllä. Kaikki uudet jarruputketkin tuli tehtyä. Takajarruille tuli putkien väliin paineenrajoittimet levyjarruja varten.
Kone ekaa kertaa paikoillaan.
Leonin vaihemekanismi vaijereineen. Salama vääristää väriä reilusti.
Leonin keppi muokattuna jetan pussiin ja kehykseen.
Orkkisjarrut, 239mm jäähdyttämätön.
"Uudet" vr6 satulat, 280mm jäähdytetyt levyt. Adapterit epytec.de
Takajarrut rummut.
Tilalle mk2 gti levyt, mk2 satulan kannakkeet, mk2 navat, polo jarrukilvet, leonin satulat, audi a4 jarruletkut ja mk2 jarruvaijerit (käy suoraan kun lyhentää autosta vaijerin ohjureita 1cm).
Välillä sitten tuninkiakin, saksasta löyty omaan silmään sopiva zenderin lippa ja mustonenj sai sen hommattua suomeen edullisesti. Kiitoksia vielä siitä paljon! Kuvassa näkyy myös downpipe, tekovaiheesta on kuvat hävinny jonnekkin.
Vakaajaa oli hakusessa pitkän aikaan ja olihan niitä ebayssä myynnissä joko kalliilla tai puuttui kiinnikket ym.. odottelu kannatti kun ebaysta jäi huutokaupasta hintaa 50€ toimituskuluineen. Vakaaja kävi suoraan paikalleen kun porasi molempiin alatukivarsiin 2 reikää.
2,5" putkisto alusta loppuun, vaihdevaijereille pitää vielä lämpösuoja keksiä.
Vetareitten ihmettelyä, 02m laatikossa on 108mm laipat, tilalle ei saa vaihdettua 100mm laippoja. Netistä tuli luettua että t4 portterin sisämurros käy jetan akseliin. Ihan pohjaan asti se ei mene.
Vetarit lyhensi paikallinen yrittäjä. Sorvattu sopiva holkki, prässissä painettu nippuun ja hitsattu tigillä. Pidetään peukkuja että kestää.
Ebaystä cooleri kitti, kissa tarkistaa laadun.
Akku siirtyi konttiin painon ja tilan takia.
Coolerin paikka ja putket hitsattuna. Sama hitsari mikä lyhensi vetaritkin.
Kakkiksen syyläri vasemmanpuoleiseilla letkunlähdöillä, bilteman flekti. Ylävesiletku oli jostain mersusta, alavesiletku kävi suoraan.
Bilteman 044 kopio, mersun pa suodatin. Letkut tankilta pumpulle ja siitä eteenpäin bensalle sopivaa 8mm muoviputkea.
Sähkösarja kävi englannissa ja tuli takaisin aikalailla plug-and play. Vagtronic oli firma ja hyvää palvelua oli ja sai turhat liittimet karsittua pois ym..
Kuva lauantai illalta kun auton sai käyntiin ekan kerran.
Autosta ei mikään viimeisen päälle näyttelyauto ole tulossa, tarkoitus tehdä teknisesti toimiva paketti millä voi ajella päivittäisiä ajoja.
Paljon vielä tehtävää ja niistä olisi tarkoitus tänne jatkaa kirjoittelua.
Re: Jetta mk1 "unni"
Hienoa työtä!
Mites saako tuon tuolla koneella leimattua? Kun korimallin tehoraja paukkuu yli vai onko kenties poikkeuslupa haussa?
Mites saako tuon tuolla koneella leimattua? Kun korimallin tehoraja paukkuu yli vai onko kenties poikkeuslupa haussa?
Re: Jetta mk1 "unni"
Konttorilla on käyty keskustelemassa tarvittavista muutoksista "omavalmiste" moottorin vaatimuksiin muihinkin teknisiin kohtiin liittyen muutamaan kertaan. Sitä kautta tehonmittaus jne..
Tuollakin asiaa puitu jonkin verran, ja viimeisessä viestissä hyviä pointteja viewtopic.php?p=890916
Mittaristoa suunniteltu vähäsen eteenpäin. Tuli hommattua tuommonen 10" tabletti. Androidille löytyy näppärä sovelluskin mikä käynnistää tabletin ja halutun ohjelman (torque) kun latausvirta tulee usb porttiin ja menee lepotilaan kun latausvirta loppuu. Eli kun autosta kääntää virrat päälle niin tabletti lähtee itsestään päälle. Obd portista löytyy bluetooth sovitin. Saa nähdä miten käytännössä tulee toimimaan.
Omaan mittariin jää öljynpainevalo, laturinvalo ja polttoaine mittari.
Kellään tietoa minkä kokoinen sulake kannattaa laittaa kontin akulta lähtevän virtakaapelin väliin? Johto on 35mm2 ja pituutta noin 5m. Starttihan se eniten siellä vie virtaa ja sekin vain hetkellisesti.
Tuollakin asiaa puitu jonkin verran, ja viimeisessä viestissä hyviä pointteja viewtopic.php?p=890916
Mittaristoa suunniteltu vähäsen eteenpäin. Tuli hommattua tuommonen 10" tabletti. Androidille löytyy näppärä sovelluskin mikä käynnistää tabletin ja halutun ohjelman (torque) kun latausvirta tulee usb porttiin ja menee lepotilaan kun latausvirta loppuu. Eli kun autosta kääntää virrat päälle niin tabletti lähtee itsestään päälle. Obd portista löytyy bluetooth sovitin. Saa nähdä miten käytännössä tulee toimimaan.
Omaan mittariin jää öljynpainevalo, laturinvalo ja polttoaine mittari.
Kellään tietoa minkä kokoinen sulake kannattaa laittaa kontin akulta lähtevän virtakaapelin väliin? Johto on 35mm2 ja pituutta noin 5m. Starttihan se eniten siellä vie virtaa ja sekin vain hetkellisesti.
Re: Jetta mk1 "unni"
Androidille löytyy näppärä sovelluskin mikä käynnistää tabletin ja halutun ohjelman (torque) kun latausvirta tulee usb porttiin ja menee lepotilaan kun latausvirta loppuu.
Mikä tän ohjelman nimi on, sopeis omaankin käyttötarkoitukseen?
Sulakkeen laittaisin niin pienen kun siellä ehjänä pysyy, 10A?
Re: Jetta mk1 "unni"
Itse kyllä katsoisin sulakkeeksi jotain luokkaa 200A... sekin saattaa jäädä pieneksi. Ja aina varasulake tai joku sulakkeen korvike mukana jos sattuu startatessa antautumaan.
Veikkaan että hyvin monet on sen akun siirtänyt konttiin ilman sulaketta.
Veikkaan että hyvin monet on sen akun siirtänyt konttiin ilman sulaketta.
Re: Jetta mk1 "unni"
Oman akun siirron kun tein niin 200a sinne pistin. Kokeilin toki ensin pienempiä mutta ne eivät kestäneet.
Re: Jetta mk1 "unni"
Sen ohjelman nimi on Torque. Lite-version saa ladattua ilmaiseksi kuukkelin marketista. Olen sillä noita polon vikailmoituksia tappanut.
Re: Jetta mk1 "unni"
Niin siis tarkoitin sitä ohjelmaa joka täppärin ja Torquen käynnistää, iteltäkin tuo maksullinen versio löytyy.
Re: Jetta mk1 "unni"
Joo, pitää kokeilla tuo 200a sulake, jotain sellaista itsekkin ajattelin sinne.
Sovellus mikä käynnistää tableti on Auto Sleeper.
Sovellus mikä käynnistää tableti on Auto Sleeper.
Re: Jetta mk1 "unni"
Itse laittaisin varmaan ainakin 500A sulakkeen. Kyllä sekin nopeasti sulaa, jos oikeasti ottaa kaapeli maihin. Mutta ei startti turhaan käräytä.
Re: Jetta mk1 "unni"
Jotain saatu taas eteenpäin...
Lämpösuojat vaihdevaijereille ja mekanismille.
Jarruvalotkin toimii nytten.
Uudessa jarrupääsylinterissä ei ollut lähtöä paineella toimivaan jarruvalokatkasijaan, piti rakentaa polkimeen mekaaninen. Leonin oma jarruvalokatkaisija ja leonin polkimesta rälläköity kiinityspala.
Auto tuli lämpimäksi käyteltyä ja flektit ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitää.
Eilen tuli käytä pienellä koeajolla ja hyvin tuntuis vetoja olevan, vetaritkaan ei katkennu :D
6 vaihteella noin 2500rpm 80km/h vauhdissa165/45r15 rengastuksella. Uusille vanteille tulee vähän muhkummat kumit, kierrokset varmasti tippuu tuosta vielä jonkin verran.
Tablettikin on paikan löytänyt kojelaudasta, mutta eilisen testien perusteella pitää kyllä joku "aurinkolippa" rakentaa että näkee kirkkaammallakin kelillä jotain näytöstä.
Lämpösuojat vaihdevaijereille ja mekanismille.
Jarruvalotkin toimii nytten.
Uudessa jarrupääsylinterissä ei ollut lähtöä paineella toimivaan jarruvalokatkasijaan, piti rakentaa polkimeen mekaaninen. Leonin oma jarruvalokatkaisija ja leonin polkimesta rälläköity kiinityspala.
Auto tuli lämpimäksi käyteltyä ja flektit ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitää.
Eilen tuli käytä pienellä koeajolla ja hyvin tuntuis vetoja olevan, vetaritkaan ei katkennu :D
6 vaihteella noin 2500rpm 80km/h vauhdissa165/45r15 rengastuksella. Uusille vanteille tulee vähän muhkummat kumit, kierrokset varmasti tippuu tuosta vielä jonkin verran.
Tablettikin on paikan löytänyt kojelaudasta, mutta eilisen testien perusteella pitää kyllä joku "aurinkolippa" rakentaa että näkee kirkkaammallakin kelillä jotain näytöstä.
Re: Jetta mk1 "unni"
Ilman tuota mustaa lumikolaa keulassa ja violettejä ikkunakalvoja ois ihan hyvän näköinen laite ja varmaan aiheuttaa yllätyksiä kanssa autoilijoille tuon 1.8T:n kanssa.
Re: Jetta mk1 "unni"
Kyllä ikkunakalvot lähtee jossain vaiheessa pois. Lasit on irtaallaan tummennettu, niin mukavasti menee kalvon reunat tiivisteitten alle.
Ennen katsastusta oli ongelmia bensan saannin kanssa kun kelit lämpesivät. Riitti kun vaihtoi tankille isomman lähdön ja isomman letkun pumpulle.
Tekniikka tuli muutoskatsastettua heti lumien lähdettyä, sitten on tullut päivittäin ajettua ilman isompia ongelmia. Vetaritkin on osottautunut kestäväksi näillä ajoilla :)
Hyllyssä odottaa asennusta 3kpl poikkitukia, 2 eteen ja 1 taakse niin saa jämäkämmäksi koria.
Uudet penkit on myös hakusessa, jos jollain olisi myynnissä kipillä olevat etupenkit?
Ennen katsastusta oli ongelmia bensan saannin kanssa kun kelit lämpesivät. Riitti kun vaihtoi tankille isomman lähdön ja isomman letkun pumpulle.
Tekniikka tuli muutoskatsastettua heti lumien lähdettyä, sitten on tullut päivittäin ajettua ilman isompia ongelmia. Vetaritkin on osottautunut kestäväksi näillä ajoilla :)
Hyllyssä odottaa asennusta 3kpl poikkitukia, 2 eteen ja 1 taakse niin saa jämäkämmäksi koria.
Uudet penkit on myös hakusessa, jos jollain olisi myynnissä kipillä olevat etupenkit?
Re: Jetta mk1 "unni"
Hieno on laitos! :)
Noi ATS vanteet kiinnostas. Nakkaa yv jos on kaupan :)
Noi ATS vanteet kiinnostas. Nakkaa yv jos on kaupan :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 161 vierailijaa