T4 pornsterin perusparantelua

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

T4 pornsterin perusparantelua

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 6.12.2014 20:47

Muutaman vuoden ollut kulkineena tuollainen pitkänokkainen portteri ja nyt sitten olen ollut kahden vaiheilla että vaihtaakko tuoreempaan kulkineeseen vai ehostaakko vanhaa. Lopulta tulin siihen tulokseen että mitäpäsitä tuttua ja toimivaa autoa vaihtamaan, vasta puolessavälin sisäänajoahan tuo on joten eiköhän tämän kans jokunen vuosi vielä mennä.

Jotenkapa luvassa on pientä päivitystä sinnetänne ja ajomukavuuden parantamista kohtuullisella budjetilla.

Lähtökohtana siis tämmöinen kulkine
Kuva

Tarkoituksena olis ensialkuun vaimennella kabiini hiljaisemmaksi ja senjälkeen päivitellä musiikkipuolta nykyaikaan. Soittimeksi joku flippinäytöllinen tai 2din mankka isolla näytöllä niin saa peruutuskameran kytkettyä. Eteen hommasin jo valmiiksi Rainbow 5.25 2tie erillissarjan jonka meinaan upottaa kojetauluun. Wooferiksi valikoitui 8" tuplakelainen alpinen type-r, ja vahvistimen virkaa hoitaa spl-dynamicsin kolmikanavainen lankku. Mutta näitten asentelemisesta jatketaan sitten myöhemmin.

Vaimenteluhommat arvelin aloittaa helpoimmasta päästä eli väliseinästä. Kaupasta tarttui mukaan lootallinen tuollaista
Kuva

Penkit pois ja kunnollinen putsaus tuolle seinälle ja läpyskää perään
Kuva

Valmiista seinästä jäi kuva ottamatta mutta lisätään se myöhemmin. Tuohon päälle olis tarkoitus väännellä suoraan joku verhoiluhuopa tai sitten laitan vielä ensiksi jotain pehmytmattoa ja siihen vasta huopa päälle, saa nähä. Se onkin sitten melkonen arvotus että millä taikatekniikalla tuon saa verhoiltua siististi kun tuntuu tuota muotoa ja jäykisteprässäystä olevan vähä jokasuuntaan.

Tästä jatketaan kun jaksetaan..
Viimeksi muokannut Rommauttaja, 22.1.2015 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 9.12.2014 20:00

Kävi tämänki topikin kanssa niinku aina kun jotain tekee eli ohjeet jäi näkyy lukematta. Pitäis vissiin nuo kuvat olla pelkästään linkkeinä, mutta empä enää osannu muokata tuota ekaa viestiä niin olkoon nuin ja korjatkoon joku muu jos häiritsee.

Tänään oli muutama tunti joutoaikaa niin kävin jatkamassa väliseinän tekoa

seinä velmiiksi levytettynä

Motonetistä kävin pari rullaa verhoiluhuopaa ja sprayliimaa ja aloin mallailemaan verhoilua. Ihmeen helposti tuo huopa asettui paikoilleen ilman senkummempaa noitumista
mallailua
valmista pintaa

Seinän alaosa jäi vielä tekemättä. Verhoilen sitten loppuun kunhan vaimentelen lattiaa niin saa tuon huovan alareunan pyöräytettyä maton alle

Ajomeluun en vielä huomannu suurtakaan vaikutusta, mutta suurin metakka tuntuukin tulevan lattian ja ovien läpi joten kunhan niitten kimppuun kerkeen niin toivottavasti senjälkeen huomaa jo eron.

temeee.
-
Viestit: 26
Liittynyt: 1.10.2013 18:40

ViestiKirjoittaja temeee. » 11.12.2014 19:24

Kyllä sen huomaa kun ovet vaimentaa, itsellä vaimeni todella huomattavasti omasta seatista..

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 22.1.2015 20:37

Lattian kimppuun kävin joutessani. Hommahan alkoi yllätys yllätys purkamalla kaikki ylimääränen edestä pois että sai lattiamaton revittyä irti. Tiukassapa olikin tuo matto kun oli vedetty tehtaalla jotaki butyyliliimaa soiro jalkatilan kohdalle. Muutaman kirosanan ja tupakin jälkeen näytti sitten tältä

Kevyttä putsausta jarrukliinerin kans ja ylimäärästen röppöjen raaputtelua, ja sitten pääsikin jo kuskin puolelle lätkimään levyjä paikolleen

Sama hinkkaus ja nylkytys toiselle puolelle ja lisää läpyskää paikolleen. Apukuskin puolelta pääsi ujuttelemaan hyvästi tulipeltiin tuulilasin alareunaan asti tuota mattoa. Kuskin puoli sensijaan näytösti senverta vittumaiselta hommalta kun olis joutunu purkamaan polkimista lähtien rojua edestä että sen jätin suosiolla väliin. Toivottavasti ei kaduta jälkeenpäin..

Sitten piti kehitellä jotakin vielä tuon vaimennusmaton päälle kaveriksi. Motonetissä hiplailin jotaki liimapintaista solukumimattoa tuohon tarkotukseen mutta neliöhinta oli senverta suolanen että jätin hyllyyn heidät. Pyörähdin sitten bliitemaan ja jatkoin hiplailua retkeilyosastolla ja poistuin paikalta parin retkipatjan ja sprayliiman kanssa. Näppituntuma oli ihan sama noissa patjoissa kuin siinä kalliissa eristysmatossa, mutta hinta oli ihan jotakin toista (varmastihan siinä kalliimmassa versiossa oli käytetty jotaki avaruusajan yybersolution tekniikkaa, mutta uskotellaan nyt että nuo telttapatjat ajaa saman asian). Eivät siis olleet perinteistä routamaton tapaista höttöä vaan jotaki umpinaisempaa tavaraa. Suoritin myös tieteellisen testin ennen asennusta etteivät ime vettä, ja eipä imeny ei.

Sitten alkoi leikkaa ja liimaa sirkus, sen tulos on tässä. Jokunen siivu puuttuu vielä mutta ei kerinny tälläkertaa enää ähräämään tuon enempää..

-Tom-
-
Viestit: 96
Liittynyt: 28.2.2008 11:48

ViestiKirjoittaja -Tom- » 14.2.2015 20:23

Oliko lattian äänieristyksellä iso vaikutus ajomeluun? Itse ajattelin tehdä vastaavat toimet omaan portteriin..

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 16.2.2015 20:13

Sanotaanko näin että ei tässä mitään radikaalia vielä oo tapahtunu. Vielähän tuo ainakin karkeissa ajourissa tuntuu vollottavan melkosesti satasen vauhdissa. Voipahan olla että ilman kontin vaimennusta tästä ei hiljasta vehjettä saa. Siellä kuitenkin on melekosen monta neliötä paljasta peltiä resonoimassa ja tämä mekkala sitte kulkeutuu kabiinin puolellekki, entiiä.

Jos vähän päivitellään sitten tekemisiä. Telttapatjaturailun lomassa vetelin piuhat valmiiksi vahvistimelle, kuvaa ei tuosta operaatiosta tullu otettua mutta sielläne luikertelee pohjapellin urissa tuonne väliseinän eteen. Samalla verhoilin väliseinän alaosan ja ähelsin lattiamaton ja astinmuovit sunmuut kilkkeet paikolleen. Senverta tuli oikastua tuon lattiamaton kans että siipasin sen keskeltä kahtia niin oli helpompi asentas paikolleen, pitää jotakin listaa laittaa nuihin pariin saumakohtaan myöhemmin.
Kuva
Kuva

Sitten arvelin duunailla etukajareille jonkunnäköstä paikkaa tuonne kojelaudalle. Ekaksi parit renkulat vanerista
Kuva
Alkuperäiset ritilät kuikkaan ja renkulat vaateriin parin ruuvin kans
Kuva

Sittempä tulikin pikku ropleema kun oli tarkotus että tuuttaan uretaanivaahtoa tuohon renkulan alle ja ympärille ja veistelen sitte siitä muotin minkä laminoin lasikuidulla. Mutta eipä tuota uretaanipistoolia sitten löytynytkään mistään vaikka kuinka etin. Siinä hätäpäissään sitten kaapista sattui silmään puolenkilon pönttö pakkelia. Vähä aikaa sitä pönttöä silmäilin että ei saakeli vieläkö tällä iällä pitää alentua pakkelikötöstyksiin. No jotakin oli tehtävä niin menköön nyt lippalakkityylillä tämän kerran. Vähä jeesusta asentelin suojaksi ja sitte alkoki pakkelin vatkaus. Lipostelin sitä sitten ihan reilun köntin niin ompahan mitä hioa..
Kuva
Kuva
Kuva

Tämän näkösiä pökäleitä sieltä sitten irtosi jonkunajan päästä
Kuva

Sitten vähän karkeahiontaa ja jotakin tämmöstä sieltä kuoriutui
Kuva

Kevyen kerroksen lasikuitua vetäsin koko jöötin päälle niin jospa nuo kikkareet pysyis kasassa edes yhden kesän
Kuva

Sitten kuidutuksen siistimistä ja päälle taas seitinohut pakkelikerros, hionta ja filleriä. Vielä pientä siistimistä vaatii ennenkuin pääsee vetämään varsinaisen maalipinnan..
Kuva

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 16.2.2015 21:21

Subbarihommiaki tuli vähä pähkäiltyä. Alunperin oli tarkotus tuonne vänkärin penkin alle laittaa kotelo mutta tarkemmin kun sitä runkoa aloin tihrustamaan niin eihän sinne sovi yhtään mitään. Entiiä onko nuissa penkkien rungoissa miten eroja kun ainakin englannin foorumilla porukka aika paljo laitellu nuita elementtejä tuonne mutta itellä ei oo kyllä mitään mahdollisuuksia kun siellä menee pari tukiputkea poikittain.

Eipä tuossa sitten paljo vaihtoehtoja oo muutakuin tuohon vaihdekepin etupuolelle kojelaudan alle jotakin väsätä. Alunperinhän tuossa on tuommonen loota
Kuva

Arvelin sitte että saisko tuota lootaa jotenkin osittain yhdisteltyä tulevaan koteloon kun tuossa menee alkuperäiset puhalluskanavat jalkotiloille niin jäisivät nekin toimintaan. Ja tuohon laatikon kylkeen tulee hanskalokeron kiinnikettä sunmuuta niin ei tartte semmosten kans enää puljata ylimääräsiä. Silipasin sitten tuosta alkuperäsestä lootasta pohjan irti pistosahalla.
Kuva

Vähä kun mittailin niin tuohon koloon saa just ja just soviteltua 14litrasen pömpelin ja sehän riittää hyvästi. Sitä sitten seuraavaksi..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.2.2015 12:56

Jos keskimatkustajalla on kolmipistevyö, ni sielä menee se tukirauta, joka kyllä hidastaa vähän harrastuksia. :/ Lannevyöversiossa sitä taas ei ole, ni sinne saa vähän paremmin tehtyä. Itte en vaan viittiny luopua kolmipistevyöstä, ku piti kersoja istuimineen kuskata. Laitoin sitte Tangbandin 8" 13l koteloon vänkärin jalkotilaan. Toimii. :)

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 6.3.2015 16:17

Jotakin taas käyty touhuilemassa. Etukaiuttimien paikat sain tasoteltua ja maalattua edustuskuntoon.
Kuva

Sen jälkeen piti kehitellä diskanteille jotakin paikkaa. Arvelin näpätä ne a-pilareihin kun en parempaakaan keksiny. Leikkelin ja vääntelin sitten alumeetista tuommoset kikkelin näköiset lirpakkeet jotka suhautin kilikolilla mustaksi
Kuva
Kuva

Lopputulos muutaman asennuskaljan jälkeen näyttää seuraavalta..
Kuva
Kuva

Sopivan soittimenkin löysin netin syövereistä ja senkin nakkasin joutessani paikolleen sekä laitoin tuon erkkasarjan soimaan väliaikaisesti mankan tehoilla
Kuva

Supikkakoteloakin rupesin hahmottelemaan. 15mm vaneria oli ylimääräisenä niin siitä sitten aloin leikkelemään ja liimailemaan. Perhana kun ei ollu muuta puuntyöstökonetta käsillä kuin pistosaha niin oli vähä haastetta saada suoria linjoja leikkauksiin, mutta ei sen niin väliä kunhan pysyy läjässä eikä vuoda
Kuva
Kuva

Semmonen linnunpönttö tuli. Hartsin ja hiekan seoksella valoin vielä tuon sisäpuolen niin sai vähä lisää vahvuutta seiniin ja ompahan sitten tiivis.

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 9.3.2015 16:34

Tsuipaduippakoteloa kävin vähän työstämässä tänään. Ensin mallailua paikolleen..

Kuva

Kuten kuvasta näkyy niin tuonne yläpuolelle jäi myyrän mentävä roilo kun ei tuota koteloa kertaheitolla pystyny sopivaksi tekemään. Leikkelin sitte vanerista tuohon eteen peitelevyn jonka sitte ruuvasin koteloon kiinni. Tuon kans se istuu paikolleen suht siististi.
Kuva

Pikaiset pakkeloinnit ja fillerit vielä pintaan niin on pintamaalia vaille valmis.
Kuva

Lagi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.3.2015 22:35

ViestiKirjoittaja Lagi » 10.3.2015 22:46

Pakko jotain kommentoida kun juurikin samanlaisen kioskin viime kesänä vaimensin... meni hermot pitkillä siirtymillä. Väliseinä, katto, lattia kojetauluun asti, ovet. Katossa ja väliseinässä vaimennuslevyjen päällä vielä 3cm rouhemuovilevyt verhoilun alla. Kattoon se mahtui nipinnapin.

Ylivoimaisesti suurin hyöty pienehköön vaivaan nähden oli ovien vaimennus, joista lähinnä ulkopellin vaimensin ja tukevoitin verhoilulevyä. Mulla kyllä on lokasuojissa käsittääkseni ylimääräiset muovit, jotka vähän auttaa lattan kautta tulevaan ääneen jo. Vielä jos jaksaisi polkimien alta parannella ja vaihdekepin läpiviennin niin ei pajlon ei oo enää tehtyvissä. Nyt kesärenkailla ärsyttävin ääni on minimaalinen tiivisteen suhina jostain kohti kuskin oven tiivistettä.

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 11.3.2015 9:35

Joo mullaki on kuskinovi jo vaimennettu ja kyllä sen nyt kuulee että vänkärin oven läpi tunkee metakkaa kun se on koskematon. Kunhan tässä saan tuon äänentoiston valmiiksi niin pitää sitten jatkaa paneutumista tuohon vaimennukseen. Mielessä ollu että vois ehkä sisälokareihin lisätä tavaraa ja myös sinne alle pelteihin jotakin tunkea.

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 10.4.2015 19:14

Nyt alkas olemaan soittopelit valmiina. Vahvistimen tuuppasin tuonne kuskin penkin taakse kun ei oikein muuallekkaan järkevästi menny
Kuva

Supikotelo sai mustan maalin päälle ja maalin kuivumista odotellessa vääntelin terästangosta vähän suojaa elementin eteen estämään tennariosumat. Sittempä viskasin lootan paikolleen.
Kuva
Kuva

Siinäpä ne alkaa olemaan valmiina. Jonkunverran oon hakenu säätöjä kohdilleen ja ihan mukavasti nuista tuntuu kuuluvan ainakin alkuperäiseen verrattuna. Bassolle tuli pikkusen reilu kotelo ~10l joten saattaa olla että pienennän vielä tuota tilavuutta kun tuntuu että sais olla pikkusen terävempää tuo toisto.

Pitäis laittaa vielä tilaukseen takalippa ja joku peruutuskamera minkä upottaa sinne lipan sisään, kunhan tästä muilta kiireiltä joskus joutaa..

jeba
-
Viestit: 117
Liittynyt: 22.5.2009 18:36

joo....

ViestiKirjoittaja jeba » 10.4.2015 21:32

o!!!!!

jeba
-
Viestit: 117
Liittynyt: 22.5.2009 18:36

onks toi ny sit bass

ViestiKirjoittaja jeba » 10.4.2015 21:33

vai onko basso???!?!?!?!?
aika leikkimistä äänentoiston saralla.....

joo o....ei oo pakussa tilaa.......?

Rommauttaja
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.11.2009 9:50

ViestiKirjoittaja Rommauttaja » 11.4.2015 11:20

...


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa