Caddy Mk1 "Ex country"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

Caddy Mk1 "Ex country"

ViestiKirjoittaja J_S » 23.7.2012 22:54

Elikkäs aloitetaan tänne pientä projektikertomusta Caddystä. Aluksi hieman historiaa auton hankinnasta:

Olin useita vuosia yrittänyt ostaa kyseistä autoa sukulaismieheltä. Aluksi kylläkin tein tarjouksia leikkimielellä ja vuonna 2009 koulun aloitettuani auto "unohtui" muutamaksi vuodeksi, kunnes talvella koitti työharjoittelu 30km päässä ja talouteen tarvittiin toista autoa.

Selailin aluksi tovin nettiautoa, eikä sopivaa kulkinetta löytynyt, joten päätin taas tiedustella olisiko Caddy myynnissä. Aluksi sukulaismies oli ihmeissään jälleen kasvaneesta innostuksesta autoaan kohtaan ja pyysi käymään katsomassa Caddyä (ehkä toivoen innostuksen laantumista), mutta pitkien neuvottelujen jälkeen pääsimme hinnasta sopuun ja nimet laitettiin luovareihin. Näin Caddy sai uuden omistajan. Olihan se edellisessä taloudessa palvellut maatilan askareissa luotettavasti jo 21 vuotta. Innoissani suuntasin auton kolmantena omistajana Caddyn keulan maalta kohti Seinäjokea, kaupungin vilskeeseen.

Caddyhän on Saksalaisen insinöörityön taidonnäyte vuodelta 84. Moottorina toimii 1.6d, ja sen jatkona on 4-lovinen laatikko. Konepellin alla on 28 vuotta ja 304000km sitten ollut pirteät 54hv.

Autoa oli ostohetkellä paranneltu lisävaloilla, matalalla kuomulla, kasettisoittimella+stereoiden kaiuttimilla, sekä sporttisemmalla Votexin ratilla. Autoa oli myös omien arvojen vastaisesti korotettu sopimaan paremmin vaikeampiin olosuhteisiin. Mukana tuli myös kahdet renkaat, jotka olivat muistaakseni kokoa 175/85-14, jotka kyllä mahtuivat hyvin pyörimään alla, kunhan vain ajoi suoraan.

Kuva

Kori oli kohtalaisen ruosteeton (onneksi autoa säilytetty tallissa). Kuitenkin pari hitsattavaakin kohtaa löytyi: helmoista ja takapyörän koteloista. Peileistä oli lähinnä jäljellä vain kasa sikaflexiä ja lasit. Myös muutama ikävä painauma ja ajan myötä tulleet naarmut hieman pistävät silmään.. Mutta kaikki aikanaan..

Huoltoja autoon oli tehty aina tarpeen tullen mm. takajarrut, jakopää, hehkut, öljyt, suodattimet ja joitain alustan osia oli uusittu lähiaikoina.

Tarkoituksena suorittaa ne perus jipot eli vaihtaa fiksumpaa vannetta, eteen säädettävät tolpat, taakse akseliflippi, siistiä ulkoasua ja ehkäpä jopa lisätä hieman menohaluja jne.. Eli aikomuksena ei ole keksiä pyörää uudestaan, vaan tehdä autosta siisti kuljetus / työkulkine.

Projektihan on hiljalleen edennyt ostohetkestä joten tuolla hieman kuvia:

http://s1261.photobucket.com/albums/ii5 ... addy%20Mk1

Projektin menneistä ja tulevista vaiheista kirjottelen myöhemmin lisää..

Projektia voi aivan vapaasti kommentoida ja se on jopa suotavaa, eli parannus ehdotuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

Niin ja kättä pystyyn jos vastaan tulet ja tunnistat. Lähinnä Seinäjoella ja lähialueilla tulee kurvailtua.
Viimeksi muokannut J_S, 18.9.2012 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 24.7.2012 11:42

Kappas vaan, ettei vaan samalla työnantajalla oltais hommissa? :D Maasturilookista tunnistin!
Nyt jo paaaljon parempi kun noita kuvia katseli!

Mutta miksi hakkipilke?? :D

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

ViestiKirjoittaja J_S » 24.7.2012 17:28

Kyllähän me taidetaan olla. Komee on sun Seattikin. Se on vaan siellä väärän hallin pihassa aina. :D Oli se maasturi look sen verran järkyttävä että ihme vaikka se mieleen jäikin.

Onhan se hakkipilke sentään samaa konsernia.. :P Ei kai vaan Teemu juorunnu? PRKL!

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 24.7.2012 17:35

Ei se oo kyllä maininnu mitään, ihan sattumalta satuin hoksaamaan:)

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

ViestiKirjoittaja J_S » 24.7.2012 18:44

Ei perhana, sehän taitaakin vähä näkyä yhdestä kuvasta. :) Tuliki nyt vahingossa mainostettua kilpailijaa. Tuli vaan heti mieleen kun Teemulta tulee aina välillä kevyttä kuittailua asiasta.

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

ViestiKirjoittaja J_S » 24.7.2012 19:38

Vähän taas projektista:

Pari ensimmäistä viikkoa ajelin Caddyllä aivan sellaisessa kuosissa kuin se oli ostettaessa. Samaan aikaan etsiskelin uusia osia jatkojalostusta varten. Kavereiden kuittailu ruosteisista peltivanteista ja monster truck maisesta ajokorkeudesta motivoivat kummasti osien etsinnässä.

Ensimmäisiä hankintoja olivat forumin kautta löytyneet merkitön maski ja uudet ehjät peilinkuoret, jotka maalasin ja vaihdoin vanhoista peileistä lasit. Myös hifi puolta tuli päivitettyä JVC:n Mp3 soittimella ja Alpinen kuusyseillä.

Seuraavaksi alkoikin lumi katoamaan maasta ja jo hankitut 15":set alut houkuttelivat jo alle ruuvaamista, kunnes renkaita vanteille laitettaessa selvisikin yhden vanteen olevan niin solmussa, ettei sitä voisi alle laittaa.. Noh, eipä muuta kuin uusia etsimään. Netistä katselin 14 tai 15 tuumaisia mutta nettivaraosasta sattui silmiin pistämään 16:sta tuuman RH:t 7.5" leveinä ja 35 ET:llä. Hintakaan ei ollut paha, joten ei muuta kuin pikainen pyörähdys Konnevedellä parin sadan kilometrin päässä ja uusia vanteita päästiin sovittamaan alle. Hieman isothan ne alle oli 195/50 rengastuksella, mutta olihan sitä kaarissa tilaa (vielä silloin).

Kuva

Tämän jälkeen tuli hankittua Underground Motorsportilta TA-Technixin säädettävät tolpat eteen ja lyhyemmät iskarit taakse, odottelemaan tulevaa madallusta.

Kori sai tässä vaiheessa pientä fiksausta osakseen ennen suurempia muutoksia. Helmoihin vaihdoin uutta peltiä, kuten myös jo ennemmin mainittuihin takapyöränkoteloihin. Samalla ruostesuojasin pyöränkotelot ja laitoin kiveniskumassat helmojen alareunoihin.

Kuskin puolen lokasuoja sai uutta maalia pintaan kuten myös ovien alareunat, mutta kuinka ollakkaan säästin väärässä paikassa ja ostin hieman edullisempaa maalia, joka ei sitten ikinä kuivunutkaan kunnolla. PRKL.

Pakoputki tuli siinä ohessa uusittua, siltä osin kuin oli tarvetta.
Viimeksi muokannut J_S, 18.9.2012 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

ViestiKirjoittaja J_S » 2.9.2012 13:12

Hieman viivellä tulee taas tekstiä mutta kirjoitellaan nyt kuitenkin.

Leima on tullut Caddyyn haettua. Jarrutehostimen alipainepumpun kalvot piti uusia ja taas saa vuoden ajella. Samalla muutoskatsastin renkaat ja vanteet.

Heinäkuun aikana tuli Caddykin sitten madallettua. Vaihdoin eteen hankitut coiloverit ja taakse flippi+ parin sentin madalluspalat. Samalla laitoin uudet pidemmät u-pultit. Yllättävää sinänsä sain vanhatkin irrotettua ilman rälläkkää ja vielä ehjinä. Kaikki pultit ja mutterit olivat muuten tietysti aivan ruosteessa, joten niiden availuun meni ensimmäinen päivä.

Toisena päivänä olikin jäljellä uusien osien paikalleen laittoa ja vastoinkäymisiltä vältyttiin, kunnes aloin sovittamaan renkaita eteen.

Tiedossa jo oli että 195/50-16 on todennäköisesti liian suuri rengaskoko, vanteen et:n ollessa 35, eikä arvailut olleet väärässä. 5mm spacereillä renkaat sai jopa pyörimään, mutta kääntymään ne eivät enää kunnolla mahtuneet.

Kuva

Hetken netissä sopivia renkaita etsiessäni törmäsin 14 tuuman Compomotiven FH vanteisiin ja laitoin ne tilaukseen. Tämän johdosta RH:t menivät myyntiin.

Compomotivet tulivat Erikoisvanne Ky:ltä pari päivää tilauksesta. Vanteiden leveys 6.5", ET 25. Ostin vanteisiin myös keskikupit, mutta jotenkin ne eivät näyttäneet hyvältä ja jätin ne laittamatta. Renkaiksi tulivat eteen 175/65-14 ja taakse 185/55-14. Näillä nyt ajellaan tämä kesä. Ensi kesänä olisi tarkoitus laittaa eteen matalampaa ja taakse leveämpää rengasta.

Kuva

Uudet renkaat saatiin alle ja pyörät suunnattiin niin oli hymy korvissa kun pääsi ajelemaan Caddyllä yli 10cm matalammalla.

Kuva

Pari viikkoa madalluksesta, alkoi vasemmalle käännettäessä kuulua kolinaa etupäästä. Auto taas pukeille ja vikaa selvittämään. Heti huomasin että kuskinpuolen laakerissa on välystä, joten vaihdoin sen. Samalla uusin vetarin suojakumin joka oli hajonnut, sekä laitoin eteen uudet jarrulevyt ja -palat, sekä kunnostin satulat. Ääni kyllä väheni laakerin vaihdolla mutta kuului edelleen. Ajattelin että vaihdetaan nyt se vetarin uloin nivelkin, jos se on jo saanut kipeää suojakumin hajoamisen seurauksena. Ei muuta kuin uusi nivel paikalleen ja taas kolina väheni, mutta kuului edelleen.

Seuraava homma oli vaihtaa myös apukuskin puolen pyöränlaakeri, jossa ei kyllä tuntunut välystä ja pyörä rullasikin mallikkaasti. Uusi laakeri paikalleen ja koeajolenkki, niin ääni oli kadonnut. Tästä innostuttuani uusin vielä taakse kaikki uudet jarruosat, olihan yhdestä kengästä pintakin alkanut repeämään.

Uusia osia tuli myös hieman hankittua: Alavudelta Tuningkauppa.comista (suosittelen lämpimästi) ostin valoluomen ja Jomin tummat "risti" umpiot. Kaverilta ostin E30 korisen bemarin 14" peltivanteet ja niihin tuli päälle valkoinen pulverimaali. Renkaiksi pyöräytetään talveksi Hakkapeliitta vitoset, kokoa 175/65-14

Kuva

Uusin myös kaikki suodattimet ja moottori, sekä vaihteistoöljyt. Pohja kaipasi myös pari paikkaa ja hitsauksien jälkeen pohja, sekä pyöränkotelot massattiin ja öljyttiin. Öljypinnan sai myös helmakotelot ja ovien sisukset. Lava tuli myös hiottua ja vedin siihen mustan vasaralakan pintaan.

Kuva
Viimeksi muokannut J_S, 18.9.2012 19:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

J_S
-
Viestit: 63
Liittynyt: 2.5.2012 19:36

ViestiKirjoittaja J_S » 18.9.2012 19:08

Kuva
Talvivanteet saapui maalista. Tuli myös hankittua uusi hiekkapelti, pieni etulippa ja puuttuva hansikaslokeron luukku.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa