VW Jetta Projekta, FLMpösö ja "rallilada"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

VW Jetta Projekta, FLMpösö ja "rallilada"

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 8.8.2013 13:55

Terve! tämmöstä 2-ovista Jettaa oon nyt kesän laitellu ja sen verran alkaa olee kuvamateriaalia että pystyy pistään projektitopiccia :)
Laitan aika paljon kuvia, sillä kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;D
auton lähtökunto ei ole milläänlailla kehuttava..
Kuva
Kuva

Laittelen autoa mahdollisimman pienellä budjetilla, kuitenkin laadusta tinkimättä, sillä rakennustyyli on vähän OEM+ suuntaista. Mahdollisimman paljon pyrin tekemään ja korjaamaan itse. Ja jos ostan, niin ostan käytettyä ja halvalla :D tästä esimerkkinä auton ostohinta... maksoin autosta 60euroa ja pullakahvit :DD Olen myös ostellut/saanut sieltä täältä autohifiä, joita on kertynyt n. 650euron arvosta. Olen maksanut niistä n. 100euroa. salaisuus on siinä, että olen ottanut vastaan rikkinäisiä tavaroita, jotka olen parilla osalla korjannut, ja saanut näin uudenveroiset laitteet varaosien hinnalla. eli tämmöset hifilaitteet ois tarkoitus laittaa autoon tässä syksyn aikana
http://img703.imageshack.us/img703/6466/c0ki.jpg

Parin vuoden nurmikolla makaaminen ei oo tehny auton korille hyvää.. helmat, kaaret, lattia jnejne. kasvoi sammalta. Ruostetta oli ihan kiitettävästi.
http://img707.imageshack.us/img707/8764/weqn.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/616/cbyf.jpg
tosiaan aloitin ruostekorjaukset lattiasta. lattiamattojen alta löytyikin nyrkin mentävä reikä kuskin puolen jalkotilasta. kaikenkaikkiaan paikkoja meni 11 lattiaan.
hitsauksien jälkeen maalasin lattian pohjamaalilla, vedin massan ja vielä massan päälle maalikerros. auton pohjaan on tulossa samanlainen käsittely, jonka jälkeen auton luulisi kestävän suomen vaativaa ilmastoa :D
http://img10.imageshack.us/img10/7562/jvwi.jpg

siinä sisustaa kootessa keksin sitten vähän päivittää viihdepuolta. tein keskikonsoliin paikan mankalle, ja vedin mankalle ja kaiuttimille uudet johdot. lattiamattojen alle tuli myös vahvistimen virtakaapeli, linjakaapeli ja heräte ja takakaiuttimien johdot.
tuossa muutama kuva musiikkivehkeiden sähköhommista
http://img541.imageshack.us/img541/5545/i685.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/2034/c2pk.jpg
http://img547.imageshack.us/img547/6679/igdb.jpg

ulkonäköön en ole vielä ehtinyt panostaa kuin sen verran että varaosa-Golffista tuli vaihdettua lokarit, ovet, konepelti, heikkapelti, kaarilevikkeet, ja joitain korin muoviosia. Golffista lähti jettaan myös ryhdikkäämmät penkit. Mutta ulkonäköön suurin muutos toistaiseksi tuli muutama päivä sitten kun sain myllytyskoneen käyttööni :D Maalipinta näyttää kuin uudelta. Oli se 5tunnin työn arvoista. Nykyisin auto näyttää siis tältä.
Kuva

Säädettävä alustasarja ja matalaprofiilirenkaat tulee sitten kun rahatilanne sen sallii, siihen asti teen pienempiä projekteja. varaosamyynti ja opiskelu hidastavat auton laittoa, mutta pyrin tekemään autoa eteenpäin aina kun ehdin. otan yleensä paljon kuvia remonteista niin uppailen niitä tänne sitä mukaa kun niitä teen. seuraavia isompia projekteja on takakaaren ja helmojen hitsaus, vaihdelaatikon vaihto (5-lovinen vakio nelosen tilalle) ja moottoritilan siistiminen.
Viimeksi muokannut m-tuninki, 10.5.2014 15:12. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 10.8.2013 17:57

Jooh, tässä viikonloppuna oon nyt alottanu semmosta moottorin siistimisprojektia..
maalasin jäähdytysnestesäiliön, pissapojansäliliön, jäähdyttimen flektin telineen, ja flektin ropellin. JOO, voi kuulostaa joittenki mielestä turhalta, mutta itelleni mä tätä teen :D pohjamaalit alla, huomenna hiomaan ja maanantaina hakia mattamustaa, jolla vedän säiliöt ja flektin telineen. Flektin ropellin maalaan jetan omalla punasen sävyllä, tolla Y3D:llä.
http://img812.imageshack.us/img812/9134/w514.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/589/czhy.jpg

samaisella punasella tuli maalattua tuo maskin "peltilippa", joka oli alunperin valkone, koska purkuautosta otettu..
http://img594.imageshack.us/img594/3282/imr9.jpg

Tämmöne se maski sitte on autossa kiinni.. alkaa näyttään jo autolta :D
Kuva

Noista varaosa-autoista vois jonku sanan mainita... eli varaosia ei tartte juuri ostaa, ku löytyy 89' Golf ja 86' Jetta. kaikenlaisia korin peltejä, sisustan muoveja jnejne. oon niistä ottanu, ja ovat kyllä ittensä maksaneet jo takas :D Kyseltää jos tarvitte jotai osaa, koitan myyä ne pois tuosta.... ;) tämmösiä:
http://img202.imageshack.us/img202/9506/9whj.jpg

sitte keksin myös vaihtaa tuohon jettaan isomman jäähdyttimen, kun kuulemma tuo 1.6 vakiojäähytin on aavistuksen verran pieni (samankokoinen kuin 1.3koneessa)
uusi jäähdytin löytyi varaosa-jetasta, 1.6diisselikoneesta. letkut joutuu uusimaan kun jäähdytin on 10cm leveempi, vaa jospa nyt pysyis lämmöt kurissa.
http://img194.imageshack.us/img194/9776/5tys.jpg

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 13.8.2013 21:11

Edestä muovikaaret pois, kun kerran takana on nuo pätkäkaaret. Näyttää nyt hiukan oudolta.
Ja hienoa, että on uskallettu tarttua rohkeasti hitsikoneeseen ja pelastettua romuttamolta.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 13.8.2013 22:59

Iteasiassa taakse on tulossa kaarilevikkeet, kunhan saan hitsattua ja pakkeloitua nuo kaaret ja helmat :D Juu, oliha se tiukka päätös tehä tuosta auto, kun alunperin hommasin tuon varaosiksi :D ois tuo yhesssä kuvassa näkyvä golffi ollu koriltaan vähä paremmassa kunnossa....

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 25.8.2013 10:45

Noniin! Nyt oon ehtiny autooki laittamaan.. viikolla aikaa menny opiskeluun ja varaosamyyntiin, mutta nyt pyhitin viikonlopun vaihdelaatikon vaihdolle. Tosiaan viikolla irrotin varaosa-autosta vaihdelaatikon (kuvassa vaaleampi) ja tänään oli vaihdon aika. vanha 4-lovinen (kuvassa tummempi) sai väistyä 5-lovisen tieltä.
Kuva
Mielenkiintoista oli huomata että tämä 5-vaihteinen oli jälkiasennettu varaosa-autoon, mutta laatikko ei itse ole sen ikäisestä autosta. Laatikon tunnistekoodin alta kun löytyi merkintä
94 joka tarkoittaa vaihdelaatikon olevan kolmoskoppaisesta Golffista tai ventosta. samat lohkothan noissa on niin hyvä van että on uudempi laatikko :D

Ei siellä liikaa tilaa ollu
mutta meni se sinne ku aikansa tappeli

Niinku tuossa mainitsin niin myyn noita mun varaosa-autoja Nettivaraosassa, ja parissa viikossa on on ollu aika paljo purkamista.. vaihdelaatikot, taka-akseli jne. ja työturvallisuus on huomioitu hyvin :D nosturia kun ei oo nii tunkilla ylös ja elementtiharkkoja alle :DD ei se ainakaa vielä oo tullu alas :D
Kuva

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 20.9.2013 15:40

Projekti edistyy nykyää melko hitaasti, ku on tuo varaosamyynti ja opiskelu vieny odotettua enemmän aikaa.. vaa nyt taas saanu Jettaa rakennettua etiäpäi.

Nyt kävi niin, että "pieni konehuoneen siistiminen" on levinny, niinku kaikille pikkuprojekteille tuppaa käymään :D oon maalaillu paljo lisää osia, ja uusia letkuja, muttereita, ja pultteja pistelen sitämukaa ku konehuonetta kasaan.

Jäähyttimen päälle tuleva flektinrunko näyttäs nyt tältä
Kuva
(elkää välittäkö tosta ikkunalaudalla keikkuvasta tallitontusta)
samalla tyylillä oon maalannu myös venttiilikopan, jakopääkopan, ja joitain pieniä muoviosia sieltätäältä. väreinä toimii mattamusta ja VAG:n Y3D. lisää kuvaa konehuoneesta sitte ku oon saanu kasattua kaiken.

Tuli myös hommattua lisää äänentoistolaitteita Jettaan. Orkkis ovikoteloihin rakennetut JBL GT -erkkasarjat löysi tiensä Tuusulasta Nivalaan. Ei edes maksanut mulle mitään, kun annoin vaihdossa golffin kannen, imusarjan ja kaasarin :D tuo varaosagolffi ku on jo ittensä maksanu takas, nii iha hyvä vaihto omasta mielestä.

sitte vois taas vähä pistää kuvaa varaosa-autosta, ku niitten parissa menny taas enempi aikaa. kohta nuo tosin lähtee pihasta, nii jospa sitte ehtis paremmin tehä projektijettaa.
valkosesta jetasta tuli nätisti pari neliöö korjauspeltiä :D
ja golffin moottorista lähti kansi

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 5.11.2013 19:20

Vois uppia tätä topiccia syysiltojen iloksi, jos joku sattuisi tätä lukemaan :)

Elikkä tossa aiemmin mainittu konehuoneen siistimine alkais olee varmaa jo loppusuoralla, jos sitä voi koskaan saada mieleisekseen.. Vielä pitäisi liuotinaineella pestä palopelti, lohko ja laatikko kun niihi on jämähtänyt vuosikymmenten kurat ja pölyt. toistaiseksi tämän näköinen konehuone

Konehuoneesta päästäänki keulaan, jonka oon nyt viimein niputtanut... pikkuhiljaa oon sitä tehny, ja maalasin ja massasin osia sitämukaa ku uutta osaa keulalle pulttasin. [url]http://imageshack.us/a/img809/3528/4gzb.jpg]tässä kuvaa[/url] ilman puskuria, valoja, ja hiekkapeltiä. Ja tässä jonkulaine kuva kun pikkusen halogeeniheittimen valossa sain koottua koko keulan loppuun.
Kuva
joku tarkkasilmäinen saatto huomata lumiskuupin konepellissä :) tuommonen löytö facebookin peltoautosivustolta, peltoauto golffista. ei muuten ollu kallis ;)
Keulan kokoamisen yhteydessä tuli myös puunattua ajovalot, joihin heitin kokeilumielessä lediparkit

Kun tuon keulan sain loppuun, aloin sisustaa fiksaamaan.. tuli ostettua kierroslukumittaristo, mutta ikävänä yllätyksenä mittariston digitaalikello oli hajonnut... jos jollain on hajonnut mittaristo "vanhoilla sähköillä", niin mieluusti ostaisin sen kelloyksikön, tai vaikka koko mittariston jos et jaksa purkaa. kello on tämännäköinen laitos
Asensin myös keskikonsolin, ja vedin uudelle mankanpaikalle johdot. Komentokeskus näyttää siis toistaiseksi tältä:
Kuva
Seuraava homma olisi rakentaa vanhaan mankanreikään lisämittariteline tai sitten upotan siihen LCD-näytöllisen monitoimimittarin. Tulossa myös läpivientireikien poraus oviin, jotta saa ovikoteloiden erkkasarjalle piuhat. siinä samalla vaihdan toiset ovipahvit, joissa on samanlainen kangas kuin penkeissä. Voi olla että vaihdan nuo verhoillut pahvinpalat myös taakse, kunhan ensin löydän tuolla samaisella kankaalla verhoillun FlairJetan takapenkin.

Kaikki palaute, mielipiteet, ulkonäköehdotukset jnejne. on tervetullutta. samoten jos kiinnostaa tietää lisää jostaki hommasta nii mielelläni selitän :D

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 5.11.2013 22:49

Tulossa myös läpivientireikien poraus oviin, jotta saa ovikoteloiden erkkasarjalle piuhat.

Ei kai niitä tarvitse porailla..? Kumitulpat pois oven väleistä ja tilalle haitarikumit esim. Flairista tai muusta alkup. keskuslukituksella varustetusta kakkiksesta.

Kuva

Tuossa näkyy paikallaan oven välissä.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 6.11.2013 7:38

Joo no mulla onki se ongelma että tää jetta on alunperin CL :D oon vaan rakentanu tästä semmosta "paremmin varusteltua"

Tuli mielee että, samalla vaivallahan tuonne asentais keskuslukituksen :)

E: tässä ei siis ole niitä läpivientireikiä ollenkaan.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 11.2.2014 19:18

Noniin, ompa taas vierähtäny aikaa ettei oo ehtiny autolle tehdä mitää isompaa..

Tässä joulun jälkeen oon pikkuhiljaa jatkanu rojektia, mutta eipä sitä ehdi kun pari tuntia illassa laittaa ku pitäis opiskellaki jossakivälissä :D Nyt siis tulee parin kuukauden rassailut, joten postaus on melkopitkä.

Isoimpana hankintana ny viimeaikoina on kesärenkaat noille 15" vanteille.. Renkaat on kokoa 175/55-15 eli pyörän kokonaishalkaisija ei kasva alkuperäisestä 13" renkaasta kuin pari senttiä. pitäisi siis mahtua pyörimään :D

ekoilla kovilla pakkasilla akku sanoi sopimuksensa irti. jäätyi, ja sulamisen jälkeen ei pitänyt enää virtaa, joten akku vaihtoon. uusii löytyikin läheltä kun sain porukoiden avensiksesta vähänkäytetyn akun tähän minun "Projektaan". ei jaksanut enää kauaa jauhaa 2.0Td toyotaa, mutta jetan kone pyörähtää oikeen terävästi. Akun vaihdon yhteydessä vaihdoin akunkengät, maakaapelin ja kaikki akkuun tulevien johtojen liittimet. meinas olla kontaktihäikkää kun sillointällöin ei startannut, vaan iski kipinää maakaapelin liitokseen, niin hoitui sekin ongelma samalla. Myös vahvistimen virtakaapelin vedin vähän nätimmin ja helpommin sulakerasialta akulle.

sisustaa olen päivittänyt erkkasarjoilla, joista aiemmin on ollu mainintaa. Alunperin ne oli menossa oviin, mutta hattuhylly tuntui helpommalta ja siistimmältä vaihtoehdolta. Itseasiassa tasapainoisempi äänimaailma tuli kun erkkasarjat ovat samalla tasolla kojelaudan kaiuttimien kanssa. Siinä kun sisällä puuhailin johtojen kanssa, niin ajattelin korjata mittariston digitaalikellon, josta nesteet oli menny sekaisin. Rompetorilta löyty toinen kiekkamittarillinen mittaristo, mutta erilaisella liittimellä, joten päätin ottaa siitä kellon tuohon nykyiseen mittaristoon. eihän se tietenkään suoraa passannut, kun muutama vuosi ikäeroa..
Tässä vanha
tässä patentointivaihe
ja tässä lopputulos
Siitä toivonmukaan näkee vähä mitä modaamisesta uus kello vaati. vähän mittariston pohjan muokkausta muovihitsaamalla, kellon liittimen vaihto, ja sitten se rupesi istumaan :D

Ja siinä ku sähköhommia innostuin tekemään, niin värkkäsin vanhasta kärähtäneestä philipsin kasettimankasta tämmösen feikkimankan Idea tuossa on se, että orkkisnupista laitetaan virrat päälle, mutta ei alakaan soida musiikki, vaan tuo LED-volttimittari käynnistyy, että esim. parkissapopittaessa voi tarkkailla milloin akku alkaa loppumaan. kun "mankan" virrat on poispäältä, se näyttää normaalilta kasettimankalta. paitsi että kasettiaukko on muokattu sen kokoiseksi että sinne mahtuu käyttömankan kaukosäädin :D Haters gonna hate

Sitten tässä ihan viikko sitten alkoi huokuttelemaan autonmadallus, kun kaveri tilasi säädettävät tolpat.. minulla opiskelijana ei tosin ole juuri nyt vara laittaa pariasataa autoon, kun vasta nuo renkaat hommasin, joten tein sen vanhanaikaisen, laikkamadalluksen..
1,5kierrosta per/tolppa sieltä loppujenlopuksi lähti, mielestäni ei vielä liikaa, kun ne jouset eivät vielä heilu jousilautasten välissä. Tolppien aukaisu oli mukavan simppeli operaatio, kun ammattikoululla on hyvät välineet

Tolppien irroitus sensijaan ei ollut yhtä kivuton.. Jotkut kehuvat että parilla listalla lähtee tolppa syliin, vaan oli niin mukavasti hajalle hakattu kierre vänkärinpuolella, että alapään mutteri ei lähtenyt irti ilman rälläkkää.. Tästä syystä homma levisi vähän :)

Lisäks oon vaihtanut takaluukun, rekkarikilvenvalot, korjasin takaluukun lukkopesän. ei ois kyllä ehkä kannattanu matkahuollon kautta hoitaa sitä luukun ostoa, sillä 10e luukulle tuli hintaa 50e, koska takaluukku on luokiteltu painavaksi ja varovaiseksi kuljetukseksi :D

Ja koska autotallissa on tilaa nippanappa mopolle ja kevarille, niin autohommia joudun tekemään taivasalla. Pimeä ei onneksi haittaa kun hitsailin tuommosen halogeeniheitin telineen. Oikeastaan välttämätön tähän vuodenaikaan, jos meinaa jotakin rassata viiden jälkeen :D
Kuva

Tähä loppuun vähän juttua mun toisesta harrastuspelistä Peugeot 205:sta.

Tämä 87-vuoden vauhtipatonki on rakennettu uuteen autourheilulajiin FinLeMans:siin.
kaverin kanssa ajeltu nyt nämä ekat kisat läpi, ja onhan tähänkin jo ehtinyt työtunteja laittaa. Ennen kisakautta vaihtui Kytkinpaketti, vaihteistoöljyt, etupyöränlaakerit, 4-pistevyöt, jne. Kaaret saa kyseisessä lajissa olla auton ulkopuolella, mikä helpotti huomattavasti kaarien rakentamista. takavalot siirrettiin auton sisäpuolelle, ja etuvalojen tilalle laitettiin lisävalot katolle, sillä niinkuin aina autourheilussa pienellä radalla, kosketusta tulee aina :D
Ja koska kyseinen yksilö on 1.4litrainen "karvalakki" joten kierroslukumittaria ei vakiona ole. Se on kuitenkin hyödyllinen kun ajetaan kilpaa, joten sellainen löydettiin kirpputorilta, ja sehän toimi!


Seuraavaan postaukseen saattaa taas kulua aikaan, mutta kyselkää lisää kuvia ja selostusta jos joku tietty operaatio kiinnosti enemmän. ja yleisesti kaikkee kommenttia saa laittaa :D
Viimeksi muokannut m-tuninki, 11.2.2014 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 11.2.2014 20:52

Onhan siinä touhuttu. Onkos mahdollista, että käyttäisit vaikka photobucketia kuvien jakamiseen? Tuo ImageShack on ihan täyttä kuraa ja kuvissa kestää latautua ihan liian kauan.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 11.2.2014 21:17

Aijaa, empä oo aatellu että photobucketilla ja imageshackilta ois eroo tossa avausnopeudessa. Voin alkaa käyttään bucketia tästä etiäåäi :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 11.2.2014 21:21

Voi se tietty munkin netissä olla, mutta kun kaikki muut sivut toimi hyvin. Noissa kuvissa saatto mennä jopa 2min joissakin avautua ja kuitenkin 100mb netti. Miten noi kaaret on tuossa pösössä rakennettu?

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 11.2.2014 21:29

Putkentaivutuskoneella väännettiin muotoon nuo putket mitkä menee tuulilasin alanurkista B-pilareihin asti. Putken alle tuli metallilevyt hitsaten ja pultaten koriin, että saa hitsattua ite kaariputken kiinni siihen. B-pilarin päällä oleva kiinnitys on vahvistettu metallilevyllä myös auton sisäpuolelta, pulttaamalla se parilla M8:lla katon yläpuoliseen levyyn.

Tarkemmat ohjeet löytyy täältä: http://www.jokkisrace.net/index.php?Sivu=saannot.php
'FinLeMans säännöt' linkistä

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 16.3.2014 19:51

Noni, taas aikaa uppailla tätä topiccia..

Ehkä isoin mukavuutta parantanu jobi oli poppivehkeiden päivitys.. hatuhyllylle on iskeytyny JBL GT-sarjan erkkasarja alpinen diskanteilla. Näiden tukena takakontissa 12" Sony Xplödiä hakkaa Xetecin vahvari. Pitäis keksiä miten nuo asettelis että takakontissa vois tarvittaessa kuljettaa tavaraakin. Mutta sen ei pitäis olla iso homma sitten ku innostuu tekeen :D
Ja kun vahvistin ja suppari räyhää kontissa, alko mietityttään että millon jännite tippuu niin alas että vahvistin alkais pätkiin. ANL-sulakkeita ja muita poppitarvikkeita tilatessa tuli heräteostoksena hommattua volttimittari, jonka asensin feikkimankan sisää. (tarkempi stoori ylempänä) nyt sitte asensin sen feikkimankan autoon, ja saman kytkimen taakse tuli hanskalokeron valo ja ja keskikonsolin säilytyslokeron valo kaikki DIY-kamaa :D
voi näyttää vähän amistuunaukselta, mutta ei valaise onneksi koko hyttiä :D

keulaa on taas auottu, kun sattu yöpakkaset halkaseen ajovalopesimien letkunhaarottimen.. noh, puskuri irti, ja varaosa-auton nurkkiin jääneestä puskurista sattu löytyyn samanlainen palikka. ja kun kerran oli keula auki, niin vaihdoin mustan ja pienemmän töötin, jonka pulttasin kiinni puskurin taakse. ei pilkistele enää maskin takaa.

Sitte loppuun taas vähä stoorintynkää tuosta FinLeMans-Pösöstä.
Pyhäjärven kisoissa alko vakioputkisto repeytymään irti joustokohdastaan, joten kun sitä korjaili, oli järkevää samalla vaivalla hitsailla hieman komeempi pakoputkisto.
en usko että virtaa paljoakaan paremmin kuin vanha mutta nyt se ainakin kuulostaa ralliautolta :D
Asennus meinasi olla hieman työläs kun ei ole nosturia, joten piti keksiä hieman työturvallisuuden kannalta kyseenalainen työpiste
Sitten kun lumi alkoi tässä sulamaan, niin tuli kilpailun järjestäjiltä käsky että autoihin pitää asentaa isot roiskeläpät, ettei soraradalla hajoa takana ajavien tuulilasit ja syylärit.. Taas kävi se "tein itse, säästin paljon rahaa", kun otin vanhan eteisen maton ja aloin sitä silpomaan..
Kuva
ei ole missään nimessä kauneimmasta päästä, mutta toimiva :D :D :D
kuvasta näkee kans hyvin miten hyvin tuo uus putki pistää silmään. Jotku tykkää jotku ei :D

Japetsoni
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.11.2012 17:44

ViestiKirjoittaja Japetsoni » 16.3.2014 20:01

Milloin oot tän pösöön hommannu? Justiin viime kesänä myin oman tälläsen pois, joka haettiin juurikin tollaseen finlemanssiin. Oli maalattuna silloin mustaksi paukulla ja konepelti oli pinkki.
Onkohan tämä meikälääsen vanaha :D

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 16.3.2014 20:04

Hommasin tän kaverin kanssa puokkiin syksyllä, oli silloin maalattu ns. Paratiisi-väreihin.. punasta, sinistä, valkosta, ja konepelti vihree. ja kun maalattiin tuo oman tiimin väreihin niin en muista nähneeni mitään pinkkiä kerrosta konepellissä, että en usko että on sama :)

Japetsoni
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.11.2012 17:44

ViestiKirjoittaja Japetsoni » 16.3.2014 20:05

Eikä se varmaan silloon enää kilvis ollu?

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 16.3.2014 20:09

joo ei ollu. mä en oo koskaan nähny edes tän auton papereita, kun kaverilta käytiin tämä syksylllä hakemassa. oli kuulemma aikeissa tehdä jokkisrace-auto, mutta aika ei riitä moneen autoon, niin käytiin pelastaan tää tallin nurkalta :D

Japetsoni
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.11.2012 17:44

ViestiKirjoittaja Japetsoni » 16.3.2014 20:13

Oliko tuos flektille tehty oma katkaisija kojetauluun?

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 16.3.2014 20:36

Ei ollu, mutta tein semmosen paripäivää sitte :D

Japetsoni
-
Viestit: 52
Liittynyt: 13.11.2012 17:44

ViestiKirjoittaja Japetsoni » 16.3.2014 20:44

Noniin :D Täytyy uskoa, ettei tuo oo mun vanha :D Komia peli silti!

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 16.3.2014 22:13

Kiitos :) harvoin kuulee positiivista kommenttia tuon ulkonäöstä :D

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 10.5.2014 15:04

Kylläpäs tulee harvoin aikaa uppia kuvaa ja tarinan tynkää tänne, mutta nyt on senverran hommia tehty että kehtaa jo kertoa :D

Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:
Kuva
Kuva
Kuva

Kävi tosiaan semmoinen mukava juttu että sain nosturipaikan ammattikoululle, ja nyt on kohta 6viikkoa jettaa hitsattu ja paklattu. Aika on mennyt tosi nopeesti ja melko kiire alko tässä loppuvaiheessa tulla..
Vasen takakaari, vasen helma, ja takahelman nurkat joutui rakentaan kokonaan uusiks, Vissiin joskus kolaroitu tohon vasempaan takakylkeen, kun tuntu olevan koko kylki vähän sisässä, ja "oikaistu" sentin pakkelikerroksella. :/
Kuvia välivaiheista:
Opettajat ei oikeen tykänny pakkelin hiomisesta johtuvasta sumuhaitasta :D
Helmoja hitsaamassa
Takahelman rakennusta

Nyt kun pari viikkoa vielä kouluja on jäljellä, niin on saatu auto ahkeran ystävän suurella avustuksella maaliavaille valmiiksi. Ajanpuutteen vuoksi en pystynyt hoitamaan koko autoa pohjamaaleihin, sillä keula ja ovet vaatisi myös suuria silotteluja ja vähän uutta peltiä, joten ne joutuu työstämään sitten kun tulee aikaa ja paikka sille. Näin ollen maalaan siis auton takaosan, ovista taaksepäin. Amiksen kolmantena vuonna olisi tarkoitus tehdä lopputyö jetasta maalaamalla koko auto, ja jollakin muulla kuin Y3D:llä. Nyt kun vain puoli autoa saa maalia, niin ajattelin että on fiksuimman näköinen, kun maalaa samanväriseksi kuin muu auto.
Tässä kohtaa siis auto pohjamaaleissa odottamassa maalauskopin vapautumista. Maalauksen jälkeen enää sivuikkunan, sisustanosien, kylkilistojen, puskurien, ja valojen asennus. Tähtäimessä on siis n. 3vk päästä ajaa auto suoraa ammattikoululta katsastukseen, jos hyvin käy, siitä saisi porukat sitten kesäauton, kun omaa korttia joudun odottelemaan vielä pari kuukautta.
Kuva

Sitten tottakai vois pientä stooria pistää pösöstä ja uudesta pihanvaltaajasta, "ralliladasta"
Kuva
Taas näitä kedon kauneimpia kukkia, tuli koko tiimin voimin hommattua kesän rientoihin tuommonen, mutta eihän se olis jokkisauto jos sitä ei pitäis korjata jokavälissä :D Ja koska tuo projekta on amiksella, niin iltaisin on aikaa rassata ladaa, joten se kuskattiin sitte meikäläisen pihaan. Lada on muuten ihan hyvässä kunnossa teknisesti, mutta tällä epäonnisella yksilöllä löytyi revennyt etupalkki. (johon siis alatukivarret on pultattu kiinni) Uusi palkki tuli mukaan, mutta irroitus onkin mielenkiintoista, kun kaikki tuntuu olevan rakennettu sinnepäin. Palkki on repeytyessään vääntänyt myös auton pitkittäisiä palkkeja, jonka takia pari pulttia pyörii tyhjää pitkittäisrunkopalkin sisällä. Kyllä siihen ratkaisu löytyy kun tarpeeksi kauan epäonnistuu, mutta toistaiseksi ei ole lähtenyt vanha palkki irti.
Työkaluja on kuitenkin melko moneen hommaan, mutta varmaan induktiolämmitin olisi se taikasana jolla tuon palkin saisi hallitusti irti, hajottamatta paljoa ympäröivää autoa.
Jonkinlaista edistystä on kuitenkin jo tullut, kun jouset, iskarit ja alatukivarret pallonivelineen, irtosivat ilman silmitöntä väkivaltaa :D

Loppuun lyhyesti tosta pösöstä..
En oo vissiin muistanu mainita, mutta piti käyttää kansi irti tästä syöksypatongista, kun alko öljy maistumaan melko reippaasti.. venttiilivarrenkumithan sielä oli kovettuneet ja halkeilleet. siinä kun kerran kansi oli pyödällä, niin puhdistettiin venttiilit ja kanavat kiiltäviksi. ja jostain kummansyystä panostettiin moottorin ulkoasuun 4e mastonilla, kun ,venakoppa sai uutta väriä :)

Auto näyttää nyt vähän fiksummalta myös konepelti kiinni, kun hitsailin valojen peitelevyt, ja grilliritilästä maskin :DD innoitus taisi lähteä siitä, kun amiksen roskiin oli tungettu "lähes uudenveroinen" carinaE:n etupuskin, ja tuli kaveriporukassa villi idea, että "menisköhän tuo heittämällä?"
no eihän se mennyt.... 7cm liikaa leveyttä, ja ylöspäin kaventuva muoto ei oikein istunut, eikä se vanha puskurinperkele edes lähtenyt irti :DD joten päätin vähän leikellä ja tehdä puskurista pelkän uuden alalipan. keskeltä 7cm pois, ja reikänauha+nippuside tuningliitoksella kiinni. (se tuntui silloin hyvältä idealta) myös puskuri kokonaisuudessaan pysyy kiinni vanhan puskurin helmassa reikänauhoilla ja nippusiteillä. Jos se ei pysy ekaa kisaa kiinni, niin pitää suunnata katseet takaisin hyvien ideoiden kehityspöydälle..
Kuva

näihin kuviin ja tunnelmiin(vissiin aika ristiriitaisiin) lopettelen. Kysyä saa ja mielellään selitän lisää jos joku rojekti kiinnostaa enemmän :)

E: alkaa oleen ongelma saada topicin nimeks joku semmone mikä kertos vähä mistä kaikesta täälä kerron :D että elkää ihmetelkö ku nimi vaihellu vähä


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa