16v rödblock med lite laddtryck

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

16v rödblock med lite laddtryck

ViestiKirjoittaja Opinions » 14.4.2013 3:01

Tässä ny o haaskattu aikaa kaiken epämääräisen lööperryksen lisäks egoloogisuuteen ja kerrankin ku on tajunnu käyttää sitä mukana kulkevaa kameraa (edes vähän) niin tullu otettua kuviakin muistojen pohjille. Ajatuksenahan olis saada vähän lisää taloudellisuutta ja kesäistä luontoa silmällä pitäen ilmastonmuutosta ajatellen tehtyä leluautoon moottori.

perusaihioksi valittiin hyvinki yleinen ja halvalla löytyny diesel lohko,
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 087437.jpg
jonka päälle hommattiin myös ihan kelvolliseksi osoittautunut 16v hattu.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... a377f4.jpg

Molempiin mokomiin kaveri koneisteli dekkitasoon pienet urat, parantamaan jäähdytystä ja vahvistamaan tiivistystä.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... c7d371.jpg
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 2f5e7a.jpg

Lämmitystehokkuutta silmällä pitäen, hommattiin valuraudan tueksi vähän filleriä ameriikasta
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 943373.jpg

Valuhommien jälkeen tempastiin kansi päälle ja momenttiin pariksi viikoksi. petonkin kuivumisen jälkeen hattu irti ja kiikutettiin lohko jps-motorsille poraukseen.

Männiksi valikoitui yhteensattumien kautta JE:t ja kiertokangiksi norjan kiinalaiset. Noita punnitessa ja sovitellessa sarjoiksi tuli huomattua hauskasti että veivit mun vaa´an mukaan 0.02 heitoilla neljästä ja ameriikkalaisissa männän tapeissa useita grammoja.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... d96329.jpg

Kampiakseli taasen on ihan tavallinen 92,8 iskuinen. joskin vähäsen modifioitu, kevennetty nitrattu kiillotettu ja tietysti vielä tasapainotettu.. http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 25b61b.jpg

Siinä sitten lohkon ollessa koneistettavana oli hyvä hetki viedä kansi työstöön. ylikoko rst venttiilit koneistettuna ja kanavat virtauspenkissä hierottuina schrick venajousin.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 45e3fc.jpg http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... b7fca6.jpg http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... a41208.jpg

Koneistelujen jälkeen kamat takas omalla tallilla ja koekasaus. Pitemmän iskun ja lähinnä pitkien veivien takia tulee lohkossa vähän ahdasta
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... e5ac36.jpg

Niin eihän siinä auta muu ku ottaa käsikoneistuksella putken alareunasta vähän pois
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 344053.jpg http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 469f72.jpg

Työstön jälkeen vähän mittailla koloista joihin ei näe ja tarkistaa ettei käy väärin.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 33e8b7.jpg


Tämän valu leikin jälkeen tuli eteen moottorin vesikierto, ihan vesiprikkaa pois ja siihen sorvasin alumiinista letkulähdöt.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... db8087.jpg http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 264615.jpg

Tottahan sitä vähän maalata pitää että on projekti sitte nimensä veroinen.
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... ad0af4.jpg

venakoppaan ja kompuraan tuli VHT wrinkle plus, hukkaporttiin (älkää kysykö miks :D ) vähän pirteempi ja pakosarjaan valkoinen pinta
http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... f34a83.jpg http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... a0c7c2.jpg

työn alla on nyt vielä, vesikierto, termari ja pumppu, jakopää, öljypumppu ja vaikka ja mitä.
rustailen joutessani touhuille jotain jatkoja jos vaan muistaa kuvailla, ihan kaikkea ei aina tu muistettua ja kuvattua..
Harrastuksista tosin joskus ;) http://i1331.photobucket.com/albums/w59 ... 8ccd06.jpg

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 14.4.2013 17:26

Hurjaa touhua. IhQn värinen toi hukkis.

Nak$u
-
Viestit: 24
Liittynyt: 27.10.2010 13:35

ViestiKirjoittaja Nak$u » 15.4.2013 23:19

Mielenkiintoinen projekti! Millaset nokat tulossa?

Btw. Syö mielummin pirkan maitorahkaa, halvempaa ja ei oo niin hapanta kun valion ;)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 15.4.2013 23:27

pako 246 9,6mm ja imu 224 10,2mm.

hapan olen minäki. mut vaihtelu virkistää, pirkka o jotenki kuivempaa raakana, noi valion pehmoiset on mun makuun ilman mausteita. fun lightilla rainbow...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.4.2013 0:14

öljypumppu modia.

Pg:n kansi ja rattaat, pumppulohko dieselistä ja käyttö-akseli tietty 16vstä.
Kuva
Toimii toki hyvin mut painetta on kovin ohuelti kuumana ja kun HKS suodatin-siirtosarjan termostaatti on todettu toimivaksi ja sylinterikanteenkin tulee pieni lisäkierto nii tottahan se voi olla että tulee ongelmia, ja niitä kun koitetaan välttää ni katotaan miten paine nousee.

pumppu osiks ja paineensätimestä kansi paskaks ja roskiin
KuvaKuva

makitalla reikää vähän syvemmäks (ei pelottanu, ei niin yhtään)
Kuva
ja 1/2" tapilla kierre
Kuva
testaus ja mittailua miten tulppa istuu ja paljonko työstetään alkuun testiksi sopivalle paineelle
Kuva

naps sorvaten ja mittaillen pieni upotus jouselle (hienosäätö :) )
Kuva

tojotissa on ollu ralliin tapana nostaa painetta bar:illa ~2,5mm ni otin nyt kokeeksi 3mm lisää tähän. Antaa ny kattoa paljonko tekee ja mitä ongelmia. helppohan tommone öljypohja o irrotella ja ruuvata tulppaa löysemmälle...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.4.2013 10:40

Miten tuo lisää öljypumpun tuottoa?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 11:12

Yläpainetta... Noilla rattailla saa tyhjäkäynnille sen 2bar kuumilla öljyillä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.4.2013 11:42

painetta, 6mm leveempi ratas, hyvin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 12:25

Mulla oli just tolla samalla setupilla kasattu pumppu 16v turbossa aikoinaan. Siinä en kyl muuttanu tota paineenrajotusvenaa. Sen muokkaamisella se yläpaine muuttuu.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.4.2013 12:46

Jaaaa.... Tosta ymmärsin että PG:n 36 mm rattailla (jotka jo on), on huonosti painetta kuumana.
En nääs ikinä nähnyt tarpeelliseksi nostaa paineita lisää jo korkeahkon peruspaineen päälle.

Ilman öljytykkejä 36mm rattailla oli joskus paksuilla öljyillä kylmänä tuottoa niin paljon, että paineensäätimen kanavasta ei kerennyt vuotamaan öljyä tarpeeksi ja paineet nousi suodattimen ja hydr.nostimien kipurajalle.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 13:01

^onks sulla tietoa millä sylinteripaineilla tää moottori tulee käymään? Kysyy aika paljon kk laakereilta... Se 4bar on pienehkö öljynpaine, mihin modaamaton normipumppu paineen rajottaa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.4.2013 13:56

mikä on suodattimen tai varsinkin nostajien kipuraja? Onhan siellä kuumana se ~4bar ja tyhjäkäynnillä alle 1bar ilman säätimen ropaamista. Riittäis kai sekin, mut niinku alkuun kirjoitin, varmuuden välttämiseksi..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 14:42

Kyllä tolla isolla pumpulla ja pienellä hihnapyörällä +castrol 10w 60 ölpillä olla lähempänä kahta kiloo...

Mä en kanssa ymmärrä mitä tekemistä hydraulinostimilla on korkean öljynpaineen kanssa. Varsinkaan jäykemmillä jousilla, jos tässä venan kantoa yritettiin tavotella... Putsarin jalan tiivisteen hajoomisesta oon kuullu, mutta eiköhän se ongelma ilmene talvipakkasilla.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.4.2013 14:52

Onko jollain antaa jotain viitettä että miksi sitä painetta vaadittaisiin 4kiloa enempää? Mun tietämyksen mukaan sitä ei sen enempää tarvittaisi (perustuu moottorivalmistajien kanssa keskusteluun ja joihinkin tutkielmiin).

Liiallinen öljypaine lisää tehohävikkiä ja öljyn lämpeemistä.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.4.2013 15:38

Jotenkin muistelisin että TDI pumpussa on matalin paine noista kansista johtuen ahtimen "rajoitteista". En muista mikä kansi mulla oli, mutta paineen rajoitus mielestäni vakio-osalla 6-7 bar. Öljytykit aukesi 3bar? Edit: (oikea arvo 2.5 -3.2 bar)
Venttiilit rupesi 2V kannessa aukeamaan vakiojousilla 8 bar päällä ja painimethan on samat.

Pitänee penkoa 2E koneen manuskasta arvot. Se saattoi olla sellaisesta... Edit: (Oli ja tehtaan speksit 5.7-6.7 bar)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 15:56

No eipä tollasia 8bar paineita koneeseen kukaan kaipaa. Ja noilla jäykemmillä jousilla venttiilin leijumista ei ole luvassa.
Tuohon maximi paineeseen en kommentoi, mutta eiköhän nuo kuivasumppumiehet pikkusen kovempia paineita käytä kuin 4bar, kun alkaa moottorissa oleman kunnolla ruutia. Käsitykseni mukaan tästä moottorista aiotaan ottaa +150hv/syl, että öljynpaineella on aika iso merkitys...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.4.2013 16:05

Paljonkohan TH:lla oli paineet kun oli 141 hv per pytty?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.4.2013 16:31

Tuskin mitään normipaineita ihmeellisempää. Eipä mullakaan oo kuin 4.5bar yläkierroksilla. Mut sehän onkin laimeemmalla virityksellä :D

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.4.2013 17:12

Onko jollain antaa jotain viitettä että miksi sitä painetta vaadittaisiin 4kiloa enempää? Mun tietämyksen mukaan sitä ei sen enempää tarvittaisi (perustuu moottorivalmistajien kanssa keskusteluun ja joihinkin tutkielmiin). Liiallinen öljypaine lisää tehohävikkiä ja öljyn lämpeemistä.

Paljos Mika sulla on vaikka äskakkosessa öljynpaine?
Entäpä mistä kohtaa mitattuna 4bar riittää? Niinpä. Paljonko se siis tarkoittaa toisessa päässä runkolinjaa kiertokangen kaulalla 8700rpm, tai kannessa 4.syl pakonostajassa?
Kuka antaa ohjearvot tähän moottoriin (minäminämäämää)?
Jos 2E koneessa on yli 6bar vakiona niin miten korkeampi viritteinen 16v turpolla ei tarttis enempää?

Paljonko on tehohävikki ja paljonko enemmän se lämpeää jos nostetaan öljynpainetta vaikka barilla? Kuinka paljon on liikaa?
Paljonko se lisää lämmennyt öljy notkistaa ja hukkaa painetta, onko se hyvä vai huono asia?

Paljon kysymyksiä vähän vastauksia.
Paitsi +150hv per.syl. on ihan höpöhöpöä. Ja TH aikaisen öljypumpun paineet lukee tuolla kolmannessa postauksessa, mikäli kukaan ei halua väitellä vielä siitä paljonko öp nousee 8v vs 16v pumpun akselin vaihdosta :)

edit: vittumaista lukea, sorry. Nokia ei anna muuttaa rivityksiä..
Viimeksi muokannut Opinions, 19.4.2013 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.4.2013 20:25

Mun äskakkosen öljynpaine ei varmaan liity mitenkään asiaan, en ainakaan niin olettanut? Siihen en ole koskenut enkä mitannut, mittari on pohjassa ja se riittää siihen laitteeseen koska se on kehonsiirtolaite. Tehdastekoiset laitteet tehdään aina sinnepäin, halvalla. Ei siellä kukaan nyt jumalauta rupea Golffin tuotantolinjalla ajamaan muutaman tunnin sisäänajoa moottoriin ja sitten säätämään öljynpaineenvarot sopivaksi. Tämän lisäksi sen säätö sitten pitäisi kuulua vielä jokaiseen 15tkm huoltoon.Mutta sitten taas kaikkiin enemmän viritettyihin moottoreihin itselleni ja muille olen säädellyt semmoisen 4bar, eikä ole ollut ikinä nähtävissä että ne olisi hajonnut paineen puutteeseen.

Lähdetään vaikka Nascar autojen moottoreista, mistä taitaa liikkua varmimpia tietoja liikenteessä jos puhutaan ammattimaisista tehokkaista korkeelle kiertävistä moottoreista. Ne ajavat noin 3,5-4bar öljynpainella kilpaa, aika-ajoja ajetaan jopa 1,5bar paineilla että saadaan lisää tehoa slikseihin.

Nyt pitää muistaa että esim kiertokangen laakerit eivät ole painevoideltuja. Niille tuodaan voiteluaine paineella, mikä ei tarkoita sitä että sen paineella olisi voiteluun merkitystä. Isompi paine ei lisää voimansiirtokykyä suoranaisesti, se lisää virtausta ja öljyn vaihtuvuutta voitelupinnalla. 1bar öljynpaineella siis saadaan saman verran välitettyä voimaa kuin 100bar paineella. Minkä takia sitten sitä painetta vaaditaan, on että se öljy välittää voiman kiertokangelta kampiakselille. Tämä aiheuttaa öljyn todella rajua lämpeämistä, eli isompi öljynpaine nostaa virtausnopeutta ja tuo riittävän nopeasti uutta viileää öljyä kangen ja kampuran väliin.

Edelleenkin, haluaisin nähdä jonkun tutkielman/perusteen miksi se öljynpaine pitäisi olla isompi kuin 4bar. Ei se isompi paine mitään suoranaisesti hajoita jos suodatin pysyy kasassa eikä hytikkanostimet ala kantamaan, mutta ihan turhaa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.4.2013 23:47

no Mika, eihän se sun ääs kakkonen liitykkään (yhtään sen enempää ku ameriikanihmevalloissa nascar budjeteilla ajetut aika-ajotkaan vapari veekasilla?).
Mut tehdastekoinen kone kai sekin ässä (olkoonkin uber ihq ja spessu mtm tune) ja kuinka ollakkaan painetta on taatusti enempi ku sen 4bar (ja silti niissä o voiteluongelmia kierroksilla..)
Koneen mitoitus tosin onkin lähelle samaa alunperin..

Tässä ei nyt entisöidä/rempata sarjatuotanto mallia, vaan kasataan osista omaa, oman näkemykseni perusteella.
Tämänkin mä teen siis sinnepäin ja oman budjettini mukaan, ihan ilman tehtaan insinööriä ja niitten laskelmia tai laskematta jättämisiä, tosin aion sen paineen hyväksi katsomalleni arvolle säätää silti.

Jos joku nyt luulee että näillä muutenkaan mennään mitään 15tkm huoltovälillä ni nyt on se kohta missä pitää herätä..

Omassani on aiemmin ollut ihan just sillä paineella mitä ny on pumppu sattunu antamaan. Eikä ihmeempiä laakeririkkoja o ollu, mitä ny sillon tällön jotai pientä, kerran kaks..
Enkä toki siksi aio painetta nostaa että luulisin laakerien olevan suoranaisesti painevoideltuja, vaan juuri siksi että oletan sen silloin kulkevan paremmin ja varmemmin sinne missä luulen sitä tarvittavan + juurikin jäähdytys ja mikä parasta puhdistaa, mitkä ny yleisestiki on sen öljyn tarkoituksia.
Nyt halusin lisätä painetta ja jos siitä muuta hyötyä tai haittaa ei ole ku se että painemittarin viisari värähtää syvemmälle ni siinähän sitä sitte on, tutkimustuloksia.
Mitään haittaa kyseisestä modista ei varmasti ole, mikäli se vitun mutteri ei putoo öljypohjaan ja vieteri lennä, namibiaan. Mut jos se säästää mut toimiessaan konevauriolta ni sehän riittää.
Kysehän ei ole siitä että mitä tarvitaan, vaan mitä halutaan. Jos ny vaikka miettii että kulkeeko joku auto eteenpäin luokkaa "kotoo töihin" litrasella 46hvlla luotettavasti. Tai kakslitrasella turpoahdetulla 614hvlla kivasti...

Ohan tää ihan mukavaa jutustelua ja asiaakin, mut jos pitää ihan pelkästä kirjoittamisen ilosta inttää siitä miten joku asia pitääs tehdä jonku muun mielestä tai miksi, tai onko sillä merkitystä jonku mielestä vai ei. Ni meneehän se nopeesti ihan pelkäks paskaks ja vittuiluks.

Olen enemmän kuin kiinnostunut spekuloimaan aiheesta kuin aiheesta autoihin, varsinkin viritykseen liittyen ja ehdoitta oppimaan uutta. Mut jotain o pakko vähän suodattaa, muutakin ku kendallia, volkkarissa, toytotan öljynsuodattimen läpi.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 20.4.2013 0:30

Mulla on aina ollut apuakselikoneissa yli 6 Bar max paineet (8V kansi eli vähemmän tarvetta tuotolle) ja ihmettelin miksi siitä pitää vielä nostaa. Oletin väärin ja paineet oli muuta. Homma selvä.
Elsa tarjoaa mm. ABF, 2E, AEB, AFN koneille tuota 5.7-6.7 haarukkaan ja pumppu vaihtoon jos yli 7 bar. Ei olis tietysti eka kerta kun olis virhe elsassa.
Turha näistä öljynpaineista on verenpainetta nostaa. Eteenpäin rakentamisessa...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 20.4.2013 3:35

Näytä mulle apuakselikone joka kuumilla öljyllä tarjoo kuus kiloo.. Ei ikinä. Ei ikinä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 20.4.2013 9:52

Eikä se paine ole ainoa onnelliseksi tekevä asia, vaan myös tuotto ja minkä verran sitä öljyä pääsee sinne viimesellekkin pisteelle. Noihin vaikuttaa niin moni asia, mille välyksille laakerit yms on koneistettu. Vakio käyttöauto välykset vai väljemmät kisavälykset....
Kannattaa myös tutkia niitä lohkossa yms olevia kanavia ja jos pystyy/ylttää niin pyöristellä sieltä 90° kulmia yms pois, isompi halkasijalla olevaa imuputkea pumpulle yms..

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.4.2013 23:09

Ei tarvita kun vanha volkkari kovilla nostajilla niin 6bar kuumalla koneella on ihan arkipäivää kovilla kierroksilla.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.6.2013 0:55

http://db.tt/r9nZ9o1B kuvien linkittäminen on nyt jotenki liian vaikeeta, mut tossa suora linkki. Alakerta nippuun, kytkimen sovittaminen ja kone paikalleen. Vesipumppu ja putket + muut apulaitteet paikalle ja käymään..

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 9.6.2013 10:53

Tykkään näistä projekteista, jossa otellaan työvaiheista useampia kuvia, olisi itsellä siinä opittavaa ettei pelkkiä before/after kuvia, ne ei ole niin mielenkiintoisia.

Hyvää jälkeä koneen kanssa :)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.6.2013 15:20

Onks tuolla korsetin ja lohkon välissä mitä tiivisteliimaa tms? Sillä vaan, että painuuko toi sit runkolinjan pulteilla pohjille. Kylläkai... Mitkäs noi runkolinjan pultit on ja mikä momentti?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.6.2013 16:51

Tiivisteliimaa joo ja tietenkin painuu? Mustia kuusiokolopultteja ja onhan ne ihan momenttiinkin väännetty, mitä tommone 10mm ny sit ottaa..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.6.2013 17:19

Eli vedit summassa johonkin momenttiin, mikä on sattunu avaimeen jäämään...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.6.2013 23:52

http://www.williamtools.com/STANDARD-BO ... RQUE.shtml
Tottahan sä toni tiiät ettei siihen avaimeen jätetä mitään.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 103 vierailijaa