Jetta (Golf) mk5 istuimien vaihto (kuvien kera).

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

Jetta (Golf) mk5 istuimien vaihto (kuvien kera).

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.1.2014 18:11

Pieni projektin tynkä kuvien kera Jetta mk5 istuimien vaihdosta. Samat ohjeet pätee suurimpaan osaan mk5 Golfeja, ilman taittuvia takaistuimen istuinosia.

Tässä pitkän tutkimustyön ja "osta ja toivo parasta" seikkailun jälkeen tuli todettua, että yksiosaisella takapenkin istuinosalla varustetussa Golfissa ja Jetassa ei ole näiltä osin mitään eroa, eli Golfin penkit käy 100% sellaisenaan Jettaan, jos istuinosa on yhtä puuta (ei siis takalaidastaan ylös taittuvaa mallia).

Urakkaan tarvitset seuraavat työkalut:
Torx T27
Talttapäinen ruuvimeisseli (hyvä olla sekä pieni että iso)
10mm normaali lenkkiavain/hylsy
10mm Triple-square (12-kulmainen) hylsy + räikkä, pitkä/pitkähkö jatkovarsi on hyvä apuväline takapenkin keskiturvavyön & etupenkkien etummaisten pulttien irroituksessa

Kuvat ovat sitten btw. thumbnaileja, eli klikkaamalla suuremmaksi ja informatiivisemmaksi!

Step 1:
Irroita miinus-akunkenkä. Tämän jälkeen polkaise vielä muutaman kerran jarrupoljinta, että mahdollisesti ABSeihin varautunut sähkövaraus purkautuu.

Step2:Takapenkit
Takapenkeistä löytyy IsoFix-kiinnikkeet, nämä pitäisi saada irti ekana.
Kuva
Kiinnike irtoaa sitä alaspäin painamalla ja sitten kuvan mukaisesti kiertämällä. Laitimmaiset etenkin ovat pirun huonot tulemaan irti, mutta kyllä ne sieltä saa kun oikein painelee ja vääntelee.


Step3:
Penkin etulaidasta tiukka repäisy suoraan ylöspäin, noin 30 senttiä kummastakin sivusta keskelle päin. Sieltä löytyy 2 kiinnikettä, jotka ovat vain painamalla kiinni. Näillä kohdilla.
Tämän jälkeen Penkin etulaidasta työnnä istuinosaa taaksepäin, että saat istuinosan takimmat kiinnikkeet vapautettua. Sellaiset metallitangot, jotka ovat kuvan mukaisessa kiinnikekoukussa kiinni -> Takimmainen kiinnike.
Tuossa vielä kuva penkin alapinnasta, jossa näkyy nuo kiinnikekoukut.

Istuinosa irti. Sitten selkänojaan.

Step4:
Käännä penkkien selkänojat alas, sitten irroita penkin selkänojan keskikiinnikkeen muovisuoja. Lähtee ihan repimällä, isohkolla talttapäällä kun avittaa, niin helpottaa.
Kuva
Alta paljastuu T27(Kai se T27 oli, sillä mä sen ainakin irroitin :D) Torx. Tämä irti ja sitten keplottelet sen metallisen päällisosan irti. Etu-alaviistoon painamalla ja sitten vain nostat pois.

Tämän jälkeen selkänojan puolikkaat lähtevät keskikiinnikkeestä nostamalla irti.
Näin.

Nosta nyt penkin selkänojaa keskeltä (kiinnikkeestä) sen verran ylös, että mahdut vetämään sen sivussa olevasta tapista irti. Sivussa on siis tällainen tappi, josta selkänojan puolikas lähtee keskelle autoa päin vetämällä ja heiluttelemalla irti -> Tappi.
Aika tiukan oloiset oli itsellä ainakin nuo tapit, mutta kyllä se sieltä tuli pois kun vähän ähersi.

Step5:
Irroita keskiturvavyön pultti. Eli Tämä.
10mm Triple-Square ja jatko on hyviä apuvälineitä tähän.

Nosta selkänojan apukuskin puoleinen pala pois autosta.

Step6:
Kuva
Autosi "sikaosasto" näyttää nyt tältä. Itse otin koko takakontin pohjaverhouksen pois tieltä (myöskin kontin pohjan vaimennusta varten).

Step7: Etupenkit

Kuva
Penkin kiskon takaosasta löytyy 1kpl 10mm Triple-Hexejä per puoli. Paljastuvat, kun penkin liu'uttaa kiskollaan aivan eteen. Nämä irti.

Etuosasta kiskoa löytyy samanlaiset, kun penkin liu'uttaa taka-asentoon.

Nämä kaikki irti ja etupenkit ovatkin irti, sähköliittimien kanssa pelaamista helpottaa kun penkin kääntää nojaamaan takapenkkiin, johdot riittävät kyllä.

Step8:

Nosta johtojen kansi pois paikaltaan. Etulaidasta ylös ja sen jälkeen auton etuosaa kohti vetämällä.

Kuva
Johdot irti pidikkeestä pienellä meisselillä sivusta painamalla ja ylöspäin kampeamalla.

Airbagin liitin lähtee kun ensin raotat liittimen pidikettä takalaidasta.
Tämän jälkeen kampea etulaidasta liitin irti pidikkeestä ja nosta koko liitin vastakappaleineen irti pidikkeestä ja - voilá - liittimet irtoavat toisistaan kuin itsestään.

ENNEN KUIN KOSKET AIRBAGIN LIITTIMIIN, VARMISTA:
1) Akunkenkä on irti, ollut mielellään vähintään 15min. Jarrua poljettu ABSien varauksen purkamiseksi!
2) Kosketa auton runkoa, jotain paljasta metallista kohtaa, esim penkin pultireiän kierrettä, näin purat itsestäsi mahdollisen staattisen varauksen

En ota henkilökohtaisesti mitään vastuuta, jos räjäyttelette airbageja autoistanne! :)

Varmista ennen penkkien purkamista myös airbagin liittimien soveltuvuus. Mk5 Golfeja ja Jettoja on tehty ainakin kahdenlaisilla airbagin liittimillä!!!

Muut penkin sähköliittimet ovatkin perinteisemmillä lukituksilla, paina kieltä ja nosta-malliset iso ja pieni liitin.

Step9:

Nosta penkit pois autosta. VARO ettet naarmuta penkin kiskoilla kojelautaa ja oven verhoilua. Penkin selkänoja liki 90 asteen kulmassa tuntui olevan helpoin asento saada se autosta järkevästi ulos.

Kuskin penkki on vähän kinkkisempi saada ulos, ratti sisään ja niin ylös kuin menee ja silti on ahdasta. Itse tein penkin kiskolla ratin kehälle pienen jäljen. :(

Step10:

Sama käänteisessä järjestyksessä.

Katso ne Airbagin liittimet ennenkuin rupeat asentamaan, että ovat varmasti käypäiset. Jos eivät ole, niin saahan ne vaikka kolvaamalla vaihdettua vanhoista penkeistä. Johtojen väritkin melkein täsmäävät, vanhanmallisilla liittimillä ruskea-sininen-valkoinen, uudemman mallisilla ruskea-vihreä-valkoinen. Eli sininen johto juotetaan vihreään.

Takapenkin asennuksessa huomasin, että ainakaan nahkapenkeillä tuo laitimmainen IsoFix-kiinnike ei mene kirveelläkään (no ok, varmaan sillä menis...) paikalleen, jos istuinosa on täysin paikallaan. Joten:
Kuva
Asensin IsoFix-muovikalikan ensin "sinne päin", paikalleen, muttei yhtään kierrettynä.
Tämän jälkeen tiukka runttaus istuinosaan penkkiä taakse ja alas painaen, jotta istuinosa lukittuu takakiinnikkeeseen ja sitten tiukka runttaus etuosaan (varmista ensin, että kiinnike on kohdallaan, koloon menossa) alaspäin ja sitten vasta IsoFix-palikan paikalleen pyörittely.

Etupenkkejen asennukseen ei oikeastaan ole muita vinkkejä kuin se, että katso että kummankin puolen kiskot ovat samalla kohtaa.
Eli esim. penkin etulaitaa asentaessa kokeile käsin kiskosta nyhtämällä, penkin pituussäädön lukitusvipu ylös vedettynä, että kumpikin kisko on niin edessä kuin ne vain tulevat. Muuten ei käy kaikki reiät kohdalleen kunnolla, penkki jää vinoon ja kiskot kanittavat penkin liikettä.

Step11:

Kaikki kun on käänteisessä järjestyksessä asenneltu paikalleen, ihaile lopputulosta:
Kuva

Sisustan vaihto-operaatio ei vielä ole täydellinen, kuten joku varmaan jo havaitsikin. Takapenkin sivupalat eivät ole saapuneet, kiitos ahkeran ja rehellisen brittimyyjän, jota ei tunnu kiinnostavan niiden lähettäminen, vaikka niiden sovittiin jo alunperin tulevan penkkejen mukana. Monta kertaa on luvannut ne laittaa tulemaan, mutta eipä näy eikä kuulu...
Etukyynärnoja menee verhoilijalle myös lähiaikoina.

Tallin uumenissa olisi myös GTI-poljinpinnat, jotka odottavat asennusta.

ps. Akunkengän kun käyttää irti, niin mk5:ssä ainakin jää palamaan ohjeustehostimen ja ESP:n merkkivalot. PITÄISI kuulemma hävitä, kun autolla ajaa pienen lenkin.

pps. sähköiset ristiseläntuet eivät toimi, lähden katsomaan saisiko VCDS:llä jotain eloa niihin... Ja sulake on asennettu niille kuuluvaan paikkaan, joten siinäkään ei vian pitäisi olla.
Viimeksi muokannut Markku M., 8.1.2014 0:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 7.1.2014 19:40

Mainiota dokumentointia projektista. Hienoa. Näitä lisää.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.1.2014 20:18

Ehdotus modeille: Näille hyvin tehdyille topiceilla voisi tehdä DIY-osion niin löytyisivät helpommin myöhemminkin. Myös nuo FAQ:t voisi laittaa samaan osioon.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.1.2014 21:13

Kiitosta vaan.

Lisäyksenä edelliseen: Vikavalot sammuivat, kun ajoin autolla n. 100 metriä.

Sähköisen ristiseläntuen toimintaan saaminen vaatii jatkuvan +12V johdon kummallekin penkille. Mietin että onkohan tuonne penkille tällaista jo olemassa (jokin paksu punainen tai puna/keltainen johto). Jos tämä sellainen on, niin otan tästä ryöstön, niin ei tarvitse penkille saakka johtoja vedellä...
Toinen mahdollisuus on, että tämä on penkin lämmityksen johto ja jatkuvaa +12V virtaa ei tästä saa.

Edittiä: Penkin alla menee ilmeisesti jatkuva 12V tuon penkin lämmittimen sulakkeen kautta (30A) ja tässä kulkevaa virtaa penkin lämmittimelle säädellään penkin alla olevalla HVAC-modulella, joka on yhteydessä climatroniciin. Pitää mitata, että onko johdossa tosiaan jatkuva 12V, jos on niin tuostahan sen saa ryöstettyä.

Kuva

Edit2: Joo, tuo penkkiin puna/keltaisena menevä paksu johto on jatkuva +12V, joten siitä ryöstän virran ristiseläntuille.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.1.2014 11:17

Penkin alla olevassa isossa mustassa liittimessä (jossa violetit sisuskalut) menee siis sähköt koko penkin toiminnoille (lämmitys, sähkösäädöt, jne.). Tähän liittimeen tulee penkin puolelta puna/keltainen johto (päävirta) ja puna/musta johto (ristiseläntuen säätö). Johdot ovat liittimessä rinnakkain: Kuva (varastettu muualta, liitinkin on "väärän puoleinen" eli auton puoleinen liitin? Mutta värit täsmäävät. Tuo kolmas liitin on täysin erilainen kuin mulla...).

Koska en laiskana miehenä jaksanut vetää ristiseläntuen säädölle uutta johtoa sulaketaululta saakka, vetäsin vain tuon puna/mustan johdon poikki ja liitin sen tuohon puna/keltaiseen johtoon kolvaamalla. Päälle luonnollisesti kutistesukka + teippaus.
Ja tadaa! Ristiseläntuen säädöt toimivat.

Riskinä tällaisessa kytkennässä on toki se, että penkinlämmitin täysillä kun rupeat säätämään ristiseläntukea, niin saattaa penkinlämmittimien sulake palaa. Tosin tuo 30A sulake penkinlämpäreillekin taitaa olla aika ylimitoitettu.
Toinen riskihän tässä on se, että jos esim. ristiseläntuen moottori menee jumiin. Saattaa alkaa johdot käryämään ennenkuin tuo 30A sulake palaa...

Eli en suosittele henkilökohtaisesti tällaista kytkentää kenellekään, vaikka säädöt näinkin saa toimimaan. Omalla vastuulla!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.1.2014 18:30

Toinen riskihän tässä on se, että jos esim. ristiseläntuen moottori menee jumiin. Saattaa alkaa johdot käryämään ennenkuin tuo 30A sulake palaa...
Tähän haaraan olisit tosin voinut lisätä pienemmän sulakkeen ja välttää tämän riskin.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.1.2014 19:14

Näistä vois olla jotain apua...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.1.2014 21:39

Haaraan (puna/mustaan johtoon) ei mahdu sulaketta väliin, ellei jatka johtoa ja vie sulaketta tuonne johtoliittimien alle koloon. 30A sulake on siis taulussa, penkinlämmitysten sulake, tämän tietty voisi ehkä vaihtaa vähän pienempään, esim. 20 tai 25A sulakkeeseen mahdollisen käryämisriskin pienentämiseksi. Ristiseläntukien sulake on alunperin sulaketaulussa 15A nalli.

Kokeilin tuossa illalla penkinlämppäri vitosella säätää ristiseläntukea, ei ainakaan vielä sulake palanut.
Laskeskelin myös päässäni tuota mahdollista virrantarvetta ja ynnäilin tätä tuon ristiseläntuen johdon paksuuteen (todella ohut kaapeli), että tuskinpa tässä nyt sen suurempia riskejä on, ellei ristiseläntuen moottori vikaannu.

Noista kaavioista ei ole ihan kauheita apuja, kun ei ole auton johtosarjassa sähköjä penkeille (muita kuin nuo lämmitykset ja niiden ohjaus). Kauhea projekti olisi vetää johdot oikeaoppisesti penkeille saakka (lue: pura puoli autoa). Katselin kyllä kaiken maailman kaavioita ja tutkin sulaketauluakin, mutta noiden penkin sähkösäätöjen yms. paikoilla ei omassa sulaketaulussa ole kaapelointeja ollenkaan.

Mutta asiasta kolmanteen: Tänään pesin nahat kunnolla, harjasin pois mm. valkoisia maalitahroja (Ilmeisesti varastoinnissa tulleita, penkkien päällä säilytetty jotain tms?) ja muutenkin hinkkasin likaa ja kiiltoa penkeistä pois. Nahasta tuli kiva mattapintainen.
Huomenna operaation nimi on nahan venymien poisto/vähentäminen. Penkkien nahkaan on tullut 127 tuhannen ajomailin, varastoinnin ja Englanti-Suomi-kuljetuksen aikana venymiä ja painaumia.
Laitan jonkinlaisen projektikertomuksen tästä venymien poistostakin, moni ei taida edes tietääkään kuinka nahkaa kiristetään?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.1.2014 12:07

No projektikertomusta en tästä erikseen jaksanut enää vääntää.

Eli puhdistin nahat ja kiristelin venymiä kuumailmapuhaltimella.

Tämä on sitten TODELLAKIN omalla vastuulla-hommaa. Nahka pitää lämmittää TODELLA kuumaksi ennenkuin se alkaa kiristymään ja riski nahan pinnan polttamiseen on TODELLA suuri!!!

Youtubesta katselin videoita ja niiden perusteella ajattelin kokeilla itsekin hommaa, tässä pari videota aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=c85yZC-9BJI

http://www.youtube.com/watch?v=MTZpRiLq_TA

http://www.youtube.com/watch?v=gFrdi_BZsJk

Ja tällaista jälkeä sain aikaan:

Kuva Kuva
Before / After

Tämä puoli ja keskiosa penkistä lämmitelty, toista puolta vähän aloiteltu.
Aikamoinen ero, jos vertaa kuvaan jonka otin samantien takapenkin asennuksen jälkeen -> KLIK

Ja vielä kuva puhdistetusta ja kiristellystä etupenkistä, hyvältä näyttää!

Kuva

Todella suuren osan venymistä ja painaumista sain pois. Tosin parista kohtaa taisi käydä nahka "vähän lämpöisenäkin"... Muttei onneksi mitään selkeästi näkyviä vaurioita tullut. :)

Enää tarvitsisi pari kohtaa värjätä uusiksi.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa