Kuinka rakennat kilpa-auton kolmessa viikossa eli V1600 Lupo
Valvoja: ffp jäsenet
Kuinka rakennat kilpa-auton kolmessa viikossa eli V1600 Lupo
Magenta Racingilla on jo kauan ollut kaksi VW Motorsportin rakentamaa Cup Lupoa, jotka oli muokattu sopivaksi V1600 luokan ratakahinoita varten.
V1600 luokkahan on yksi Rata-autoilun pääsarjan Cup luokista. Osallistujia tällä kaudella on yli 20. Lisätietoja luokasta ja säännöistä www.V1600.com
Autot tässä luokassa ovat lähes täysin vakiokuntoisia, mutta tarkkaan rajatuilla säännöillä kilpailuista on saatu tiukkoja ja tasaväkisiä.
Vuosi sitten toinen noista Magenta Racingin pikkuruisista ratakiitureista lyheni entisestään, ja auton korista tuli korjauskelvoton.
Nyt kuitenkin tiimillä on jälleen tarvetta kahdelle V1600 -luokan autolle kahden FINR1400T Seatin lisäksi, joten toinen Lupo päätettin herättää henkiin kuukauden pikaprojektilla.
MDComprex hankki reilu viikko sitten saksasta pikkuvikaisen GTi aihion, josta on nyt tarkoitus rakentaa V1600 kilpuri tallista löytyvillä kilpa-osilla.
Kuvia projektista löytyy Magenta Racingin sivuilta
Mukana projektissa ovat:
Magenta Racing
MDComprex
Kalectro
MHR
V1600 luokkahan on yksi Rata-autoilun pääsarjan Cup luokista. Osallistujia tällä kaudella on yli 20. Lisätietoja luokasta ja säännöistä www.V1600.com
Autot tässä luokassa ovat lähes täysin vakiokuntoisia, mutta tarkkaan rajatuilla säännöillä kilpailuista on saatu tiukkoja ja tasaväkisiä.
Vuosi sitten toinen noista Magenta Racingin pikkuruisista ratakiitureista lyheni entisestään, ja auton korista tuli korjauskelvoton.
Nyt kuitenkin tiimillä on jälleen tarvetta kahdelle V1600 -luokan autolle kahden FINR1400T Seatin lisäksi, joten toinen Lupo päätettin herättää henkiin kuukauden pikaprojektilla.
MDComprex hankki reilu viikko sitten saksasta pikkuvikaisen GTi aihion, josta on nyt tarkoitus rakentaa V1600 kilpuri tallista löytyvillä kilpa-osilla.
Kuvia projektista löytyy Magenta Racingin sivuilta
Mukana projektissa ovat:
Magenta Racing
MDComprex
Kalectro
MHR
Keskiviikkona autosta purettiin sisustan kaikki ylimääräiset osat.
Tänään vuorossa oli laatikon irroitus kytkinlevyn vaihtoa varten, takajarrujen huolto, etuakselin purku jarrujen, vetoakseleiden ja puslien restaurointia silmällä pitäen, sähköjärjestelmän muutostyöt jolla eliminoitiin ESP ja Airbag sekä moottorinohjainlaiteen ohjelmointi Cup ohjelmalla.
Autoon tulee Lupo Cupissa käytetyt kilpaluokitellut Wiechers pulttikaaret, joita varten autoon hitsattiin vahvikkeita kaarien kiinnitystä varten.
Huomenna projekti jatkuu alustan vaihdolla AST:n kilpaversioon, etupään jarrujen ja vetoakselin huollolla, vaihdelaatikon asennuksella sekä turvakaarien asennuksella.
Kuvia www.magentaracing.fi
Tänään vuorossa oli laatikon irroitus kytkinlevyn vaihtoa varten, takajarrujen huolto, etuakselin purku jarrujen, vetoakseleiden ja puslien restaurointia silmällä pitäen, sähköjärjestelmän muutostyöt jolla eliminoitiin ESP ja Airbag sekä moottorinohjainlaiteen ohjelmointi Cup ohjelmalla.
Autoon tulee Lupo Cupissa käytetyt kilpaluokitellut Wiechers pulttikaaret, joita varten autoon hitsattiin vahvikkeita kaarien kiinnitystä varten.
Huomenna projekti jatkuu alustan vaihdolla AST:n kilpaversioon, etupään jarrujen ja vetoakselin huollolla, vaihdelaatikon asennuksella sekä turvakaarien asennuksella.
Kuvia www.magentaracing.fi
Mitäs hiljaista meillä on ollut? :) Itse ajoin kaksi ja puoli kautta V1600 -luokkaa ja nyt siirryin tuohon uuteen FINR1400T -luokkaan ja harjoittelen parhaillaan Seat Ibizalla ensi vuoden SM:ää varten eli samaan luokkaan mihin Sciroccoakin rakennetaan josta täällä forumilla on projektitopicci.
Täältä muutama kuva Magenta Racingin jo ajossa olevasta kalustosta ekoista kisoista Alastarolta: http://magentaracing.kuvat.fi/kuvat/FIN ... taro_2012/
Täältä muutama kuva Magenta Racingin jo ajossa olevasta kalustosta ekoista kisoista Alastarolta: http://magentaracing.kuvat.fi/kuvat/FIN ... taro_2012/
Projekti etenee. Alusta päivitetty tolppien ja puslien osalta. Jarrupalat ja nesteet vaihdettu reisinkiin sopivammiksi ja kaaret nostettu autoon. Ajonestosysteemi vaihdettiin Cup autosta, jotta vältyttiin koodauksilta ja turvavöiden kiinnikkeet on hitsattu paikalleen
Paljon on vielä jäljellä kaikkea pikkunysväämistä, mutta ollaan jopa alkuperäistä aikataulua edellä. Mutta eiköhän tässä vielä joku viimeisen yön paniikkikin saada aikaan.
Kuvia sosiaalisen median puolella
Paljon on vielä jäljellä kaikkea pikkunysväämistä, mutta ollaan jopa alkuperäistä aikataulua edellä. Mutta eiköhän tässä vielä joku viimeisen yön paniikkikin saada aikaan.
Kuvia sosiaalisen median puolella
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 22.2.2008 18:24
Moi!
Erittäin mielenkiintoinen racing-topic.
Hyvää juttua voisi vielä täydentää kertomalla projektin kustannukset tuontiaihiosta alkaen - eivät varmaankaan ole 'valtion salaisuus' -tasolla. Löytyykö Saksan Lupo Cupin (1998-2003) softa ja muut hifi-komponentit, kuten rata abs-kytkin etc. vielä 'yleisestä' myynnistä Saksassa? Minimipaino kuski mukana 1175kg? Integroidut valoluomet?
Tsemppiä nopeatempoiseen projektiin.
Erittäin mielenkiintoinen racing-topic.
Hyvää juttua voisi vielä täydentää kertomalla projektin kustannukset tuontiaihiosta alkaen - eivät varmaankaan ole 'valtion salaisuus' -tasolla. Löytyykö Saksan Lupo Cupin (1998-2003) softa ja muut hifi-komponentit, kuten rata abs-kytkin etc. vielä 'yleisestä' myynnistä Saksassa? Minimipaino kuski mukana 1175kg? Integroidut valoluomet?
Tsemppiä nopeatempoiseen projektiin.
No kustannuksia tässä projektissa on hieman hankala eritellä, koska kolaroidun Cup Lupon osat löytyivät "varastosta". Vapailla markkinoilla tuskin "Lupo Cup" osia enää mahdottomasti on saatavilla. Tosin nämä hifi erikoisuudet kuten moottorinohjainlaitteen softa, Sachsin kytkinlevyn ja luokitellut turvakaaret saa hommattua helposti muutenkin.
GTi Lupojen hinnat lähtevät saksassa noin 4 tonnista ylöspäin ja tuontikustannukset ovat tonnin paikkeilla, joten halvempiakin V1600 aihioita on olemassa
Kuusivaihteisena minimipaino on tuo mainitsemasi. 5 vaihteisena auto on 25 kg kevyempi.
Tähän autoon on reilu 100 kiloisen kuljettajan lisäksi laitettu 108 kg lisäpainoa, joten esim jarrut ovat ratakäytössä todella kovilla. Siviiliautoa ei ole purettu kuin pakollisin osin. Esim ilmastointikin jätettiin toistaiseksi paikalleen.
GTi Lupojen hinnat lähtevät saksassa noin 4 tonnista ylöspäin ja tuontikustannukset ovat tonnin paikkeilla, joten halvempiakin V1600 aihioita on olemassa
Kuusivaihteisena minimipaino on tuo mainitsemasi. 5 vaihteisena auto on 25 kg kevyempi.
Tähän autoon on reilu 100 kiloisen kuljettajan lisäksi laitettu 108 kg lisäpainoa, joten esim jarrut ovat ratakäytössä todella kovilla. Siviiliautoa ei ole purettu kuin pakollisin osin. Esim ilmastointikin jätettiin toistaiseksi paikalleen.
Tänään auto saatiin Mainospalvelu Dilogolta teipattuna. Luppakorva alkaa näyttää pikkuhiljaa kilpa-autolle.
Myös hammashihna ja vesipumppu sekä hieman päädystään mehivä jäähdytin päätettiin vaihtaa vielä ennen tulevan viikonlopun mittelöitä.
Kisaviikonlopun tulokset ja tunnelmat löytyvät sivulta
http://www.finrace.fi ja http://www.magentaracing.fi
Myös hammashihna ja vesipumppu sekä hieman päädystään mehivä jäähdytin päätettiin vaihtaa vielä ennen tulevan viikonlopun mittelöitä.
Kisaviikonlopun tulokset ja tunnelmat löytyvät sivulta
http://www.finrace.fi ja http://www.magentaracing.fi
Autoa on nyt koeponnistettu Jurvan radalla kahden kilpailulähdön verran. Perjantain toisessa treenijaksossa hajosi ABS yksikkö, joten kisat vedettiin sitten hieman takapainotteisilla lukkiutuvilla jarruilla. Muutoin auto toimi kuin ihmisen mieli. Kuljettajan toiminta vaatii vielä pieniä kehitystoimenpiteitä.
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 22.2.2008 18:24
Moi!
FINRace-viikonloppu edessä, onko Lupo iskussa Kemoraa varten? Testiä ajettu? Näyttäisi parikymmentä V-autoa olevan listalla, joten tiukkaa vääntöä tiedossa. Edellinen kisahan meni vallan mukavasti, joten siitä on hyvä jatkaa.
Off topiccia:
ffp cupissa ilmeisesti hiljaisempaa, vai onko vain 'radiohiljaisuutta' pidetty tällä kaudella?
FINRace-viikonloppu edessä, onko Lupo iskussa Kemoraa varten? Testiä ajettu? Näyttäisi parikymmentä V-autoa olevan listalla, joten tiukkaa vääntöä tiedossa. Edellinen kisahan meni vallan mukavasti, joten siitä on hyvä jatkaa.
Off topiccia:
ffp cupissa ilmeisesti hiljaisempaa, vai onko vain 'radiohiljaisuutta' pidetty tällä kaudella?
Joo Kemorassa ajettiin kaksi päivää testiä ja pari kisaa. Yhteensä noin 120 kierrosta. Lupo kärsi ajoittain pientä tehopulaa, ja kuljettajan suoritukset hieman ailahtelivat, mutta kuljettaja sai hyvää kiriapua veto"mies"luokkaan laskettavalta tiimikaverilta.
Joten tuloksellisesti viikonloppu oli mainio: Aika-ajossa ja ekassa kisassa kymmenes ja toisessa kisassa kuudes. Myös vauhti toiseen Lupoon verrattuna oli pääsääntöisesti hyvää ja molemmista kisalähdöistä tuli selkeä ikämiessarjan ykköstila.
Kauden tavoitteet on siis lähes saavutettu, mutta Kemoran viikonlopusta jäi vielä sopivasti hampaankoloon Ahvenistoa silmällä pitäen.
Joten tuloksellisesti viikonloppu oli mainio: Aika-ajossa ja ekassa kisassa kymmenes ja toisessa kisassa kuudes. Myös vauhti toiseen Lupoon verrattuna oli pääsääntöisesti hyvää ja molemmista kisalähdöistä tuli selkeä ikämiessarjan ykköstila.
Kauden tavoitteet on siis lähes saavutettu, mutta Kemoran viikonlopusta jäi vielä sopivasti hampaankoloon Ahvenistoa silmällä pitäen.
Magenta Racingin kauden 2012 kalusto:
Vasemmalla tuorein V1600 Lupo GTI, keskellä Seat Sportin rakentama FINR1400T -luokan Seat Ibiza SC ja oikealla Emil Lindholmin ohjastama V1600 Lupo GTI.
www.magentaracing.fi
https://www.facebook.com/magentaracing
Vasemmalla tuorein V1600 Lupo GTI, keskellä Seat Sportin rakentama FINR1400T -luokan Seat Ibiza SC ja oikealla Emil Lindholmin ohjastama V1600 Lupo GTI.
www.magentaracing.fi
https://www.facebook.com/magentaracing
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 111 vierailijaa