Voi poistaa

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

Voi poistaa

ViestiKirjoittaja Hotoks » 17.9.2013 10:00

Noniin nyt kun vihdoin sai alkunsa alkaa kirjoittaa tätäkin projektiosiota. Tuli tuossa huhtikuun alussa ostettua tälläinen Seat Leon 1.9TDI 04-vm (asv moottorilla 81kw) ihan peruskäyttöauto kumminkin (ainakin pitäisi olla)

Olihan autossa mukavat vanteet osto hetkellä alla Borbetin 16", JOM korkeussäädettävä alustasarja, suhteellisen siistikin sisusta, ettei oltu viellä reijitetty kajareita täyteen kuin hattuhylly. Tummennukset kyllä tehty jostain jämä eristä ettei koko takalasia voitu tummentaa kuin keskeltä (eli reunoilta loistaa läpi)

Ensinmäisena heti piti suorittaa jakopääremontti koska oli alkamassa tulee täyteen kilometrit. Siinä samalla ihan täysin muutkin perushuollot. Hieman sopivammat renkaat vanteille koska ovat 9" leveät ja 205/55-16 renkaat päälle... Uudet renkaat tulikin sitten 225/50-16 nankangit.

Eipähän tuota kerennyt rullaa kuin kuukauden autolla kun alko jo askartelut. Tuli ostamisen jälkeen huomattua muutamia maalivirheitä tai voisi kyllä sanoa että erittäin huonoja paikkamaalauksia, tietenkäänhän näitä ei huomannut kun oli autoa ostamassa hehe. Ajatukseksi tuli heti ensinmäisenä että nyt tarvii saada uudet vanteet ja maalauttaa auto uudestaan.

Loppujen lopuksi kun pääsi asiaan ja sai töistäkin tuota aikaa rakennella rauhassa autoa. Värikoodia rupesin katselee, tietenkin löytyi sitten ainakin neljä eri keltaista niin päätös tuli siinä että otetaan hieman tummempi keltanen kuin alkuperäinen on ollut.

Eihän siinä muuta kuin maalit tilaukseen ja samalla sai kesälomille hieman tekemistä, juhannuksena sitten alkoikin hiominen ja valmistelut maalaamiselle. Mitä sitä muutakaan parempaa tekisi juhannuksena kuin auton kanssa viettäisi aikaa.

Autolle olisi seuraavanlainen suunnitelma:
- Ulkonäön kohentamista, alkuperäisen spoilerin saalistaminen, FR korisarjan metsästys ja uudet vanteet
- Ylimaalaus melkein samalla värillä
- Tonttiin viellä lisää
- Muusiikki laitteistoa parantaa
- Tehoa lisää tekniikalta

Koitetaan lisäillä tässä viellä kuvia projektin vaiheista ostoksista ja jne kunhan saa kameralta jossain kohtaan otettua kuvat talteen ja jatkaa mitä jo tehty...
Viimeksi muokannut Hotoks, 29.4.2015 6:57. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 17.9.2013 10:38

Saapahan nähdä pelittääkö nämä kuvat nyt kun tässä vasta harjoitellaan näitä. eipä näyttävästi ekoilla ohjeilla saanut suoraan kuvia niin mennään nyt linkeillä

Niin tässä lähtökohta kuva, taitaa kyllä olla muutaman vuoden vanha kuva.
Kuva

Unohtu heti alkuun manita näitä hauskoja juttuja mitä löyty autosta ekana päivänä kun käytiin tasapainottaa renkaita lievän ravistuksen takia, niin oletteko itse koskaan törmänneet tälläiseen tavaraan mikä löytyy renkaan sisältä.
Kuva
Viimeksi muokannut Hotoks, 17.9.2013 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 17.9.2013 14:04

Kuva

Tuossa sitten kuva noista virheistä eli aika paljon oikeastaan erinväristä keltaista löytyy vaan muovi-osista, Takapilarissa olikin tuo varmaan kauhein paikkamaalaus ikävä kyllä kuvaan ei oikein selvästi saanut näkyviin.

Kuva

Projektiin tuli hommattua uudet vanteet sitten Kesäkuun vaihteessa, jonka jälkeen tulikin mieleen suoraan että nekin saa maalata koska eivät valkoiset vanteet sopinut omasta mielestä keltaseen autoon tässä siis linkit vanteisiin jotka löysin suht halvalla ja sitten kans sovitus kuva 8mm spacerin kanssa.
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Hotoks, 18.9.2013 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 17.9.2013 15:08

Vaikuttais oikea takakulma olevan maalattu akryylivärillä. Anna myllytyslaikkaa niin pitäis parantua, yhdessä neloskoppasessa Golfissa jonka kiillottelin oli sama vika. Sille ei tietysti mitään voi jos sävy on väärä...

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.9.2013 16:56

oletteko itse koskaan törmänneet tälläiseen tavaraan mikä löytyy renkaan sisältä.


Ei renkaan sisältä.. mutta yhden autovavarin sisästä kaveri löysi sivuleikkurit... on vissiin joku kiinalainen työntekijä hetken ihmetellyt minne ne oikeen katosivat :D

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 18.9.2013 6:29

OskuA kirjoitti:Vaikuttais oikea takakulma olevan maalattu akryylivärillä. Anna myllytyslaikkaa niin pitäis parantua, yhdessä neloskoppasessa Golfissa jonka kiillottelin oli sama vika. Sille ei tietysti mitään voi jos sävy on väärä...?


Itekkin kyseistä epäilin mutta lähempää kun katseli niin näytti enemmän joltakin "kynsilakka" korjaukselta mitä nyt käyttetty joskus naarmuihin, sekin sitten oltiin levitetty reilulla kädellä oikein.

Myllytys oli ajatuksena, itse vaan en oo tuota päässyt koskaan harjottelee niin ei kyllä uskaltanut kokeillakaan suoralta kädeltä ite. Hintoja kun kyselin niin tuli halvemmaks maalauttaa ylimaalaus tutulla (ei kumminkaan mikään ammamaalari vaan ihan harrastelija)

pete73 kirjoitti:Ei renkaan sisältä.. mutta yhden autovavarin sisästä kaveri löysi sivuleikkurit... on vissiin joku kiinalainen työntekijä hetken ihmetellyt minne ne oikeen katosivat :D


Mitä erinlaisia löytöjä siis on :D oli kyllä tossa hetken miettiminen kun tuon näki, ruuvimeisselistä ja jne oon kyl ite aikasemmin kuullut

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 18.9.2013 6:36

Noniin nyt kun kirjotuksessa pääsee tähän juhannuksenkin paikkeille kun sillonhan tuli aloitettua ylimaalaus, huomio nyt että kirjoittelen tätä aika paljon jälestä. Mukavahan tuo oli +30 asteen helteessä hioa paarmojen keskellä, tietenkin ilman olutta vaikka juhannus painoikin hirveästi päälle. Kiveniskut oli varmaan suurin työ koko autossa loppujenlopuks.
Kuva
Tuli sitten myös saalistettua lisäspoileri joensuusta päin, niin piti sekin ottaa työnalle samalla kun vanteita hio. Kuten aikasemmin tuli mainittua että harrastemaalari, niin ei ihan päässyt halliin maalauttaa autoa, että joutu oikeastaan kompromissi tekemään ja tilojen uupumisen vuoksi värkkää pressuhallin, onhan autoja kyllä ennen aikaa sellasissakin maalattu niin miksi ei nykyäänkin =) Alko vaan maalarilla vähän yötyöt painaa päälle samalla kun piti rupee maalaa niin projekti venykin muutaman päivän pitemmäks.
Kuva
Viimeksi muokannut Hotoks, 18.9.2013 9:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 18.9.2013 6:57

Vanteet tuli maalattua mustalla maalilla eli jollain RAL värillä taidettiin mennä, Päälle tuli laitettua viellä keltanen flake lakan kera jotta saatiin hieman kiiltoa vanteisiin ja kolme kerrosta lakkaa, eipä löytynyt kylästä liikettä jossa ois saanut juhannuksena renkaat irti vanteilta, vaikka muutama tuttu oiskin ollut rengaskoneiden kanssa. Talvellakin joutuu silti viellä vähän korjauttaa yhtävanteen maalia Neste rallien aikaa rikkoutuneen renkaan vuoksi,. Pääspähän seatti sentää trailerin kyytiin myös ajelee kun vararengastahan omalla tuurilla ei juuri sillon tullut mukaan.
Kuva
Niin keltanen väri tuli otettua sama muuten mutta hieman tummempi sävy kuin se alkuperäinen. Oli ainakin omaan silmään sopivampi. Pieneksi piristeeksi tuli laitettua myös sitten maalin pintaakin flake/lakka sekoitus, Kultaista ja keltaista hilettä siihen... Sen päälle sitten 5kerrosta lakkaa, jossa tuli sitten muistettua miksi pitäisi oikeasti olla ne kunnolliset maali tilat, 1vuoden vanha pressuautokatos tietenkin rupes viimisen lakkakerroksen kohdalla vuotaa hieman, tämän seurauksena katossa pikku jälki ja lämpötila vaihtelun vuoksi kaksi lakka valumaa, onneksi kumminkin se 5-kerrosta lakkaa niin nämä pääsee viellä korjaa ihan hiomalla ja kiilottamalla.
Kuva
Kuva
Joutuhan sitä vähän "laittomasti" siirtää autoa maalarilta pihaan missä sitten kokos kyseisen auton takasin,
Kuva
Kuva
Harmi että on kumminkin niin huono kamera itsellä ettei saa kunnolla näkymään hileitä, kumminkin voisi sanoa että keltanen hile näkyy auringossa ja katuvaloissa näkyy sitten kultanen hile selkeästi. Tuossa näkyykin hieman miten on vanha omistaja päässyt tummentaa takaikkunaa :)
Kuva
Tuli huomattua sitten vanteita asentaessa myöskin että jarrut vois rempata kokonaan miinuastaen satulat koska pelittävät ainakin viellä joka nurkassa ihan normaalisti. Muuten kyllä täysijarru remontti. Ajatukseks tullut myös että tarviis varmaan päivittää isompiin jarruihin myös jos tässä lähtee hakemaan lisätehoa, no mutta katsotaan nyt.
Kuva
rengas kaupoillehan sitä joutu heti toisenkin kerran kesässä kun ei ollut mukava ajaa mikään 215/35-18 edessä, nyt sitten rengastuksena onkin edessä 225/40-18 takana 235/40-18 oikeastaan myös vähän pakotuksena tuli nuo kaupat kun rikkoutu se rengaskin.
Kuva
Helma näyttääkin että sekin on töytästy johonkin, oisko ollut liian matala auto vai liian jyrkkä mäki :) no mutta FR-korisarjaahan tässä metsästetään.
Viimeksi muokannut Hotoks, 18.9.2013 9:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 18.9.2013 7:14

No niin ja tasan tarkkaa maalauksesta 4-päivää myöhemmin kun auton oli saanut koottua kokonaan niin pääsi sitten virkavallankin kanssa tekemisiin, ja tässä tulos mitä käy kun suhteelliseen tuoreeseen maaliin päättää virkavalta kopauttaa kolmesti taskulampulla, spoileri oli hieman halki ennen maalausta jossa päätin korjata epoxliimalla mutta näyttävästi kyseinen liima ei taida tuollaisia kopautuksia kestää. No se siitä jutusta sitä nyt selvitellään vielläkin kuka korvaa vahingot.
Kuva
Eihän se jälki loppujen lopuksi iso ole, mutta periaatteesta ei voinut antaa periks koska oli niin uusi maalipinnassa.
Listausta sitten mitä olisi ajatuksena taas tullut autolle:
- FR korisarjan metsästys / tai samantyylinen
- Musiikki laitteistoa parantaa
- Sisustan ehostaminen
- Isompi cooler tulisi asennuttaa keulalle -- TEHTY
- Turbon vaihto isompaan
- Suuttimien vaihto
- ja pakollinen kytkin päivitys
- Talvivanteiden kunnostus joko Borbet vanteiden uudelleen maalaus tai levitetyt peltivanteet

Evryhän tuli laitettua autoon, se kun piristi autoa kummasti, en kyllä odottanut että niinkin paljon niin halvoilla osilla saisi puhtia lisää, ainut vaan että siihen teholisään tottuu suhteellisen nopeasti.
Viimeksi muokannut Hotoks, 18.9.2013 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 18.9.2013 10:02

Ehkä tuli hieman väärässä järjestyksessä ruvettua tekee tuota cooleri asennusta, että ois pitänyt maalausta ennen, no mutta bensa malliin tarkoitettu cooler tuli ostettua, tuli jonkinlaisia silikooniletkuja ja putkia, nyt kumminkin hieman järkevämpi cooleri ja sitten onpahan ottamassa ilmaa sentään. Monelta tahdolta kun kuullut että alkuperäinen paikka olisi erittäin huono eikä saa ilmaa ennen ku annetaan paineilmaa suoraan.
Kuva
Kuva
Eipä sitä kerennyt kun kuukauden ajamaan ja johan tuli putkiin vika, olis ehkä pitänyt letkuja tarkistaa hieman enemmän minkä laatuista ovat, tulipahan huomattu ettei ole ollenkaan kudoksia silikooniletkussa. No mutta vastahan nämä oli "malli asennuksia" hehe
Kuva

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 3.10.2013 19:55

No niin kun pääsee taas hieman projektia viemään eteen päin, niin talvi tulossa ja joutuu varmaan pistää talvi vanteet uuteen uskoon. On kumminkin ajan myötä tulleet muutama nihrauma ja lakkakin päässyt hieman repsottaa

Kuva

Kuva

Saa nähdä mikä tulee lopulliseks väriks, ainakin mustaa tulee olemaan, mutta jättääkö sitten huulen kiiltäväksi vai maalaako toisella värillä,
Tämäkin kumminkin selviää jo viikonlopun jälkeen.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 7.10.2013 8:10

Viikonloppuna pääs sitten vähän aloittelee vanteiden kanssa, Kyseessä siis oli nuo Borbetin 16" vanteet jotka peräti 9" leveetkin, olivat hieman varmaan talvesta ottaneet itseensä niin lakka oli päässyt hilseilee.

Jännästi mieli muuttuu aina kun tekee jotain ja alkaa visioimaan lisää aina kun kaikki pitäisi olla jo niin selvää. Alkuunhan vanteet piti vaan tulla mattamustalla, mutta senkin sitten vaihdoin viime tingassa kun vanteet sai hiottua perjantaina ja pohjamaalattua.
Kuva
Eli eka kerros oli keltainen, sama kuin autonväri, mutta eri pohjavärillä että sävy hieman erinlainen olisi. Huuli osa tulisi jäädä keltaiseksi ja keskiosa mustaksi.
Kuva
Yllättävän nopeasti pääsi kyllä yli teippaa jo noita keltasia osia, kyseessähän oli Mipa maaleja. Maalia tuli kyllä laitettua paksu kerros että ei sitten tulisi liian radikaali sävyero auton värin kanssa. Vaikka onhan se vähän huono että kengät on saman väriset ku housut. Jostain kummasta taas tuli sitten myös hileitä laitettua lakan joukossa sävyttää lisää tuota mustaa, Eka sekotus oli oranssia, vihreetä ja sinistä... Jonka joutui työntää suoraan roskiin koska osottautui liian tarkaksi tuo että kirjaumet vahvistaisi oranssilla värillä vanteista, kun ei kumminkaan ihan kirurgin kädet ole lähtee tekee tuota juuri maalatulle vanteelle.
Kuva
Samalla sitten ootellessa tuli tehtyä öljynvaihdot ja jne suodatinvaihdot kun piti odotella lakan kuivumista.

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 7.5.2014 8:07

No projekti vähän nyt seisonut kun tullut oikeastaan haalittua osia kasaan, että olisi suoraan tuollainen isompi setti jonka laittaa kiinni... No mutta nyt alkaa olemaan melkeen kaikki koossa että saisi haettua hieman lisätehoja.

Tuli tilautettua kytkin joka myöskin nyt paikoillaa samoihin aikoihin joutu teettämään kans jakopäärempankin autoon. Eli autoonhan tuoli tuollainen kestävempi VR6 kytkin ja jne, G60 vauhtipyörä joka löytykin tätä kautta suhteellisen nopeasti.
Kuva

Kesärengas sesonki kun alko niin pitihän sitä vaihtaa uutta lenkkaria alle myös kun ei jotenkin enään vanhat mustat vanteet mielyttänyt silmää. Eli eiku tuttavan kautta tilaukseen ja odotelee pari viikkoa, tässä vaiheessa joutukin "huulivanteisiin" laittaa välikelin renkaat päälle kun odotteli vanteita. Kun vanteet vihdoin sitten saapui ja pääsi niitäkin sovitteleen, niin huomas sitten samalla että tuo JOM säädettävä setti on kyllä niin kuoleentunut että sekin pitää laittaa vaihtoon.
Kuva
et38 18"-8" ja 15mm spacerit

Kas kummaa samalla kun kesäset kelit alkaa ja laittaa ikkunatkin alas, niin tietenkin apukuskinpuoli jumittuu rispaantuneen vaijerin takia alas. Eli joutu sitten perehtyy tähänkin. Uus hissi sarja vaan niin ei tarvii sen kummempia murehtia asiaa.
Kuva

Eli eiku spacerit irti ja vanteet vakiona paikalleen... No ei kauan mennytkään kun löyty sitten Weitecin sarja sopuhintaan ja tämän sitten päätin ostaa ja sovitella paikoilleen. Ikävä kyllä takaiskarit oli tuosta sarjasta kadonnut / unohtunut vanhaa autoon, niin joutu tilauttaa uudet iskarit, no mutta tulipahan sitten samalla ostettua kaikki iskarin yläpäät eteen ja taakse samalla, eipä tarvii niitä murehtia enään ihan heti, myös puslia ehostettu kun alko olemaan loppu nekin niin suoraan vaan tilalle Cupra puslat niin saattais olla hieman jämäkämmät kuin vakiot.
Kuva
Kuva
Kuva

Ajan kuluks tuli samalla sipastua tuo viiminen äänenvaimenninkin pois putkesta kun oli ensinmäinen ruoste vuosikerta jo lähtenyt äänenvaimentajan päältä muutenkin. Tilalle vaan sitten suoraputki ja tuli pidettyä putki samaan tyyliin kuin vakiona, että piilossa alaspäin puskurintakana.

Täytyy koittaa hieman useammin päivitellä täälläkin tätä, kun autoon jotain joutuu tekemään. Seuraavaks oliskin ahtimen sovittaminen paikalleen ja jne eli tekemistä viellä on...
- FR korisarjan metsästys / tai samantyylinen
- Sisustan ehostaminen
- Isompi cooler tulisi asennuttaa keulalle - tehty
- Turbon vaihto isompaan - tulossa
- Suuttimien vaihto - tulossa
- ja pakollinen kytkin päivitys - tehty
- Talvivanteiden kunnostus joko Borbet vanteiden uudelleen maalaus - tehty

Hotoks
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2013 21:38

ViestiKirjoittaja Hotoks » 7.6.2014 19:51

Taas on hieman ongelmat tuoneet aikaa tänne kirjotteluun, Nyt sitten on kumminkin aikalailla kaikki laitettu paikalleen. Kiitokset suuttimista ja ohjelmasta Tekkille ja P0werille, Leoni sai viikko sitten hieman lisä hengitystä ahdistuksiinsa.

EGR poistettu käytöstä, MAF poistettu ja jne.
Suuttimiksi tuli 0.275, ahtimena toimii GT2056V, sopivan kokonen välijäähdytin (ainakin alkuun) keulalla auttoi ohjelmoinnista hakemia tehoja, nyt vaan pitäisi saada auto tuonne dynolle. Onglemia kun ei ole koskaan kun itse lähtee jotain tekee, niin oli tullut laitettua väärälle puolelle MAP myös samalla ohjelmointiin niin senkin joutu käydä nopeesti korjaamassa oikealle paikalleen.

Katsotaan jos pääsis jo seuraavalla viikolla tehoja mittaa niin saa tännekin hieman paperia esille.

Autolle olisi seuraavanlainen suunnitelma:
- FR korisarjan metsästys
- Muusiikki laitteistoa parantaa
- Tehoa lisää tekniikalta (alku täpinät kun loppuivat jo ja nälkä kasvaa syödessä)
11mm nestepää, isommat polttoainelinjat, kovemmat kannenpultit ehkä taas isompaa ahdinta.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa