"Tiina" VW Transporter t5 #TPPPKSN

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

"Tiina" VW Transporter t5 #TPPPKSN

ViestiKirjoittaja Romppanen » 24.2.2015 10:58

Exä Passat vr6 Syncro laitettiin myyntiin ja tilalle jotain "järkevää"
Kuva

Kuva

Auto kerkesi olemaan alla alle viikon, kun alkoi huimaamaan. Siihen onneksi löytyi lääkettä läheltä ja alle heitettiin ennestää pikkasen modatut Jomit . Peruskikoilla auto saatiin lähemmäs maata. Pohjaanlyöntikumit roskiin, olka-akselissa olevan pykälän snurraus, jotta coilitolppa tulee enemmän läpi. Etujouset oli jo valmiiksi pikkasen lyhennetty, joten ei muuta kuin keula kasaan. Tietysti paperilla homma näyttää helpolta, mutta kun rupee kyseistä operaatiota tekemään bilteman jousipuristimilla, niin kyllä siihen saa jännitysmomenttia ja aikaa kulumaan. Takapään madaltaminen olikin sitten aivan bolt-on, kunhan säätökupin laittoi pohjaanlyöntikumien kaveriksi varmaan talteen.

Näin saatiin auton ajo-ominaisuudet  katoamaan ja auto muistuttaa ajoltaan aikalailla vanhan taksin ja kakkiksen sekoitusta.  Jotta auto erottuu parkkikselta, tehtiin tarvittavat pikku hätämodit. Tummat valot joka paikkaan ja vanteet mustiksi.
Kuva

Näin talviluukki alkaa lähentyä loppuaan. Jahka töiltä keretään, niin tummennetaan vielä laseja ja päivitetään audiota. Koska kevät ja Autosaloon lähenee tarvitaan tietysti se surullisen kuuluisa kesäluukki, joka tällä hetkellä sisältää ehkä 9,5"&11" x 19" . Jos jollain on ehdotuksia vanteisiin tai alustaan liittyen, kuuntelen mielelläni.
Kuva

Paremmat kuvat laitetaan jahka päästään jollasta eroon

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 24.2.2015 11:02

Vihdoin ja viimein saatii projekti ihan tosissaan käyntiin ja millä muullakaan sen aloittaisi kun finnien poistolla :D

Kuva

No oli niitä finnejä muuallakin

Kuva
Joten konepelti ja puskurit kiikutettiin mäntsälän laakkoselle hoitoon

Kuva
Kuva

Sitten vaan odottamaan että saadaan pussit suomeen. Alustaksi siis lowtoyssin kautta tulossa:
-universal airlift eteen
-ss-6 taakse
-airlift v2
-444c
-5 gal ilmasäiliö

Odotellessa väännettiin putkistoa ja tukittiin/putsattiin egr
Kuva
Kuva
Kuva


Alustan saapuessa tuli valtava innostus joka loppui ennen kuin oikeen kerkesi ees alkaa, koska volkkarin yläpäät <3.  Jos tolpassa olisi ollut kierrettä enemmän olisi se käynyt suoraan jos sitä jos tätä. Kolme päätä Yhteen ja ruvettiin miettimään, suunnittelemaan, huutamaan toisillemme josta päästiin tulokseen että sorvataan sopiva yläpää airliftin yläpäästä.

Kuva

No meni miten meni mutta ei sitä pystynyt käyttämään koska palje ottaa kiinni koriin. Jälleen kerran masennus ja yön yli mietintä. Tässä vaiheessa alapää murhe oli ratkaistu jo Lowtoyssin puolelta joka teetti alapäähän sopivan adapterin joka hitsataan tolppaan.

Sovittamiseen oli yritetty käyttää mk2  ja mk4 yläpäitä mutta saatiin ajatus mk3 yläpäästä, joten mätänetin kautta tallille mukana mk3 VR6 yläpään kumi ja pau, sinne menee. Asennus on tätä nykyä ns. Volkkarimiesten Bolt on. Tässä vaiheessa tolpassa on käypänen laakeri ja yläpään kumi. Ei puutu enää kun yläpään kiinnitys ja koska pihalla makaili mk4 golffi päätettiin siitä sovittaa yläpään yläkuppi. Jälleen kerran vinkua sinne, vinkua tänne ja poks, tolppa paikallaan.

Testisovitus

Kuva

eipä siinä normi homma, vetari ottaa kiinni johonkin eli notsi tehtävä. Kyseisessä autossa se on helppoa

Kuva
Kuva


Nyt on vetarilla taas tilaa joten testisovitus mihin se vanne menee
Kuva
Takapää luultiin olevan ihan heitäkiinnihomma vaan ei ollutkaan

Pohjaanlyötikumit pois jonka jälkeen testiä ilman paljetta, että menee hienosti. Sitten mitta käteen ja padapim padapum, palje plus kuppi liitintä varten - ei tuu ikinä menee matalaksi. itkua ja parkua hetken aikaa. Jälleen kerran mietintämyssy käteen, että mitä nyt tehään. Olka-akselin sisään ei palje mahdu eli siirretään yläpään kiinnitystä. Ai niin se on jo laittiassa no prkl nostetaanko lattiaa ? Ei vaan käännetään palje niin että saadaan liitin olan sisään ja säästetään 5 cm ja tulos tässä.


[url=http://romppanen.kuvat.fi/kuvat/Autot/VW+Transporter+%28Tiina%29+-05/IMG-20150221-WA0043.jpg[/url]Kuva[/url]


Nyt visio on jo toteutuksen puollella ja etutolpat lähti tänään hitsarille. Huomenna vääntää takapää kasaan ja josko kohta olisi yksi pilattu hyötyajoneuvo lisää.


PS. #TPPPKSN löytyy Instasta

Kekki
-
Viestit: 99
Liittynyt: 23.7.2012 14:43

ViestiKirjoittaja Kekki » 24.2.2015 13:21

hyvän näköstä! nää on aina parhaita kun yhistelee vähän sitä sun tätä ''leikkaa,liimaa,askartele'' :D

Eeska91
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.2.2015 15:44
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eeska91 » 24.2.2015 13:27

Oho! Onpa hienoa jälkeä. Meneekö helmat maahan asti vai jääkö vähän tyhjää maan ja helman väliin?

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 6.3.2015 15:11

Taitaa käydä niin että jää kylkiputket vähän ilmaan. Asiaan saadaan luultavasti viikonloppuna vahvitusta kun jos ja kun alusta saadaan nippuun :D Takapää on jo kasassa ja aika maasturia muistuttaa.


Kuva se on huonokin kuva
Kuva

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 15.3.2015 22:01

Mieli on tehnyt päivittää tässä välissä useasti mutta kai se on parempi kun kerralla laittaa pikkasen enemmän


Takapään asennuksesta aloitettiin ensin. Jotta saatiin tarpeeksi matala alustasta piti palkeen liitin asentaa olka-akselin sisään joka kylläkin johti tuloksiin

Taka täynnä
Kuva
Taka tyhjä

Kuva

Ongelmaksi muodostu renkaat jotka ala asennossa lepää sisälokareihin, noh tähän ei keretty nyt tarttua.

Sillä välin kun tolpat oli hitsarilla piti keksiä jotain tekemistä joten alkoi säiliön asennus

Kuva
Kuva
Kuva

Väliaikaisen lopullinen versio
Kuva

kuvastakin huomaa kuinka koko tavaratila huutaa yhdenmukaista lattiaa joten tarkoitus olisi sinne laminaatti laittaa ja kotelo tohon päälle jossa sama materiaali mutta saa suojattua jos tulee vaikka pakettiautolla joskus jotain kuljetettua :D


Etutolpat tuli hitsarilta joten koe kasaus ja toteaminen että kaikki toimii. Ei muuta kun tolpat irti ja maaliin
Letkuille tuli laitettua kuvan mukaiset kiinnikkeet
Kuva

Arvaten kun väsyneenä ja muka kiireessä tekee niin menee yleensä menee vituiksi. Ei tälläkään kertaa tehdä poikkeusta laakeria kumista pois lyödessä kaikki paskaksi
Kuva

vika ei ollut iso tai kallis mutta lykkäsi kasausta taas päivällä

Laakkoselle hakemaan puskureita ja konepeltiä maalaamosta, mutta eipä ne olleet viellä valmiit. Onneksi sieltä ei tyhjin käsin tarvinnut kotiin lähteä vaan mukaan tarttu audin sisusta.

Siihen ruvettiin sitten työstämään koroketta ja kallistusta
Kuva

Ensin oli tarkoituksena tehdä autosta edelleen 3 paikkainen. Ajatuksena leipoa audin kuskin penkki kuskin penkiksi ja takapenkin 2/3 osa appareiden selkänojaksi. Ammattiverhoilia lyttäsi ajatuksen mutta seuraava verhoilia lupas tehdä sen mutta koska tekee harrastuksena kyseisiä hommia niin se kestää
Alla kuva visiosta
Kuva

Auto on velipojalla tällä hetkellä käyttiksenä joten väliaikaisesti leivottiin sinne 2 penkkiä

Kuva

Kuva

Lopuksi kuvat viellä autosta ulkona

länässä
Kuva

Perä ilmassa
Kuva

Muuten ihan onnistun alusta mutta yläasento jäi ehkä vähän matalaksi ja koska kumit tällä hetkellä aika isot niin ei paljon madallu. madallukseen on onneksi lääkettä. Kesärenkaat kun asentaa niin pitäis teoriassa madaltua viellä 50 mm mutta palataan siihen asiaan jahka saadaan vanteet maalattua

Loppu kevennykseksi motivaattori tallin seinältä
Kuva

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 27.4.2015 16:01

Päivitetään tilannetta pikkasen.

Osat oli maalauksessa ja jotain piti sillä aikaa tehdä.

Sisustan harmaus alkoi masentamaan ja mustaa piti saada. Joten sisustan harmaat osat purkuun ja maalaukseen.

Ohessa muutamia kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Välissä olikin vanteiden ihmettelyn aika ja kun omat vanteet ei messuille kerkeä tulemaan, otettiin vanteet lainaan :D Jotta ei olis aina samaa niin päätin sitten ottaa hyllystä plasti dipin ja maalata. Maalaus menikin muuten ihan hienosti mutta ei kannata maalata pesuhallissa koska maali kuivuu liian nopeasti ja ohenne jonka olis tarkoitus haihtua, puree entistä lujemmin maaliin kiinni. No yritin niitä kiiressä rapsutella pois noin neljä tuntia ja sitten päädyin soittamaan jälleen kerran Uudenmaan Soodapuhdistuksen joka hoiti homman himaan ja saatiin vanteet edustuskuntoon:
Kuva

Tämän jälkeen alkoi järjetön sovittaminen

15 mm spacerilla
Kuva

Joten päädyttiin tilamaan 25 mm spacerit
Kuva

Tämän jälkeen siirryttiin vaihteeksi odottamaan maalarilta osia ja jotta saatiin asioita eteenpäin, lähettettiin auto myllytettäväksi ilman puskureita.
Huono kuva siitä mitä myllyttäjä sai aikaiseksi.
Kuva


Auto saatiinkin myllytyksestä Tuulos-miitin aikaan joten sekin jäi välistä prkl. Ylpeys nieltiin ja jäätiin tallille kasaamaan autoa.

Asianmukaista kuljetusta
Kuva

Sitten alko kasailu
Kuva

Samalla päivävalot sumareiden tilalle
Kuva

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen vielä ennen Autosaloon-messuja väännettiin tummenukset uudestaan valoihin, maalattiin kahvat yms yms

Lopputuloksesta vielä toistaiseksi vähän huonoja kuvia kun velipoika sillä käy koulussa niin ei autoa paljon kotona näy.
Kuva


Tulossa -lista senkun kasvaa sitä mukaan kun tekee:
-säädettävät yläpäät
-uudet vanteet
-mahdollinen kylkiputkien poisto tai ainakin pinnotaminen mustaksi
-takaluukun merkki paikoilleen
-pohjapanssari
-jotain kulutuspaloja pohjaan
-mainostarrat
-saattovalot
-ksenonit
-lisäpitkät johonkin piiloon

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 3.5.2015 16:11

Laitetaan muutama ruutu viellä ennen uusia vanteita

Kuva

Kuva[/quote]

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 3.5.2015 16:37

Törkeen hieno !!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 3.5.2015 18:43

Kerrankin jotain hieman erilaista. Asiallista.

Itse jättäisin kylkiputket pois

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 3.5.2015 21:35

Kylkiputket tästä taisikin olla lähdössä. Nyt kun kolmannella foorumilla kattelee näitä kuvia, on pakko kommentoida et sulla on eturengas vajaapaineinen :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.5.2015 22:22

Itse jättäisin kylkiputket pois

Sama. Näyttää kuin olisi laskeuduttu jonkin mellakka-aidan päälle.
Omaan silmään myös kromiset VW-merkit passaisivat paremmin tai sitten merkitön maski ja krominen takamerkki.

Joka tapauksessa hieno laite!

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 3.5.2015 22:58

Vähän tylsä laatikko tuosta voi tulla ilman kylkiputkia, jotenkin tuo särmää. siisti proggis.

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 4.5.2015 12:56

Joo eturengas oli vähän vajaa, jos en väärin muista niin 2,4 bar ilmaa

Kylkiputket on siinä mielessä hyvät että ottaa kosketukset vastaan (Suojelee tankkia,webastoa yms pohjassa olevaa. Koska ei ilmajouset sita tarkoita että ylhäällä ajetaan :D

Harkinnassa lähinnä joko pois tai maalaus mustaksi, mutta eiköhän ensin tehdä vähän huoltoja ennen kuin ulkokuoreen tehdään muutoksia

PS. Voima kiinnostaisi jos jollakulla on tuttu lastuttaja / joku yritys joka haluaisi mukaan kyseiseen projektiin niin saa ottaa yhteyttä

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 18.5.2015 21:42

Uudet vanteet saapu ja kumeja alettiin miettimään

Vasemmalla 245/35-19 oikealla 235/35-19 @11
Kuva


Pakkohan se oli 235 laittaa kun meinas kaarissa ahistaa

Kuva

mutta ennen avonaisia vanteita täytyy tietysti amerikan malliin tehdä jarru päivitys

Nyt pitäs pakun pysähtyä

Kuva

jarrut tehtiin ja vanteet hierottiin alle päästiin kerrankin tilanteeseen että kaikki toimii kun junan vessa, vaan ei pitkään.

Kuva

Veli pojalla auto ajossa ja kuulemma vaan yht äkki tolppa tyhjeni. Oli muuten mukava työpäivä kun speiksailla mitä sieltä oli hajonnut

No ite kun tekee tulee semmonen kun ite tekis :D
Eli yläpää oli jostain syystä pääsyt irtoamaan (nylokki mutteri ) Joten tolppa tippunut paikaltaan ja letku liittimessä semmosessa kulmassa että vuosi ohi. Ei ollut paha remontti ja sääkin mitä mainion. Uusi yläpään laakeri ja taas kovaa ajoa.

Kuva

Koitti ihana keskiviikko ja siitä harvinainen päivä että oma autoni ei ollu kellään muulla ajossa vaan pääsin jopa itse ajamaan sillä töihin. päivän aikana sain soiton jos voisin illalla käydä hakemassa vähän banaania

Kuva

Vähän banaania tarkoitti tässä tapauksessa vaan tuhatta (1000) kiloa. Ei siinä palkeet täyteen ja banaanit kyytiin kaikki meni hienosti, kuorma käytiin purkamassa ja noin 500 metriä ennen kotia aivan tarpeellinen kiihdytys ja järjetön pamaus.

siinä sitten vitut ja perkeleet läpi ja kotiin miettimään mitä seuraavaksi. Laatikko ? Kytkin ? Vetari ?
Pikainen googlettelu ja selviää että näissä kuluu vetareita kun näkkileipää. Autohinaukseen ja töihin. tarpeelliset kaksipäivää valohoitoa ja sitten vetari lattialle ja kappas vaan vetarihan se on sileenä

Kuva

Nyt on vetari tilattu ja jännityksella odotetaan tarvike vetarin kesto. Onneksi bug runiin lähtö vasta parin viikon päästä

Loppuun fiilistely kuva likasesta autosta

Kuva

setuppina siis jr 11 ja 19x9,5 215/35-19 19x11 235/35-19
Viimeksi muokannut Romppanen, 19.5.2015 7:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 19.5.2015 6:47

Tämä on kyllä MESSEVÄ!! Hienoa jälkeä

Eeska91
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.2.2015 15:44
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eeska91 » 19.5.2015 13:53

Ilo silmälle ku iso auto menee oikiasti alas.

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 29.5.2015 8:33

J4TOG kirjoitti:Jessus mikä veny.. Itteäni pelottais renkaiden kantavuus jos autolla kuskataan muutakin kuin terveisiä.

Juur näi. :facepalm:
: EeKi


Itse en mistään mitään tiedä, mutta taas tuli 700 kiloo laattoja ihan hienosti
Kuva

Mutta joo pääsääntöisesti kuskataan yhtä ihmistä joten ei kantavuuden ylity kun hetkellisesti.

Velipoika kävi autoa näyttämässä alastarossa autoa ja ainakin joku tykkäsi. Tuloksena auto2 palkinto  

Kuva

Sunnuntaina olikin vuorossa vw open kiikalassa mihin oli tarkoitus käydä testaamassa vetarin kestävyyttä , mutta jarru päätti lakata toimimasta matkalla
Kuva
Joten kitkuteltiiin kiikalaan ja jätettiin ajot myöhempään

Sisustan palapelikin etenee pikku hiljaa
Kuva

Siinä pieni välipäivitys katotaan mitän keretään ennen runin reissua tekee. Mielenkiintoisia ongelmia kyllä tulee kun madaltaa tämmöstä edessä ei vetari ota missään vaiheessa runkoon kiinni, mutta tuli vetari remontin aikana katottua että vetarinsuojakumi syönyt ahtoputkeen uran :shock:

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 10.6.2015 7:42

muutamat jutut tuli tehtyä ennen ruotsin reissua

Ahtoputkeen laitteetiin väliaikanen viritys koska visiona kokonaan uuden putkiston tekeminen.
Takamerkki vihdoin ja viimein paikalleen
Kuva
Leivottiin tallin nurkalta löytynyt pohjapanssari paikoilleen
Kuva

Auto vaikutti jopa siltä että saataisiin koko 500 km reissu tehtyä ilman murheita.
illan päätteeksi tuli kokeiltua miltä auto näyttäisi ilman kylkiputkia
Kuva

Kuva

Mutta päädyin siihen tulokseen että ainakin toistaiseksi saa putket olla helmoja suojaamassa ja ajattelin jos kokeilis putkia mustana, koska tuo kivan helmasta madalletun luukin, mutta mukustellaan ajatusta.
Koitti vihdoin ja viimein torstai ja vuorossa oli itselle neitsyt matka bug runiin.
Autot laivaan
Kuva
Fiilis kuva Muka aina niin sateisesta runista
Kuva

Ja sunnuntai kun oli virallinen Näyttely päivä niin autopalkittiin tapahtuman parhaana transporterina
Kuva

Loppuun pieni kevennys joka ainakin itseä nauratti
Kuva

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 10.6.2015 8:47

Tää on kyl täyttä timanttia, tuplapeukut!

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 13.6.2015 12:39

Tuli bongattua tämä Kaivokselassa jokunen tovi sitten ja jää kyllä silmiin kiinni. Hieno vehje.

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 14.7.2015 9:35

Luvassa turhapäivitys

Eli putket tuli maalattua mustaksi ja vihdoin ja viimein sai maalariltakin takaspoikan joka kiinnitettiin autoon

Kuvassa päivitetty luukki

Kuva


PS Varastin kuvat http://jebzu.kuvat.fi/

Terhu
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.5.2007 17:20

ViestiKirjoittaja Terhu » 14.7.2015 15:42

Mitä tuli tuo ilmaalusta kaikenkaikkiaan maksamaan?


Oli aiva fiksun näkönen vehjes kun livenä näin kun vahingossa eksyin johki mopomiittiin puuilon pihaan. Olin omalla sinisellä t5

Romppanen
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.9.2014 22:06

ViestiKirjoittaja Romppanen » 15.7.2015 8:09

Tarkkaan en ole alustan hintaa laskenut mutta tee se itsemiehen sarja + tavarat noin mitä menny on varmaan jotain 3500-4000 e + säädettävät yäpäät tulossa yms yms. mutta kyllä varmaan johonkin 3000 saa tehtyä ilma-alustan


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa