Golf II -84 Pure 80's

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

d_spec
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2005 22:13

Golf II -84 Pure 80's

ViestiKirjoittaja d_spec » 10.2.2013 21:53

Elikkä ko auto tuli haettua viime syksynä harrasteautoksi tuolta Turun suunnalta

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mielihän tekisi mieluummin askarrella noita "power" laitteita, mutta kun on tullu perheenlisäystä, ja tulossa lisää... :) Niin piti valkata tälläinen "helpompi" harrastekohde.

Eli 1,6 CL hyvinkin maltillisilla kilometreillä.
Kuva

Väri on Nevada beige, (käyttiskin näkyy siinä hangessa)
Kuva

Verhóilu Saiga
Kuva

Huoltokirja/ muu kirjanpito takuutodistuksineen on autossa vielä tallessa :)

Eli idea on rakentaa autoa niillä osilla joita oli tarjolla sinä aikana kun kakkoskorista on valmistettu.

Mutta kumminkin silleen että auto on mahdollista saada tarvittaessa museokilpiin.

No ensialkuun kun auto tuli haettua niin suht ok kunnossa oli. Mitä nyt viimeiset vuodet palvellu selkeästi ns 2 auton/ensiauton roolissa, huolenpito sen mukaista...

Auto oli juurikin leimattu, mikä oli aikamoinen yllätys kun kotia päästyäni aloin autoa tutkimaan.

Ite oon autoalalla ollu vajaa kymmenen vuotta ja harrasteena näitä ollu paljon kauemmin, mut en oo kyl näin räikeetä tapausta nähny...

-Ei jarruja, elvyt ilmeisestio alkuperäiset, pala otti kiinni n 1-2cm korkeudelta
jarrunesteen kiehumispiste 124 astetta, takasylinteri vuotaa selkeästi
etujarruletkut, pintakerros poikki useammasta kohtaa kokonaan.

-sisempi vetarin suojakumi... puuttuu!!!

-raidetangonsuojakumi, no oli siellä jotkun riekaleet. ja ohjausvaihde kolisee huomattavasti

-päästöt hc1400 co 6.

Oikeastaan tavan tallaajalle joka itse maksaa remonttinsa niin aika pommi olis ollu ja vahingon mahdollisuus ilmeinen.

Muuten ihan ok peli :)

Nyt Golfi on joutunut yllättäen palvelemaan "käyttöauton" roolissa kun tuo varsinainen toinen ajoauto Golf 5 4M TDI on ollut "hieman" työn alla.

Jo suoritettuja kommelluksia kakkoseen...

Pyöränlaakerit meni taakse uusiks, jarrut eteen letkuineen putkineen uusiksi... luonnollisesti.

Sitten kun tuo lämpiää huonosti sisältä niin ko vikaan on tullut perehdyttyä oikein antaumuksella....

Ensimmäisenä tuli uusittua sisäkenno (motonet, en suosittele) tulee vaihtumaan uudelleen. Ei auttanut... Sitten talvitermari, vesipumppu. Ei auttanut (vp muuten motonetista, saa palauttaa 500 km ja rasvat pihalla-->ääntää).
Eli aina kun ajeli käytti paisarin korkin auki ja puristeli letkuja niin lämpeni hyvin.
Sitten kun auto oli jäähtynyt ja lähti ajamaan-->lehmän henkäys vaan tuli...

Aikani tämän kanssa ihmettelin ja tulin siihen lopputulokseen että lievä kannentiivisteen vuoto... Ei muuta kun hattu pois... No kyllä sieltä lievä vuotokohta paikallistui, 1 pytyn takalaidasta tumma kohta vesikanavaan päin. Eli teki ilmeisesti alkuun kylmänä painetta järjestelmään lämmetessään vuoto sitten tiivistyi.

Kuva
Kuva

No kansi kun sattui olemaan irti niin rempattu luonnollisesti mutta ei jäänyt ihan vakioksi. Imu ja pakopuolelle leikattu ns. kilpaseetit. Tasosta ei ole otettu kuis se mikä oli pakko. Paikalleen asentui G nokka jota on tullut "museoitua" aika kauan.
Peräisin ykkös Gti:stä.
Kuva
Kuva
Harvinaista minusta kuva itse(pahan)teossa :)
Kuva

Ventiilien säätö oli aika hauska projekti... Niin tämä on tosiaan mekaanisilla seuraajilla
Muuten hyvä mutta säätöpalat meinas olla kiven alla. Ja oli luonnollisesti perjantai...

Siinä kun kierteli muutaman korjaamon mitkä oli ollu toiminnassa yli 20 vuotta niin jonkinlainen kokoelma alkoi olemaan :)

Sitten kun sai kannen kasaan niin huomasin et laturi rutisee... Oli silloin kovimmilla pakkasilla päättänyt päätylaakeri sanoa sopimuksen irti... Tulipa sitten korjattua se laturikin...

Kaasariin tuli tilattua saksasta huoltosarja kävin sen samalla läpi kaasarin ja tuli puhdistettua se suhteellisen hyvin.

No lämmintä ei oikeestaan tuu kunnolla vieläkään sisälle tekee alkuun painetta kylmänä... tilattu uus paisarin korkki marmorilta. Ja ilmaa vielä luutavasti järjestelmässä.

Kulkupuoli parani selkeästi. Napakka veto tuonne 6300rpm:n asti. Ja kyllä tuo jätti tuon meidän toisen käyttiksen (Passat 3C 4M CR TDI) motarille kiihdytettäessä ihan selkeesti. Eli viritys oli ihan onnistunut :) Ahteri tuntumalta sanoisin että siinä 100 hp:n luokkaa tehot on.

Ja kaasarin puolelle jäi vielä pientä toimitahäiriötä, Liekö säätö homma vaiko jotain uusittava... Eli kylmänä rikastaa ihan ok. mutta käynnistyksen jälkeen kun on sen 6-7 sek käynyt sitä korotettua n.1800rpm niin joutokäynti tippuu siihen 600-700 rpm ja käy paksulla. 5-6 min kun pitää kaasua että on se 1500 rpm. Niin seos laihenee (rikastinläppä aukeaa) jää käymään sellaista n1200 rpm josta sitten lämmetessään tippuu 850-900 rpm.

Niin ja haukkailee tyhjää kun kaasua painaa. 3/4 kalvo ei vaikuttaisi menevän kylmänä riittävän sisään jotta vahatermostaatilla tapahtuva kierrosten ohjaus toimisi oikein?
Pull down toimii myöskin osittain ehkä... testaus menetelmä ei ollut hirveän tieteellinen... :) Vaikuttaisi ettei pidä paineita niinkuin pitäisi korjausohjeiden mukaan.


No Siinä alkulöpinät... Sitten vähän suunnitelmista... vai joko alkoi kyllästyttämään:)

Aika silloin alkuun tuli hankittua kolmipuolainen puuratti. Mutta keskiötä joutui "hieman" metsästämään. Nyttemmin jo paikallaan.

Saksasta löytyi oikeanlainen vaihdekepin nuppi mallia nahkainen. Haasteen teki vain tuo 4+E kaavio.
Kuva

Sitten tuli haalittua tuo oma osavarasto golfiin ympäri kyliä... Sieltä tietty löytyi ihan tavan partsia.
Mutta oleellisimmät oli keltaiset konit taakse ja madallusjousia...
Coilovereita ei tule koska pitäs laittaa tolkuttomasti rahaa jotta sais ajoominaisuudet. Ja eipä niitä markkinoilla ollu 80 luvulla :)

Ja sitten sieltä löytyi myös Gti:n etuputki ja ehjä pakosarja, tulee seuraavan moottorikonversion yhteydessä paikalleen...

Tietenkin Mfa löytyi-->tulee paikalleen. Ja tuli myös mennä vuosina hommattua
Hieman uudempaan 2:seen sattuva "retrofit" vakkari. Muuten käypänen mutta viiksi tarkoitettu 89-91malliin ja passattin.. Viikseä etsiessä...

Ja kun hifiä on harrastettu jo parikymmentä vuotta, viimeiset 15 autossa niin audiopuolta tullut kanssa haalittua...

Eli soitin on Alpinen 7292+6 levyn vaihtaja. Vahvistimiksi Alpinen 3528 ja Kenwoodin KAC-721. Alpinen aktiivisuodin 3653. Parametrikorjain vielä hakusessa....

Kaijutinpuolesta vastaa Hifi 6/2 elementit... periaatteessa, paitsi diskanttina peerlesin tekstiilikalotti paremman äänen laatunsa vuoksi...

Auton alkuperäinen hattuhylly oli jo teurastettu ja siin oli joku autostudion erkkasarja ja vaffari (läksi muuten aika äkkiä). Niin teen samaiseen hattuhyllyyn kotelot noille kaijuttimille ja ajan niitä aktiivisesti...

Tarkoitus olisi myös maalata tuo auto tänä keväänä jos vain aika antaa myöden.
käytön jälkiä on jo vajaassa kolmeskymmenes vuodes tullu...

Toisesta moottorista myöskin pientä suunnitelma jo onkin... eli vääntö moottori.
Minulla on kaks tuollaista EZ konetta ylimääräisenä... Idea tuli oikeeastaan siitä kun lueskelin saksan foorumeilta juttuja... Eli ABT on aikanaan tarjonnut "stroukki" konetta golfiin 1,6:n tilalle. Eli 1,8 ja sitten pikkaisen kireempi nokka mutta kumminkin tuolla omalla kaasarilla. Lupasivat 120hp. Auto motor und sport vertasi ko koneella olevaa golfia Gti:hin niin kyllähän se paremmin kulki... siis ABT...

Sekä myös Oettiger on tarjonnut 2000:sta 8v stroukkikonetta golfiin, tosin vain automaattivaihteiseen jostain kumman syystä... :) "mahdollisesti" voinee johtua tuosta mauaalin kytkimen rajallisesta väännön siedosta... :) Jo luultavastikkin tulee myöskin itselle ratkaistavaksi ongelmaksi...

No asiaan... Eli EZ lohko... Kummassakin oli ikävä kyllä sen verran pykälää ylhäällä
että joutuu poraamaan... Tuossa tuli erittäin edullisesti 2,0 kone vastaan niin piti poistaa se niin siitä tulee EZ:taan kampura kanget ja männät.
Eli "stroukkaan" sen 2 litraiseksi :)
Kansi menee portattavaksi, hakusessa on vielä nuo Gti:n imuvenat siis 40mm ja pituutta se vajaa 99... Jos jollakulla on sellaiset niin tarjoa ihmeessä.... saatavuus on jotain heikon ja olemattoman välissä.
Voi olla että joutuu tekemään sellaiset jos ei löydy mistään...
2 kurkkuisella kaasarilla tulee kasaan kaverin "varastoista" löytyi Weberin 32/34 korvauskaasari, Jo riittää hieman pitemälle kuin tuo orggis pierburg...
luultavasti jotain 125-140hp:n väliin... vääntö tulee olemaan jotain siinä 190-220nm.

Niin joo ja nokaksi tulee tuo G nokka. käyttöalue sattuu just hyvin.

Eiköhän nuo säädöt tule sit kohilleen laajakaistan kanssa ja sytkä sekunttikellolla ja kuulokkeilla niinkuin joskus ennenmuinoin :)

Pitää tähän nyt viel laittaa mitä on hakusessa jos joltakulta sattuu talli perältä tai enolta löytymään :)
-14" alut mallia 80 luku tai early 90's :)
-Keltaiset konit eteen.
-niin ne 40mm imuvenat pituus vajaa 99mm Löytyy ennen 5/85 valmistetuista Audi/vw ruiskukoneista (4 syl)
-Alpinen 3401 tai 3402 parametrikorjain.
Nämä on ne oikeasti oleelliset, muita voinkin sitte ilmotella tuolla ostetaan osiossa...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 11.2.2013 12:13

Tämähän vaikuttais kerranki ihan asenne projektilta, kun ihan perusmalli kyseessä ja "perusviat" ei näyttäis paljon hidastavan :) Nuita rahan äänellä pistettyjä näyttelyvehkeitä kun ei oikein jaksa seurata.

Olikohan nimimerkki MikaJ joka myös kutitteli/penkitteli tällasta perus EZ pienin höystein, taisi olla ABT 300ast. nokalla tehot jo 100:n paremmalla puolella, niin ikään vakio polttoaineensyötöllä ja pakosarjalla.

Motonetin lämppärin kennoilla on tullu täälläki pilattua muutama lämmin vanhempi volkkari. Varsinki 1-koriset on oikeita jääkaappeja niillä kennoilla, olipa TD tai 1.8 kaasari. Jo -20 pakkasessa 2h matkalla on syytä olla villasukkaa ja muuta tukevampaa kampetta niskassa että tarkenee..


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa