Audi A3 2.0tfsi quattro 200tkm huolto

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

Audi A3 2.0tfsi quattro 200tkm huolto

ViestiKirjoittaja JaKa » 29.12.2014 18:13

Reilu vuosi sitten ostin 150tkm ajetun A3 quattron. Kilometrejä kertyy ja huoltoa vaaditaan säännöllisesti. Moottoriöljyä ei juuri kulu, mutta perän stefa vuoti ja kulmavaihteen kardaanin stefa vuoti. Perän stefan vaihdoin jo aikaisemmin, mutta kulmavaihde on antanut odottaa motivaatiota. Tilanteen osuessa kohdalle olen myös kerännyt kaikkea pientä ja tarpeellista.

Kuva
Kulmavaihde on helppo huoltaa pöydällä. Vähän haastavampi irrottaa autosta (irroita apurunko ja vetari, vähän ahdastakin). Iso mutteri on 36mm, joten kuplamiehiltä vauhtipyörän hylsyä lainaamaan.

Kuva
Heikin äRrä projektista jäi sopivasti turbo. K04 erottuu vain ahtoputken liitoksesta ja bypassin puutteesta. Bypassin puutteen ratkaisin asentamalla sen S ja R-malleista tutulla tavalla imusarjan viereen alkuperäisosin.

Kuva
Martelius valmistaa mukavasti virtaavia pakoputken etuosia.

Kuva
Heikiltä ostin myös suuttimet ja niiden asennuksen yhteydessä näki odotettavan: huohotustöhnäiset imukanavat. Syy puuttuvaan 20hv tehoon. Samalla imusarjan läpät jäivät pöydälle ja tilalle napsahteli APR RFD-palikat.

Kuva
Hoikka ruuvitaltta, imuri ja malttia. Pari tuntia myöhemmin alkoi olla siistimpää.

Kuva
Kuva
Putkisto on liitetty aiemmin autossa olleeseen tuntemattomaan takavaimentimeen.

Autossa aiemmin olleet VWR-ilmanotto ja APR-polttoainepumppu pääsevät nyt tosi toimiin, kun APR K04-viritysohjelman myötä voimaa soisi olevan jonkin matkaa yli 300 heppaa. Kaasun vaste parani ainakin niin paljon, että dynamic winter modeen siirtyminen on houkuttelevan helppoa.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 4.1.2015 13:55

Aiemmin keväällä löytyi jukkan olio jäämistöstä sopiva single xenonit ja maski tummalla kehyksellä. Keulan ilme tuli kerralla kuntoon.

Kuva
Talvisin alla pyörii 17" OZ Superleggerat ja ajokorkeudesta huolehtii KW1 kierteet pohjassa.

Syksyn myötä Valkolla sattui vastaan facelift ledi takavalot ja ne tarttui heräteostoksena matkaan. Liitinrunkojen muutoksista ja pinnien sovittelusta kirjoitin Audifinssille.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 4.1.2015 22:08

Siisti A3 ja hyvällä värilläkin vielä! Sopivan pirteältäkin vaikuttaa. Tuosta imusarjan karstoittumisestahan pääsee, kun asentaa kerääjä säiliön, eikä päästä imusarjaan ollenkaan, oli vain muistaakseni todella suolaisen hintainen.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 5.1.2015 17:21

Carplus esitteli jo ennen auton ostoa 3SDM 0.06 vanteita ja ostopäätös niistä tuli tehtyä ennen autoa. Edessä pyörii 8.5x18" ET42 ja takana 9.5x18" ET40, molemmissa 215/40 Goodyear.
Kuva
Kuva: Ville Maaronen


Vanteiden kanssa oli tarkotus hassutella jo viime kesänä, mutta teippaus osoittautui melko mahdottomaksi ja sopivaa maalaria / maalia ei vain löytynyt. Nyt sellainen Suomessa on! Rimfix teki viime viikolla yhden koemaalauksen, mutta taidamme vielä vaihtaa sävyä.
Kuva

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 5.1.2015 17:41

Komea kesäkuosissa!
Talvikuosissa tuo etusiiven Laakkosen värinen tarra raiskaa tehokkaasti.

kalsket
-
Viestit: 394
Liittynyt: 23.7.2003 10:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja kalsket » 5.1.2015 17:42

Hyvältä näyttää. Kelpaa jopa orkkisivulistamiehelle ;)

Juha|
-
Viestit: 9
Liittynyt: 4.8.2014 17:25

ViestiKirjoittaja Juha| » 5.1.2015 17:53

Nyt näyttää kyllä upeelta ja vanteistus kyllä onnistunut. Värikään ei vois olla parempi! Joutuuko tolla 9,5" et40 tekemään takakaareen isompia modailuja?
Itellä 8P Sportbackissa 18x8,5 et35 225/40 joka nurkassa ja runsaalla madalluksella. Takaa joutui puskurin ja pellin kiinnikkeen modaamaan ja kyllä siellä huovat on huolella puhki.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 7.1.2015 20:04

Takaa on poistettu puskurin kiinnike, muta kyllä ne muuten mahtuvat pyörimään. Renkaiden leveyksissä on merkkien välillä todella suuria eroja.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.1.2015 16:41

Alustan korkeuskin vaikuttaa paljon. Tuosta jos sentin-kaksi tiputtaisi alaspäin, niin johan saisi huovat kyytiä. ;)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: GTIx4 ja 171 vierailijaa