Kuinka rakennat kilpa-auton kolmessa viikossa eli V1600 Lupo

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

Kuinka rakennat kilpa-auton kolmessa viikossa eli V1600 Lupo

ViestiKirjoittaja rolle » 9.6.2012 22:22

Magenta Racingilla on jo kauan ollut kaksi VW Motorsportin rakentamaa Cup Lupoa, jotka oli muokattu sopivaksi V1600 luokan ratakahinoita varten.

V1600 luokkahan on yksi Rata-autoilun pääsarjan Cup luokista. Osallistujia tällä kaudella on yli 20. Lisätietoja luokasta ja säännöistä www.V1600.com
Autot tässä luokassa ovat lähes täysin vakiokuntoisia, mutta tarkkaan rajatuilla säännöillä kilpailuista on saatu tiukkoja ja tasaväkisiä.

Vuosi sitten toinen noista Magenta Racingin pikkuruisista ratakiitureista lyheni entisestään, ja auton korista tuli korjauskelvoton.

Nyt kuitenkin tiimillä on jälleen tarvetta kahdelle V1600 -luokan autolle kahden FINR1400T Seatin lisäksi, joten toinen Lupo päätettin herättää henkiin kuukauden pikaprojektilla.

MDComprex hankki reilu viikko sitten saksasta pikkuvikaisen GTi aihion, josta on nyt tarkoitus rakentaa V1600 kilpuri tallista löytyvillä kilpa-osilla.

Kuvia projektista löytyy Magenta Racingin sivuilta

Mukana projektissa ovat:
Magenta Racing
MDComprex
Kalectro
MHR

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.6.2012 22:30

Keskiviikkona autosta purettiin sisustan kaikki ylimääräiset osat.

Tänään vuorossa oli laatikon irroitus kytkinlevyn vaihtoa varten, takajarrujen huolto, etuakselin purku jarrujen, vetoakseleiden ja puslien restaurointia silmällä pitäen, sähköjärjestelmän muutostyöt jolla eliminoitiin ESP ja Airbag sekä moottorinohjainlaiteen ohjelmointi Cup ohjelmalla.

Autoon tulee Lupo Cupissa käytetyt kilpaluokitellut Wiechers pulttikaaret, joita varten autoon hitsattiin vahvikkeita kaarien kiinnitystä varten.

Huomenna projekti jatkuu alustan vaihdolla AST:n kilpaversioon, etupään jarrujen ja vetoakselin huollolla, vaihdelaatikon asennuksella sekä turvakaarien asennuksella.

Kuvia www.magentaracing.fi

laene
-
Viestit: 357
Liittynyt: 24.7.2003 7:32

ViestiKirjoittaja laene » 9.6.2012 23:34

Laita nyt jotain kuvia kun kerran projektiosioon topicin teit... :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.6.2012 9:27

olisko viime vai toissa vuonna ku katoin jotain koostetta jostain rata-kisasta niin siinä oli just tuo 1600-luokka niin ajattelin heti että joku lupo yms vois olla pähee. no jukkahan siellä olikin ajamassa :)

mut hienoa että teilläkin tapahtuu jotain vaikka hiljaista onki ollu :=)

jukkan
ffp jäsen
Viestit: 1141
Liittynyt: 28.1.2004 2:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jukkan » 11.6.2012 19:40

Mitäs hiljaista meillä on ollut? :) Itse ajoin kaksi ja puoli kautta V1600 -luokkaa ja nyt siirryin tuohon uuteen FINR1400T -luokkaan ja harjoittelen parhaillaan Seat Ibizalla ensi vuoden SM:ää varten eli samaan luokkaan mihin Sciroccoakin rakennetaan josta täällä forumilla on projektitopicci.

Täältä muutama kuva Magenta Racingin jo ajossa olevasta kalustosta ekoista kisoista Alastarolta: http://magentaracing.kuvat.fi/kuvat/FIN ... taro_2012/

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.6.2012 19:42

näin niinku projekti-topiccien ja näyttelyiden muodossa :)

jukkan
ffp jäsen
Viestit: 1141
Liittynyt: 28.1.2004 2:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jukkan » 11.6.2012 20:00

No se on kyllä ihan totta. Itse olen ainakin siirtynyt enemmänkin tuonne Motorsportin puolelle joten näyttelyissä kiertely on lopahtanut ja samalla siihen liittyvä toiminta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.6.2012 20:51

Ja iso osa ffp:n muista aktiivijäsenistä on siirtynyt kakkiscup kilpaharrastukseen, joten vanteiden kiillotuksesta on siirrytty sadasosien metsästykseen...ei suuntaus välttämättä väärä ole.

Juuso.S
-
Viestit: 365
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 13.6.2012 15:09

mitä tuo cup softa pitää sisällään?

Ja oikeeseen suuntaan täällä ollaan menossa, motorsport on päivän sana!

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 13.6.2012 21:56

Sitähän me ei tiedetä, mitä tuossa softassa tarkalleen on. Rajotinta on nostettu joitakin satojakierroksia ja tehoa on ilman takavaimenninta löytynyt toistakymmentä hevosvoimaa lisää.

jukkan
ffp jäsen
Viestit: 1141
Liittynyt: 28.1.2004 2:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jukkan » 13.6.2012 22:08

Siis toisin sanoen: "cup softa" on VW Motorsportin tekemä moottorinohjainlaitteen päivitys Lupo Cup autoihin.

Late
-
Viestit: 249
Liittynyt: 23.7.2003 8:08

ViestiKirjoittaja Late » 13.6.2012 22:13

Kukaan noheva softamies ei vielä ole tutkinut originaalin ja cup-softaisen ecun sielunelämää? Eikö ne muutokset tuolla kuvittelisi saavan selville... Täälläkin kun jokunen noita osaavia ammattilaisia pyörii...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 13.6.2012 22:41

Projekti etenee. Alusta päivitetty tolppien ja puslien osalta. Jarrupalat ja nesteet vaihdettu reisinkiin sopivammiksi ja kaaret nostettu autoon. Ajonestosysteemi vaihdettiin Cup autosta, jotta vältyttiin koodauksilta ja turvavöiden kiinnikkeet on hitsattu paikalleen

Paljon on vielä jäljellä kaikkea pikkunysväämistä, mutta ollaan jopa alkuperäistä aikataulua edellä. Mutta eiköhän tässä vielä joku viimeisen yön paniikkikin saada aikaan.

Kuvia sosiaalisen median puolella

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.6.2012 22:58

Kaaret paikallaan, sisusta kasattu ja kuskin penkki kiinnitetty / säädetty...
Tiimi tekee nopeaa ja huolellista työtä.

Kuva

Pari kuvaa lisätty edellisen viestin linkkiin

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.6.2012 20:06

Kaksi viikkoa siten sunnuntaina ajettiin Lupo Hangon satamasta Laitilaan. Nyt se seisoo Kalectron pihalla lähes valmiina V1600 kilpurina.

Kuva

Kuva

Pyöränkulmien säätö, turvavöiden asennus ja jakohihnan vaihto sekä tehojen mittaus vielä ennen juhannusta, niin sitten ollaan valmiina kärkitaistoihin Jurvassa

Gti_Tdi_Golfare
-
Viestit: 42
Liittynyt: 22.2.2008 18:24

ViestiKirjoittaja Gti_Tdi_Golfare » 18.6.2012 21:55

Moi!

Erittäin mielenkiintoinen racing-topic.
Hyvää juttua voisi vielä täydentää kertomalla projektin kustannukset tuontiaihiosta alkaen - eivät varmaankaan ole 'valtion salaisuus' -tasolla. Löytyykö Saksan Lupo Cupin (1998-2003) softa ja muut hifi-komponentit, kuten rata abs-kytkin etc. vielä 'yleisestä' myynnistä Saksassa? Minimipaino kuski mukana 1175kg? Integroidut valoluomet?

Tsemppiä nopeatempoiseen projektiin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.6.2012 8:40

No kustannuksia tässä projektissa on hieman hankala eritellä, koska kolaroidun Cup Lupon osat löytyivät "varastosta". Vapailla markkinoilla tuskin "Lupo Cup" osia enää mahdottomasti on saatavilla. Tosin nämä hifi erikoisuudet kuten moottorinohjainlaitteen softa, Sachsin kytkinlevyn ja luokitellut turvakaaret saa hommattua helposti muutenkin.

GTi Lupojen hinnat lähtevät saksassa noin 4 tonnista ylöspäin ja tuontikustannukset ovat tonnin paikkeilla, joten halvempiakin V1600 aihioita on olemassa

Kuusivaihteisena minimipaino on tuo mainitsemasi. 5 vaihteisena auto on 25 kg kevyempi.
Tähän autoon on reilu 100 kiloisen kuljettajan lisäksi laitettu 108 kg lisäpainoa, joten esim jarrut ovat ratakäytössä todella kovilla. Siviiliautoa ei ole purettu kuin pakollisin osin. Esim ilmastointikin jätettiin toistaiseksi paikalleen.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.6.2012 22:14

Eilen säädettiin nurkkapainot ja pyöränkulmat kohdilleen.

Kuva

Tänään vuorossa oli lyhyt testi Autotehtaan autokerhon radalla ja tehomittaus Taivassalossa. Kaikki toimii niinkuin kuuluukin. 135 hv / 174 Nm. Nyt voi hyvillä mielin pitää pari päivää lomaa motorsportista.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 25.6.2012 23:31

Tänään auto saatiin Mainospalvelu Dilogolta teipattuna. Luppakorva alkaa näyttää pikkuhiljaa kilpa-autolle.

Kuva

Myös hammashihna ja vesipumppu sekä hieman päädystään mehivä jäähdytin päätettiin vaihtaa vielä ennen tulevan viikonlopun mittelöitä.

Kisaviikonlopun tulokset ja tunnelmat löytyvät sivulta
http://www.finrace.fi ja http://www.magentaracing.fi

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.6.2012 23:44

Valmis. Hieman reilu kolme viikkoa siihen sitten lopulta meni. Kiitos kaikille projektiin osallistuneille.

Kuva

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 1.7.2012 22:55

Autoa on nyt koeponnistettu Jurvan radalla kahden kilpailulähdön verran. Perjantain toisessa treenijaksossa hajosi ABS yksikkö, joten kisat vedettiin sitten hieman takapainotteisilla lukkiutuvilla jarruilla. Muutoin auto toimi kuin ihmisen mieli. Kuljettajan toiminta vaatii vielä pieniä kehitystoimenpiteitä.

Gti_Tdi_Golfare
-
Viestit: 42
Liittynyt: 22.2.2008 18:24

ViestiKirjoittaja Gti_Tdi_Golfare » 8.8.2012 20:23

Moi!

FINRace-viikonloppu edessä, onko Lupo iskussa Kemoraa varten? Testiä ajettu? Näyttäisi parikymmentä V-autoa olevan listalla, joten tiukkaa vääntöä tiedossa. Edellinen kisahan meni vallan mukavasti, joten siitä on hyvä jatkaa.

Off topiccia:
ffp cupissa ilmeisesti hiljaisempaa, vai onko vain 'radiohiljaisuutta' pidetty tällä kaudella?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.8.2012 23:16

ffp cupista: Ajetaan kyllä, tiedottaminen ollut vaan huonoa. Neljä osakilpailua (kaksi viikonloppua) takana, parin viikon päästä seuraavan kerran.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 13.8.2012 13:26

Joo Kemorassa ajettiin kaksi päivää testiä ja pari kisaa. Yhteensä noin 120 kierrosta. Lupo kärsi ajoittain pientä tehopulaa, ja kuljettajan suoritukset hieman ailahtelivat, mutta kuljettaja sai hyvää kiriapua veto"mies"luokkaan laskettavalta tiimikaverilta.
Joten tuloksellisesti viikonloppu oli mainio: Aika-ajossa ja ekassa kisassa kymmenes ja toisessa kisassa kuudes. Myös vauhti toiseen Lupoon verrattuna oli pääsääntöisesti hyvää ja molemmista kisalähdöistä tuli selkeä ikämiessarjan ykköstila.

Kauden tavoitteet on siis lähes saavutettu, mutta Kemoran viikonlopusta jäi vielä sopivasti hampaankoloon Ahvenistoa silmällä pitäen.

jukkan
ffp jäsen
Viestit: 1141
Liittynyt: 28.1.2004 2:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jukkan » 15.8.2012 13:53

Magenta Racingin kauden 2012 kalusto:

Kuva

Vasemmalla tuorein V1600 Lupo GTI, keskellä Seat Sportin rakentama FINR1400T -luokan Seat Ibiza SC ja oikealla Emil Lindholmin ohjastama V1600 Lupo GTI.

www.magentaracing.fi
https://www.facebook.com/magentaracing


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 107 vierailijaa