Passat variant highline 4mutikka + 1.8T

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

Passat variant highline 4mutikka + 1.8T

ViestiKirjoittaja JariN » 9.5.2012 21:26

Kakkosautoksi piti saada A4:sta tilavampi nelivetoinen ilmastoitu farkku sporttipenkein. Varusteiltaan sopivia c5 a6tq audeja ei budjetti huomioiden löytynyt, ja veekutoset tuntui onnettomilta. 3b&g passetteja löytyi riittävillä varusteilla ja oikealla vetotavalla, mutta kaikki väärällä moottorilla. Täytyy siis tehdä itse!

Projektiaihioksi valikoitui 3b highline variant 4mot, kun sattui ihan kotinurkilta löytymään vaatimuksiin soveltuva tapaus. Auto on alunperin sveitsistä, mutta suomessa jätetty verottamatta ja leimaamatta pikkuvikojen takia. Peräpää pilattu luukun sotkemisella ja valoilla, muuten ihan asiallinen.
Kuva
Kuva
ja takaa

Perushuollon lisäksi härveli kaipasi ABS purkin kolvausta, pyyhkijän vivuston herkistelyä ym. pientä vipustelua. Lexus-oksennukset korvasin oikeilla valoilla ennenkuin tohdin yleisen liikenteen sekaan siirtyä. Ulkonäkö ei ole ykkösjuttu, mutta jotain rajaa täytyy yrittää vaalia... Talvirenkaat alle ja katsastus + verotus.

Näin veekutonenquuvetonen palveli talven yli, oikeastaan ainoat häiritsevät tekijät oli vakkarin puute ja moottorin ominaisuudet. Aiemmat kokemukset raajarikkoisista 1.8T 3B&G passatteista vaikuttivat moottorin osalta järkevämmiltä kuin tämä, ja sähkökaasulliseen sais myös sen vakkarin helposti. Ajattelin taklata molemmat häiriötekijät yhdellä kertaa ja hankin elimenluovuttajaksi hivenen tuoreemman, lievästi kolaroidun 1.8T passatin.

Luovuttaja talliin ja purkuun
Viimeksi muokannut JariN, 2.11.2013 21:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.5.2012 9:56

Eli nelikko 1.8t. :) Tätä seuraan. *peukku*

ot. mitäs lainsäädäntö kertoo nykyään tuohon, että vaihdetaan isomman koneen tilalle pienempi. muistelisin, että joskus niin ei ole saanut tehdä. /ot

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 11.5.2012 15:28

ot. mitäs lainsäädäntö kertoo nykyään tuohon, että vaihdetaan isomman koneen tilalle pienempi. muistelisin, että joskus niin ei ole saanut tehdä. /ot


Miksi ei saisi/olisi saanut??

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.5.2012 15:39

Quote:
ot. mitäs lainsäädäntö kertoo nykyään tuohon, että vaihdetaan isomman koneen tilalle pienempi. muistelisin, että joskus niin ei ole saanut tehdä. /ot


Miksi ei saisi/olisi saanut??


En tiedä. Jostain muistelisin, että joskus oli niin että pienempää konetta ei saa vaihtaa. Samoin kun vanhempaa konetta ei saa vaihtaa uudempaan autoon.

Voin kyllä muistaa väärinkin :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.5.2012 16:37

Saahan sinne vaihtaa vaikka täysin mallisarjaan kuulumattomankin moottorin, jos siltä tuntuu. Kunhan kanta-auton vuosimallin mukaiset päästönormit täyttyy, sekä teho, paino ja kuutiotilavuusrajoitukset eivat vaan _ylity_. Alittuahan ne saa siis toki.
Ja kukkahattutäditkin suorastaan kiittää, kun vaihdetaan pienempi moottori isomman tilalle. :D

triheadwolf
-
Viestit: 268
Liittynyt: 2.1.2005 18:05

ViestiKirjoittaja triheadwolf » 11.5.2012 17:12

Ja 3bg:tä on myyty 1.8t koneella nelikkona pohjoisameriikan markkinoille, lähinnä kanadaan. Harvinaisia toki ovat kuin hyvät volkkarikorjaamot. Pari oon nähnyt myynnissä kun aikanaan paikan päällä piipahdin.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 11.5.2012 21:13

Downsizing on trendikästä :D Tosin vuosittainen rankaisumaksu menee tämän ikäisessä massan eikä co päästöjen mukaan, joten kiinteiden maksujen vähenemisellä tai kukkahattutätien tyytyväisyydellä asiaa ei voi perustella. Katsastusasiat on tietysti selvitetty ennenkuin koteloa tai luovuttajaa on hankittu, joten siihen asiaan palataan täältä päästä sitten joskus kun asia on ajankohtainen. Mutta tokihan näitäkin voi spekuloida.

Mallisarjaan kuulumaton moottori kävi myös mielessä ja audin pellin alta olis vastaavia ja muitakin tehoversioita löytynyt, mutta päädyin tähän helpomman saatavuuden vuoksi ja myös siinä toivossa että askartelun määrä ja irto-osien hankinta pysyis jotakuinkin järkevissä rajoissa: suunnilleen samanlaisesta autosta kun luulis saavan suunnilleen kaiken tarpeellisen.
Viimeksi muokannut JariN, 12.5.2012 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.5.2012 21:51

Vr6 + turbo :)) siinä ois sopiva tekniikka aihio :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 12.5.2012 9:59

joo. Ja sellasiahan oli ensvuoden mallin 3b passatissa vakiona ni meneekin ihan niinku lumeen kustaessa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.5.2012 23:06

Tallitilojen rajallisuus huomioiden ensimmäiseksi piti purkaa luovuttajasta tarpeellisiksi koetut osat ja hilata raato pihalle. Etuakseliston irroitin kokonaisuudessaan ihan varuilta, kun ei ole täyttä varmuutta esim. apurungon yhteensopivuudesta. Moottorin johtosarja ja ohjainalite lähtikin jo moottorin mukana. Sisältä luulin tarvitsevani kaasupolkimen+sen johtosarjan ja ehkä mittariston. Vanhankin mittariston vois kuulemma koodata nelimukiseen sopivaksi, mutta kytkiksiä katellessa kävi nopeasti ilmi että uudemmassa on kehittyneempää väylätekniikkaa eri ohjainlaitteiden välillä ja mittaristo on osa kokonaisuutta. Kaikkien ohjainlaitteiden, turvalaitteiden ym härveleiden ja niiden välisten piuhojen vaihto tuntuu turhan työläältä, mutta toisaalta myös yhdistely haisee palaneelta jo valmiiksi... Vaan kun ei tuosta vielä sen enempää tiedä niin jätin asian hautumaan ja ajattelin irroittaa mittariston ja muutaman muun kriittiseksi koetun piuhanivaskan.
Mutta kas kummaa, mitään osakokonaisuuksia ei johtosarjasta tarvitse erikseen poimia koska etuvaloilta takavaloille ja kaikki siltä väliltä onkin samaa sähkökäärmettä! Sen irroittaminen edellytti jotakuinkin koko sisustan purkamista. Työläs tehtävä, mutta välttämätön kun ei tiedä mitä kaikkea tarvitsee eikä tohdi vetää piuhoja poikki. Samalla tuosta tietysti irtaantui iso läjä osia myyntiin.
Kaikkea ei ehdi ja jaksa kuvata, tästä vaiheesta muistikorttiin tallentui lähinnä johtosarja ja luovuttajan hylsy lähdössä kierrätykseen.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 24.5.2012 21:10

Irtomoottorin parissa puuhasteltu. Öljynkierto-ongelmat ja imusihtitukkoisuus vaivaa pääasiassa lowlife huollettuja ja tämä oli huoltokirjan mukaan lyhyellä huoltovälillä, mutta parempi katsoa kuin katua.
Venakopan alta ei paljastunut karstapaskakertymiä. Seuraavaksi öljypohja ja pumppu pois: sihdissä pari kökköä ja pohjakin osoittautui suht siistiksi kun siitä pyyhki öljyt pois. Ei löytynyt mitään toimenpiteitä aiheuttavaa, joten kasasin uuden pumpun ja tiivisteiden kanssa. Jakopäähän uudet hilut ja stefat molemmin puolin konetta. Samalla uusin alipaineletkut, lämpötila-anturin, muovisen vesihaaran koneen takaa, tulpat ym perusjuttuja.

Kytkin päivittyi sahcsin 240mm lätyllä ja kovalla vauhtipyörällä. Tämä oli helppo valinta koska vastaava setti on toiminut hienosti tossa a4tdi quattrossa: kevyt käyttää ja sietää yli 400Nm väännöt jo pienilläkin kierroksilla. Ehkä hieman ylimitoitettu tähän mutta eipä tarvi jännittää :) Hammaskehä piti toki vaihtaa vanhasta limpusta.

Ilmastoinnin kompuran hihnapyörä ja hihnan kiristin oli kolarissa vaurioituneet, joten myös sille osastolle piti saada ehjää tilalle. Uusi hihnapyörä olis maksanu reilun 600e ja vaihtokompura suunnilleen saman verran, joten ne jäi ostamatta. Nyt vain kiristin vaihtui uuteen ja hihnapyörä löytyi käytetystä kompurasta. Tein hihnapyörälle/magneettikytkimelle "huollon", eli ensin kompurasta magneettikytkin ja hihnapyörä irti, sitten laakerin vaihto, kitkapintojen eheytys ja nippuun. Toimivuus selvinnee aikanaan...

J.N
-
Viestit: 773
Liittynyt: 23.7.2003 19:12

ViestiKirjoittaja J.N » 1.6.2012 18:20

Onkohan vastaavia swappeja puuhasteltu kotimaan rajojen sisäpuolella aikojen saatossa useitakin, tietääkö joku? Yksi 3B 2.7bit muistuu jostain takavuosilta mieleen, mutta ei nyt äkkiseltään vissiin sitten muita...

Aihiot ja tarvikkeet kyseisen kaltaiseen harrasteluun on nykypäivänä aika helposti saatavilla kohtuullisin kustannuksin, jos vaan on moisiin mielenkiintoa. Tosin, vastaavia tekniikkapakettejahan saa toisenlaisissa kuorissa myös varsin kohtuullisin kustannuksin, joten siinä mielessä harrastelu ei varmastikaan monenkaan mieltä kovin voimakkaasti kiihota.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.6.2012 21:17

Mulla ei ole tietoa kohtalotovereista, eikä näköjään kukaan muukaan tunnusta.

Moottorinvaihto lähtökuopissaan. Keulan purkamisessa ilmastoinnin putket aiheutti jännitysmomenttia perus ruuvaamiseen, kierteet lähti lämmittelystä ja liuottelusta huolimatta.
Vähän lisää ruuvausta ja pian pannu erkaantui kotelosta.
Tyhjässä moottoritilassa on mukavasti tilaa vaihdella tarpeellisia osia, kuten esim. ohjaustehostimen paineletku, sisäkennon vesiletkut ja koneen kannakkeet.
Sitten olikin sopiva hetki tähtäillä pikkulohkoa kohti konehuonetta. Ja sinne sujahti
Viimeksi muokannut JariN, 29.9.2012 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 12.6.2012 22:04

Jokunen päivä meni uusia kennoja odotellessa, jäähdytin vaihtui sen takia kun letkulähdöt on eripaikoissa ja ilmastoinnin kenno rikottujen kierteiden takia. Luovuttaja-autosta ei osia saanut kun olivat vaurioituneet kolarissa. Myös moottorin etukannake/ahtoputki piti hankkia kolarissa vääntyneen tilalle, mutta sen uskalsiin ostaa käytettynä. Kennot sekä turbomallin keulimistuki istui veekutosen keulakehikkoon suoriltaan. Jäähdyttimeen laitoin uuden anturin sähköflektiä ohjaamaan ja siihen piti tehdä pienet sähkötyöt: veekutosessa nelinapainen letkuanturi ja 1.8Teessä kolminapainen kennoon kierrettävä anturi.
Pakoputkistoon tein veekutosen alkukäyrien tilalle yhdyskappaleen. Samalla autonaluskatit vaihtui kattiin joka on dp:n yhteydessä. Alkuperäinen lambda-anturi tietysti vaihtui uuteen.
Alipainevaraaja oli veekutosessa kuskinpuolen runkoaisan päässä (turkoosi pökäle aiemmissa kuvissa) ja turbomallissa pienempi pönttö lokarin&sisälokarin välissä. Laitoin turbomallin varaajan abs yksikön viereen paisarin alle koska aisanpäässä oleva mutikka olisi tullut ahtoputken tielle. En jaksanut olla niin orggishenkinen että olisin irroittanut lokasuojaa tuon takia, koska nythän siellä moottorihuoneessa tilaa on :D
Poljinasetelma täytyi vaihtaa sähkökaasulliseen versioon, joka oli hankalia työasentoja lukuunottamatta ihan normiruuvausta.

Sitten oli vuorossa sähkötystä. Kytkentäkaavioiden perusteella ilmenneiden erojen takia järkeilin kaksi vaihtoehtoa: a)vanha mittaristo, kaikki varusteet toimii ja mahdollisia ongelmia ecun kanssa, tai b) uusi mittaristo, moottori toimii mutta mahdollisia ongelmia muiden varusteiden kanssa. Päätin ensin kokeilla vaihtoehtoa b.
Yksi sunnuntaipäivä siinä sitten meni sähköttäessä ecu/mittaristo/poljinasetelma/sulaketaulu-osastolla, ja olihan taas oikein mainiot työasennot tuossakin hommassa. Ajattelin hieman pyöräyttää konetta jotta öljyt lähtis kiertoon ja bensalinjat täyttyisi, mutta sehän paukahti käyntiin kun ensimmäistä kertaa avain virtalukossa kääntyi.
Käyttelin lämpimäksi ja moottorin osalta kaikki ok eli ei vuotoja eikä vikakoodeja. Ölynpaineanturin tilalla oli mekaaninen mittari ja hyvältä näytti silläkin osastolla, tietysti tuo väliaikaisesti puuttuva anturi aiheutti värivaloja ja piippausta mittaristoon. Muitakin värivaloja siellä killitti, enää ei tarvitse jänittää mahdollisia yhteensopivuusongelmia vaan seuraavaksi niitä voi alkaa ratkoa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 19.6.2012 17:45

Ohjainlaitteiden yhteensovittaminen olikin vähän konstikkaampi hommeli. Yhteyksiä ei löytynyt nollausboksilla eikä millään muullakaan. Soittokierros erinäisille guruille ja firmoille ei myöskään tuottanut tulosta. Lopulta tämäkin asia ratkesi parhainpäin ihan vaan rohkeasti tekemällä. Sitten sisustan kasausta ja keulalle puskuria ym paikalleen, samalla vaihdoin uudet sumuvalolliset umpiot vanhojen tilalle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.6.2012 18:26

...ratkesi parhainpäin ihan vaan rohkeasti tekemällä.
Kerro toki enemmänkin?..

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 28.6.2012 22:34

Katsotaan olisko joskus aikaa selvittää asia yksityiskohtaisemmin, mutta ongelma oli siinä että alunperin autossa kiertää yksi datakarva eri ohjainlaitteiden välillä ja uudemmassa on useampi datalinja eikä eri versioiden bokseja voinut sopeuttaa toisiinsa. Kaikkien härveleiden vaihto ei onnistunut sen takia että esim. airbagin osalta kytkiksissä oli eroja turvalaitekomponenttien määrässä, suurin osa elimenluovuttajan turvalaitteista oli jo myyty ja olishan se muutoinkin ollut melko työläs urakka. Mutta kun ei apuja löydy ja riittävästi pieksää päätä pöydänkulmaan niin välillä kokeilut jopa onnistuu.

Seuraavana vuorossa oli korin virheiden korjausta:
Takalasin irroitus paljasti melko paljon ruskeeta lasin alareunan paikkeilta. Hiekkapuhalsin ruosteet pois ja ihme kyllä tervettä peltiä sieltä paljastui, joten pohjatyöt perään. Kuskin ovessa oli lommo ja joku oli jo sitä oikonut mutta listan pokkauksen kohdalta venähtänyt, joten ei ollut järkevää alkaa siihen mättää kittiä kilotolkulla. Otin varaosa-autosta ehjän oven ja pohjustin maalausta varten.
Takaluukun kahva ja oven lista kulkeutuivat peltiosien mukana maalarille, samoin kuin vanha listanpätkä värimalliksi.
Osat palautuivat maalarilta mukanaan pieni purkki väriä, tuolla ylimääräisellä värillä korjasin etulokasuojien alareunoissa esiintyneet alustavat pintaviat kynäruiskun avustuksella. Nuo jäi lähes täysin piiloon roiskeläppien asennuksen jälkeen.
Ovi ja luukku värjättynä, ja äkikseltään sävy näyttää erilaiselta kuin muu auto...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 30.6.2012 19:58

Oven vaihdon yhteydessä oli hyvä hetki korjata temppuileva mikrokytkin, tai siis kytkin oli ehjä mutta piirilevyn juotokset kaipasivat uudelleenkolvausta. Kasailun jälkeen ehostin maalamattomat pinnat myllytyksellä, ja rusehtavan harmaan karkean pinnan alta paljastui sinisempää väriä joka oli jo hyvin lähellä juuri maalattuja osia.
Repaleiset kiveniskuteipit vaihtelin uusiin ja pätevä kelmu-ukkeli laittoi sikaosaston ikkunoihin hieman sävyä jottei aurinko polta perillisiltä silmiä päästä silloin harvoin kun se paistaa...

Ilmastointijärjestelmä käytetty täytettävänä ja se korjaamani kompuran hihnapyörä/kytkin toimii hienosti sekä äänettömästi.

Motestilla oli tälläkin kertaa hyvä palvelu. Pikkukone sylkäs lukemat seuraavalle sataluvulle, joten voitiin hyvillä mielin todeta moottorin olevan kunnossa.
Alkuperäistä kevyempi moottori aiheuttaa keulimis-ilmiötä, joten alustan osien päivitystä on vielä tiedossa. Muutoinhan tuo jo alkaa pikkuhiljaa soveltua rouvan kauppakassiksi.
Viimeksi muokannut JariN, 29.9.2012 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 28.9.2012 20:53

Päivitetään välillä, vaikka onneksi ei ole tarvinnut juuri mitään tehdä. Keuliminen korjaantui etujousien väriä vaihtamalla ja samaa kampetta meni myös taakse. En huomannut vaihtaa haperoa huohotinputkea silloin kun kone oli kädessä, mutta korjaussarjan asennus onnistui näppärästi myöhemminkin.

Ropailut laillistettu muutoskatsastuksella ja loppukesä/alkusyksy onkin vain tyytyväisenä ajeltu. Tai no sen verran on askarreltu että kelin kylmetessä korjasin kuskinpelämmittimen, oli johdot katkenneet ja sulaneet joten siitä selvis jatkopätkien kolvaamisella. Ja kumien loppuessa audin vanteet vaihtui rumempiin audin vanteisiin.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 3.10.2012 21:53

Toisilla homma sujuu, ihme kun ei ole tehtaalta euro markkinoille 1.8T nelikkkoa tehty. Mut näköjään sen voi tehdä itsekkin :) Ja sitten kun nuo rumemmat audin vanteet kyllästyttää niin niitä voi mulle tarjota.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.10.2012 22:50

ihme kun ei ole tehtaalta euro markkinoille 1.8T nelikkkoa tehty. Mut näköjään sen voi tehdä itsekkin :)
Muuta kun vanhan keulalogon tilalle neljä rengasta, vai olikse toisinpäin ;)

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 4.10.2012 7:54

No joo...:)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 5.6.2013 18:37

Jotain pientä äpöstelty sitten viimekerran.
Apparin takaoven katkennut lista vaihtui ehjään. Tuohan on värjätty noin vuosi sitten muiden osien kanssa, mutta asennus vähän venähti...

Varustelua paranneltu parkkitutkalla, yleismallin sarjan hankin Katuautosta. Asennus on varsin suoraviivainen: ensin antureiden maalaus, sitten puskurin rei'itys, anturit paikalleen, summerin piilotus vaihdekepin seudulle ja piuhojen kytkentä. Käyttökokemusta on kertynyt reilun puolivuotta ja hyvin tuo toimii. Siitäkin huolimatta että hankintahinta on lähestulkoon epäilyttävän edullinen.

Tollanen siitä sit tuli näiden askartelujen jäljiltä:
Kuva
Viimeksi muokannut JariN, 2.11.2013 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 2.11.2013 10:16

Sit olikin näytön paikka.
Ajotietokoneen luettavuus alkoi olla melko hankalaa kesäkuumalla. Lämmetessään hiipuva näyttö taitaa olla vanhemmiten ihan tyyppiominaisuus.
Kuva

Paikataan tilanne uudella näytöllä. Eli mittaristo irti ja kotelot pois piirilevyn ympäriltä.
Kuva

Vanhan näytön flexo piti vetästä tylysti poikki, jotta pinnit sai helpommin juotettua irti.
Kuva

Itse näyttö irtoaa kun kampeaa kehikon muoviklipsuja hieman. Taustavalon "valojohde" on helppo puhdistaa samalla.
Kuva

Juotospädien puhdistuksen jälkeen uusi näyttö paikalleen, pinnien kolvailut, kotelot nippuun ja mittaristo paikalleen.
Kuva


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa