Golf MK1 83' 1,9TD

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

jubileum
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2013 17:22

Golf MK1 83' 1,9TD

ViestiKirjoittaja jubileum » 11.12.2013 21:34

Eli työn alla olisi yköskoppanen golf vuosimallia 83. Tai oikeastaan atuoja on kaksi, mutta näistä olisi sitte tarkoitus tehdä yksi kokonainen. Ensimmäinen golf, josta tarkoituksena hyödyntää käytännössä kaikki muu paitsi moottori ja kori, tuli pihaan lähinnä heräteostona kun tuttavalla sellainen oli seissyt pihassa seisonnassa vuodesta 2002. Viininpunainen lisäpitkillä varustettu yksilö oli alunperin tarkoitus kunnostaa, mutta kori oli seisonnan aikana kerennyt mätänemään niin pahasti ettei siitä enää "kohtuullisella" työllä olisi saanut mitään. Sisusta oli kuitenkin kohtuullisen hyvässä kunnossa, penkit kuin uudet ja kun moottorikin kävi kohtuullisen hyvin niin järki siinä antautui ja tuli tehtyä lupaus että joku päivä vielä vien oman ykköskopan konttorille. Tästä alkoi korin metsästys, ja sopiva kori löytyikin lyhyen etsinnän jälkeen. Valkoinen golf oli pelkkä kattoluukulla (vissiin jälkiasenteinen) varustettu kori, johon mukaan tuli jotain hilppeitä. Koria oli jo alettu hitsaamaan ja vaihdettuna oli molemmat takakaaret, oikea sivuhelma. Vasen helma oli jo hankittu mutta hitsausta ei oltu aloitettu. Kori haettiin kotihallille jossa se sai seistä puolisen vuotta kunnes tänä syksynä auto otettiin työn alle. Tältä auto näyttää purettina

Projekti on ensimmäinen suurempi projektini, joten heti alkuvaiheessa tuli tietenkin muutamia mosavirheitä. Tilalle hankittu kori ei ollutkaan ihan niin täydellinen kuin nopealla silmäyksellä oli todettu: hitsaukset olivat osittain poskettoman huonoja, eikä korjauspeltejä oltu sovitettu täysin oikein. Kuskin penkin kisko oli rälläköity irti ja muutama pohjassa oleva reikä oli paikattu niin että sauman vierestä meni ruuvimeisseli ruosteesta läpi. Hitsaamista oli siis melkoisen paljon enemmän kuin luultiin. Tästä syystä hitsaaminen jätettiin tuttavalle joka homman varmasti hallitsee. Hitsaus aloitettiin ja samalla aloin metsästää autoon uusia osia, lähinnä ebaysta ja motonetistä. Projektin edsityminen ei ole ollut päätähuimaavaa, koska opiskelut tampereella ja auto pohjanmaalla.... Hommat alkoivat tietenkin heti paisumaan ja päätös tekniikan vaihtamisesta 1,6d:stä 1,9TD moottoriin syntyi nopeasti. Selvittelyn jälkeen tarkoituksena olisi hankkia konehuoneeseen AAZ kone lähinnä vaihdon "helppouden" takia, vaihdelaatikoksi vanhempi viisilovinen, jolloin vanha mittaristo ja voimansiirto kelpaavat sellaisenaan. Myös jarrut olisi mahdollisesti tarkoitus päivittää, mutta tästä ei vielä ole selkeää visiota koska vaatii hieman selvittelyä. Ehdolla on mk2 GT/GTI tai mk3 golf/ venton jarrut... aika näyttää!

Tähän päivään mennessä molempia autoja on purettu, Käyttöön tuleva kori hitsailtu kuntoon, eli vasen helma, varapyöränkotelo, takahelma pari pohjareikää, kuskinpenkin vasen kisko ja sen ympäristö, vahvikepala vasempaan etupohjaan, oikean takaiskarin yläpäässä oleva reikä, molemmissa runkopalkeissa olevat reiät, pari taka-akselin kiinnityspulttia ja takakaarien ja sisäkaaren väliin jäänyt rako paikattu ja olemassa olevia saumoja paranneltu. Etulokasuojat ostin motonetistä. Lisäksi on tullut hankittua vähän osia jotka nyt vielä ei ole ajankohtaisia mutta valmiina sitten kuitenkin kun aika tulee: Etuspoileri (vaihtuu ehkä GTI malliseen), Takavalot rikkinäisten tilalle, Rekisterikilven valot joita ei kummassakaan autossa ollut ollenkaan, tummat etuvilkut, lukollinen tankinkorkki, sivupeilit ja kromiset sisäovenkahvat. Seuraavana hankintalistalla olisi siis Moottori, vaihdelaatikko, puslat alustaan, jarrut ja mahdollisesti myös navat ja tukivaret yms. riippuen mitkä jarrut autoon tulee, pyöränlaakerit alustasarja, käsijarruvaijerit ja jarruputket sun muuta mitä nyt sitten tarvitaankin että auto saadaan maalaamisen jälkeen liikkumaan jollain muullakin kuin trukilla.

Tällä hetkellä kori siis on aikalailla pohjatöitä vaille valmis, mutta odottelen että saan moottorin ja vaihdelaatikon (ja jarrut) hankittua että saadaan kyseset osat sovitettua paikallen. Ei tarvi sitten maalatussa konehuoneessa muuttaa kiinnikkeitä ja säheltää ekaa kertaa paikalleen. Kaiken kaikkiaan siis suhteellisen sekavassa tilassa ollaan. Olisikin mukava kuulla mielipiteitä erityisesti tuosta jarrujen päivittämisestä. Itsellä kun ei ole ihan tarkkaa tietoa lakipykälistä, eli mitkä jarrut ovat riittävät 1,9TD:lle, ja minkälaista dokumenttia esitettävä konttorilla toimenpiteistä. Maalaaminen olisi tarkoitus jättää ammattilasen käsiin, poislukien mahdollisesti pohjan maalaaminen ja massaaminen. Näkyvään pintaan ei siis ole tarkoitus näillä meriiteillä mennä maalia ruiskimaan. Tyylistä yleensä sen verran, että auto on tarkoitus maalata vaalean sinertäväksi, uudemmilla isoilla muovisilla puskureilla, ei niitä peltisiä. Kylkilista säiltytetään, ja etsinnässä on musta lista jossa kulkee kromiraita. Jotain GTI/GTD lookkeria on kanssa tullut mietittyä, mutta ei nyt vielä aivan varmaa ole että tuleeko muovikaaria ja mustaa reunusta takaikkunalle sun muuta. Myös nelivalomaski on ainakin näillä näkymin jäämässä, koska yksi uudenveroinen maski jo löytyy, ja nelisilmä viehättää muutenkin omaa silmää. Myös periaatepäätös on tehty, ettei BBS:n vanteita tule alle koskaan, olivat sitten kuinka arvostetut tahansa. Henkilökohtaisesti lähes vituttaa kun googlen kuvahaussakin kaikissa samat vanteet alla. Eipä sillä että koskaan olisi niin paljoa rahaa taskussakaan että kyseiset vanteet voisin hankkia, ehkä siis olen vain kateellinen... Lisää sitten kun on jotain haisua itsellä mitä tuleman pitää ja tekniikan luovuttaja löytyy.

Mikäli jotain osia löytyy tallin perältä niin olisin kiinostunut niitä mahdollisesti ostamaan. saa siis ehdottaa jarruihin liittyen eri komboja, viisilovista laatikkoa ykkös- tai kakkoskoppaiselle, AAZ moottoria apulaitteineen ja mielellään sähköineen tai vaikka koko autoa, takaluukkua ja konepeltiä, konepellin vaijeria, keskikonsolin mittareita, beigen värisiä sisustan osia ja kaikkea mitä mieleen tulee. Vastaavista projekteista ei siis ole aikaisempaa kokemusta eikä VAG autoista muutenkaan löydy täydellistä tietokantaa pään sisältä, mutta mielenkiintoa löytyy joten toivottavasti ainakin joissain asioissa kompensoivat toisiaan. Kuvia laittelen sitä mukaan kun jotain tapahtuu, tässä kuitenki kuva ykkösestä kun purettu ja hitsailuja aloiteltu.
Viimeksi muokannut jubileum, 1.2.2014 23:15. Yhteensä muokattu 9 kertaa.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 11.12.2013 22:56

Kuva

Suosittelen lisäämään kuvia kerronnan ohelle. Aika harva nykyaikana jaksaa noin pitkää tarinaa lukea ilman kuvia.

Aihio kuulostaa sopivalta ja näitä vanhoja autoja pitääkin pelastaa, mutta kuvia kovasti kaipaan... :)

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 12.12.2013 8:06

Näitä ykköskoppaisten kunnostuksia on aina mielenkiintoista seurata ja pointsit tosiaan siitä ettei lähdetä sille yleisimmälle tielle vaan koitetaan keksiä hieman uusia tuulia tähän ainaiseen "BBS RS -virtaukseen"

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15315.0

Tuolta löytyy linkki netissä olevaan ETKA:aan, siitä voi olla apua esim. jarrujen päivitystä suunniteltaessa.

jubileum
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2013 17:22

ViestiKirjoittaja jubileum » 12.12.2013 13:01

Kiitos linkeistä ja vinkeistä! :) Tässä olis nyt muutamia kuvia jotka löytyy Dropboxista. Olkoot nyt väliaikaisesti näin niin on jotain konkreettista näytettävää. Tässä vaiheessa toki aika rujon näköinen mutta kyllä siinä jotain edistystäkin on jo tullut... Lisäilen kuvia joulun aikaan tuonne kun pääsen auton luona käymään!

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 12.12.2013 13:55

Meinasinkin ehdottaa BBS:n tilalle jotain japsivanteita, mutta ei mun näköjään tarvitsekaan kun kattoo kuvia :)

jubileum
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2013 17:22

Päivitystä tapahtumiin

ViestiKirjoittaja jubileum » 2.2.2014 0:01

lupailin joululomalla kirjoitella tarkempia päivityksiä projektin tilanteesta, mutta loma kuluikin töissä eikä siinä sitten keretty sen kummemmin kirjoittaa kuin rakentaakkaan. Kun vielä tietokoneen kovalevy hajosi eikä ainuttakaan projektikuvaa saatu pelastettua kului se vähäkin vapaa-aika uusien kuvien ottamisessa. Joka tapauksessa hieman lisää tietoa ja kuvia voisin projektista valottaa. Jostain syystä en dropboxista saanut kuvaa näkymään suoraan, joten laitetaan sitten linkkeinä, kaikki nämä löytyy toki tuon dropboxlinkin alta mutta avataan hieman kuvien sisältöä.
Eli siis auton hitsaamista oli jo aloitettu kun sen ostin, mutta lähemmän tarkastelun jälkeen huomattiin että osa työstä pitää tehdä uudestaan. Esimerkiksi noin vuosi aiemmin vaihdettujen takakaarien saumoja täytyi hitsata uudelleen runsaasti.
http://www.dropbox.com/s/7u00z63en98tlye/DSC_0797.JPG.
Myös takapenkin pohja ja varapyörän kotelo vaativat parantelua ja varapyörän kotelo tehtiin kokonaan uudestaan.
http://www.dropbox.com/s/bkcrgkis46sbn0h/DSC_0630.JPG
Penkin kisko ja sen ympärys oli rälläköity kokonaan pois, kisko otettiin varaosa-autosta ja pellit tehtiin itse.
http://www.dropbox.com/s/rcci501n75ivaga/DSC_0809.JPG
Vasemman takaiskarin kiinnityskohdan viereen oli ilmestynyt suurehko reikä, ja runkopalkeista rälläköity palat pois taka-akselin kohdalta. Vaseta sivuhelmaa ei oltu vielä keretty hitsaamaan paikalleen, joten se saatiin tehdä kunnolla alusta loppuun.
http://www.dropbox.com/s/dok088pz0kexymk/DSC_0398.JPG
Lisäksi useita pieniä hitsauksi sekä takahelman vaihto
http://www.dropbox.com/s/m7d0exsydrrlz5t/DSC_0628.JPG
ja aikaa oli hitsin kanssa vietetty lähemmäs 30 tuntia. Ennen maalaamista pitää vielä paikata muutama lommo, hitsata ovien kiinnitysten alkavat repeymät sekä peräluukku, ja vaihtaa ovien stoppari varaosa-autosta. Apukuskin puoleinen kun sattui repeämään irti kun testasin toimivuutta. Lisää hitsattavaa siis, stopparihan sijaitsee mukavasti auton rungon sisällä.

Jotain edistystä sentään tapahtui, kun hämeenlinnasta löytyi sopiva hieman alle 300tkm ajettu hyväkäyntinen kolaroitu AAZ elinluovuttajaksi, kuvassa myös vara-osa mk1, luovuttaja mk3 ja käyttis mk2
http://www.dropbox.com/s/p6yga5w74hzotiy/DSC_0779.JPG
Tarkoitksena olisi vielä vaihtaa moottoriin kiinni vanhempi 5v loota, jonka löytymisen jälkeen moottorin saa sovittaa paikalleen ja auto alkaa lähestyä maalauskuntoa

Lopuksi vielä pari kuvaa golffiin ostetuista uusista osista, Ebaysta takavalot joista todennäköisesti poistan vielä nuo vilkun oranssit linssit,
http://www.dropbox.com/s/hvsk1w6iyjw2pr5/takavalot.JPG
Lukollinen tankinkorkki motonetistä
https://www.dropbox.com/s/8qbn6e3lme0ndo0/tankin%20korkki.JPG
Ebaysta uudet etuvilkut, sisäovenkahvat, rekisterikilven valot ja vielä peilit
https://www.dropbox.com/s/k4bgp2y976u2ml1/uutta%20osaa.JPG
https://www.dropbox.com/s/1zsfzmaw99xe1qr/peilit.JPG
Värikin alkaa autoon olla selvillä, joten vaihdelaatikon löydyttyä saa taas potkaista projektin liikkeelle. Loppuun vielä kuva koko komeudesta ´

http://www.dropbox.com/s/dq34n3nb5kuzd8b/DSC_0778.JPG
Viimeksi muokannut jubileum, 2.2.2014 17:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 2.2.2014 15:19

Kuvat ei näy.
Viimeinen linkki toimii, muissa menee suoraan log in sivulle eli vaatisi sisäänkirjautumisen että kuvat näkyisivät..

jubileum
-
Viestit: 18
Liittynyt: 5.12.2013 17:22

ViestiKirjoittaja jubileum » 2.2.2014 17:37

Nyt pitäisi näkyä kaikki kuvat, ei ole näköjään tämä dropbox aivan paras tähän käyttöön kun ei näy vaikka kansion yksityisyysasetukset on pois käytöstä... pitänee siirtää kuvat johonkin toiseen kuvapalveluun kun kerkeää.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.2.2014 18:54

Lueppas dropboxin käyttöohjeita niin selvinnee jokunen jippo kuvien ja kansioiden julkiseen jakamiseen. :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa