Yhden mk3 golffin myytyäni minulle alettiin tyrkyttää kyseistä kakkista hieman huonovointisena. Leima ummessa oleva ja vähän niin ja näin kasattu rakkine pisti kuitenkin silmään positiivisesti täysin ruosteettomana koppana. Ruostetta ei tosiaan ollut missään juuri nimeksikään ja hain hetken mielijohteesta auton pois.
Toissakesänä tuli tiputettua hätäpäissään huonokuntoinen 1.6td kone edellisen vaparin tilalle. Autolla ajeltiin iloisin mielin hetkenmatkaa kunnes MK3-kuume kasvoi sietämättömäksi ja auto jäi unholaan. Onneksi päätin säästää kopan jos vaikka sattuisi kiinnostus iskemään viellä. Yksi varaosa MK2 tuli hankittua projektia varten lähinnä täydellisen sisustan takia. Lisäksi pihaan on kasaantunut elintenluovuttajiksi MK3 GTI ja TDI.
Suunnitelmat tällähetkellä:
-MK3 GTI taka-akselisto levyjarruilla.
-MK3 GTI etujarrut
-MK3 apurunko
-MK3 tukivaaret
-MK3 GTI vakaaja
-MK3 olka-akselit
-MK3 GTI 5-pultti navat
-MK3 tehostettu ohjaus
-AHU mekaanisella pumpulla.
-02A laatikkoTDI välityksellä.
Golf MK2 AHU m-TDI
Valvoja: ffp jäsenet
Golf MK2 AHU m-TDI
Viimeksi muokannut Jankoo, 19.2.2016 19:25. Yhteensä muokattu 20 kertaa.
Vappuviikonloppuna pääsi vähän autojen kanssa
temppuilemaan kun ei tullut tärpättiäkään juotua.
Talvehtineita kopperoita..
Kuvassa etualalla varaosiksi ostettu bensakoneinen
kakkis josta vetari poikki ja sen johdosta hylätty.
Takana varsinainen projektin aihio.
Ulkona talvehtimisen seuraukset. Sisusta umpihomeessa
ja avainta vääntäessä lyö savua ja kipinöitä kojelaudan alta..
No sähköt oli tarkoitus vaihtaa jokatapauksessa kun joku
edellisistä omistajista on viritellyt sellaiset aikapommit
sähköistä että ei paremmasta väliä.
Joskus meinasi tulla kiire akunkengille kun syttyi kesken ajon palamaan
jonkun helvetin viulun kielellä olevan johdon takia.
Autohan on alunperin ollut bensakoneella jonka joku aikanaan
dieselöinyt, tästäsyystä jo valmiiksi niin paljon räpelletty.
Maalattukin on joo mustaksi kojelaudan takusia myöten..
Vaivaa vaan on nähty kaikkeen muuhun paitsi hiomiseen.
Rattikin on ottanut vähän itseensä talven aikana.
No onhan sitä jo väännettykin..
Muutaman hetken sai temppuilla tyhjien renkaiden,
jumittuneiden jarrujen ja upottavan maan kanssa
ennenkuin auto saatin talliin.
Turhia ei aikailtu vaan samantien homeinen sisusta mäelle.
Veronkiertopaku tämä (yllätys yllätys) on. Aika näyttää jääkö pakuksi
vai laitetaanko jakkarat takaisin.
Purkamisen ja imuroinnin jälkeen autossa pystyy jopa hengittämään
ilman silmien kirvelyä ja kynsien lohkeilua.
Kone sai myös kyytiä. Osasyy kopan ruosteettomuuteen
on varmasti se että tuorevoitelu pelaa.. Parkkiruudunkin
tunnistaa omakseen.
Konekin saatiin kammettua illanpäätteeksi pukkiin.
Tälläistä palikkaa saatetaan nähdä auton perässä
riippuen allekirjoittaneen mielentilasta. Jos joku tietää
jotain faktaa tuosta Treserin muovista niin voisi vinkata.
Itse en ole koskaan nähnyt missään ennen.. Mahtaako
olla arvokaskin?
temppuilemaan kun ei tullut tärpättiäkään juotua.
Talvehtineita kopperoita..
Kuvassa etualalla varaosiksi ostettu bensakoneinen
kakkis josta vetari poikki ja sen johdosta hylätty.
Takana varsinainen projektin aihio.
Ulkona talvehtimisen seuraukset. Sisusta umpihomeessa
ja avainta vääntäessä lyö savua ja kipinöitä kojelaudan alta..
No sähköt oli tarkoitus vaihtaa jokatapauksessa kun joku
edellisistä omistajista on viritellyt sellaiset aikapommit
sähköistä että ei paremmasta väliä.
Joskus meinasi tulla kiire akunkengille kun syttyi kesken ajon palamaan
jonkun helvetin viulun kielellä olevan johdon takia.
Autohan on alunperin ollut bensakoneella jonka joku aikanaan
dieselöinyt, tästäsyystä jo valmiiksi niin paljon räpelletty.
Maalattukin on joo mustaksi kojelaudan takusia myöten..
Vaivaa vaan on nähty kaikkeen muuhun paitsi hiomiseen.
Rattikin on ottanut vähän itseensä talven aikana.
No onhan sitä jo väännettykin..
Muutaman hetken sai temppuilla tyhjien renkaiden,
jumittuneiden jarrujen ja upottavan maan kanssa
ennenkuin auto saatin talliin.
Turhia ei aikailtu vaan samantien homeinen sisusta mäelle.
Veronkiertopaku tämä (yllätys yllätys) on. Aika näyttää jääkö pakuksi
vai laitetaanko jakkarat takaisin.
Purkamisen ja imuroinnin jälkeen autossa pystyy jopa hengittämään
ilman silmien kirvelyä ja kynsien lohkeilua.
Kone sai myös kyytiä. Osasyy kopan ruosteettomuuteen
on varmasti se että tuorevoitelu pelaa.. Parkkiruudunkin
tunnistaa omakseen.
Konekin saatiin kammettua illanpäätteeksi pukkiin.
Tälläistä palikkaa saatetaan nähdä auton perässä
riippuen allekirjoittaneen mielentilasta. Jos joku tietää
jotain faktaa tuosta Treserin muovista niin voisi vinkata.
Itse en ole koskaan nähnyt missään ennen.. Mahtaako
olla arvokaskin?
Viimeksi muokannut Jankoo, 27.3.2016 2:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hieman on saatu jotain edistymään viimeinkin. Eli elintenluovuttaja MK3 GTI ja yksi osakakkis lähti viikonloppuna viimeiselle matkalleen.
Kakkiksesta tuli otettua virheetön manhattan sisusta ja GTI:stä akselit, jarrut, navat ja tehostettu ohjaus. Kyseiset osat hiekkapuhalletaan,
maalataan ja kuluvat osat vaihdetaan tietenkin.
Hain myös purkuautoksi AHU koneisen MK3 TDI:n. Siitä olisi tarkoitus tekniikkaa ainakin osittain sovittaa kakkikseen.
Vähän viellä on auki että tuleeko kone sähköpumpulla vai AAZ kannella ja mekaanisella pumpulla. Jos jollain jotain
mielipidettä tästä niin saa esittää. Jokatapauksessa 02a lootan siitä saa ja ainakin sen tdi alakerran..
Kakkiksesta tuli otettua virheetön manhattan sisusta ja GTI:stä akselit, jarrut, navat ja tehostettu ohjaus. Kyseiset osat hiekkapuhalletaan,
maalataan ja kuluvat osat vaihdetaan tietenkin.
Hain myös purkuautoksi AHU koneisen MK3 TDI:n. Siitä olisi tarkoitus tekniikkaa ainakin osittain sovittaa kakkikseen.
Vähän viellä on auki että tuleeko kone sähköpumpulla vai AAZ kannella ja mekaanisella pumpulla. Jos jollain jotain
mielipidettä tästä niin saa esittää. Jokatapauksessa 02a lootan siitä saa ja ainakin sen tdi alakerran..
TDIn männät on erillaiset kuin TDn. Tuskin edes käynnistyisi esikammio kannella ja pumpulla.
Jos ei halua sähkö TDItä niin sitten mekaaninen TDI pumppu (mTDI)
Juu, tämä oli tiedossa. Toki siis jos esikammiokoneeksi rakentaa nii vaihtaa myös esikammiollisen männät ja niiden männäntapin vuoksi myös IDI koneen veivit. Toisaalta varmasti helpompi olisi hommata suoraan kokonainen AAZ kone kun ruveta rakentamaan tuollaista sekasikiötä.. TDI lohkoon vaan on korjattu tuo kunkkupultti paksummaksi, ja kerran sellainen on niin ainakin pidetään viellä vaihtoehtona.
mTDI on kanssa vaihtoehtona. Sellaisen pumpun metsästäminen voi vaan olla tyyris operaatio.. Ei kuitenkaan luovuta siitäkään vaihtoehdosta viellä.. Sähköpumpuun olen jo oikeastaan hylännyt. Pyritään pitämään laite teknisesti (ja sähköjen puolesta) yksinkertasena ja aikakauteen sopivana. Eli mTDI tai IDI.
Noniin. Projektia ollaan viimeaikoina päästy potkimaan eteenpäin vähän aikaisempaa vauhdikkaammin ja jotain kerrottavaakin on ehkä jo tullut.
Eli mTDI pumppu on nyt hankittu ja samalla polttoaineen syötön kohdalta tekniikkaa lyöty lukkoon.
Päätin tehdä tänne samalla hieman kertomusta tuosta mTDI konversiosta koska netistä löytyvä tieto mitä olen käyttänyt/löytänyt on rajoittunut lähinnä pätkittäiseen tekstiin eikä missään ole oikein kunnollista kertomusta minkä avulla esimerkiksi kokemattomammat rakentelijat uskaltaisivat aloittaa kyseisen työmaan.
Eli pumppu minkä itselleni hankin on Bosch VE 0 460 414 128 joka on peräisin 90-luvun 2.5tdi Fiat Ducatosta. Tämä pumppu on 11mm nestepäällä, ajonestolla ja sähköisellä kylmäkäynnistyksen avustajalla varustettu malli. Näitä pumppuja löytää PSA konsernin pakuista (Ducato,Boxer,Jumper) eri variaatioina. Mutta eiköhän ne kaikki ole sovitettavissa.
Tältä pumppu näytti ostohetkellä.
Hieman tukkimista, liuotinpesuainetta ja painepesua kuumalla vedellä niin jo alkaa selkeytymään näkymä.
Ekana käytiin ajoneston kimppuun. Tämä on siinämielessä surullinen keksintö että ohittaminen on äärettömän helppoa.
Tyyli on vapaa, jotkut käyttää vasaraa ja talttaa. Itse käytin paineilmasahaa. Sahasin murtopultit esille ja sahasin kantaan uran
talttameisselille ja käänsin ruuvit auki.
Alta löytyy normaali sammutinsolenoidi.
Tälläinen ratas oli akselin päässä Mitään ulosvetimiä ei mulla tähän ollut, kiilasin varovasti pumpun rungon ja rattaan välistä ja irtosi.
Tämä ei varmaan ole kovinkaan hyvä tapa mutta tässätapauksessa ratas irtosi kevyesti.
Alta paljastui tuttu kartio johon pitäisi sopia 20mm akselilla olevien pumppujen hihnapyörät. jollain on tietoa minkä vehkeen
hihnapyörä tähän kombinaatioon on käypänen niin saa vinkata.
Tämän jälkeen purkasin itselleni turhan kylmäkäynnistyksen avustajan pois pyörimästä jonka jälkeen pumppu jäi odottelemaan sovitusta koneeseen.
Muuten auto on edistynyt lähinnä alustan osalta. Osat on puhdistettu ja maalattu ja kuluvia osia jo vaihdettu. Etuvarsiin laitoin R32 puslat ja taka-akseliin vakiopuslat. Saksaan on lähetetty summarahoja ja vastineeksi odotellaan loppuja alustan kuluvia osia. Myös jarrusatulat on kaverilla puhallettavana. Jonkinmoiset vanteetkin on jo hommattu mutta niistä lisää myöhemmin. ;)
Eli mTDI pumppu on nyt hankittu ja samalla polttoaineen syötön kohdalta tekniikkaa lyöty lukkoon.
Päätin tehdä tänne samalla hieman kertomusta tuosta mTDI konversiosta koska netistä löytyvä tieto mitä olen käyttänyt/löytänyt on rajoittunut lähinnä pätkittäiseen tekstiin eikä missään ole oikein kunnollista kertomusta minkä avulla esimerkiksi kokemattomammat rakentelijat uskaltaisivat aloittaa kyseisen työmaan.
Eli pumppu minkä itselleni hankin on Bosch VE 0 460 414 128 joka on peräisin 90-luvun 2.5tdi Fiat Ducatosta. Tämä pumppu on 11mm nestepäällä, ajonestolla ja sähköisellä kylmäkäynnistyksen avustajalla varustettu malli. Näitä pumppuja löytää PSA konsernin pakuista (Ducato,Boxer,Jumper) eri variaatioina. Mutta eiköhän ne kaikki ole sovitettavissa.
Tältä pumppu näytti ostohetkellä.
Hieman tukkimista, liuotinpesuainetta ja painepesua kuumalla vedellä niin jo alkaa selkeytymään näkymä.
Ekana käytiin ajoneston kimppuun. Tämä on siinämielessä surullinen keksintö että ohittaminen on äärettömän helppoa.
Tyyli on vapaa, jotkut käyttää vasaraa ja talttaa. Itse käytin paineilmasahaa. Sahasin murtopultit esille ja sahasin kantaan uran
talttameisselille ja käänsin ruuvit auki.
Alta löytyy normaali sammutinsolenoidi.
Tälläinen ratas oli akselin päässä Mitään ulosvetimiä ei mulla tähän ollut, kiilasin varovasti pumpun rungon ja rattaan välistä ja irtosi.
Tämä ei varmaan ole kovinkaan hyvä tapa mutta tässätapauksessa ratas irtosi kevyesti.
Alta paljastui tuttu kartio johon pitäisi sopia 20mm akselilla olevien pumppujen hihnapyörät. jollain on tietoa minkä vehkeen
hihnapyörä tähän kombinaatioon on käypänen niin saa vinkata.
Tämän jälkeen purkasin itselleni turhan kylmäkäynnistyksen avustajan pois pyörimästä jonka jälkeen pumppu jäi odottelemaan sovitusta koneeseen.
Muuten auto on edistynyt lähinnä alustan osalta. Osat on puhdistettu ja maalattu ja kuluvia osia jo vaihdettu. Etuvarsiin laitoin R32 puslat ja taka-akseliin vakiopuslat. Saksaan on lähetetty summarahoja ja vastineeksi odotellaan loppuja alustan kuluvia osia. Myös jarrusatulat on kaverilla puhallettavana. Jonkinmoiset vanteetkin on jo hommattu mutta niistä lisää myöhemmin. ;)
Tarvitset säädettävän pumpunpyörän, niitä löytyy jakajapumpullisten aikakauden loppupäästä. Oletko sovittanut pumppua jo pumpunjalkaan?
Juuri kävin sovittelemassa. Eli pumppu meni vakio AHU jalkaan heittämällä,
mutta Ducaton pumpun akseli on lyhyempi kun AHU vakiopumpussa.
Eli tuo kuvaan punaisella merkattu huullos on eripituisia.
Tönärillä koitin mittailla niin Ducaton pumpussa olisi 10.3mm ja AHU pumpussa 29.3mm
Vas.Ducato. Oik, AHU.
Tarvitseeko hihnapyörän välttämättä olla säädettävä kun tuossa Ducaton pumpun rungossa on samanlailla säätövaraa kun AHU orkkispumpussa.. Vai riittääkö tuo vara/onko vaan helpompi sillä säädettävälllä pyörällä? Tosin ainakaan tuo AHUn hihanpyörä ei edes sopisi kun ottaa melkein pumpun runkoon kiinni.. Tarvitsisi siis enemmän ulostulevan hihnapyörän.
E: Tälläisen vaihtoehdon löysin ulkomaalaiselta foorumilta:
Use the two piece MKIV style "press on" hub and adjustable sprocket. You'll need to find a core pump with the "hub" that is pressed onto the IP shaft from an ALH pump as well as the sprocket, or buy these new at the dealer (part #'s anyone??). You'll need to have "hump" on what is normally the front of the sprocket machined down to be flush with the hub and then actually mount the sprocket turned backwards onto the hub. DO NOT take any material off the hub or off the sprocket itself once you remove the "hump" from the front side. This setup should line right up, the advantage of this method is it retains the original TDI timing setup and, the adjustable sprocket makes tuning the injection timing easier because you don't have to loosen and move the pump, just the sprocket.
Eli jos en väärin käsittänyt niin ALH hihnapyörä josta sitten koneistetaan
tuo kuvassa näkyvä reuna pois ja käännetään tuohon keskiöön väärtenpäin?
Mahtaa mennä ajoitttaminen vaikeaksi kerran ALH hihnapyörässä ei ole kiilauraa..
Re: Golf MK2 AHU m-TDI
Menis helpoiten kun hommaat golf mk2 tai jonkun vastaavan ahdonalasen (Vag) auto pumpu ja lyöt sinne sähkösen pumpun hilpeet sisää. Samalla voi laittaa 12mm nestepää ;D T: Mynädieseliltä oppiasaanut ;D
Re: Golf MK2 AHU m-TDI
No empä oikein tiedä tuostakaan. Mielestäni bolt-on pumppu johon modailee hihnapyörän valmiin ohjeen mukaan on helpompi kun kasata kahdesta pumpusta yksi joka ei ole hyvä.
Varsinkin kun esikammiovolkkareiden pumput on 17mm akselilla..
Vähän on autokin taas edennyt.
Akselit saanut maalia päälle.
Konetilaa vähän silitelty ja pohjamaalissa
Lokarit maalattuna
Pohjaakin vähän avattu ja maalailtu.
Varsinkin kun esikammiovolkkareiden pumput on 17mm akselilla..
Vähän on autokin taas edennyt.
Akselit saanut maalia päälle.
Konetilaa vähän silitelty ja pohjamaalissa
Lokarit maalattuna
Pohjaakin vähän avattu ja maalailtu.
Viimeksi muokannut Jankoo, 25.9.2017 19:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Golf MK2 AHU m-TDI
Meinasitko muutoskatsastaa 1.9:ksi? Vai tuurilla määräaikaiskatsastukseen?
Re: Golf MK2 AHU m-TDI
On kyllä hienoa jälkeä! Innolla seuraan projektia.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa