Teema: Sisusta putsausta (ent. penkkienpesu testi.)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Teema: Sisusta putsausta (ent. penkkienpesu testi.)

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.3.2013 19:28

Olipa kerran tylsä talvi, joka ei millään tuntunut loppuvan.
Eräänä päivänä posti toi roskaa luukun täydeltä, jossa kuitenin vilahti kiinnostava mainos.
Kärcher SE4001 Plus tekstiilipesuri 249e.
Hinta kuulosti sen verran kohtuulliselle, kun yritykselle ostin, joten eikun kauppaan hipelöimään laitetta.
Pesukinnas foorumia hieman selailleena etukäteen uskalsin luottaa toimivuuteen.
Laite näytti ja tuntui juuri sille mitä hinta osasi ennustaa.
Muuten ok laite, mutta kalustesuulake ja suihkusuuttimet olivat hieman hepposen oloisia.
Kuitenkin päätin ostaa laitoksen, jotta perheen Skodat (Fabia ja Octavia) saisivat sisustaa tuoreempaan kuntoon.
Lapsiakin perheessä, niin tietäähän sen mihin kuntoon penkit menee. =)

Pakkaset ei vaan meinaa hellittää, jotta pääsisi parkkipaikalle tositoimiin. Kotona jo testasin pesemällä sohvan.
Nyt kuitenkin innosta soikeena kävin nyppäämässä Fabian takapenkkien istuinosat sisälle.
Ja eikun sohimaan.

Aineena sumutepullossa ValetPRO Heavy Duty Carpet Cleaner sopivasti laimennettuna.
Kärcherin vesisäiliön täytin lämpimällä puhtaalla vedellä.
Harjana ValetPRO pehmeä puhdistusharja.
Kuvia olisi saanut projektikertomusta varten ottaa enemmän, mutta yllätyyyys... en ottanut.
Usea kuva, mutta vain ennen ja jälkeen. Onhan sekin kai jotain. =)

Tässä kuvaa ennen kuin työ aloitettiin.
Kuva
Kuva

Ensin imuroin penkit kuivana kaikesta irtomuhjusta ja pölystä mitä lähti pinnalta.
Tämän jälkeen oli aika aloittaa itse pesu.
Pesuainetta suihkutellen pintaan niin että kostuu hyvin ja sen jälkeen harjaus.
Selkeästi tummimpiin läikkiin suihkasin vielä kerran ja harjasin.
Harjauksen jälkeen oli aika ottaa koneet käyttöön.
Eli pesuaineiden imurointia puhtaalla huuhteluvedellä avustettuna.
Ensin tarkemmin joka kohta sai huuhteluveden niskaan ja samalla vesien imuroinnin.
Toinen kerta kevyemmin huuhdeltuna ja imuroituna ristiin.
Sitten taas tarkempaa läpikäyntia pelkästään imuroiden. Läpinäkyvä suulake helpottaa pesuaineen/lian poistumisen havainnointia.

Itse olen tyytyväinen laitteen toimintaan. Pesuaineen voisi laittaa suoraan pesurin tankkiin,
mutta halusin mielummin puhtaan veden huuhteluun siihen ja pesuaine erikseen.
Ensin pesin toisen istuinosan ja sitten toisen. Tässä tulos.

Kuva
Kuva

Loput kuvat TÄÄLLÄ
Josko sitä pääsis sohimaan kohta parkkipaikalle kaikki penkit.. stanan talvi.

edit. Tässä vielä pesuvedet esillä. Yök. :)
Kuva
Viimeksi muokannut hb81, 6.4.2013 22:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.3.2013 8:54

Itse olen tyytyväinen laitteen toimintaan. Pesuaineen voisi laittaa suoraan pesurin tankkiin,
mutta halusin mielummin puhtaan veden huuhteluun siihen ja pesuaine erikseen.


Teit juuri oikein, ei pesuainetta tankkiin vaan puhdasta vettä ja sillä huuhdellaan hyvin imeytyneet pesuaineet pois verohoilusta. Ei paljoa kerkee vaikuttaa pesulitkut jos ne laittaa tankkiin ja imuroi samalla vedolla pois, plus tarvitsee silti lopuksi vaihtaa puhdas vesi millä huuhtelee verhoilun.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 18.3.2013 11:18

Tuleepa muuten nättiä jälkeä! Kerran pesin sohvan jo samanlaisella laitteella ja ei paljon helpompaa voisi olla. Tietääkös joku saako tollasta vehestä jostain lainaan Tampereen seudulla pesuaineineen päivineen? Olisi kätevä kiskasta kalusteet ja auto puhtaaksi taas kaikesta ryönästä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 18.3.2013 11:47

^Hatanpäällä Salen talossa on joku pesurivuokraamo.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.3.2013 12:22

Mitens tommonen puree homehtuneeseen sisustaan? Tarviiko olla järeemmät aineet ja pistänkö sisustan roskiin?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 18.3.2013 16:49

Siistiä jälkeä tulee kyllä. Pitää jostain koittaa kesällä metsästää tuollainen laite lainaan. Kestääkö kuinka kauan kuivua tuon pesun jälkeen?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 18.3.2013 17:05

Mitens tommonen puree homehtuneeseen sisustaan? Tarviiko olla järeemmät aineet ja pistänkö sisustan roskiin?

Luulisin että kone riittää kyllä, kunhan on juurikin ne oikeat aineet.
En tiedä vaatiiko home jotain erityistä vai riittääkö vain tuhti verhoilupesuaine seos.
Paskat varmasti saa tolla ValetPRO aineella lähtemään, mutta en tiedä saako homeitiöt lähtemään kanssa.
Etuhan tuon koneen kanssa että imee paskat pois, joten ehkä ne homeitiötkin saa pois.
Mulla on kanssa Caddyn sisusta homeessa, mutta taitaa ne lähteä kaatikselle ja parempaa tilalle. :)

Kestääkö kuinka kauan kuivua tuon pesun jälkeen?

Sohva kuivui pari päivää, mutta noi takapenkin palaset oli jo illalla kuivan tuntuiset.

edit. Lisätään vielä, että tuo pesuaine on tehoonsa nähden kohtuu miedon tuoksuinen.
Ei niin myrkyllinen vaan jopa hieman raikas tuoksu jää.
Mutta neniä on yhtä monta kuin pyllynreikiä. Jokaisella oma mieltymys hajuihin. :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2013 17:53

fiksaamollako olin töissä niin siellä oli prorangen Interior Cleaner 40i. ei tuoksunu pahalta ja lähti kyllä tahrat helposti pois. ei muutaku sumutepullolla levittää. harjalla harjata tarkkaan sisusta läpi ja vesi-pesurilla imuroida ja huuhdella.
kaikkein kauheimmassa kunnossa tais olla vaalealla kangas sisustalla oleva 3b passatti missä oli ikkunat kiinni veetty tupakkia jonka takia kattoverhoilu oli lähempänä ruskeata kuin vaaleata. pesun jälkeen sisusta näytti puhtaalta ja hajutki oli suurimmaksi osaksi kadonnu. l

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 18.3.2013 21:59

Itse hommasin Numatic:in painehuuhtelulaitteen vuosi sitten ja olen ollut myös tyytyväinen siihen, jos jollain on oulun alueella tarvetta penkkien pesulle niin vuokraan kyllä laitetta pesuaineineen, privalla tavoittaa wink wink:)

Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 19.3.2013 9:36

Laitetaas samaan topikkiin, jos sais porukkaa aktivoitumaan sisustan pesuun =)
Elikkäs kirjottelin tuonne pesukintaalle vähän käyttökokemusta kärcher sv 1902-höyryimurista.

Nyt on hiukan touhuttu lisää tuon Kärcherin kanssa. Suihkuttelin ekaks Surfex-HD pintaa ja annoin vähän aikaa vaikuttaa, sitten Kärcheriin liitettävä harjapää kiinni, hinkkausta ja imurointi+höyry samaan aikaan. Ihan ok lopputulos kun huomio lähtökohdan ja muutaman minuutin työn...mitään priimaa ei ollut tarkotus hakea kun kyseessä -89 golffi jolla ajetaan vain koti-työ-koti väliä. Toi kyseinen rottelo ei oo tainnu nähä vähään aikaan mitää pesua ja korostuu toi paskasuus kun rekisteröity pakettiautoks.

50/50
Kuva

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.4.2013 23:31

Muutin otsikkoa, joten nyt sopii muidenkin näyttää taitojaan ja kertoa vinkkejä sisusta putsauksiin.
Jos vain modeille idea toimii.. ?

Tyhmä Ruotsin posti kusi nilkoille ja jätti uuden 6D rungon makoilee moneksi päiväksi Tukholmaan.
Piti perjantaina saada, mutta... nyt ei tullut. Tästä vit.. innostuneena päätin livahtaa kaverin talliin putsailee Ocua sisältä.
Kärcher SE4001 Plus tekstiilipesuri pääsi uusinta kierrokselle oman auton kanssa.
RS Ocussa (mk1) on typerästi puolinahat eli reunat, yläosa ja "reisituki" nahkaa ja keskiosat vaalean harmaata kuitumaista kangasta.
Itse kun teen remontteja yms työkseni, niin vaatteet tuppaa olemaan pölyssä monesti.
Pölyhän siirtyy kivasti kangas osiin ja siihen kun lisätään kosteat kelit niin meillä on tiedossa läikikkäät penkit.

Tässä kalusto millä lähdettiin tekemään.
Kuva

Tässä pari mallia miltä penkit näytti.
Kuva
Kuva

Kangas matot pois ja lattioiden ja penkkien imurointi. seuraavaksi. Tämän jälkeiset kuvat linkkeinä.
Etuosa imuroituna
Takaosa imuroituna

Tästä päästiinkin sitten pesemään penkkejä ja lattiaa.
Fabian penkkipesu testin tapaan suihkutin pesuaineen sumutepullolla verhoiluun ja harjasin kevyesti.
Päälle suihkasin vielä pesuainetta ja jätin vaikuttamaan hetkeksi (minuutti pari).
Pesurin säililön täytin lämpimällä vedellä ja aloitin huuhtelun ja likavesien imuroinnin.
Imurointia ja huuhtelua tarpeen mukaan ristiin rastiin, kunnes läpinäkyvän suulakkeen läpi ei kulje likaista pesuainevettä.
Toki imuri imee kovaa ja pienikin pesuainetippa ja vesi saa vaahtoa näkymään vähän, mutta käytännössä pitäisi olla jo puhdas.
Penkki/jalkotila kerrallaan etenin, kunnes kaikki penkit ja jalkotilat oli käyty läpi.
Ovipahvien käsinojat on myös tuota samaista kangasta kuin penkeissä.
Ne olikin haastavammat imuroida, mutta ok tulos tuli niistäkin.
Ennen
Jälkeen

Kojelaudan ja sisustan muut muoviosat kävin läpi Glymin Vinyl & Rubber Care aineella.
Suihkutin rättiin ja hinkkasin tasaisesti ja puhtaalla rätillä pyyhin "märät" pois.
Kojelauta hinkattuna

Penkit käsittelin viimeisenä Glymin nahan hoitoaineella ohjeen mukaan.
Eli lyhyesti: putsaus, levitys ja puhtaalla pyhkiminen.

Tässä vielä valmiit kuvat penkeistä.
Kuva
Kuva

Kaikki kuvat isompina Täältä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.4.2013 0:13

Ei nyt varsinaisesti aiheeseen liittyen, mutta miten ihmiset päästää ylipäätään autojensa sisustat tuohon kuntoon?
Eikö ihmisillä koskaan käy mielessä, että sitä sisustaa voisi vähän siivota ja pestä muutenkin kuin kerran viiteen vuoteen märkäimurilla, kun se alkaa näyttää siltä että sinne on kaadettu ydinjätelasti eikä ovia kehtaa avata yleisellä paikalla. Tai kaverit rupeaa katsomaan että likaantuiko housut kun nousee penkiltä... :D
Itse en kehtaisi edes ketään laittaa istumaan tuon näköiselle penkille, jos oma auto olisi... :/

Mutta aiheeseen liittyen: Pirun hyvää jälkeä. Pitäisi oman auton sisusta pestä kevään korvalla. Tuosta tummasta kun ei lika niin selkeästi erotu. Ei siinä nyt IHAN tuollaisia läikkiä ole (:D), mutta likaa on varmasti kertynyt kuuden käyttövuoden aikana...

Pertti K
-
Viestit: 54
Liittynyt: 26.3.2013 15:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pertti K » 7.4.2013 9:16

Itse justiinsa ostin Passatin, joka oli ilmeisesti toiminut kennelin kuljetuskalustona ja mm. takapenkin selkänoja koiruuksien puruleluna. Auringonpaisteessa ei tuoksunut uusi auto vaan kuivunut märkä koira.

Investoin sitten Lavorin vastaavanlaiseen pesuriin kuin tuossa edellä tuo Kärkkäri ja penkit on jo pesty, kohta pitäisi käydä lattiamattojen kimppuun. Eiköhän se "uusi" autokin sieltä löydy. Huuhteluveteen laitoin ripauksen pyykinpesujauhetta ja pahimpiin tahroihin etukäteen Turtlen verhoilunpesuvaahtoa.

Jos jotain kiinnostaa, voin vuokrailla tuota laitetta Laukaa-Jyväskylä-akselilla. Hyvä laite verrattuna höyrypesuriin, jota kokeilin viime kesänä, sillä ei saanut juuri mitään aikaiseksi.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.4.2013 10:04

Ei nyt varsinaisesti aiheeseen liittyen, mutta miten ihmiset päästää ylipäätään autojensa sisustat tuohon kuntoon?

Sanoppa kato muuta.
Kerrostalossa asuu ja yrittäjänä tekee raksa/remontti hommia ja ekaluokkalainen ja tarhaikänen telmii menemään, niin ei siinä aina oikein into riitä putsaamaan.
Läikkä kun tulee, niin läikkä on siinä kunnes sen pesee kunnolla.
Ja talvi on helvetin pitkä aika. Ei tossa parkkipaikalla huvita loskassa ja paskassa rämpiä imurin kanssa.
Jos se imuri edes aina riittäisi niin helpottaisi kovasti.
Toki nytten ku sain pestyä kunnolla ja puunattua paikat, niin helpottuu tuo jälkiputsaaminen.

Yleensä jengillä on tummia kangaspenkkejä, koska tehdas on keksinyt ettei lika näy niin hyvin.
Jos sulla on tumma penkki, niin etä sä siitä huomaa onko se haaleasti laikukas.
Tossa vaalealla se vain pistää isosti esiin.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 7.4.2013 21:08

Joku kokeneempi vois auttaa. Eli tuli viimekesän lopulla vaihdettua kulkinetta ja sisällä alkaa hifit ja muut romut olla paikallaan. Katon vielä äänieristän niin alkaa pesuhommat.

Itse astialle eli autossa on puolinahka jakkarat ja apparin takapenkiltä löytyy entisen omistajan jälkikasvun eväsmaidot.
Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon vai voiko alcantaran pestä kuten kangasverhoilun?

Olis kärcherin pesuri saatavilla lainaan niin meinasin yrittää tuosta sisustasta itse selviytyä.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 7.4.2013 23:26

Tilasin myös pesurin n viikko sitten. Keväämmällä pitänee pestä omista kulkineista penkit. Voin myös vuokrata pesuria, itse asustelen Vaasassa joten yv yhteys jos on tarvetta pesurin lainaamiseen. Myös myllytyskone löytyy jos isompaa fixiä ajattelit autollesi toteuttaa. Saa nähdä kuinka uusi Touranin sisustuksesta tulee, nyt on parin vuoden kurakenkä/ autossa syömis ym liat takapenkeillä. Pesuaineena ajattelin käyttää nestemäistä pyykinpesuainetta ja comforttia viimeiseen huuhteluveteen...

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 7.4.2013 23:39

Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon vai voiko alcantaran pestä kuten kangasverhoilun?

Minä olen ainakin pessyt ihan samallalailla kuin kangasverhoilunkin. Sen nöyhdän saa hyvin irti alcantrasta mattoveitsenterällä eli ottaa sen 10cm terän irti sieltä mattoveitsestä ja raapustaa nöyhdät itri.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.4.2013 0:39

"nypynpoistajalla" alcantaran saa siistittyä myös kätevästi. Eli tällainen vekotin: http://3.bp.blogspot.com/_AbCCjHoCuL0/S ... staja2.jpg
Vähän niinkuin sähköparranajokone, mutta vähän karkeammalla terällä. ;)

Alcantarahan on kangasta, eli sille pätee suunnilleen samat konstit kuin muillekin kankaille.

Ja HB81: mullakin on ollut vaaleaakin kangassisustaa ja välillä tulee tehtyä jos jonkinnäköistä remonttia, mutta kyllä silti aina on aikaa riittänyt auton putsaamiseen. Jos läikkä tulee, niin se putsataan seuraavan pesun yhteydessä pois. Ja mulla ei ole edes märkäimuria ollut aikaisemmin käytössä, eli ihan rätti-ämpäri-pesuaine-metodilla on joutunut hinkkaamaan.
TI-halli on kätevä, jos ei ole omaa/vuokra/varastettua sisätilaa mihin pääsisi tekemään.

Ja vaikka nykyinen sisusta onkin tumma, niin kyllä siinä tuollaiset tahrat näkyy melko selvästi. Oli jopa muutama tuollainen "vesitahra" ostaessa, mutta kyllä ne vaan ihan rätillä tuli pois hangattua. Pitää nyt huitasta itsekin vaikka märkäimurilla joku kerta, kunhan kelit lämpenee tai saa oman autotallin tyhjennettyä...

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 8.4.2013 7:09

Gigantista tuli kympillä ostettua tuollainen samanlainen nypynpoistaja silloin heti kun oli kuskin penkki aika nukkaantunut ja se kyllä toimi. Takapenkistäkin olen aikaa päälle jo vaalean värin saanut häipymään rätin kanssa, mutta pieni kovuus on sillä kohtaa vieläkin. Ajattelin että tuollainen märkäimuri saisi sen ehkä imettyä paremmin eikä se päätyisi niin herkästi liottaessa toppausten sisään.
Kokeillaan mitä tapahtuu.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.6.2013 9:13

Fabia pääsi vihdoin hieman työnalle.
Aikaisemmin tosiaan tuli irrallaan kokeiltua takapenkin istuinosien pesua kotona sisällä.
Nyt oli hyvää aikaa pestä loputkin penkit.

Homma ei muuttunut mitenkään edellisistä kokeiluista.
Eli pesuainetta sumutepullolla kankaille ja selviin likakohtiin harjausta.
Pesurin säiliöön puhdasta vettä ja eikun sutimaan.

Tässä lähtökohta likkojen potkimista selkänojista.
Kuva

Tässä pestyt selkänojat.
Kuva

Istuinosathan olivat olleet lähes yhtä kamalat, mutta nyt ei tarvinnut kuin imuroina kunnolla.

Etupenkin lähtökohta.
Kuva

Ja pestynä sama penkki.
Kuva

Kohta alkaa pesuri olla maksanu ittensä takaisin ja sen jälkeen kaikki on vain plussaa. =)
Ainut miinus tuossa Kärscher SE4001 plus laitteessa autohommiin on.
että tekstiilipesuri kiinni suoraan kahvassa on kuitenkin vähän turhan pitkä yhdistelmä.
Hankala penkkien etuosia pestä, kun varsi ottaa joko selkänojiin tai kojelautaan/rattiin kiinni.
Vähän sitä tekstiilipesurin putkea lyhentämällä ja sitämyöten vesiletkua muuttamalla saisi pakettia vähän lyhyemmäksi.
Ehkä joskus tutkin ja kokeilen :)

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 25.6.2013 11:57

Voit käyttää pahimpiin tahroihin esim. Wurth Pinelineä, pahimmat liat ei tahdo tekstiilin pesuun tarkoitetuilla aineilla lähteä. Homepilkut saat StarBrite mold removerilla, sen jälkeen suoritettava vielä normi pesu päälle että saat ton Starbriten pois. Muuten haisee kloori ihan lahjakkaasti.

Pahimpiin kohtiin kastelun jälkeen suihkepullolla Pinelineä, en ota vastuuta sen toiminnasta, mutta itse olen käyttänyt sitä ja käytän jatkossakin, pessyt kuitenkin melkosen monta auton sisustaa.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 18.4.2014 9:40

Löytyiskö Etelä-Karjalan alueelta joltain lainaksi tai vaikkapa korvausta vastaan putsaajaa? Venton sisustaa pitäis saada puhtaaksi.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.4.2014 21:27

Jos tampereelle asti on joskus asiaa niin silloin pystyn auttamaan. Ilmoittelet vaan etukäteen että ehdin hakemaan tuon kärsserin vanhempien luota.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 19.4.2014 8:26

No kivasti pomppas tää topic tähän etusivulle pitkästä aikaa.
Sattumalta eilen pesin octavian etupenkit kun oli kangas osiin jo hieman pinttynyt haaleita laikkuja.
Kuiva imurointi irto skeidasta.
Suihkutus ValetPRO Heavy Duty Carpet Cleanerillä kosteaksi ja pehmeällä luonnonkuituharjalla kevyt hinkkaus.
Hetken odottelua ja perään painehuuhtelu laitteella vettä perään ja sen jälkeen imurointia.
Veden kanssa imurointia jatketaan kunnes ei vaahtoa näy kuin nimeksi suulakkeessa.
Tästä jatkoin vielä nahka osien putsauksella ja AG nahanhoitoaineella käsitellen.
Vikaa penkkiä käsitellen tippui nahka-ainetta kangas osalle.
Onneksi oli vehkeet mukana, niin sai sen putsattua näppärästi vielä.

Aine on kyllä hyvän mieto tuoksultaan ja tähän asti myös tehokas putsaaja.
Tähän mennessä Kärcher SE4001 Plus on saanut hoidella 4 autoa joista yhdestä etupenkit toisen kerran ja parit sohvat
Kyllä mä luulen että 249e laite on maksanut jo ittensä takasin. :)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2014 8:33

Jos tampereelle asti on joskus asiaa niin silloin pystyn auttamaan. Ilmoittelet vaan etukäteen että ehdin hakemaan tuon kärsserin vanhempien luota.


Mun täytyis lääppiä autoa taas jossain välissä, mutta ehkä enemmän tarvetta olisi poistaa nyppyjä Alcantara-mokasta. Ei kellään Tampereella oo sellaista nypyjen nyppijä konetta?

Vuokrasin kerran Kärcher-lainaamosta tuollaisen vesipesurin.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 19.4.2014 10:25

Tollanen nypynpoistaja maksaa tosiaan n. 10 € kun sen käy jostain hakemassa uutena itse.

Tosin serkkutyttö oli ostanut jostain ja oliko kaksi kertaa vaihtanut uuden kun oli mennyt rikki, sit rahat takasi ja toisesta paikkaa uusi.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 19.4.2014 12:04

Kuinkas kauan noi penkit kestää kuivua jos auton sisällä pesee ne tuolla laitteella eikä ole mahdollisuuksia pesun jälkeen pitää ovia auki?

Tuolla aikaisemmin sanottiin, että penkit olisi olleet kuivat illalla, mutta ne tais olla sisällä kuivumassa eikä autossa silloin?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.4.2014 13:08


alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2014 13:17

Joo totta, muistelinkin että nyppykone on halpa. Meinasin vain, että jos jollakin on niin olisi voinut kimpassa pestä ja nyppiä Tampereella olis vuokrannut vesipesurin.

Itsellä on alkanut beige alcantara vähän sinertää farkkujen takia. Ehkä pitää käyttää jotain asiaan sopivaa pesuainettakin, reilusti.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 19.4.2014 17:34

Kuinkas kauan noi penkit kestää kuivua jos auton sisällä pesee ne tuolla laitteella eikä ole mahdollisuuksia pesun jälkeen pitää ovia auki?

Sehän riippuu olosuhteista ja kuinka märäksi uittaa penkin.
Vaikka ei olisi mahdollisuutta pitää ovia auki, niin edes ikkunat hiiren verran raollaan voisi olla.
Kosteus ei oikein pääse häviämään auton sisältä jos ovet ja ikkunat on kiinni.
Ja penkkejä ei tosiaan kannata uittaa nesteissä. Turhaan sitä vettä/pesuainetta tunkee syvälle toppauksiin.
Jos malttaa läträämisen kanssa, niin aamulla pesut ja illalla pitäisi olla kuivat.
Tällöin voi vielä kelien puolesta pitää ikkunaa raollaan. Yöllä kosteus kasvaa, joten sillon ikkunat kiinni.

Trumpe
-
Viestit: 56
Liittynyt: 14.8.2009 18:02

ViestiKirjoittaja Trumpe » 22.4.2014 12:05

Olipa hyvä kun täälä on tämmönen topic jo valmiina. Tulipa tuosa hommattua passattiin beige nahkasisusta, niihin on päässyt edellisen omistajan toimesta lika ja osittain myös home pinttymään hyvästi pintaan ilmeisesti huonon varastoinnin takia. Kysymys kuuluuki että miten nuita penkkejä ja ovipahveja kannattas lähtä puhistaan ja minkälaisilla aineilla.

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 22.4.2014 12:45


Trumpe
-
Viestit: 56
Liittynyt: 14.8.2009 18:02

ViestiKirjoittaja Trumpe » 23.4.2014 9:46

Kiitos tuosta, eiköhän tuolla paketilla ja nuilla ohjeilla saa kunnostettua penkit ja ovipahvit. Nyt vaan pitäs saaha tuo sisustan värikoodi selville. Autossa on tällähetkellä samansävyinen kangassisusta mitä tuo kunnostettava nahkasisusta. Huoltokirjan tarrasa lukee korinvärikoodin perässä GS, joka ilmeisesti on tuon sisustan värikoodi. Mutta tästä pitäs jotenki saaha lisäinfoa että saa oikeansävysta maalia tuon nahanehostus paketin kans.

Krizuu
-
Viestit: 216
Liittynyt: 27.7.2010 23:03

ViestiKirjoittaja Krizuu » 1.7.2014 20:24

Lainataas topickia....

Tuli siis tuollanen dtm - sisustainen audi (nahka-alcantara) hommattua ja nyt ajattelin viikonlopun aikaan pestä sisustan siitä ja vähä vinkkejä kyselisin tähän.

Penkit ovat hyvässä kunnossa, nahassa ei halkeamia ja alcatarassa ei ole nukkaa, joten tähän riittänee perus pesu. Tämän ajattelin toteuttaa nahalle kissasaippualla, levitän sienellä, sitten kosteella ja kuivalla liinalla kuivaan pois, oisko tarvetta suojaukselle ? ( vaikka Gtechniq L1 ) ?

Ja lisäksi alcatara kohdat imuroimalla harjasuuttimella sekä samaisella kissasaippua - liuoksessa kostutetulla liinalla ? en näe, että tälle tarvis suojausta, vai mitä muut on mieltä? :D


Muut sisäverhoilut ajattelin mennä ihan autoglymin interior shampoo + tekstiilipesuri kombolla.

Kojelaudat sun muut muovit ihan perus vesi+yleispuhdistusaineella pyyhkien, mutta joku muovin suoja-aine vois olla kova juttu, vai ? :D

Koitetaas tehdä jotain kunnolla....

stat
-
Viestit: 62
Liittynyt: 8.4.2009 16:52

ViestiKirjoittaja stat » 19.7.2014 10:06

Millaisella suhteella olette käyttäneet ValetPRO:n carpet cleaneria?

Tarkoitus olisi ensi viikolla ottaa penkit työn alle, onko muita hyviä vaihtoehtoja tolle pesuaineelle?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 19.7.2014 15:12

Ohjeen mukaan on yleensä hyvä.
1:80 taisi mulla lukea purkin kyljessä.
Ja tämän tein sumutepulloon enkä painehuuhtelu säiliöön.
Toki jos tiukempia läikkiä, niin niihin voi ruiskasta tujumpaakin seosta.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 30.7.2014 21:35

Mitä gurut suosittelee poistomenetelmäksi homeelle?

ovipahveissa pilkkua ja alaosissa ihan rehellistä homettä.. kyseessä vettyneet mk2 golffin pahvit.

mitenköhän tuo minun kesäheila 2014 eli pineline tehopesu ( on muuten loistava pesuaine) suoriutuisi tästä. Ainostaan arveluttaa, että miten rajulla liuoksella uskaltaa hinkata.

Vai mikä on homeelle paras?

Sisustan pesua varten laitoin juuri valetpro carpet cleanerin tilaukseen.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 1.8.2014 17:23

Just Pinelinellä sain aikoinaan mk2 Jettan ovipahveista homeen pois. Pinelineä ja vettä 50%/50% suihkupulloon, pahvin kastelu suihkupullolla märäksi ja matonpesuharjalla harjailu. Lopuksi kasteluletkulla huuhtelu ja auringonpaisteeseen kuivamaan. Suosittelen myös sen ovipahvin irroitusta ja alla olevan muovin korjaamista vesitiiviiksi, sentakiahan se ovipahvi homehtuu kun sade- ja kondenssivesi pitää sen kokoajan märkänä.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 1.8.2014 18:10

Itsellänikin olisi homeenpoisto edessä. Hometta on kaikissa penkeissä sekä ovipahveissa. Voisko noi kaikki vetästä tuolla veltpro:n carpetilla? Vai pitääkö ovipahveihin olla jokin oma aineensa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.8.2014 18:17

Tekeekö märkäimurilla mitään penkkien pesussa? Ja jos, niin kuinka se parhaiten onnistuu?

santtude
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.1.2013 12:42

ViestiKirjoittaja santtude » 3.8.2014 22:59

Suihkepullolla kastelet penkit, pesuaineet penkkiin toisella aineella penkkeihin, hankaus jollakin harjalla tms. ja imurointi. Itse näin ainakin koennut toimivaksi, olisihan se märkäpesuri kuitenkin parempi.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 28.4.2015 12:50

Asiaa sivuten, onko "höyryankka" hyödyllinen auton pesussa? Lähteekö konetilasta rasvat, vanteista ja sisustan muoveista lika? Tuulilasista rasvat jne.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383155/H ... -1500W-12l

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 28.4.2015 19:03

Vastaavia olen itsekin katellut, mutta alkaa nurkat olemaan kaikennäköistä romua täynnä ettei raaski ostaa enempää :D

weke
-
Viestit: 101
Liittynyt: 10.8.2004 13:49

ViestiKirjoittaja weke » 29.4.2015 13:55

Vähän samanlaisilla vehkeillä

tästä
Kuva

tähän

Kuva

Pesuaineena käyin Chante Clairia, koska normi sisäpesuaine ei tuntunut olevan tarpeeksi tehokasta.

Toni

Mirka
-
Viestit: 165
Liittynyt: 14.3.2013 2:05

ViestiKirjoittaja Mirka » 30.4.2015 4:04

Textiilipesurin vuokraus Jyväskylästä ja vielä kohtuu hintaan?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 30.4.2015 8:58

Jos Pirkanmaalta löytyy innokkaita niin mä voin lähteä kimppaan ostamaan tekstiilipesurin.

Muistaakseni asiallinen Kärcher maksaa alle 200,-, vuorokausivuokra oli jotain 35,- Tampereella.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.4.2015 9:02

Multa löytyy kärsseri Tampereelta (Home Line SE 6.100), sitä voisin kyllä vuokrailla, vaikka 30e viikko?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa