DIY: isojarrupäivitys RS6 Audi -> 3B(G) Passat

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

DIY: isojarrupäivitys RS6 Audi -> 3B(G) Passat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.10.2014 12:35

Tee-se-itse isojarrupäivitys 3B/3BG Passatteihin
sekä varauksella A4/A6 Audeihin.

Etujarrujen ohjetta voi soveltaa niin etuvetoisiin kuin nelivetoisiinkin, takajarrut käyvät näillä ohjeilla vain nelivetoihin.

Etujarrut ovat RS6 C5 Audista, 365mm x 34mm. Passateissa on vakiona edessä rautaiset olkavarret joissa on pienempi kannakkeen pulttiväli, myös suurimmassa osassa A6 audeja on sama olkavarsi käytössä. A6 2.7 biturbo, S6 ja RS6 ovat täysalumiiinisella olkavarrella jossa on leveämpi kannakeen pulttiväli joka sopii myös RS6 satuloihin suoraan.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Lähes kaikissa passateissa on edessä 82mm laakerit (poikkeus 1.6 bensat joissa 75mm) kuten myös audeissakin, eli alkuperäiset vetonivelet sopivat booritukseltaan ja pituudeltaan näihin alumiinisiin olkiin. Olkavarret ovat tukivarsien kiinnitysten suhteen identtiset, mutta pyörännavoissa on eroja A6 ja S6/RS6 välillä. S6/RS6 navat tulevat vielä ulommas kuin A6 navat, ero on autowikin mukaan 19mm per puoli. Käytännössä on siis väliä mistä purkuautosta nuo olat ostaa.

Olkavarsien asennuksen jälkeen päästäänkin sitten asentelemaan jarrukilpeä ja ABS-sensoria. Helpommalla pääsee jos saa sensorit olkavarsien mukana, sillä etupäässä sensoreilla on eri halkaisija ja kiinnitys olkavarteen, mutta sähköliittimet ovat kuitenkin identtiset, eli vaihtoon menee muutama hassu minuutti.
Jos haluaa päästä jarrukilvissä helpommalla, voi valita OEM RS6 malliset. Itse valitsin VW Phaetonin 360mm jarrukilvet joihin saa ilmascoopit jarruja viilentämään, mutta nämä vaativat pientä rälläköintiä navan alapuolelta (joka ei tällä kertaa osunut ihan kohdilleen.)

Kuva


Tuossa kuvassa oli jo tuo satulan kannake asennettuna, tämän jälkeen ei tarvitakaan muuta kuin itse 365x34mm jarrulevy ja satula sen ylle. (Kuvissa näkyy myös 20mm pultattava spaceri ja keskiö maalattuna mustaksi.) Homman voi kruunata vielä teräspunosletkulla, tai sitten käyttää vakioputkia, ihan miten vaan. Halkaisija ja kierteet sopivat suoraan passatin putkiin.

Kuva Kuva Kuva


____________________________________________________________________________________________________________________________


Takapää olikin sitten hivenen aikaavievämpi tapaus. Muuan saksalaisen nettisivun mukaan homma on plug'n'play heidän antamillaan osanumeroilla. Noh, paskan vitut. Lieköhän gÿnther edes kokeillut omia ohjeitaan, katsonut vain ETKAsta numerot. Tuli siis ostettua väärää ja ylimääräistä tavaraa melko lailla tähän projektiin.


Projektin laajuus riippuu moottorityypistä. 1.9TDI-miehille (eli minulle) tiedossa on vähän laajempi operaatio sillä RS6 takaolat/navat ovat 82mm laakereilla ja meillä vakiona vain 75mm. Takavetoakselit menevät siis vaihtoon, ja ainoat takavetarit Passatin katalogissa 82mm boorituksella ovat W8 mallista. Näissä taasen on 108mm laipat sisänivelissä (ja 1.9TDI-miehillä 100mm) joten takadifferentiaali on otettava myös W8:sta. Vaihtoehtoisesti voi metsästää Audi S6/RS6 takadiffin, kiinnitys taka-apurunkoon on sama ja kardaanin kiinnitys säilyy identtisenä kaikissa tapauksissa. Lisäksi voi ostaa A6q takanavat mikäli ei löydä sopivaa RS6 luovuttajaa, sillä takanavat ovat kaikin tavoin identtiset. S6:ssa on jostain syystä erimallinen takanapa.

Takatukivarsia EI myöskään tarvitse vaihtaa, vaikka niillä eri varaosakoodit ovatkin. Erot ovat kosmeettisia, abs-sensorin pidikeruuvit hiukan eri paikoissa ja tukihelat ehkä astetta järeämmät:

Kuva Kuva Kuva Kuva


Jos päädyt Audin takadiffiin, Audin takavetoakseleita EI voi kuitenkaan käyttää, sillä kepit ovat useamman sentin pidemmät kuin passateissa. Ei mahdu, on kokeiltu :)

Kuva Kuva


Näinollen siis selviää jos vaihtaa vain diffin, vetarit ja navat toisenlaisiin. Itse kun en tätä vielä tässä vaiheessa tiennyt, päädyin tiputtamaan koko taka-apurungon pois. Ehkä ihan hyväkin asia, kun katsoo missä kunnossa se on:

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

Pienimuotoisen puhdistus-hitsaus-maalausprojektin jälkeen uusin nuo neljä apurungon tukihelaa. Nyt pääsi sovittamaan diffiä paikoilleen:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Apurungon tiputtamiseksi oli tieltä purettava pois myös pakoputkisto, tämänkin vedin harjalla puhtaaksi ja maalit pintaan. Kardaania ei olisi tarvinnut poistaa, mutta koska halusin vaihtaa myös käsijarrukaapelit oikean mittaisiksi RS6-malliseen, otin kardaaninkin alas ja samalla siihen vaihtui uusi tukilaakeri e34 bemarin varaosasta.

Kuva Kuva Kuva Kuva

No mutta, itse asiaan eli jarruihin. Taka-apurunko taas autossa kiinni diffin kera, tämän jälkeen pääsi kasailemaan tukivarsia ja iskaripakettia taas kiinni. W8 Passatin takakepit saapuivat saksasta kohtalaisen nopeasti joten ne kiinni ja RS6 navat ylle. Pituudessa ei liene eroa, kepit vaan hivenen eri kohdissa. Bonuksena A6 Allroadin alatukivarsien muovisuojat:

Kuva Kuva KuvaKuva


Mikäli "tyytyy" vakiokokoon eli 335x22mm, ei tarvitse välittää seuraavasta löpinästä. Itse halusin lisää vanteentäytettä joten ostin S6 C7 korin audista 356x22mm takajarrulevyt. Levyjen korkeus oli 10.8mm alkuperäisiä pienempi, eli levyt jäävät ulommas leveyssuunnassa ja halkaisija muuttui sen 10.5mm pituussuunnassa. Näillä tiedoilla väsättiin pienet adapterit satuloiden kannakkeille:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Uusien RS6 käsijarrukaapelien myötä kaapelit ylettyvät kulkemaan vakioreittiä tukivarren läpi satulalle asti. Mikäli päätät käyttää vanhoja kaapeleita, joutunet vetämään ne jostain tukivarren yläpuolelta mahdollisimman suorinta reittiä. Vanhat ABS-sensorit sopivat suoraan RS6 napoihin. Myös takapäähän uudet teräspunosletkut ovat oiva lisäys, kuten myös 25mm pultattavat spacerit ja keskiön mustaksi maalaus:

Kuva Kuva


Projektin piti päättyä RS6 jarrutehostimen/pääsylinterin vaihtoon, mutta sain jonkun ihmeellisen version myyjältä. Nestesäiliön ja jarruletkujen liittimien pitäisi olla 90 asteen kulmassa, mutta ostamassani sylinterissä ne ovat 180 asteessa. Vekotin jäi siis asentamatta ja uusi kokonaisuus on hakusessa.

Kuva Kuva


Tämän ainoan takaiskun myötä iskettiin projektin onnistumisen kunniaksi Motonetin halvimmat DOT4 litkut sisään ja suoritettiin ilmaus onnistuneesti. Koeajo vahvisti pelot jarrutehostuksen riittämättömyydestä, uusissa satuloissa on arviolta tuplasti enemmän pinta-alaa vanhoihin nähden eli tehostus ja sylinteri toimivat ns. puoliteholla. Jahka tuon vielä saa fiksattua kuntoon, lienee seuraava projektikohde lisääntyneen jarrutustehon ulosmittaus, mutta siitä lisää tuonnempana..


Kuvissa on yllä 17" vanteet 205/55r17 rengastuksella, mutta tämä kyseinen Team Dynamicsin vanne lienee ainoa 17" joka mahtuu näiden satuloiden ylle. Satuloita on lisäksi rälläköity jotta tuonne jäisi edes muutama milli elintilaa. Käytännössä siis vakiojarrut vaativat 18" vanteet minimissään, ja en ole aivan varma pitääkö tuon 356mm levyn kanssa siirtyä jo 19" kategoriaan mikäli satulan jättää alkuperäiseksi.

Kuva Kuva Kuva Kuva


Projektin kustannuksista lienee kohtalaisen turha kirjoitella, ei tästä järkevää saa millään numeroidenpyörittelyllä ja käytettyjä osia metsästettäessä voi hintahaitari revetä kolmin-nelinkertaiseksi riippuen sijainnista ja onko myyjällä isompia kokonaisuuksia kaupan. Periaatteessa täydelliset etu/takajarrut voi saada ebayn kautta yhdestä purkuautosta noin 1000-2000 eurolla, mutta kannattaa varautua siihen että levyissä ja satuloissa on sanomista, ei RS6 audeja huvikseen pureta edes maailmallakaan vaan mällättyjähän nuo kaikki lienevät.. W8 Passatin osat ovat suomessa yhtä harvinaisia kuin RS6 eli ebaystä saa metsästää loputkin puuttuvat osat, tässä asiassa auttaa suuresti jos on sattumoisin kesälomailemassa esim. saksassa jolloin säästää postikuluissa huomattavan summan.


No mutta, kannattiko tämä nyt sitten?

Taloudellisestii ei,
Ajankäytöllisesti ei,
kokemuksena kyllä,
ulkonäöllisesti kyllä,
tulevaisuutta ajatellen kyllä,

kokonaisuutena siis kyllä.

Mima
-
Viestit: 72
Liittynyt: 12.10.2009 23:37

ViestiKirjoittaja Mima » 13.10.2014 19:13

Hatunnoston arvoinen suoritus! Näyttää kyllä huomattavasti paremmilta isoilla jarruilla. Mittasitko jarrujen painoeroa? Laittele ihmeessä päivitystä kunhan saat passelin tehostimen paikoilleen.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.10.2014 19:33

Kyllä noita painoja tuli tutkittua speed-autoteilen varaosahaun kautta, ja mahdollisesti myös vielä isompaan jarrunälkään levyjen päivitystä etupäähän :)

vakiot 288x25 etujarrulevyt: 8E0 615 301 Q 7.6kg
Phaeton 365x34 etujarrulevyt: 3D0 615 301 N 12.5kg
RS6 C5 365x34 etujarrulevyt: 4B3 615 302 12.5kg
S8 2015 380x36 etujarrulevyt: 4H0 615 301 AB 13.1kg
RS6 C7 390x36 etujarrulevyt: 4G0 615 301 E 13.6kg
RS6 C6 390x36 etujarrulevyt: 4F0 615 301 L 14.2kg (7mm spacer) (textar 98200 2083 0 1)
S6 C7 400x38 etujarrulevyt 4H0 615 301 T (M) 15.1kg
Maybach 376x34 etujarrulevyt: 09.B286.40 16.6kg
S6 C6 385x36 etujarrulevyt: 4F0 615 301 J 17.6kg (9mm spacer)

vakiot 245x10 takajarrulevyt: 4A0 615 601 A 3.6kg
RS6 C5 335x22 takajarrulevyt: 4B3 615 601 B 5.6kg
RS7 356x22 “wave” takalevyt: 4G8 615 601 7.3kg
RS6 C7 356x22 takajarrulevyt: 4G0 615 601 7.4kg
S6 C7 356x22 takajarrulevyt: 4H0 615 601 L 8.3kg
S6 C7 356x22 kloonilevyt: ATE 8.4kg
RS6 C6 356x28 takajarrulevyt: 4F0 615 601 H 8.4kg

rs6 c5 alumiini etuolkavarsi 4b3 407 253 g 4.4kg
passat rauta etuolkavarsi 8d0 407 253 c 7.0kg

rs6 c5 takajarrusatula 4b3 615 423 1.9kg
s6 c5 takajarrusatula 4b0 615 423 1.9kg
passat takajarrusatula (10mm levy) 8e0 615 423 1.4kg

rs6 c5 etujarrusatula 4b3 615 107 5.2kg
passat etujarrusatula 8e0 615 123 a 3.3kg

rs6 takaolkavarsi 8E0 505 435 P 3.4kg
passat takaolkavarsi 8e0 505 435 n 3.3kg

arviolta siis edessä jousittamaton massa kasvaa per nurkka: 4.5kg ja takana: 5.4kg

Kyseinen vanne-rengasyhdistelmä painaa 16kg eli vielä ollaan +-0 tasolla vrt. perus 19" blingivanteet ja vakiojarrut.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa