Golf mk1 swallowtail

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jounde
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.10.2012 21:44

Golf mk1 swallowtail

ViestiKirjoittaja Jounde » 7.12.2013 1:04

Toiselle foorumille tullut kirjoiteltua tästä mutta laitetaas myös tänne.

Golf mk1 5-ovinen swallowtail. Vuosimallia -76. Pienimmällä 1.1 myllyllä, kilometrejä kertynyt rapiat 140tkm. Tuotu saksasta -81 jonka jälkeen ollut samalla omistajalla vuoteen 2010 asti. Tuossa välissä kerennyt seistä ladossa 15 vuotta.

Auto haettiin trailerilla Jyväskylästä viime marraskuun puolivälissä, jonka jälkeen "rakennettu" aina kun on kerennyt/jaksanut.

Kuva

Alunperin tarkoitus oli ottaa auto suoraan ajoon, mutta pienten tarkastelujen jälkeen oli kuitenkin korissa sen verran sanomista, että parempi oli käydä koko kori läpi.

http://i.imgur.com/qZRn3W6.jpg

http://i.imgur.com/SlQpRtO.jpg

http://i.imgur.com/sRuZnDA.jpg

http://i.imgur.com/DRy0M11.jpg

Etupenkkeinä toimii mk3 gti 20 jahret ja alkuperäinen takapenkki on verhoiltu ko. kankaalla., muuten sisusta alkuperäinen.

Kone, ovet + muut ylimääräiset osat irroitettiin ensitöiksi, jotta auto saatiin kyljelleen ja päästiin pohjan kimppuun.

http://i.imgur.com/UvpWUni.jpg

http://i.imgur.com/uJgqOzv.jpg

Etulaakerit vaihdettiin ja orkkis jarrut kunnostettiin, jotta saatiin auto käännetyksi takaisin renkailleen.

Pohjaan vedetty saumoihin 3M:n koritiiviste, pari kerrosta 2k epoksia jonka päälle vielä polyuretaani pintamaali. Samalla vaihdettiin säädettävä alusta ja kaikki puslat uretaanisiin.

Kuva

Molemmille puolille tehtiin helman "takaseinät" uusiksi ja vaihdettiin helmat. Väliin ruikittiin sinkkiä ja kotelomassaa.

Peräpäähän hitsattiin korjauspelti vanhan läpimädän tilalle, harrille kiitokset takapuskurista.

Sisäpohja oli seuraavaksi vuorossa ja sinne vedettiin sama epoksimaali ja polyuretaani kombo kuin pohjaan.

Etujarruiksi tuli ensin hankittua opelin satulat, mk2 16v 256mm jäähdytetyillä levyillä, sittemmin tuli kuitenkin löydettyä toinen mk1 josta otettiin 1,8 16v kone + mk1 gti:n 5-vaihteinen laatikko, 16v sciroccon etujarrut, mk3 golffin takajarrut, vakaajat, jarrupaineensäädin, isompi pääsylinteri jne.

Vanteita saapui saksasta kaksi sarjaa PLS Daytona kolmeen osaan hajoavia. Kaikki purettiin ja kiillotettiin, nyt saa kasattua 7,5" - 9,75" väliltä ihan mitä vaan.

Kuva

Tuli myös kokeiltua auton alle , miten , istuu

Kone pudotettiin tekniikanluovuttajasta ja otettiin lähempään tarkasteluun.

Kuva

Kone pukille ja purkuun ->lohko ja kansi koneistamolle ->osien maalaus

Peltipakosarjaakin pääsi tänään sovittamaan.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 7.12.2013 9:27

Lyhyestä virsi kaunis.. HIENO PROJEKTI JA HIENO AUTO :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.12.2013 12:35

Auto +++
Tekniikka ---

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.12.2013 17:09

Paremminki plussat tekniikasta, kun mennään oldskool-linjalla eikä mitään 20vt :)

mpcaddy
-
Viestit: 118
Liittynyt: 3.6.2006 20:34

ViestiKirjoittaja mpcaddy » 8.12.2013 20:00

Erittäin hieno projekti!!

Erittäin hienosti esitetty ja hyvät kuvat ja linkit...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.12.2013 21:06

Kävikö mielessä laittaa alakertaan pari desiä lisää, kun näyttäs olevan uutta männänrengasta ja hoonia luvassa? 92.8 kampia on riesaks asti ;)
Toi öljypumppu kannattaa sit päivittää audi AEB moottorin pumppuun. Sihtiosa vaan vanhasta.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 8.12.2013 22:19

Jak3

Paremminki plussat tekniikasta, kun mennään oldskool-linjalla eikä mitään 20vt :)


Täältäkinpäin peukkuja.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.12.2013 22:44

Hyvän oloinen kokoonpano, tsemppiä!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.12.2013 9:07

Milläs polttoainesysteemillä tää on tulossa?

Jounde
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.10.2012 21:44

ViestiKirjoittaja Jounde » 19.1.2014 1:59

Dona kirjoitti:Kävikö mielessä laittaa alakertaan pari desiä lisää, kun näyttäs olevan uutta männänrengasta ja hoonia luvassa?


Kävi mielessä, mutta ei budjetti riittänyt.

pipo_esa kirjoitti:Milläs polttoainesysteemillä tää on tulossa?


Toistaiseksi kasataan tuolla KE-Jetronicilla.

Jounde
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.10.2012 21:44

ViestiKirjoittaja Jounde » 21.2.2014 23:23

Sisälokari oli täyttöaukon reiän ympäriltä ruostunut puhki joten sinne piti laittaa uutta peltiä ja epoksia päälle. Pintapelti pisti vähän vastaan mutta kyllähän sekin saatiin laitettua loppujenlopuksi.

Tuulilasi nykäistiin irti ja sieltä paljastui mitä pystyi olettamaankin eli karmii ruostunut läpi, korjauspelti tulossa.

Konehuonetta hiottu sen minkä pystyy, loput vedetään soodalla. Akkuteline poistettu, paikkoja hitsailtu, molemmat lokarinkannakkeet ja sisälokareiden etuosat tehty uusiksi.

Kuva

Uutta keulaa myös soviteltu paikoilleen.

Kuva

Saksasta tuli taas lisää palikkaa, kannakekumit koneeseen (uretaanivahvikkeet tulikin tilattua noihin jo aikaisemmin), suuttimien O-renkaat, suutintukit(?) ja vakaajien uretaanipuslat. Vakaajatkin sai uutta väriä.

Kaasuläppä purettu, puunattu ja maalattu. Eipä muuten ollutkaan niin simppeli homma kasata kuin olis kuvitellut, jousia ja liikkuvia osia oli ihan kiitettävästi.

Ennen

Jälkeen:

Kuva

Koneeseen saatu jakopää ja pari muuta hilpettä kiinni

Jounde
-
Viestit: 5
Liittynyt: 25.10.2012 21:44

ViestiKirjoittaja Jounde » 21.4.2014 14:27

Tämän kanssa edetty taas vähäsen, eli tuulilasin alaraunan korjauspelti saapui niin pääsi sen kimppuun. Irroitettaessa alta paljastui vähän lisää mätää, mutta ei muuta kun uutta peltiä tilalle.

Oikea ja vasen pilarin alareuna.

Korjauspelti kiinni hitsattuna.
Kuva

Sitten siirryttiinkin oviin, vaati vähän enemmän työtä mitä muisteltiin. Sopivan hintaisia terveitä ovia eikä korjauspeltejä löytynyt mistään niin joutui ite taitella sopivat.

Kaikkien ovien alareunat oli tiivisteiden alta tälläisessä kunnossa. Mädät sisä- ja pintapellit pois molemmin puolin.

Korjauspalojen taittelu, paikalleen hitsattuna ja sisäpuoli.
Kuva

Oikeanpuoleinen takaovi oli heikoimmassa kunnossa, siihen joutui tekemään koko matkalta uuden takaosan "reunuskantin".

Seuraavana vuorossa onkin tallin vaihto, jossa sitten kone kiinni, pohjien teko ja maalaus.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa