Tälläinen tuli hankitua todelliseksi projektiksi. Auto on purettu edellisen omistajan toimesta suunnilleen vuonna 2000. Kunnostaminen on alkanut innolla ja mm. akselit on purettu, hiekkapuhallettu ja maalattu. Sitten kuitenkin into oli lopahtanut ja ostin auton rullaavana hylsynä sekä pakullisen pahvilaatikoita. Autosta on eräällä toisella foorumilla tarinaa, mutta se on suljettu ja täällä on varsin asiallista tarinaa konsernin ulkopuolisistakin vehkeistä.
Noutopäivä
Talliin pääsyä piti odottaa pari kuukautta.
Ensinnä tiputin akselit pois, niin pääsee siistimään korihommia paremmin.
Seuraavana ruostehommana olisi ne kuuluisat taka-akselin puslan pesät. Akkukotelo oli yllättäen terve :) Kattoluukku taas ei.
Sitten niputtelin jarrusatulat valmiiksi. Oli jo hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu, joten pieni pintavärin lisäys ja osien keräily (taka):
ja etupää:
Pienen rakentelun jälkeen ne voikin laittaa hyllyyn odottamaan:
BMW E28 M535i
Valvoja: ffp jäsenet
Pienen puuhastelun jälkeen sain auton riippumaan:
Siistiä sisähommaa pohjaan putsaaminen, mutta lopulta palkitsi.
Pohjasta löytyi muutamia reikiä, hitsailin umpeen (ja etenkin hioin saumoja :D ). Sisältä putsasin bitumit ja liimat pois (Kuumailmapuhallin + lasta + brakeclean).
]
Sitten sekä sisälle että ulos ruiskuttelin epoksit. Ensin massoja pois pohjan puolelta ja maali päälle.
Maalin kuivuttua kunnolla ruiskuttelin päälle ohuen kerroksen kotelosuojaa ja päälle varsinainen alustasuoja. Ensin liimasin kuitenkin uudet koritulpat paikoilleen.
Välihommana tein vähän mukavamman projektin. Takavalon entisöinti: Sisäpesu heijastimia varoen fairyllä, valo-osien kiillotus ulkoa hiovalla tahnalla ja viimeistely vahalla. Sitten piti vielä maalata mustat osat, kun oli jonkin verran hapettumaa. Ennen-kuva jäi tietysti ottamatta, mutta tuo toinen on suunnilleen samassa jamassa. Livenä ero ehkä vielä huomattavampi.
Siistiä sisähommaa pohjaan putsaaminen, mutta lopulta palkitsi.
Pohjasta löytyi muutamia reikiä, hitsailin umpeen (ja etenkin hioin saumoja :D ). Sisältä putsasin bitumit ja liimat pois (Kuumailmapuhallin + lasta + brakeclean).
]
Sitten sekä sisälle että ulos ruiskuttelin epoksit. Ensin massoja pois pohjan puolelta ja maali päälle.
Maalin kuivuttua kunnolla ruiskuttelin päälle ohuen kerroksen kotelosuojaa ja päälle varsinainen alustasuoja. Ensin liimasin kuitenkin uudet koritulpat paikoilleen.
Välihommana tein vähän mukavamman projektin. Takavalon entisöinti: Sisäpesu heijastimia varoen fairyllä, valo-osien kiillotus ulkoa hiovalla tahnalla ja viimeistely vahalla. Sitten piti vielä maalata mustat osat, kun oli jonkin verran hapettumaa. Ennen-kuva jäi tietysti ottamatta, mutta tuo toinen on suunnilleen samassa jamassa. Livenä ero ehkä vielä huomattavampi.
nyt sain pa- ja jarruputket laiteltua paikoilleen. Hankin uudet alkuperäiset kiinnikkeet ja putket, niin oli aika suoraviivaista hommaa. Muutama katkennut ruuvi tietysti kuuluu asiaan..
Sitten saikin alkaa laittamaan akseleita paikoilleen. Saa auton taas vähän helpommin liikuteltavaan muotoon ja talliin tilaa, kun tuo teline katoaa auton ympäriltä.
Laittelin jarruja paikoilleen, niin saa hyllyihin tilaa.
Etupäässä ei mitään kummaa:
Takana ensin vaijerit ja ohjurit paikoilleen.
Sitten kengät hilppeineen.
[
Lopuksi sitten levyt ja satulat. Aika mukava puuhata kun nämäkin oli jo puhallettu + maalattu ja kasasin talvella valmiiksi. Takaa puuttuu ABS-anturit..
Sitten aloin tankin entistämisen, tuo anturi taitaa mennä uusiksi, sen verran pahasti hapettunut.
Sitten saikin alkaa laittamaan akseleita paikoilleen. Saa auton taas vähän helpommin liikuteltavaan muotoon ja talliin tilaa, kun tuo teline katoaa auton ympäriltä.
Laittelin jarruja paikoilleen, niin saa hyllyihin tilaa.
Etupäässä ei mitään kummaa:
Takana ensin vaijerit ja ohjurit paikoilleen.
Sitten kengät hilppeineen.
[
Lopuksi sitten levyt ja satulat. Aika mukava puuhata kun nämäkin oli jo puhallettu + maalattu ja kasasin talvella valmiiksi. Takaa puuttuu ABS-anturit..
Sitten aloin tankin entistämisen, tuo anturi taitaa mennä uusiksi, sen verran pahasti hapettunut.
Seuraavaksi lattiat, tavaratila ja konehuone saatu maalattua. Tämän jälkeen äänieristeet loppuun tuonne sisälle ja sitten konehuonetta täyttämään. Alla muutamia kuvia niin kertoo ehkä enemmän.
Korin johtosarja ja ABS-pumppu paikoillaan. Seuraavaksi vähän koneen johtosarjan tutkailua ja viimeiset äänieristeet lattiaan kiinni.
Parit kuvat:
Sitten olikin aika niputtaa kone. Varmuuden vuoksi avattiin ja laakeroitiin, jakopään osat uusittiin.
Korin johtosarja ja ABS-pumppu paikoillaan. Seuraavaksi vähän koneen johtosarjan tutkailua ja viimeiset äänieristeet lattiaan kiinni.
Parit kuvat:
Sitten olikin aika niputtaa kone. Varmuuden vuoksi avattiin ja laakeroitiin, jakopään osat uusittiin.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Kone tuli tossa joku viikko sitten nippuun ja laiteltiin vähän hilppeitä kiinni irrallaan:
Ja sinnehän se sitten sujahti
Nyt on sitten putsailtu ja aseteltu konehuoneen johtosarjaa paikoilleen. Yllättävän aikaa vievää hommaa jahkailla niitä vetoja, kun ei autoa ole nähnyt koskaan kokonaisena saati purkanut.
Alkuun tuo olisi tarkoitus tehdä alkuperäiseksi ja sitten pohtia mitä uhrataan stancen alttarille. Eikö sellanen ole muodikasta tehdä museoidusta? :) Yhdet vanteet tuli kunnostettua mutta näitä on vähän liikaa E28:issä.
Ja sinnehän se sitten sujahti
Nyt on sitten putsailtu ja aseteltu konehuoneen johtosarjaa paikoilleen. Yllättävän aikaa vievää hommaa jahkailla niitä vetoja, kun ei autoa ole nähnyt koskaan kokonaisena saati purkanut.
Alkuun tuo olisi tarkoitus tehdä alkuperäiseksi ja sitten pohtia mitä uhrataan stancen alttarille. Eikö sellanen ole muodikasta tehdä museoidusta? :) Yhdet vanteet tuli kunnostettua mutta näitä on vähän liikaa E28:issä.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa